T/13147. számú törvényjavaslat indokolással - A családok és a nyugdíjasok fokozott támogatása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés, figyelemmel a koronavírus-járvány okozta gazdasági kihívásokra, a gyermeket nevelő családok és a nyugdíjasok védelme érdekében a következő törvényt alkotja:
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 29/B. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Ha a családi kedvezményt valamely kedvezményezett eltartott után az adott jogosultsági hónapban a jogosult vagy jogosultak nem, vagy nem teljes mértékben vették igénybe, az állami adó-és vámhatóság a jog...

T/13147. számú törvényjavaslat indokolással - A családok és a nyugdíjasok fokozott támogatása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
2020. évi ... törvény A családok és a nyugdíjasok fokozott támogatása érdekében szükséges egyes törvények módosításáról
Az Országgyűlés, figyelemmel a koronavírus-járvány okozta gazdasági kihívásokra, a gyermeket nevelő családok és a nyugdíjasok védelme érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 29/B. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Ha a családi kedvezményt valamely kedvezményezett eltartott után az adott jogosultsági hónapban a jogosult vagy jogosultak nem, vagy nem teljes mértékben vették igénybe, az állami adó-és vámhatóság a jogosultsági hónapot követő hó 15. napjáig megállapítja az adóalap-kedvezmény fennmaradó részét, és annak 15%-át - tekintet nélkül a 29/B. § (2) bekezdésben meghatározott feltételre - 8 napon belül kiutalja a kedvezményezett eltartottra tekintettel családi pótlékra jogosult személynek."
2. §
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (továbbiakban: Tny.) 62. §-a az alábbi új (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A 2020. január 1-je előtti időponttól megállapított társadalombiztosítási nyugellátást - ideértve a 6. § (4) bekezdésében meghatározott ellátásokat és a baleseti járadékot is - 2020. novemberében a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény szerint tervezett országos bruttó átlagkereset-növekedés és a 2020. augusztusában a nyugdíjasokra mért fogyasztói árnövekedés 50-50 százalékos súlyozott átlagának megfelelő mértékben, januárig visszamenőleg kell emelni. A visszamenőleges emelést a novemberi emelt ellátásokkal együtt kell kifizetni."
3. §
A Tny. 101. §-a az alábbi új (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) A koronavírus-járvány okozta válsághelyzetre tekintettel mindazok, akik a tárgyév októberében a nyugellátások és egyes más ellátások 2020. január havi emeléséről szóló 300/2019. (XII. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdésében felsorolt ellátások valamelyikében részesültek, és az ellátásuknak vagy ellátásaiknak október hónapban kifizetett együttes összege nem érte el a százötvenezer forintot, 2020. október hónapjában egyszeri, rendkívüli juttatásra jogosultak. A rendkívüli juttatás havi összege minimum harmincezer forint azzal, hogy a rendkívüli juttatás összegével növelt ellátásnak el kell érnie a százezer forintos összeget."
4. §
A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban Cst.) az alábbi 8/A. szakasszal egészül ki:
"8/A. §
Aki a 8. § szerint iskoláztatási támogatásra jogosult, az minden évben további egy havi ellátásban részesül. Az ellátást a folyósító szerv az augusztus hónapra járó ellátással egyidejűleg folyósítja, azzal, hogy a 2020. évi juttatást az október havi ellátással együtt kell folyósítani."
5. §
A Cst. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A családi pótlék havi összege
a) egygyermekes család esetén 24 400 forint,
b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 27 400 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 26 600 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 29 600 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 32 000 forint
f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 34 000 forint,
g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén, valamint a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után, továbbá a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 46 600 forint,
h) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 51 800 forint,
i) a 7. § (2) bekezdése szerinti személy esetén - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 40 600 forint,
j) a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett, a g) vagy a h) pont alá nem tartozó gyermek esetén, a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén, ha a gyermek nem tartozik a g) vagy a h) pont alá, valamint a 8. § (3) bekezdése alá tartozó személy
esetén 29 600 forint."
6. §
A Cst. 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"26. §
(1) A gyermeknevelési támogatás havi összege - függetlenül a gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresével, töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad része jár.
(2) A gyermekgondozást segítő ellátás havi összege gyermekenként - ide nem értve az egyazon várandósságból született ikergyermekeket - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresével. Az egyazon várandósságból született ikergyermekek esetében az ellátás havi összege megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összeg kétszeresének és az ikergyermekek számának szorzatával. Töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad része jár."
7. §
A Cst. 31. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"31. §
Az anyasági támogatás - gyermekenkénti - összege azonos a gyermek születésének időpontjában érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének 450%-ával, ikergyermekek esetén 600%-ával."
8. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A magyarországi koronavírus-járvány hatásai hónapokkal ezelőtt megrengették a gazdaságot, a munkaerőpiacot, a Kormány mégis hónapok óta késlekedik, hogy érdemi segítséget nyújtson a veszélybe került családoknak, nyugdíjasoknak. A válságkezelés címen eddig meghozott intézkedések korántsem elégségesek, sőt, a nyugdíjasok érdekében semmilyen lépést nem tett a Kormány, ahogyan a családoknak sem adtak valódi segítséget. Egy új, tárca nélküli miniszteri poszt senkin nem fog segíteni.
Az MSZP és a Párbeszéd, a Kormány késlekedését és bizonytalan döntéshozatalát látva nyújtja be védelmi csomagját, melynek megvalósítása a koronavírus-járvány megfelelő kezelését segítené. Ennek részét képezik a magyar családokat, nyugdíjasokat támogató javaslatok is, melyek az alábbiak:
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1., 4-7. §
A válság következtében megszűnő munkahelyek, megszűnő keresetek miatt az adórendszeren keresztül juttatott családi támogatásokat nem tudják igénybe venni az érintett családok. Ezért egyik lépésként a meglévő, de erősen elinflált alanyi jogú támogatások megerősítésére van szükség. Követeljük
- a családi pótlék,
- a gyermekgondozást segítő ellátás (GYES),
- a gyermeknevelési támogatás (GYET),
- az anyasági támogatás azonnali megduplázását, valamint a családi adókedvezmény teljes összegének kifizetését minden, gyermeket nevelő család számára.
A fentieket különösen indokolják, hogy az Orbán-kormány az elmúlt tíz évben egy forinttal sem emelte az alanyi jogon járó családi juttatásokat (családi pótlék, anyasági támogatás, gyes, gyet), sőt, a leginkább rászorulóktól még el is vett számos szociális támogatást. Mindez azt jelenti, hogy a gyermeket nevelő családokat elérő legfontosabb ellátás, a családi pótlék összege is jelentősen veszített értékéből.
2. §
A nyugdíjasokra nézve sok éve kedvezőtlen, hogy a januári emeléseket csak a tervezett infláció mértékével emelik, így azok egyre inkább elszakadnak a bérektől. Évek óta javasoljuk, hogy a korábbi vegyes indexálás módszerével kell emelni az ellátásokat, ez idén közel 6,5 %-os emelést jelenthet a nyugdíjasok számára. Erről szóló javaslatunk januárra visszamenőleg emelné meg a nyugdíjakat a legfrissebb inflációs adatok figyelembevételével. (A KSH legfrissebb adatközlése szerint augusztusban 3,9%-kal nőttek az árak. A nyugdíjasfogyasztóiárindex pedig 4,3%-kal emelkedett. Az élelmiszerek ára ennél is jobban nőtt: 7,9%-kal, ezen belül a párizsi, kolbászé 18,1, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 17,1, a cukoré 13,4, a szalámi, szárazkolbász és sonkáé 11,4, a tojásé 10,2, a tejé 8,9%-kal lett magasabb.)
Ez azt jelenti, hogy novemberben, az éve eleji 2,8%-hoz képest, plusz 3,7%-os emelésben részesülnének a jogosultak.
3. §
Egyúttal kezdeményezzük, hogy az átlagnyugdíj alatti ellátásban részesülők kapjanak egy rendkívüli, legalább harminc ezer forintos támogatást, úgy, hogy az ellátás rendkívüli támogatással kiegészített összege minden nyugdíjas esetében elérje a százezer forintot. A koronavírus-járvány sokak számára nem várt többletkiadásokat jelentett, a drasztikusan növekvő élelmiszerárak mindenkit érintenek, de különösen a kisnyugdíjasok számára jelentenek nagy terhet. Akik valamilyen keresőtevékenységgel egészítették ki alacsony összegű nyugdíjukat, azoknak sokszor éppen a veszélyeztetettség okán megszűnő munkájuk miatt csökkent is a bevételük.
Mindezek miatt kezdeményezzük, hogy októberben a leginkább rászoruló nyugdíjasok kapjanak minimum harmincezer forintos rendkívüli juttatást.
8. §
Hatálybaléptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.