T/10606. számú törvényjavaslat indokolással - a rendeleti kormányzás megszüntetése érdekében szükséges intézkedésekről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés, tekintettel arra, hogy rendeleti kormányzással nem sikerült kezelni a járvány nyomán kialakuló gazdasági és szociális válságot, mivel
a nyugdíjasok és a családok érdemi segítséget nem kaptak a Kormánytól,
a bértámogatással nem sikerült megállítani a cégek leépítési hullámát,
a munkájukat veszített emberek védelem nélkül maradtak;
többszázezer család került kilátástalan helyzetbe, mert - miközben bevételeik megszűntek vagy csökkentek - a terheik növekedtek a kormány intézk...

T/10606. számú törvényjavaslat indokolással - a rendeleti kormányzás megszüntetése érdekében szükséges intézkedésekről
2020. évi ... törvény a rendeleti kormányzás megszüntetése érdekében szükséges intézkedésekről
Az Országgyűlés, tekintettel arra, hogy rendeleti kormányzással nem sikerült kezelni a járvány nyomán kialakuló gazdasági és szociális válságot, mivel
a nyugdíjasok és a családok érdemi segítséget nem kaptak a Kormánytól,
a bértámogatással nem sikerült megállítani a cégek leépítési hullámát,
a munkájukat veszített emberek védelem nélkül maradtak;
többszázezer család került kilátástalan helyzetbe, mert - miközben bevételeik megszűntek vagy csökkentek - a terheik növekedtek a kormány intézkedései miatt,
a helyi demokrácia letéteményesei, az önkormányzatok pedig a rendszerváltás óta nem látott támadást éltek át, bevételeiket indokolatlanul, politikai célok mentén elvonták, függetlenségüket korlátozták,
a következő törvényt alkotja:
1. §
A rendkívüli jogrend megszüntetése érdekében a Kormány 2020. június 15-ig benyújtja az Országgyűlésnek azon törvényjavaslatokat, amelyek a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerinti veszélyhelyzettel összefüggésben az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése szerint meghozott kormányrendeletekben foglalt, továbbra is szükséges intézkedések fenntartását célozzák.
2. §
A Kormány haladéktalanul benyújtja az Országgyűlésnek a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény hatályon kívül helyezéséről szóló törvényjavaslatot. A Kormány a benyújtás során gondoskodik arról, hogy a törvényjavaslat és az 1. §-ban meghatározott törvényjavaslatok tárgyalására, valamint az elfogadott törvények hatályba lépésére egyidőben kerüljön sor.
3. §
Az Országgyűlés felszólítja a Kormányt, hogy az 1-2. § szerinti törvények hatályba lépésével egyidőben szüntesse meg a Rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetet.
4. §
Ez a törvény 2020. június 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A rendeleti kormányzás nem vált be, éppen ezért ideje megszüntetni a különleges jogrendet!
Az Országgyűlés zárójelbe tétele, és csak a fideszes ingatlanpanamákkal, lényegtelen előterjesztésekkel "szórakoztatása" nem szolgálta a hatékony védekezéshez szükséges bizalom erősítését. A 36 ezer kórházi ágy erőszakos kiürítése, a krónikus betegek ellátásának szüneteltetése, és az alapellátáshoz hozzáférés korlátozása emberéleteket sodort veszélybe és tragédiákhoz vezetett.
A kormányzati titkolózás, az adatok eltüntetése, a hiányos tájékoztatás és az Országgyűlés kiiktatása az érdemi döntéshozatalból csak növelte a kormányzati intézkedések átláthatatlanságát. Az önkormányzatok megsarcolása, bevételeinek elvonása, ugyanakkor az idősek ellátásával, gyermekétkeztetéssel kapcsolatos többletfeladatok ellátása hátráltatta az érdemi védekezést. Az újságírókat és a közösségi média felületein véleményt nyilvánítókat ért kormányzati fenyegetések és intézkedések, a szólásszabadság elleni támadások csak a lopakodó diktatúra kiépítését szolgálták.
A rendeleti kormányzással nem sikerült kezelni a járvány nyomán kialakuló gazdasági és szociális válságot:
• a nyugdíjasok és a családok érdemi segítséget nem kaptak a kormánytól,
• a bértámogatással nem sikerült megállítani a cégek leépítési hullámát,
• a munkájukat veszített emberek védelem nélkül maradtak;
• a minden idők legnagyobb gazdaságvédelmi akcióterveként beharangozott tervről kiderült, hogy trükkök százai állnak mögötte, átcímkézett, de évekkel ezelőtt meghozott intézkedésekkel, hazainak hazudott uniós pénzekkel, a szükségesnél lényegesen kevesebb támogatással. A 9200 milliárd forintos mentőcsomag valójában csak 6289 milliárd forintot tartalmaz, három év alatt, amelyből 2416 milliárd forint hitel- és tőkeprogram. Ahhoz képest, hogy a járvány egyik legnagyobb veszélye a munkanélküliség, mindössze a mentőcsomag 10 százalékát - 674 milliárd forintot - szánnak új munkahelyek létrehozására, míg a bajba jutott családok megsegítésére akarják fordítani a legkevesebb pénzt, mindössze 235 milliárd forintot;
• többszázezer család került kilátástalan helyzetbe, mert - miközben bevételeik megszűntek vagy csökkentek - a terheik növekedtek a kormány intézkedései miatt.
Tény, hogy a járvány csökkenő szakaszba ért, immáron Budapesten is elkezdődött a korlátozások fokozatos feloldása.
Tény, hogy orvosok, ápolók, szociális munkások, önkéntesek és az önkormányzati szférában dolgozók emberfeletti teljesítményt nyújtottak. Köszönet érte!
És tény az is, hogy a járvány kezelése, megfékezése érdekében meghozott kormányzati intézkedésekhez szükségtelen volt a rendkívüli jogrend bevezetése. Azokat - a beszerzésektől a kórházparancsnokok kijelölésén keresztül az egyes tevékenységek megtiltásáig - kivétel nélkül normál jogrendben is meg lehetett volna tenni az egészségügyi törvény rendelkezései alapján.
A rendkívüli felhatalmazás eddig sem volt indokolt, sőt, most már pedig belátható időn belül tényleg vissza lehet térni a "veszélyhelyzeti állapotból" a normális kerékvágásba! Lépésenként, továbbra is vigyázva az idősekre, megerősítve az egészségügyet és a szociális rendszert, vissza lehet és vissza is kell adni az önkormányzatok elvont forrásait, kárpótolni lehet az állásukat elvesztőket, támogatni az éhezőket és - újraindítva a gazdaságot -, ki lehet(ne) lábalni a szociális válságból is!
E Javaslat elfogadásával az Országgyűlés visszakapná jogosítványait, a Kormánytól pedig megvonásra kerülne az a "különhatalom", mellyel visszaéltek, és mellyel súlyos károkat okoztak a politikai célok vezérelte döntésekkel, az emberek védelmét szolgáló rendeletekkel pedig adósak maradtak.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1-2. §
A rendkívüli jogrend megszüntetése érdekében a Kormánynak először az Országgyűlés elé kell terjesztenie azokat a javaslatokat, amelyek a kormányrendeletekben foglalt, továbbra is fenntartandó intézkedéseket tartalmazzák. Ezek elfogadásával egy időben döntést kell hozni a felhatalmazási törvény hatályon kívül helyezéséről is.
3. §
Figyelemmel arra, hogy a rendkívüli jogrend idején bevezetett intézkedéseket az Országgyűlés felülvizsgálja, és a szükséges döntések további fenntartása tárgyában is határoz, ezt követően a veszélyhelyzet megszüntetéséről a Kormánynak haladéktalanul intézkednie kell, megszüntetve a rendeleti kormányzást.
4. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.