adozona.hu
Mit kell tudni a magánnyugdíjról?
Mit kell tudni a magánnyugdíjról?

- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Megszűnt a kötelező pénztártagság, tehát senkinek sem kötelező magánnyugdíjpénztárba belépnie. (Korábban azoknak a 35 év alatti személyeknek, akik első ízben léptek be Magyarországon a kötelező nyugdíj-biztosítási rendszerbe - először létesítettek biztosítási jogviszonyt, illetve kötöttek megállapodást a nyugdíj-biztosítási szervekkel, tehát a pályakezdőknek -, kötelező volt belépniük magánnyugdíjpénztárba.)
Magánnyugdíjpénztári tagság létesítésére bármely 30 évesnél fiatalabb személy jogosu...
Magán-nyugdíjpénztári tag lehet bármely ország 30 éves vagy idősebb állampolgára is, ha első ízben lép be a magyar kötelező nyugdíjrendszerbe. (Korábban az önkéntes belépést csak a 35 év feletti pályakezdők választhatták.)
2011. március 1-jéig a tagnak írásban nyilatkoznia kell a magánnyugdíjpénztánál arról, hogy a kiegészítő tagdíjat, illetve az infláció feletti hozamot - ha ilyen megilleti - egy ösz-szegben felveszi-e, vagy átutaltatja önkéntes pénztári, illetve társadalombiztosítási egyéni számlájára. Mindegyik lehetőség adómentes, önkéntes pénztárba utalás esetén pedig állami kiegészítés is jár.
Ha a visszalépő tag nem nyilatkozik, a pénztár 2011 márciusában írásban fogja nyilatkozattételre felszólítani.
Ha a pénztártag az ezt követő 30 napon belül sem nyilatkozik, a pénztár a lakcímére utalja az őt megillető összeget. Ha ez a kézbesítés sikertelen, akkor a visszalépő pénztártag társadalombiztosítási egyéni számláján írják jóvá a neki járó összeget.
A pénztártagnak járó összeggel a pénztár 2011 közepén számol el. (Az elszámolás ütemezésére vonatkozó tervet 45 nappal azt követően kell a pénztárnak elkészítenie, hogy - legkésőbb 2011. március 1-jén - megkapja azok listáját, akik nem kívánnak visszalépni.)
A nyilatkozatot a tagnak öt napon belül meg kell küldenie a foglalkoztatójának.
A pénztártag 2011. január 21-éig kérheti a területileg illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóságot, hogy annak munkatársai személyesen keressék fel, és úgy tehesse meg nyilatkozatát.
Ha 2011. január 31-éig a személyes megkeresésre - vagy a tartósan külföldön élő személy nyilatkozatára - akadályoztatás miatt nem kerül sor, akkor a nyilatkozat határideje az akadály elhárulását követő nyolcadik nap, de legkésőbb 2011. február 28-a, de ez esetben a tagnak úgynevezett igazolási kérelmet is be kell nyújtania a pénztártagság fenntartásáról szóló nyilatkozat benyújtásával egyidejűleg.
Az igazolási kérelem elfogadásáról a nyugdíjbiztosítási szerv a benyújtást követő 15 napon belül dönt. Ha elfogadja, erről határozatot hoz, majd a kérelmet és a pénztártag nyilatkozatát továbbítja az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóságnak (ONYF). A főigazgatóság a határozat jogerőre emelkedését (a jogerőre emelkedés 15 nap) követő nyolc napon belül küldi meg a pénztártagság fenntartásáról szóló nyilatkozatot a magánnyugdíjpénztárnak, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének, valamint az Államadósság-kezelő Központnak. (A külképviseleteken, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon és az ONYF-nél benyújtott igazolási kérelmeket a Fővárosi Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság bírálja el.)
A pénztártagság fenntartása esetén semmilyen jogcímen nem jár vissza pénz a tagnak, csak amikor majd nyugdíjszolgáltatásra lesz jogosult.
__________________________________________________________________________________
Ez esetben, mivel pénztártagságát megszüntette, tb-s nyugellátását nem fogják csökkenteni. Azaz: 1988. január 1-jétől szerzett, nyugdíjjárulék-alapot képező, átlagos béremelkedéssel felszorzott jövedelmeit átlagolják, és a megszerzett szolgálati időtől függő szorzószámmal szorozzák meg. A 7 millió forintos egyéniszámla-egyenlegének döntő részét azonban elveszti, csak az infláció feletti hozam 300 ezer forintos összegét tarthatja meg, 6 millió 700 ezer forintot pedig az államnak utal át a pénztár.
Ha úgy dönt, hogy magánpénztártag marad, 2011. áprilisi nyugdíjazásakor, tehát 59 éves korában egy összegben hozzájuthat teljes pénztári megtakarításához - ha legalább 37 év szolgálati ideje lesz -, és megállapíttathatja társadalombiztosítási nyugdíját is, amelyet azonban csökkentenek. Mégpedig úgy, hogy a 2010. október 1-je előtt szerzett szolgálati időt 75 százalékkal veszik figyelembe (annak ellenére is, hogy pénztártagságát megelőzően 27 évig és 4 hónapig kizárólag a tb-rendszerbe fizetett járulékot). A 2010. október 1-jétől a nyugdíjazásig szerzett szolgálati időt viszont 100 százalékkal, mivel az ezen időszak jövedelme utáni magán-nyugdíjpénztári tagdíjat a társadalombiztosítási rendszerbe irányították. 2010. szeptember 30-áig 40 év, tehát 14 600 nap, azt követően április 14-ei nyugdíjazásáig 196 nap, tehát összesen 14 796 nap szolgálati időt szerzett. Így a tb-nyugdíját a (14 600 / 14 796) x 0,75 + (196 / 14 796) x 1 szorzat kerekített értéke alapján 75,25 százalékos szinten (tehát 24,75 százalékkal csökkentve) fogják megállapítani. Csökkentés nélkül a nyugdija 210 000 forint lenne havonta, csökkentéssel viszont csak 158 025 forint lesz.
Ha feltételezzük, hogy a nyugdíjazását követően 23 évig él, akkor a visszalépéssel kapott havi 51 975 forintos többletellátásának emelések nélküli összege, 23 x 12 x 51 975 ~ 14,3 millió forint. Ez több mint a duplája a visszalépéssel elvesztett 6 millió 700 ezer forintnak. Megéri tehát visszalépnie. Elképzelhető azonban, hogy a pénztártagnak a közeljövőben nagyobb összegre lesz szüksége, s ezért mégis a pénztárban maradást és az egyösszegű pénzfelvétel lehetőségét választja, noha ezzel hosszabb távon rosszabbul jár.
B) 1968 augusztusában született férfi 1998. január 1-jétől pénztártag, átlagos jövedelemmel rendelkezik. Egyéni számláján 4 millió forint halmozódott fel. Ha a visszalépést választja, akkor 2033 augusztusában, 65 éves korában úgy fogják megállapítani a társadalombiztosítási nyugdíját, mintha nem is lett volna pénztártag. Ha a mai szabályok 23 év múlva is érvényesek lesznek, havi nyugdíja 180 ezer forint lesz, amely a nyugdíjbamenetelig még eltelő évek inflációs folyamatait is tartalmazza (2011-ben még csak mintegy 110 ezer forintot kaphatna ilyen feltételek mellett, ha már elérte volna a nyugdíjkorhatárt). 2011. március 1-jei visszalépése után az egyéni számláján keletkezett 50 ezer forintos reálhozamot felveheti.
Ha meghosszabbítja pénztártagságát, és folytatja a felhalmozást, pénzfelvételre (életjáradék formájában) csak a nyugdíjazáskor lesz jogosult. Ha továbbra is az átlagjövedelem körül keres, nyugdíjazásakor a felhalmozása 23 millió forint lehet, amelyből 80 ezer forintos havi magánnyugdíj-ellátást állapítanak meg részére 2033 augusztusában. Tb-nyugdíjának kiszámításakor azonban nem a 40 évnyi ledolgozott időt, hanem csak a 2011. november 30-áig megszerzett 20-at veszik figyelembe. Ennek alapján 90 ezer forintos nyugdíjat kapna, de ezt tovább csökkentik a pénztártagsága miatt. A csökkentésnél a szolgálati idő 2010. október 1-je előtti napjait 75 százalékos, a 2010. október 1-je és 2011. november 30-a közöttieket 100 százalékos súllyal veszik figyelembe. Így a (6874 / 7300) x 0,75 + (426 / 73 0 0) ~ 0,765 értéket alkalmazzák, a 90 ezer forintos nyugdíjnak tehát a 76,5 százalékát fogja megkapni, 68 850 forintot. Társadalombiztosítási és pénztári ellátása együtt 148 850 forint lesz, ami jelentősen elmarad a visszalépés esetén járó 180 ezer forinttól. A különbség nem szűnik meg - csak csökken - abban az esetben, ha magánnyugdíjpénztárának hozamai az átlagot meghaladják. (A tagságfenntartás akkor eredményez magasabb ellátást, ha a tag pénztárának a hozama több évtizeden át legalább 2-2,5 százalékkal meghaladja az összes magánnyugdíjpénztár hozamának az átlagát -ekkora hozam valószínűsége azonban csekély, és persze annak a lehetősége is fennáll, hogy a pénztár az átlag alatt teljesít.)
C) 1986-ban született férfinak 2009. szeptember 1-jén pályakezdőként kötelezően be kellett lépnie az egyik magánnyugdíjpénztárba. Ha a visszalépést választja, 65 éves korában (2051-ben) - az akkori magasabb bérszínvonalat is beszámítva, és ha maradnak a mai nyugdíjszabályok - 255 ezer forint nyugdíjat kapna. A számláján összegyűlt 4 ezer forintos reálhozamot a visszalépést követően felveheti.
Ha 2011 januárjában pénztártagsága fenntartásáról nyilatkozik, nyugdíjazásakor havi 86 ezer forint magán-nyugdíjpénztári életjáradékot állapítanak meg részére. Társadalombiztosítási nyugdíjat viszont egyáltalán nem kap, mert 2011. november 30-áig nem gyűlik össze a minimumfeltételt jelentő 15 év szolgálati ideje, csak két év és három hónap. Így pénztártagság-fenntartás esetén alig több mint egyharmadát kapja annak az összegnek, amire visszalépés esetén lett volna jogosult.
__________________________________________________________________________________
Az egészségi állapota vagy fogva tartása miatt személyesen megjelenni nem tudó pénztártagot a nyugdíj-biztosítási igazgatóság munkatársai felkeresik, és átveszik a nyilatkozatát, ha ezt 2011. január 21-éig írásban kéri az igazgatóságtól.
A külföldön foglalkoztatott, tartós külföldi szolgálatot teljesítő vagy külföldi tanulmányokat folytató pénztártag a Magyar Köztársaság külképviseletén is nyilatkozhat pénztártagsága fenntartásáról.
Ha valaki kérte, hogy a nyugdíj-biztosítási igazgatóság munkatársai keressék fel, de akadályozott a nyilatkozat megtételében (például kórházban feküdt), az akadály elhárulását követő nyolc napon belül pótolhatja a nyilatkozatot, egyidejűleg igazolási kérelmet nyújtva be, amelynek az elfogadásáról a nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv a benyújtástól számított 15 napon belül dönt. Ez érvényes a tartósan külföldön tartózkodó, a nyilatkozattételben (például nagy távolság, szokatlan időjárási viszonyok miatt) akadályozott pénztártagra is. 2011. február 28-át követően azonban igazolási kérelem benyújtásával sem tehető nyilatkozat. (Az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóságon, a Nyugdíjfolyósítónál és a külképviseleteken benyújtott igazolási kérelmeket a Fővárosi Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság fogja elbírálni.)
Igazolási kérelem esetén, ha annak helyt adtak, az arra vonatkozó határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül - tehát ha nincs fellebbezés, akkor legkésőbb mintegy öt és fél héttel az után, hogy a pénztártag azt benyújtotta - a pénztártagság fenntartásáról szóló nyilatkozatokat az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság megküldi a magánnyugdíjpénztáraknak, másolatukat pedig a felügyeletnek és az Államadósság-kezelő Központnak. Ha az igazolási kérelmet 2011. március 1-jét követően hagyták jóvá jogerősen, a magánnyugdíjpénztárnak helyre kell állítania a 2011. március 1-jével megszüntetett pénztártagságot. (Benyújtott igazolási kérelem esetén a pénztár az elbírálásig nem adhatja át az államnak az egyéni számlán összegyűlt összeget.)
A tb-nyugellátás módosításának feltétele, hogy a nyugdíjas a korábban megkapott pénztári nyugdíját az újramegállapítási kérelem benyújtásától számított 60 napon belül visszafizesse a pénztárnak (az újramegállapítási határozatot attól számított 30 napon belül kapja meg a nyugdíjas a tb nyugdíj-igazgatási szervétől, hogy a pénztár elküldte annak a visszafizetés igazolását).
A pénztárnak a visszakapott összeget a tb-nyugellátás-módosítási igény kézbesítését követő 90 napon belül tovább kell utalnia a Nyugdíj-biztosítási Alapba, egyidejűleg megküldve a módosítási igényt az illetékes nyugdíj-biztosítási szervhez.
A tagsági időszak alatt befizetett kiegészítő tagdíj és az infláció feletti hozam azonban nem az államot illeti meg, hanem a pénztártagot, ezért az egyéniszámla-egyenlegből le kell vonni ezek összegét, és az államnak az így lecsökkentett összegnek megfelelő értékű eszközöket kell átadni. Ha a pénztártag (vagy munkáltatója) egyszer sem fizetett kiegészítő tagdíjat, és az egyéni számláján elért hozam nem haladta meg az inflációt - tehát a felhalmozott megtakarítás (azaz a befizetések és azok pénztári hozama együtt) nem nagyobb, mint az egyes befizetések időközbeni inflációs rátával felszorzott értékeinek az összege -, akkor a magánnyugdíjpénztár az államnak adja át az egyéni számlán nyilvántartott összes eszközt.
A visszalépő pénztártag maga döntheti el, milyen formában kéri vissza a kiegészítő tagdíjat és az infláció feletti hozamot. Kérheti annak egyösszegű felvételét (bankszámlájára utalással vagy a lakcímére kiutalással). Választhatja azt is, hogy a neki járó összeget az önkéntes nyugdíjpénztári egyéni számlájára utalják, s kérheti az összeg jóváírását társadalombiztosítási egyéni számlájára is. Ha a tag az előbbit választja, az átutalt összeget az állam kiegészíti annak 20 százalékával, de legfeljebb 300 ezer forinttal. A lehetőségek közül a tag azonban csak az egyiket választhatja. Adót, tb-járulékot vagy egészségügyi hozzájárulást egyik esetben sem kell fizetnie sem a tagnak, sem a pénztárnak.
Ha a visszalépő tag nem értesíti döntéséről a pénztárat, a magánnyugdíjpénztár 2011. március 1-je és március 31-e között levélben felkéri őt, hogy rendelkezzen az összegről. Ha a pénztártag a levél kézhezvételét követő 30 napon belül sem teszi meg nyilatkozatát, a pénztár a lakcímére utalja az őt megillető összeget. Ha az így kiutalt pénzt a tag nem veszi át - például mert elköltözött, és erről nem értesítette a pénztárat -, akkor az összeget a társadalombiztosítási egyéni számláján írják jóvá, és a magánnyugdíjpénztár visszautalja az állami nyugdíjrendszerbe, tehát a Nyugdíj-biztosítási Alapnak.
A tébényugdíjrendszerbe a rokkantságinyugdíj-jogosultság megszerzését követően visz-szalépő tagok a kötelező tagdíjon felül fizetett kiegészítő tagdíjat visszakaphatják, vagy önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba utaltathatják.
A tagság kezdete a belépési nyilatkozat pénztár általi elfogadását - záradékolását - követő hónap első napja. A pénztártagnak a taggá válástól számított 15 napon belül kell közölnie foglalkoztatójával a választott magánnyugdíjpénztár nevét, címét, bankszámlaszámát. A foglalkoztatónak ezt követően 15 napon belül kell tájékoztatnia a pénztárak központi nyilvántartását a biztosított adatairól és pénztárválasztásáról.
Az 1 ezreléken felüli költségeket az újonnan választott pénztár nem vállalhatja át a tagtól, és azzal annak pénztári számlaegyenlege sem terhelhető meg (az 1 ezrelékkel viszont továbbra is azt kell megterhelni).
Az útmutató tartalmazza az átlépés feltételeit, lehetséges előnyeit és hátrányait, valamint azt, hogy a pénztártag a PSZÁF honlapján hol találja meg a pénztárak teljesítményének összehasonlítását.
A pénztártag megteheti, hogy átlépését csak az újonnan választott pénztárnál kezdeményezi, s azt hatalmazza meg (írásban), hogy átlépési nyilatkozatát és az aláírt útmutató egyik példányát juttassa el az elhagyni kívánt pénztárhoz.
A pénztár, ahol a tag az átlépést kezdeményezi, a tagnak átadott tájékoztatóhoz köteles csatolni egy összehasonlító kimutatást is a két - az elhagyott és az újonnan választott - pénztár legfőbb hozammutatóiról (előző évi nettó hozam, a megelőző tíz év nettó átlaghozama és vagyonnövekedési mutatója).
Ha a tag az átlépésre vonatkozó bejelentésében megjelöli azt az időpontot, amikor át szeretne lépni, akkor az átadó pénztárnak a megjelölt időpont hónapjának utolsó napjával kell megszüntetnie a tag tagsági jogviszonyát. Ha a tagi bejelentés időpontja a megjelölt hónap utolsó tíz munkanapjának valamelyikére esik, a pénztár egy hónappal később is megszüntetheti a tagságot.
A tag átlépésekor a tagi követelést az átadó pénztár az átvevő felszólítására, legkésőbb a tagsági jogviszony megszűnését követő nyolcadik munkanapon utalja át. Az átadó pénztár az átutalandó összeget csökkentheti az átlépés tényleges költségeivel, de maximum a tag követelésének 1 ezrelékével.
Ha a pénztártag társadalombiztosítási szervvel nyugdíj-megállapodást köt, a szerződést köteles bemutatni a magánnyugdíjpénztárnak. A tagnak azt is haladéktalanul közölnie kell a pénztárral, ha megszűnik a társadalombiztosítási szervvel kötött megállapodása (ekkor a pénztári tagdíj fizetésére vonatkozó megállapodása is megszűnik, bár pénztártagsága megmarad).
A pénztártagok ezeket a jogaikat személyesen vagy választott küldöttek útján gyakorolhatják.
A pénztártagnak a társadalombiztosításijárulék-törvény szerinti biztosítási jogviszonya fennállása alatt folyamatosan fenn kell tartania tagsági viszonyát valamely magánnyugdíjpénztárban, és eleget kell tennie adatszolgáltatási kötelezettségének.
Ha a pénztártag a felhalmozási időszakban - még a nyugdíjszolgáltatás megállapítása előtt - meghal, megtakarításához a kedvezményezett juthat hozzá. Ha a pénztártag nem jelölt kedvezményezettet, a törvényes örökös jogosult arra, hogy a pénztártag egyéni számláján lévő pénzt egy összegben felvegye. A kedvezményezett, illetve a törvényes örökös megteheti azt is, hogy nem veszi fel az örökölt követelést, hanem átutaltatja azt saját magánnyugdíjpénztári számlájára. Emellett dönthet úgy is, hogy - a tb-nyugdíjtörvény szerinti magasabb hozzátartozói nyugellátás megállapítása érdekében - az egyéni számlán lévő, rá jutó összeget átutaltatja a Nyugdíj-biztosítási Alapba.
A hozzátartozói nyugellátás összegét ilyenkor úgy állapítják meg, mintha az elhunyt személy a biztosítási idejének teljes tartama alatt kizárólag nyugdíjjárulékot fizetett volna. (A nem hozzátartozó kedvezményezett nem jogosult hozzátartozói ellátásra, következésképpen nem áll érdekében, hogy az összeget átutaltassa a Nyugdíj-biztosítási Alapba.)
Az egyéni számla nem része a hagyatéknak (vagyis a rajta lévő összeg felvétele illetékmentes).
A hozamgarancia akkor érvényesíthető, ha a felhalmozott megtakarítás (azaz a befizetések és azok pénztári hozama együtt) kisebb, mint az egyes befizetések időközbeni inflációs rátával felszorzott értékeinek az összege. Ha egy pénztártag 2011-ben például 13 évi pénztártagságot követően megy nyugdíjba, egyösszegű szolgáltatást kíván igénybe venni, és felhalmozott megtakarítása a számláján 3,7 millió forint, de a tagdíjbefizetéseket az inflációval megnövelve 4 millió forint lenne, a pénztár 4 millió forintot köteles kifizetni neki, és a tag számlájáról hiányzó 300 ezer forintot a garanciaalaptól kapja meg.
A hozamgarancia a pénztártagság kezdetétől a nyugdíj igénybevételéig tartó felhalmozási időszak összesített befizetéseire vonatkozik, nem pedig az egyes befizetésekre vagy egyes évek hozamára. A hozamgarancia tehát csak akkor érvényesül, ha az összesített hozam az összesített infláció alatt marad, vagyis az önmagában kevés hozzá, hogy a befektetési hozam egy-egy évben nem éri el az infláció mértékét, ha a felhalmozási időszak többi esztendejében viszont meghaladja azt.
Nem kaphat hozamgaranciás kiegészítést az, aki a magánpénztári nyugdíjat a nyugdíjkorhatár előtt veszi igénybe, de egészségi állapota alapján rokkantsági nyugdíjra nem jogosult, vagy pedig 2009-et követően öt éven belül másodszor is magánnyugdíjpénztárat, illetve portfóliót váltott.
A garanciaalap kötelezettsége a járadékfolyósítási időszakban a szolgáltatások fedezetének megteremtése is: ki kell egészítenie a pénztár szolgáltatási tartalékát, ha az nem éri el a tagok elismert felhalmozásának összegét más, kötelezően felhalmozott tartalékok bevonása ellenére sem.
Ha a pénztárnak kimerülnek a működési forrásai, az egyéni számlák befektetéséből származó hozamból tagonként havi 265 forintot a hónap utolsó napján jóváírhat a működési tartalékban. (A tagok egyéni számlájának befektetési hozamát eddig a pénztár egyáltalán nem fordíthatta működési célokra.)
A pénztár legfontosabb szervei a közgyűlés, az igazgatótanács és az ellenőrző bizottság. A közgyűlés a pénztár legfőbb döntéshozó szerve (amelyet a pénztár küldöttközgyűlés formájában is megtarthat). A közgyűlést évente legalább kétszer össze kell hívni; az egyiket azért, hogy elfogadja a tárgyévet követő évi pénzügyi tervet, a másikat azért, hogy jóváhagyja az előző évről készített pénzügyi beszámolót.
A pénztár ügyvezető szerve a páratlan számú és legalább hét tagból álló igazgatótanács. Tagjait a közgyűlés választja. Az igazgatótanács hatáskörébe tartozik az ügyvezető feletti munkáltatói jogok gyakorlása, az ügyvezető helyetteseinek kinevezése, felmentése. Az ellenőrző bizottság feladata a gazdálkodási tevékenység rendszeres ellenőrzése.
A működéssel kapcsolatos bevételeket, költségeket és ráfordításokat a pénztárnak elkülönítetten kell nyilvántartania.
A három összetétel-változat:
■ klasszikus portfólió: zömében - legalább 90 százalékban - állampapírokat és más alacsony kockázatú értékpapírokat tartalmaz;
■ kiegyensúlyozott portfólió: mérsékelt - legfeljebb 40 százalékos - arányban foglal magában nagy kockázatú befektetési formákat (például részvényeket, vállalati kötvényeket, ingatlanokat);
■ növekedési portfólió: jelentős arányú benne a nagy kockázatú befektetés.
Ha a pénztár felajánlja a portfólióválasztást, de a tag nem kíván élni vele, a pénztár automatikusan besorolja
■ a növekedési portfóliósok közé, ha 15 évnél több van neki hátra a nyugdíjkorhatár betöltéséig;
■ a kiegyensúlyozott portfólióval rendelkezők közé, ha 5-15 éve van hátra a nyugdíjkorhatárig;
■ a klasszikus portfóliósok közé, ha 5 éven belül lesz nyugdíjaskorú.
A besorolást a tag felülbírálhatja, de ha a nyugdíjkorhatáráig öt évnél kevesebb van hátra, nem lehet növekedési portfóliós.
A tag által választott portfóliót az egyéniszámla-értesítőn fel kell tüntetni.
A pénztári informatikai rendszer kockázatelemzését legalább kétévente el kell végezni. Külön szabályzatban kell rendelkezni az informatikai rendszer ellenőrzéséről.
A megbízott köteles ügyvezetőt és a kiszervezett tevékenység ellátásáért felelős vezetőt alkalmazni (foglalkoztatni). A kiszervezésről szóló szerződésben rendelkezni kell az adatvédelmi előírások érvényesítéséről, továbbá arról, hogy a kiszervezett hozzájárul, hogy ebbéli tevékenységét a pénztár és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete ellenőrizze, valamint hogy felelős az adatvédelmi és adatbiztonsági előírások teljesíté séért, illetve hogy a szerződést a megszegése esetén a pénztár azonnal felmondhatja.
A magánnyugdíjpénztárak kötelesek az ellenőrzést lehetővé tenni, annak során a felügyelettel együttműködni, és gondoskodni arról, hogy az hozzáférjen az ellenőrzéshez szükséges információkhoz.
Az átfogó ellenőrzés gyakoriságát a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete határozza meg.
Ha a magánnyugdíjpénztár nem teljesíti a jogszabályokban, a felügyeleti határozatokban, illetve a saját szabályzataiban foglalt kötelezettségeket, a felügyelet szankciókkal élhet.
■ tagfelvételi zárlatot vagy kifizetési tilalmat rendelhet el;
■ felfüggesztheti a pénztár működését;
■ felügyeleti biztost rendelhet ki;
■ visszavonhatja a pénztár tevékenységi engedélyét;
■ kezdeményezheti bírósági felszámolási eljárás megindítását (ha a pénztári működés helyreállítására nem lát más lehetőséget, ha a pénztár tevékenységi engedélyét visszavonta, vagy a pénztár végelszámolása az előírt határidőre - az arról szóló döntést követő egy éven belül, amit a PSZÁF további egy évvel meghosszabbíthat - nem zárul le, illetve ha a pénztár nem található a bíróságon bejelentett székhelyén).
2001 elején "A" pénztártag egyéniszámla-egyenlege 200 ezer forint, a 4 százalékos hozam eredményeként megtakarítása abban az évben 8 ezer forinttal gyarapszik. 2008 elejére egyéni számlájának egyenlege 3 millió forintra nő, a pénztári befektetések 2008. évi 10 százalékos vesztesége miatt megtakarítása ez évben 300 ezer forinttal csökken. A 2008-as évközi befizetések veszteségével csökkentett tagdíjbefizetéssel azonban egyéni számláján 2009 elején továbbra is 3 millió forint marad.
A pénztári befektetések 2009. évi 15 százalékos hozamának eredményeként a tag megtakarítása ez évben 450 ezer forinttal növekedett. Ezt további 350 ezer forint egészítette ki a tagdíjbevétel és annak évközi hozamai eredményeként, így 2009 végén a számlaegyenleg 3 millió 800 ezer forint volt.
A 2010. évi 10 százalékos hozam további 380 ezer forinttal gyarapította az egyéni számlát. A tagdíjbevétel és az arra jutó éves hozam azonban csak 290 ezer forint volt 2010-ben, mivel novemberben és decemberben már nem írtak jóvá tagdíjat. Így 2010 végén a pénztártag egyéni számlájának egyenlege 4 millió 470 ezer forint.
A pénztár 2011. február végén jelenti a PSZÁF-nak, hogy 2010. évi hozamrátája 10 százalék, 2001-2010 közötti, vagyis tízéves átlagos hozamrátája pedig 6 százalék (azaz tíz év átlagában ilyen hozamot ért el), úgy, hogy az egyes évek hozamrátája azonos súllyal szerepel.
A pénztár azt is jelenti a felügyeletnek, hogy a tízéves átlagos vagyonnövekedési mutató 7 százalék (ebben az egyes évi hozamrátákat a pénztári aktuális, egy tagra jutó átlagos vagyonnal - hatványszámításos képlet alapján - súlyozzák).
A tízévi 6 százalékos átlagos hozamráta mellett tehát "A" pénztártag vagyona átlagosan évi 7 százalékkal nő. Ezek a mutatók a nominális hozamot jelzik, tehát az inflációnak megfelelő és az a feletti hozamot is tartalmazzák. Az infláció feletti átlagos hozam meghatározásához a nominális hozamot el kell osztani a 2001-2010. közötti időszak átlagos inflációs rátájával.
Az átlagos hozamból azonban nem lehet következtetni a pénztártagot megillető reálhozamra, az utóbbi ugyanis nem a pénztári átlaghozamon, hanem az egyéni befizetések összegén és azok hozamán múlik, emellett a pénztártagság tényleges időtartama hosszabb és rövidebb is lehet tíz évnél. A tb-nyugdíjrendszerbe visszalépő pénztártagok reálhozamát várhatóan legalább 2011 közepéig terjedő időszakra számolják ki a pénztárak.
__________________________________________________________________________________
Adózási szabály: A jövedelem megállapításakor nem vehető figyelembe költségként.
3. sz. mell. V. 9. Jövedelem, jogcím: Önálló tevékenységet folytató magánszemély pénztártag (jövedelemmegállapítás tételes költségelszámolással) által megállapodás alapján fizetett tagdíj. Adózási szabály: A jövedelem megállapításakor nem vehető figyelembe költségként.
11. sz. mell. IV. 9. Jövedelem, jogcím:
Egyéni vállalkozó tag által saját maga javára nem megállapodás alapján és nem kiegészítésként fizetett tagdíj.
Adózási szabály: A jövedelem megállapításakor nem vehető figyelembe költségként.
11. sz. mell. IV. 10. Jövedelem, jogcím: Egyéni vállalkozó pénztártag által megállapodás alapján fizetett tagdíj.
Adózási szabály: A jövedelem megállapításakor nem vehető figyelembe költségként.
Adózási szabály: Magánszemély pénztártagnál (aki kapta): nem számít bevételnek.
11. sz. mell. I. 3. Jövedelem, jogcím: Egyéni vállalkozó által más magánszemély javára, megállapodás alapján.
Adózási szabály: Egyéni vállalkozónál (aki adta): költség.
Adózási szabály: A magánszemély (aki kapta) összevont adóalapjának része, adóköteles.
11. sz. mell. I. 3. Jövedelem, jogcím: Egyéni vállalkozó által saját alkalmazottja részére fizetett tagdíj-kiegészítés.
Adózási szabály: Egyéni vállalkozónál (aki adta): költség.
11. sz. mell. IV. 10. Jövedelem, jogcím: Egyéni vállalkozó pénztártag által megállapodás alapján saját maga javára fizetett tagdíj-kiegészítés.
Adózási szabály: A jövedelem megállapításakor nem számít költségnek.
Adózási szabály: Nyugdíjnak minősül.
1. sz. mell. 1. 2. Jövedelem, jogcím: Magánnyugdíjpénztár szolgáltatásaként kifizetett összeg.
Adózási szabály: Adómentes.
7. § (1) kb) Jövedelem, jogcím: Haláleseti (pénztári nyugdíjszolgáltatásnak nem minősülő) kifizetés kedvezményezett részére.
Adózási szabály: A magánszemély (aki kapta) jövedelmének kiszámításánál nem kell figyelembe venni.
Adózási szabály: A magánszemélynél (aki a megtakarítás magánnyugdíjpénztárba, önkéntes pénztárba, Nyugdíj-biztosítási Alapba utalásáról rendelkezett) nem számít bevételnek.
84. évi L § Jövedelem, jogcím: 2010. november 2-át követően a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló, 1997. évi LXXXII. törvény 123. § (6) bekezdése szerinti tagi visszalépések esetén teljesített kifizetések (tagdíj-kiegészítés visszafizetése, infláció feletti hozam kifizetése).
Adózási szabály: A jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni.
84/M § Jövedelem, jogcím: A visszalépő tagi kifizetések önkéntes nyugdíjpénztárba utalt összege.
Adózási szabály: A visszalépő tagi kifizetések önkéntes pénztárba utalt kiegészítése az átutalt összeg 20 százalékával, legfeljebb 300 ezer forinttal. A kiegészítés az összevont adóalap adókedvezménnyel és az szja-törvény 44/A-44/C szerinti (tehát önkéntes pénztári és nyugdíj-előtakarékossági számlára teljesített tagi befizetés utáni) átutalással csökkentett összegének erejéig teljesíthető.
Megjegyzés: A kiegészítést ugyanannak az önkéntes pénztárnak a számlájára teljesíti az adóhatóság, ahová a visszalépő tagi kifizetést utalták. Az átutalás alapja a 2011. év adóbevallásában tett nyilatkozat.
Adózási szabály: Társaságnál (aki adta): költség.
3. sz. mell. B) 3. Jövedelem, jogcím: Magánszemély javára megállapodás alapján fizetett tagdíj (személyi jellegű egyéb kifizetés).
Adózási szabály: Társaságnál (aki adta): költség.
__________________________________________________________________________________
Adózási szabály: Az önkéntes pénztártagnál (akinek az önkéntes pénztári számláján jóváírták): a jövedelem kiszámításakor nem bevétel.
7. § (1) j) ja) Jövedelem, jogcím: Az önkéntes pénztár átutalása más önkéntes pénztárba (átlépéskor, illetve a pénztártag halála esetén a kedvezményezett rendelkezése alapján).
Adózási szabály: Az önkéntes pénztártagnál vagy a kedvezményezettnél (akinek az önkéntes pénztári számlájára átutalták): a jövedelem kiszámításakor nem bevétel.
7. § (1) j) jb) Jövedelem, jogcím: Az önkéntes pénztári tag kedvezményezettjének rendelkezése alapján a kedvezményezett egyéni számlája javára jóváírt összeg.
Adózási szabály: A kedvezményezettnél (akinek az önkéntes pénztári számláján a jóváírás megtörténik) a jövedelem kiszámításakor nem bevétel.
7. § (1) j) jb) Jövedelem, jogcím: Önkéntes pénztári tag kedvezményezettjének hiányában a pénztári tagok egyéni számláinak javára jóváírt összeg.
Adózási szabály: A pénztári tagoknál (akiknek az önkéntes pénztári számláján jóváírták) a jövedelem kiszámításakor nem bevétel.
28. § (1) f) Jövedelem, jogcím: Önkéntes pénztár által egyéni számlán jóváírt támogatói adomány és más összegek (kivételekkel).
Adózási szabály: Egyéb jövedelemnek minősül.
Megjegyzés: Kivéve az alapszabály szerint egyéni számlán jóváírt saját befizetés, az a jóváírás, amelyet bevételként nem kell elszámolni, vagy amelynek a forrását más jövedelemként kell figyelembe venni, a fedezeti alapból történő befektetések hozama (ideértve az értékelési különbözetet is).
44/A § Jövedelem, jogcím: A magánszemély tag befizetése és az egyéni számláján jóváírt, az adóévben egyéb jövedelemnek minősülő összeg, ha azt az adóigazgatási előírások szerint igazolják.
Adózási szabály: Az adóhatóság a magánszemély nyilatkozata alapján, az általa meghatározott önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári számlára utalja az adóévben a magánszemély által befizetett összeg 20%-át, de maximum évi 120 000 Ft-ot. A pénztártag nyugdíjpénztári vagy egészség- és önsegélyező pénztári befizetése és jóváírása után az átutalás összege maximum 100 000 Ft. Az öregséginyugdíjkorhatárt 2020. január 1-je előtt betöltők esetében a felső határ 150 000, illetve 130 000 Ft.
Az átutalt összeg egyik esetben sem haladhatja meg az összevont adóalapra eső, adókedvezményekkel csökkentett adót.
Megjegyzés: A pénztárnak - jogcímek szerint megbontva - igazolnia kell a rendelkezési jogosultságot megalapozó befizetés-jóváírást. Az átutalást az adóhatóság a visszatérítendő jövedelemadóra vonatkozó rendelkezések szerint, illetve ha a magánszemélynek adótartozása van, ennek kiegyenlítését követő 30 napon belül teljesíti.
46. § (2) d), eho-tv. 5. § (1) d) Jövedelem, jogcím: Önkéntes pénztár által a magánszemély egyéni számláján jóváírt összeg, ha az egyéb jövedelemnek minősül (például támogatói adomány).
Adózási szabály: Nem terheli adóelőleg (és eho sem).
69. § (1)-(2), 71. § (3) a)-b), eho-tv. 5. § (1) g). Jövedelem, jogcím: A magánszemély javára havonta átutalt önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári munkáltatói hozzájárulásból a nyugdíjpénztári hozzájárulásnak a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó, valamint az egészség- és önsegélyező pénztárba együttesen a minimálbér 30 százalékát meg nem haladó része.
Adózási szabály: Béren kívüli juttatásnak minősül. A foglalkoztatónak kell megfizetnie a juttatás 1,19-szorosa után a 16%-os (tehát a juttatás után számítva 19,04%-os) adót. Eho nem terheli.
Megjegyzés: Az adó a hozzájárulást befizető munkáltatót terheli. A hozzájárulásban részesülő pénztártag előzetes nyilatkozatban köteles közölni a munkáltatóval, hogy az adóévben más munkáltató nem fizetett be a javára hozzájárulást. A hozzájárulást a kifizető több hónapra előre vagy legfeljebb három hónapra utólag utalhatja. Előre történő utalás esetén - beleértve a 2010. évi utalást is - a juttatás hónapjának, utólagos utalás esetén pedig az utalás hónapjának a kötelezettségeként kell bevallani és kifizetni az adót.
29. §, 71. § (2) Jövedelem, jogcím: A magánszemély javára havonta átutalt önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári munkáltatói hozzájárulás nyugdíjpénztári hozzájárulás esetén a minimálbér 50 százalékát, egészség- és önsegélyező pénztári hozzájárulás esetén pedig az együttes befizetésnek a minimálbér 30 százalékát meghaladó része.
Adózási szabály: Nem minősül béren kívüli juttatásnak, adóköteles.
84. évi L § Jövedelem, jogcím: A visszalépő tagi kifizetések önkéntes nyugdíjpénztárba utalt összege.
Adózási szabály: A jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni.
84/M § Jövedelem, jogcím: A visszalépő tagi kifizetések önkéntes nyugdíjpénztárba utalt összege.
Adózási szabály: A visszalépő tagi kifizetések önkéntes pénztárba utalt összeg kiegészítése az átutalt összeg 20 százalékával, legfeljebb 300 ezer forinttal. A kiegészítés az összevont adóalap adójának adókedvezménnyel és az szja-törvény 44/A-44/C §-ai szerinti (tehát önkéntes pénztári és nyugdíj-előtakarékossági számlára teljesített tagi befizetés utáni) átutalással csökkentett összegének erejéig teljesíthető.
Megjegyzés: A kiegészítést ugyanannak az önkéntes pénztárnak a számlájára teljesíti az adóhatóság, ahova a visszalépő tag kifizetését utalták. A teljesítés során az szja-törvény 44/A §-ának szabályait kell megfelelően alkalmazni. Az átutalás alapja a 2011. év adóbevallásában tett nyilatkozat.
11. sz. mell. I.5. Jövedelem, jogcím: Az egyéni vállalkozó alkalmazottja javára a pénztárba fizetett munkáltatói hozzájárulás és közterhei.
Adózási szabály: Költségként elszámolható.
Adózási szabály: Adómentes.
Megjegyzés: A: ha a tagsági viszony a kifizetést megelőző harmadik évben vagy azt megelőzően kezdődött; B: ha legalább három évre állapítják meg, és az első három évben a járadék éves szinten nem csökken jobban az előző évi összeg 15%-ánál; C: mindig.
28. § (1) d) Jövedelem, jogcím: Az önkéntes nyugdíjpénztár nem adómentes nyugdíjszolgáltatása.
Adózási szabály: Egyéb jövedelemnek minősül, eho nem terheli.
Megjegyzés: A pénztárnak kell levonnia és megfizetnie a pénztártagot terhelő adót.
28. § (8), eho-tv. 11. § (11) a) Jövedelem, jogcím: Az önkéntes nyugdíjpénztár egyösszegű kifizetése a várakozási idő lejártát követően, a felhalmozási időszakban.
Adózási szabály: A várakozási idő lejártának évében és az ezt követő esztendőben a kifizetés 100%-a, a várakozási időt követő második évben 90%-a, az ezt követő években folyamatosan további 10 százalékponttal csökkenő mértéke adóköteles (a 11. évtől a kifizetés teljesen adómentes). Az egyéni számlán 2007. december 31-e után jóváírt tétel esetén a jóváírás naptári évét követő 10. évet kell a várakozási idő lejárta évének tekinteni. Azt megelőző kifizetés esetén az adott tétel 100%-a egyéb jövedelemnek számít (tehát adóköteles).
Megjegyzés: A pénztárnak kell levonnia az adóelőleget, és a pénztártagnak meg kell fizetnie az ehót.
1. sz. mell. 6.4 Jövedelem, jogcím: Egyéni számlán a fedezeti alapból történt befektetések hozamaként jóváírt összeg (ideértve az értékelési különbözet figyelembevétele alapján jóváírt összeget is).
Adózási szabály: Adómentes.
1. sz. mell. 7.3 Jövedelem, jogcím: Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által a kedvezményezett részére kifizetett összeg.
Adózási szabály: Adómentes.
Adózási szabály: Egyéb jövedelem.
Megjegyzés: Az egészség- és önsegélyező pénztári tagok által igénybe vett életmódjavító szolgáltatások ellenértéke egyéb jövedelem.
28. § (1) e), eho-tv 11. § (11) c) Jövedelem, jogcím: Az önkéntes egészség- és önsegélyező pénztárból jogosulatlanul igénybe vett szolgáltatás.
Adózási szabály: Egyéb jövedelem, adóköteles eho terheli. A pénztárnak kell megfizetnie a tagot terhelő adóelőleget, a tagnak kell megfizetnie az ehót.
44/A § (1) c) ca) Jövedelem, jogcím: Egészségpénztári és önsegélyező pénztári tag egyéni számláján két évre lekötött összeg (az adóigazgatás szabályai szerinti igazolás alapján).
Adózási szabály: A lekötött összeg 10%-át, de legfeljebb 100 000 Ft-ot az adóhatóság a magánszemély nyilatkozata alapján, az általa megjelölt önkéntes pénztári számlára átutalja. Az átutalt összeg nem haladhatja meg az összevont adóalap adójának adókedvezményekkel csökkentett összegét.
Megjegyzés: E jogcímen az egészség- és önsegélyező pénztári tagi befizetések és jóváírások 20%-ának pénztári számlára utalásával és a prevenciós szolgáltatások utáni átutalással együtt évente legfeljebb 100 000 Ft, valamennyi önkéntes pénztári tagi befizetés és jóváírás utáni számlára utalással együtt pedig 120 000 Ft érvényesíthető (aki a rá irányadó nyugdíjkorhatárt 2020. január 1-je előtt betölti, annak 130 000, illetve 150 000 Ft). Az egészségpénztárnak igazolnia kell, hogy a lekötés a rendelkezési jogosultságot megalapozó adóévben történt.
44/A § (1) c) cb) Jövedelem, jogcím: Egészségpénztári tag által igénybe vett, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárakról szóló törvényben meghatározott prevenciós szolgáltatás ellenértéke (az adóigazgatás szabályai szerinti igazolás alapján).
Adózási szabály: Az igénybe vett szolgáltatás ellenértékének 10%-át, de legfeljebb 100 000 Ft-ot az adóhatóság a magánszemély nyilatkozata alapján, az általa megjelölt önkéntes pénztári számlára átutalja. Az átutalt összeg nem haladhatja meg az összevont adóalapra jutó, adókedvezményekkel csökkentett adót.
Megjegyzés: E jogcímen az egészség- és önsegélyező pénztári tagi befizetések és jóváírások 20%-ának pénztári számlára utalásával és az egészség- és önsegélyező pénztári lekötés utáni átutalással együtt évente legfeljebb 100 000 Ft, valamennyi önkéntes pénztári tagi befizetés és jóváírás utáni számlára utalással együtt pedig 120 000 Ft érvényesíthető (aki a rá irányadó nyugdíjkorhatárt 2020. január 1-je előtt betölti, annak 130 000, illetve 150 000 Ft). Az egészségpénztárnak igazolnia kell, hogy a szolgáltatást a rendelkezési jogosultságot megalapozó adóévben igénybe vették.
1. sz. mell. 6.5. d) Jövedelem, jogcím: Egészségpénztár által nyújtott kiegészítő egészségbiztosítási szolgáltatások és az önsegélyező pénztár által nyújtott kiegészítő önsegélyező szolgáltatások.
Adózási szabály: Adómentes bevételnek minősülnek.
Megjegyzés: Nem adómentes az egészség- és önsegélyező pénztári életmódjavító szolgáltatás.
Adózási szabály: Adómentes.
3. sz. mell. B) 3. Jövedelem, jogcím: A befizetett munkáltatói tagdíj-hozzájárulás (személyi jellegű egyéb kifizetés).
Adózási szabály: Költségnek, ráfordításnak minősül.