adozona.hu
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?
Mit kell tudni az általános forgalmi adóról?

- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés november 12-én új törvényt fogadott el az általános forgalmi adóról. Az új jogszabály tartalma, szerkezete, felépítése a 2007. január 1-jétől hatályba lépett, a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK-irányelvet követi. Több részletszabály módosult, de az áfa alapelvei, alapfogalmai változatlanok. Összeállításunkban ezért nem az új törvényt ismertetjük, hanem szokás szerint a változásokra, újdonságokra koncentrálunk.
Bármilyen tevékenységű belföldi kapcsolt vál...
Az Országgyűlés november 12-én új törvényt fogadott el az általános forgalmi adóról. Az új jogszabály tartalma, szerkezete, felépítése a 2007. január 1-jétől hatályba lépett, a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK-irányelvet követi. Több részletszabály módosult, de az áfa alapelvei, alapfogalmai változatlanok. Összeállításunkban ezért nem az új törvényt ismertetjük, hanem szokás szerint a változásokra, újdonságokra koncentrálunk.
Az áfacsoportban részt vevők a továbbiakban nem önálló forgalmiadó-alanyok (a csoport a jogutód), hanem együtt számítanak egyetlen áfaalanynak (de minden más adónemben önállóan számolnak el). A csoporttagok egymás közötti ügyletei után nem keletkezik áfafizetési kötelezettség.
A csoport működéséért az érintett kapcsolt vállalkozások egyetemlegesen felelnek, függetlenül attól, tagjai-e az áfacsoportnak. E szerint tehát a csoportban részt vevő és a kívül maradó kapcsolt vállalkozás egyaránt egyetemlegesen felel a részt vevő tagnak a csoportos adóalanyiságot megelőzően keletkezett áfakötelezettsége teljesítéséért, továbbá a csoportos adóalanyiság időszakában is a keletkező áfakötelezettségei teljesítéséért.
A csoportos adóalanyiság megszűnésére a jogutódlásos megszűnés szabályai érvényesek, kivéve, ha a csoportos adóalanyiság éppen azért szűnik meg, mert a tagok jogutód nélkül megszűnnek.
A csoport létrejöttekor minden tagnak minden adójáról, a csatlakozáskor a csatlakozónak minden adójáról, a csoport megszűnésekor a csoportnak az áfáról, a tagnak viszont minden egyéb adójáról, a csoportból kiváláskor a kiváló tagnak az áfán kívül minden adójáról soron kívüli bevallást kell benyújtania. A soron kívüli bevallást a bevallási kötelezettséget kiváltó eseménytől, azaz a csoport létrejöttét, a csatlakozást, a csoport megszűnését, illetve a kiválást engedélyező határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belül kell benyújtani.
A csoportazonosító számot (csasz) az adóhatóság a csoport létrejöttét engedélyező határozatban adja meg. A csoporttagok a csoporton kívülre saját nevük alatt, önállóan végeznek tevékenységet, de bármit tesznek, azért a csoport felel. Ennek megfelelően nemcsak az adó fizetése, hanem az előzetesen felszámított adó összesítése és levonása is csoportszinten történik. Ha a csoport nem teljesít, akkor a csoporttagok egyetemlegesen felelnek, illetve azok a kapcsolt vállalkozások is, amelyek nem váltak a csoport tagjaivá.
Minthogy a csoport nem önálló jogi entitás (csak a forgalmi adózás keretében létező formáció), az egyes ügyleteket - civiljogi értelemben is - a csoporttagok bonyolítják le, ők kötik a szerződéseket. A számlát ennek megfelelően harmadik személyekkel szemben mindig valamelyik, a csoportban részt vevő tag állítja ki és fogadja be, de a számlán a saját neve mellett fel kell tüntetnie a csaszt (szükség esetén a csoport közösségi adószámát is).
A csoport a csaszon kívül közösségi adószámmal is rendelkezhet, amelyet a képviselő kérelmére állapít meg a csoport számára az állami adóhatóság.
A leendő csoporttagok a csoport engedélyezése iránti kérelmüket már a törvény kihirdetése napjától benyújthatják az adóhatósághoz, de a csoport legkorábban 2008. január 1-jén kezdheti meg a működést.
Sorozatos értékesítésnek az számít, ha a személy vagy szervezet két naptári éven belül már a negyedik építési telket vagy beépített új ingatlant értékesíti.
A kisajátított vagy öröklési illeték tárgyát képező (örökölt) beépített új ingatlan az áfafizetési kötelezettséget keletkeztető körbe számít ugyan, de ha csak ilyenek alkotnák a sorozatot - vagyis ha mind a négy értékesített ingatlan ilyen -, ezek értékesítése nem minősül sorozatjellegűnek, tehát nem áfaköteles.
A negyedik és az azt követő további építésitelek- és ingatlanértékesítések az áfa hatálya alá tartoznak (mivel az értékesítő már adóalany). Ha a sorozatos értékesítés szabálya alapján adóalannyá vált magánszemély, szervezet a negyedik értékesítést követő három naptári évben nem értékesít újra ilyen ingatlant, adóalanyisága a harmadik év december 31-én megszűnik (feltéve, hogy más okból nem áfaalany), amíg nem értékesít újból sorozatosan.
Az ingatlan értékesítésénél 2008-at kell kiinduló évnek tekinteni, az ezt megelőzően értékesített ingatlanokat nem kell számításba venni.
Az adózó köteles a negyedik ingatlan értékesítését az illetékes adóhatóságnak bejelenteni, az áfatörvény szerinti teljesítési időpontot követő 30 napon belül, az e célra rendszeresített adóhatósági nyomtatványon. A bejelentés a jogkövetkezmények szempontjából az adóbevallással egyenértékű. Ha az adózó kizárólag beépített ingatlan, építési telek sorozatos értékesítése miatt vált adóalany-nyá, nem önadózással adózik, hanem az adóhatóság veti ki rá az adót, figyelembe véve a levonható adót is. A hatósági adómegállapítás alapja ilyenkor az adózó bejelentése.
Az adózó az értékesítésről - az általános szabályok szerint - számlát köteles kiállítani.
Az adóalannyá válás (az áfafizetési kötelezettség) megnyitja a levonási jogot is, vagyis azok, akik ingatlanértékesítésük miatt lesznek adóalanyok, visszaigényelhetik azt az áfát, amelyet az adókötelesen értékesített ingatlanhoz kapcsolódó beszerzéseik során rájuk áthárítottak, de - ez általános szabály - legfeljebb annyit, amennyit az értékesítés után el kell számolni. Aki csak ingatlanértékesítés miatt lett adóalany, annak a levonható adóját is az adóhatóság állapítja meg a határozatában.
Ellenérték fejében történő termékértékesítésnek minősül ezentúl a közcélú adomány, a kötelespéldány, az ellenérték nélkül törvényi kötelezettség alapján történő termékátadás és az önkormányzatok, kistérségi társulások egymás közötti vagyonátadása, feltéve, hogy az adóalany részben vagy egészben levonhatja a termékhez kapcsolódó áfát.
Adófizetési kötelezettség keletkezik akkor is, ha a számlát kibocsátották, függetlenül attól, ténylegesen volt-e teljesítés. (Igaz, ha nem volt, s ezt az adóalany bizonyítani tudja, nem kell megfizetni az adót.) A fizetendő adót ebben az esetben a számlakibocsátáskor kell megállapítani. Számlakibocsátás alapján csak a számlán a termék értékesítőjeként, szolgáltatás nyújtójaként feltüntetett személy, szervezet kötelezett áfa fizetésére, feltéve, hogy a törvény egyéb rendelkezései szerint ő a kötelezett. Nem az értékesítőt, szolgáltatásnyújtót terheli az áfa, ha kétséget kizáróan bizonyítja, hogy bár számlát bocsátott ki, teljesítés nem történt, vagy történt ugyan, de nem ő teljesített, hanem más.
A 12 hónapot meghaladó időtartamhoz kötődő részlet vagy elszámolás esetén azonban részben már a 12. hónap utolsó napján is beáll az adófizetési kötelezettség. Ez azt jelenti, hogy függetlenül a részletfizetés, elszámolás 12 hónapon túli időtartamától, a 12 hónapra arányosan eső áfát be kell fizetni.
Ha az új áfaszabály a réginél valamennyi érintett félre együttesen és összességében elő-nyösebb - mert 2008 előtt áfakötelezettségük volt, de most nem lesz; marad ugyan kötelezettség, de kevésbé terhes; vagy mert az új szabály új vagy többletjogokat kínál -, az új törvény szerint lehet eljárni. Ehhez az kell, hogy valamennyi érintett fél így döntsön, és erről előzetesen és írásban nyilatkozzanak az állami adóhatóságnak legkésőbb 2008. február 15-éig. Ilyen esetben az önellenőrzés pótlékmentes.
Közérdekű tevékenység miatt adómentesek a közszolgáltatók által végzett egyes tevékenységek. Ilyen szolgáltatónak minősülnek például a költségvetési szervek, társadalmi szervezetek, egyházi intézmények, továbbá - szervezeti formától függetlenül - az olyan személyek, szervezetek, amelyek társadalombiztosítási vagy egyéb kötelező biztosítási jogviszony alapján tevékenykednek, s idetartozik minden más nonprofit szervezet is (azt külön meghatározza az áfatörvény, mikor nonprofit egy szervezet). Ha a nonprofit szervezet megszegi a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény előírásait, egy-három évre terjedően elveszítheti közszolgáltatói státusát.
Egy tevékenység a szervezet besorolásától függetlenül is adómentes lehet, vagyis a tevékenység tartalma a döntő. Ez azt jelenti például, hogy hitelnyújtáson nem a hitelintézeti törvény szerinti hitelnyújtást kell érteni, hanem azt a szolgáltatást, amely tartalmában hitelezés (pénzkölcsönzés).
Komplex ügyleteknél, amilyen például a részletre vásárlás vagy a pénzügyi lízing, ha lehet, az alapügylettől el kell különíteni a hitelügyletet. Ennek egyik módja például, hogy az alapügylet és a hitelügylet ellenértekéről már az ügylet megkötésekor külön-külön állapodtak meg, vagy hogy a hitelügyleti megállapodásban a kamatlábat is rögzítik, illetve hogy az alap- és hitelügylet ellenértékét elkülönítetten tartják nyilván.
Az alapügylet melletti hitelügylet ellenértékének tekinthető például a késedelmi kamat is. Ha a fizetésre kötelezett megállapodás szerint az esedékességnél korábban fizet (skontó), az adóalap-csökkentésnek számít, nem pedig hitelnyújtásnak.
Az áfát továbbra is az értékesítőnek kell megfizetnie, hacsak nem esik a fordított adózás hatálya alá. Ha ugyanis igen, az adóköteles ingatlanértékesítések után nem az értékesítőnek, hanem a belföldön nyilvántartásba vett adóalany vevőnek kell megfizetnie az áfát.
Az adóköteles ingatlanértékesítéshez kapcsolódó beszerzések utáni áfa levonható.
Az adómentesség nem vonatkozik az építési telek (telekrész) értékesítésére, továbbá az olyan beépített ingatlan (ingatlanrész) és az ehhez tartozó földrészlet értékesítésére, amelyet még nem vettek rendeltetésszerűen használatba, vagy használatba vették ugyan, de használatbavételi engedélye az eladás időpontjában két évnél nem régebbi. Ezen ingatlanok értékesítése adóköteles ügyletnek minősül, és az adót az értékesítő adóalanynak kell fizetnie. Az értékesítő adóalany ezen ingatlanértékesítéseihez kapcsolódó beszerzései után levonhatja az áfát.
A kereskedelmiszálláshely-szolgáltatásra, a közlekedési eszközök elhelyezésére, parkolására szolgáló ingatlanok, továbbá az ingatlannal tartósan összekötött gépek, egyéb berendezések, valamint a széf bérbeadása adóköteles.
A bevételarányos megosztásra kötelezett -a termékek értékesítésének, a szolgáltatások nyújtásának árát közvetlenül nem befolyásoló támogatásban részesülő - adóalanynak az arányosan levonható előzetesen felszámított áfa megállapítására szolgáló képletben e támogatásai összegével a nevezőt kell növelnie (tehát a forgalmiadó-levonási hányadost rontania).
A két tizedesjegy pontossággal kiszámított levonási hányadost felfelé kell kerekíteni (eltérően az eddigi jogszabály-értelmezésektől és legfelsőbb bírósági ítéletektől, amelyek a matematikai kerekítés mellett foglaltak állást).
Ha a már véglegesen megállapított arányosan levonható adót meghatározó tényezők utólag megváltoznak, az ebből fakadó adókorrekciót utólag ezentúl is el kell végezni, de csak akkor, ha az adó és a korábban véglegesen megállapított arányosan levonható adó összege közötti eltérés eléri vagy meghaladja a 10 ezer forintot (korábban százalékos mérték volt).
Az ingatlannak minősülő tárgyi eszközök esetében utólagos áfakorrekcióra a korábbi tíz év (120 hónap) helyett húsz év (240 hónap) áll rendelkezésre. Utólagos korrekciós kötelezettség ez esetben is akkor keletkezik, ha a levonható adó és a tárgyi eszköz rendeltetésszerű használatbavételének időpontjában megállapított levonható adó összege közötti eltérés eléri vagy meghaladja a 10 ezer forintot.
A tárgyi eszközre jutó előzetesen felszámított adót nem a tárgyévi, hanem a tárgyi eszköz rendeltetésszerű használatbavételének hónapjától számított 12. hónapokkal záruló egyéves periódusok alatti felhasználási arány alapján kell megosztani és korrigálni.
2007. december 31-éig be nem fejezett, ISPA-projektként indult, majd a kohéziós alapból finanszírozott beruházásokhoz kapcsolódó, a jelzett időpontot követően teljesített beszerzések azon részére, amelyet uniós forrásból finanszíroznak, továbbra is 0 százalékos adómérték alkalmazandó.
A 2007. december 31-ét követő útátadásokkal (autópálya-átadás) kapcsolatos, e dátumnál korábbi beszerzések áfája levonható.
Közlekedési eszköz, lakóingatlan akkor szolgálja túlnyomó részben a bérbeadási tevékenységet, ha egy ésszerűen megállapított időtartam átlagában legalább az adott időszak 90 százalékában teljesül a bérbeadási cél. Ennek méréséhez az adóalanynak olyan mutatót kell találnia, amely a termék természetétől, illetve a hasznosítás jellegétől függően a leginkább tárgyilagos eredményt adja. A 90 százalékos követelmény teljesülésének megfelelő mérése és a bérbeadási áfa dokumentálása is az adóalany kötelezettsége, vagyis az ezzel összefüggő áfalevonásokról külön nyilvántartást kell vezetnie.
A termékek közül a fa- és az akkumulátorhulladékok ezentúl nem tartoznak a fordított adózási körbe.
Úgynevezett láncértékesítési ügyletben, illetve közvetített szolgáltatások esetén a láncügyletben részt vevő kapcsolt vállalkozások tagjainak a felelőssége egyetemleges.
Az adóalany dönthet úgy is, hogy vásárlóinak nyugta helyett - a törvényben meghatározott adattartalmú - egyszerűsített adattartalmú számlát ad. Ha minden vásárló ilyet kap tőle, nem kell pénztárgépet használnia. Egyszerűsített adattartalmú számla bocsátható ki akkor is, ha a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás teljesítési helye másik uniós tagállam vagy harmadik ország területén található.
Minden olyan, a kibocsátó és a címzett adatait tartalmazó, sorszámozott okirat, amely az eredeti sorszámozott számla adattartalmát, a benne szereplő összeget módosítja, számlának tekintendő. Számla papíron és elektronikusan egyaránt kiállítható, nyugta viszont csak papíron.
A szerencsejáték-szolgáltatások közül csak a sorsolásos játékok mentesülnek a nyugtaadás alól, azaz nyugtát kell adni például a játékkaszinóban nyújtott szolgáltatásokról is.
A potenciálisan visszaigényelhető adó összegét csökkenteni kell a ki nem fizetett beszerzésekre jutó áfa összegével, amit az adóalany nem igényelhet vissza, és köteles a soron következő adómegállapítási időszakára továbbgörgetni.
A megfizetettségi feltételt csak az adó áthárításával járó ügyletekre kell alkalmazni, ezzel szemben a termék közösségen belüli beszerzésére, a termékimportra, a fordított adózás alá eső ügyletekre nem, s az olyan szolgáltatások esetében sem, ahol a szolgáltatás igénybevevője köteles megfizetni az adót.
Jogutódlás nélküli megszűnés esetén a megszűnő minden feltétel nélkül visszaigényelheti esetleges áfatöbbletét. Jogutódlással történő megszűnés esetén a megszűnő adóalany csak akkor igényelhet vissza, ha megfelel a főszabály szerinti feltételeknek. Ha nem, a negatív adókülönbözettel a jogutód rendelkezik, s azt vissza is igényelheti (ha egyáltalán visszaigényelhet áfát).
Azok, akiknek a 2007. évet érintő utolsó bevallási időszakukban általánosforgalmiadótöbbletük volt, és azt 2008-ban igényelik vissza, a visszaigénylésre jogosító új összeghatárokat kell alkalmazniuk.
Ha csökken az alanyi adómentesség időszakát megelőzően keletkezett levonható áfa, az adóalanynak e különbözetet fizetendő adóként kell elszámolnia. Ha viszont nő a levonható adó, a különbözet pótlólagosan levonható már az alanyi adómentes időszakban is.
Mezőgazdasági különleges jogállásúnak számít a kis- és középvállalkozások támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerint mikro- és önálló vállalkozásnak minősülő adóalany, továbbá az a mezőgazdasági termelő, aki megfelelne e törvény előírásainak, ha a hatálya alá tartozna (alanyi feltétel). A kkv-támogatási törvény szerint mikrovállalkozás az, ahol a foglalkoztatottak száma nem éri el a tíz főt, és amelynek éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege legfeljebb 2 millió eurónak megfelelő forint. Egy vállalkozás akkor önálló, ha az áfatörvényben foglalt előírások szerint nem minősül partner- vagy kapcsolt vállalkozásnak.
Az alanyi feltételeket teljesítő is csak akkor választhatja a mezőgazdasági termelői különleges jogállást, ha az áfatörvény 7. számú mellékletében felsorolt termékeket értékesíti, vagy az ott meghatározott szolgáltatásokat nyújtja (tárgyi feltétel).
A különleges jogállás az alanyi és a tárgyi feltételek teljesülése esetén is csak akkor érvényesíthető, ha a mezőgazdasági termelő felvásárlónak értékesít, akitől a kompenzációs felár megtérítésére tarthat igényt.
A mezőgazdasági termelő kivételes jogállása addig állhat fenn, amíg megfelel a törvényben írt - alanyi, tárgyi és egyéb - feltételeknek, illetve amíg a jogállását a saját elhatározásából meg nem változtatja.
Ha különleges jogállású mezőgazdasági termelő belföldön nyilvántartásba vett, nem különleges jogállású adóalanynak értékesít, nyújt szolgáltatást, külön bizonylatadási kötelezettség nem terheli, hanem a felvásárlónak kell felvásárlási okiratot kiállítania. Ha a termelő a közösség más tagállamában vagy harmadik országban nyilvántartásba vett adóalanynak értékesít (akitől szintén kompenzációs felár megtérítésére tarthat igényt), a bizonylatot, vagyis a számlát neki kell kibocsátania. Ilyenkor egyéb kötelező adatok mellett adóalap helyett a kompenzációs felár alapját, adómérték helyett a kompenzációs felár mértékét, áthárított adó helyett az áthárított kompenzációs felárat kell feltüntetni.
A felvásárlási okiratra - általánosságban - a számlázásra vonatkozó előírások érvényesek, azzal a különbséggel, hogy a felvásárlásról nem bocsátható ki egyszerűsített, előleg- vagy gyűjtőszámla. A felvásárlási okiratot ténylegesen is a felvásárlónak kell kibocsátania, kiállítása nem vállalható át.
Ha a mezőgazdasági termelő különleges jogállása akár saját elhatározásából, akár kötelező erővel megszűnik (mert már nem felel meg a kkv-támogatási törvény előírásainak), a megszűnést követő második adóév végéig nem választhatja újra a különleges jogállást.
Az árrés utáni adót utanként kell számítani. Megszűnik az önálló pozíciószámra összevont árrésszámítás és az adómegállapítási időszakra számított árrés lehetősége is.
A megkezdett pozíciószámos utak árrésszámítását 2007. december 31-én le kell zárni, a megállapított adót 2008. január 20-áig be kell vallani és meg kell fizetni. A bevallott árrésadó utóbb korrigálható később befutó külső szolgáltatói számlákkal. A 2007. december 31-éig tartó forgalmiadó-megállapítási időszakra összesített árrést alkalmazó utazási irodának a december hónapot vagy a negyedik negyedévet a 2007-es szabályok szerint le kell zárnia, és 2008. január 1-jétől át kell térnie az utankénti árrésszámításra (itt nincs áthúzódó út, mivel korábban sem úthoz kötődött az árrés számítása).
Az árrésre jutó áfát fel kell tüntetni a számlában, s azt az adóalany levonhatja.
A nyilvános árverés szervezője nem választhatja az összesítő módszert, azaz az ügyleteket egyedileg kell nyilvántartania, s így köteles elszámolni a megbízójának. A megbízó termékértékesítése akkor teljesül -analóg módon a bizományosi szerződéssel -, ha az árverés szervezője a terméket az árverésen értékesítette.
■ a kiskereskedelmi, a vendéglátó-ipari és fogyasztási szolgáltató tevékenységet végző állami vállalatok vagyonának privatizálásáról (értékesítéséről, hasznosításáról) szóló 1990. évi LXXIV. törvény alapján teljesített termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás;
■ a csődtörvény szerinti felszámolási eljárás, illetve egyszerűsített felszámolás során értékesítetlen vagyontárgyak hitelezők közötti felosztásával bekövetkezett vagyonszerzés (1991. évi XLIX. törvény);
■ a környezetvédelmi törvény szerinti szennyvízcsatorna-hálózat építésére befizetett lakossági hozzájárulás (1995. évi LIII. törvény);
■ a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény szerinti, az értékesítetlen vagyontárgyak hitelezők közötti felosztásával történő vagyonszerzés;
■ az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló 1996. évi LXV. törvény szerinti tulajdonváltás (a pályázat útján történő értékesítés kivételével);
■ a tb pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló 1998. évi XCI. törvény szerinti, a tb-igazgatási szervek elhelyezését és célirányos tevékenységét, tárgyi eszközhátterét biztosító gazdasági társaságok jogutód nélküli megszűnése esetén lefolytatott végelszámolás;
■ a 2007. évi állami költségvetésről szóló 2006. évi CXXVII. törvény szerinti, a Nemzeti Autópálya Zrt., illetve az Állami Autópálya-kezelő Zrt. által átadott kész útszakasz, kiemelt közútfejlesztési beruházás és egyéb, e projektekkel kapcsolatos eszköz, valamint a magyar állammal történő elszámolás;
■ a pártoknak a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló, 1989. évi XXXIII. törvény szerinti gazdálkodó tevékenysége körében folytatott termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása;
■ a Magyar Vöröskereszt tevékenysége (1993. évi XL. törvény).