adozona.hu
Mit kell tudni a tb-nyugdíjról?
Mit kell tudni a tb-nyugdíjról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az éves nyugdíjemelés mértéke a bruttó hazai termék (GDP) változatlan áron számított növekedési ütemétől is függ, nem csak a fogyasztóiár-indextől és a nettó átlagkereset növekedésétől. A januári nyugdíjemeléshez ezen adatoknak a költségvetési törvényben az emelés évére tervezett mértékét kell figyelembe venni, mégpedig úgy, hogy ha a GDP költségvetési törvényben elfogadott növekedési üteme
■ 3 százaléknál kisebb, a fogyasztói ár növekedésének költségvetési törvényben tervezett mértéké...
■ 3 százaléknál kisebb, a fogyasztói ár növekedésének költségvetési törvényben tervezett mértékével emelik a nyugdíjat;
■ legalább 3 százalék, akkor a fogyasztói ár tervezett növekedése mellett a nettó átlagkereset ugyancsak a költségvetési törvényben tervezett növekedését is bekalkulálják, annak mértékétől függő súllyal.
Eszerint ha a költségvetési törvényben elfogadott GDP-növekedés
■ legalább 3 százalék, de 4 százaléknál kisebb, akkor a nettóátlagkereset-növekedés súlya 20 százalék lesz (vagyis a nyugdíjemelés mértékének kiszámításához a fogyasztóiárnövekedés tervezett mértékét 0,8-del, a nettó átlagkeresetét 0,2-del szorozzák, s a két szorzatot összeadják);
■ legalább 4 százalék, de 5 százalék alatt marad, akkor a nettóátlagkereset-növekedés 40 százalékos súlyt kap;
■ legalább 5 százalék, akkor a nettó átlagkereset és a fogyasztói ár tervezett növekedésének egyaránt az 50 százalékával számolnak (vagyis a két növekedési mértéket átlagolják).
Ez 2010-ben azt jelenti, hogy januárban a tervezett fogyasztóiár-növekedésnek megfelelően 4,1 százalékkal nőnek a nyugdíjak.
A novemberi kiegészítő nyugdíjemelés szükségessége és mértékének kiszámítása a januárival azonos módon a GDP-től, valamint az infláció és az országos nettó átlagkereset alakulásától függ (korábban a novemberi emelésnél csak a nettóátlagkereset-növekedést és az inflációt kellett figyelembe venni, a GDP alakulását nem).
Novemberben akkor kell emelni a nyugdíjakat, ha a kormány év közben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján úgy becsüli, hogy
■ a nettó átlagkereset év végére várható növekedése nagyobbat indokolna a januárban érvényesített nyugdíjnövelésnél, vagy
■ a nyugdíjasokra számított fogyasztói ár gyorsabban nő, mint az általános fogyasztói ár, vagy
■ az általános fogyasztói ár a tervezettnél magasabbra várható, vagy
■ a GDP-növekedés nagyobb a költségvetési törvényben tervezettnél, illetve 3 százaléknál.
■ legalább 1 százalékponttal meghaladja, a nyugdíjasok a többletet novemberben - kiegészítő nyugdíjemelésként - januárig visszamenően megkapják;
■ 1 százalékpontnál kisebb mértékben haladja meg, akkor a nyugdíjasok az egész évre felszorzott nyugdíjtöbbletet egy összegben kapják meg a novemberi nyugdíjukkal, s e nyugdíjkülönbözettel növelt összeg lesz a következő januári nyugdíjemelés alapja.
Az öregségi nyugdíjasok és a fegyveres testületektől szolgálati nyugdíjba vonultak közül azok kapnak nyugdíjprémiumot, akik az előző év végéig betöltötték a rájuk irányadó öregséginyugdíj-korhatárt. A rokkantsági, a baleseti rokkantsági, a hozzátartozói nyugdíjasok az életkoruktól függetlenül megkaphatják a nyugdíjprémiumot. Nem adható nyugdíjprémium az ideiglenes özvegyi nyugdíjasnak, a rehabilitációs járadékosnak, s annak sem, aki az öregséginyugdíj-korhatára betöltése előtt vonult (például előrehozott, korkedvezményes, korengedményes) nyugdíjba, és az előző év végéig még nem töltötte be az öregséginyugdíj-korhatárt, továbbá annak sem, aki az előző évben még nem volt nyugdíjas.
A nyugdíjprémium összegét úgy kell kiszámítani, hogy a GDP becsült növekedési üteméből ki kell vonni 3,5-et, és az eredménynyel - de legfeljebb 4-gyel - meg kell szorozni a havi nyugdíj egynegyedét, de legfeljebb 20 ezer forintot. A nyugdíjprémium tehát maximum 80 ezer (4 x 20 000) forint lehet, amihez azonban az szükséges, hogy a GDP várható évi növekedése legalább 7,5 százalék legyen, s akkor is maximum 80 ezer, ha a GDP-növekedés bármennyivel is 7,5 százalék fölött lenne.
Ellátás megnevezése |
A nyugdíjminimum havi összege |
Öregségi nyugdíj |
28 500 Ft |
Rokkantsági nyugdíj |
|
III. rokkantsági csoport |
28 500 Ft |
II. rokkantsági csoport |
29 800 Ft |
1. rokkantsági csoport |
30 850 Ft |
Baleseti rokkantsági nyugdíj |
|
III. rokkantsági csoport |
28 600 Ft |
II. rokkantsági csoport |
30 000 Ft |
1. rokkantsági csoport |
31 000 Ft |
Árvaellátás |
24 250 Ft |
Teljes összegű előrehozott öregségi nyugdíjat kap, mivel a jogosultságot erre már 2010-ben megszerezte, s 2010 után bármikor menne is nyugdíjba, a jogszerzés évében érvényes szabályok szerint számolják az ellátását (a 2011-es szabályok szerint egyébként a 60 évet betöltött férfiak csak csökkentett előrehozott nyugellátást kaphatnak).
B) 1953-ban született nőnek 2012-ben 38 év szolgálati ideje van. Előrehozott öregségi nyugdíjat három évvel a 62 éves nyugdíjkorhatár betöltése előtt 7,2 százalékkal csökkentve vehetne igénybe (a 40 évhez hiányzó szolgálati évek száma / 10 x nyugdíjkorhatár eléréséig hátralévő hónapok száma, vagyis 0,2 x 36). Ha még egy évet dolgozik, azaz 2013-ban - 60 évesen, 39 év szolgálati idővel - menne nyugdíjba, a nyugdíja már csak 2,4 százalékkal csökkenne (0,1 x 24 = 2,4), 2014-ben, 61 évesen pedig csökkentés nélkül mehetne előrehozott nyugdíjba (2013-tól már nem szerezhető jogosultság csökkentés nélküli előrehozott ellátásra, de mivel mindig a jogszerzés évének szabályait kell alkalmazni, rá ez nem vonatkozik).
C) 1954 júniusában született nő 2017 decemberében éri el a rá irányadó öregséginyugdíj-korhatárt, a 63 és fél évet, s nem két évvel, hanem három évvel a korhatár előtt, 60 és fél évesen, tehát 2014 decemberében mehet előrehozott nyugdíjba. Szolgálati éveinek száma ekkor 42, ennek ellenére csak csökkentett előrehozott nyugdíjat kaphat, és a csökkentés mértékét csak a nyugdíjazáskori életkor befolyásolja, az elért szolgálati idő nem. Ha az előrehozott nyugdíjat a legkorábbi időpontban igénybe veszi, tehát 60 és fél évesen, az öregséginyugdíj-korhatárig hiányzó három év ellenére is csak a két évre járó csökkentés alkalmazható. Ez a korhatárt megelőző első év hónapjaira 0,3 százalék, a korhatárt megelőző második év hónapjaira pedig 0,4 százalék, így összesen 12 x 0,3 + 12 x 0,4 = 8,4 százalék. Ha egy évvel tovább dolgozik, és 2015 decemberében, két évvel a nyugdíjkorhatár előtt kéri nyugdíjazását, akkor 43 év szolgálati idővel megállapított előrehozott nyugellátását ugyanennyivel csökkentik, 2016-ban 3,6 százalékkal csökkentenének, s csak 2017. decemberi nyugdíjba menetel esetén kapna teljes nyugdíjat.
__________________________________________________________________________________
Átmeneti szabályként az 1952-1954-ben született férfiaknak lehetőségük van ennél korábbi előrehozott nyugdíjazásra, ha legalább 42 év szolgálati időt szereztek: az 1952-ben és az 1953-ban születettek 60, az 1954-ben születettek pedig 60 és fél évesen kaphatnak legkorábban csökkentett összegű előrehozott nyugdíjat.
Az 1952-ben és az 1953-ban született nők 59 éves kortól mehetnek előrehozott nyugdíjba, ilyenkor a teljes összegű nyugdíjhoz legalább 40 év szolgálati idő szükséges, a csökkentett összegűhöz pedig 37 év.
Az 1951 előtt született férfiaknak továbbra is betöltött 60 éves koruktól jár előrehozott öregségi nyugdíj. Az 1948-ban születetteknek a teljes nyugdíjhoz a 62. születésnapjuk előtt teljesített 38 év szolgálati idő szükséges, a csökkentetthez 2008 végéig teljesített 33 év. Az 1949-ben és 1950-ben születetteknek ehhez 40, illetve 37 év szolgálati időt kell szerezniük.
Aki egyszer megszerezte az előrehozott nyugdíjhoz szükséges szolgálati időt, és elérte a megfelelő életkort, az bármikor a korábbi feltételekkel mehet előrehozott nyugdíjba. A jogosultság 2007. december 31-ét követő megszerzése esetén további feltétel, hogy a nyugdíjba vonuló a nyugdíjazás napján ne álljon biztosítási jogviszonyban.
A nyugdíjcsökkentés végleges, nem szűnik meg a korhatár elérésével. A csökkentett és a teljes összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati időnél nem érvényesíthető gyermekkedvezmény.
Szü- |
Nem |
Az öregségi |
Az öregségi nyugdj |
Előrehozott nyugdíj korhatára |
Az előrehozott |
Legkorábbi előre- |
Csökkentés legkorábbi |
Csökken- |
Csökkentés |
1947 |
férfi |
62 év |
2009 |
60 év |
2007 |
33 év |
12,0-2,4% (33-37 év) |
60 év |
38 év |
nő |
62 év |
2009 |
57 év |
2004 |
33 év |
30,0-6,0% (33-37 év) |
57 év |
38 év |
|
1948 |
férfi |
62 év |
2010 |
60 év |
2008 |
33 év |
12,0-2,4% (33-37 év) |
60 év |
38 év |
nő |
62 év |
2010 |
57 év |
2005 |
33 év |
30,0-6,0% (33-37 év) |
57 év |
38 év |
|
1949 |
férfi |
62 év |
2011 |
60 év |
2009 |
37 év |
7,2-2,4% (37-39 év) |
60 év |
40 év |
nő |
62 év |
2011 |
57 év |
2006 |
33 év |
30,0-6,0% (33-37 év) |
57 év |
38 év |
|
1950 |
férfi |
62 év |
2012 |
60 év |
2010 |
37 év |
7,2-2,4% (37-39 év) |
60 év |
40 év |
nő |
62 év |
2012 |
57 év |
2007 |
33 év |
30,0-6,0% (33-37 év) |
57 év |
38 év |
|
1951 |
férfi |
62 év |
2013 |
60 év |
2011 |
37 év |
8,4% |
62 év |
15 év |
nő |
62 év |
2013 |
57 év |
2008 |
33 év |
30,0-6,0% (33-37 év) |
57 év |
38 év |
|
1952 |
férfi** |
62,5 év |
2014. II. - 2015. I. |
60 év |
2012 |
42 év** |
8,4% |
62,5 év |
15 év |
nő |
62,5 év |
2014. II. - 2015. I. |
59 év |
2011 |
37 év |
10,8-3,6% (37-39 év) |
59 év |
40 év |
|
1953 |
férfi** |
63 év |
2016 |
60 év |
2013 |
42 év** |
8,4% |
63 év |
15 év |
nő |
63 év |
2016 |
59 év |
2012 |
37 év |
10,8-3,6% (37-39 év) |
59 év |
40 év |
|
1954 |
férfi** |
63,5 év |
2017. II. - 2018. I. |
60,5 év |
2014. II. - 2015.I. |
42 év** |
8,4% |
63,5 év |
15 év |
nő |
63,5 év |
2017. II. - 2018. I. |
60,5 év |
2014. II. - 2015.I. |
37 év |
8,4% |
63,5 év |
15 év |
|
1955 |
férfi |
64 év |
2019 |
62 év |
2017 |
37 év |
8,4% |
64 év |
15 év |
nő |
64 év |
2019 |
61 év |
2016 |
37 év |
8,4% |
64 év |
15 év |
|
1956 |
férfi |
64,5 év |
2020. II. - 2021. I. |
62,5 év |
2018.II.-2019. I. |
37 év |
8,4% |
64,5 év |
15 év |
nő |
64,5 év |
2020.II.- 2021. I. |
61,5 év |
2017. II. - 2018. I. |
37 év |
8,4% |
64,5 év |
15 év |
|
1957 |
férfi |
65 év |
2022 |
63 év |
2020 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
nő |
65 év |
2022 |
62 év |
2019 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
|
1958 |
férfi |
65 év |
2023 |
63 év |
2021 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
nő |
65 év |
2023 |
62,5 év |
2020. II. - 2021. I. |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
|
1959 |
férfi |
65 év |
2024 |
63 év |
2022 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
nő |
65 év |
2024 |
63 év |
2022 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
|
1960 |
férfi |
65 év |
2025 |
63 év |
2023 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
nő |
65 év |
2025 |
63 év |
2023 |
37 év |
8,4% |
65 év |
15 év |
|
*Néhány életkornál a csökkentés a zárójelben jelzett szolgálati időtől függ, vagyis minél több a szolgálati év, annál kisebb a csökkentés. Ugyancsak mérsékli a csökkentést, ha a nyugdíjazáskori életkor magasabb. **Ha az 1952-1954 között született férfiak nem a legkorábban igénybe vehető, hanem a két évvel előrehozott öregségi nyugdíjat igénylik, csak 37 év szolgálati idő szükséges, de a csökkentés ez esetben is 8,4%. |
Korkedvezmény-jogosultság 2010. december 31-éig a 2006. december 31-én hatályos munkaköri jegyzék szerint szerezhető, azután az ártalmak törvényi szintű szabályozásáról a jövőben elfogadandó külön törvény alapján.
A korkedvezményes nyugdíjra jogosult is igénybe veheti az előrehozott öregségi nyugdíjat. Ilyenkor az előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultság és az esetleges nyugdíjcsökkentés mértékének meghatározásakor az elért szolgálati időn kívül figyelembe kell venni a megszerzett korkedvezményt is. Ez csak a nyugdíjjogosultságot és a nyugdíjcsökkentés mértékét befolyásolja, a nyugdíj összegét a ténylegesen megszerzett szolgálati idő alapján kell kiszámítani.
Ha az öregséginyugdíj-korhatárt elérő -vagy rokkant - személynek nincs meg ugyan a nyugdíjhoz szükséges szolgálati ideje, de annak legalább a felével rendelkezik, méltányossági nyugdíjat kaphat.
Méltányossági árvaellátás akkor állapítható meg, ha az elhunyt az előírt szolgálati idő legalább felével rendelkezett. Kivételes árvaellátás rendkívül indokolt esetben akkor is megállapítható, ha az elhunyt szülő nem szerzett szolgálati időt (például ha meghal az egyetemista apa, akinek nem volt még szolgálati ideje, s a másik szülőnek nincs jövedelme).
Kivételes nyugdíjemelést kaphat, akinek a havi nyugdíja és egyéb ellátása együtt nem haladja meg 65 ezer forintot, és az emelést az élethelyzete is indokolja (nem tud dolgozni, nyugdíjához képest jelentős a havi gyógyszerkiadása, eltartó rokonsága nincs).
A kivételes nyugdíjemelés engedélyezése esetén a bányásznyugdíjat, az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíját, a szolgálati nyugdíjat, a polgármester öregségi nyugdíját, a mezőgazdasági szövetkezeti járadékot, a mezőgazdasági szakszövetkezeti járadékot és a mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegű járadékát is társadalombiztosítási nyugellátásnak kell tekinteni, ha az ellátásban részesülő személy az öregséginyugdíj-korhatárt betöltötte.
A méltányossági nyugdíjemelés iránti kérelmek rangsorolásakor előnyben részesül, aki idős, rokkant, egyedülálló, vagy hosszú - férfiak esetében legalább 35, nők esetében minimum 30 év - szolgálati időt szerzett, illetve az, aki még soha nem kapott méltányossági nyugdíjemelést. Méltányossági alapon háromévente növelhető a nyugdíj.
A nyugellátásban részesülő rendkívüli élethelyzetben évente egyszer segélyt kaphat. Rendkívüli élethelyzetnek számít például az elemi csapás, a közeli hozzátartozó halála, a hirtelen fellépő, nagy kiadással járó betegség.
Egyszeri segély annak adható, akinek a szociális törvény szerint figyelembe vett egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg 65 ezer forintot, egyedülálló esetén a 75 ezer forintot. A segély legalább 15 ezer forint, de legfeljebb az öregséginyugdíj-minimum összegének másfélszerese (2010-ben 42 750 forint) lehet.
■ 2009 végéig szerzett keresetek, jövedelmek esetén a járulékokkal csökkentett összeg,
■ 2010-től szerzett keresetek, jövedelmek esetén a járulékokkal csökkentett összeg plusz a járulékokkal csökkentett összeg 27 százaléka (vagyis az adóalap-kiegészítés).
■ a valorizált keresetet először csökkenteni kell a kifizetés időpontjában érvényes járulékmértékek szerinti járulékokkal (praktikusan annyi százalékát le kell vonni belőle, ahány százalékot a járulékok összesen kiadnak);
■ a járulékokkal csökkentett összegből le kell vonni az arra számított személyi jövedelemadót.
A 2008-ban bevezetett rehabilitációs járadék után is kell nyugdíjjárulékot fizetni. A járadék ezért beleszámít a nyugdíjalapba, de csak akkor, ha azzal az igénylő jobban jár (ha például nincs elegendő időre béradata, rosszabbul járna).
A havi átlagkeresetbe számít
■ 1988. január 1-je és 1996. december 31-e között a főfoglalkozás keretében elért kereset, az ezen idő alatt kifizetett év végi részesedés, prémium, jutalom és a keresettel, jövedelemmel azonos időre járó baleseti járadék;
■ 1997. január 1-je után a biztosítással járó jogviszonyból származó, nyugdíjjárulék-alapot képező minden kereset, jövedelem, több biztosítással járó jogviszony esetén pedig a nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettségre meghatározott összeghatárig számított valamennyi kereset, jövedelem.
Ha a nyugdíjjárulékot a biztosítási jogviszony keretében meghatározott fix összeg után kellett fizetni - például ha 1992. április 1-je előtt fizették háztartási alkalmazott után -, akkor ez az összeg a nyugdíjalap.
A nyugdíjalap meghatározásakor - ha a kérelmező számára ez a kedvezőbb - számításon kívül kell hagyni a munkanélküli-járadékot, a vállalkozói járadékot, a nyugdíj előtti munkanélküli-segélyt, az álláskeresést ösztönző juttatást, a gyest és a nyugdíjjárulék-köteles szociális ellátásokat (a gyermeknevelési támogatást és az ápolási díjat), 2000-től a gyedet is. Továbbra is számításon kívül kell hagyni az ezen juttatások folyósítása idején kapott, biztosítással járó jogviszonyból származó keresetet, jövedelmet, kivéve, ha az ezen juttatások és keresetek beszámításával megállapított nyugdíj kedvezőbb lenne, mint anélkül (a nyugdíj-biztosítási igazgatóság automatikusan e szabály szerint végzi el a számítást).
A közszférában a prémiumévek program keretében járó juttatás összegét szintén figyelmen kívül kell hagyni az átlagkereset számításakor, ha az érintettnek ez a kedvezőbb (részmunkaidős foglalkoztatásnál a közszférában a hiányzó időre a költségvetés megfizeti a járulékot, így a közalkalmazottnak a teljes munkaidős bére számít a nyugdíjalapjába).
Annál a nyugdíjigénylőnél, aki nem rendelkezik 1988 és a nyugdíjba vonulás időpontja között legalább a fele időre keresettel, figyelembe kell venni az 1988. január 1-je előtti időszakok keresetét is. Ha még így sem igazolható kereset az irányadó időszak legalább felére, a hiányzó időszakra az adott időszakban érvényben volt minimálbérekkel számolnak. Kivétel ez alól, ha valaki az átlagkereset-számítási időszak éveinél kevesebb szolgálati időt szerzett - mondjuk, mert külföldön dolgozott -, az ő nyugdíját e rövidebb idő alapján kell kiszámítani. Például annak csak az itthon "teljesített" négy év, nem pedig az általános szabály szerinti minimum tíz év jövedelme alapján számítják ki a magyar nyugdíját, aki 1988 és 2010 között csak négy évet dolgozott Magyarországon, és 2010-ben nyugdíjra jogosult.
A nyugdíj-mértékszabály - a még 1997-ben elfogadott törvény szerint - 2013. január 1-jétől változik: azontúl szolgálati évenként a bruttó kereset 1,65 százaléka, magánpénztári tagok esetében 1,22 százaléka lesz a nyugdíj.
Ha a nyugdíjigénylő magánpénztári tag, neki a tb-től az általános szabályok szerint kiszámított öregségi nyugdíj 75 százaléka jár.
Aki átmeneti járadékban, rendszeres szociális járadékban részesült, a nyugdíjra átváltáskor nem kaphat ezen ellátásoknál kisebb öregségi, rokkantsági nyugdíjat.
A nyugdíj mellett dolgozó nyugdíjasok nyugdíja a 365 naponként elért átlagos havi járulékalap 0,5-0,5 százalékával növelhető. Az emelés nem automatikus, kérelmezni kell a regionális nyugdíj-biztosítási igazgatóságnál.
A nyugdíjnövelés mértéke esetükben 30 naponként a nyugdíj 0,5 százaléka. Például az az 1942. október 27-én született férfi, aki 2010. október 27-étől kéri öregségi nyugdíja megállapítását, és 62 éves kora után folyamatosan összesen 72-szer 30 napot (hat évet) dolgozott, járulékot fizetett, és 62 éves koráig legalább 20 év szolgálati idővel rendelkezett, 36 (72-szer 0,5) százalékkal növelt nyugdíjat kap.
Az öregségi nyugdíj (baleseti rokkantsági nyugdíj) a növeléssel meghaladhatja a nyugdíj alapját képező havi átlagkeresetet.
Ha a nyugdíja rögzítését kérő biztosított tovább dolgozik, s a nyugdíjra jogosító öregséginyugdíj-korhatár betöltését követően legalább egy év (365 naptári nap) szolgálati időt szerez, és ez idő alatt nem kéri nyugdíja folyósítását, tényleges nyugdíjazásakor választhat a tényleges nyugdíjazás időpontjához igazodóan megállapított öregségi nyugdíj, illetve az öregséginyugdíj-korhatára időpontjához igazodóan megállapított nyugdíj összege között.
Nem választhat az, aki a nyugdíja rögzítését követő és a tényleges nyugdíjazása közötti időnek legalább a fele részében özvegyi nyugdíjat vett fel (ha választani akar, érdemes szüneteltetnie özvegyi nyugdíját).
Ha például egy 1949-es születésű férfi 2009-ben mehetett előrehozott nyugdíjba, és 2010-ben a január-júniusi keresete meghaladja az 1 millió 323 ezer forintot, júliustól szüneteltetni kell a nyugdíja folyósítását akkor is, ha júliustól már nincs keresete. Ha a kereset decemberben haladja meg az éves maximumot, a decemberi nyugellátást vissza kell fizetnie.
A nyugdíj-szüneteltetés szabályai a fegyveres szervek hivatásos tagjaira akkor érvényesek, ha még nem töltötték be a szolgálati viszonyukat szabályozó 1996. évi XLIII., illetve a jogállásukról szóló 2001. évi XCV. törvényben meghatározott korhatárt.
A 2008. január 1-je előtt nyugdíjazottakra ezeket a szabályokat nem kell alkalmazni, ők tehát a 2006-ban elfogadott rendelkezésekkel szemben 2010-ben is bármennyit kereshetnek nyugdíj mellett.
Érintettek |
Nyugdíjfolyósítás |
|
Az 1948. január 1-je előtt születettek (2009-ben már betöltötték a 62.
életévet), valamint az 1953. január |
||
A korhatárt elért nyugdíjasok |
A nyugdíj mellett korlátlanul kereshetnek. |
|
Az 1948-ban születettek
(2010-ben töltik be a 62. életévet), valamint az 1953-ban született
szolgálati nyug- |
||
Akik 2008. január 1. előtt
igénybe vettek korai öregségi nyugdíjat |
A nyugdíj mellett korlátlanul kereshetnek. |
|
Akik 2007. december 31-e után
vettek igénybe korai öregségi nyug- |
Ha a keresetük a
születésnapjuk előtt |
|
Az 1948. december 31-e után
születettek, valamint az 1953. december 31-e után született szolgálati |
||
Akik 2008. január 1. előtt
igénybe vettek korai öregségi nyugdíjat |
A nyugdíj mellett korlátlanul kereshetnek. |
|
Akik 2007. december 31. után
vettek igénybe korai öregségi nyug- |
Ha a keresetük eléri az 1
millió 323 ezer |
Szolgálati idő a biztosítási idő azon része is, amelyre a munkáltató a biztosított keresetéből, jövedelméből levonta a nyugdíjjárulékot, de annak befizetését részben vagy teljesen elmulasztotta. Ha a biztosítottság a társadalombiztosítás nyilvántartásaiból megállapítható, de a nyugdíjjárulék befizetése a rendelkezésre álló okiratok, igazolások alapján nem bizonyítható, a nyugdíjjárulék levonását (megfizetését) vélelmezni kell.
Az 1997. december 31-e utáni egyetemi, főiskolai tanulmányi idő nem számít bele a szolgálati időbe, kivéve a rokkantsági nyugdíjat, annak igénylésekor szolgálati idő a felsőoktatási alap- és mesterképzésben töltött idő is.
Szolgálati |
Havi átlag- |
|
10 |
33,0 |
|
11 |
35,0 |
|
12 |
37,0 |
|
13 |
39,0 |
|
14 |
41,0 |
|
15 |
43,0 |
|
16 |
45,0 |
|
17 |
47,0 |
|
18 |
49,0 |
|
19 |
51,0 |
|
20 |
53,0 |
|
21 |
55,0 |
|
22 |
57,0 |
|
23 |
59,0 |
|
24 |
61,0 |
|
25 |
63,0 |
|
26 |
64,0 |
|
27 |
65,0 |
|
28 |
66,0 |
|
29 |
67,0 |
|
30 |
68,0 |
|
31 |
69,0 |
|
32 |
70,0 |
|
33 |
71,0 |
|
34 |
72,0 |
|
35 |
73,0 |
|
36 |
74,0 |
|
37 |
75,5 |
|
38 |
77,0 |
|
39 |
78,5 |
|
40 |
80,0 |
|
és minden további évre 2-2 százalék |
||
Az EU tagországaiban és az Európai Gazdasági Térség (EGT) további államaiban - ezeket lásd a 54. oldalon - az 1408/71. és az 574/72. EGK-rendeletek érvényesek (ezek magyarul is fellelhetők az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján).
Az EU-tagországok maguk határozzák meg nyugdíjrendszerük szabályait (például korhatár, minimális biztosítási idő, a nyugdíjszámítás módja), de a biztosítási idők összeszámítására létezik néhány közös előírás:
■ minden tagországban a saját szabályok szerint kell igazolni a biztosítási időket;
■ egyazon biztosítási idő nem ismerhető el kétszer;
■ a tagországok nem EU-tagállammal kötött szociálpolitikai egyezményeiben saját biztosítási időnek elismert időt szolgálati időnek kell tekinteni;
■ a speciális biztosítási időket (például bányászok, fegyveres szervek tagjai esetében) a másik ország hasonló rendszerében el kell ismerni; ahol ilyen speciális rendszer nincs, ott az általános rendszerben.
Ha a biztosított több EGT-országban is szerzett szolgálati időt, a nyugdíjra jogosultság megállapításakor a biztosítási időket össze kell adni. Ha valaki például Franciaországban 15, Németországban 10, Magyarországon pedig 10 évet dolgozott, akkor az itthoni szolgálati idő nem lenne elegendő a magyar nyugdíjhoz, de az együttes, vagyis a 35 év biztosítási idő már jogosulttá teszi (ha a nyugdíjhoz előírt egyéb feltételeknek is megfelel).
Több országban szerzett biztosítási idők esetén a magyar nyugdíjrész kétféleképpen számítható ki:
■ az összes biztosítási idő alapján, amikor is úgynevezett elméleti nyugdíjat kell megállapítani, amelyből egy-egy országra az egyes szolgálati idők arányában kell kiszámítani a tényleges nyugdíjat (például 15 év német idő, 20 év magyar idő esetén a magyar nyugdíj a 35 év alapján járó 73 százalék nyugdíj 57,1 százaléka, vagyis 41,7 százalék).
■ az országonként szerzett biztosítási idők alapján, azaz például német 15 év, magyar 20 év esetén a 20 év magyar idő alapján (ekkor a magyar nyugdíj a nettó átlagkereset 53 százaléka).
Az érintettnek mindig a neki kedvezőbb nyugdíjat kell megkapnia (vagyis az előbbi példában itthon az arányos számítás helyett a nemzeti szabályok szerintit kell alkalmazni).
Magyarország kétoldalú szociálpolitikai (szociális biztonsági) egyezményeinek két alapmegoldása a nyugdíj megállapítására:
■ a biztosítási időket össze kell adni (hasonlóan az EU-szabályhoz), és a magyar nyugdíjrészt a magyar biztosítási idő arányában kell kiszámítani (ez az arányos teherviselés elve - ez szerepel a Magyarországnak a jugoszláv utódállamokkal, Dél-Koreával és Kanadával kötött egyezményeiben);
■ a lakóhely szerinti ország fizeti a nyugdíjat a másik országban szerzett biztosítási idő után is (ez a területi elv - ilyen egyezménye van Magyarországnak a szovjet utódállamokkal).
Az utóbbi egyezménytípus esetében például az Ukrajnában szerzett 20 év és a Magyarországon szerzett 20 év alapján az Ukrajnában lakóhellyel rendelkező az ottani szabályok és az ottani hasonló munkakörben elért kereset alapján kap 40 év szolgálati időnek megfelelő nyugdíjat, a Magyarországon lakó pedig itt kap 40 év alapján nyugdíjat (a magyar nemzeti szabályok szerint, a hasonló munkakör magyar átlagkeresete alapján).
Aki külföldi biztosítási idővel is rendelkezik, a lakóhelye szerinti ország nyugdíj-biztosítási szerveinél - az ott magyar nyelven is rendelkezésre álló formanyomtatványokon - kérheti a nyugdíjat (Magyarországon a területi igazgatóságokon). A szociálpolitikai egyezmények, illetve az EU-szabályok szerinti nyugdíjat azonban a Közép-magyarországi Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság állapítja meg, és ő jár el a külföldi partnerbiztosítóknál is. Kivétel ez alól a hozzátartozói ellátás abban az esetben, ha az elhunyt a magyar jogszabályok szerinti nyugdíjas volt. Ekkor ugyanis a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz kell fordulni, ha viszont a nyugdíjazás előtt a biztosított fegyveres szervek tagja volt, akkor a saját nyugdíj-megállapító szervhez.
Korengedményes nyugdíjat az kaphat, aki a reá 2010-ben irányadó nyugdíjkorhatárnál öt évvel alacsonyabb életkort 2010. december 31-éig eléri, a szükséges szolgálati időt megszerezte, és
■ a munkáltató és a munkavállaló a korengedményes nyugdíjról szóló megállapodás szándékát a regionális munkaügyi központnak bejelentette,
■ a megállapodást 2010. december 31-éig az illetékes nyugdíj-biztosítási szervnek megküldik.
A munkáltató a munkavállaló előrehozott öregségi nyugdíjra jogosító korhatárának eléréséig a megállapított korengedményes nyugdíjának emelések és kiegészítések nélküli összegét a nyugdíjfolyósítás kezdetekor előre, egy összegben megtéríti a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnak.
Ha a munkáltató a későbbiekben a korengedményes nyugdíjasával újabb biztosítási jogviszonyt létesít, a korengedményes-megállapodásuk semmissé válik, azaz a korengedményes nyugdíj megszűnik, a munkáltató pedig az erre az időszakra eső nyugdíjkiadás megtérített összegét visszakapja a nyugdíjfolyósítótól (2009 végéig a korábbi munkáltató újrafoglalkoztathatta a tőle korengedménnyel nyugdíjba ment munkavállalót). A 2010. január 1-je előtt korengedményes megállapodást kötött nyugdíjas, vagy ha a megállapodást 2010. január 15-éig megküldik a nyugdíjbiztosítónak, ismét dolgozhat volt munkáltatójánál anélkül, hogy korengedményes nyugdíja megszűnne.
Az 1953-ban születettek esetében még a 2009-ben érvényes, 62 éves életkor vehető figyelembe a korengedményes ellátáshoz nyugdíjkorhatárként (azonban a társadalombiztosítási nyugellátásuk megállapításánál az ő esetükben is a már januártól megemelt korhatár érvényes, vagyis a munkáltató költségtérítése meghosszabbodik). Az ő esetükben a munkáltató megtéríti a kiszámított korengedményes nyugdíj összegére - a megállapodás naptári évében irányadó januári nyugdíjemelés összegét, annyi hónapra, ahány hónapig a fizetési kötelezettsége fennáll.
__________________________________________________________________________________
Eset |
Megjegyzés |
1952-ben született mun- |
2009-ben
a korengedményes nyugdíj korhatára a 62. életév volt, tehát 57 évesen |
1953-ban született |
Kivételes
szabályként itt nem az új korhatár érvényesül, hanem a 62. életév. Az e |
1953-ban született |
Kivételes
szabályként itt nem az új korhatár érvényesül, hanem a 62. életév. Az e |
*2010-es korengedményes nyugdíjazás esetén férfiak után a munkáltató két évvel többet köteles megtéríteni a nyugdíjfolyósítónak, mint a nők után, mivel a nők 2012-ben mehetnek előrehozott nyugdíjba, a férfiak pedig csak 2014-ben. |
Nem jogosult élettársa után özvegyi nyugdíjra az, aki az együttélési idő vagy annak egy része alatt özvegyi vagy baleseti özvegyi nyugdíjban részesült.
Özvegyi nyugdíjra az jogosult, akinek elhunyt házastársa (élettársa) jogosult lett volna öregségi, rokkantsági nyugdíjra, vagy öregségi, rokkantsági nyugdíjas volt. Nem jogosult az özvegyi nyugdíjra e feltételek fennállása esetén sem az, aki házastársa (élettársa) halálát jogerős bírói ítélet szerint szándékosan okozta.
Az özvegyi nyugdíj abban az esetben is jár, ha az előbbi feltételek valamelyike a házastárs (élettárs) halálától számított tíz éven belül következik be.
Ha az özvegyi nyugdíj az elhunyt 1998. január 1-je előtti halála okán jár, az özvegy saját jogú nyugellátását főszabály szerint a 60 százalékos özvegyi nyugdíjjal kiegészítve kell folyósítani - függetlenül attól, hogy az özvegyi ellátást 1998. január 1-je előtt vagy után állapították meg -, de csak a kormány által évente meghatározott összegig (2010-ben 69 730 forintig), ha az özvegy számára ez a kedvezőbb.
Az özvegy kérheti, hogy 30 százalékos özvegyi nyugdíjat állapítson meg neki a nyugdíjfolyósító, és ezzel együtt folyósítsa saját jogú nyugellátását; ekkor nem érvényes az együttfolyósítási összeghatár.
Ha az özvegyi nyugdíj "feléled", a jogosultat megilletik a megszűnés óta érvényesült emelések, kiegészítések (de nem visszamenőleg). Ha a megszűnt özvegyi nyugdíjat 1997. január 1-je előtt állapították meg, akkor az 1996. december 31-én érvényes nyugdíjkorhatárt (nőknél 55, férfiaknál 60 évet) kell figyelembe venni.
Az özvegy megrokkanása okán megállapított özvegyi nyugdíjra akkor szűnik meg a jogosultság, ha az özvegy munkaképességcsökkenése már nem éri el a 67 százalékot, az árvaellátás címén megállapított özvegyi nyugdíjra pedig akkor, ha már egyik gyermeket sem illeti meg az árvaellátás.
Az árvaellátás a 16-25 éves korúaknak akkor jár (a korhatár méltányosságból 27 éves korig meghosszabbítható), ha az árva oktatási intézmény nappali tagozatán tanul. Ha az árva közben megrokkan, az árvaellátás életkortól függetlenül jár (mint a már az elhunyt halálakor rokkant kiskorú árvák esetében). A középiskolai tanulói jogviszony fennállását évente, a felsőfokú iskolaiét félévente kell igazolni. A 16. életévet betöltött árva a tanulmányokat a tanulmányok megkezdésétől számított egy hónapon belül köteles igazolni.
A szülői nyugdíj összege azonos az özvegyi nyugdíjéval. Tehát abban az esetben, ha a szülőnek (nagyszülőnek) saját jogú nyugdíja is van, akkor a gyermek (unoka) saját jogú öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjának a 30 százaléka a szülői nyugdíj, ha viszont a szülőnek (nagyszülőnek) nincs saját jogon nyugdíja, a gyermek (unoka) öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjának a 60 százaléka.
A keresőtevékenységet folytató, III. csoportba tartozó és az irányadó nyugdíjkorhatárt még be nem töltött rokkantsági nyugdíjasok nyugdíjjogosultsága akkor szűnik meg, ha hat egymást követő hónapi nyugdíjjárulék-alapot képező bruttó keresetük átlaga meghaladja a folyósított nyugellátásuk összegének kétszeresét. Ezt a tényt a rokkantnyugdíjas 10 napon belül köteles bejelenteni - a nyugdíj-folyósítási törzsszámára hivatkozással - a nyugdíjfolyósító szervnek.
■ az életkortól függő, törvényben előírt szolgálati időt megszerezte,
■ táppénzben, baleseti táppénzben nem részesül,
■ keresőtevékenységet nem folytat, vagy keresete legalább 30 százalékkal alacsonyabb az egészségkárosodást megelőző négy naptári hónapban elért keresete havi átlagánál (ha az egészségkárosodás előbb keletkezett, mint amikortól a rokkant szolgálati időt szerez, a rokkantsági nyugdíj megállapításának dátumát megelőző négy hónap átlagkeresete a viszonyítási alap).
A rokkantság mértéke szempontjából a törvény három fokozatot különböztet meg: a III. rokkantcsoportba az tartozik, akinek egészségkárosodása 50-79 százalék közötti, a II. csoportba az, akinek az egészségkárosodása meghaladja a 79 százalékot, de nem szorul mások gondozására, az I. csoportba pedig az, akinek az egészségkárosodása meghaladja a 79 százalékot, és mások gondozására szorul.
A baleseti rokkantsági nyugdíj kiszámításakor a havi átlagkeresetet a rokkantsági nyugdíj szabályai szerint, illetve - ha ez kedvezőbb - a balesetet megelőző egyévi, a nyugdíjjárulék alapjául szolgáló kereset alapján kell meghatározni. A baleseti rokkantsági nyugdíj összegének megállapításakor a kiindulópont a III., a II., illetve az I. csoportos rokkantság esetén a havi átlagkereset 60, 65, illetve 70 százaléka, ezt növelni kell a szolgálati idő minden éve után a havi átlagkereset 1 százalékával.
A nyugdíj összege nem haladhatja meg a havi átlagkeresetet.
A foglalkoztatóknak a nyugdíjjogosultsághoz, nyugdíjmegállapításhoz szükséges 2009-es adatokat a nyugdíj-biztosítási szerv részére 2010. április 30-áig kell megküldeniük (külföldi munkáltató esetén ez az érintett biztosított kötelessége augusztus 31-éig).
A nyugellátási igény a nyugdíj-biztosítási szervhez nyújtható be személyesen vagy postai úton. Az igény bejelentési időpontjának a nyugdíj-biztosítási szervhez beérkezésének a napja számít.
Szolgálati idő megállapítását a korhatár betöltése előtti tíz évben lehet kérni a nyugdíjbiztosítási igazgatóságtól.
Rokkantsági nyugdíj igényléséhez szükséges a rehabilitációs szakértői szerv szakvéleménye is.
Ha a nyugdíjra jogosultság megállapítható, de határozat még nem hozható (például adatpótlás szükséges), az igénylő előleget kap.
Az igényelbíráló szerveknek az igény és a szükséges adatok benyújtását követő 30 napon belül kell határozatot hozniuk. Ez 15 napon belül, írásban fellebbezhető meg a nyugdíjbiztosítási szerv vezetőjénél. Annak döntése ellen az elsőfokú határozatot hozó nyugdíjbiztosítási szerv székhelye szerinti bírósághoz adható be - 30 napon belül - kereset.
A nyugdíjfolyósító szerv a tárgyhónap 14-éig intézkedik, hogy a nyugdíjutalványokat átadják a kézbesítést végző szolgáltatónak, amely a kifizetéseket a nyugellátásban részesülőkhöz eljuttatott tárgyévi kifizetési naptár szerinti napon teljesíti. Belföldi pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára (korábbi elnevezés szerint: bankszámlára, folyószámlára) történő átutalás esetén a nyugdíjat tárgyhónap 15-éig kell jóváírni a fizetési számlán. EGT-tagállamban székhellyel rendelkező pénzforgalmi szolgáltatónál vezetett fizetési számlára történő utalás esetén a nyugdíjfolyósító a tárgyhónap 14-éig intézkedik tárgyhavi nyugellátás átutalásáról, a nyugdíjat ilyenkor a nemzetközi pénzforgalom és a külföldi pénzforgalmi szolgáltató gyakorlatának megfelelő időpontban írják jóvá.
Az EU-országokon kívüli EGT-államok: Izland, Liechtenstein, Norvégia
A koordinációs rendelet alkalmazására szerződést kötött állam: Svájc