Végső előterjesztői indokolás a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló 28/2000. (XII. 18.) KöViM rendelet és a tengeri hajók hajózásra alkalmasságának a Tengerészeti Munkaügyi Egyezményen alapuló feltételeiről szóló 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet Tengerészeti Munkaügyi Egyezménnyel összefüggő módosításáról szóló 12/2020. (IV. 22.) ITM rendelethez - Indokolások Tára 2020/48.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A miniszteri rendelet-tervezet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.
A tervezet elsődlegesen a tengeri hajók hajózásra alkalmasságának a Tengerészeti Munkaügyi Egyezményen alapuló felté...

Végső előterjesztői indokolás a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló 28/2000. (XII. 18.) KöViM rendelet és a tengeri hajók hajózásra alkalmasságának a Tengerészeti Munkaügyi Egyezményen alapuló feltételeiről szóló 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet Tengerészeti Munkaügyi Egyezménnyel összefüggő módosításáról szóló 12/2020. (IV. 22.) ITM rendelethez - Indokolások Tára 2020/48.
A miniszteri rendelet-tervezet indokolása a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.
A tervezet elsődlegesen a tengeri hajók hajózásra alkalmasságának a Tengerészeti Munkaügyi Egyezményen alapuló feltételeiről szóló 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet [a továbbiakban: 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet] jogharmonizációs célú módosítására irányul az Európai Közösség Hajótulajdonosainak Szövetsége (ECSA) és az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) között a 2009/13/EK irányelvnek a 2006-os Tengerészeti Munkaügyi Egyezmény 2014. évi, a Nemzetközi Munkaügyi Konferencia által 2014. június 11-én jóváhagyott módosításával összhangban történő módosítása céljából létrejött megállapodás uniós jogba való átültetéséről szóló 2018. január 23-i (Eu) 2018/131 tanácsi irányelv (a továbbiakban: Irányelv) rendelkezéseinek megfelelően.
Az Irányelv a 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelettel átültetett, az Európai Közösség Hajótulajdonosainak Szövetsége (ECSA) és az Európai Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szövetsége (ETF) között létrejött, a 2006. évi tengerészeti munkaügyi egyezmény alapján kötött megállapodás végrehajtásáról, valamint az 1999/63/EK irányelv módosításáról szóló, 2009. február 16-i 2009/13/EK tanácsi irányelvet módosította, így szükségessé vált a rendelet jogharmonizációs célú felülvizsgálata.
A 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet tartalmazza a hajótulajdonos Tengerészeti Munkaügyi Egyezményen alapuló, a tengeri hajókon dolgozó személyek megfelelő munka- és életkörülményeit garantáló kötelezettségeit és a tengerészek jogait. Az átültetendő uniós szabályozás célja egyrészt pénzügyi biztosítékrendszer létrehozása a magukra hagyott tengerészek jogainak védelme érdekében, másrészt munkahelyi sérülés, betegség, veszély következtében beálló halál vagy tartós rokkantság esetén az érintett tengerészek részére nyújtandó kártalanítás biztosítása végett a 2009/13/EK irányelvben már előírt pénzügyi biztosítékrendszerre vonatkozó követelmények rögzítése. Ennek megfelelően szükséges a 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet rendelkezéseinek kiegészítése.
Jelenleg a magyar hajólajstromban nem szerepel tengeri nagyhajó, így a jogszabály alkalmazására akkor kerül sor, ha a hajózási hatóság nyilvántartásába tengeri nagyhajót bejegyeznek.
A tervezetnek a hajózási tevékenység engedélyezésének rendjéről szóló 28/2000. (XII. 18.) KöViM rendelet módosítására irányuló első része, a hajózási tevékenység engedélyezésének feltételévé teszi a 67/2015. (XI. 18.) NFM rendeletben foglalt követelmények teljesítését.
A tervezet második része a 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet rendelkezéseinek kiegészítése által az uniós szabályozás céljának megfelelően tartalmazza a hajótulajdonos kötelezettségét a tengerész magára hagyásának esetére biztosítéki céllal létesítendő pénzügyi biztosítékra vonatkozó szerződés kötésére és annak hatályában való fenntartására. Szabályozza az alkalmazható pénzügyi biztosítékok körét, azok mértékét, a szerződés kötelező tartalmi elemeit, a pénzügyi biztosíték igénybevételének feltételeit, és az ezzel összefüggő eljárási szabályokat. A tervezet rendelkezik továbbá a szerződés megkötését és annak hatályában való fenntartását tanúsító, a pénzügyi biztosíték nyújtója által kiállítandó igazolás tartalmi követelményeiről és a hajótulajdonos kötelezettségéről annak érdekében, hogy az igazolás a tengeri hajón megismerhető és ellenőrizhető legyen.
A tervezet az uniós szabályozás céljával összhangban kiegészíti továbbá a 67/2015. (XI. 18.) NFM rendelet szabályait akként, hogy az tartalmazza a tengerész munkahelyi sérülése, betegsége, veszély következtében beálló halála vagy tartós rokkantsága esetén az érintett tengerész részére kártalanítás biztosítása érdekében a hajótulajdonos kötelezettségeként létesítendő biztosítási szerződés kötelező tartalmi elemeit és az igény érvényesítésének eljárási szabályait. A tervezet rendelkezik a szerződés megkötését és annak hatályában való fenntartását tanúsító, a biztosító által kiállítandó igazolás tartalmi követelményeiről és a hajótulajdonos kötelezettségéről annak érdekében, hogy az igazolás a tengeri hajón megismerhető és ellenőrizhető legyen.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.