Mit kell tudni az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulásról?

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Ezentúl a FEOR-08 szolgál az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás választására jogosító foglalkozások besorolásának alapjául. Az erre eddig használt FEOR-93-at a Központi Statisztikai Hivatal elnökének 7/2010. (IV. 23.) számú közleményével kiadott Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR-08) 2011. január 1-jétől hatályon kívül helyezte. Az új nomenklatúra bevezetésével az ekho választására jogosító foglalkozások tartalma nem változott. A felsorolásnak megfelelő foglalkozás...

Mit kell tudni az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulásról?
Az ekho választására jogosító foglalkozások
Változás 2012. január 1-jétől.
Ezentúl a FEOR-08 szolgál az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás választására jogosító foglalkozások besorolásának alapjául. Az erre eddig használt FEOR-93-at a Központi Statisztikai Hivatal elnökének 7/2010. (IV. 23.) számú közleményével kiadott Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR-08) 2011. január 1-jétől hatályon kívül helyezte. Az új nomenklatúra bevezetésével az ekho választására jogosító foglalkozások tartalma nem változott. A felsorolásnak megfelelő foglalkozású magánszemély azonban csak akkor választhatja az ekhót, ha tevékenységével alkotó jelleggel vesz részt a mű elkészítésének folyamatában.
Elnevezésétől függetlenül is az ekho választására jogosít az a tevékenység, amely a FEOR-08 osztályozási szempontjai szerinti tartalma alapján megfelel a FEOR-számmal azonosított foglalkozásoknak, munkaköröknek.
A sportban tevékenykedők az ekhót attól függetlenül választhatják, hogy megbízásos vagy főállású jogviszonyban állnak-e a sportszövetséggel vagy -szervezettel.
Választásra jogosító bevételi értékhatár
Új előírás 2011. július 1-jétől.
Az ekho választására jogosító bevételi értékhatár évi 50 millió forint, ha a magánszemély országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség első osztályú versenyrendszerében induló sportszervezet edzője, országos sportági szakszövetség, országos sportági szövetség edzője, válogatott vezetőedzője (szövetségi kapitánya). Az 50 millió forintos bevételi határt az érintettek 2011 egészére alkalmazhatják.
Nem változott.
Általános szabályok szerint az ekho évi 25 millió forintos bevételi határig választható a törvényben rögzített egyéb feltételek figyelembevételével. Az összeghatár a hivatásos sportolók esetében továbbra is évi 100 millió forint.
Az ekho alapja és mértéke
Nem változott.
Az ekho alapja a törvényben meghatározott foglalkozások szerinti tevékenységgel elért bevétel.
A magánszemélyt terhelő ekho mértéke az ekho alapja után 15 százalék, a kifizetőt pedig 20 százalékos mértékű kötelezettség terheli.
Az ekhóval teljesített közterhek
Új előírás 2012. január 1-jétől.
Az ekho megfizetésével a közteher-kötelezettségekből teljesül a kifizetőt terhelő szociális hozzájárulási adó.
Nem változott.
Az ekho megfizetésével teljesül a társadalombiztosítási szabályok szerint a biztosított magánszemélyt terhelő nyugdíj- és egészségbiztosítási járulék-fizetési kötelezettség.
Az ekho megosztása
Új előírás 2012. január 1-jétől.
A kifizetőt terhelő ekho és a magánszemélyt az ekho jogosulatlan választása miatt terhelő különadó szociális hozzájárulási adónak minősül.
Nem változott.
A magánszemélyt terhelő ekhó-ból az ekhoalap
■ 1,6 százaléka természetbeni egészségbiztosítási járuléknak,
■ 9,5 százaléka személyi jövedelemadónak,
■ 3,9 százaléka nyugdíjjáruléknak minősül.
Ha a magánszemély magánnyugdíjpénztártag, az ekhoalap 3,9 százaléka magán-nyugdíjpénztári tagdíjnak minősül.
Az ekho megfizetése, bevallása, nyilvántartása
Változás 2012. január 1-jétől.
Ha a magánszemély magán-nyugdíjpénztári tag, a tőle 15 százalékos mértékkel levont ekho 26 százalékát a kifizető ezentúl a magánszemély magánynyugdíjpénztárának utalja át (eddig a NAV-nak utalta) a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig, és azt oda is vallja be.
Az állami adóhatóságnak benyújtandó adóbevallásban ilyen esetben a kifizető az ekho-alapot képező bevétel 11,1 százalékát tünteti fel fizetési kötelezettségként. Az így megfizetett összeg 85,6 százalékát az adóhatóság személyi jövedelemadóként tartja nyilván, 14,4 százalékát pedig az Egészségbiztosítási Alapnak utalja át.
Nem változott.
A kifizetőt terhelő és a magánszemélytől levont ekhót az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései szerint kell bevallani és megfizetni.
Az adóhatóság
■ a 15 százalékos mértékkel levont ekho megfizetett összegéből
- 63,3 százalékot személyi jövedelemadóként tart nyilván,
- 26 százalékot a Nyugdíj-biztosítási Alapnak és
- 10,7 százalékot az Egészségbiztosítási Alapnak utal át;
■ a 11,1 százalékos mértékkel levont ekho megfizetett összegéből
- 85,6 százalékot személyi jövedelemadóként tart nyilván,
- 14,4 százalékot pedig természetbeni egészségbiztosítási járulékként az Egészségbiztosítási Alapnak utal át;
■ a 9,5 százalékos mértékkel levont ekhót személyi jövedelemadóként tartja nyilván.
A magánszemélyt megillető társadalombiztosítási ellátások
Nem változott.
Az állami költségvetésbe fizetett ekho alapján a magánszemély egészségügyi szolgáltatásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, baleseti járadékra és nyugdíj-biztosítási ellátásra jogosult.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.