adozona.hu
T/6617. számú törvényjavaslat indokolással - a közművezeték-adó vízügyi ágazatban történő kivezetése érdekében a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosításáról
T/6617. számú törvényjavaslat indokolással - a közművezeték-adó vízügyi ágazatban történő kivezetése érdekében a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Hatályát veszti a közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény 1. § 1. pontjában a "vízellátási, szennyvízelvezetési és belterületi csapadékvíz-elvezetési," szövegrész.
A közművezetékek adójáról szóló 2012. évi CLXVIII. törvény a következő új 15. §-sal egészül ki: "15. § A vízellátási, szennyvízelvezetési és belterületi csapadékvíz-elvezetési vezeték után az adóalany a bevallási kötelezettségét a 12. §-tól eltérően a közművezeték-adó vízügyi ágazatban történő ...
A folyamatosan romló helyzetre az elmúlt években számos szervezet és kutatóintézet is rámutatott. A Századvég 2016-os tanulmányában figyelmeztetett az égető problémára, a Megyei Jogú Városok Szövetsége 2017 júniusában pedig a következőt írta véleményezésében: "[a] víziközmű-szolgáltatás működtetése a rekonstrukciós elmaradások miatt válságos szinthez közeledik, melynek megoldása a fenntarthatóság, a finanszírozás és a jövőkép újra fogalmazását igényli. ... A műszaki rekonstrukciók és a karbantartások hiánya miatt folyamatos állagromlás következett be, melyek felújítási igénye 3000 milliárd Ft felettire tehető". A Magyar Víziközmű Szövetség (MaVíz) szerint 1500 milliárd forint szükségeltetik a felújításhoz. Plusz terhet jelent(ett) a kormány által 2013-tól kezdődően bevezetett "közműadó" is, amely a víziközműágazat szolgáltatóit többszörösen sújtja, hiszen külön ki kell fizetniük az adót az ivóvíz-, továbbá a szennyvízvezetékek után is úgy, hogy a víziközművek eszközeinek kizárólagos tulajdonosai az önkormányzatok vagy maga az állam. Vagyis az állam megadóztat a köztulajdonban lévő vezetékek után olyan cégeket, amelyek javarészt szintén önkormányzati és/vagy állami tulajdonban vannak. Az ágazatban dolgozók száma alig 5 év alatt a felére csökkent és gazdálkodási nehézségek miatt további elbocsátások várhatók. A közművezeték-adó kivetése mindezeken felül tovább növelte az egyenlőtlenségeket, ami miatt a kisebb településeket ellátó, kedvezőtlenebb természeti és társadalmi adottságokkal rendelkező víziközmű-szolgáltató cégek működése lényegében ellehetetlenült.
Ehhez képest a kormány által az önkormányzatok számára biztosított 1,5 milliárd forint nem elegendő forrás a 65 ezer kilométernyi csőhálózat cseréjére, a rendszer fenntartására és karbantartására. A szolgáltatók mára sokmilliárd forintos veszteséget halmoztak fel, amely egyértelműen veszélyezteti a stratégiai ágazat alapvető létét, működését. A közműadó kivezetése számítások szerint éves szinten 12-15 milliárd forintos fejlesztési alapot jelentene a szolgáltatóknál, megfelelő szabályozással a rendszer sürgetően fontos, fokozatos rekonstrukciója ezen pénzösszeg segítéségével megkezdődhetne.