adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló 5/2015. (II. 27.) NGM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (XII. 30.) PM rendelethez - Indokolások Tára 2020/14.
Végső előterjesztői indokolás az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló 5/2015. (II. 27.) NGM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (XII. 30.) PM rendelethez - Indokolások Tára 2020/14.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 24/2019. (XII. 30.) PM rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 2020. január 1-jétől hatályos előírásai biztosítják az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerbe (a továbbiakban: EKAER) tett bejelentés EKAER szám lezárását követő módosítását. A módosításra a törvény végrehajtására kiadott miniszteri rendelet, tehát az EKAER rendelet szerint módosítható adatok hibás volta esetén van lehetőség, egy alkalommal, az EKAER szám lezárását követő 3 munkanapon belül, az erre a célra r...
Az előterjesztéssel összefüggésben az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (1) bekezdés b) pontja alapján közzétételre kerül.
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény alapján, rendeleti szinten szükséges meghatározni azokat a bejelentett adatokat, amelyek az EKAER szám lezárását követően is módosíthatóak.
Eszerint a következő adatokat lehet az EKAER szám lezárását követően módosítani:
- az egyes termékmegnevezésekhez (tételekhez) tartozó bruttó tömeg kg-ban,
- kockázatos termék esetében, ha a termék közúti fuvarozásának indoka termékbeszerzés vagy termékértékesítés, az egyes termékmegnevezésekhez (tételekhez) tartozó adó nélküli ellenérték, egyéb célú közúti fuvarozás esetén az egyes termékmegnevezésekhez (tételekhez) tartozó adó nélküli beszerzési ár vagy az ahhoz hasonló termék adó nélküli beszerzési ára, ilyen ár hiányában pedig az adó nélküli előállítási érték,
- a termék közúti fuvarozásához használt gépjármű forgalmi rendszáma, az Európai Unió más tagállamából belföldre irányuló fuvarozás esetén legalább azon gépjármű(vek) forgalmi rendszáma(i), amellyel a belföldi útszakaszon történik a fuvarozás.
Az Art. alapján a bejelentés EKAER szám lezárását követő módosítása esetén a bejelentő - az Art. 113/A. § (4) bekezdése szerinti - pótlék megfizetésére köteles, amely a bejelentést követő munkanapon esedékes, amelyhez kapcsolódóan rendeleti szinten szükséges előírni az állami adó- és vámhatóság részére, hogy a bejelentés módosításának nyilvántartásba vételével egyidejűleg intézkedjen a pótlék megállapításáról.
Az Art. 2020. január 1-jétől hatályos előírásai lehetővé teszik a bejelentés EKAER szám lezárását követő módosítását az EKAER online felületén keresztül. A törvényi szabályok végrehajtása érdekében a rendelet meghatározza azt
az időpontot, amikor az EKAER számot le kell zárni. Eszerint a termék fuvarozására használt gépjármű kirakodási (átvételi) címre érkezésének időpontjának, több belföldi kirakodási (átvételi) cím esetén a sorban utolsó kirakodási (átvételi) címre érkezésének időpontjának bejelentését követően haladéktalanul le kell zárni az EKAER számot.
Az Art. 2020. január 1-jétől hatályos előírásaihoz kapcsolódóan, a megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működéséről szóló 5/2015. (II. 27.) NGM rendelet (a továbbiakban: EKAER rendelet) módosításáról szóló tervezet - a törvényi szabályozással összhangban - egy olyan átmeneti rendelkezést fűz az EKAER szám módosítási lehetőségét biztosító előírásokhoz, ami alapján első alkalommal a 2020. március 1-jét követően teljesített bejelentéseket lehet módosítani. Megjegyzem, hogy a felkészülési idő a technikai feltételek biztosítása érdekében szükséges.
A rendelet szabályozási körét az Art. EKAER-re vonatkozó előírásai és a rendelet megalkotására felhatalmazó rendelkezései határozzák meg, amelyhez képest a rendeletben szükségtelen a hatályra vonatkozóan külön rendelkezni, különös tekintettel a jogalkotásról szóló törvény előírásaira, amely nem írja elő a tárgyi hatály külön megjelölését. A rendelet hatálya annak tartalma alapján egyértelműen azonosítható, így arról szükségtelen külön rendelkezni.
Az EKAER rendelet hatálybalépése a törvényi szintű szabályok 2020. január 1-jei hatálybalépéséhez igazodik.