adozona.hu
Mit kell tudni a személyi jövedelemadóról?
Mit kell tudni a személyi jövedelemadóról?
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A 2008. évi adótábla azonos a 2007. évivel, a 18 százalékos adókulcs sávhatára 1 millió 700 ezer forint, az ezt meghaladó jövedelemrész adója 36 százalék. Ezt az adótáblát kell alkalmazni az összevont adóalap adójának meghatározására. Az átalányadózó egyéni vállalkozóknak és a mezőgazdasági kistermelőknek is ugyanezen tábla szerint kell kiszámítaniuk az adójukat.
Megszűnik a külön alap- és kiegészítő adójóváírás, az adó egységes adójóváírással csökkenthető. Az adójóváírás a bérjövedelem 18 s...
A havi adójóváírást - a havi bér 18 százalékát, de legfeljebb 11 340 forintot - a magánszemély jogosultsági nyilatkozata alapján 2008-ban az 1 millió 250 ezer forint jogosultsági határig továbbra is a munkáltatónak kell levonnia az adóelőlegből, mindaddig, amíg az általa az adóévben kifizetett adóelőlegalapok összege az aktuális kifizetéssel együtt nem haladja meg a jogosultsági határt.
Példa adójóváírásra |
|
1. Éves bér |
2 000 000 Ft |
2. Számított adójóváírás |
|
[2 000 000 x 0,18, |
|
de legfeljebb 136 080] |
136 080 Ft |
3. Adójóváírás csökkentése |
|
[(2 000 000 - 1 250 000) x 0,09] |
67 500 Ft |
4. Ténylegesen érvényesíthető |
|
adójóváírás [2. - 3.] |
68 580 Ft |
A vetélkedő és a verseny díjaként kapott tárgyjutalom értékéből legfeljebb 5 ezer forint adómentes, az ezen felüli rész, valamint a szerencsejátékokról szóló törvény alapján szervezett sorsolásokon elnyert reklámajándék továbbra is adóköteles.
Fontosabb változások |
a Termőföldnek nem minősülő ingatlan bérbeadása esetén a magán- |
személy az ebből származó bevétel 25 százalékos forrásadózása he- |
|
aAz adójóváírás teljes összegben évi 1 millió 250 ezer forint jövede- |
lyett már az adóelőlegnél is választhatja, hogy az önálló tevékenységből |
lem alatt számolható el, az ezt meghaladó jövedelemrészt 9 százalékkal |
származó jövedelmekre vonatkozó rendelkezéseket alkalmazza. |
kell "fogyasztani", vagyis a korábbi 2 millió 100 ezer forint helyett 2 millió |
a Megszűnik a bukmékeri rendszerű és a lóversenyfogadásból szár- |
762 ezer forint jövedelemhatárig számolható el. |
mazó nyeremény adókötelezettsége. |
aA reklámajándék adómentessége megszűnt. |
aAz értékpapírra vonatkozó jog révén megszerzett vagyoni érték adó- |
aA munkáltató által a munkavállalónak juttatott melegétkeztetés |
zási szabályai kiegészülnek a vételi és eladási opciók kötelezettjének, |
havi adómentes része 10 ezer forintról 12 ezer forintra, a kizárólag |
illetve jogosultjának jövedelmét, illetve a jövedelemszerzés időpontját |
fogyasztásra kész étel vásárlására jogosító utalvány havi adómentes |
meghatározó szabályokkal. |
határa 5 ezer forintról 6 ezer forintra emelkedik. |
a Ha a munkáltató, a bér kifizetője olyan (például természetbeni) jö- |
aA munkáltató által adott iskolakezdési támogatás nem 20 ezer |
vedelmet juttat, amelyből nem tud adóelőleget levonni, és a levonandó |
forintig, hanem a havi minimálbér 30 százalékáig adómentes. |
adóelőleget nem tudja a magánszemélyre ráterhelni, a kiállított jövede- |
aA lakásszerzési kedvezmény megszűnik, átmeneti szabály beikta- |
lemigazoláson jeleznie kell, hogy nem vont le előleget. |
tásával. |
aAz egyéni vállalkozó meghatározott esetekben legfeljebb 50 millió |
aA lakóház, lakás, valamint a lakásra vonatkozó vagyoni értékű jog |
forint vállalkozói adóalap után csak 10 százalék vállalkozói személyi |
átruházásából származó jövedelem adóköteles időszaka 15 évről 5 |
jövedelemadót fizet. |
évre csökken. |
aA 10 százalékkal adózó vállalkozói adóalap 6 százalékát az egyéni |
aÚj intézmény a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató, amelyre az ön- |
vállalkozó köteles a belföldi pénzforgalmi bankszámláján fennálló |
kéntes nyugdíjpénztári befizetésekhez hasonló mentességi szabályok |
követeléseiből az adóév utolsó napján lekötött számlakövetelésként |
érvényesek. |
kimutatni. A lekötött összeget legfeljebb a lekötés adóévét követő |
a Jogalapításból, jogátruházásból származó jövedelmekre külön meg |
négy adóévben beruházásra, felújításra kell költeni, vagy költségként |
kell határozni a jogot alapító és a jogot gyakorló jövedelmét. |
legalább 50 százalékban megváltozott munkaképességű alkalmazott, |
aA külföldön megfizetett adó beszámítható a hazai adóba olyan ese- |
korábban munkanélküli vagy pályakezdő foglalkoztatása miatt elszá- |
tekben, amikor a belföldi magánszemély által szerzett kamatból és árfo- |
molt kiadásra, illetve pénzügyi intézménytől felvett hitel (pénzügyi lízing) |
lyamnyereségből származó jövedelem más államban is adóztatható. |
törlesztésére fordítható. |
aA kollektív befektetési értékpapírok tőzsdei átruházásából szár- |
aAz egyéni cégként bejegyzett egyéni vállalkozó társas vállalkozássá |
mazó jövedelemre 2008-tól a tőzsdei ügylet jövedelmére vonatkozó |
alakulása esetén az átalakulás napjára megállapított adó soron kívüli |
rendelkezések az érvényesek. |
megfizetése és bevallása helyett az egyéni vállalkozó éves bevallásában |
aA csereügyletből származó jövedelem tőkejövedelemnek minősül, |
teljesítheti adókötelezettségét. |
és 25 százalékos adóval adózik. |
aAz elhunyt egyéni vállalkozó tevékenységének folytatására vonat- |
aA tb-szabályok szerint nem biztosítottnak juttatott termék, szolgál- |
kozó rendelkezések kiegészültek olyan esetre, amikor az özvegy vagy |
tatás nem számít természetbeni juttatásnak, ha tevékenység, kötele- |
az örökös maga is egyéni vállalkozó, de más adózási módot alkalmaz, |
zettségvállalás vagy szolgáltatás ellenértéke. |
mint az elhunyt. |
a Nem minősül természetbeni juttatásnak a természetbeni juttatás |
aAz egyéni vállalkozó az adóévben megszerzett vállalkozói jövedel- |
helyett adott, a hitelintézeti törvény szerinti készpénz-helyettesítő fizeté- |
mének 25 százaléka helyett annak 50 százaléka erejéig képezhet fej- |
si eszköz, valamint - ahogy eddig - a bármire felhasználható utalvány. |
lesztési tartalékot (az évi 500 millió forint felső korlát megmaradt). |
a Ha a magáncélú telefonhasználatot nem lehet elkülöníteni, akkor |
a Kisvállalkozói kedvezmény akkor is érvényesíthető, ha a beruházás |
a kifizetőt terhelő kiadás 20 százalékát kell a magáncélú használat |
elsődlegesen mezőgazdasági termelést szolgál. |
értékének tekinteni. |
a Megszűnik az egyéni vállalkozó internethasználatának évi 60 ezer |
aA munkáltatónál adóköteles béren kívüli juttatás adóját a munkál- |
forintos költségelszámolási korlátja: ha a magánszemély telephelye a |
tatónak az adóévet követő év május hónapjának kötelezettségeként kell |
lakásán van, az internetköltségnek 50 százaléka minősül költségnek, |
teljesítenie, azaz június 12-én bevallania, illetve megfizetnie. |
ha a telephely nem a lakáson van, akkor az egésze. |
Lakáscélú felhasználásnak minősül:
a belföldi lakás tulajdonjogának, a lakáshoz kapcsolódó földhasználati jognak a megszerzése adásvétel vagy más visszterhes szerződés keretében;
- belföldi lakótelek tulajdonjogának megszerzése adásvétel vagy más visszterhes szerződés keretében, ha azon a magánszemély, közeli hozzátartozója vagy volt házastársa az értékesítést megelőző 12, illetve az azt követő 60 hónapon belül lakást épít, építtet;
- belföldi lakás építése, építtetése, alapterületének növelése legalább egy lakószobával; belföldi lakás haszonélvezetének, használatának vagy bérleti jogának megszerzése;
- idősek otthonában vagy fogyatékos személyek lakóotthonában férőhely - visszavásárlási és továbbértékesítési jog nélküli - megszerzése (ideértve a térítési díj előre történő megfizetését is).
Példa az ingatlan átruházásából származó jövedelem adózására |
|
Egy magánszemély 2000-ben vásárolt egy ingatlant, amelyből a telek értéke 8 millió forint, a lakásé pedig 32 millió forint. A megszerzéssel összefüggő kiadások összege 2,5 millió forint. |
|
A
lakást a magánszemély 2007-ben lebontja, majd 2008-ban annak helyén épít egy
új lakást, a felmerülő kiadások |
|
A magánszemély a következők szerint állapíthatja meg a 2008. évi fizetendő adót |
|
A) A teljes ingatlan megszerzésének időpontja a 2008. év |
|
1. Átruházásból származó bevétel 2. Ingatlan megszerzésére fordított összeg [8 000 000 + 32 000 000 + 50 000 000] 3. Megszerzéssel, átruházással kapcsolatos kiadások [2 500 000 + 5 000 000] 4. Átruházásból számított jövedelem [1. - 2. - 3.] |
100 000 000 Ft |
5. Jövedelem [megegyezik a
számított jövedelemmel, mivel az ingatlan átruházása |
2 500 000 Ft |
6. Fizetendő adó [5. x 0,25] |
625 000 Ft |
B) A magánszemély az átruházásból származó jövedelmet megosztja a telek és a lakás között |
|
1. Átruházásból származó bevétel 2. Megszerzéssel, átruházással kapcsolatos kiadások 3. Korrigált bevétel [1. - 2.] 4. Ingatlan megszerzésére fordított összeg |
100 000 000 Ft |
5. A 2000-ben megszerzett
ingatlan megszerzésének aránya |
44,4% |
6. Lakás megszerzésének aránya [50 000 000 / 90 000 000] 7. A 2000-ben megszerzett ingatlan után számított összeg [3. x 0,444 - 40 000 000] 8. Lakás után számított összeg [3. x 0,556 - 50 000 000] |
55,6% |
9. A 2000-ben megszerzett
ingatlan utáni jövedelem [a számított összeg 0%-a, |
0 Ft |
10. Lakás utáni jövedelem [a
számított összeg 100%-a, mivel az értékesítés |
1 430 000 Ft |
11. Teljes jövedelem [9. + 10.] 12. Fizetendő adó [11. x 0,25] |
1 430 000 Ft |
C) A magánszemély - az átmeneti
szabályt követve - a telek megszerzésének évét |
|
1. Átruházásból származó bevétel 2. Ingatlan megszerzésére fordított összeg 3. Megszerzéssel, átruházással kapcsolatos kiadások 4. Átruházásból számított összeg [1. - 2. - 3.] |
100 000 000 Ft |
5. Jövedelem [a számított összeg
30%-kal csökkenthető, mivel az átruházás |
1 750 000 Ft |
6. Fizetendő adó [5. x 0,25] |
437 500 Ft |
Az ingatlan, a vagyoni értékű jog értékesítéséből származó jövedelmet úgy kell meghatározni, hogy a bevételből le kell vonni az eladónak az ingatlannal, vagyoni értékű joggal összefüggésben felmerült költségeit. Levonható a megszerzésre fordított összeg (amennyiért az ingatlant, a vagyoni értékű jogot megvették, építették), az ingatlan megszerzésével kapcsolatban felmerült kiadás (például megfizetett illeték), az eladásra kerülő ingatlanon elvégzett értéknövelő beruházás költsége (az ingatlan értékét, állagát megóvó ráfordításokon felül az ingatlan forgalmi értékét növelő ráfordítás, például fűtéskorszerűsítés) és az ingatlan, a vagyoni értékű jog eladásával kapcsolatban felmerült kiadás (például a hirdetések díja), továbbá a szerzéskor, átruházáskor kifizetett ügyvédi költség.
Ha a magánszemély az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a soros adóbevallása benyújtásáig fordítja az előzőekben említett célokra, e jövedelem adóját be kell vallania, de nem kell megfizetnie. Ha a bevallás után költi a jövedelmet e célokra - akár több részletben is -, akkor a jövedelemszerzést követő két adóévi adóbevallásában az ingatlan átruházásából származó bevallott és megfizetett adója mértékéig adókiegyenlítéssel visszaigényelhet (ha a harmadik évben költ e célokra, akkor már nem jár a kedvezmény). Az adókiegyenlítés összege az e célokra fordított összeg legfeljebb 25 százaléka.
Az adókiegyenlítés egyik évben sem haladhatja meg az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem bevallott és megfizetett adóját, a második évben annak a megelőző évi adóbevallásban már érvényesített adókiegyenlítéssel csökkentett részét.
Példa az ingatlan átruházásából származó jövedelem felhasználására |
|||
Egy magánszemély 2008-ban értékesít egy telket 10 millió forintért, amelyet 1998-ban vásárolt 5 millió forintért. A megszerzéssel és az átruházással összefüggő kiadások összege 2 millió forint. A magánszemély 2009. március 30-án az édesapja idősek otthonában történő elhelyezésére 800 ezer forintot fordít. |
|||
1. Átruházásból származó bevétel |
10 000 000 Ft |
||
2. Telek megszerzésére fordított összeg |
5 000 000 Ft |
||
3. Megszerzéssel, átruházással összefüggő kiadások |
2 000 000 Ft |
||
4. Átruházás után számított összeg [1. - 2. - 3.] |
3 000 000 Ft |
||
5. Jövedelem [a számított összeg 50%-kal csökkenthető, mivel az átruházás |
|||
a megszerzés utáni 10. évben történik] |
1 500 000 Ft |
||
6. Számított adó [5. x 0,25] |
375 000 Ft |
||
7. Férőhely biztosítására fordított összeg [a férőhely megszerzése még az adóbevallás |
|||
benyújtására vonatkozó határidő előtt történik, 800 000 x 0,25] |
200 000 Ft |
||
8. Fizetendő adó [6. - 7.] |
175 000 Ft |
Példa a lakásszerzési kedvezménnyel vásárolt lakás értékesítésére |
|
Egy
magánszemély 1998-ban vásárolt egy lakást 10 millió forintért, amelyet
2005-ben értékesített 18 millió forin- |
|
A
magánszemély még 2005-ben 20 millió forintért vásárolt egy új lakást, a
megszerzéssel kapcsolatos kiadás 1 |
|
A 2005. évi fizetendő adó meghatározása |
|
1. Átruházásból származó bevétel 2. Lakás megszerzésére fordított összeg 3. Megszerzéssel, átruházással összefüggő kiadások 4. Értéknövelő beruházások 5. Átruházás után számított összeg [1. - 2. - 3. - 4.] |
18 000 000 Ft 1 500 000 Ft 2 000 000 Ft |
6. Jövedelem [a számított összeg
20%-kal csökkenthető, |
3 600 000 Ft |
7. Számított adó [6. x 0,25] |
900 000 Ft |
8. Lakásszerzési kedvezmény alapja [az átruházásból származó jövedelem (3 600 000 Ft) és a 2005-ben vásárolt lakás vásárlási értéke (20 000 000 Ft) közül a kisebb] |
3 600 000 Ft |
9. Lakásszerzési kedvezmény [8. x 0,25] 10. Fizetendő adó [7. - 9.] |
900 000 Ft |
A 2008. évi fizetendő adó meghatározása |
|
1. Átruházásból származó bevétel 2. Lakás megszerzésére fordított összeg 3. Megszerzéssel, átruházással összefüggő kiadások [1 000 000 + 2 500 000] 4. Átruházás után számított összeg [1. - 2. - 3.] 5. Számított összeget növelő tétel [a 2005. évben érvényesített lakásszerzési kedvezmény alapja] 6. Növelt számított összeg [4. + 5.] 7. Jövedelem [a számított összeg 60%-a, mivel az átruházás a megszerzés utáni 3. évben történik] 8. Fizetendő adó [7. x 0,25] |
26 000 000 Ft 3 500 000 Ft 2 500 000 Ft 3 600 000 Ft 915 000 Ft |
Ha nincs használatbavételi (fennmaradási) engedély, a szerzés éve az ingatlan vagy építés hitelt érdemlően bizonyított tényleges használatbavételének éve. Ez igaz az ingatlan használatbavételi engedélyének megszerzését követő bővítésekre is (ami azt jelenti, hogy értékesítéskor adott esetben több szerzési évvel, szerzési értékkel kell számolni). Ha a tényleges használatbavétel hitelt érdemlően nem állapítható meg, az átruházás éve számít a megszerzés évének (ami ugyancsak több szerzési évet keletkeztethet).
A 2008 előtt szerzett ingatlanokra három évre szóló átmeneti rendelkezés vonatkozik. E szerint ha 2008. január 1-je előtt megszerzett ingatlanra 2008-2010-ben például ráépítés történik, és azt ebben a három évben értékesítik, választható a 2007. december 31-én hatályos rendelkezések (vagyis az eredeti szerzési időpont és a 15 éves szabály) alkalmazása.
Példák
a meghiúsult A magánszemély 2004 februárjában (szerződéskö- |
|||
2008. évi fizetendő adó |
|||
1. Ingatlanlízing-ügylet |
|||
meghiúsulására tekintettel |
|||
megszerzett bevétel |
2 800 000 Ft |
||
2. Jövedelem |
2 800 000 Ft |
||
3. Számított adó [2. x 0,25] |
700 000 Ft |
||
4. Gondozási kedvezmény alapja |
2 000 000 Ft |
||
5. Gondozási kedvezmény [4. x 0,25] |
500 000 Ft |
||
6. Fizetendő adó [5. - 3.] |
200 000 Ft |
||
*Megegyezik a bevétellel, mivel a szerződés a megkötését követő 6 éven belül, a 4. évben szűnt meg, így csökkentésre nincs mód. |
|||
Magánszemély 2005 januárjában (szerződéskötés |
|||
A 2008. évi fizetendő adó |
|||
1. Ingatlanlízing-ügylet |
|||
meghiúsulására tekintettel |
|||
megszerzett bevétel |
1 800 000 Ft |
||
2. Jövedelem* |
1080 000 Ft |
||
3. Fizetendő adó [2. x 0,25] |
270 000 Ft |
||
* A számított összeg 60%-a, mivel a szerződés megkötése évét követő 3. évben szűnt meg. |
|||
Példa az ingatlan átruházásából Egy magánszemély 2004-ben vásárolt egy telket 5 A magánszemély 2007-ben a teljes ingatlant (a A 2007. évi fizetendő adóját a következők szerint |
|||
1. Átruházásból származó bevétel |
30 000 000 Ft |
||
2. Ingatlan megszerzésére fordított |
|||
összeg |
|||
[5 000 000 + 15 000 000] |
20 000 000 Ft |
||
3. Megszerzéssel, átruházással |
|||
kapcsolatos kiadások |
|||
[500 000 + 2 000 000] |
2 500 000 Ft |
||
4. Átruházásból számított jövedelem |
|||
[1. - 2. - 3.] |
7 500 000 Ft |
||
5. Jövedelem [megegyezik a |
|||
számítottal, mivel az átruházás |
|||
a megszerzéstől számított |
|||
3. évben történt] |
7 500 000 Ft |
||
6. Számított adó [5. x 0,25] |
1 875 000 Ft |
||
7. Lakásszerzési kedvezmény |
|||
alapja [az átruházásból származó |
|||
jövedelem (7 500 000 Ft) és a |
|||
2007-ben vásárolt lakás vásárlási |
|||
értéke (20 000 000 Ft) közül |
|||
a kisebb] |
7 500 000 Ft |
||
8. Lakásszerzési kedvezmény |
|||
[7. x 0,25] |
1 875 000 Ft |
||
9. Fizetendő adó [6. - 8.] |
0 Ft |
||
Mennyi adót kellene fizetnie a magánszemélynek, |
|||
10. Átruházásból számított összeg |
|||
[megegyezik a 4. sorral] |
7 500 000 Ft |
||
11. Jövedelem [a számított összeg |
|||
30%-a, mivel az átruházás a |
|||
megszerzéstől számított 4. évben |
|||
történik] |
2 250 000 Ft |
||
12. Fizetendő adó [11. x 0,25] |
562 500 Ft |
- A magánszemély jövedelmébe nem számít bele a munkáltatói befizetésnek legfeljebb a havi minimálbér 50 százalékának megfelelő része. A befizetés e fölötti része a magánszemély munkaviszonyból származó jövedelme.
- Az összevont adóalap adója csökkenthető a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a magánszemély által a foglalkoztatói hozzájárulás kiegészítéseként az adóévben befizetett összeg, valamint a foglalkoztatói hozzájárulás előbb említett adóköteles része 30 százalékával. E kedvezmény beletartozik a legfeljebb 100 ezer forintos adókedvezményi keretbe, és teljes egészében 3,4 millió forint éves jövedelemig érvényesíthető.)
- A foglalkoztatói nyugdíjszolgáltatás adómentes.
Példa
foglalkoztatói |
|||
Magánszemély 2008-ban havi bruttó 500 ezer fo- |
|||
1. Éves kereset |
|||
[500 000 x 12 hónap] |
6 000 000 Ft |
||
2. Foglalkoztatói hozzájárulás |
|||
adóköteles része |
|||
[50 000 - (69 000 x 0,5) x 12] |
186 000 Ft |
||
3. Összevont adóalap [1. + 2.] |
6 186 000 Ft |
||
4. Összevont adóalap fizetendő adó |
|||
[(6 186 000 - 1 700 000) x 0,36 + 306 000] |
|||
1 920 960 Ft |
|||
Ha magánszemély 2009-ben megszünteti a mun- |
|||
5. A foglalkoztatói hozzájárulás adóköteles részé- |
|||
[2008-ban, 2. / 3.] |
3% |
||
6. Az adóköteles foglalkoztatói
hozzájárulásra szá- |
|||
hető összeg [2008-ban, 4. x 5.] |
57 629 Ft |
A családi adókedvezményt az EGT-államok polgárai is igénybe vehetik akkor is, ha nem belföldről kapják a családi pótlékot vagy az annak megfelelő ellátást.
Változatlan az alkalmi foglalkoztatás kedvezményének szabályozása is.
Vételi vagy más hasonló jog gyakorlása esetén a vételre jogosultnak a jog gyakorlásából származó jövedelme a joggyakorlás tárgyának (például a megvenni kívánt lakásnak) a megszerzése időpontjában érvényes szokásos piaci ár értékéből a megszerzéséért adott ellenértéket meghaladó résznek a jog megszerzésére fordított kiadásokat meghaladó összeg.
Ha például az a megállapodás tárgya, hogy az egyik fél (a jogalapító) kötelezi magát, hogy öt év múlva eladja a lakását a másiknak (a vételi jogosultnak) 10 millió forintért, és a másik a jogért cserébe fizet 3 millió forintot, ez a jogalapítás ellenértéke. Ha azután a vételi jogosult megveszi a lakást (vagyis gyakorolja a vételi jogát), a 10 millió forintot kell megfizetnie, függetlenül attól, hogy az a piacon éppen mennyit ér.
Ha a lakás szokásos piaci értéke mondjuk 15 millió forint, akkor a vételi joga gyakorlásából származó jövedelme a 15 millió forint mínusz 10 millió = 5 millió forint mínusz 3 millió forint = 2 millió forint. Ez egyéb, vagyis összevonandó jövedelemként adózik. Ha az így szerzett lakást utóbb eladja, a szerzési értéknek a 12 (10 + 2) millió forint számít.
A jogalapító bevétele a jogalapításért kapott díj (a példában 3 millió forint), valamint az eladási jog gyakorlásának tárgyáért kapott ellenérték (10 millió forint). A jog alapításáért kapott díj teljes egészében jövedelem, mivel a jog alapítása miatt nem volt költsége.
A jogalapítónak az ingatlan értékesítéséből származó jövedelmét is ki kell számolnia. Ha például 7 millió forintért szerezte meg az ingatlant, 10 mínusz 7 millió forint, azaz 3 millió forint az ingatlanértékesítésből származó jövedelmének számítási alapja (amely az eltelt évek függvényében tovább csökkenthető).
Az eladási vagy más hasonló jog gyakorlása révén a jogosult által megszerzett bevételből a joggyakorlás tárgyának az átruházás időpontjára megállapított szokásos piaci értékét meghaladó rész az eladási jog gyakorlásából származó bevételrész, amelynek a jog megszerzésére fordított igazolt kiadással csökkentett része a jövedelem. A bevétel fennmaradó részéből a jövedelmet a joggyakorlás tárgyának átruházására vonatkozó szabályok szerint kell megállapítani, úgy, hogy az átruházással kapcsolatos kiadásként a jog megszerzésére fordított kiadásnak az a része vonható le, amely az eladási jog gyakorlásából származó bevételrészt meghaladja.
Ugyanezen szerződés alapján a jogosult 25 millió forintért adja el a vételre kötelezett alapítónak az ingatlant (melyet az előző évben 17 millió forintért vett), miközben az az eladáskor a piacon 24,2 millió forintot ér. Ennek (25 millió mínusz 24,2 millió forint) 800 ezer forint joggyakorlásból származó bevétele keletkezik. Ebből levonhatja a jogért fizetett 2 millió forintot, így az eladási jog gyakorlásából nem keletkezik jövedelme, sőt a bevétel (800 ezer forint) 1,2 millió forint levonására nem nyújt fedezetet. A kapott összes bevétel fennmaradó részéből - (25 millió mínusz 0,8 millió forint) 24,2 millió forintból - a szerzési érték (17 millió forint) és 600 ezer forint egyéb kiadás levonásán túl még az 1,2 millió forintot is levonhatja. Így az ingatlan átruházásából származó jövedelme 24 millió mínusz (17 + 1,2 + 0,6) = 5,4 millió forint lesz.
Ha a joggal összefüggő valamely jövedelem valójában bizonyíthatóan a felek között egyébként is fennálló jogviszonyból (például munka- vagy megbízási jogviszonyból) származik, akkor utána nem egyéb jövedelem címén, hanem a valóságos jogviszony szerinti jogcímeken kell megfizetni az adót.
Az ilyen értékpapírok tőzsdei átruházása során keletkező jövedelemre 2008. január 1-jétől a tőzsdei ügyletből származó jövedelemre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni (korábban ezek is kamatjövedelemként adóztak).
A csereügyleti jövedelem - akár 25 évre felvett hitelhez is kapcsolódhat csereügylet - adóévenként adóköteles, az ügylet időtartama alatt veszteségbeszámítással adózik (vagyis a tárgyévi pozitív különbözet csökkenthető a korábbi negatívval).
A jövedelmet és a veszteséget, valamint azok beszámítását ügyletenként kell meghatározni, a különböző ügyletek egyenlegei nem vezethetők össze.
A veszteségbeszámítás (adókiegyenlítés) feltétele olyan nyilvántartás vezetése, amelyből az ügylet teljes időtartamára nyomon követhető és megállapítható a pénzáramok mindenkori egyenlege, valamint az, hogy egy-egy adóév végén a magánszemély az ügylet miatt adófizetésre kötelezett-e, vagy a korábban már az ügylettel összefüggésben megfizetett adójának "visszatérítésére" (a veszteség beszámítására) tarthat igényt.
Az olyan ügylet jövedelme után, amelyről bizonyítható, hogy a magánszemély valós kockázat nélkül (a piaci ártól, árfolyamtól, kamatlábtól, díjtól függetlenül) kötötte, a felek között egyébként fennálló jogviszony és a szerzés körülményei alapján kell az adókötelezettséget megállapítani.
A hazai, EGT-országi vagy OECD-tagállami tőzsdén kötött csereügyletből származó jövedelemre nem e szabály, hanem a tőzsdei ügyletből származó jövedelemé érvényes.
Példa a csereügyletnél alkalmazható adókiegyenlítésre |
||||||||||
Egy magánszemély a 2008. évben két, ötéves időtartamú swapügyletet köt, amelyek után a következők szerint kell megállapítania az adókötelezettségét. |
||||||||||
1. ügylet |
2. ügylet |
|||||||||
2008. év |
2009. év |
2010. év |
2011. év |
2012. év |
2008. év |
2009. év |
2010. év |
2011. év |
2012. év |
|
1. Csereügyleti bevétel |
100 000 Ft |
80 000 Ft |
90 000 Ft |
60 000 Ft |
50 000 Ft |
90 000 Ft |
90 000 Ft |
70 000 Ft |
100 000 Ft |
60 000 Ft |
2. Csereügyleti kiadás |
80 000 Ft |
70 000 Ft |
95 000 Ft |
90 000 Ft |
35 000 Ft |
95 000 Ft |
70 000 Ft |
85 000 Ft |
90 000 Ft |
70 000 Ft |
3. Csereügyleti jövedelem |
20 000 Ft |
10 000 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
15 000 Ft |
0 Ft |
20 000 Ft |
0 Ft |
10 000 Ft |
0 Ft |
4. Csereügyleti veszteség [2. - 1.,de legalább 0] |
0 Ft |
0 Ft |
5 000 Ft |
30 000 Ft |
0 Ft |
5 000 Ft |
0 Ft |
15 000 Ft |
0 Ft |
10 000 Ft |
5. Csereügyleti jövedelem adója [3. x 0,25] |
5 000 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
3 750 Ft |
0 Ft |
5 000 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
6. Ténylegesen fizetendő adó |
5 000 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
3 750 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
7. Adókiegyenlítési keret |
5 000 Ft |
7 500 Ft |
6 250 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
3 750 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
0 Ft |
8. Csereügyleti veszteségre számított adó [4. x 0,25] |
0 Ft |
0 Ft |
1 250 Ft |
7 500 Ft |
0 Ft |
1 250 Ft |
0 Ft |
3 750 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
9. Visszaigényelhető adó |
0 Ft |
0 Ft |
1 250 Ft |
6 250 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
3 750 Ft |
0 Ft |
2 500 Ft |
10. Adókiegyenlítésre jogosító összeg [8. - 9.] |
0 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
1 250 Ft |
0 Ft |
1 250 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
0 Ft |
Árfolyamnyereségnek minősül - nem pedig tőzsdei ügyletből származó jövedelemnek, mint korábban - a tőzsdére bevezetett értékpapírban a tőzsdére kerülés előtt felhalmozott adózatlan jövedelemrész. (Például az átalakuláskor megemelt névértékű részvény átruházása esetén a tőkeemelésnek megfelelő jövedelemrész nem része a tőzsdei ügyleti nyereségnek, hanem árfolyamnyereségnek minősül.) Ezt a szabályt azonban csak akkor kell alkalmazni, ha az adózatlan jövedelemrész 2007. december 31-e után keletkezett.
A tőzsdei ügyletek veszteségének két éven belüli beszámítására is érvényes az adókiegyenlítési szabály (korábban a tőzsdei ügylet nyereségét és veszteségét kellett összevetni). Az adókiegyenlítés az adóévben, illetve az azt megelőző két évben bevallott tőzsdei ügyletből származó veszteségnek és a 20 százalékos adókulcsnak a szorzata, csökkentve az adóévet megelőző két év bármelyikéről szóló adóbevallásban tőzsdei ügyletből származó veszteség miatt már érvényesített adókiegyenlítéssel, de nem lehet több, mint az adóévben, illetve az azt megelőző két évben bevallott, tőzsdei ügyletből származó jövedelem adója, csökkentve a megelőző két évben már érvényesített adókiegyenlítéssel. Az adókiegyenlítést az adóbevallásban megfizetett adóként lehet figyelembe venni.
Példa a tőzsdei ügyleti adókiegyenlítésre |
|
Magánszemély
2007-ben tőzsdén vásárol ezer "A" részvényt, darabonként 500
forintos áron, s 550 forintos áron |
|
Adókötelezettség 2007-ben |
|
1. Megszerzett pénzbevétel [1000 db x 550 Ft/db] 2. Járulékos költségek 3. Megszerzésre fordított kiadás [1000 db x 500 Ft/db] 4. Ügyleti nyereség [1. - 2. - 3.] |
550 000 Ft 500 000 Ft |
A "B" részvényhez kapcsolódóan |
|
5. Megszerzett pénzbevétel [2000 db x 160 Ft/db] 6. Járulékos költségek 7. Megszerzésre fordított kiadás [2000 db x 200 Ft/db] 8. Ügyleti veszteség [1. - 2. - 3.] 9. Tőzsdei ügylet vesztesége 2007-ben [4. + 8.] |
320 000 Ft |
2007-ben a tőzsdei ügylet veszteséges, így a magánszemélynek a 2007. évben adót nem kell fizetnie. A 2008. évben a magánszemély vásárol 3000 darab "C" részvényt 1000 Ft/darab áron, majd értékesíti 1040 Ft/ darab áron. Az ügyletekhez kapcsolódó járulékos költségek összege 35 000 forint. |
|
A 2008. évi adókötelezettség számítása |
|
10. Megszerzett pénzbevétel [3000 db x 1040 Ft/db] 11. Járulékos költségek 12. Megszerzésre fordított kiadás [3000 db x 1000 Ft/db] 13. Ügyleti nyereség [10. - 11. - 12.] 14. Számított adó [13. x 0,20] 15. Adókiegyenlítés [a 2007. évi ügyleti veszteség, azaz 60 000 Ft szorozva a 20%-os adókulccsal] 16. Fizetendő adó [14. - 15.] |
3 120 000 Ft 3 000 000 Ft |
Ha a jog alapítása, megszerzése vagy gyakorlása bárki számára azonos feltételekkel megvalósuló ügyletben történt, az opció kötelezettjének jövedelme után 25 százalék az adó.
a Az átruházásra tekintettel szerzett bevételből levonandó az értékpapír szokásos piaci értéke. A maradék a jog gyakorlásából származó bevételrész. Ezt csökkenti a jog megszerzésére fordított érték. Az így megállapított opciós jövedelem a felek közötti jogviszonyra tekintettel adóköteles.
a Az értékpapír átruházására tekintettel megszerzett bevétel szokásos piaci értékkel megegyező részéből a jövedelem az árfolyamnyereség. A szerzési értéken és a járulékos költségeken túl levonható a jog megszerzésére fordított értéknek (opciós díjnak) az a része is, amelyet a magánszemély az opciós jövedelem megállapításánál nem tudott levonni, mert meghaladta az opciós jog gyakorlásából származó bevételrészt.
a A jövedelmet az átruházás időpontjában kell megállapítani.
A belföldi fióktelepek, kereskedelmi képviseletek munkavállalói, vezető tisztségviselői a belföldi székhelyű gazdasági társaságok munkavállalóival, vezető tisztségviselőivel azonos feltételek szerint részesülhetnek kedvezményes részvényjuttatásban.
a nem érvényesít adókedvezményt;
a a foglalkoztatottjainak átlagos állományi létszáma az adóévben legalább egy fő;
a a vállalkozói adóalapja az adóévben és az azt megelőző adóévben, a tevékenység adóévi kezdése esetén abban az évben eléri a jövedelem-, a nyereségminimum összegét (kivéve a kezdő vállalkozót, vagy akit elemi kár ért);
a megfelel az államháztartásról szóló törvényben meghatározott, rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének;
a az adóévben meghatározott járulékalap után vallott be nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot - alapesetben legalább az adóévi átlagos állományi létszám és az éves minimálbér szorzatának megfelelő összeg kétszerese után, a székhellyel a területfejlesztés kedvezményezett térségeiről szóló (lásd a 47. oldalon) kormányrendelet 3. számú melléklete szerinti kistérségben vagy 5. számú melléklete szerinti településen rendelkezők pedig legalább az adóévi átlagos állományi létszám és az éves minimálbér szorzatának megfelelő összeg után.
A 10 százalékkal adózó vállalkozói adóalap 6 százaléka az adóbevallás benyújtásának évében az adóévben igénybe vett csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül.
Ha az egyéni vállalkozó az adómegtakarítást kizárólag beruházásra vagy beruházásra felvett hitel törlesztésére fordítja, akkor azt is választhatja, hogy nem de minimis támogatásként számolja el, hanem a kis- és középvállalkozásoknak nyújtott állami támogatásról szóló európai bizottsági rendeletben (lásd a 40. oldalon) foglaltak szerinti támogatásként (ezt a döntését utóbb nem módosíthatja);
Elsődleges mezőgazdasági termelést is végző egyéni vállalkozónál az adómegtakarítás - ha azt kizárólag beruházásra vagy beruházási hitel törlesztésére használja fel - nem csekély összegű támogatás, hanem a mezőgazdasági termékek előállításával foglalkozó kis- és középvállalkozásoknak nyújtott állami támogatásról szóló 1857/2006/ EK-rendelet 4. cikkében foglalt támogatás (vagyis ez esetben nem választhat, milyen támogatásnak tekinti).
A 10 százalékkal adózó vállalkozói adóalap 6 százalékának megfelelő összeget az egyéni vállalkozó köteles a belföldi pénzforgalmi bankszámláján lekötni abban az évben, amikor bevallotta, és az adóév utolsó napján fennálló követeléséből lekötött számlakövetelésként kimutatni.
Az elsődleges mezőgazdasági termelést nem folytató egyéni vállalkozó - ha a kedvezményt de minimis támogatásnak tekinti - akkor oldhatja fel a lekötést, ha a feloldott részt a lekötés adóévét követő négy adóévben
a kizárólag üzemi célt szolgáló, a személyijövedelemadó-törvény szerinti értékcsökkenési leírás alapját képező, beruházási, fejlesztési célból vásárolt, az alapnyilvántartásban, valamint egyedi beruházási és felújítási költségnyilvántartásában rögzített tárgyi eszköz nem ingyenes megszerzésére vagy előállítására költi (kivéve azt a beruházási, felújítási kiadást, amelyet a fejlesztési tartalék feloldására használ fel);
a legalább 50 százalékban megváltozott munkaképességű, pályakezdő vagy korábban munkanélküli alkalmazott foglalkoztatása kapcsán költségként elszámolt kiadásra fordítja (például bérre), feltéve, hogy e foglalkoztatás 2007. december 31-ét követően kezdődött;
a pénzügyi intézménnyel kötött hitelszerződés alapján fennálló kötelezettsége csökkentésére fordítja (ideértve a pénzügyi lízinget is).
Csak beruházásra, felújításra vagy ilyen célú hiteltörlesztésre, lízingdíjra oldható fel a kis- és középvállalkozások támogatásának tekintett lekötés, valamint elsődleges mezőgazdasági tevékenységet is folytató egyéni vállalkozói lekötés.
A feloldás az előzőektől függetlenül is lehetséges, de ha bármi okból nem felel meg a törvényi előírásoknak, a feloldott részt a feloldást követő 30 napon belül adóként be kell fizetni. A lekötés adóévét követő negyedik adóév végéig fel nem oldott részt a negyedik adóévet követő naptári év első hónapja utolsó napjáig kell adóként megállapítani, megfizetni és az azt követő első adóbevallásban bevallani.
Ha az egyéni vállalkozói jogállása a négy éven belüli időszak alatt bármely okból megszűnik (kivéve ha azért, mert elveszti cselekvőképességét, vagy meghal), a fel nem oldott részt a jogállás megszűnésének napját követő 30 napon belül kell adóként megfizetni.
A fizetendő adót minden esetben késedelmi pótlékkal (a jegybanki alapkamat kétszeresével) növelten kell megfizetni.
Az egyéni vállalkozónak a számlakövetelés lekötéséről és annak feloldásáról olyan külön nyilvántartást kell vezetnie, amelynek alapján megállapítható a lekötött és a feloldott összeg, valamint a feloldás alapjául szolgáló kiadás(ok) teljesítésének időpontja és összege, valamint a feloldás miatt fizetendő adó és késedelmi pótlék összege.
a az adóbevallásában nyilatkozatot tesz, vagyis kitölti az állami adóhatóság bevallást kiegészítő nyomtatványát (ez adójogi szempontból bevallásnak minősül);
a a jövedelem-, nyereségminimumot tekinti adóalapnak.
a a 2007. adóév egészére megállapított vállalkozói adóalapból az adóév első napjától június 30-áig számított naptári napoknak a működés adóévi naptári napjaihoz viszonyított arányával (két tizedesjegyre kerekítve) meghatározott rész és a 2007. adóév egészére megállapított jövedelem-, nyereségminimumnak a július 1-jétől az adóév utolsó napjáig számított naptári napoknak a működés adóévi naptári napjaihoz viszonyított arányával (két tizedesjegyre kerekítve) számított rész összege után fizeti az adót, vagy
a a 2007. január 1-je és június 30-a közötti időszakra számított vállalkozói adóalap és az adóév egészére megállapított jövedelem-, nyereségminimumból a 2007. január 1-je és június 30-a közötti időszakra megállapított jövedelem-, nyereségminimumot meghaladó rész összege után adózik.
Bevallást kiegészítő nyomtatvány* |
Elkülönül-e az
iroda az egyéni vállalkozó lakásától? Szolgáltatói tevékenység bevétele összesen (bérleti díj bevétele, közvetített szolgáltatás bevétele,
szakértői díj bevétele, egyéb bevétel). lakás bérleti díja -, reklámszolgáltatás(ok) és piackutatás címén elszámolt költség, tanácsadás, szakértői díj, ügynöki jutalék címén elszámolt költség, telefonszolgáltatás költsége). Személyi jellegű egyéb kifizetések összesen (saját
gépkocsi használata címén elszámolt Cégautók üzemeltetési költsége (üzemanyag, javítás, biztosítás stb.), darabszáma. Az adott kölcsönök napi átlagos állománya (hitelintézeti kölcsönök nélkül). A kapott kölcsönök napi átlagos állománya. |
*Tartalomtervezet egyéni vállalkozókbevalláskiegészítő nyomtatványához; a nyomtatványt az adóévre és az adóévet megelőző két adóévre kell kitölteni. |
a belföld, ha a magánszemély a munkáltató belföldi székhelyével vagy belföldi telephelyével (állandó bázisával), fióktelepével, kereskedelmi képviseletével áll a jövedelemszerzés alapjául szolgáló jogviszonyban;
a az előbbieken kívüli jogviszonyban a belföldön végzett tevékenységére arányosan számított jövedelemre vonatkozóan is belföld;
a belföld vagy külföld, ha a jövedelem nemzetközi forgalomban üzemeltetett járművön külföldön (is) teljesített szolgálat ellenértéke (vagy az az állam, amely az ilyen jövedelmet nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján adóztathatja, vagy - jellemzően egyezmény hiányában - a magánszemély illetősége szerinti állam).
Természetbeni juttatás esetében a jövedelemszerzés helye belföld.
Fontosabb módosulások a személyijövedelemadó –törvényben* |
|||||
Paragrafus |
A változás tárgya |
Paragrafus |
A változás tárgya |
||
3. § 4. d), m), n) |
Jövedelemszerzés helye változó munkavégzési hely esetén. |
3. § 72. a), e) |
További adóterhet nem viselő járandóságok. |
||
3. § 27. |
A művelődési intézményi szolgáltatás fogalma. |
A befektetési szolgáltató, a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény, a kifizető, a pályakezdő személy fogalma. |
|||
3. § 34. |
További értékpapírfajták. |
||||
7. § (1) ka)-kd) |
Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár(ak)ba adómentesen befizethető munkáltatói hozzájárulás mértéke 30 százalék. |
||||
3. § 41. |
A csekély összegű agrártámogatás fogalma. |
||||
3. § 42. |
A költségek fedezetére vagy fejlesztési célra folyósított támogatás fogalma. |
7. § (1) ke) |
A foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe adómentesen befizethető foglalkoztatói hozzájárulás mértéke (havonta a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó összeg). |
||
3. § 60. |
Kedvezményezett eltartott lehet az EGT-állampolgár is. |
||||
*Kövér betűkkel az új rendelkezések. |
Fontosabb módosulások a személyijövedelemadó-törvényben* |
|||||
Paragrafus |
A változás tárgya |
Paragrafus |
A változás tárgya |
||
7. § (2) c) |
Legfeljebb 3 havi munkáltatói hozzájárulás utólag is megfizethető. |
65. § (1) b) |
A kollektív befektetési értékpapírok hozama, árfolyamnyeresége is kamatjövedelem. |
||
7. § (2) d) |
A foglalkoztatói nyugdíjintézménybe az adómentes mértéket meghaladóan befizetett foglalkoztatói hozzájárulás után megfizetett adó visszaigénylése munkaviszony megszűnése esetén. |
||||
65. § (9) |
A külföldön is adóztatható kamatjövedelem külföldön megfizetett adójának beszámítása. |
||||
14. § (2) |
A befektetési szolgáltatók bizonylatkiállítási kötelezettsége az értékpapír-transzferekről. |
65/B § |
A csereügyletből származó jövedelem. |
||
66. § (3)-(5) |
Az osztalékelőleg szabályai érvényesek a külföldről származó osztalékelőlegre is. |
||||
24. § (1) |
Nem önálló tevékenység a vezető tisztségviselők tevékenysége és az európai parlamenti képviselői tevékenység. |
||||
66. § (7)-(8) |
Az osztalékelőleg bevallásának, adójának beszámítására vonatkozó szabályozás kiegészítése. |
||||
28. § (7) |
A
jogalapításból, jogátruházásból, joggyakorlásból származó jövedelmek |
||||
67. § (10) |
A külföldön adóztatható árfolyamnyereség adójának beszámítása. |
||||
28. § (8) |
A nyugdíjszolgáltatásnak nem minősülő önkéntes kölcsönös biztosítópénztárikifizetések jövedelemtartalmának megállapításához előírt várakozási idő. |
67/A. § |
A tőzsdei ügyletekből származó jövedelem adózási szabályainak módosítása. |
||
69. § (1) l) |
A biztosítottnak nem minősülő magánszemélynek juttatott termék, szolgáltatás csak abban az esetben minősül természetbeni juttatásnak, ha nem tevékenység vagy szolgáltatás ellenértéke. |
||||
33. § |
Egységes az adójóváírás (megszűnik a kiegészítő adójóváírás), a jogosultság határa 2 millió 762 ezer forint. |
||||
35. § (3)-(4) |
A foglalkoztatói nyugdíjintézményhez befizetett egyéni befizetések és az adó köteles foglalkoztatói hozzájárulás 30%-os adókedvezménye. |
69. § (11) |
Nem
minősül természetbeni juttatásnak a készpénz-helyettesítő fizetési |
||
39. § (1) |
Az őstermelői adókedvezmény csekély összegű (de minimis) agrártámogatás. |
69. § (12) |
Adóköteles juttatás cégtelefon magáncélú használatának esetén. |
||
40. § (12) |
A családi kedvezmény EGT-államban nevelt gyermekre is kiterjed. |
71. § (5) |
A munkáltatónál adóköteles béren kívüli juttatások után az adót az adóévet követő május hónap kötelezettségeként kell megfizetni és bevallani. |
||
46. § (6) |
Ha a
munkáltató, a kifizető az APEH által jóváhagyott (vásárolt) |
||||
72. § (4) n) |
Nem számít kamatkedvezménynek a külföldi tartózkodásra adott előleg, ha a kiküldetésből történő visszaérkezést követő 30 napon belül elszámolnak vele. |
||||
48. § (12) a) |
Az adójóváírás szabályai adóelőleg-megállapításakor. |
||||
74. § (7) |
Ingatlan bérbeadás esetében is az általános kifizetői
adóelőleg szabályok |
||||
48. § (18) |
A munkáltató, a bér kifizetője által követendő eljárás, ha olyan jövedelmet juttat, amelyből adóelőleg levonása nem lehetséges. |
||||
49/A § |
Egyéni
cég alakulása esetén az osztalékalapok különbsége után évközben |
76. § (4) |
A bukmékeri rendszerű és a lóversenyfogadásból származó nyeremény után nem kell személyi jövedelemadót fizetni. |
||
49/A § (3) |
Az
egyéni cégből átalakulással létrejött gazdasági társaság a de minimis |
77/A § (2) b), g) |
Az
értékpapírok névértéken történő átalakítása (cseréje) miatt, valamint a |
||
49/A § (5) |
Egyéni cég alakulása esetén a jogutód társaságba át nem vitt eszközök miatt nem kell soron kívül bevallani és megfizetni az adót. |
||||
77/B § |
Az értékpapírjogok alapján keletkező jövedelem adózása. |
||||
49/A §
(7), |
Az elhunyt egyéni vállalkozó tevékenységének folytatása az özvegye, örököse által, ha az is egyéni vállalkozó. |
77/C § (2) |
Az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási programban a programszervező, illetve a letétkezelő a jogutódlásáról is köteles tájékoztatatni a letéti szerződésben érintett többi szerződőt. |
||
49/B § (6) cb) |
A K+F bármely EGT-állam kutatóintézetével, tudományos akadémiájával közösen végzett kutatás, kísérleti fejlesztés esetén is igénybe vehető. |
||||
77/C § (8) |
Az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási
program esetében nem ke- |
||||
49/B § (6) d) |
Mezőgazdasági egyéni vállalkozó is érvényesítheti a kisvállalkozói kedvezményt, ha érvényes rá az 1857/2006/EK-rendelet. |
||||
49/B § (6) f) |
Egyéni
vállalkozó az adóévben megszerzett vállalkozói jövedelmének 50 |
77/C § (19) |
Az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program további feltételei. |
||
49/B § (7) d) |
Önellenőrzés
kapcsán nem engedélyezhető az olyan veszteségelhatárolás, |
77/C § |
Az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program szereplőinek jogutódlása. |
||
77/C § (24) |
Az értékpapír, a program szervezője fogalma. |
||||
49/B § |
Az egyéni vállalkozó a vállalkozói adóalap 50 millió forintja után 10 % vállalkozói személyi jövedelemadót fizet. |
||||
83. § (13) |
Átmeneti szabály az ingatlanokra vonatkozó értéknövelő beruházás meghatározásához. |
||||
84. § (3) |
Jogharmonizációs záradék. |
||||
53. § (4) |
Az átalányadózás választására jogosító üzletkörök (az új erről szóló kormányrendelet alapján ). |
1. sz.
mell. |
Adómentes
bevétel a kárpótlási jegy életjáradékra váltásából származó |
||
60. § |
Az ingatlanszerzés időpontjának meghatározása építés, bővítés esetén. |
1. sz. mell. |
A szövetkezet közösségi alapjából adott juttatás adómentes. |
||
62. § (2) |
Megszerzésre fordított összeg meghatározása építés, bővítés esetén. |
||||
62. § (6)-(7) |
A lakás átruházásából származó jövedelem adóköteles időszaka a harmadára csökken. A korábban lakásszerzési kedvezménnyel megszerzett lakás négy éven belüli átruházása esetén a számított összegnek része a lakásszerzési kedvezmény is. |
1. sz.
mell. |
A falusi- és agroturisztikai szolgáltató tevékenységből származó bevétel jövedelméből a bevétel 400 ezer forintjára jutó rész, a falusi vendégfogadásból származó bevétel jövedelméből a 800 ezer forintjára jutó rész adómentes. |
||
1. sz. mell. |
Adómentes az áldozatsegítő szolgálattól származó, a bűncselekmény áldozata részére juttatott támogatás is. |
||||
63. § (2)-(6) |
Ingatlan átruházásából származó jövedelemnek az idősek lakóotthonában, gondozó-, ápolóintézményben hely vásárlásához kapcsolódó kedvezmény (EGT-államokra kiterjesztve). |
||||
1. sz. mell. |
A
foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménnyel összefüggő adómentes |
||||
63. § |
Az ingatlan átruházásából származó jövedelem lakhatási célú felhasználásához kapcsolódó méltányosság. |
1. sz.
mell. |
Adómentes a szerv-, szövetadományozással kapcsolatos költségtérítés és a jövedelem-kiesés megtérítése is. |
||
*Kövér betűkkel az új rendelkezések. |