adozona.hu
Mit kell tudni a tb-nyugdíjról?
Mit kell tudni a tb-nyugdíjról?

- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A 2008. január 1-je előtti időpontban megállapított nyugdíjak 5 százalékkal nőnek.
Az éves rendszeres nyugdíjemelés mértéke továbbra is a fogyasztói ár és a nettó átlagkereset költségvetési törvényben elfogadott növekedési mértékének átlaga, azaz a két érték összegének a fele. (2008-ban a fogyasztóiár-index tervezett növekedése 4,8 százalék, a nettó átlagkereseté 5,2 százalék, ennek átlaga 5 százalék.)
Ha a Központi Statisztikai Hivatal által a nyugdíjasokra számított fogyasztóiárnövekedés ...
Ha a Központi Statisztikai Hivatal által a nyugdíjasokra számított fogyasztóiárnövekedés vagy a nettó keresetnövekedés várható mértéke magasabb a tervezettnél, és e növekmény átlaga meghaladja a januári nyugdíjemelést, akkor novemberben -januárig visszamenően - ismét emelni kell a nyugdíjakat.
Az öregségi, a rokkantsági, a baleseti rokkantsági nyugdíj és az árvaellátás legkisebb összegeit, továbbá az együtt folyósított saját jogú nyugellátás és az özvegyi nyugdíj összegét változatlanul a kormány állapítja meg, a januári nyugdíjemeléshez igazodóan.
■ az 1988. január 1-je és 1990. december 31-e között megállapított nyugdíjakra 2 százalék,
■ az 1992. január 1-je és 1995. december 31-e között megállapított nyugdíjakra 4 százalék,
■ az 1997. január 1-je és 1998. december 31-e között megállapított nyugdíjakra 4 százalék.
Az özvegyinyugdíj-rendszert úgy kell átalakítani, hogy a feléledési időre ne legyen korlátozás.
A 13. havi nyugdíj alapja a - novemberi kiegészítéssel együtt számított - nyugdíj, s figyelmen kívül kell hagyni a nyugdíjjal együtt folyósított politikai rehabilitációs pótlékokat és a szociális ellátásokat.
A 13. havi nyugdíj nem "örökölhető", de ha valaki a kifizetés hónapjában hal meg, akkor a vele közös háztartásban élt hozzátartozó felveheti a havi és a 13. havi nyugdíját is.
Ettől eltérően az 1943-ban született nők az 58., az 1944-ben születettek az 59., az 1945-ben születettek a 60., az 1946-ban születettek pedig a 61. életévük betöltése után jogosultak öregségi teljes nyugdíjra (ha addig legalább húsz év szolgálati időt szereztek). Az 1946-ban született nők 2007-ben érték el a nyugdíjkorhatárukat, azaz töltötték be a 61. életévüket, és - akárcsak az 1946 előtt születettek - jogosultak öregségi teljes nyugdíjra, ha húsz év (illetve résznyugdíjra, ha 15 év) szolgálati idejük van. Az 1947-ben született nők viszont csak 2009-ben töltik be a rájuk irányadó 62 éves korhatárt, legalább húsz év szolgálati idő esetén tehát legelőbb ekkortól jogosultak öregségi teljes nyugdíjra.
A férfiak 62. életévük betöltésekor jogosultak öregségi teljes nyugdíjra, ha addig legalább húsz év szolgálati időt szereztek (résznyugdíjhoz nőnek, férfinak egyaránt legalább 15 év szolgálati idővel kell rendelkeznie).
Öregségi teljes nyugdíjra jogosult az a férfi is, aki a 60., illetve az a nő, aki az 55. életévét már 1991. január 1-je előtt betöltötte, és addig legalább tíz év szolgálati időt szerzett.
A résznyugdíjnak továbbra sincs minimuma. Vagyis az öregségi résznyugdíjat akkor is a nyugdíj alapját képező havi átlagkeresetnek a szolgálati időtől függő százalékában kell megállapítani, ha a kapott összeg nem éri el a minimálnyugdíj - évente meghatározott - összegét.
Megszűnik a gyermekkedvezmény.
Annak a férfi munkavállalónak az esetében, aki korengedményes nyugdíjra a 2007. december 31-éig hatályos szabályok szerint kötött megállapodást a munkáltatójával, a megállapodás időpontjában hatályos rendelkezések szerint kell eljárni (eszerint a munkáltatónak csak az alkalmazottja 59 éves koráig kell megfizetnie a nyugdíjat, azt követően azt a Nyugdíj-biztosítási Alap finanszírozza).
Annak a férfinak, aki belépett a prémiumévek programba, és ezzel határozott idejűre változtatta a munkaviszonyát, e jogviszonya meghosszabbodik egy évvel. Ez azt jelenti, hogy 59 éves kora helyett a 60. életéve betöltésekor mehet előrehozott öregségi nyugdíjba, addig fennáll a határozott idejű munkaviszonya.
Az előrehozott nyugdíj megállapításánál 2008. december 31-éig úgynevezett gyermekkedvezmény is számításba vehető. Mind a két szülő jogosult a kedvezményre. A saját, illetve legalább tíz éven át nevelt gyermekek után gyermekenként egy-egy év szolgálati idővel, de maximum három évvel csökken az előrehozott nyugdíj igénybevételéhez előírt szolgálati idő (vagyis a kedvezmény legfeljebb három gyerek után érvényesíthető). Tartósan beteg, illetve fogyatékosnak minősülő gyermek után gyermekenként másfél év a kedvezmény, és nincs korlátja (vagyis mindegyik gyerek után jár).
Az előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati időbe a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj folyósítási ideje is beleszámít.
■ 1947-ben születtek, és 33-37 év szolgálati idővel rendelkeznek;
■ 1948-ban születtek, és 33-37 év szolgálati idővel rendelkeznek;
■ 1949-ben születtek, és 33-37 év szolgálati idővel rendelkeznek;
■ 1950-ben születtek, és 33-37 év szolgálati idővel rendelkeznek;
■ 1951-ben születtek, és 33-37 év szolgálati idővel rendelkeznek.
A férfiak közül azok jogosultak ugyanerre, akik 1947-ben vagy 1948-ban születtek, és 33-37 év szolgálati időt szereztek. A csökkentés százaléka az irányadó nyugdíjkorhatár betöltéséhez hiányzó hónapok számának és az előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultsághoz hiányzó szolgálati évek egytizedének a szorzata (harminc naptári nap felel meg egy hónapnak). Ha tehát egy 1949. július 1-jén született nő 2008. július 1-jén 35 év szolgálati idővel rendelkezik, és csökkentett összegű öregségi nyugdíjat kíván igénybe venni, 36 x 0,3, azaz 10,8 százalékkal kell csökkenteni a kiszámított ellátását.
A csökkentett előrehozott nyugdíjhoz is jár 2008. december 31-éig a gyermekkedvezmény (az előrehozott öregségi nyugdíjnál leírtakkal azonos módon). Ha például egy 1951 áprilisában született nő két gyermeket szült, de csak 31 év szolgálati időt szerzett, a gyermekkedvezmény révén kérheti a csökkentett előrehozott öregségi nyugdíj megállapítását 2008. áprilistól. A két gyermek beszámításával ugyanis már rendelkezik a minimálisan előírt 33 év szolgálati idővel. Esetében a csökkentés 2008. áprilisi nyugdíjazás esetén 60 x 0,5, vagyis 30 százalék.
A csökkentett előrehozott öregségi nyugdíjra jogosultság megállapításakor a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj folyósítási ideje is szolgálati időnek számít.
2010. december 31-éig korkedvezményjogosultságot a 2006. december 31-én hatályos munkaköri jegyzék szerint lehet szerezni, 2011. január 1-jétől e jegyzék helyett az ártalmak törvényi szintű szabályozásáról a jövőben elfogadandó külön törvény fog rendelkezni.
Kivételes nyugdíjemelést kaphat, akinek a havi nyugdíja és egyéb ellátása együtt nem haladja meg az öregséginyugdíj-minimum kétszeresét (2008. januártól 57 ezer forintot), és az emelés az élethelyzete alapján is méltányos (nem tud nyugdíj mellett dolgozni, magasak a havi gyógyszerkiadásai, eltartó rokonsága nincs).
A méltányossági nyugdíjemelés iránti kérelmek rangsorolásakor előnyben részesül, aki idős, rokkant, egyedülálló, vagy hosszú - férfiak esetében legalább 35, nők esetében minimum 30 év - szolgálati időt szerzett, illetve az, aki még soha nem kapott méltányossági nyugdíjemelést. Méltányossági alapon háromévente növelhető a nyugdíj.
A nyugellátásban részesülő rendkívüli élethelyzetben évente egyszer segélyt kaphat. Rendkívüli élethelyzetnek számít például az elemi csapás, a közeli hozzátartozó halála, a betegség. Egyszeri segély annak adható, akinek a szociális törvény szerint figyelembe vett egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg a havi öregségi teljes nyugdíj kétszeresét (2008 januárjától ez 57 000 forint), egyedülálló esetén a két és félszeresét (71 250 forint). A segély legalább 10 ezer forint, de legfeljebb az öregséginyugdíj-minimum összege (2008. januártól 28 500 forint) lehet.
Méltányossági árvaellátás akkor állapítható meg, ha az elhunyt az előírt szolgálati idő legalább felével rendelkezett. Kivételes árvaellátás rendkívül indokolt esetben akkor is megállapítható, ha az elhunyt szülő nem szerzett szolgálati időt (például ha meghal az egyetemista apa, akinek nem volt még szolgálati ideje, s a másik szülőnek nincs jövedelme).
A havi átlagkeresetbe 1988. január 1-je és 1996. december 31-e között a főfoglalkozás keretében elért kereset, továbbá az ezen idő alatt kifizetett év végi részesedés, prémium, jutalom és a keresettel, jövedelemmel azonos időre járó baleseti járadék számít bele, 1997. január 1-je után pedig a biztosítással járó jogviszonyból származó nyugdíjjárulékalapot képező minden kereset, jövedelem, több biztosítással járó jogviszony esetén pedig a nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettségre meghatározott összeghatárig számított valamennyi kereset, jövedelem. Ha a nyugdíjjárulékot a biztosítási jogviszony keretében meghatározott összeg után kellett fizetni - például ha 1992. április 1-je előtt fizették háztartási alkalmazott után -, akkor ez az összeg a nyugdíjalap.
A nyugdíjalap meghatározásakor - ha a kérelmező számára ez a kedvezőbb - számításon kívül kell hagyni a munkanélküli járadékot, vállalkozói járadékot, a nyugdíj előtti munkanélküli-segélyt, az álláskeresést ösztönző juttatást, a gyermekgondozási segélyt és a nyugdíjjárulék-köteles szociális ellátásokat (a gyermeknevelési támogatást és az ápolási díjat), 2000-től a gyermekgondozási díjat is. Továbbra is számításon kívül kell hagyni az ezen juttatások folyósítása idején kapott, biztosítással járó jogviszonyból származó keresetet, jövedelmet, kivéve, ha az ezen juttatások és keresetek beszámításával megállapított nyugdíj kedvezőbb lenne, mint anélkül. Ennek vizsgálatát a nyugdíjigénylőnek nem kell külön kérnie, a nyugdíj-biztosítási igazgatóság (kirendeltség) automatikusan e szabály szerint végzi el a számítást.
A közszférában a prémiumévek program keretében járó juttatás összegét szintén figyelmen kívül kell hagyni az átlagkereset számításakor, ha az érintettnek ez a kedvezőbb (részmunkaidős foglalkoztatásnál a közszférában a hiányzó időre a költségvetés megfizeti a járulékot, így a közalkalmazottnak a teljes munkaidős bére számít a nyugdíjalapjába).
Annál a nyugdíjigénylőnél, aki nem rendelkezik 1988 és a nyugdíjba vonulás időpontja között legalább a fele időre keresettel, figyelembe kell venni az 1988. január 1-je előtti időszakok keresetét is. Ha még így sem fedhető le bérrel az irányadó időszak legalább fele, a hiányzó időszakra az adott időszakban érvényben volt minimálbéreket veszik figyelembe. Kivétel ez alól, ha valaki az átlagkereset-számítási időszak éveinél kevesebb évi szolgálati időt szerzett - mondjuk mert külföldön dolgozott -, az ő nyugdíját e rövidebb idő alapján kell kiszámítani. Például annak a magyar nyugdíját, aki 1988 és 2008 között csak négy évet dolgozott Magyarországon, és 2008-ban nyugdíjra jogosult - azaz betöltötte a rá irányadó korhatárt, és az EU rendeletében vagy kétoldalú szociálpolitikai egyezményben előírt összeszámított biztosítási ideje eléri a nyugdíjjogosultsághoz szükséges minimális szolgálati időt -, nem az általános szabály szerinti minimum tíz év, hanem csak a Magyarországon "teljesített" négy év jövedelme alapján számítják ki.
Év |
Havi átlagkereset %-a |
10 |
33,0 |
11 |
35,0 |
12 |
37,0 |
13 |
39,0 |
14 |
41,0 |
15 |
43,0 |
16 |
45,0 |
17 |
47,0 |
18 |
49,0 |
19 |
51,0 |
20 |
53,0 |
21 |
55,0 |
22 |
57,0 |
23 |
59,0 |
24 |
61,0 |
25 |
63,0 |
26 |
64,0 |
27 |
65,0 |
28 |
66,0 |
29 |
67,0 |
30 |
68,0 |
31 |
69,0 |
32 |
70,0 |
33 |
71,0 |
34 |
72,0 |
35 |
73,0 |
36 |
74,0 |
37 |
75,5 |
38 |
77,0 |
39 |
78,5 |
40 |
80,0 |
minden további évre 1,5-1,5 százalék, a 2008-ban és utána nyugdíjba vonulóknál 2-2 százalék |
Akinek a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkeresete nem éri el a mindenkori minimálnyugdíjat, de legalább húsz év szolgálati ideje van - azaz öregségi teljes nyugdíjra jogosult -, nyugdíjként ezt az átlagkeresetét kapja (tehát kevesebbet a minimumnál).
Ha a nyugdíjigénylő magán-nyugdíjpénztári tag, akkor neki a társadalombiztosítástól a törvény általános szabályai szerint kiszámított öregségi nyugdíj 75 százaléka jár.
Aki átmeneti járadékban, rendszeres szociális járadékban részesült, a nyugdíjra átváltáskor nem kaphat ezen ellátásoknál kisebb öregségi, rokkantsági nyugdíjat.
A nyugdíjnövelés mértéke a nyugdíj 0,5 százaléka. A megállapított (számított) nyugdíjat annyiszor kell növelni 0,5 százalékkal, ahányszor harminc napot az érintett személy a korhatára betöltése után munkában töltött. Például az az 1940. október 27-én született férfi, aki 2008. október 27-étől kéri öregségi nyugdíja megállapítását, és 62 éves kora után folyamatosan összesen 72-szer 30 napot (hat évet) dolgozott, járulékot fizetett, és 62 éves koráig legalább húsz év szolgálati idővel rendelkezett, 36 (72-szer 0,5) százalékkal növelt nyugdíjat kap.
A nyugdíjnöveléssel számolt öregségi nyugdíj (baleseti rokkantsági nyugdíj) ösz-szege a növeléssel meghaladhatja a nyugdíj alapját képező havi átlagkeresetet is.
Ha a nyugdíja rögzítését kérő biztosított tovább dolgozik, s a nyugdíjra jogosító öregséginyugdíj-korhatár betöltését követően legalább egy év (365 naptári nap) szolgálati időt szerez, és ez idő alatt nem kéri nyugdíja folyósítását, tényleges nyugdíjazásakor választhat a tényleges nyugdíjazás időpontjához igazodóan megállapított öregségi nyugdíj, illetve az öregséginyugdíj-korhatára időpontjához igazodóan megállapított nyugdíj összege között.
Nem választhat az, aki a nyugdíja rögzítését követő és a tényleges nyugdíjazása közötti időnek legalább a fele részében özvegyi nyugdíjat vett fel (ha választani akar, érdemes szüneteltetnie özvegyi nyugdíját).
A nyugdíj szüneteltetésétől függetlenül az érintett nyugdíjasnak minősül, tehát járnak neki az utazási és egyéb kedvezmények. A szüneteltetés ideje alatti nyugdíjemelést az érintett az ellátás újbóli folyósításának idejétől kapja meg (tehát visszamenőleg nem). Jogosultságát a 13. havi nyugdíjra a szüneteltetés miatt nem veszti el, de a 13. havi nyugdíj aktuális részletét csak akkor kapja meg, ha az adott hónapban (márciusban és novemberben) folyósítanak neki nyugdíjat.
A nyugdíj-szüneteltetés szabályai a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjaira akkor érvényesek, ha még nem töltötték be a rájuk külön törvényben meghatározott korhatárt (57 év).
Születési év |
Előrehozott |
Nem kell szüneteltetnie |
A minimálbér 12-szeresét
meghaladó kereset esetén |
|
1948 |
2007 |
2008, 2009 |
2010-ben a születésnapig |
|
1949 |
2007 |
2008, 2009 |
2010-ben teljes évben, 2011-ben a születésnapig |
|
1950 |
2007 |
2008, 2009 |
2010-2011-ben teljes évben,
2012-ben a születés- |
|
1951 |
Legkorábban 2008-ban mehet |
Nincs ilyen időszak |
2008-2012 teljes évben, 2013-ban a születésnapig |
Szolgálati idő a biztosítási idő azon része is, amelyre a munkáltató a biztosított keresetéből, jövedelméből levonta a nyugdíjjárulékot, de annak befizetését részben vagy teljesen elmulasztotta. Ha a biztosítottság a társadalombiztosítás nyilvántartásaiból megállapítható, de a nyugdíjjárulék befizetése a rendelkezésre álló okiratok, igazolások alapján nem bizonyítható, a nyugdíjjárulék levonását (megfizetését) vélelmezni kell.
Az 1997. december 31-e utáni egyetemi, főiskolai tanulmányi idő nem számít bele a szolgálati időbe (kivéve a rokkantsági nyugdíjra jogosultságot). A gyed, gyes, gyet, az ápolási díj, a munkanélküli-ellátások folyósításának időtartama szolgálati idő, ha arra megfizették az előírt nyugdíjjárulékot.
Az EU tagországaiban és az Európai Gazdasági Térséghez (EGT) tartozó államokban az 1408/71. és az 574/72. EGK-rendeletek érvényesek. (Ezek magyarul az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium honlapján olvashatók. Az EU-tagországok: Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Magyarország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Románia, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovénia, Szlovákia. További EGT-államok: Izland, Liechtenstein, Norvégia -a koordinációs rendelet alkalmazására pedig szerződést kötött Svájc.)
Ha a biztosított több EGT-országban is szerzett szolgálati időt, a nyugdíjra jogosultság megállapításakor a biztosítási időket össze kell adni. Ha valaki például Franciaországban 15, Németországban 10, Magyarországon pedig 10 évet dolgozott, akkor az itthoni szolgálati idő nem lenne elegendő a magyar nyugdíjhoz, de az együttes, vagyis a 35 év biztosítási idő már jogosulttá teszi (ha a nyugdíjhoz előírt egyéb feltételeknek is megfelel).
Az EU-tagországok maguk határozzák meg nyugdíjrendszerük szabályait (például korhatár, minimális biztosítási idő, a nyugdíjszámítás módja), de a biztosítási idők összeszámítására létezik néhány közös előírás:
■ minden tagországban a saját szabályok szerint kell igazolni a biztosítási időket;
■ egyazon biztosítási idő nem ismerhető el kétszer;
■ a tagországok nem EU-tagállammal kötött szociálpolitikai egyezményeiben saját biztosítási időnek elismert időt szolgálati időnek kell tekinteni;
■ a speciális biztosítási időket (például bányászok, fegyveres szervek tagjai esetében) a másik ország hasonló rendszerében el kell ismerni; ahol ilyen speciális rendszer nincs, ott az általános rendszerben.
■ Több országban szerzett biztosítási idők esetén a magyar nyugdíjrész kétféleképpen számítható ki:
■ az országonként szerzett biztosítási idők alapján, azaz például német 15 év, magyar 20 év esetén a 20 év magyar idő alapján (ekkor a magyar nyugdíj az átlagkereset 53 százaléka);
■ az összes biztosítási idő alapján, amikor is úgynevezett elméleti nyugdíjat kell megállapítani, amelyből egy-egy országra az egyes szolgálati idők arányában kell kiszámítani a tényleges nyugdíjat (például 15 év német idő, 20 év magyar idő esetén a magyar nyugdíj a 35 év alapján járó 73 százalék nyugdíj 57,1 százaléka, vagyis 41,7 százalék).
Az érintettnek mindig a számára kedvezőbb nyugdíjat kell megkapnia (vagyis az előbbi példában Magyarországon az arányos számítás helyett a nemzeti szabályok szerintit kell alkalmazni).
Az EU-csatlakozás óta kérhető a korábbi kétoldalú egyezmények alapján megállapított nyugdíjak újraszámítása. Ha az újraszámított nyugdíj kisebb lenne, továbbra is a korábbi nyugdíjat kell folyósítani.
Magyarország kétoldalú szociálpolitikai (szociális biztonsági) egyezményeiben két alapmegoldás található a nyugdíj megállapítására:
■ a biztosítási időket össze kell adni (hasonlóan az EU-szabályhoz), és a magyar nyugdíjrészt a magyar biztosítási idő arányában kell kiszámítani (ez az arányos teherviselés elve - ez szerepel a Magyarországnak a jugoszláv utódállamokkal, Dél-Koreával és Kanadával kötött egyezményeiben);
■ a lakóhely szerinti ország fizeti a nyugdíjat a másik országban szerzett biztosítási idő után is (ez a területi elv - ilyen egyezménye van Magyarországnak a szovjet utódállamokkal).
Az utóbbi egyezménytípus esetében például az Ukrajnában szerzett 20 év és a Magyarországon szerzett 20 év alapján az Ukrajnában lakóhellyel rendelkező az ottani szabályok és az ottani hasonló munkakörben elért kereset alapján kap 40 év szolgálati időnek megfelelő nyugdíjat, a Magyarországon lakó pedig itt kap 40 év alapján nyugdíjat (a magyar nemzeti szabályok szerint, a hasonló munkakör magyar átlagkeresete alapján).
Aki külföldi biztosítási idővel is rendelkezik, a lakóhelye szerinti ország nyugdíj-biztosítási szerveinél - az ott magyar nyelven is rendelkezésre álló formanyomtatványokon - kérheti a nyugdíjat (Magyarországon a területi igazgatóságokon). A szociálpolitikai egyezmények, illetve az EU-szabályok szerinti nyugdíjat azonban a Közép-magyarországi Regionális Nyugdíj-biztosítási Igazgatóság állapítja meg, és ő jár el a külföldi partnerbiztosítóknál is. Kivétel ez alól a hozzátartozói ellátás abban az esetben, ha az elhunyt a magyar jogszabályok szerinti nyugdíjas volt. Ekkor ugyanis a Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz kell fordulni, ha viszont a nyugdíjazás előtt a biztosított fegyveres szervek tagja volt, akkor a saját nyugdíj-megállapító szervhez.
__________________________________________________________________________________
Nem jogosult élettársa után özvegyi nyugdíjra az, aki az együttélési idő vagy annak egy része alatt özvegyi vagy baleseti özvegyi nyugdíjban részesült.
Özvegyi nyugdíjra az jogosult, akinek elhunyt házastársa (élettársa) jogosult lett volna öregségi, rokkantsági nyugdíjra, vagy öregségi, rokkantsági nyugdíjas volt. Nem jogosult az özvegyi nyugdíjra e feltételek fennállása esetén sem az, aki házastársa (élettársa) halálát jogerős bírói ítélet szerint szándékosan okozta.
Az özvegyi nyugdíj abban az esetben is jár, ha az előbbi feltételek valamelyike a házastárs (élettárs) halálától számított tíz éven belül következik be.
Ha az özvegyi nyugdíj az elhunyt 1998. január 1-je előtti halála okán jár, az özvegy saját jogú nyugellátását főszabály szerint a 60 százalékos özvegyi nyugdíjjal kiegészítve kell folyósítani - függetlenül attól, hogy az özvegyi ellátást 1998. január 1-je előtt vagy után állapították meg -, de csak a kormány által évente meghatározott összegig (2008-ban 63 560 forintig), ha az özvegy számára ez a kedvezőbb.
Az özvegy kérheti, hogy 30 százalékos özvegyi nyugdíjat állapítson meg neki a nyugdíjfolyósító, és ezzel együtt folyósítsa saját jogú nyugellátását; ekkor nem érvényes az együttfolyósítási összeghatár.
Az ilyen jogosultaknak az özvegyi nyugdíjat a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál kell igényelniük, és azt csak 2008. január 1-jétől kaphatják (visszamenőleg tehát nem).
Ha az özvegyi nyugdíj "feléled", az erre jogosultat megilletik a megszűnés óta érvényesült emelések, kiegészítések (de nem visszamenőleg). Ha a megszűnt özvegyi nyugdíjat 1997. január 1-je előtt állapították meg, akkor az 1996. december 31-én érvényes nyugdíjkorhatárt (nőknél 55, férfiaknál 60 évet) kell figyelembe venni.
Az özvegy megrokkanása okán megállapított özvegyi nyugdíjra jogosultság akkor szűnik meg, ha az özvegy munkaképességcsökkenése már nem éri el a 67 százalékot. Az árvaellátás címén megállapított özvegyi nyugdíjra akkor szűnik meg a jogosultság, ha már egyik gyermeket sem illeti meg az árvaellátás.
Árvaellátás 16-25 éves kor között csak akkor jár, ha az árva oktatási intézmény nappali tagozatán tanul. Ha az árva közben megrokkan, az árvaellátás életkortól függetlenül jár (mint a már az elhunyt halálakor rokkant kiskorú árvák esetében). A középiskolai tanulói jogviszony fennállását évente, a felsőfokú iskolaiét félévente kell igazolni. A 16. életévet betöltött árva a tanulmányokat a tanulmányok megkezdésétől számított egy hónapon belül köteles igazolni.
A szülői nyugdíj összege azonos az özvegyi nyugdíjéval. Tehát abban az esetben, ha a szülőnek saját jogú nyugdíja is van, akkor a gyermek (unoka) saját jogú öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjának a 30 százaléka a szülői nyugdíj, ha viszont a szülőnek nincs saját jogon nyugdíja, a gyermek (unoka) öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjának a 60 százaléka.
Rokkantsági nyugdíjra az jogosult,
■ akinek egészségkárosodása 79 százalékot meghaladó mértékű;
■ egészségkárosodása 50-79 százalék közötti mértékű, rehabilitáció nélkül nem foglalkoztatható, azonban rehabilitációja nem javasolt;
■ az életkortól függő, törvényben előírt szolgálati időt megszerezte;
■ keresőtevékenységet nem folytat, vagy keresete legalább 30 százalékkal alacsonyabb az egészségkárosodást megelőző négy naptári hónapban elért keresete havi átlagánál;
■ táppénzben, baleseti táppénzben nem részesül.
A rokkantság mértéke szempontjából a törvény három fokozatot különböztet meg: a III. rokkantcsoportba az tartozik, akinek egészségkárosodása 50-79 százalék közötti, a II. csoportba az, akinek egészségkárosodása 79 százalékot meghaladó, de nem szorul mások gondozására, s I. csoportba tartozó rokkant az, akinek egészségkárosodása 79 százalékot meghaladó, és mások gondozására szorul.
A 2008. január 1-je utáni időponttól rokkantsági nyugdíjban részesülők (2009. január 1-je után pedig valamennyi rokkantsági nyugdíjas) foglalkoztatása esetén azt már nem kell vizsgálni, hogy a rokkant rendszeresen dolgozik-e, csak azt, hogy mennyit keres.
Az öregséginyugdíj-korhatárnál fiatalabb rokkantsági nyugdíjas hat egymást követő hónapban elért keresetét kell vizsgálni. A keresetekből le kell vonni a járulékokat, majd az így kapott összegből a számított adót. Ha az így számításba vett hathavi nettó kereseti átlag meghaladja a rokkantsági nyugdíj alapját képező havi átlagkereset 90 százalékát, és nagyobb a minimálbérnél (2008-ban havi 69 ezer forintnál) is, meg kell szüntetni a rokkantsági nyugdíj folyósítását (vagyis ha nem éri el a minimálbért, nem lehet megszüntetni). Ha a rokkantsági nyugdíjat nem a vizsgált évben állapították meg, akkor a rokkantsági nyugdíj alapjául szolgáló havi átlagkereset 90 százalékának a rendszeres nyugdíjemelésekkel növelt összegéhez kell hasonlítani a hathavi kereseti átlagot.
Fel kell függeszteni a rokkantsági nyugdíj folyósítását, ha a rokkant feketemunkát végez (2007-ben nem kellett). Ebben az esetben az orvos szakértői bizottságnak soron kívüli felülvizsgálat keretében el kell végeznie a komplex (orvosi, foglalkoztatási és szociális) minősítést annak megállapítására, valóban fennállnak-e a rokkantnyugdíj-feltételek. Ha a felülvizsgálat során azt állapítják meg, hogy a jogosultsági feltételek továbbra is fennállnak, a rokkantsági nyugdíjat a felfüggesztés időpontjától folyósítani kell.
A baleseti rokkantsági nyugdíj kiszámításakor a havi átlagkeresetet a rokkantsági nyugdíj szabályai szerint, illetve - ha ez kedvezőbb - a balesetet megelőző egyévi, a nyugdíjjárulék alapjául szolgáló kereset alapján kell meghatározni. A baleseti rokkantsági nyugdíj összegének megállapításakor a kiindulópont a III., a II., illetve az I. csoportos rokkantság esetén a havi átlagkereset 60, 65, illetve 70 százaléka, amit növelni kell a szolgálati idő minden éve után a havi átlagkereset 1 százalékával.
A nyugdíj összege nem haladhatja meg a havi átlagkeresetet.
Nem szűnik meg a foglalkoztatók, egyéni vállalkozók úgynevezett nyenyi-lapos ("nyugdíj egyéni nyilvántartó lap") adatszolgáltatási kötelezettsége (a korábban hatályos szabály szerint 2008-cal megszűnt volna). Az adóhatóságnak és a nyugdíjbiztosítás részére is havonta jelenteniük kell az adatokat. A nyugdíj-biztosítási szerv részére a 2007-es az adatokat 2008. április 30-áig kell megküldeni (külföldi munkáltató esetén az érintett biztosítottnak augusztus 31-éig). A törvény előírása szerint az utolsó adatszolgáltatás 2008-ról szól, 2009-ben kell majd teljesíteni.
A nyugellátási igény a nyugdíj-biztosítási szervhez nyújtható be személyesen vagy postai úton. Az igénybejelentés időpontja a nyugdíj-biztosítási szervhez beérkezés napja.
Szolgálati idő megállapítását az irányadó korhatár előtti tíz évben lehet kérni a nyugdíj-biztosítási igazgatóságon; ehhez ki kell tölteni az előírt formanyomtatványt, amelyhez csatolni kell a formanyomtatványon jelzett szükséges igazolásokat.
Rokkantsági nyugdíj igényléséhez szükséges a rehabilitációs szakértői szerv szakvéleménye is.
Ha a nyugdíjra jogosultság megállapítható, de határozat még nem hozható (például adatpótlás szükséges), akkor az igénylő előleget kap.
Az igényelbíráló szerveknek az igény és a szükséges adatok benyújtását követő 30 napon belül kell határozatot hozniuk. A határozat ellen 15 napon belül, írásban lehet fellebbezni a nyugdíj-biztosítási szerv vezetőjéhez, aki az ügyben másodfokú határozatot hoz. A másodfokú határozat ellen az érintett az elsőfokú határozatot hozó nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv székhelye szerint illetékes bírósághoz adhat be keresetet 30 napon belül.
A nyugdíjat az ügyfél postai úton vagy bankszámlára is kérheti.
A külföldön élő vagy ott tartózkodó nyugdíjasok ellátásának külföldre folyósításához a nyugdíjasoknak évente kell adatot szolgáltatniuk a nyugdíjfolyósító szerv részére. Az adatszolgáltatás elmulasztása esetén a nyugdíj-biztosítási szervnek határozatban kell értesítenie az érintett személyt a mulasztás jogkövetkezményeiről (a nyugdíjfolyósítás felfüggesztése, a felfüggesztés oka, a jogorvoslati lehetőség, a mulasztás helyrehozásának módja).
Az EGT területén kívüli országokba úgy folyósítják a nyugdíjat, hogy a nyugdíjfolyósító az ügyfél által választott belföldi pénzintézethez utal, és onnan az ügyfél kérelmére - és terhére - utalnak tovább, illetve a nyugdíjat belföldi meghatalmazott is felveheti.
Öregségi nyugdíj |
28 500 Ft |
Rokkantsági nyugdíj |
|
III. rokkantsági csoport |
28 500 Ft |
II. rokkantsági csoport |
29 800 Ft |
I. rokkantsági csoport |
30 850 Ft |
Baleseti rokkantsági nyugdíj |
|
III. rokkantsági csoport |
28 600 Ft |
II. rokkantsági csoport |
30 000 Ft |
I. rokkantsági csoport |
31 000 Ft |
Árvaellátás |
24 250 Ft |