adozona.hu
Mit kell tudni a társasági adóról és az osztalékadóról?
Mit kell tudni a társasági adóról és az osztalékadóról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A 10 százalékos adókulcs - feltétel nélkül - az adóalap 500 millió forintos összegéig alkalmazható. Az adóalap 500 millió forintot meghaladó részére a társasági adó kulcsa továbbra is 19 százalék.
A naptári év szerint működő adózónak a 2010. adóévi pozitív adóalapot az adóév naptári napjai alapján időarányosan meg kell osztania a 2010. január 1-je és június 30-a, illetve a július 1-je és december 31-e közötti időszakra. A feltétel nélküli 10 százalékos adókulcs a második félévben 250 millió ...
A 10 százalékos adókulcs a 2010. első félévi adóalap 50 millió forintos összegéig akkor alkalmazható, ha az adózó
■ az első félévi adóalap után számított adóból nem vesz igénybe adókedvezményt (például kkv-s beruházási kedvezményt),
■ első félévi és az azt megelőző adóévi adóalapja vagy az adózás előtti eredménye eléri a jövede-lem-(nyereség-)minimumot (a korrigált összes bevétel 2 százalékát),
■ foglalkoztatottainak átlagos állományi létszáma az első félévben legalább fél vagy az adóév egészében legalább egy fő,
■ az első félévben megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének (jogerős határozat nem állapított meg jogsértést, vagy nem szabott ki bírságot),
■ az első félévben foglalkoztatottak átlagos állományi létszámának és legalább a minimálbér kétszeresének (hátrányos térségben a minimálbér) első félévre számított szorzata után vall be járulékot.
A 10 százalékos adókulcs alkalmazása révén elért adómegtakarításból az adóév utolsó napján lekötött tartalékot kell képezni, amelyet a lekötés adóévét követő négy adóéven belül
■ beruházásra,
■ korábban munkanélküli, illetve legalább 50 százalékban megváltozott munkaképességű vagy pályakezdő személy foglalkoztatására elszámolt személyi jellegű kifizetésre,
■ pénzügyi intézménnyel szembeni kötelezettség csökkentésére kell felhasználni.
A tartalék jogtalan felhasználása vagy fel nem használása esetén az érintett összeget késedelmi pótlékkal növelten vissza kell fizetni.
Az adómegtakarítás összege állami támogatásnak minősül, amit a nagyvállalkozás csekély összegű (de minimis) támogatásként, a kis- és középvállalkozás csekély összegű támogatásként, a 800/2008/EK rendelet szerinti regionális támogatásként vagy mezőgazdasági támogatásként vehet igénybe.
Az 50 millió forintot meghaladó adóalap után az adó mértéke 2010 első félévében 19 százalék.
Ha az üzleti év első napja megelőzi a rendelkezés hatálybalépésének napját, akkor az adóév egészére 50 millió forint adóalapig érvényesíthető a 10 százalékos adókulcs, feltéve, hogy a teljes évre teljesülnek az imént felsorolt előírt feltételek. (Naptári évtől eltérő üzleti évet külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe, külföldi anyavállalat konszolidálásba bevont leányvállalata, ennek leányvállalata, európai részvénytársaság, továbbá európai szövetkezet választhat.)
1. |
Adózás előtti eredmény |
370 000 Ft |
2. |
Adóalap-csökkentő tételek |
85 000 Ft |
3. |
Adóalap-növelő tételek |
45 000 Ft |
4. |
Számított társaságiadó-alap* |
330 000 Ft |
5. |
A január 1. - június 30. közötti időszakra vonatkozó pozitív társaságiadó-alap (4. * 181/365)** |
163 6 4 4 Ft |
6. |
A január 1. - június 30. közötti időszakra vonatkozó számított társasági adó*** |
26 592 Ft |
7. |
Év végén eredménytartalékból a lekötött tartalékba átvezetett összeg (50 M Ft * 9%)*** |
4 500 Ft |
8. |
A július 1. - december 31. közötti időszakra vonatkozó pozitív társaságiadó-alap (4. * 184/365)** |
166 356 Ft |
9. |
2010. július 1. - december 31. közötti időszakra számított társasági adó**** (8. * 10%) |
16 636 Ft |
10. |
Igénybe vett adókedvezmény***** (9. * 70%) |
11 645 Ft |
11. |
Fizetendő társasági adó [6. + (9. -10.)] |
31 583 Ft |
**A 2010. évi adóalapot az adóév naptári napjai alapján arányosan kell megosztani, így a január 1. - június 30. közötti időszakra 181 naptári nap jut, a július 1. - december 31. közötti időszakra pedig 184, és ez alapján kell megosztani az adóalapot.
***Ha az adózó a január 1. - június 30. közötti időszakra is a 10%-os kedvezményes adókulcsot alkalmazza, meg kell felelnie az ehhez előírt feltételeknek.
****A második félévre naptárinap-arányosan jutó pozitív adóalap nem haladja meg a 250 millió Ft-os határt, ezért a teljes arányos adóalapra alkalmazhatja a kedvezményes 10%-os adókulcsot.
*****Az adózó az első félévben alkalmazta a kedvezményes 10%-os adókulcsot, így csak a második féléves adójából vehet igénybe adókedvezményt.
1. |
Adózás előtti eredmény |
755 000 000 Ft |
2. |
Adóalap-csökkentő tételek |
125 000 000 Ft |
3. |
Adóalap-növelő tételek |
50 000 000 Ft |
4. |
Számított társaságiadó-alap* |
680 000 000 Ft |
5. |
2010. január 1. és 2010. június 30. közötti időszakra vonatkozó pozitív társaságiadó-alap (4. * 181/365)** |
337 205 000 Ft |
6. |
2010. július 1. és 2010. december 31. közötti időszakra vonatkozó pozitív társaságiadó-alap (4. * 184/365)** |
342 795 000 Ft |
7. |
Számított társasági adó*** 5. x 19% + [(250 M Ft * 10%) + (6. - 250 M Ft) * 19%] |
106 700 000 Ft |
8. |
Igénybe vett adókedvezmény**** [7. * 70%] |
74 690 000 Ft |
9. |
Fizetendő társasági adó [7. - 8.] |
32 010 000 Ft |
**A 2010. évi adóalapot az adóév naptári napjai alapján arányosan kell megosztani, így a január 1. - június 30. közötti időszakra 181 naptári nap jut, a július 1. - december 31. közöttire pedig 184, és ez alapján kell megosztani az adóalapot.
***Az adózó nem felelt meg a 2010. év első félévében érvényben lévő szabályozás szerinti 10%-os adókulcs alkalmazása feltételeinek, ezért erre az időszakra 19% az adókulcsa. A második félévre naptárinap-arányosan jutó pozitív adóalap meghaladja a 250 millió Ft-os határt, ezért a fölöttes részre a 19%-os kulcsot kell alkalmazni.
****Az adózó az első félévben nem alkalmazta a kedvezményes 10%-os adókulcsot, így az első féléves adójából is igénybe vehet adókedvezményt.
__________________________________________________________________________________
"A" társaság adókötelezettsége: 70 000 000 * 0,19 = 13 300 000 Ft
II. A naptári év szerint működő "B" társaság végelszámolásának kezdőnapja 2010. október 1-je. 2010. január 1-jétől 2010. szeptember 30-áig tartó üzleti évének adóalapja 150 millió forint. Az első félévi adóalap után nem alkalmazza a 10 százalékos adókulcsot.
"B" társaság adókötelezettsége:
Az első félév adóalapja*: 15 0 0 0 0 0 0 0/273 * 181 = 99 450 000 Ft
A második félév adóalapja*: 150 000 000/273 * 92 = 50 550 000 Ft
Első félévi adókötelezettség: 99 450 000 * 0,19 = 18 896 000 Ft
Második félévi adókötelezettség: 50 550 000 * 0,1 = 5 055 000 Ft
Teljes 2010. adóévi adókötelezettség: 18 896 000 + 5 055 000 = 23 951 000 Ft
* A 2010. január 1. - június 30. közötti időszak működési napjainak száma 181 nap, a 2010. július 1. - szeptember 30. közöttiéi 92 nap.
__________________________________________________________________________________
A 723/2009/EK (2009. június 25.) tanácsi rendeletben szabályozott ERIC elsődleges feladata kutatási infrastruktúra létrehozása és annak nem gazdasági alapon való működtetése, de ennek kiegészítéseként (korlátozott jelleggel) gazdasági tevékenységet is folytathat.
Az adóalap-kedvezmény továbbra is a bejelentett részesedés értékesítésekor keletkező árfolyamnyereség után érvényesíthető, feltéve, hogy az adózó a részesedést legalább egy éve szerezte, és azt folyamatosan eszközei között tartotta nyilván. Az egyéves folyamatos tartásra vonatkozó előírást a meglévő bejelentett részesedés mellé szerzett részesedésekre külön-külön teljesíteni kell.
1. |
Adózás előtti eredmény |
10 000 000 Ft |
2. |
Adóalap-csökkentés kiemelkedően közhasznú szervezet támogatása miatt: 1 500 000 Ft * 0,7 (50% + 20%) |
1 050 000 Ft |
3. |
Adóalap-csökkentés a Magyar Kármentő Alap támogatása miatt: 5 000 000 Ft * 0,5 |
2 500 000 Ft |
4. |
Adóalap [1. - (2. + 3.) |
6 450 000 Ft |
5. |
Fizetendő adó: (4. * 365) * 181 * 19% + (4./365) * 184 * 10% |
932 865 Ft |
A nyilatkozatra akkor is szükség van, ha a támogatott nonprofit szervezetnek minősül. Ekkor a nonprofit szervezetnek azt kell igazolnia, hogy vállalkozási tevékenységének eredménye nem negatív, vagy hogy egyáltalán nem végez vállalkozási tevékenységet.
Nem szükséges nyilatkozat, ha a támogatást olyan személynek nyújtják, amelynél nem értelmezhető a beszámolóban kimutatott vállalkozási tevékenység eredménye (például önkormányzat, költségvetési szerv, magánszemély).
A szokásos piaci ár megállapításához továbbra is alkalmazható az összehasonlító piaci árak módszere, a viszonteladási árak módszere és a költségjövedelem módszer.
A szokásos piaci ár meghatározása kibővült két új módszerrel.
__________________________________________________________________________________
■ az adóévben elért bevételeinek több mint fele magyarországi forrásból származik, vagy amelyben - adóéve napjainak több mint felében - belföldi illetőségű magánszemély közvetlenül vagy közvetve legalább 10 százalékos részesedéssel vagy meghatározó befolyással rendelkezik, és
■ a külföldi társaság nem teljesíti a minimum fizetendő adóra vonatkozó követelményt.
EU- vagy OECD-tagállamban, illetve egyezményes államban székhellyel, illetőséggel rendelkező külföldi társaság továbbra is mentesülhet az ellenőrzött külföldi társasággá válás alól, ha igazolja, hogy a székhely, illetőség szerinti államban feldolgozó-, termelő-, mezőgazdasági, szolgáltató-, befektetői, illetve kereskedelmi tevékenységet saját eszközzel és munkaviszonyban foglalkoztatott munkavállalókkal végez, és ebből származó bevétele eléri az összes bevétele 50 százalékát.
A támogatási igazolásokon szereplő összegek együttes értéke nem haladhatja meg a támogatott szervezet utánpótlás-fejlesztésre fordított igazolt kiadásainak 100 százalékát, tárgyévi személyi jellegű ráfordítása 50, tárgyévi beruházási, felújítási kiadásai 80 százalékát.
A támogatást, juttatást országos sportági szakszövetségnek az utánpótlás-nevelés ellátására, tárgyieszköz-beruházásra, felújításra, sportszervezetnek a személyi jellegű ráfordításaira, tárgyieszköz-beruházásra, felújításra, közhasznú alapítványnak utánpótlás-nevelési feladatai ellátására, személyi jellegű ráfordításaira, tárgyieszköz-beruházásra kell felhasználnia. (A jogosulatlan felhasználás következményeit a törvény nem tartalmazza.)
Tárgyieszköz-beruházásnak, felújításnak minősül, ha a sportszervezet, az országos sportági szakszövetség együttműködési megállapodás alapján
■ a helyi önkormányzatnak a sportról szóló törvényben foglalt feladatainak ellátása érdekében beruház vagy felújít,
■ a megállapodásban foglalt feladat teljesítése érdekében beruház vagy felújít,
■ a látványcsapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány utánpótlás-nevelési feladatai ellátása érdekében beruház vagy felújít,
■ sportszervezet feladatai ellátása érdekében közoktatási vagy felsőoktatási intézmény tornatermébe, tornaszobájába, sportlétesítményébe ruház be, illetve ezeket felújítja.
Olyan sportszervezet támogatható, amely nemzeti bajnokság első két osztályában szerepel, vagy amely felsőoktatási intézmény keretei között biztosítja szervezett sporttevékenység feltételeit. Egy felsőoktatási intézmény csak egy sportszervezettel köthet együttműködési megállapodást, és a sportszervezetnek a nemzeti bajnokság valamelyik osztályában kell szerepelnie.
Támogató csak olyan adózó lehet, amely nem minősül sem a látványcsapatsport országos sportági szakszövetségével, sem annak tagjaként működő sportszervezettel, sem a látványcsapatsport fejlesztése érdekében létrejött kiemelten közhasznú alapítvánnyal kapcsolt vállalkozásnak.
A támogatással megvalósult sportcélú ingatlanberuházást a támogatottnak legalább a megvalósítást követő 15 évig sport céljából kell működtetnie. E létesítmények nem idegeníthetők el és nem terhelhetők meg a magyar állam jóváhagyása nélkül.
1. |
Árbevétel |
500 000 000 Ft |
2. |
Látványcsapatsport támogatására adott összeg* |
10 000 000 Ft |
3. |
Költségek |
290 000 000 Ft |
4. |
Adózás előtti eredmény [1. - 2. - 3.] |
200 000 000 Ft |
5. |
Adóalap-csökkentő tételek |
200 000 000 Ft |
6. |
Adóalap-növelő tételek** |
100 000 000 Ft |
7. |
Számított társaságiadó-alap [4. - 5. + 6.] |
100 000 000 Ft |
8. |
Számított társasági adó [7. x 10%] |
10 000 000 Ft |
9. |
A támogatási igazolásban szereplő összeg után igénybe vett adókedvezmény*** [2. , de maximum: a 8. x 70%] |
7 000 000 Ft |
10. |
Fizetendő adó [8. - 9.] |
3 000 000 Ft |
11. |
Következő évekre továbbvihető adókedvezmény**** [2. - 9.] |
3 000 000 Ft |
**A sor nem tartalmazza a támogatási igazolásban szereplő összeget, mert az - a társaságiadó-törvény (3. melléklet B. 15. pont) szerint a vállalkozás érdekében felmerült költségnek minősül.
***Az e jogcímen igénybe vett adókedvezmény nem haladhatja meg a számított adó 70%-át.
****Az adózó a támogatási igazolásban szereplő összegig (döntése szerint) a támogatás (juttatás) adóévének és az azt követő három adóévnek az adójából vehet igénybe adókedvezményt. Mivel az adózó - a 70%-os korlát miatt - nem tudja érvényesíteni a támogatási igazolásban szereplő teljes összeget, a maradványt továbbviheti, és a következő három adóévben érvényesíthet rá adókedvezményt.
__________________________________________________________________________________
Ha államközi adóegyezmény a külföldön adóztatható jövedelemre a beszámítást írja elő, akkor a külföldön fizetett adó levonható a külföldről származó jövedelemre számított társasági adóból. Ha nincs kettős adóztatást kizáró egyezmény, csak a jövedelem után külföldön fizetett adó beszámítására lesz lehetőség.
■ Az eva mértéke 25 millió forintos bevételi értékhatárig 30 százalék, ha ezt az adózó túllépi, adóalanyisága megszűnik, a túllépett bevételre pedig 50 százalékos adót fizet.
■ A bevallási határidő a bevételi nyilvántartást vezető adóalanynál az adóévet követő február 25-e, a számvitelről szóló törvény hatálya alá tartozónál az adóévet követő év május 31-e.
■ Az adóalany az adóévre vonatkozó bevallásában vallja be az adóév első három negyedévére negyedévenként megállapított adóelőleget, valamint az adóelőleg-kiegészítést.