adozona.hu
Mit kell tudni a tb-ről általában?
Mit kell tudni a tb-ről általában?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A munkáltatót (foglalkoztatót) terhelő egészségbiztosítási járulék kiegészül a munkaerő-piaci járulékkal, s új nevet kapott: egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék. Mértéke 3 százalék, ebből az egészségbiztosítási járulék változatlanul 2 százalék (1,5 természetbeni, 0,5 pénzbeli járulék), a munkaerő-piaci járulék pedig 1 százalék.
A munkáltató vagy foglalkoztató által fizetett tb-járulék a teljes jövedelemre 27 százalék (2009-ben a minimálbér kétszereséig, havi 143 ezer forintig 27 sz...
A munkavállaló (biztosított) által fizetendő 17 százalék egyéni járulékon belül az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék 7,5 százalék. Ezen belül a természetbeni egészségbiztosítási rész változatlanul 4, a pénzbeli 2 százalék, a munkaerő-piaci rész pedig 1,5 százalékpont.
Ha a vállalkozó tényleges jövedelme alatta marad a tevékenységre jellemző "elvárt" keresetnek, tényleges jövedelme (de legalább a minimálbér) után is fizethet járulékot, ezt azonban járulékbevallásában be kell jelentenie az adóhatóságnak.
Továbbra is legalább a minimálbér kétszerese után kell megfizetnie a járulékokat a munkáltatónak a munkavállalója után. Ha a járulékfizetési kötelezettség nem áll fenn egy teljes naptári hónapon át, egy naptári napra a minimálbér kétszeresének harmincadrészével kell számolni. Részmunkaidő esetén a minimálbér kétszeresének a nyolcórás munkanaphoz viszonyított hányadával kell számolni (például napi négyórás foglalkoztatás esetén legalább a minimálbér után kell járulékot fizetni).
Járulék |
Összeg |
Számítás |
Nyugdíjjárulék (9,5%) |
236 668 Ft |
122 x 20 420 x 0,095 |
Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (7,5%) |
300 000 Ft |
4 000 000 x 0,075 |
B) Dolgozó 2010-ben havi 400 ezer forint fizetést, júniusban 5 millió forint prémiumot kap, vagyis évi bérjövedelme összesen 9,8 millió forint.
Nyugdíjjárulék (9,5%) |
708 064 Ft |
7 453 300* x 0,095 |
Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (7,5%) |
735 000 Ft |
9 800 000 x 0,075 |
*Az egyéni nyugdíjjárulék évi felső határa 2010-ben (20 420 Ft x 365 nap), vagyis itt utoljára a 2010. júliusi bér egy része, vagyis itt 53 300 Ft után kell nyugdíjjárulékot fizetni (6 x 400 000+ 5 000 000 + 53 300 = 7 453 300), azt követően nem. |
Az eredetileg megállapított éves járulékfizetési felső határt naptári napi 20 420 Ft-tal, azaz összesen (31 x 20 420) 633 020 Ft-tal csökkenteni kell. A 60 137 Ft többletként levont nyugdíjjárulékot a foglalkoztató legkésőbb a foglalkoztatott kérelmének beérkezésétől számított 15 napon belül köteles visszafizetni, illetve azt a volt biztosított az adóhatóságtól az adóbevallásában igényelheti vissza.
__________________________________________________________________________________
Megszűnik a foglalkoztatók (fejenként havi 1950 forint) tételes ehója.
Változik a kifizetői százalékos eho, új alapja lesz az egyéni ehónak.
A főállású egyéni vállalkozó és a társas vállalkozás személyesen közreműködő főállású tagjánál a minimálbér kétszerese helyett a tevékenységre jellemző kereset a járulékalap.
Az állami költségvetés az úgynevezett nemzeti kockázatközösségbe tartozók után havi 9300 forintot fizet (4500 forint helyett).
A nem biztosítottak, valamint a kiegészítő tevékenységet folytatók egészségügyi szolgáltatási járuléka havi 4950 forint (4500 forint helyett).
Megszűnik az úgynevezett nyenyi-lapos adatszolgáltatás.
Úti baleset esetén a kereset 100 százaléka helyett 90 százalék baleseti táppénz jár. A magán-nyugdíjpénztári rendszerben hozamgarancia érvényesül.
__________________________________________________________________________________
■ a nyugdíjasok,
■ a gyesben, gyedben részesülők,
■ a rendszeres szociális segélyben, időskorúak járadékában, ápolási díjban, gyermeknevelési támogatásban, álláskeresési juttatásban részesülők,
■ a középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben nappalin tanuló nagykorú magyar állampolgárok,
■ a Magyar Köztársaság területén lakóhely-lyel rendelkező kiskorúak,
■ a személyes gondoskodást nyújtó, bentlakásos szociális intézményben elhelyezettek,
■ a fogvatartottak,
■ a szociálisan rászorulók,
■ a hajléktalanok.
■ akiknek munkaképesség-változás vagy egészségkárosodás miatt a munkaképessége legalább 50 százalékos mértékben romlott - és erről az illetékes hatóságtól igazolásuk van -, de ellátásuk nincs;
■ akik a reájuk irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötték, de jövedelmük nem haladja meg a minimálbér 30 százalékát (2010-ben ez havi 22 050 forint).
A teljes jövedelemre csökken a társadalombiztosítási járulék (2009 második felében a minimálbér kétszerese alatt a tb-járulék 26, a munkaadói járulék 1 százalék volt, fölötte 29, illetve 3 százalék). A 27 százalékból 3 százalék a foglalkoztatói (munkáltatói) egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék (ezen belül 2 az egészségbiztosítási járulék, amiből 1,5 a természetbeni, 0,5 a pénzbeli járulék, a munkaerő-piaci pedig 1 százalék).
A munkáltatónak továbbra is dolgozónként (biztosítottanként) ki kell számítania a december 31-éig terjedő járulékfizetési felső határt (plafont). Ha egy dolgozó január 1-je után létesít tb-kötelezettséggel járó jogviszonyt, rá nézve időarányos évi felső határt kell megállapítani.
Jövedelem |
Járulék |
Fizetendő |
Bér (6 000 000 Ft) |
7,5% |
450 000 Ft |
Szabadságmegváltás |
- |
- |
Megbízási
díj járulékalapré- |
4% |
8 000 Ft |
B) Heti 20 órás foglalkoztatással járó munkaviszonyban álló biztosított másik foglalkoztatónál 2010. májusra megbízási jogviszonyt létesít, ebből származó, járulékalapot képező jövedelme 100 ezer forint.
Megbízási
díj járulékalap- |
6% |
6 000 Ft |
C) Nappali tagozatos egyetemista munkaviszonyban áll, ahol a foglalkoztatása eléri a heti 36 órát, és egyéni vállalkozó is. Munkaviszonyából származó, járulékalapot képező jövedelme 2010-ben 4 millió forint, vállalkozói kivétje 300 ezer forint.
Bér (4 000 000 Ft) |
7,5% |
300 000 Ft |
Vállalkozói
kivét |
4% |
12 000 Ft |
__________________________________________________________________________________
■ 1,6 százalék a természetbeni egészségbiztosítási járulék, ezért az ekhózó - az ekhóról szóló 2005. évi CXX. törvény 9. paragrafusának (1) bekezdése szerint - egészségügyi és baleseti szolgáltatásra, illetve baleseti járadékra jogosult
■ 3,9 százalék a nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztári tagnál 0,1 százalék nyugdíjjárulék, 3,8 százalék tagdíj), ennek fejében az ekho-alap 61 százaléka beszámít a nyugdíjba.
Ha egyik biztosítással járó jogviszony sem áll fenn a teljes naptári évben, a napi járulékfizetési felső határt a biztosítással járó jogviszonyok tényleges időtartamának arányában kell kiszámítani (2010-ben 20 420 forint szorozva a biztosított napok számával).
A nyugdíjjárulékot mindaddig le kell vonni, amíg a biztosított a foglalkoztatóinál nem nyilatkozik arról, hogy jövedelmei után járulékfizetési kötelezettségét az éves járulékfizetési felső határig - tört évben a naptári évben hátralévő időszakra a felső határ napi összegével számított összegig - már megfizette. A munkáltató a nyilatkozat és igazolások benyújtását követő 15 napon belül köteles az egyénijárulék-többletet visszafizetni, amit az önellenőrzésre előírt szabályok szerint számolhat el.
Továbbra is lehetőség, hogy a magánszemély a nyugdíjjárulék-fizetési felső határt meghaladó befizetéseit ne a foglalkoztatójától, hanem adóbevallása benyújtásakor az adóhatóságtól igényelje vissza.
Az Országos Munkahigiénés és Foglalkoztatás-egészségügyi Intézetnek a foglalkoztatót, illetve az egyéni vállalkozót - kérelmére - határozatban kell mentesítenie a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alól, ha az intézet állapotfelmérés, helyszíni szemle alapján, díj fejében megállapítja, hogy a kérelemben megjelölt, egyébként korkedvezményre jogosító munkakörben és munkahelyen nem indokolt a korkedvezmény, mert annak feltételei nem állnak fenn.
Korkedvezményre - az adómódosító 2007. évi CXXVI. törvény 354-357. paragrafusai szerint - általánosságban az a munkakör (munkahely) jogosíthat, ahol
■ különösen nehéz fizikai munkát végeznek, vagy
■ különösen terhelő a klíma, vagy
■ tartós az ergonómiai eredetű megbetegedés veszélye, vagy
■ fokozott a pszichés megterhelés, vagy
■ tartós a pszichoszociális eredetű megbetegedés veszélye.
A foglalkoztató attól a naptól mentesül a korkedvezmény-biztosítási járulék megfizetése alól, amikor az erről szóló határozat jogerőre emelkedik. A foglalkoztatott, illetve az érintett szakszervezet a határozatot írásban megtámadhatja.
A foglalkoztató a kérelemben köteles feltüntetni
■ a mentesítési kérelemmel érintett biztosított(ak) családi és utónevét, születési nevét és lakóhelyét, illetve tartózkodási helyét,
■ a foglalkoztatónál működő érintett szakszervezet nevét, székhelyét, valamint a szakszervezet képviselőjének nevét.
A foglalkoztató a jogviszony létesítését megelőzően köteles írásban tájékoztatni az általa - a mentesítéssel érintett munkakörben a mentesítési kérelem benyújtását, illetve a mentesítésről szóló határozat jogerőre emelkedését követően - foglalkoztatni kívánt személyt, hogy a kérelmet benyújtotta, illetve hogy a mentesítést megkapta.
A mentesítési feltételek fennállását a hatóság a mentesítés után is ellenőrizheti. Kötelező az ellenőrzés, ha az érintett munkakörben foglalkoztatott biztosított vagy a foglalkoztatónál működő érintett szakszervezet bejelentése alapján a hatóság valószínűsíti, hogy a munkakörülmények, munkafeltételek úgy változtak meg, hogy a mentesülés feltételei már nem állnak fenn, illetve ha ezt munkavédelmi hatósági ellenőrzés állapítja meg.
Nem kötelező az ellenőrzést lefolytatni munkavállalói (szakszervezeti) bejelentés nyomán, ha egy korábbi bejelentéstől számított hat hónapon belül akár a korábbi bejelentő, akár más tesz újabb bejelentést, de ebben nem hivatkozik új körülményekre.
A hatóságnak a mentesítést vissza kell vonnia, ha a mentesítés feltételei már nem állnak fenn. A visszavonás időpontja az erről szóló határozat jogerőre emelkedésének napja (vagyis a mentesítés visszamenőleg nem vonható vissza).
A főállású egyéni vállalkozónak 27 százalék társadalombiztosítási járulékot kell fizetnie.
■ például statisztikák, keresetösszesítések alapján meg kell becsülni, az adott térségben hasonló munkakörben mennyiért végzik el az adott tevékenységet (mit fizetnek munkáltatók, illetve mit kérhetnek munkavállalók), figyelembe véve a képzettséget, a szakmai gyakorlatot, a tevékenység többféleségét, a ráfordított időt is;
■ a vállalkozás bevételeiből le kell vonni a költségeket (kivéve a vállalkozó személyes munkavégzésének díját), majd a szokásos vállalkozói hasznot, és a vállalkozó tevékenységére jellemző keresetet az eredmény rá eső hányadaként kell meghatározni, mérlegelve a vállalkozó személyes adottságait és a munkavégzésének körülményeit is;
■ a vállalkozás bevételeiből le kell vonni a költségeket, továbbá nem a szokásos vállalkozói hasznot, hanem vélelmezett 20 százalékos hasznot, vagyis a vállalkozó tevékenységének piaci értékét a költségekkel csökkentett bevétel 80 százalékának rá eső hányadaként kell megállapítani, mérlegelve a vállalkozó személyes adottságait és a munkavégzésének körülményeit is.
Az egyéni vállalkozónak és a társas vállalkozásnak mindenesetre - bár a törvény nem írja elő számukra - célszerű nyilvántartást vezetniük a tevékenységekre jellemző kereset meghatározásakor alkalmazott módszerekről, figyelembe vett szempontokról és körülményekről, valamint az ezzel kapcsolatos számításokról.
__________________________________________________________________________________
Hó- |
Havi jövede- |
Halmozott jöve- |
Halmozott |
Tevékenységre |
Havi mini- |
Járulékalap, ha beje- |
||
tesz |
nem tesz |
|||||||
1. |
80 000 |
80 000 |
80 000 |
120 000 |
71 500 |
80 000 |
120 000 |
|
II. |
100 000 |
180 000 |
90 000 |
120 000 |
73 500 |
100 000 |
120 000 |
|
III. |
120 000 |
300 000 |
100 000 |
120 000 |
73 500 |
120 000 |
120 000 |
|
IV. |
0 |
300 000 |
75 000 |
120 000 |
73 500 |
0 |
120 000 |
|
V. |
200 000 |
500 000 |
100 000 |
120 000 |
73 500 |
200 000 |
200 000 |
|
VI. |
100 000 |
600 000 |
100 000 |
120 000 |
73 500 |
100 000 |
100 000 |
|
VII. |
800 000 |
1 400 000 |
200 000 |
120 000 |
73 500 |
800 000 |
800 000 |
|
VIII. |
0 |
1 400 000 |
175 000 |
120 000 |
73 500 |
0 |
0 |
|
IX. |
0 |
1 400 000 |
155 556 |
120 000 |
73 500 |
0 |
0 |
|
X. |
100 000 |
1 500 000 |
150 000 |
120 000 |
73 500 |
100 000 |
100 000 |
|
XI. |
0 |
1 500 000 |
136 364 |
120 000 |
73 500 |
0 |
0 |
|
XII. |
100 000 |
1 600 000 |
133 333 |
120 000 |
73 500 |
100 000 |
100 000 |
|
*Főfoglalkozású társas vállalkozónál a járulékalapot képező jövedelem, főfoglalkozású egyéni vállalkozónál a vállalkozói kivét. |
||||||||
[Járulék |
Járulék/hó |
Természetbeni
egészségbiztosítási |
5 600 Ft |
Nyugdíjjárulék (9,5%) |
13 300 Ft |
__________________________________________________________________________________
Ha a nyugdíjas egyéni vállalkozó társas vállalkozás személyesen közreműködő tagja is, főszabályként az egészségügyi szolgáltatási járulékot egyéni vállalkozói tevékenysége után kell megfizetnie, de a tárgyév január 31-éig -az adóév egészére - választhatja azt is a társas vállalkozásnak erről tett nyilatkozatában, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulékot a társas vállalkozás fizesse meg utána.
Ha a nyugdíjas egyidejűleg több társas vállalkozásban működik személyesen közre, a tárgyév január 31-éig az adóév egészére vonatkozóan nyilatkozni köteles, hogy melyik társas vállalkozás fizeti meg utána az egészségügyi szolgáltatási járulékot.
Ha a saját jogán nem nyugdíjas segítő családtag havi díjazása eléri a minimálbér 30 százalékát (2010-ben 22 050 forintot), az egyes járulékokat a tényleges - járulékalapot képező adóköteles - jövedelem után kell megfizetni. Ha a díjat nem havi rendszerességgel, például munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban fizetik, a járulékfizetési kötelezettség megállapításához meg kell határozni, hogy a kifizetett díjból mennyi a jövedelemadó-előleg alapja, s azt el kell osztani azon időtartam naptári napjainak a számával, amelyre a díjat kifizették, vagyis a személyes munkavégzés kezdetének napjától annak megszűnése - vagy a díj kifizetése - napjáig eltelt napok számával. A kapott összeg alapján dönthető el, fennáll-e a járulékfizetési kötelezettség (a biztosítás).
Az ekho szerint adózónak az ekhoalap 3,9 százalékát kell nyugdíjjárulékként megfizetnie, magán-nyugdíjpénztári tagnak 3,8 százalékot tagdíjként és 0,1 százalékot nyugdíjjárulékként. A nyugdíjalap továbbra is a 15 százalékos mértékkel ekhózó jövedelem 61 százaléka.
Ha a felhasználói (hasznosítási) szerződés alapján a díjat (előleget) nem havonta, hanem ennél sűrűbben vagy ritkábban fizetik, az alkotó biztosítási helyzete a díjazás kifizetésekor bírálható el. Ehhez ki kell számítani a személyes tevékenységre kifizetett díj adóelőleg-alapját, továbbá hogy hány naptári nap telt el a felhasználói szerződés megkötése napjától a szerződés teljesítésének napjáig. Ezt az adóelőleg-alapot el kell osztani a naptári napok számával. Ha az így kapott napi összeg eléri vagy meghaladja az előző hónap első napján érvényes minimálbér 30 százalékának harmincadrészét, a szerzőt (alkotót) és a felhasználót egyaránt járulékfizetési kötelezettség terheli.
Mivel a biztosítási kötelezettséget a díjazás kifizetésekor kell elbírálni, a biztosított bejelentésére, valamint a járulék bevallására és befizetésére vonatkozó határidők is a díjazás (előleg) kifizetéséhez igazodnak.
■ akit a személyi jövedelemadóról szóló törvény ekként határoz meg, vagyis a 16. életévét betöltött, nem egyéni vállalkozó magánszemély, aki a saját gazdaságában a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott őstermelői termékeket állít elő, és ennek igazolására őstermelői igazolvánnyal rendelkezik (ideértve a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv által vezetett ügyfél-nyilvántartási rendszerben nyilvántartott mezőgazdasági termelő magánszemélyt is);
■ aki a termőföldről szóló törvény szerint családi gazdálkodónak minősül, és a családi gazdaságban nem foglalkoztatottként (hanem megbízással) közreműködő családtag.
Járulékfizetésre kötelezett, így őstermelőként is biztosított lehet az az őstermelő is, aki őstermelői tevékenysége mellett úgynevezett munkavégzésre irányuló egyéb (például bedolgozói, megbízási, választott tisztségviselői) jogviszony alapján biztosított.
Őstermelőként nem biztosított s ekként nem is kötelezett járulék fizetésére az az őstermelő, aki
■ például munkavállalóként, közalkalmazottként, egyéni vagy társas vállalkozóként biztosított;
■ saját jogon nyugdíjas vagy az öregséginyugdíj-korhatárt betöltött özvegyi nyugdíjas;
■ őstermelői tevékenységét közös őstermelői igazolvány alapján kiskorúként folytatja, vagy gazdálkodó család kiskorú tagja.
Ha a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony megszűnése miatt a biztosítási időszaknak a következő naptári évre áthúzódó időtartamára fizetnek ki járulékalapot képező jövedelmet, akkor a kifizetés napján érvényes járulékfizetési felső határ napi összegével kell számolni.
■ a Magyar Köztársaság területén bejelentett lakóhellyel (állandó lakcímmel) rendelkező magyar állampolgár;
■ a bevándorolt, a letelepedett jogállású, a menekültként elismert személy;
■ a hontalan;
■ a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozó személy, aki a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
Külföldinek minősülnek azok az európai gazdasági térségbeli állampolgárok (ideértve a svájci állampolgárokat) és családtagjaik is, akik nem jelentették be, hogy három hónapot meghaladó ideig tartózkodnak Magyarországon, s nincs itt bejelentett lakóhelyük (állandó lakcímük).
A külföldi állam diplomatájának Magyarországon tartózkodó családtagja, valamint külföldi háztartási alkalmazottja belföldi keresőtevékenysége alapján csak akkor mentesül Magyarországon a járulékfizetési kötelezettség alól, ha a küldő vagy bármely más államban biztosított.
Ha a juttatás szolgáltatás, és a szolgáltatást nem az juttatja, aki a szolgáltatást nyújtja, a jövedelem megszerzésének időpontja a szolgáltatás igénybevételére való jogosultság megszerzésének a napja, és a juttatást terhelő adókötelezettséget az ezen időpontban hatályos szabályok alapján kell meghatározni és teljesíteni. Ha a munkáltató például 2009 decemberében hideg- és melegétkezési utalványt, színházjegyet vagy más "kultúrutalványt" (például múzeumi belépőt, mozijegyet) juttat, azok a 2009. évi szabályok szerint (az akkori értékhatárokig) adómentesek akkor is, ha a juttatást 2010-ben veszik igénybe, s csak a 2010-ben átadott utalvány, jegy értékének egy részét terheli 54 százalék személyi jövedelemadó és az azzal növelt értéket 27 százalék tb-járulék. Ugyanígy a 2009-ben átadott, 2010. januárra vagy akár az egész évre érvényes helyi utazási bérlet még adómentes.
A magánpénztári tagdíj-kiegészítés a járulékalap része, ezért a közterheit a járulékalapot eredményező bevétel megszerzésekor érvényes szabályok szerint kell meghatározni.
Ha a munkáltató, a foglalkoztató önkéntes pénztárba, illetve foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe több hónapra előre vagy utólag legfeljebb három hónapra egy összegben utal át hozzájárulást, közölnie kell a pénztárral az egyes hónapokra vonatkozó összegeket. Ezek lesznek a magánszemély egyes havi bevételei, s a juttatónak ezekre kell az adót és a járulékokat megállapítania, és előre utalás esetén a juttatás közölt hónapjának, utólagos utalás esetén az utalás hónapjának kötelezettségeként bevallania és megfizetnie. Az idevágó átmeneti rendelkezés szerint a munkáltatónak az általa 2009-ben előre, 2010-re átutalt munkáltatói hozzájárulás adó- és járulékkötelezettségét az új szabályok alapján kell meghatároznia, vagyis például
■ a 2009. novemberben 2009. decemberre és 2010. január-februárra átutalt hozzájárulásokból a decemberiét a 2009-es szabályok alapján, a januáriét és a februáriét a 2010-es szabályok alapján kell elszámolnia;
■ a 2010. februárban 2009. novemberre és decemberre, továbbá 2010. januárra átutalt hozzájárulásokból a 2009. novemberiét és decemberiét a 2009. évi szabályok, a 2010. januáriét a 2010-es szabályok alapján kell elszámolnia.
Az iskolarendszerű képzés átvállalt díjának adókötelezettségét a képzés megkezdésekor hatályos szabályok alapján kell megítélni. Az idevágó átmeneti rendelkezés szerint
■ a 2006. január 1-je előtt megkezdett iskolai rendszerű képzések átvállalt költségével nem kell növelni az adóalapot;
■ a 2005. december 31-e után, de 2009. február 1-je előtt megkezdett iskolai rendszerű képzések esetében az adóévben átvállalt költségekből legfeljebb 400 ezer forintot nem kell beszámítani az adóalapba;
■ a 2009. január 31-ét követően, de 2010. január 1-je előtt megkezdett iskolai rendszerű képzések esetében a képzési díj térítéséből legfeljebb a minimálbér két és félszeresét nem kell hozzáadni az adóalaphoz.
Ugyanazon képzés átvállalt díja az átmeneti, illetve a hatályos szabályok egyidejű alkalmazása céljából nem osztható meg.
A munkáltatói lakáscélú támogatásból (elengedett kölcsönből) 2010-től ötévente 5 millió forint adóterhet nem viselő járandóságnak minősül. Az idevágó átmeneti rendelkezés alapján a 2010. január 1-je előtt folyósított támogatás, elengedett kölcsön nem számít bele az 5 milliós keretbe.
Juttatás |
Közteheralap |
Adó- és járulékmentes |
|
Munkáltató által
ingyen vagy kedvezményesen adott számítógép és internethasználat
(ideértve különösen az |
|
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által szociálisan rászorulónak pályázati úton juttatott üdülési csekk |
|
Az Országgyűlés Hivatala által az országgyűlési képviselői tisztség ellátásához adott eszköz, szolgáltatás_ |
|
Társadalmi
szervezettől, egyháztól évente egyszer kapott tárgyjutalom értékéből
legfeljebb 5000 forint (kivéve |
|
Kifizető által biztosított védőoltás |
|
Kitüntetések (az 1995. évi CXVII. törvény 1. számú melléklet 4.6. pontjában felsoroltak) |
|
25% személyi jövedelemadó |
|
Juttatás szövetkezet közösségi alapjából |
Évente a havi minimálbér x 0,5 |
Iskolakezdési támogatás, évente a minimálbér 30%-álg |
Évente a havi minimálbér x 0,3 |
Üdülési csekk vagy kedvezményes üdültetés |
Évente a havi minimálbér |
Iskolai rendszerű képzés |
Évente a havi minimálbér x 2,5 |
Melegétkeztetés |
Havonta 18 000 Ft |
Munkáltatói hozzájárulás önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba |
Havonta a minimálbér x 0,5 |
Foglalkoztatói
hozzájárulás foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató |
|
Munkáltatói
hozzájárulás önkéntes kölcsönös egészségpénztárba |
Havonta a minimálbér x 0,3 |
Helyi utazási bérlet |
Teljes érték |
Magán-nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítés |
|
54% személyi jövedelemadó + biztosítási jogviszony esetén az adóval növelt érték után 27% tb-járulék, nem biztosítási jogviszony esetén a juttatás értéke után 27% eho |
|
Munkáltatói hozzájárulás önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba |
Havonta a minimálbér x 0,5 fölötti rész |
Foglalkoztatói
hozzájárulás a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató |
|
Munkáltatói
hozzájárulás önkéntes kölcsönös egészségpénztárba |
Havonta a minimálbér x 0,3 fölötti rész |
Melegétkeztetés |
Havonta a 18 000 Ft fölötti rész |
Iskolai rendszerű képzés |
Évente a havi minimálbér x 2,5 fölötti rész |
Üdülési csekk vagy kedvezményes üdültetés |
Évente a havi minimálbér fölötti rész |
Iskolakezdési támogatás |
Évente a havi minimálbér x 0,3 fölötti rész |
Juttatás szövetkezet közösségi alapjából |
Évente a havi minimálbér x 0,5 fölötti rész |
Hidegétkezési utalvány |
Teljes érték |
Legalább két évig használt számítógép ingyenes vagy kedvezményes juttatása |
|
Csekély értékű ajándék (legfeljebb évi három) |
|
Művelődési intézményi szolgáltatás |
|
Nyugdíjba vonuláskor adott ajándék |
|
Versenyen vagy vetélkedőn nyert érem, trófea |
|
Tűzifa- és szénjárandóság, ágazati áramdíjkedvezmény* |
|
*Ha a
magánszemély 2009. december 31-ét, a nyugdíjas 2010. január 1-jét
követően keletkezett jogviszonya alapján szerzi |
A jövedelmek körében a biztosítottnak nem kell megfizetnie a munkaerő-piaci járulékot a természetbeni juttatás, a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a szabadságmegváltás jogcímén kifizetett juttatás, a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény alapján kifizetett összeg után.
A jogviszonyok körében a biztosítottnak nem kell megfizetnie a munkaerő-piaci járulékot, ha
■ szövetkezeti tag, és a szövetkezet tevékenységében vállalkozási vagy megbízási jogviszony keretében személyesen közreműködik;
■ tanulószerződés alapján szakképző iskolában tanuló;
■ álláskeresési támogatásban részesül;
■ díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében (bedolgozói, megbízási szerződés alapján, egyéni vállalkozónak nem minősülő vállalkozási jogviszonyban, segítő családtagként) személyesen munkát végez;
■ a tb-ellátásokról szóló törvény szerinti mezőgazdasági őstermelő;
■ alapítvány, társadalmi szervezet, társadalmi szervezetek szövetsége, társasházi közösség, egyesület, köztestület, kamara, gazdálkodó szervezet választott tisztségviselője, szövetkezet vezető tisztségviselője, a Munkavállalói Résztulajdonosi Program szervezetei, önkéntes kölcsönös biztosítópénztár, magánnyugdíjpénztár választott tisztségviselője, helyi (települési) önkormányzat választott képviselője (tisztségviselője), társadalmi megbízatású polgármester;
■ közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben nappali tagozaton tanuló egyéni és társas vállalkozó;
■ vállalkozói tevékenysége mellett munkaviszonnyal is rendelkezik (csak a vállalkozói tevékenységével összefüggő járulékot nem kell megfizetnie);
■ saját jogon nyugdíjas foglalkoztatott, egyéni és társas vállalkozó, és a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvényben meghatározott, reá irányadó öregséginyugdíjkorhatárt betöltötte.
A szakképzési hozzájárulás mértéke 1,5 százalék.
__________________________________________________________________________________
Számított szakképzési hozzájárulás (bruttó kötelezettség, 105 500 000 x 0,015) |
1 582 500 Ft |
Felsőoktatási intézménynek nyújtott, érvényesíthető fejlesztési támogatás* |
474 750 Ft |
Fizetendő szakképzési hozzájárulás (nettó kötelezettség) |
1 107 750 Ft |
*A bruttó szakképzési hozzájárulási kötelezettség legfeljebb 30%-a (1 582 500 x 0,3). |
Státus (jogviszony) |
27 (26 + 1) %-os tb-járulék |
9,5%-os
nyugdíjjárulék vagy 1,5% nyugdíjjárulék + 8% |
Munkaviszony, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, választott tisztségviselői jogviszony |
||
Munkaviszony |
Tényleges
járulékalapot képező jövedelem, de legalább a minimálbér |
Járulékalapot
képező jövedelem, annak hiányában a |
Megbízás,
vállalkozási jogviszony, vá- |
Járulékalapot
képező jövedelem, ha az nincs, szerződésben meghatározott |
Járulékalapot
képező jövedelem, annak hiányában |
Heti 36 órás
munkaviszony melletti |
Járulékalapot
képező jövedelem, ha az nincs, szerződéses díj; munkavi- |
Járulékalapot
képező jövedelem, annak hiányában szer- |
Közép- vagy
felsőfokú nappalis tanuló, |
Járulékalapot
képező jövedelem, ha az nincs, szerződési díj; munkaviszony |
Járulékalapot
képező jövedelem, annak hiányában a |
Nyugdíj melletti jogviszony |
Járulékalapot
képező jövedelem, ha nincs, szerződési díj; munkaviszony |
9,5%:
Járulékalapot képező jövedelem, ha nincs, a |
Társas vállalkozás és társas vállalkozó |
||
Főfoglalkozású |
Járulékalapot
képező jövedelem, de legalább havi átlagban a tevékenységre |
Havi átlagban
legalább a tevékenységre jellemző |
Heti 36 órás munkaviszony mellett |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Közép- vagy
felsőfokú nappalis tanuló, |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Másik társas
vállalkozás főfoglalkozású |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Főfoglalkozású egyéni vállalkozó is |
Járulékalapot
képező jövedelem vagy a főfoglalkozásúakra vonatkozó |
Járulékalapot
képező jövedelem vagy a főfoglalkozású- |
Kiegészítő tevékenységű (nyugdíjas) |
Nincs |
9,5%: Járulékalapot képező jövedelem |
Egyéni vállalkozó |
||
Főfoglalkozású |
Legalább havi
átlagban a tevékenységre jellemző kereset, bejelentés ese- |
Legalább havi
átlagban a tevékenységre jellemző kere- |
Kezdő főfoglalkozású |
Kezdés évében a
minimálbér, ha a tárgyhónapban a vállalkozói kivét, áta- |
Minimálbér, vagy a magasabb választott összeg |
Főfoglalkozású evás |
Tevékenységre
jellemző kereset, bejelentés esetén jövedelem, de legalább |
Tevékenységre
jellemző kereset, bejelentés esetén |
Heti 36 órás munkaviszony mellett |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Közép- vagy
felsőfokú nappalis tanuló, |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Evás, heti 36 órás munkaviszony mellett |
Evaalap 4%-a |
Evaalap 4%-a |
Evás, közép-
vagy felsőfokú nappalis |
Evaalap 4%-a |
Evaalap 4%-a |
Főfoglalkozású társas vállalkozó is |
Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Evás, főfoglalkozású társas vállalkozó is |
Evaalap 4%-a |
Evaalap 4%-a |
Kiegészítő tevékenységű (nyugdíjas) |
Nincs |
9,5%: Járulékalapot képező jövedelem |
Kiegészítő tevékenységű (nyugdíjas) evás |
Nincs |
9,5%: Evaalap 10%-a |
Biztosított mezőgazdasági őstermelő |
||
Tárgyévben kezdő
őstermelő, a megelőző |
26°%:
Minimálbér. Magasabb összeg vállalható. A mezőgazdasági őstermelő |
Minimálbér. Magasabb összeg vállalható |
Tárgyév előtti
évben max. 8 000 000 Ft |
Nincs |
Megelőző évi
bevétel 20%-a, havonta annak 1/12-e. |
Tárgyév előtti
évben max. 8 000 000 Ft |
26%: Magasabb
összegű járulékfizetés vállalása esetén a vállalt összeg. A |
Magasabb összegű
járulékfizetés vállalása esetén a |
Egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék |
Egészségügyi |
|
egészségbiztosítás: 6 (4 + 2) % |
munkaerőpiac: 1,5% |
|
6%:
Járulékalapot képező jövedelem, annak |
Járulékalapot
képező jövedelem, annak hiá- |
Nincs |
6%:
Járulékalapot képező jövedelem, annak |
Nincs |
Nincs |
4%:
Járulékalapot képező jövedelem, ha nincs, |
Munkaviszony:
munkaszerződés szerinti |
Nincs |
4 + 2 %:
Járulékalapot képező jövedelem, ha |
Munkaviszony:
járulékalapot képező jövede- |
Nincs |
4%:
Járulékalapot képező jövedelem, ha nincs, |
Nincs |
Nincs |
6%:
Legalább
havi átlagban a tevékenységre |
Legalább havi
átlagban a tevékenységre |
Nincs |
4%: Járulékalapot képező jövedelem. 2%: Nincs |
Nincs |
Nincs |
6%: Járulékalapot képező jövedelem |
Nincs |
Nincs |
6%: Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Nincs |
6%:
Járulékalapot képező jövedelem vagy a |
Járulékalapot
képező jövedelem, vagy a főfog- |
Nincs |
Nincs |
Nincs |
Havi 4950, napi |
6%: Legalább
havi átlagban a tevékenységre jel- |
Legalább havi
átlagban a tevékenységre |
Nincs |
Minimálbér, vagy magasabb, választott összeg |
Minimálbér, vagy
magasabb, választott |
Nincs |
6%:
Tevékenységre jellemző kereset, bejelentés |
Tevékenységre
jellemző kereset, bejelentés |
Nincs |
4%: Járulékalapot képező jövedelem. 2%: Nincs |
Nincs |
Nincs |
6%: Járulékalapot képező jövedelem |
Nincs |
Nincs |
4%: Evaalap 4%-a. 2 %: Nincs |
Nincs |
Nincs |
6%: Evaalap 4%-a |
Nincs |
Nincs |
6%: Járulékalapot képező jövedelem |
Járulékalapot képező jövedelem |
Nincs |
6%: Evaalap 4%-a |
Evaalap 4%-a Nincs |
|
Nincs |
Nincs |
Havi 4950, napi |
Nincs |
Nincs |
Havi 4950, napi |
6%: Minimálbér. Magasabb összeg vállalható |
Nincs |
Nincs |
4%: Megelőző évi
bevétel 20%-a, havonta |
Nincs |
Nincs |
Magasabb összegű
járulékfizetés vállalása |
Nincs |
Nincs |
Nem nyugdíjjárulék-alap a jövedelemadó-törvény 69. §-a szerinti természetbeni juttatás adóval növelt összege, a 70. § szerinti juttatások azon része, amely 25%-os adókulccsal adózik.
7,5 (4 + 2 + 1,5) %-os pénzbeli és természetbeni egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék alapjába nem számít bele a jövedelemadó-törvény 69. §-a szerinti természetbeni juttatás, a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a szabadságmegváltás címén kifizetett juttatás, a határozott időtartamú jogviszony megszűnése esetén a munka törvénykönyve 88. § (2) bekezdése és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 27. §-ának (2) bekezdése alapján kifizetett összeg, nem kell fizetni pénzbeli egészségbiztosítási járulékot a prémiumévek és a különleges foglalkoztatási állomány idejére folyósított juttatás után.
Munkaerő-piaci járulék egyéni és társas vállalkozónál: Nem fizet 1,5%-os munkaerő-piaci járulékot a kiegészítő tevékenységű vállalkozó, s az egyéni és társas vállalkozó sem, ha munkaviszonyban áll (nem feltétel a heti 36 órás foglalkoztatás), vagy nappali tagozaton tanul. Nem minősül munkaviszonynak a fizetés nélküli szabadság.
Munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyok (megbízási, vállalkozási jogviszony, bedolgozói, segítő családtagi jogviszony) és választott tisztségviselői jogviszony esetén akkor keletkezik biztosítási és járulékfizetési kötelezettség, ha a foglalkoztatott havi járulékalapot képező díjazása eléri a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér 30 százalékát (ha a jogviszony csak a hónap egy részében áll fenn, akkor a naptári napokon eléri annak a harmincadrészét).
Minimálbér a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér (2010. január 1-jétől 73 500 Ft).
__________________________________________________________________________________
A felsőfokú végzettséggel rendelkező igénylő esetén a Start kártya érvényességi ideje egy év (a 2009-es kettő helyett).
■ a kinek a cégbírósági bejegyzés, a törzskönyvi nyilvántartási rendszer iránti kérelmét a cégbíróság, illetve a kincstár elutasította, kivéve, ha az adózó a cégbíróság végzésének kézhezvételét követő 30 napon belül igazolja, hogy a cégbejegyzési kérelmének elutasítását követő nyolc napon belül kérelmét ismételten benyújtotta, és a bejegyzési eljárás megindult;
■ a kinek a cégjegyzékből való törlését a cégbíróság jogerős végzésével elrendelte, illetve akit az egyéni vállalkozói nyilvántartásból töröltek;
■ a ki bejelenti adóköteles tevékenységének megszüntetését, vagy akinek az adóköteles tevékenység folytatásához szükséges engedélyét visszavonják;
■ a melynek a cégbejegyzési eljárását a cégbíróság megszüntette;
■ a melyet töröltek a törzskönyvi nyilvántartásból.
Az állami adóhatóság az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvényben meghatározott, munkáltató által bejelentett adatokat a feldolgozást követően haladéktalanul - elektronikus úton - megküldi a munkaügyi hatóságnak, az állami foglalkoztatási szervnek, valamint az egészségbiztosítás biztosítotti nyilvántartásának.
■ a magánszemély természetes személyazonosító adatai (ideértve az előző nevet és beosztást is), neme, állampolgársága;
■ a társadalombiztosítási (nyugdíj-biztosítási, egészségbiztosítási és munkaerő-piaci) járulék és a korkedvezmény-biztosítási járulék alapja, összege;
■ a magánszemély által fizetendő természetbeni egészségbiztosítási járulék, pénzbeli egészségbiztosítási járulék és a munkaerő-piaci járulék alapja, a levont (befizetett) természetbeni egészségbiztosítási járulék, pénzbeli egészségbiztosítási járulék és munkaerő-piaci járulék összege;
■ a természetbeni egészségbiztosítási, a pénzbeli egészségbiztosítási, a munkaerő-piaci, a nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztári tagdíj) levonása elmaradásának oka;
■ a tárgyhónaptól eltérő biztosítási jogviszony időtartama, amelyre a tárgyhónapban járulékalapot képező jövedelmet fizettek ki, illetve az ezen időtartamra vonatkozó társadalombiztosítási (nyugdíj-biztosítási, egészségbiztosítási és munkaerő-piaci) járulék, a levont természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási, munkaerő-piaci és nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztári tagdíj, a pénztártag, illetve a foglalkoztató által vállalt tagdíj-kiegészítés) alapja, összege;
■ a tárgyhónapban létesített magán-nyugdíjpénztári tagsági viszony kezdete és a magánnyugdíjpénztár azonosító kódja, a tárgyhónapban a pénztártag más pénztárba történő átlépése esetén a tárgyhónapot megelőző hónapban megszűnt magán-nyugdíjpénztári tagsági viszony utolsó napja és a magánnyugdíjpénztár azonosítókódja, a magánnyugdíjpénztári tag társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe történő visszalépése napja;
`32; a 2004. évi CXXIII. törvény szerinti Start, Start Plusz, Start Extra kártyával rendelkező személy után a kedvezmény figyelembevétele nélkül számított társadalombiztosítási (nyugdíj-biztosítási, természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási és munkaerő-piaci) járulék alapja, összege, továbbá a 2009. évi LXXVII. törvény szerinti 0 százalékos kötelezettség a bruttó munkabér alapján számított alapja, illetve a 10 vagy 20 százalékos kötelezettség alapja, összege;
■ a társas vállalkozóként biztosított, egyidejűleg több gazdasági társaság személyesen közreműködő tagjának azon választása, hogy mely gazdasági társaságnál fizeti meg a tevékenységre jellemző kereset utáni járulékot;
■ a társas vállalkozóként is biztosított egyéni vállalkozó azon választása, hogy a tevékenységére jellemző kereset utáni járulékot mely vállalkozásában fizeti meg;
■ a munkavállalót a tárgyhónapban az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény rendelkezései szerint foglalkoztató munkáltató esetében az egyszerűsített foglalkoztatás napjára (napjaira) kifizetett (nettó) munkabér, a hónapon belül többnapi foglalkoztatás esetén a kifizetett (nettó) munkabér összege és a foglalkoztatás napja (napjai).
Az adóhatóság a Nyugdíj-biztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíj-biztosítási szerv részére a tárgyévet követő év augusztus 31-éig átadja az adózás rendjéről szóló törvény által előírt részletezettségben a bevallott, a nyugdíjjogosultsághoz, nyugdíj-megállapításhoz szükséges, magánszemélyenként összesített (konszolidált) éves adatokat, ide nem értve a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagjaira vonatkozókat. Ha önellenőrzés vagy adóhatósági ellenőrzés a már összesített (konszolidált) éves adatokat kiegészíti, módosítja vagy megváltoztatja, az adóhatósági eljárás lezárását követő hónap utolsó napjáig az összesített (konszolidált) éves adatokat kijavítva kell átadni a Nyugdíj-biztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíj-biztosítási szerv részére.
Az adóhatóság az adatokat az egészségbiztosítási ellátások utólagos ellenőrzéséhez a bevallásra előírt határidőt követő hónap utolsó napjáig adja át az egészségbiztosítási szerv részére.
Az adóhatóság az adóhiányt, illetve az adóbírságot és a késedelmi pótlékot abban az esetben is megállapítja a munkáltató (kifizető) terhére, ha kétségtelen, hogy a munkáltató a teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére jogszabálysértő módon, a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes, a teljes vagy a részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb havi összegénél kevesebbet fizetett ki.
A munkáltatónak, a kifizetőnek (ideértve az egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély munkáltatót is) valamennyi bevallási és adatszolgáltatási kötelezettségét elektronikus úton kell teljesítenie az állami adóhatósághoz, az e kötelezettség keletkezésének időpontjától.
Kiegészült a járulék fogalma, így járuléknak számít
■ a nyugdíjjárulék, a magán-nyugdíjpénztári tagdíj;
■ a biztosított egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járuléka (ideértve a természetbeni egészségbiztosítási járulékot, a pénzbeli egészségbiztosítási járulékot és a munkaerő-piaci járulékot), az egészségügyi szolgáltatási járulék, a társadalombiztosítási járulék (ideértve a nyugdíj-biztosítási járulékot, továbbá az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot), a korkedvezmény-biztosítási járulék;
■ a táppénz-hozzájárulás;
■ a jogalap nélkül felvett és visszakövetelt társadalombiztosítási és - a társadalombiztosítási szervek által folyósított - egyéb ellátás végrehajtáskor is;
■ a tb-ellátások fedezetére előírt más kötelező járulékbefizetés, ideértve a jogosulatlan kifizetőhelyi költségtérítést is.
Vállalkozó a magánszemély is, ha belföldön saját nevében és kockázatára az egyéni vállalkozóról szóló törvény szerinti egyéni vállalkozói tevékenységet végez, és az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szerepel, továbbá az a magánszemély, akinek a tevékenységét törvény vállalkozási tevékenységnek minősíti, valamint a jogi személy egyéb szervezet, amely rendszeresen üzletszerű gazdasági tevékenységet folytat.
__________________________________________________________________________________
Dél-alföldi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Szeged Dél-dunántúli Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Pécs Észak-alföldi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Szolnok Észak-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Miskolc Közép-dunántúli Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Veszprém Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Budapest Nyugat-dunántúli Regionális Egészségbiztosítási Pénztár, Szombathely
Dél-alföldi Regionális Igazgatóság (Kecskemét, Szabadság tér 1.)
Dél-dunántúli Regionális Igazgatóság (7621 Pécs, Apáca u. 6.)
Észak-alföldi Regionális Igazgatóság (Szolnok, Liget út 6.)
Észak-magyarországi Regionális Igazgatóság (Salgótarján, Rákóczi út 36.)
Közép-dunántúli Regionális Igazgatóság (Veszprém, Budapesti út 4.)
Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság (Budapest, Bartók Béla út 120-122.)
Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatóság (Győr, Hunyadi u. 6/a)
Dél-alföldi Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Szeged, Fő fasor 16-20.)
Dél-dunántúli Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Szekszárd, Toldi u. 6.)
Észak-alföldi Regionális Nyugdíj-biztosítási lgazgatóság (Debrecen, Hunyadi u. 13.)
Észak-magyarországi Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Salgótarján, Mérleg u. 2.)
Közép-dunántúli Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Tatabánya, Semmelweis u. 1.)
Közép-magyarországi Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Budapest, Fiumei út 19/a)
Nyugat-dunántúli Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság (Zalaegerszeg, Kossuth út 9-11.)
__________________________________________________________________________________
■ magyar-jugoszláv szociálpolitikai egyezmény (az 1959/20. törvényerejű rendelet hirdette ki; Bosznia-Hercegovinára, Szerbiára és Macedóniára alkalmazandó)
■ magyar-szovjet szociálpolitikai egyezmény (az 1963/16. törvényerejű rendelet hirdette ki; Észtország, Lettország, Litvánia, Moldovai Köztársaság és Üzbegisztán kivételével valamennyi szovjet utódállamra alkalmazandó)
■ magyar-kanadai szociális biztonsági egyezmény (a 2003. évi LXIX. törvény hirdette ki)
■ magyar-horvát szociális biztonsági egyezmény (a 2005/CXXV. törvény hirdette ki)
■ magyar-québeci szociális biztonsági megállapodás (a 2006. évi XVII. törvény hirdette ki)
■ magyar-koreai szociális biztonsági egyezmény (a 2006. évi LXXIX. törvény hirdette ki)
■ magyar-montenegrói szociális biztonsági egyezmény (a 2008. évi LXXII. törvény hirdette ki)