adozona.hu
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az ingyenes étkezés után 2008. december 31-éig nem kell áfát fizetni, az ehhez szükséges beszerzést terhelő áfa viszont levonható.
2009. január 1-jétől az ingyenes étkeztetés után az intézménynek áfát kell fizetnie. Az adó alapja a térítési díj alapját képező kiadás, gyermekintézményekben az élelmezés nyersanyagköltsége, szociális gondoskodási ellátásoknál pedig a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.
Az étkeztetési szolgáltatásokat újra terheli áfa, ha az e...
2009. január 1-jétől az ingyenes étkeztetés után az intézménynek áfát kell fizetnie. Az adó alapja a térítési díj alapját képező kiadás, gyermekintézményekben az élelmezés nyersanyagköltsége, szociális gondoskodási ellátásoknál pedig a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.
Nem kell adóbiztosítékot nyújtania az adóalanynak, ha a vámtörvényben meghatározott időszakban az állami adóhatóságnál nincs áfatartozása, illetve a vámhatóságnál nincs tartozása.
Ha a Közösségen belüli tranzakciókat egybevető, úgynevezett összesítő nyilatkozat adóhatósághoz történő benyújtására előírt határidő későbbre esik, mint ameddig a vámhatóságnál igazolni kellett a termék Közösségen belüli adómentes értékesítését, az adóalany ezt más módon is igazolhatja. Havi bevalló adóalany például azzal, hogy bemutatja, eleget tett havi áfabevallási kötelezettségének. Abban az esetben, ha negyedéves vagy havi bevallók bevallása az igazolásra előírt időpontig még nem esedékes, igazolásként az értékesítésről kiállított számlát is bemutathatják, ha pedig a Közösségen belüli termékértékesítés "sajáttermék-mozgatás", vagyis az áfatörvény 12. paragrafusa szerinti termékértékesítés volt, számla helyett egyéb okiratot is bemutathatnak, mondjuk saját nyilvántartásukat a termékmozgásról.
Az importálónak a vámjogi szabad forgalomba bocsátáskor megfelelő okirattal - például szerződéssel, egyéb kereskedelmi okmány bemutatásával - valószínűsítenie kell az adómentes termékimport feltételeként előírt, Közösségen belüli adómentes értékesítést. Az okiratból ki kell hogy tűnjön az importált, később a Közösség másik tagállamába továbbértékesített termék beszerzőjének neve, címe és azon adószáma, amely alatt az adót Közösségen belüli beszerzésként meg kell majd fizetnie.
Az importáló helyett közvetett vámjogi képviselő is teljesítheti az importálót - a Közösségen belüli adómentes termékértékesítés kapcsán - terhelő adminisztratív kötelezettségeket. Ehhez az importáló írásos meghatalmazása szükséges. A közvetett vámjogi képviselőnek a belföldön nyilvántartásba vett, közösségi adószámmal rendelkező adóalanynak kell lennie, és nem lehet olyan jogállása, amely alapján nem követelhető tőle áfafizetés (nem lehet például alanyi adómentes adóalany, mezőgazdasági tevékenységet végző különleges jogállású adóalany). Ez esetben az importáló helyett és nevében a közvetett vámjogi képviselő állítja ki a számlát az adómentes értékesítésről, és ő tünteti fel - elkülönítetten - a saját bevallásában és összesítő nyilatkozatában a külföldi megbízója által teljesített értékesítés adatait. Ha az adómentes termékimport feltételei mégsem teljesülnek, a közvetett képviselő az importálóval egyetemlegesen felelős az adó megfizetéséért.
A személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához beszerzett termékre és igénybe vett szolgáltatásokra jutó áfa is levonható, ha az adóalany a személygépkocsit adókötelesen bérbe adja, s a bérleti díjba - anyagjellegű ráfordításként - beépíti az említett termékbeszerzéseket, illetve igénybe vett szolgáltatásokat.
Május |
||
Indulási időpont |
Utastól beszedett |
Utas javára megrendelt |
előleg/ellenérték |
szolgáltatás kalkulált összege |
|
május 3. |
20 fő x 135 E Ft |
20 fő x 120 E Ft |
május 12. |
25 fő x 135 E Ft |
25 fő x 120 E Ft |
május 21. |
45 fő x 135 E Ft |
45 fő x 120 E Ft |
május összesen |
90 fő x 135 = 12 150 E Ft |
90 fő x 120 = 10 800 E Ft |
Árrésadó |
(12 150 - 10 800) x 0,1667 = 225 045 Ft |
|
Június |
||
június 2. |
20 fő x 135 E Ft |
20 fő x 120 E Ft |
június 18. |
25 fő x 135 E Ft |
25 fő x 120 E Ft |
június összesen |
45 fő x 135 = 6075 E Ft |
45 fő x 120 = 5400 E Ft |
Árrésadó |
(6075 - 5400) x 0,1667 = 112 522 Ft |
|
Július |
||
július 20. |
60 fő x 135 E Ft |
60 fő x 120 E Ft |
július összesen |
8100 E Ft |
7200 E Ft |
Árrésadó |
(8100 - 7200) x 0,1667 = 150 030 Ft |
1. Végleges árréstömeg [(12 150 E Ft + 6075 E Ft + 8100 E Ft) - (195 fő x 448 € x 250 Ft), azaz 26 325 E Ft - 21 840 E Ft] |
4 485 000 Ft |
2. Az árkülönbözetre eső árréstömeg [(12 150 + 6 075 + 8100) - (10 800 + 5400 + 7200)] |
2 925 000 Ft |
3. Árréstömeg-különbözet [1. - 2.] |
1 560 000 Ft |
4. Árréstömeg-különbözetre eső adó* [3. x 0,1667] |
260 052 Ft |
__________________________________________________________________________________
A módosító törvény hatálybalépése előtt kézhez vett, jóváírt előleggel érintett olyan ügyletekben, amikor az utazásszervezési szolgáltatást 2009. február 1-jét követően nyújtják, a 2009. január 31-én hatályos szabályok szerint kell adózni.
Az összesített árrésszámítás - ha előzetesen bejelentik az adóhatóságnak - akár a soron következő adómegállapítási időszaktól alkalmazható, de azokat az utakat a régi szabályok szerint kell végigvinni, amelyekre az egyedi nyilvántartáson alapuló módszert alkalmazó adóalany már előleget szedett be. Ezen átmeneti időszak kivételével az áttérést követően az adóalany a választás évét követő naptári év végéig már csak az önálló pozíciószámra összesített árrésszámítást alkalmazhatja.
A fizetendő adó alapja az az árréstömeg, amely az adott pozíciószámú utakhoz az adómegállapítási időszakban az utasoktól beszedett korrigált összesített ellenértékének (beszámítva az előlegeket is) és az utazásszervező saját néven megrendelt, de más adóalany által teljesített szolgáltatásainak kalkulált ellenértékének különbsége, amelyet csökkenteni kell az adó összegével. Az utastól beszedett ellenérték például akkor korrigálható, ha az utazásszervező szolgáltatási felárat számít fel (+), vagy az utast visszatérítés illeti meg (-). Mindig az igazoltan felmerülő adatokkal kell számolni, függetlenül attól, hogy a külső szolgáltatók számlái a bevallás benyújtásáig megérkeztek-e, vagy sem. A különbözet nem lehet kisebb nullánál.
Ha egy önálló pozíciószám megszűnik, az adóalanynak újra kell számolnia az egyes árréstömegeket. A pozíciószám megszűnhet, ha az adóalany lezárja, vagy azon hat hónapon át nem indít utat, vagy ha áttér az egyedi nyilvántartáson alapuló módszerre, illetve ha adóalanyisága jogutód nélkül megszűnik. Ilyenkor az adóalanynak az önálló pozíciószám teljes időtartamára újra meg kell határoznia a göngyölített adatokból számított árréstömeget, össze kell hasonlítania azt az egyes adómegállapítási időszakokban már bevallott árréstömeggel, és ha a kettő abszolút értékben vett különbözete eléri vagy meghaladja a 10 ezer forintot, a különbözetre jutó adót pótlólag meg kell fizetni, vagy le lehet vonni. Az esetleges fizetendő adót abban az adómegállapítási időszakban kell megfizetni, amikor a pozíciószám megszűnik, vagyis ez nem minősül önrevíziónak, így önrevíziós pótlékot sem kell fizetni.
Az árréstömeg újraszámítása az adóhatósággal való elszámolás eszköze, az utasnak adott számlát nem kell helyesbíteni (az abban feltüntetett áfát utólag nem kell módosítani).
Az önálló pozíciószámra összevonható árréstömegen alapuló adózásra áttérést be kell jelenteni az adóhatóságnak, amely e bejelentéseket már a módosító törvény kihirdetése utáni naptól fogadja, de az adóalany legkorábban 2009. február 1-je után térhet át.
Számlázni - a törvény új kifejezésével - észszerű időben kell. Készpénzes ügyletek esetében például a készpénzfizetés időpontjában (ekkor ugyanis egy időben adják át a terméket, nyújtják a szolgáltatást, illetve kapják meg az ellenértéket). Nem készpénzes ügyleteknél a számlát továbbra is a teljesítés időpontjától számított 15 napon belül kell kiállítani.
Ha egy ügylet nem jár adóáthárítással -például az áfatörvény területi hatályán kívül esik, illetve a nemzetközi közlekedéshez kapcsolódóan mentes -, a korábbi szabályozással ellentétben a teljesítéstől számított 15. napot követően is kibocsátható a számla, de csak akkor, ha azt az egyedi körülmények megalapozzák.