adozona.hu
T/10316. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
T/10316. számú törvényjavaslat indokolással - az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil tv.) 53. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A Nemzeti Együttműködési Alap terhére nyújtott 56. § (1) bekezdése szerinti, és a Magyar Falu Program jogcímcsoport terhére nyújtott támogatások kedvezményezettje lehet az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen székhellyel rendelkező azon civil szervezet is,...
"(2) A Nemzeti Együttműködési Alap terhére nyújtott 56. § (1) bekezdése szerinti, és a Magyar Falu Program jogcímcsoport terhére nyújtott támogatások kedvezményezettje lehet az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen székhellyel rendelkező azon civil szervezet is, amelynek vezető tisztségviselője a polgármester."
"(2) A Tanács és a kollégiumok tagjainak költségátalányát a miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben, rendeletben határozza meg. A költségátalány egy hónapra járó összege a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegét nem haladhatja meg."
a) VIII. fejezetének alcímében, 51. § (2) bekezdésében, 52. § (1) bekezdésében és 56. § (1) bekezdés l) pontjában az "információs centrumok" szöveg helyébe a "közösségi szolgáltató központok" szöveg,
b) 51. § (1) bekezdésében az "információs centrumokat" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központokat" szöveg,
c) 52/A. § (1)-(3) és (5) bekezdésében az "információs centrum" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központ" szöveg,
d) 52/A. § (2) bekezdésében az "információs centrumot" szövegrész helyébe a "közösségi szolgáltató központot" szöveg,
e) 54. § b) pontjában, 58. § (1) bekezdés d) pontjában a "költségvetési" szövegrész helyébe a "központi költségvetésről szóló" szöveg,
f) 60. § (6) bekezdésében, 61. § (4) bekezdésében a "döntésképes" szövegrész helyébe a "határozatképes" szöveg,
g) 67. § (1) bekezdés a) pontjában az "a civil szervezet döntéshozó vagy ügyvezető szervének tagja" szövegrész helyébe a "a civil szervezet vezető tisztségviselője" szöveg,
h) 68. § (10) bekezdésében a "döntésképesség" szövegrész helyébe a "határozatképesség" szöveg,
i) 69. § (4) bekezdésében az "alapkezelő" szövegrész helyébe az "Alapkezelő" szöveg,
j) 73. § (2) bekezdés b) pontjában az "Információs Centrumok" szöveg helyébe a "közösségi szolgáltató központok" szöveg
lép.
a) 2. § 15. pontja,
b) 14. § (3) bekezdés e) pontja,
c) 52/A. § (7) bekezdése,
d) 53/A. - 53/E. §-a,
e) 57. § (2) és (3) bekezdése,
f) 69. § (3) bekezdése.
A civil szervezetekre vonatkozó szabályok folyamatos felülvizsgálatával, a gyakorlati tapasztalatok beépítésével, az eljárási szabályok egyszerűsítésével a jogalkotó annak az alkotmányos kötelességének tesz eleget, amely feladatául jelöli ki az egyesülési jog zavartalan gyakorlásának biztosítását, védelmét.
A támogatásokat érintő módosító javaslatok ösztönzőleg hatnak a civil szervezetek saját bevételeinek növelésére, és lehetővé teszik, hogy minél több helyi hatókörű egyesület és alapítvány részesülhessen támogatásban. A módosítás célja ennek megfelelően:
- a civil szervezetek egyszerűsített támogatása összegének megemelése 200 ezer forintról 300 ezer forintra;
- a kedvezményezetti kör kibővítése azokkal az 5000 fő és az az alatti lakosságszámú településen működő civil szervezetekkel, amelyeknek vezető tisztségviselője egyben polgármester is;
- a civil információs centrumok elnevezésének módosítása azt hangsúlyozza, hogy az értékteremtő és valódi társadalmi beágyazódottsággal rendelkező egyesületek és alapítványok tevékenységét a Civil közösségi szolgáltató központok térítésmentes szolgáltatásokkal segítik.
Az adminisztrációigényes költségtérítés kivezetésével a kollégiumi tagok költségátalányát a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének kétharmadára indokolt emelni, azzal, hogy az öt kollégium elnöke és a NEA Tanács elnöke a mindenkori kötelező legkisebb munkabér havi összegének 100%-ára lenne jogosult. Az emelés indoka az évről évre emelkedő pályázati szám, a NEA keretének emelkedésével járó munkateher növekedése. Ez éves szinten mindösszesen 20 millió forint emelkedést jelentene, amelynek fedezetéül a kezelői díj szolgál, így többlet költségvetési forrást nem igényel.
A testületi tagokkal kapcsolatos civil szervezeti összeférhetetlenség pontosítását tartalmazó rendelkezés, összhangban a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény szerinti, a testületi tag és közeli hozzátartozója pályázattal kapcsolatos személyes érintettségi viszonyát megjelenítő fogalommal.
A közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvény szerint a hatósági nyilvántartásban szereplő civil szervezetekre vonatkozó adatoknak az eddigi - a Civil Információs Portálon történő - közzétételi kötelezettség a feladatkört érintő tárcát, az Emberi Erőforrások Minisztériumát illeti.
A civil információs centrum cím visszavonásával kapcsolatos eljárás szabályozása nem törvényi szinten kerül rendezésre, hanem a szakmai együttműködési megállapodásokban.
A minisztérium által működtetett szakmai monitoring rendszer, amelynek alapja a Magyar Államkincstár Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszere, szükségtelenné teszi a jelentős költségvetési támogatásban részesülő szervezetek külön nyilvántartását.
A bürökráciacsökkentés jegyében, tekintettel arra, hogy a nyilvántartásban szereplő adatok rendelkezésre állnak, a vagyonnyilatkozat-tételi eljárás fenntartása nem indokolt.