adozona.hu
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A távhőt terhelő áfakulcs 5 százalék lesz: a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló, 2009. november 2-án elfogadott törvény a távhőszolgáltatást (ideértve a villamos energiáról szóló törvény alapján megújuló energiaforrásnak minősülő energiaforráson alapuló hőszolgáltatást is) az 5 százalékos áfamérték alá sorolja majd. A hatálybalépés feltétele, hogy az Európai Bizottság három hónapon belül ne emeljen vétót.
A távhőszolgáltatásra és a vill...
A távhőszolgáltatásra és a villamos energiáról szóló törvény alapján megújuló energiaforrásnak minősülő energiaforráson alapuló hőszolgáltatásra vonatkozó 5 százalékos adómérték azon (táv)hődíjakra lesz először alkalmazható, amelyek megfizetése az 5 százalékos adókulcs alá sorolás hatálybalépésének napjára (várhatóan 2010. január 15-én) vagy az után esedékes. Ezen (táv)hődíjak függetlenül attól 5 százalékos kulccsal fognak adózni, hogy a díjakkal érintett elszámolási időszakok a hatálybalépés napját (várhatóan 2010. január 15-ét) megelőzően lezárultak, vagy ezen időponton "áthúzódnak", vagy teljes egészében az utánra esnek.
A teljesítési hely megállapításakor az adóhatóságnál áfanyilvántartásba vett és közösségi adószámmal (áfaazonosító számmal) rendelkező nem adóalany jogi személyek is adóalanynak minősülnek. Vagyis ha a szolgáltatást belföldi nem adóalany jogi személynek nyújtják, az a teljesítési hely megállapításakor abban az esetben számít adóalanynak, ha közösségi adószámmal rendelkezik (vagy nem, de rendelkeznie kellene vele), másik tagállambeli nem adóalany jogi személy esetében pedig akkor, ha az uniós áfairányelvnek megfelelő áfaazonosító számmal rendelkezik (vagy azzal szabály szerint rendelkeznie kellene).
A szolgáltatásnyújtás teljesítési helyének meghatározásakor adóalanyoknak tekintendők azok a nem áfaalany jogi személyek is, amelyeknek a közösségen belüli termékbeszerzései a tárgyévet megelőző évben vagy a tárgyévben meghaladták a 10 ezer eurót (vagy noha nem, de az adózást választották), és ezért közösségi adószámmal rendelkeznek (vagy szabály szerint kellene vele rendelkezniük). Vagyis ha például nem adóalany magyar jogi személynek a közösségen belüli termékbeszerzése a megelőző évben meghaladta a 10 ezer eurót - ezért közösségi adószámot kellett kiváltania -, s szolgáltatást vesz igénybe osztrák adóalanytól, közölnie kell az osztrákkal a közösségi adószámát. Ilyenkor az osztrák adóalany nem számít fel hozzáadottérték-adót, a nem adóalany magyar pedig köteles önadózás keretében belföldön megfizetni az igénybe vett szolgáltatás áfáját.
Az áfa tárgyi hatályán kívül eső tevékenységet (például holdingtevékenységet) is végző adóalanyokat az összes részükre nyújtott szolgáltatás esetében adóalanynak kell tekinteni. Vagyis ha az adóalany az adóalanyiságán kívüli tevékenységéhez vesz igénybe szolgáltatást, a teljesítési helyet akkor is úgy kell meghatároznia, mintha azt adóalanyként vette volna igénybe. Kivétel ez alól az a szolgáltatás, amelyet az adóalany a saját vagy alkalmazottai magánszükségleteinek kielégítése céljából vesz igénybe (vagyis ő lesz a végső fogyasztó), ilyenkor az áfa továbbra is a szolgáltatásnyújtót terheli. Kivételek azon személyek, szervezetek is, akik (amelyek) kizárólag abban az esetben válnak adóalannyá (eseti adóalanyok), ha az áfatörvény értelmében újnak minősülő közlekedési eszközt értékesítenek a közösség másik tagállamába, vagy új ingatlant értékesítenek. Mivel ők csak az adott kereskedelmi ügyletre tekintendők adóalanynak, nem az összes igénybe vett szolgáltatásuk esetében számítanak annak, hanem csak azokra a szolgáltatásokra, amelyek az ügylethez kapcsolódnak. Ha például másik tagállamba új autót értékesítő magánszemély, aki ezen értékesítése miatt eseti adóalannyá válik, az eladást ügynökre bízza - ügynöki szolgáltatást vesz igénybe -, azt úgy kell tekinteni, mint amelyet adóalanyként vett igénybe, vagyis a szolgáltatás teljesítési helye a szolgáltatást igénybevevő székhelye (telephelye). A magánszemély az általa igénybe vett más szolgáltatások esetében továbbra sem számít adóalanynak.
Nem adóalany jogi személynek pusztán azért nem kell közösségi adószámot kiváltania, mert másik tagállambeli adóalanytól vesz igénybe szolgáltatást. Ha előző évi vagy tárgyévi közösségen belüli termékbeszerzése összesen 10 ezer euró alatt maradt, akkor nem minősül adóalanynak, vagyis a szolgáltatásteljesítési hely nem az ő székhelye, hanem a szolgáltatást nyújtóé, s az áfát is annak kell megfizetnie. Ha például nem adóalany, közösségi adószámmal nem rendelkező magyar jogi személy szolgáltatást vesz igénybe szlovák adóalanytól, a szlováknak kell megfizetnie otthon a szlovák hozzáadottérték-adót.
Ha tehát magyarországi adóalany vesz igénybe áfaköteles szolgáltatást másik tagállami vagy közösségen kívüli adóalanytól, a szolgáltatásnyújtás után az adót - fordított adózás keretében - a magyar adóalanynak kell megfizetnie. Ha magyarországi adóalany nyújt szolgáltatást külföldi (akár unión kívüli) adóalanynak, az adót szintén az igénybevevőnek kell megfizetnie. Igénybevevőn közösségen belüli igénybevevő esetén továbbra is az adóalanyok, illetve az áfanyilvántartásba vett nem adóalany jogi személyek értendők, közösségen kívül csak az adóalanyok.
Uniós adóalanyok esetében az áfaazonosító szám alapján ellenőrizhető, hogy a partner adóalany-e. A közösség területén kívül letelepedett adózó esetében az adóalanyiság igazolható például az őt adóalanyként nyilvántartásba vevő hatóság által kiállított igazolással, a letelepedése szerinti állam által kiadott adószámmal, illetve ahhoz hasonló azonosító számmal. Kivételek ez alól az áfatörvény 46. paragrafusában felsorolt szolgáltatások - például tanácsadás, pénzügyi szolgáltatások -, ezek esetében elegendő azt igazolni, hogy a partner a harmadik országban letelepedett, magát az adóalanyiságot nem kell.
2010. január 1-jétől ezen új főszabály szerint kell megfizetni az áfát az azon adóalanyok (ideértve az áfanyilvántartásba vett nem adóalany jogi személyeket is) közötti szolgáltatások után is, amelyekre korábban ettől eltérő teljesítési hely vonatkozott. Ezek a következők:
■ ügynöki szolgáltatás (más nevében és javára történő szolgáltatásnyújtás),
■ termékfuvarozás,
■ a termékre (az ingatlan kivételével) irányuló szakértői tevékenység,
■ a terméken (az ingatlan kivételével) végzett munka vagy bérmunka.
2009. december 31-éig |
2010. január 1-jétől |
|
adóalanynak nyújtott szolgáltatás |
nem adóalanynak nyújtott szolgáltatás |
|
A törvényben külön nem nevesített szolgáltatások (főszabály) |
||
Teljesítési hely az, ahol a szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal letelepedett, ennek hiányában lakóhelyének, szokásos tartózkodási helyének állama. [36. §] |
Ahol a szolgáltatás igénybevevője gazdasági céllal letelepedett, ennek hiányában a lakóhelyének, szokásos tartózkodási helyének állama. [37. § (1)] |
Ahol a szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal letelepedett, ennek hiányában a lakóhelyének, szokásos tartózkodási helyének állama. [37. § (2)] |
Közvetítői (más nevében és javára nyújtott) szolgáltatás |
||
1 Teljesítési hely az, ahol a közvetített ügylet teljesítési helye van. Ha a közvetítői szolgáltatás igénybe vevője a közösségnek nem abban a tagállamában nyilvántartásba vett adóalany, ahol a közvetített ügylet teljesítési helye van, a közvetítői szolgáltatás nyújtásának teljesítési helye a közösség azon tagállama, ahol ezzel összefüggésben a közvetítői szolgáltatás igénybevevőjét adóalanyként nyilvántartásba vették. [37. § (1)-(2)] |
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
Ahol a közvetített ügyletet teljesítik. [38. §] |
Termék fuvarozása |
||
A ténylegesen megtett útszakasz. [39. §] |
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
A ténylegesen megtett útszakasz. [41. § (1)] |
Termék közösségen belüli fuvarozása |
||
Teljesítési hely a termék fuvarozásának indulási helye. Ha a termék fuvarozásának igénybevevője a közösségnek nem abban a tagállamában nyilvántartásba vett adóalany, ahol a termék fuvarozásának indulási helye van, a termék fuvarozásának teljesítési helye a közösség azon tagállama, ahol ezzel összefüggésben a termék fuvarozásának igénybevevőjét adóalanyként nyilvántartásba vették. [40. § (1)-(2)] |
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
A termék fuvarozásának indulási helye. [41. § (2)] |
Termék közösségen belüli fuvarozását más nevében és javára közvetítő szolgáltatása |
||
Teljesítési hely a termék fuvarozásának indulási helye. Ha a közvetítői szolgáltatás igénybevevője a közösség más tagállamában nyilvántartásba vett adóalany, mint ahol a termék fuvarozásának indulási helye van, a közvetítői szolgáltatás nyújtásának teljesítési helye a közösség azon tagállama, ahol ezzel összefüggésben a közvetítői szolgáltatás igénybevevőjét adóalanyként nyilvántartásba vették. [41. § (1)-(2)] |
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
|
Személy szállításához, illetve termék fuvarozásához járulékosan kapcsolódó szolgáltatások, a közvetlenül termékre - kivéve az ingatlant - irányuló szakértői értékelés, a terméken - kivéve az ingatlant - végzett munka |
||
Teljesítési hely az, ahol a szolgáltatást ténylegesen teljesítik. [42. § (1) b)-d)] |
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
A szolgáltatás tényleges teljesítési helye. [43. § (1) a)-c)] |
Közlekedési eszköz bérbeadása |
||
A főszabály szerinti teljesítési hely. |
Rövid időtartamú* bérbeadásnál teljesítési hely az, ahol a közlekedési eszközt ténylegesen a vevő birtokába adják. [44. §] Hosszú időtartamú* bérbeadásnál a főszabály szerinti teljesítési hely. |
|
Éttermi és egyéb vendéglátó-ipari szolgáltatás |
||
A főszabály szerinti teljesítési hely (nincs külön szabályozva). |
A szolgáltatás teljesítési
helye. Ha az éttermi és egyéb vendéglátó-ipari szolgáltatást vasúti, vízi vagy légi közlekedési eszközön a
közösség területén belül nyújtják, [45. § (1)-(2)] |
|
*Vízi közlekedési eszköz esetében a rövid időtartam maximum 90 nap, egyéb közlekedési eszköz esetében maximum 30 nap, a hosszú az ezeknél több nap. |
Hosszú távú bérbeadás esetében a főszabály érvényes, vagyis a szolgáltatást igénybe vevő adóalany székhelye, állandó telephelye minősül a teljesítés helyének, s neki kell megfizetnie az áfát is (közlekedési eszköz bérbeadásakor 2010-ig ez éppen fordítva volt, az akkori főszabály szerint az áfát a szolgáltatást nyújtó fizette). Ha magyar cég egy évnél hosszabb futamidővel nyílt végű lízingkonstrukcióban gépjárművet bérel német cégtől, a lízing utáni áfát a magyar adóalanynak kell itthon megfizetni önadózással.
Az adóalanyoknak összesítő nyilatkozatot kell benyújtaniuk az adóhatósághoz a határon átnyúló, főszabály szerinti teljesítési helyű más tagállambeli adóalanyok - ideértve az áfanyilvántartásba vett nem adóalany jogi személyt is - részére teljesített, illetve tőlük igénybe vett szolgáltatásokról (hasonlóan ahhoz, ahogy a közösségen belüli termékértékesítéshez eddig is kellett).
1. Ha a magyar adóalany nem közli német partnerével a januárban a román ügylet miatt megkért és megkapott közösségi adószámát, akkor a német adóalanynak fel kell számítania és be kell fizetnie a német hozzáadottérték-adót.
2. Ha a magyar adóalany közli a német adóalannyal a közösségi adószámát, akkor a törvény szerint azt kell feltételezni, hogy alanyi adómentes adóalany létére azt választotta, hogy közösségen belüli beszerzéseit leadózza. Vagyis a német ügyletben is és azt követően közösségi beszerzései után egészen 2012. december 31-éig önadózással meg kell fizetnie az áfát.
__________________________________________________________________________________
A közösségi adószám kiváltása önmagában nem jelenti azt, hogy a speciális adóalanynak áfát kellene fizetnie a közösségen belüli beszerzései után. Ha azonban az adóalany másik tagállambeli vásárláskor közli az eladóval érvényes közösségi adószámát - amivel azt a látszatot kelti, hogy ezen beszerzését itthon leadózza -, azt úgy kell tekinteni, hogy a speciális adóalany a közösségen belüli beszerzéseire áfafizetési kötelezettséget választott. Ez a speciális adóalanyt a választását követő két naptári évig köti, vagyis addig be kell fizetnie az áfát közösségi beszerzései után.
A speciális adóalany e választását köteles bejelenteni az állami adóhatóságnak, mégpedig az első olyan közösségen belüli termékbeszerzése teljesítési napját követő hónap 20-áig, amely esetében a közösségi adószámát az eladóval közölte.
Ha az adóalany szolgáltatást nyújt másik tagállamban letelepedett adóalanynak, s erre 2009-ben előleget fizetnek neki, de csak 2010-ben teljesít, az előleg után nem kell megfizetnie az áfát, és az ehhez esetleg kapcsolódó önellenőrzés pótlékmentesen elvégezhető, s a kapcsolódó bizonylatot is megfelelően korrigálnia szükséges.
A közösség területén nem letelepedett adóalanyokra ez a szabály nem vonatkozik: számukra nem kötelező az elektronikus ügyintézés (de választható), a Magyarországról való vissza-téríttetés iránti kérelmet pedig közvetlenül az állami adóhatósághoz kell benyújtaniuk.
A kérelem és az abban közölt információk magyarul és angolul is beadhatók.
Külföldi adóalany akkor igényelhet vissza áfát évente, illetve egy évnek három naptári hónapnál rövidebb fennmaradó részére, ha a visszatéríttetni kért adó összege eléri vagy meghaladja az 50 eurót, illetve az ennek megfelelő forintösszeget. Ha az adót egy naptári évnél rövidebb, de legalább három naptári hónapot elérő időszakra igénylik vissza, a visszatéríttetni kért adó nem lehet kevesebb 400 eurónál.
Az elbírálás részeként az adóhatóságnak meg kell vizsgálnia, hogy a kérelmet határidőn belül (vagyis legkésőbb a tárgyévet követő év szeptember 30-áig) nyújtották-e be a letelepedés helye szerinti tagállam illetékes hatóságához. Ha a kérelem határidőn túl érkezett, az adóhatóság érdemi vizsgálat nélkül elutasítja (a határidőn túl érkezett kérelmek elutasítására csak a visz-szatérítés szerinti tagállam adóhatóságának van joga, a letelepedés szerinti tagállaménak nincs). Magyarországon a kérelmezőnek elektronikusan csatolnia kell azokat a számlákat is, amelyeken az adóalap legalább 1000 eurónak, üzemanyag esetében 250 eurónak megfelelő forint.
Az állami adóhatóság akkor is elutasíthatja a kérelmet, ha azt már a letelepedés szerinti hatóság is elutasíthatta volna (például mert a kérelmező nála nem regisztrált áfaalany, vagy mert az ottani szabályok szerint alanyi adómentes adóalany).
Az adóhatóság, feltéve, hogy a rendelkezésre álló információk alapján nem hozhatna megalapozott döntést, két alkalommal írásos megkereséssel kiegészítő adatokat is bekérhet
■ a kérelmező külföldi adóalanytól (például annak egyéb számláit);
■ azon állam illetékes hatóságától, amely a külföldi adóalanyt nyilvántartásba vette (például regisztrációs adatokat);
■ harmadik féltől (vagyis attól, akiről feltehető, hogy érdemben hozzá tud járulni a kérelem elbírálásához).
Az információt elektronikus úton kell kérni, és a választ is úgy kell megadni, kivéve, ha a harmadik fél címzett az adóhatóság nyilvántartása szerint nem rendelkezik elektronikus kapcsolattartásra szolgáló címmel, illetve ha nem elektronikusan létrehozott eredeti okiratot (számlát, határozatot) kell bemutatni.
A válaszadásra egy hónap áll rendelkezésre, az adóhatóságnak pedig a válasz beérkezésétől számított két hónapon belül kell döntenie. Így egyszeri megkeresés esetén a döntést a kérelem beérkezésétől számított hét hónapon belül meg kell hozni, pótmegkeresés esetén nyolc hónapon belül. Az adó-visszatéríttetés iránti kérelemről hozott határozatot az adóhatóság elektronikus úton közli a kérelmezővel. A döntés ellen az adóalany a magyarországi adóalanyokra irányadó szabályok szerint fellebbezhet. A fellebbezést közvetlenül az állami adóhatósághoz kell benyújtania.
Ha a visszatéríttetési igény utóbb jogellenesnek bizonyul, a kérelmező adóalany köteles a neki megtérített adót visszafizetni.
A közösségen kívül letelepedett adóalanyok esetében az új szabályokat főszabály szerint azokban az esetekben kell először alkalmazni, amikor a visszatéríttetés iránti igény 2009. december 31-ét követően keletkezik.
A 2009-re vonatkozó kérelmeket 2010. szeptember 30-áig lehet benyújtani.
Azok az adóalanyok, akik korábban adófizetési kötelezettséget választottak ingatlanértékesítésükre, e döntésüket a változás hatálybalépésének napjára visszamenőleg megváltoztathatják úgy, hogy áfakötelezettségük csak a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanokra terjedjen ki. Erről 2010. január végéig nyilatkozniuk kell az adóhatóságnak (nyilatkozatukat addig postára adni). A határidő jogvesztő; ha az adóalany elmulasztja, igazolási kérelmet nem nyújthat be.
Az utazásszervezőnek a teljesítést megelőzően meg kell kapnia megrendelője nyilatkozatát arról, hogy az utasnak minősül-e (a szolgáltatást adóalanyként vagy nem adóalanyként, adóalanyi vagy nem adóalanyi minőségében veszi-e igénybe, és ha adóalanyként, akkor végső felhasználónak minősül-e). Ha az utazásszervezői szolgáltatás igénybevételének módjáról adott nyilatkozat valótlan, a magánszemély 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
Ha az utazásszervező 2010. január 1-je előtt vesz kézhez előleget, vagy azt addig jóváírják a bankszámláján, a régi utasfogalomnak megfelelő adózási módot kell alkalmaznia akkor is, ha az utazásra 2009. december 31-e után kerül sor.
Ha utazásszervező másik utazásszervezőnek értékesít kész programot, az értékesítés után továbbra is minden esetben az általános áfaszabályok szerint kell adózni.
A kereskedelmiszálláshely-szolgáltatáshoz kapcsolódó, önálló értékkel nem bíró szolgáltatások a szálláshely-szolgáltatás járulékos költségének minősülnek, így azokra is a 18 százalékos adómérték érvényes. A kapcsolódó szolgáltatások az alapcsomagban szereplő, önálló értékkel nem bíró (a szoba árába foglalt) szolgáltatások - függetlenül attól, hogy a szolgáltatásokat a vendég igénybe veszi-e -, ilyen például a szoba árában foglalt reggeli, az üdvözlőital, a kávé, a fürdőköpeny-használat, a szálláshely fürdőmedencéjének, szaunájának használata.
Kereskedelmiszálláshely-szolgáltatáshoz kapcsolódó, alapcsomagon túli, önálló értékkel bíró szolgáltatások - mint például a fogyasztás a minibárból, a telefonhasználat, a szállodai éttermi vendéglátás, a masszázs - a rájuk vonatkozó adómértékkel adóznak. E szolgáltatásokat a számlán tételesen kell feltüntetni.
A gyógyszolgáltatás a törvényi feltételek teljesítése esetén adómentes, egyébként 25 százalék adó terheli, ellenértékét a számlán a 18 százalékos adókulccsal adózó szálláshely-szolgáltatástól elkülönítetten kell feltüntetni.
Konferenciaszervezés esetén, ha a szálloda ezzel kapcsolatban egyéb tevékenységet nem fejt ki, csak a termet adja bérbe a konferenciához, és emellett a konferencia szervezőjének megrendelésére el is szállásolja a résztvevőket, a terembérlet a szállástól elkülönült, önálló értékkel bíró szolgáltatásként a rá vonatkozó adómértékkel adózik.
2009. december 10-én vagy 2010. január 5-én esedékes, a teljes díjat 18 százalék áfa terheli, függetlenül attól, hogy a díjjal érintett időszak mikorra esik. Azaz akkor is 18 százalék az adóteher, ha az érintett időszak 2009. november vagy december, akkor is, ha 2009. december 19-e - 2010. január 19-e, de akkor is, ha 2010. január vagy február.
B) Ha a távhődíj 2010. január 20-án esedékes, a teljes díjat 5 százalék áfa terheli, függetlenül attól, hogy a díjjal érintett időszak mikorra esik. Ez esetben tehát akkor is 5 százalék az adóteher, ha az érintett időszak 2009. november vagy december, akkor is, ha 2009. december 19-e -2010. január 19-e, és akkor is, ha 2009. január vagy február.