T/13663. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a mozgóképipar versenyképességének növelésével összefüggő módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2020. évi CLXXVIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. §
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) 1/B. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1a) Függetlenül az (1) bekezdésben foglalt feltételektől, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 31/B. § (2a) bekezdés g) pontja szerint bejelentett külföldi illetőségű előadóművész és nem előadóművész magánszemély (külföldi stábtag) választhatja, hogy az e minőségében Magyarországon kifejtett tevékenységével összefüggésben me...

T/13663. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a mozgóképipar versenyképességének növelésével összefüggő módosításáról
2020. évi CLXXVIII. törvény egyes törvényeknek a mozgóképipar versenyképességének növelésével összefüggő módosításáról
1. A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása
1. §
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja tv.) 1/B. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1a) Függetlenül az (1) bekezdésben foglalt feltételektől, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 31/B. § (2a) bekezdés g) pontja szerint bejelentett külföldi illetőségű előadóművész és nem előadóművész magánszemély (külföldi stábtag) választhatja, hogy az e minőségében Magyarországon kifejtett tevékenységével összefüggésben megszerzett, kifizetőnek nem minősülő személyektől származó, nemzetközi egyezmény alapján, vagy nemzetközi egyezmény hiányában belföldön adóztatható jövedelme után keletkező adókötelezettségét e § rendelkezései szerint teljesíti."
2. §
Hatályát veszti az Szja tv. 1/B. § (1) bekezdésében a "; filmalkotás esetén nem változtat a tartózkodás ideiglenes jellegén, ha a filmalkotás gyártási időszakának (ideértve az előkészítést is) időtartama meghaladja a 183 napot" szövegrész.
2. A mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény módosítása
3. §
A mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény (továbbiakban: Mktv.) 2. §-a a következő 34. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"34. belföldi magánszemély:
a) az a magyar állampolgár, aki rendelkezik Magyarország területén a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel;
b) az az EGT-állampolgár (kivéve a magyar állampolgárt), aki rendelkezik a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvényben foglaltak szerinti állandó tartózkodási kártyával;
c) az a harmadik országbeli állampolgár, aki rendelkezik a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvényben foglaltak szerinti nemzeti letelepedési engedéllyel."
4. §
Az Mktv. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"17. §
(1) A 18. § (2) bekezdésében meghatározott, a Kormány által rendeletben kijelölt miniszter évente dönt az art besorolású mozik, valamint az art besorolású filmalkotások forgalmazásának támogatásáról.
(2) Az art besorolású filmalkotások forgalmazásának támogatására csak abban az esetben nyújtható be érvényes pályázat, ha a filmalkotás art besorolás tárgyában hozott határozat véglegessé válásának időpontja megelőzi a filmalkotás magyarországi forgalmazásának a kezdő napját."
5. §
Az Mktv. 19. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Filmiroda tevékenységével összefüggő bevételei a Kormány által kijelölt szerv saját bevételét képezik, melyeket kizárólag a Filmiroda működésére és a működtetésével összefüggő fejlesztési kiadásokra lehet fordítani. A Filmiroda költségvetésében képződött, a maradványképződés költségvetési évében december 31-ig kötelezettségvállalással lekötött maradvány a következő években a kötelezettségvállalás alapjául szolgáló jognyilatkozatnak megfelelően használható fel."
6. §
Az Mktv. 19/D. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"19/D. §
(1) Az e törvény hatálya alá eső mozgóképszakmai hatósági ügyekben sommás eljárásnak nincs helye.
(2) Ha az ügy érdemi eldöntése olyan kérdés előzetes elbírálásától függ, amelyben az eljárás más szerv hatáskörébe tartozik, vagy ugyanannak a hatóságnak az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntése nélkül megalapozottan nem dönthető el, a hatóság az eljárást felfüggeszti."
7. §
Az Mktv. 19/L. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A Hatóság a bejelentés megérkezését követően haladéktalanul ellenőrzi, hogy a bejelentés megfelel-e a (2) és (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek. Ha a bejelentés megfelel a (2) és (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek, és az igazgatási szolgáltatási díjat megfizették, legkésőbb a bejelentés megérkezésétől számított nyolc napon belül a Hatóság a bejelentőt erről a tényről értesíti. A bejelentésben foglalt adatokban bekövetkezett változást a moziüzemeltető köteles a változást követő 15 napon belül bejelenteni a Hatóságnak."
8. §
Az Mktv. 19/N. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"19/N. §
(1) A 19/L. § (1) bekezdése szerint nyilvántartott moziban bemutatásra kerülő filmalkotást a mozgóképszakmai statisztikai adatok előállításának céljából a film forgalmazójának regisztrálnia kell a Hatóság által erre a célra létrehozott online felületen.
(2) Az (1) bekezdést nem kell alkalmazni az olyan terjesztői hálózatba nem kerülő filmalkotásra, amely nemzetközi egyezmény vagy szakmai szervezet által szervezett filmfesztiválok alkalmával országosan és egy évben legfeljebb tíz alkalommal kerül bemutatásra.
(3) A regisztrációnak tartalmaznia kell a nyilvános előadás keretében bemutatni kívánt filmalkotás
a) tervezett magyar nyelvű címét és eredeti címét,
b) ha rendelkezésre áll, alternatív (angol és magyar) címét,
c) ha rendelkezésre áll, a nemzetközi azonosítóját (ISAN),
d) hazai forgalmazóját és nyilvántartási számát,
e) rendezőjének nevét,
f) a c) pont szerinti gyártási országát, illetve a koprodukciós országokat,
g) a c) pont szerinti gyártási évét,
h) műfaját,
i) játékidejét, és
j) hazai bemutatójának tervezett időpontját.
(4) A filmalkotás regisztrációjának a filmforgalmazónak a (3) bekezdésben foglalt adatok rendelkezésre állását követően haladéktalanul - de legkésőbb a 20. § (1) bekezdése, valamint a 25. § (1) bekezdése szerinti besorolási eljárások megkezdéséig - eleget kell tennie. A filmalkotás a (3) bekezdésben foglalt adatok hiánytalan közlését követően kap statisztikai azonosítót.
(5) Ha a (3) bekezdésben meghatározott adatokban változás következik be, a filmforgalmazónak a megváltozott adat tudomására jutását követően haladéktalanul - de legkésőbb a filmalkotás 20. § (1) bekezdése szerinti hatóság eljárás megkezdéséig, ennek hiányában a (3) bekezdés j) pontjában foglalt időpontot megelőző három nappal - a regisztrált adatot módosítania kell. A filmalkotás hazai forgalmazója, eredeti címe és gyártási éve nem módosítható.
(6) A filmalkotás regisztrációja során kapott statisztikai azonosító a Hatóság eljárása során felhasználható.
(7) Az e törvényben meghatározott célok teljesüléséhez szükséges, a törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban megállapított egyéb adatokat a Hatóság a filmregisztráció során bekérhet, amelyeket a filmforgalmazó köteles bejelenteni a Hatóságnak.
(8) Az e § szerinti regisztrációról és a (3)-(6) bekezdésben meghatározott adatokról, azonosítókról a Hatóság nyilvántartást vezet."
9. §
Az Mktv. 21. § f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A filmalkotások besorolási kategóriái a következők:)
"f) Azt a filmalkotást, amely alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének súlyos károsítására, különösen azáltal, hogy pornográfiát vagy szélsőséges, illetve indokolatlan erőszakot tartalmaz, a VI. kategóriába kell sorolni. Az ilyen filmalkotás minősítése: kizárólag felnőttek számára ajánlott. Ezeket a filmalkotásokat vagy speciális - kizárólag felnőttek számára elérhető - terjesztői hálózatban, vagy csak 22 és 05 óra között lehet moziban és egyéb vetítőhelyen (filmklubban) nyilvános előadás keretében, a 2. § 15. pont b) alpontja szerint terjeszteni."
10. §
Az Mktv. 21/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A filmterjesztő a terjesztés megkezdésének tervezett időpontját legalább 30 nappal megelőzően kérelmezi a besorolást a Hatóságnál. A kérelem tartalmazza
a) a filmterjesztő által terjeszteni kívánt filmalkotás
aa) magyar és eredeti nyelvű címét,
ab) rövid tartalmát,
ac) rendezőjének, főszereplőinek nevét,
ad) játékidejét,
ae) gyártási évét,
af) műfaját,
b) a filmterjesztőnek a filmalkotás besorolására vonatkozó javaslatát a 21. §-ban meghatározott kategóriák alapján,
c) a terjesztés megkezdésének tervezett időpontját, és
d) a filmalkotás forgalomba hozatalának módját."
11. §
Az Mktv. 26/B. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(4) Ha a filmalkotás költségvetése az 50 millió forintot nem haladja meg, a besorolási kérelmet a közvetlen támogatás igénylését megelőzően kell benyújtani. A kérelem különös méltánylást érdemlő esetben a támogatási szerződés megkötéséig is benyújtható. A kérelemhez csatolni kell
a) a filmalkotás elkészítésében részt vevő alkotók, művészeti és technikai munkatársak jegyzékét,
b) a filmalkotás költségvetését,
c) a filmalkotás elkészítésének ütemtervét, és
d) a filmalkotás előállításának finanszírozási tervét.
(5) Ha a filmalkotás költségvetése az 50 millió forintot meghaladja, a besorolási kérelmet legkésőbb a közvetlen támogatás igénylését 40 nappal megelőzően kell benyújtani. A kérelem különös méltánylást érdemlő esetben a támogatási szerződés megkötéséig is benyújtható. A kérelemhez csatolni kell:
a) a filmalkotás alapjául szolgáló mű szerzőinek a filmalkotás előállításához való hozzájárulását tartalmazó felhasználási szerződéseket vagy egyéb okiratokat,
b) a filmalkotás forgatókönyvét, a 31/B. § (2) bekezdés a) pontja szerinti filmek esetében a filmalkotás szinopszisát,
c) a filmalkotás elkészítésében részt vevő alkotókra, valamint művészeti és technikai munkatársakra, továbbá a gyártási munkák helyszínére vonatkozó jegyzéket az 1. melléklet szerinti táblázat alapján, megjelölve az elkészítésben részt vevő külföldi országok technikai és művészi hozzájárulását,
d) a filmalkotás költségvetését,
e) a filmalkotás elkészítésének ütemtervét,
f) koprodukciós filmalkotás esetén a filmelőállítók koprodukciós szerződését, ennek hiányában a felek megállapodását a hasznosításból származó bevételek felosztásáról és a terjesztés területi megosztásáról és
g) a filmalkotás előállításának finanszírozási tervét."
12. §
(1) Az Mktv. 31/B. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az (1) bekezdés szerinti kérelemhez mellékelni kell]
"a) a filmalkotás teljes magyar nyelvű forgatókönyvét (dokumentumfilm, kísérleti film, tudományos ismeretterjesztő film, animációs film esetében szinopszist) vagy a filmalkotás egy megtekintésre alkalmas példányát,"
(2) Az Mktv. 31/B. § (2a) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A kérelem benyújtásával egyidejűleg vagy azt megelőzően a filmelőállító, illetve a filmgyártó vállalkozás bejelenti a gyártási időszak (előkészítés) kezdetének napját legkésőbb annak kezdő napjáig, valamint a forgatás (ideértve az előforgatást is) megkezdésének időpontját azt megelőzően legalább 30 nappal. A forgatás első napját legalább 30 nappal megelőzően - ha a gyártási folyamatból csak az utómunkát végzik Magyarországon, az utómunka megkezdését legalább 30 nappal megelőzően - a kérelem benyújtásával egyidejűleg be kell nyújtani]
"g) a filmelőállító vagy a filmgyártó vállalkozás bejelentését a filmgyártásban közvetlenül közreműködő, magyar adóazonosító jellel rendelkező külföldi illetőségű előadóművész és nem előadóművész magánszemély stábtag nevére, állampolgárságára, születési helyére és idejére, anyja nevére, külföldi lakóhelyére, valamint arra vonatkozóan, hogy előadóművészként vagy nem előadóművészként működik közre a film gyártása során. A Hatóság nem veszi figyelembe azon személyek bejelentését, akikkel kapcsolatban költségelszámolás nem kerül benyújtásra."
(3) Az Mktv. 31/B. § (2e) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2e) A mozgóképszakmai képzési hozzájárulás befizetési határidejének elmulasztása esetén a Hatóság a késedelmesen fizető filmelőállítóval vagy filmgyártó vállalkozóval szemben hivatalból eljárást indít és a jogsértővel szemben a 19/H. §-ban foglalt jogkövetkezményeket alkalmazhatja."
(4) Az Mktv. 31/B. § (2g) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2g) Az NFI az általa kezelt, az egyes filmalkotásokra vonatkozó, mozgóképszakmai képzési hozzájárulás címén megfizetett összegekről, a Hatóság a mozgóképszakmai képzési hozzájárulás összegét magában foglaló támogatásra jogosultságot megállapító döntésekről nyilvántartást vezet. A Hatóság a véglegessé vált döntéseket az NFI részére elektronikus úton megküldi, az NFI a Hatóságot abban az esetben tájékoztatja, ha a filmelőállító - vagy a filmgyártó vállalkozás - a mozgóképszakmai hozzájárulás befizetését határidőben nem teljesítette."
(5) Az Mktv. 31/B. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(12) A Hatóság a (2a) bekezdés g) pontjában bejelentett adatokról igazolást állít ki a filmelőállító vagy filmgyártó vállalkozás kérelmére."
(6) Az Mktv. 31/B. § (14) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(14) A Hatóság a (2a) bekezdés g) pontja szerinti adatokat közvetett támogatás megállapítására és az ezzel összefüggő nyilvántartás vezetésére irányuló feladatai ellátása céljából, a kérelem elbírálását követő öt évig kezeli. A Hatóság az így tudomására jutott adatokat törvény eltérő rendelkezése hiányában harmadik személlyel nem közölheti, kivéve, ha az más hatóságok eljárásához történő adatszolgáltatás teljesítését célozza."
13. §
(1) Az Mktv. 31/D. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A 12. § (10) bekezdése szerinti arány teljesülése céljából a Hatóság a (2) bekezdés szerinti esetekben, a filmelőállító, illetve a filmgyártó vállalkozás kérelmére az utolsó pénzügyileg elszámolt időszak után korrekciós elszámolást készít, amelyben figyelembe veszi az elszámolt költségek egészére tekintettel a 12. § (10) bekezdésében foglalt arányok érvényesíthetőségét, valamint a jogdíj, befejezési garancia, a produceri díj és a gyártáshoz kapcsolódó elszámolható reklámköltségek tekintetében alkalmazandó elszámolási limitek korrekcióját, valamint a 31/E. § (2) bekezdése alapján a kérelemben feltüntetett időszakban figyelembe nem vett, pénzügyileg teljesített költséget."
(2) Az Mktv. 31/D. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A Hatóság indokolt kérelemre, különös méltánylást érdemlő esetben a 31/D. § (2) bekezdése szerint kiadott támogatási igazolásokat vagy a 19. § (1) bekezdés f) pontja szerinti eljárásokat lezáró határozatokat az addig összesen elszámolt és igazolt filmgyártási költségek egészére tekintettel állítja ki a 12. § (10) bekezdésében foglalt arány, valamint a jogdíj, befejezési garancia, a produceri díj és a gyártáshoz kapcsolódó elszámolható reklámköltségek tekintetében alkalmazandó elszámolási limitek korrekciója, valamint a 31/E. § (2) bekezdése alapján a kérelemben feltüntetett időszakban figyelembe nem vett, pénzügyileg teljesített költség érvényesíthetősége érdekében, amennyiben megfelel a támogatásra jogosultság egyéb feltételeinek. E bekezdés alkalmazásában különös méltánylást érdemlő esetnek minősül, ha az egyedi ügyben megvalósuló jogsértés súlya aránytalanul kisebb az e törvényben meghatározott célok megvalósulásának társadalmi hasznosságánál."
14. §
(1) Az Mktv. 31/E. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Csak az a költség ismerhető el közvetlen filmgyártási költségként, amelyre vonatkozó termékértékesítés és szolgáltatás teljesítése a Hatóság támogatásra jogosultságot megállapító határozatában meghatározott gyártási időszakon belül történik, és a teljesítésre vonatkozó számla legkésőbb a gyártási időszak rögzített befejezési időpontját követő három hónapon belül keletkezik."
(2) Az Mktv. 31/E. § (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(11) A közvetlen filmgyártási költségek között a befejezési garancia elszámolt összege nem haladhatja meg az adott filmalkotás munkaszámos főkönyvi kivonat 5. és 8. számlaosztálya összegének 5%-át, de legfeljebb a 100 millió forintot. A 18. § (2) bekezdésében meghatározott, a Kormány által rendeletben kijelölt miniszter rendeletében meghatározhatja azon eseteket, amikor a befejezési garancia elszámolt összege ezt a mértéket meghaladhatja."
15. §
Az Mktv. 31/F. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1a) Az (1) bekezdés ba) alpontja szerinti, magánszemély javára teljesített olyan javadalmazások esetén, amelyek az Szja tv., vagy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerinti adó-, vagy közteher-kötelezettség alá eső filmgyártási és filmgyártás-előkészítési költség vagy ráfordítás formájában merülnek fel, magánszemélyenként tizenkétmillió forintig a javadalmazás 100%-a számolható el közvetlen magyar filmgyártási költségként; ennél nagyobb összegű javadalmazás esetén közvetlen magyar filmgyártási költségként a javadalmazás tizenkétmillió forint feletti részének 50%-a számolható el."
16. §
Az Mktv. a következő 36/P. §-sal egészül ki:
"36/P. §
E törvénynek az egyes törvényeknek a mozgóképipar versenyképességének növelésével összefüggő módosításáról szóló 2020. évi ... törvénnyel (a továbbiakban: Módtv3.) megállapított 31/F. § (1a) bekezdését a Módtv3. hatálybalépését követően benyújtott, a támogatási jogosultság megállapítására irányuló kérelem alapján indult eljárásokban kell alkalmazni."
17. §
Az Mktv. 37. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a miniszter, hogy)
"b) a moziknak a fogyatékkal élő emberek számára való hozzáférhetőségének feltételeit,"
(rendeletben állapítsa meg.)
18. §
Az Mktv. 38. §-a a következő l) ponttal egészül ki:
[Felhatalmazást kap a 18. § (2) bekezdésében meghatározott, a Kormány által rendeletben kijelölt miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg]
"l) a 25. § (2) bekezdése szerinti "art" mozivá minősítéshez szükséges feltételeket."
19. §
Az Mktv.
a) 14. § (3) bekezdés i) pontjában a "telephellyel" szövegrész helyébe a "fiókteleppel",
b) 23. § (5) bekezdésében az "A miniszter" szövegrész helyébe az "A kultúráért felelős miniszter
(a továbbiakban: miniszter)"
szöveg lép.
3. Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosítása
20. §
Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (továbbiakban: Efo. tv.) 2. § 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. filmipari statiszta: az a természetes személy, aki a 3711 FEOR számmal azonosított foglalkozásúnak minősül, feltéve, hogy tevékenysége a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 64. § (1) bekezdés szerinti filmalkotás elkészítésében való kisegítő (pótolható) jellegű részvételre irányul és e tevékenységből származó napi nettó jövedelme nem haladja meg az e törvényben meghatározott mértéket."
21. §
Az Efo. tv. 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A filmipari statiszta alkalmi munkából származó napi nettó jövedelme nem haladhatja meg a 18 000 forintot."
22. §
Az Efo. tv. 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Egyszerűsített foglalkoztatásban foglalkoztatott munkavállaló esetében a munkáltató által fizetendő közteher mértéke a 7. § (2) bekezdés a) pontja esetén a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként 500 forint, a 7. § (2) bekezdés b) pontja esetén a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként 1000 forint. A 2. § 8. pontjában meghatározott filmipari statiszta alkalmi munkára irányuló egyszerűsített foglakoztatása esetén a munkaviszony minden naptári napjára munkavállalónként 4000 forint."
23. §
Az Efo. tv. a következő 20. §-sal egészül ki:
"20. §
E törvénynek az egyes törvényeknek a mozgóképipar versenyképességének növelésével összefüggő módosításáról szóló 2020. évi ... törvénnyel megállapított 2. § 8. pontja, 4. § (2) bekezdése és 8. § (2) bekezdése szerinti rendelkezések a 2020. december 31-ét követően megszerezett bevétel adókötelezettségére alkalmazhatóak első alkalommal."
24. §
Ez a törvény 2021. január 1. napján lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja a filmipar lehetőségeinek, jövedelmezőségének javítása a szabályozási környezet - különösen: az adójogi szabályozás - módosításával, figyelemmel az iparág Magyarországon betöltött stratégiai szerepére és nemzetközi versenyképességének fenntartására. További célja a törvényjavaslatnak a gyakorlati tapasztalatok rendszerezése alapján a filmipari és -szakmai joganyag korszerűsítése.
A törvényjavaslat rendelkezéseket tartalmaz többek között a mozgóképszakmai szabályok, nyilvántartások és támogatási kérelmek benyújtásával összefüggő szabályok elbírálására. Tartalmazza továbbá a törvényjavaslat az egyes támogatási szabályokkal összefüggő módosításokat és a filmstatisztákra vonatkozó egyes törvényi szabályok módosítását is.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Részletes indokolás
1. §
A személyi jövedelemadó törvény módosításának célja egyrészt az Mktv.-re történő korábbi hivatkozási hiba korrigálása. Másrészt a módosítás az Mktv. szerinti, a külföldi előadóművészek és stábtagok bejelentésének megfelelően az Szja tv.-ben is egységesíti az egyszerűsített adózási mód választására jogosult személyi körre vonatkozó szabályozást a könnyebb jogalkalmazás érdekében. A módosítás biztosítja továbbá, hogy az Európai Unió állampolgárai számára abban az esetben is választható legyen ez az adózási mód, ha a forgatás valamilyen okból elhúzódik. A módosítás célja továbbá, hogy a filmalkotásokban résztvevő előadóművészek és stábtagok akkor is választhassák az egyszerűsített adózási módot, ha valamilyen okból meghaladják a 183 napos magyarországi tartózkodást. Ilyen előfordulhat abban az esetben, ha a filmalkotásban részt vevő előadóművészek vagy stábtagok több egymást követő külföldi filmprodukció magyarországi gyártásában is részt vesznek. E módosítás összhangban van azzal a nemzetgazdasági érdekkel, hogy minél több külföldi filmprodukció gyártása történjen Magyarországon. A hatósági bejelentéshez kötöttség pedig biztosítja, hogy csak a jogszabály által célzott személyi kör tudja igénybe venni az egyszerűsített adózási módot a hosszabb tartózkodás esetén.
2. §
Hatályon kívül helyező rendelkezés az Szja tv. 1/B. § (1a) bekezdésének módosításával összhangban.
3. §
Az Mktv. értelmező rendelkezései kiegészülnek a belföldi magánszemély fogalmával. Az Mktv. szerinti belföldi magánszemély olyan személyi kört takar, akik tartósan, életvitelszerűen Magyarországon tartózkodnak.
4. §
A törvényjavaslat az "art" besorolású mozikkal és filmalkotásokkal kapcsolatos kormányzati feladatmegosztásra vonatkozó módosítást tartalmazza.
5. §
A Nemzeti Filmiroda feladataival kapcsolatos, törvényi szinten rögzített maradványvisszahagyás indoka, hogy a Nemzeti Filmiroda kiadásainak fedezése saját bevételeinek terhére kerül sor, a Miniszterelnöki Kabinetiroda által államháztartáson belüli forrás tervezésére nem kerül sor. Amennyiben a Nemzeti Filmiroda év végi maradványa elvonásra kerül, az a következő évi finanszírozási átmenetet veszélyeztetné: a Miniszterelnöki Kabinetiroda költségvetéséből lenne szükséges előfinanszírozni az év eleji kiadásokat, majd visszatéríteni, amely egyrészt adminisztrációs többletterhet okozna, másrészt ami nagyobb gondot jelentene, hogy a maradvány elvonásával a kiadások fedezete éves szinten nem lenne biztosított.
6. §
A törvény alapján lefolytatott közigazgatási hatósági eljárások - a gyakorlati tapasztalatok alapján - valamennyi esetben az ügy egyedi sajátosságait tükröző tényállás-tisztázást és értékelést igényelnek. Erre figyelemmel a sommás eljárás generális kizárása indokolt. Mindez a hatóság oldalán adminisztratív tehercsökkentéssel jár, hiszen a teljes eljárásra utalásról nem kell formalizált döntést hozni.
7. §
A jelen módosítás célja, hogy a moziüzemeltetési tevékenység bejelentésében foglalt adatok esetén is kötelezővé tegye a törvény a bejelentésre kötelezett moziüzemeltetők számára a bejelentéssel érintett adatokban bekövetkezett változás bejelentését a Hatóságnak. Ennek indoka, hogy a bejelentésben foglalt adatok a Hatóság közhiteles hatósági nyilvántartásába kerülnek bejegyzésre, így a módosítás hozzájárul ahhoz, hogy a közhiteles nyilvántartás pontosabb és naprakészebb adatokat tartalmazzon.
8. §
A filmalkotások statisztikai célú nyilvántartásba vételének eljárási szabályaiban és a filmalkotásra vonatkozó adatok körében történő változás a hatósági statisztikai feladatok célszerűbb, a nemzetközi gyakorlathoz igazodó szabályozásának az igényével történnek, figyelemmel az ügyfelek ezzel kapcsolatos indokolatlan terheinek a csökkentésére is.
9. §
A szabályozás koherensebbé tétele a törvény szövegének pontosítása által. Az Mktv. 2. § 15. b) pontja az Mktv. szerinti filmterjesztésnek a moziüzemeltetésre vonatkozó definíciója.
10. §
A korhatár-besorolás hatósági eljárásban elérni kívánt céljához a szövegből kivenni szándékozott adatok nem szükségesek.
11. §
A módosítást az teszi szükségessé, hogy a besorolási eljárás időpontjában még nem áll rendelkezésre a pénzügyi terv (cash flow), az eljárás lefolytatásához és a kérelem érdemi elbírálásához ehhez nincs is szükség.
12. §
A módosítást az teszi szükségessé, hogy a módosítással érintett műfajokban a forgatókönyv elkészítése nem feltétlenül része a gyártási/alkotói folyamatnak.
A módosítás célja az adott pont tekintetében a fogalomhasználat egyértelműsítése. Mivel kizárólag a magyar adóazonosító jellel rendelkező magánszemélyeknek kifizetett jövedelem mint közvetlen magyar filmgyártási költség után vehető igénybe a közvetett támogatás, az ezzel nem rendelkező külföldi stábtagok bejelentési kötelezettsége nem indokolt.
A módosítás célja, hogy a jelenlegi szabályozást fokozatosabbá tegye, az esetlegesen már felhasznált állami támogatás visszafizetésével kapcsolatos jogbizonytalanság miatt.
13. §
A jelenlegi szabályozás egy előző törvénymódosítás hatálybalépésével kapcsolatos problémára reflektált, ezért a rendelkezés okafogyott. A záró elszámolás átnevezése korrekciós elszámolássá a jogszabály jobb értelmezhetőségét eredményezi.
A jelenlegi szabályozás egy előző törvénymódosítás hatálybalépésével kapcsolatos problémára reflektált, ezért a rendelkezés okafogyott (jelenleg mindenhol 30%-ra módosult a megelőző jogszabály-állapot szerinti 25%).
14. §
A három hónapos határidő megfogalmazása jelenleg nem egyértelmű. A költségellenőrzés folyamán egységesen a filmgyártás elfogadott költségvetésének részét képező termékértékesítés vagy szolgáltatás teljesítésének időpontja kerül figyelembevételre, ezzel szemben a jelenleg hatályos rendelkezésben a vonatkozó számla keletkezése (a kiállítás dátuma) kerül megfogalmazásra. Ez indokolja a módosítást.
A módosítás célja, hogy a befejezési garancia elszámolhatósági alapja ugyanaz legyen, mint a hasonlóan szabályozott jogdíjnak, a produceri díjnak és a gyártáshoz kapcsolódó reklámköltségnek, továbbá a közvetlen filmgyártási költség százalékában az érték kiszámolása matematikailag végtelen ciklusba kerülne.
15. §
Az Mktv. rendelkezései közé a hárommillió forint feletti elszámolási korlátozás bevezetésére még 2017-ben, a külföldi színészek és stábtagok jövedelmének jelentős növekedése miatt került sor, annak érdekében, hogy a nagy összegű külföldi kifizetések a magyar személyi jövedelemadó bevételekkel egyensúlyban maradjanak, vagyis e költségek emelkedése ne veszélyeztesse a rendszer pénzügyi egyensúlyát. (A külföldi színészek és stábtagok 50%-os elszámolhatósága a magyar rendszer egyik versenyképességi sarokköve, azon tovább szigorítani nem javasolt.)
Mivel a korlátozás bevezetését követően egyes gyártók részéről nem kívánt folyamatok indultak el, pl. magas jövedelemmel rendelkező külföldi színészeket és stábtagokat az ekho rendszerében kezdtek helyileg alkalmazni és így elszámolni, így biztosítva továbbra is a 100%-os elszámolhatóságot, szükséges volt a rendszert általánosságban korlátozni. Így került bevezetésre, hogy hárommillió forintig 100%-ban, felette pedig csak 50%-ban számolható el bármilyen javadalmazás, amely az Szja vagy Ekho törvény hatálya alá esik.
A korlátozás egyik oldalról maradéktalanul teljesítette a nem kívánt gyakorlat megszüntetését, másrészt azonban túlságosan is korlátozó hatáshoz vezetett az adókötelezettségeiket átlátható módon bevalló és fizető magyar színészekkel és stábtagokkal szemben. Ennek megfelelően a jogszabály az értékhatárt 12 millió forintra emeli.
16. §
Átmeneti rendelkezés az Mktv. módosított rendelkezései vonatkozásában.
17-18. §
A miniszteri rendeletek kiadására vonatkozó felhatalmazó rendelkezések módosítására irányuló javaslat.
19. §
Szövegcserés módosításokat tartalmazó javaslat.
20. §
A filmipari statiszta meghatározást indokolt kiterjeszteni a szerzői jogról szóló törvény hatálya alá tartozó filmalkotásokban szereplő statisztákra, így a meghatározás a mozgóképről szóló törvény hatálya alá nem tartozó filmekben (pl. reklámfilmekben) szereplő statisztákra is alkalmazhatóvá válik, tekintettel a tevékenység hasonlóságára.
21-22. §
A megnövekedő filmipari költségek miatt indokolt az utóbbi években nem változtatott, filmipari statiszták egyszerűsített foglalkoztatásához kapcsolódó nettó jövedelem határ és közteher mérték módosítása.
23. §
Átmeneti rendelkezés az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény módosított rendelkezéseihez.
24. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.