adozona.hu
Mit kell tudni a társasági és az osztalékadóról?
Mit kell tudni a társasági és az osztalékadóról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ha az adózó kizárólag kis- és középvállalkozásoknak járó adóalap- és adókedvezményt kíván érvényesíteni, meg kell felelnie egy új közösségi rendeletnek, az Európai Bizottság 2008. augusztus 6-án kelt, egyes támogatásoknak a Közös Piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 800/2008/EK-rendeletének, az úgynevezett általános csoportmentességi rendeletnek (a rendeletről részletesebben lásd keretes írásunkat).
Ha egy 2008. december 31-e előtt nyújtott támogatás nem felel meg az általános c...
Ha egy 2008. december 31-e előtt nyújtott támogatás nem felel meg az általános csoportmentességi rendelet feltételeinek, de megfelel a 70/2001/EK-rendeletben foglaltaknak, akkor arra ez utóbbi jogszabály alkalmazható.
■ beruházási adóalap-kedvezmény;
■ 10 százalék adó az adóalap 50 millió forintot meg nem haladó részére;
■ beruházáshoz felvett hitel kamatkedvezménye;
■ leghátrányosabb térségben üzembe helyezett új gép, berendezés, jármű (kivéve személygépkocsi) egyösszegű leírása az üzembe helyezés adóévében.
■ létesítmény eszközeinek beszerzési ára akkor, ha a létesítmény bezárásra került - vagy bezárásra került volna, ha nem vásárolták volna fel - és az eszközöket egy független beruházó veszi meg, s azokra a korábbi beruházó nem vett igénybe támogatást.
A támogatott beruházás keretében beszerzett tárgyi eszközöket
■ kizárólag a támogatásban részesülő vállalkozásban, regionális beruházási támogatás esetében kizárólag a támogatással érintett létesítményben szabad felhasználni;
■ amortizálni kell;
■ piaci áron és feltételekkel harmadik féltől kell megvásárolni;
■ regionális beruházási támogatás esetén a vállalat eszközei közé kell besorolni, és három évig a támogatásban részesülő létesítményben kell használni.
A földterület és az épület kivételével az eszközök bérleti költségei csak akkor számolhatók el, ha a bérleti forma pénzügyi lízing, és a lízingszerződésben szerepel, hogy az eszközt a bérlőnek a futamidő lejárta után meg kell vásárolnia. Földterület és épületek bérlete esetén a bérletnek a beruházás befejezésének várható időpontját követő három évig fenn kell maradnia.
Az eszközöknek nem kell újnak lenniük.
■ Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld és Dél-Dunántúl tervezési-statisztikai régiókban 50 százalék;
■ Közép-Dunántúl tervezési-statisztikai régióban 40 százalék;
■ Nyugat-Dunántúl tervezési-statisztikai régióban és Pest megyében 30 százalék;
Budapesten 25 százalék (2011-2013 között 10 százalék).
A tervezési-statisztikai régiókba tartozó megyék (az országos területfejlesztési koncepcióról szóló 97/2005. OGY-határozat szerint):
■ Dél-Alföld: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád
■ Dél-Dunántúl: Baranya, Somogy, Tolna
■ Észak-Alföld: Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg
■ Észak-Magyarország: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád
■ Közép-Dunántúl: Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém
■ Közép-Magyarország: Budapest, Pest megye
■ Nyugat-Dunántúl: Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala
Kisvállalkozás adózó támogatásintenzitásának mértéke a régiós alapérték + 20 százalék; középvállalkozás adózóé alapérték + 10 százalék (kivéve, ha a kis- vagy a középvállalkozás a szállítási ágazatban működik, vagy nagyberuházást valósít meg).
Nagyberuházás esetén a támogatási intenzitás a régiós alapmérték
■ 100 százaléka a beruházás jelenértéken 50 millió eurónak megfelelő forintrészére;
■ 50 százaléka a beruházás jelenértéken 50-100 millió eurónak megfelelő forintrészére;
■ 34 százaléka a beruházás jelenértéken 100 millió euró fölöttinek megfelelő forintrészére.
Nagyberuházásnak az a tárgyieszköz-beruházás minősül, amelynek elszámolható költsége a támogatás odaítélésének időpontjában irányadó árak és árfolyamok alapján meghaladja az 50 millió eurót.
Mezőgazdasági termékek feldolgozására és forgalmazására irányuló beruházások esetén a maximális támogatási intenzitás
■ kis- és középvállalkozás kedvezményezett esetében Budapesten és Pest megyében a támogatható költségek legfeljebb 40 százaléka, minden más magyarországi régióban legfeljebb 50 százaléka.
__________________________________________________________________________________
A feltételes mentességre jogosultak köre kiegészült a közhasznú és a kiemelkedően közhasznú nonprofit gazdasági társasággal, azzal, hogy ők csak az iparűzési adó alól mentesülhetnek.
Az úgynevezett közszolgáltató szervezetek akkor is levonhatják iparűzésiadó-alapjukból a külföldi telephelyen végzett tevékenységből származó adóalaprészt, ha külföldi gazdasági tevékenységük után semmilyen külföldi helyi adót nem fizettek.
__________________________________________________________________________________
A támogatást nyújtó társaságiadó-alany akkor érvényesítheti az adóalap- és az adókedvezményt, ha rendelkezik a mozgóképszakmai hatóság által kiállított támogatási igazolással.
Az adókedvezményt az adózó a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összegig a támogatás nyújtásának adóéve és az azt követő három adóév adójánál számolhatja el, egy-egy adóévben legfeljebb az adója 70 százalékáig.
Az adóalap- és az adókedvezménnyel egyszerre lehet élni.
A kedvezményes 10 százalékos adókulcs 2009. január 1-jétől csak akkor alkalmazható, ha
■ a10 százalékos adómérték alkalmazásának adóévében és a megelőző adóévben nem született jogerős és végrehajtható határozat arról, hogy az adózó nem felelt meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok általános feltételeinek (nem felel meg, ha például nincs írásba foglalt munkaszerződés, a munkáltató elmulasztja a tájékoztatást a munkarendről, a szabadságról, a felmondási időről, sérül a konzultációhoz, a kollektívszerződés-kötéshez fűződő jog, nem érvényesülnek az érdek-képviseleti tisztségviselők munkaidőkedvezményre, távollétre, annak díjazására vonatkozó jogai);
■ a 10 százalékos adómérték alkalmazásának adóévében és a megelőző adóévben jogerős és végrehajtható munkaügyi, munkavédelmi vagy az egyenlő bánásmód elvének megsértése miatt meghozott közigazgatási határozat, illetve ilyen közigazgatási határozatot elbíráló jogerős bírósági határozat nem szabott ki bírságot, vagy munkaügyi bíróság nem állapított meg jogsértést amiatt, mert nem érvényesültek a munkaügyi kapcsolatok különös feltételei (nem érvényesülnek, ha például sérül a munkavállalókkal szembeni egyenlő bánásmód elve, nem tartják be a munkaidőre, a pihenőidőre, a rendkívüli munkavégzésre, valamint a szabadságra, a munkabér összegére és védelmére jogszabályban, kollektív szerződésben előírtakat);
■ a 10 százalékos adómérték alkalmazásának adóévében az adózó eleget tett a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeként a munka törvénykönyvében megfogalmazott, az érdek-képviseleti szervekkel kapcsolatos kötelezettségének (például véleményeztette a munkavállalók nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések tervezetét, tájékoztatta a szakszervezeteket, egyeztetett az érdekképviseletekkel).
Mindez azt is jelenti, hogy
■ nem alkalmazható a kedvezményes adókulcs, ha a jogsértés nem az adóévben vagy a megelőző adóévben történt ugyan, hanem korábban, de a határozat ezen időszakokban emelkedett jogerőre;
■ alkalmazható a kedvezményes adókulcs, ha a jogsértés az adóévben vagy a megelőző adóévben történt ugyan, de a határozat csak később emelkedik jogerőre.
Nem kell a jövedelem-(nyereség-)minimum-mal kapcsolatos rendelkezéseket alkalmaznia az adózónak az előtársasági adóévben és az azt követő adóévben, továbbá az első adóévében sem, ha
■ vagy nem köteles az előtársasági időszakról külön beszámolót készíteni;
■ vagy az adóévben, illetve a megelőző adóévben elemi kár sújtotta, és annak mértéke - több kár esetén azok összesített értéke - eléri az elemi kár bekövetkezését megelőző adóév évesített árbevételének 15 százalékát, átalakulással létrejött adózónál a jogelőd árbevételéből számított, az átalakulás formájától függően azzal egyező, összesített vagy megosztott árbevétel 15 százalékát.
B) Társaság első adóéve 2008. január 15-étől 2008. december 31-éig tart (vagyis az előtársasági időszakról külön beszámoló készítésére nem kötelezett), az első adóévet követő adóév pedig a 2009-es adóév. Az első adóévben nem kell alkalmaznia a jövedelem-(nyereség-)minimummal kapcsolatos rendelkezéseket, ami azt is jelenti, hogy ebben az adóévben a kedvezményes adókulcs alkalmazásához nem kell vizsgálnia, hogy az adóalapja az adóévben és az azt megelőző adóévben eléri-e a jövedelem-(nyereség-) minimumot. Ezt az első adóévet követő adóévben (azaz a 2009-es adóévben) sem kell vizsgálnia, mert a megelőző adóévben (azaz az első adóévben) nem vonatkozott rá az a szabály, hogy az adóalapjának legalább a jövedelem-(nyereség-)minimumnak kell lennie.
2. "A" társaság 2008. december 15-én beolvad "B" társaságba. "B" akkor alkalmazhatja a kedvezményes adókulcsot, ha adóalapja a 2008. január 1-jétől 2008. december 31-éig tartó adóévben (naptári évvel megegyező üzleti évet feltételezve) legalább a jövedelem-(nyereség-)minimum.
3. "C" társaság 2008. december 15-én szétválik "A" és "B" társaságra. "A" és "B" akkor alkalmazhatja a kedvezményes adókulcsot, ha adóalapjuk a 2008. december 16-ától 2008. december 31-éig tartó adóévben (naptári évvel megegyező üzleti évet feltételezve) legalább a jövedelem-(nyereség-)minimum.
4. "A" társaságból 2008. december 15-én kiváló "B" társaság akkor élhet a kedvezményes adókulccsal, ha adóalapja a 2008. december 16-ától december 31-éig tartó adóévben (naptári évvel megegyező üzleti évet feltételezve) legalább a jövedelem-(nyereség-) minimum.
1. Adózás előtti eredmény |
50 000 |
2. Adóalap-csökkentő tételek |
80 000 |
3. Adóalap-növelő tételek |
40 000 |
4. Számított társaságiadó-alap [1. - 2. + 3.] |
10 000 |
5. Jövedelem-(nyereség)- minimum |
60 000 |
6. Számított társasági adó* [4. x 0,16] |
1 600 |
1. Adózás előtti eredmény |
50 000 |
2. Adóalap-csökkentő tételek |
60 000 |
3. Adóalap-növelő tételek |
70 000 |
4. Számított társaságiadó-alap [1. - 2. + 3.] |
60 000 |
5. Jövedelem-(nyereség)-minimum |
70 000 |
6. Számított társasági adó* (5. - 50 000 000) x 0,16] |
8 200 |
__________________________________________________________________________________
Tétel |
Számítás |
Érték |
Forgalmi értékhatár |
- |
25 000 - 150 000 Ft/m2 |
Önkormányzati besorolás |
- |
100 000 Ft/m2 |
Helyi építményadó* |
- |
0,05% |
Ingatlan alapértéke |
hasznos
alapterület x fajlagos |
12 000 000 Ft |
Korrekciók lépésenként** | ||
- kor |
1,15 x 12 000 000 |
13 800 000 Ft |
- falazat |
1 x 13 800 000 |
13 800 000 Ft |
- komfortosság |
1,05 x 13 800 000 Ft |
14 490 000 Ft |
- szobaszám |
1 x 14 490 000 |
14 490 000 Ft |
- közművesítettség |
1 x 14 490 000 |
14 490 000 Ft |
- földút |
0,9 x 14 490 000 |
13 041 000 Ft |
- úszómedence |
1,05 x 13 041 000 |
13 693 050 Ft |
Számított érték (adóalap) |
1,15 x
1 x 1,05 x 1 x 1 x 0,9 x |
13 693 050 Ft |
Helyi építményadó |
0,05 x 13 693 050 |
6847 Ft/év |
**A helyiadótörvény 2. melléklete szerint.
Közszolgáltató szervezet a Tartalékgazdálkodási Kht. is, s annak megszűnése után a tevékenységét továbbvivő nonprofit gazdasági társaság is az lesz.
A számított érték az ingatlan forgalmi értékén alapul, ami főként a területi elhelyezkedéstől, fekvéstől, a rendeltetéstől (lakás, üzlet), az alapterülettől és fontosabb fizikai jellemzőktől függ (épület esetében például kor, falazat, telek esetében is közműellátottság). A helyiadó-törvény ennek keretében megyénként, azon belül településtípusonként (a fővárosban kerületenként) tartalmazza az egyes ingatlanfajták fajlagos forgalmi értékhatárait (országos értéktérkép). A törvény ötféle épületingatlant különböztet meg:
■ lakás egylakásos lakóépületben (családi ház);
■ lakás többlakásos lakóépületben;
■ üdülő;
■ kereskedelmi egység (például üzlet, iroda, szálloda);
■ egyéb nem lakáscélú épület (például műhely, garázs).
Az országos értéktérkép alapján a települési önkormányzatnak rendeletet kell alkotnia az egyes ingatlanfajták fajlagos - vagyis 1 négyzetméterre jutó - helyi forgalmi értékeiről (Pest megyén belül például az országos értéktérkép alapján a községekben családi házakra négyzetméterenként 25 ezer és 150 ezer forint közötti értékeket lehet megadni). Az önkormányzat a településen belül értékövezeteket is kialakíthat, vagyis különböző értéket határozhat meg fekvéstől függően a település egyes ingatlancsoportjaira.
Az önkormányzati adóhatóság a bevallásban megadott cím alapján beazonosítja az értékövezetet, és a bevallásban közölt hasznos alapterület, az önkormányzati rendeletben szereplő fajlagos forgalmi érték, továbbá az egyes fizikai jellemzőkhöz tartozó korrekciós tényezők többtényezős szorzataként kiszámítja az ingatlan értékét (számított érték), vagyis az adó alapját.
■ arányosítással határozza-e meg, amikor is az adóév egészére megállapított társasági adót csökkentheti a közhasznú társaságkénti működése alatti kedvezményezett tevékenységének az adóévi összes bevételéhez viszonyított arányos részével [a bevételi arányt két tizedesjegyre kell kiszámítani, a tevékenység kedvezményezettségét pedig a társaságiadó-törvény 6. számú mellékletének 2009. június 30-án hatályos C) fejezete alapján kell meghatározni];
■ közbenső mérleg készítésével határozza-e meg, amikor is az adóévi társasági adót csökkentheti a közhasznú társasági működés utolsó napjára készített közbenső mérleg alapján számított adómentességnek megfelelő adóval (ebben az esetben a közhasznú társasági működés utolsó napjára közbenső mérleget kell készítenie - de ezt nem kell könyvvizsgálóval felülvizsgáltatni -, és azt a jogutódnak a kötelezettségek megállapításához való jog elévüléséig meg kell őriznie).
Ha a közhasznú társaságból alakult nonprofit kft vagy más nonprofit gazdasági társasági formájú cég nem szerzi meg a közhasznú vagy kiemelkedően közhasznú besorolást, akkor adózás előtti eredményét meg kell növelnie a közhasznú társaságnál nyilvántartott, adómentesen képződött saját tőke összegével.
■ a társasági szerződés módosításával nonprofit korlátolt felelősségű társaságként működnek-e tovább (ha igen, az nem minősül átalakulásnak; ami azt is jelenti, hogy a közhasznú társaságkénti működés időszaka nem számít önálló üzleti évnek, s befejezésével nem kell sem beszámolót készíteni, sem pedig adóbevallást beadni);
■ átalakulnak-e más - nem korlátolt felelősségű - nonprofit gazdasági társasággá (ilyenkor a közhasznú társasági időszakot mint önálló üzleti, azaz adóévet le kell zárni, és nonprofit gazdasági társaságként új üzleti, vagyis adóév kezdődik);
■ elhatározzák-e megszűnésüket (amikor is tevékenységüket le kell zárniuk, beszámolót és adóbevallást kell készíteniük).
2009. adóév (ezer forint)
1. Összes bevétel |
200 000 |
1/a Ebből: kht kedvezményezett bevétele |
50 000 |
2. Összes költség |
170 000 |
3. Adózás előtti eredmény [1. - 2.] |
30 000 |
4. Adózás előtti eredményt csökkenti |
22 000 |
5. Adózás előtti eredményt növeli |
12 000 |
6. Társaságiadó-alap [3. - 4. + 5.] |
20 000 |
7. Számított társasági adó [6. x 0,1] |
2 000 |
8. Számított adó* [7. x 1/a / 1.] |
500 |
9. Fizetendő társasági adó [7. - 8.] |
1 500 |
2009. adóév* (ezer forint)
Éves |
Közbenső |
|
1. Összes bevétel |
200 000 |
80 000 |
1/a Ebből: kht |
- |
50 000 |
2. Összes költség |
170 000 |
70 000 |
3. Adózás előtti eredmény |
30 000 |
10 000 |
4. Adózás előtti eredményt |
22 000 |
8 000 |
5. Adózás előtti eredményt |
12 000 |
3 000 |
6. Társasági adóalap |
20 000 |
5 000 |
7. Számított társasági adó |
2 000 |
500 |
8. Adómentesség** |
315 |
- |
9. Fizetendő adó [7. - 8.] |
1 685 |
- |
**2009. március 31-én, feltételezve, hogy az 5 000 000 Ft adóalap arányában illeti meg.
__________________________________________________________________________________
■ az ellenőrzött külföldi társaságtól kapott osztalék,
■ az ellenőrzött külföldi társaság jogutód nélküli megszűnése miatt kivont részesedés,
■ az ellenőrzött külföldi társaság jegyzett tőkéje leszállítása miatt kivont részesedés.
A csökkentés feltétele, hogy
■ az e jogcímeken elszámolt bevétel felét az adózó legkésőbb 2009. június 30-áig magyar állampapírba fektesse,
■ az állampapírt két évig megtartsa (legfeljebb átmenetileg - alkalmanként 15 napig - tarthatja bankszámlán vagy ügyfélszámlán az értékpapír lejárata vagy cseréje miatt).
2008-ban és 2009-ben |
utoljára 2008-ban |
Bács-Kiskun megye |
|
Bácsalmási, Jánoshalmai |
Bácsalmási, Jánoshalmai |
Baranya megye |
|
Sásdi, Sellyei, Szigetvári |
Sásdi, Sellyei,
Szigetvári, |
Békés megye |
|
Békési, Mezőkovácsházai, Sarkadi, Szeghalomi |
Mezőkovácsházai,
Sarkadi, |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
|
Abaúj-Hegyközi,
Bodrogközi, Edelényi, Encsi, Mezőcsáti, |
Abaúj-Hegyközi,
Bodrogközi, |
Csongrád megye |
|
Kisteleki, Mórahalomi |
Kisteleki, Mórahalomi |
Hajdú-Bihar megye |
|
Balmazújvárosi, Berettyóújfalui, Derecske-Létavértesi, Hajdúhadházi, Püspökladányi |
Balmazújvárosi,
Berettyóújfalui, |
Heves megye |
|
Hevesi, Pétervásárai |
Bélapátfalvai,
Hevesi, |
Jász-Nagykun-Szolnok megye |
|
Kunszentmártoni, Tiszafüredi |
Kunszentmártoni, Tiszafüredi |
Nógrád megye |
|
Bátonyterenyei, Salgótarjáni, Szécsényi |
Bátonyterenyei,
Salgótarjáni, |
Somogy megye |
|
Barcsi, Csurgói, Kadarkúti, Lengyeltóti, Tabi |
Barcsi, Csurgói,
Lengyeltóti, |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
|
Baktalórántházai, Csengeri, Fehérgyarmati, Ibrány- |
Baktalórántházai, Csengeri, |
Tolna megye |
|
Tamási |
Tamási |
Vas megye |
|
- |
Őriszentpéteri |
2008-ban és 2009-ben |
utoljára 2008-ban |
Bács-Kiskun megye |
|
Bácsszentgyörgy, Csávoly, Dunafalva, |
Fülöpháza, Kunbaracs |
Baranya megye |
|
Ág,
Alsómocsolád, Apátvarasd, Babarcszőlős, Berezdek, |
Ivánbattyán,
Kékesd, Szalatnak, Szellő, Szőke |
Békés megye |
|
Kardos |
Pusztaföldvár |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye | |
Alsószuha, Alsótelekes, Dédestapolcsány,
Dövény, |
Bánhorváti,
Felsőregmec, Füzér, Füzérkomlós, Hejőbába, Kishuta, Köröm, Mályinka, Nagyhuta, Ormosbánya, Rudabánya, Rudolftelep, Trizs, Vágáshuta, Vilyvitány, Zubogy |
Csongrád megye |
|
Ambrózfalva, Apátfalva, Árpádhalom,
Csanádalberti, |
- |
Győr-Moson-Sopron megye |
|
Cakóháza | Fenyőfő |
Hajdú-Bihar megye |
|
Álmosd, Bagamér, Folyás, Hajdúszovát, Újszentmargita |
- |
Heves megye |
|
Bekölce, Erk, Hevesaranyos, Mezőszemere,
Nagyfüged, |
Sarud, Újlőrincfalva |
Jász-Nagykun-Szolnok megye |
|
Jászladány, Kétpó, Kunmadaras, |
Kuncsorba |
Komárom-Esztergom megye |
|
Bakonybánk | - |
Nógrád megye |
|
Bér, Bokor, Cerháthaláp, Csitár,
Erdőtarcsa, Horpács, |
Cserhátsurány, Debercsény, |
Somogy megye |
|
Bakháza, Beleg, Bolhás, Csököly, Ecseny,
Edde, Gadány, |
Alsóbogát, Bálványos, |
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
|
Nagycserkesz, Rétközberencs,
Szabolcsveresmart, |
- |
Tolna megye |
|
Báta, Bikács, Csibrák, Dalmand, Grábóc,
Gyulaj, Jágónak, |
Bátaapáti, Mórágy, Mőcsény, |
Vas megye |
|
Keléd, Kondorfa |
Döbörhegy, Szakonyfalu |
Veszprém megye |
|
Bakonybenye, Bakonypölöske,
Bakonyszentistván, |
Adorjánháza, Bazsi, |
Zala megye |
|
Baglad, Bánokszentgyörgy, Bezeréd,
Bucsuta, |
- |