Végső előterjesztői indokolás a munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatásról szóló 23/2017. (II. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 226/2019. (IX. 25.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2019/37.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatásról szóló 23/2017. (II. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2017. évben egy új, a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból finanszírozható támogatási formát vezetett be. Ez a támogatási forma a helyi önkormányzatok vagy önkormányzati társulások és a 100%-os tulajdonukban álló gazdasági társaságok részére teremtette meg a lehetőséget munkásszállások építéséhez vagy munkásszállás céljából igénybe vehető inga...

Végső előterjesztői indokolás a munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatásról szóló 23/2017. (II. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 226/2019. (IX. 25.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2019/37.
A munkaerőpiaci mobilitást elősegítő munkásszállás építéséhez nyújtható támogatásról szóló 23/2017. (II. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2017. évben egy új, a Nemzeti Foglalkoztatási Alapból finanszírozható támogatási formát vezetett be. Ez a támogatási forma a helyi önkormányzatok vagy önkormányzati társulások és a 100%-os tulajdonukban álló gazdasági társaságok részére teremtette meg a lehetőséget munkásszállások építéséhez vagy munkásszállás céljából igénybe vehető ingatlan felújításához.
Tekintettel arra, hogy a munkavállalók lakhatási feltételeinek biztosítása jelentősen hozzájárul a mobilitási hajlandóságuk erősödéséhez - a munkaerőhiány kezelésére, illetve a teljes foglalkoztatottság elérésére irányuló foglalkoztatáspolitikai célok megvalósulása érdekében -, indokolttá vált a Korm. rendelet módosítása és a támogatottak alanyi körének magántulajdonban álló gazdasági társaságokra történő kiterjesztése.
Az alanyi kör bővítésének elsődleges célja a vállalkozások munkaerőigényének kielégítése, ezért támogatásban a 12 000 főnél kisebb foglalkoztatotti létszámmal rendelkező, továbbá a legalább három lezárt teljes üzleti évvel rendelkező vállalkozások részesülhetnek.
Ha a támogatást igénylő gazdasági társaság elismert vállalatcsoport részeként tevékenykedik, a foglalkoztatotti létszám meghatározása során a vállalatcsoport valamennyi tagjának együttes foglalkoztatotti létszámát szükséges figyelembe venni. A támogatás ugyanakkor elismert vállalatcsoport részeként tevékenykedő gazdasági társaság esetében akkor is biztosítható, ha a támogatást igénylő vagy az elismert vállalatcsoport bármely tagja rendelkezik legalább három lezárt teljes üzleti évvel.
Az alanyi kör kiterjesztését követően is alapvetően a korábbi jogszabályi feltételeknek tesznek eleget a támogatást igénylők.
A korábbi szabályozáshoz képest az alapvető különbséget az jelenti, hogy a támogatás helyi önkormányzat, önkormányzati társulás, helyi önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság, valamint önkormányzati társulás 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság részére helyi infrastruktúra fejlesztéséhez nyújtott beruházási támogatás, nem helyi önkormányzat vagy önkormányzati társulás 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság részére pedig regionális beruházási támogatás formájában biztosítható.
A helyi infrastruktúra fejlesztéséhez nyújtott beruházási támogatás támogatás-intenzitása 80%, a regionális beruházási támogatás támogatás-intenzitása pedig a regionális támogatási térkép szerint alakul.
További lényeges különbség, hogy míg a támogatás biztosítékaként helyi önkormányzatok, önkormányzati társulások és ezek 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaságok esetében inkasszó és jelzálogjog fogadható el, addig gazdasági társaságok esetében biztosíték inkasszó és bankgarancia lehet, mely utóbbi több, legalább 5 éves időtartamra szóló bankgarancia-szerződés megkötésével is biztosítható.
A biztosítékok mértéke valamennyi támogatott vonatkozásában egységesen kerül meghatározásra. A biztosíték mértéke inkasszó esetében a megítélt támogatási összeg 100%-a, jelzálogjog és bankgarancia esetében pedig 50%-a lehet.
Szintén fontos változás, hogy a támogatással kapcsolatos eljárásban a nem helyi önkormányzat vagy önkormányzati társulás 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaságok esetében nem a gazdasági társaság székhelye, hanem a beruházás megvalósításának tervezett helyszíne szerint illetékes kormányhivatal jár el.
A Korm. rendelet értelmező rendelkezései kiegészítésre kerültek a regionális beruházási támogatással kapcsolatos fogalmakkal. Az értelmező rendelkezések között módosításra került a munkaviszony és a munkavállaló fogalma is, amely alapján - a korábbi szabályozástól eltérően - egyértelműsítésre került, hogy nemcsak a munka törvénykönyve szerinti munkavállaló, hanem más foglalkoztatási jogviszonyban lévő személy is elhelyezhető a támogatásból megvalósuló munkásszálláson.
A jogszabály indokolásának az Indokolások Tárában történő közzététele - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján - szükséges.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.