adozona.hu
Az új adójog magyarázata 2009 - kiegészítő pótfüzet (HVG-ORAC, 18 A/5 oldal, 2009)
Az új adójog magyarázata 2009 - kiegészítő pótfüzet (HVG-ORAC, 18 A/5 oldal, 2009)
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A magánszemélynek az adóazonosító jelét minden olyan munkáltatóval, kifizetővel, állami foglalkoztatási szervvel, hitelintézettel, tb igazgatási szervvel közölnie kellett, amely olyan kifizetést teljesített a magánszemélynek, amely után a magánszemély adófizetési kötelezettség terhelte és ezzel összefüggésben a kifizetést teljesítőt a törvény adatszolgáltatásra kötelezte. Tekintettel arra, hogy az Szja. törvény módosítása az adóterhet nem viselő járandóságok körét kibővítette, az új előírás a...
A kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozók tekintetében az állami adóhatóság az előzőek szerinti adatokat március 15-éig, az ellátást folyósító szervek pedig az ellátás összegéről március 31-éig teljesítik az adatszolgáltatási kötelezettségeiket. A személyazonosító adatok, a lakcím és az adóazonosító jel feltüntetésével azokról a magánszemélyekről, illetőleg a nekik jutatott családi pótlék, anyasági támogatás összegéről, valamint a családi pótlékra szintén jogosult másik szülő, házastárs természetes azonosító adatairól, lakcíméről, adóazonosító jeléről, illetőleg arról, hogy az igénylő az ellátást egyedülállóként veszi igénybe. Tekintettel az elegendő felkészülési idő biztosításának kötelezettségére a családi pótlékot a 2009-es adóévben csak az augusztus 31-ét követően kifizetett összegek tekintetében kell az adóalap megállapításánál figyelembe venni. Az anyasági támogatás esetében pedig első alkalommal csak a 2010. év március 31-ét követően született gyermekek után fizetett összeget kell az adó megállapításnál figyelembe venni.
A bírósági döntés következtében az érintett általános forgalmi adó alanyok állami támogatásokból finanszírozott beszerzéseik tekintetében - a beszerzés időpontjában hatályos egyéb levonási szabályokat is figyelembe véve - az említett időszakra vonatkozóan utólag érvényesíthetik általános forgalmi adó levonási jogukat.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 124/C. §-ában szabályozott jogintézmény biztosítja egy olyan befizetett adó visszatérítésének lehetőségét, amelyet az Európai Unió jogi aktusába ütköző módon kellett az adózónak teljesítenie. Az általános forgalmi adó rendszerében a beszerzéseket terhelő adó tekintetében közvetlenül nem értelmezhető a beszerzést terhelő adó visszatérítése, ugyanis az adóalanyt közvetlenül csak az értékesítést terhelő fizetendő adóból való levonás joga illeti meg, melyet meghatározott időszakonként elvégzett adóelszámolás során a levonási jog gyakorlásával érvényesíthet. Az adóelszámolás során keletkezett különbözet eredményezhet az adózó számára befizetendő, vagy - a törvényi feltételek teljesülése esetén az adózó döntése alapján - visszaigényelhető adót, illetve ha a visszaigénylés feltételei nem valósulnak meg a következő időszakra átvihető követelést. Az utóbbi mindaddig nem jár pénzügyi kötelezettséggel, amíg az előző két eset (befizetendő vagy visszaigényelhető összeg keletkezése) valamelyike be nem következik.
Fenti sajátosságokra tekintettel az Art. új 124/D. §-a a 124/C. §-hoz képesti eltérésekkel szabályozza az eljárási rendet. (Az említett rendelkezést az Országgyűlés által május 11-én elfogadott, az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló törvény iktatta be az Art.-be.)
A Bíróság által utóbb megítélt levonási jognak a pénzügyi hatása, - vagyis az, hogy adózó ténylegesen milyen összeggel fizetett többet, illetve igényelhetett vissza kevesebbet a levonási jog hiánya miatt és így milyen összeg visszatérítésére jogosult, valamint milyen összeg után illeti meg "kártalanítás" azaz kamat - csak az érintett időszakban készített adóelszámolás(ok) és annak alapján benyújtott bevallás(ok) módosításával állapítható meg. Ennek módja a beadott általános forgalmi adó bevallások önellenőrzéssel való módosítása, melyet az önellenőrzés bevallására rendszeresítetett 08310-es számú bevalláson kell elvégezni, jelölve azon az Európai Közösségek Bírósága döntése miatti benyújtás tényét, valamint csatolva az igényléssel kapcsolatos bevallás - megfelelően kitöltött - 09-es lapját. Az önellenőrzési bevallás az Art. 124/C. § (2) bekezdésében foglaltakból következően 2009. október 20-áig nyújtható be, mely határidő elmulasztása esetén igazolási kérelem benyújtásának nincs helye.
Ha az adózónak az önellenőrzéssel helyesbített elszámolása eredményeként a befizetendő adója csökkenése vagy a - levonási jog keletkezése időpontjában hatályos általános forgalmi adóról szóló törvénynek a negatív elszámolandó adó visszaigénylési feltételeit is figyelembe véve keletkezett - visszaigényelhető összegnek a növekedése miatt visszatérítési igénye keletkezik, az adóhatóság a visszatérítendő adó után az önellenőrzéssel érintett bevallás(ok)ban meghatározott befizetési kötelezettség, illetve igénylési jogosultság esedékessége napjától - illetve, ha az későbbi, az adó megfizetésének napjától - az önellenőrzés benyújtásának napjáig a jegybanki alapkamattal azonos mértékű kamatot fizet. A visszatérítést - amelyre a költségvetési támogatás kiutalására vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni - az önellenőrzés benyújtásának napjától számított 30 napon belül kell kiutalni.
Az ellenőrzéssel lezárt bevallási időszak tekintetében is az előzőek szerint kell az önellenőrzést elkészíteni és benyújtani, mely önellenőrzést az adóhatóság ismételt ellenőrzésre irányuló kérelemnek tekint.
Az ismételt ellenőrzés eredményeként megállapított visszatérítendő összeg után is [ideértve az emiatt adóhiány utáni jogkövetkezmények (adóbírság, kamat) összegét is] megilleti az adózót az előzőekben meghatározott mértékű kamat.
Az adózót nem illeti meg az utólagos levonás joga, ha a beszerzést terhelő le nem vonható adónak megfelelő összeg más személytől számára megtérült. Ilyen megtérülésnek minősül az is, ha az adózó a levonási tilalomra tekintettel a támogatást - áfát is finanszírozó - ún. bruttó módon kapta, vagy a le nem vonható általános forgalmi adó ellentételezésére további államháztartási támogatást kapott.
A le nem vonható adó utólagos érvényesítése miatt az érintett időszakról benyújtott jövedelemadó, illetve társasági adó bevallás(oka)t nem kell módosítani. Az utólag érvényesített levonható adót az önellenőrzésről szóló bevallás benyújtásának napjával, az előzőek szerint számított kamatot az adózó bankszámláján való jóváírás napjával tárgyidőszaki bevételként kell elszámolni. A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatálya alá tartozó kettős könyvvitelt vezető vállalkozó és egyéb szervezet dönthet úgy, hogy a tárgyidőszakban egyéb bevételként elszámolt adó összegét halasztott bevételként (legfeljebb a kapcsolódó eszköz nyilvántartás szerinti értékében) időbelileg elhatárolja. A halasztott bevételt az eszköz bekerülési értékének, illetve bekerülési értéke arányos részének költségkénti, illetve ráfordításkénti elszámolásakor kell az egyéb bevételekkel szemben megszüntetni.
Az Európai Közösségek Bírósága 2009. április 23-án kihirdetett, C-74/08. (PARAT) ügyben hozott ítéletének végrehajtása érdekében ugyanakkor az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosítása vált szükségessé. Az említett ítélet ugyanis az államháztartási támogatásokra jutó áfa levonását tiltó szabályokat (a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszak tekintetében) a közös hozzáadott értékadórendszer egységes szabályozását biztosító 77/388/EGK hatodik tanácsi irányelv vonatkozó előírásaival ellentétesnek minősítette.
- tej és tejtermékek
E termékkörbe tartoznak: a tej (ideértve a sűrített tejet, illetve a cukrot vagy más édesítőanyagot tartalmazó tejet, laktózmentes tejtermékeket is), a tejszín, a tejpor, a tejföl, az író, az aludttej, a joghurt, a kefir, a vaj, a sajt, a túró és a nem cukor, hanem valamilyen más ízesítőszer (pl. növényi adalékok, kakaó) hozzáadásával előállított ízesített tejek (vaníliás, kakaós, karamellás tejek, szójatej stb.).
25%-os adómértékkel adóznak viszont az úgynevezett "reggeli" italok és a margarin. Szintén nem tartozik a kedvezményes adókulcs alá az anyatej, ennek értékesítése azonban mentes az adó alól [Áfa. tv. 85. § (1) bekezdés d) pont].
- kenyér és egyéb pékáruk
E körbe tartozik a kenyér [ideértve a cukor-, tejzsír-, szaharóz-, glukóz- és gluténmentes (egészségügyi szempontból tehát helyettesítő jellegű) fajtákat is], a kétszersült, a pirított kenyér, a kifli, a zsemle, a gabonapelyhek, a kakaós csiga, valamint a pászka és egyes ostyatermékek.
A szolgáltatások közül kizárólag a távhőszolgáltatásra alkalmazható a 18%-os áfa-kulcs (arra is csak várhatóan 2009. augusztus 1-jétől).
Az előleggel érintett jogügyleteknél a 2009. július 1-jét megelőzően fizetett előlegek még 20%-os adómértékkel adóznak, és csak az előleggel csökkentett vételárrészre vonatkozik az új, 25%-os adókulcs (Adómód. tv. 56. §). Ez például "100%"-os előlegnél azt jelenti, hogy a teljes ügyletet még 20%-os áfa terheli. (Ugyanezen megítélés alá esik a részteljesítés is.)
Az Áfa. tv. 58. §-a szerinti, az ellenérték megfizetéséhez kötött adóztatás alá eső ügyletek megítélése az alábbiak szerint alakul:
- A főszabály szerinti 2009. július 1-jei hatálybalépésből adódóan az olyan áthúzódó elszámolási időszak esetén, melynél az arra vonatkozó fizetési esedékesség (azaz a teljesítés időpontja) 2009. július 1-jét megelőző időpontra esik, az időszakot érintő teljes ellenérték 20%-os adómértékkel adózik.
- A 2009. július 1-jét megelőzően lezáruló elszámolási időszakok tekintetében kizárólag a 20%-os adómérték alkalmazandó, még akkor is, ha az említett időszakokra vonatkozó fizetési esedékesség 2009. július 1-jén vagy azt követően merül fel [Adómód. tv. 57. § (1) bekezdése].
- Amennyiben azonban az áthúzódó elszámolási időszakra vonatkozó fizetési esedékesség 2009. július 1-jén vagy azt követő időpontban merül fel, az időszakot érintő ellenérték időarányos részeit 20, illetve 25%-os áfa terheli (olyan arányban, amilyen arányban az áthúzódó időszak naptári napjai 2009. július 1-je előttre és utánra esnek).
A távhőszolgáltatásra vonatkozó 18%-os adómérték várhatóan azon távhődíjakra lesz először alkalmazható, amelyek megfizetésének esedékessége 2009. augusztus 1-jére vagy azt követő időpontra esik. Ezen távhődíjak már teljes mértékben 18%-os kulccsal fognak adózni, függetlenül attól, hogy a díjakkal érintett elszámolási időszakok 2009. augusztus 1-jét megelőzően lezárulnak-e, vagy ezen időponton "áthúzódnak", vagy teljes egészében azt követik [Adómód. tv. 58. §]. A 2009. július 1. és 2009. július 31. közötti időszakban esedékes távhődíjakra azonban az Adómód. tv. 58. §-a még nem alkalmazható. Ezek tekintetében az Adómód. tv. 57. §-ának átmeneti előírásaira is figyelemmel kell lenni (tekintettel arra, hogy a távhőszolgáltatás szintén Áfa. tv. 58. §-a szerinti ügyletnek minősül), amelyek alapján ezen távhődíjakat várhatóan még teljes egészében 20%-os adókulcs terheli. A 2009. júliusi esedékességű távhődíjak után csak akkor merülhetne fel a 25%-os adómérték alkalmazása, ha ezen díjakkal érintett időszakok 2009. július 1. napján "áthúzódnának", vagy a teljes időszak 2009. június 30-át követő időpontra esne. Ezek a lehetőségek elvi szinten ugyan fennállnak, felmerülésük azonban - a távhőszolgáltatók által a távhődíjak tekintetében alkalmazott elszámolási rend sajátosságai okán - gyakorlatilag kizárt.
a) vagyoni értékű jognál, az hogy a szerződés módosulása miatt a jog csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem érvényesíthető;
b) a befejezett kísérleti fejlesztésnél, hogy a megvalósuló tevékenységet korlátozzák vagy megszüntetik, illetve az eredménytelen lesz;
c) más eszköznél (kivéve a beruházást), hogy arra a számvitelről szóló törvény szerint nem számolható el terv szerinti értékcsökkenés, vagy nem szabad elszámolni terv szerinti értékcsökkenést;
d) az a)-c) alpontban nem említett szellemi terméknél, tárgyi eszköznél (ideértve a beruházást is), elháríthatatlan külső ok miatt megrongálódás következett be.
E szabályokkal összefüggésben a terven felül értékcsökkenés visszaírása csökkenti az adóalapot, kivéve, ha azt adózás előtti eredménycsökkentésként is figyelembe vette az adózó.
E szabály alkalmazásánál engedi meg az évközi módosítás, hogy az adózó úgy is dönthessen, hogy - bár megfelel az előzőekben leírtaknak - nem él az adóévben e lehetőséggel, és nem vonja le a terven felüli értékcsökkenést az adóalapból. Erre az esetre a törvénymódosítás lehetőséget ad arra, hogy az adózó az adóévet követő négy adóévben csökkentse az adózás előtti eredményét. Ha azonban az adózó az adóévben döntése alapján nem élt az adózás előtti eredménycsökkentéssel, akkor az ilyen eszközre elszámolt terven felüli értékcsökkenés visszaírásakor nem csökkentheti az adóalapot. Ha az adózó a 2008. adóévi adóbevallásában nem e szerint járt el - bár annak ellenérre, hogy a módosítás még nem lép hatályba, megteheti, hogy nem él a terven felüli értékcsökkenésnél az adózás előtti eredménycsökkentéssel - lehetősége van az adókötelezettsége önellenőrzésére.
A tulajdoni részesedést jelentő befektetésnél, a hitelviszonyt megtestesítő, egy évnél hosszabb lejáratú (akkor is, ha a forgóeszközök között mutatják ki) értékpapírnál és a követelésnél a devizában megállapított értékvesztést, visszaírást nyilvántartási árfolyamon kell forintra számítani, és a számviteli törvény 60. § szerinti árfolyamváltozás hatását az értékvesztéssel, visszaírással módosított devizaértékre kell számítani.
Az árfolyam-különbözet miatti adózás előtti eredmény-módosításra a társasági adótörvény két rendelkezést tartalmaz.
A 7. §-a (1) bekezdésének dzs) pontja lehetővé teszi a nem realizált árfolyamnyereséggel az adózás előtti eredmény csökkentését, a 8. § (1) bekezdésének dzs) pontja ugyanakkor előírja, hogy a nem realizált árfolyamveszteség növeli az adóalapot. A módosítás a számviteli előírások alapján kimutatott eredményhez képest "eltéríti" az adóalapot. Ezért az eszköz nyilvántartásból történő kikerülésekor ellenkező irányú módosítást kell az adóalapnál elvégezni (a korábban levont összeggel növelni, a növelésként figyelembe vett összeggel csökkenteni kell az adóalapot).
A korrekció azonban nem minden eszköz és kötelezettség árfolyam-különbözetére vonatkozik, hanem csak a befektetett pénzügyi eszközökre (tartós részesedés, tartós kölcsön, tartós hitelviszonyt megtestesítő értékpapír) és a hosszúlejáratú kötelezettségekre (hosszúlejáratra kapott kölcsönök, hitelek, tartozások kötvénykibocsátásból, más tartós kötelezettségek).
Az eddigi előírás szerint az adózó nem teheti meg, hogy csak egyes eszközök és egyes kötelezettségek árfolyam különbözetével korrigálja az adólapot. Ha az adóévben élni kíván e szabályok adta lehetőséggel, akkor valamennyi értékelt fedezeti ügylettel nem fedezett, befektetett pénzügyi eszköz, illetve hosszú lejáratú kötelezettség kimutatott, nem realizált devizaárfolyam különbözettel módosítani kell az adózás előtti eredményt. A törvénymódosítás e kötelezettséghez képest jelent változást. Arra ad ugyanis lehetőséget, hogy az adózó kizárólag a tulajdoni részesedést jelentő befektetései értékének növekedése, illetve csökkenése alapján éljen adózás előtti eredménymódosítással. E döntésnek azonban az a feltétele, hogy így számítva az adóalapja ne legyen kisebb annál, mintha nem alkalmazott volna korrekciót a devizaárfolyam változás miatt. E rendelkezés alkalmazása természetesen azzal jár, hogy csak a tulajdoni részesedést jelentő eszköz kikerülésekor, részbeni kikerülésekor (ideértve az értékvesztés elszámolást is) kell a megelőző adóévben érvényesített módosítással ellenkező módosítást alkalmazni az adózónak. Más eszköz vagy hosszúlejáratú kötelezettség nyilvántartásból történő kikerülés miatt (mivel az értékeléskor nem élt adózás előtti eredménymódosítással az adózó) nem merül fel az adóalap módosításának kötelezettsége.
Erre a szabályra is vonatkozik, hogy ha az adózó a 2008. adóévi adóbevallásában - mivel még nem volt a rendelkezés hatályban - nem e szerint járt el, lehetősége van az adókötelezettsége önellenőrzésére.
Példa
Megnevezés | Könyv szerinti érték nyilvántartásba vételkor | 2008. évi értékelés
| Nyilvántartásból történő kikerülés |
Tulajdoni részesedést jelentő értékpapír értéke ezer forint | 1000 | 600 | 1120 |
Tartós kölcsön | 3000 | 3600 | 1680 |
Hosszúlejáratú kötelezettség (tulajdonosi hitel) | 500 | 600 | 560 |
Adózás előtti eredménymódosítás a módosítás előtti szabályok szerint | |||
Adózás előtti eredmény | - | 2500 | 3000 |
Növelő tétel | - | 500 | 600 |
Csökkentő tétel |
| 600 | 500 |
Adóalap |
| 2400 | 3100 |
Adózás előtti eredménymódosítás a módosítás utáni szabályok szerint | |||
Adózás előtti eredmény |
| 2500 | 3000 |
Növelő tétel |
| 400 | 0 |
Csökkentő tétel |
| 0 | 400 |
Adóalap |
| 2900 | 2600 |
A módosított adótábla alapján kell kiszámítania az adóját az átalányadózó egyéni vállalkozóknak és a mezőgazdasági kistermelőnek is.
Az adójóváírás továbbra is a bérjövedelem 18 százaléka, de jogosultsági hónaponként legfeljebb 11 340 forint. Jogosultsági hónapnak az a hónap tekintendő, amelyben a magánszemély bérjövedelmet szerzett. Az adójóváírás teljes összegben 1 millió 250 ezer forint éves összes jövedelemig (jogosultsági határ), csökkenő összegben 2 millió 762 ezer forintig érvényesíthető.
Az adójóváírást a magánszemély nyilatkozata alapján a munkáltatónak az adóelőleg megállapításánál mindaddig el kell számolnia, amíg az adóévi adóelőleg-alapok összege nem haladja meg a jogosultsági határt.
A kifizető által alkalmazott göngyölítéses módszer alkalmazása során csak a 2009. június 30-át követő időszakban megszerzett bevétel esetében kell alkalmazni az új adótáblát.
A 2009-es adóév június 30-át követő időszakára megszerzett bér - társas vállalkozás, polgári jogi társaság tagjánál a személyes közreműködésre tekintettel vagy azzal összefüggésben megszerzett nem önálló tevékenységből származó bevétel - adóelőlege meghatározásakor az adótábla szerint várható számított adót (ideértve az adóterhet nem viselő járandóságok adótábla szerint várható adóját is) az Szja. tv. 2009. július 1-jén hatályos 1,9 millió forintos sávhatár figyelembevételével kell megállapítani.
A munkáltatónak, a bér kifizetőjének, valamint a társas vállalkozásnak, a polgári jogi társaságnak a 2009. első félévre juttatott nem önálló tevékenységből származó bevételek adóelőlegét a 2009. év második félévében megszerzett bevételekre vonatkozó adóelőleg megállapítási szabályok szerint is megállapítania. Amennyiben az így számított adóelőlegek összege kisebb, mint az első félévben ténylegesen levont adóelőlegek összege, a különbözetet - amíg az el nem fogy, de utoljára a december hónapra megszerzett nem önálló tevékenységből származó bevételek adóelőlege terhére - a 2009. második félévre megszerzett bevételek adóelőlegét csökkentő tételként kell figyelembe venni.
Továbbra is adómentes maradt egyes, meghatározott jogosultsági jogcímeken kapott családi pótlék:
- saját jogon jogosultként kapott családi pótlék;
- tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után magasabb összegű családi pótlék;
- vagyonkezelői joggal felruházott gyámként, illetőleg mint vagyonkezelő eseti gondnokként a gyermekotthonban, a javítóintézetben nevelt vagy a büntetés-végrehajtási intézetben lévő, gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló gyermekre (személyre) tekintettel kapott támogatás, nevelőszülőként, hivatásos nevelőszülőként kapott családi pótlék;
- gyámként kirendelt hozzátartozóként vagy más személyként a gyámsága alatt álló, gondozásában élő gyermekre tekintettel kapott családi pótlék;
- szociális intézmény vezetőjeként az intézményben elhelyezett gyermekre tekintettel kapott családi pótlék.
Szintén adóterhet nem viselő járandósággá alakul az anyasági támogatás 2009. szeptember 1-jétől, de azt a vonatkozó AB határozat követelményének megfelelően 300 napos felkészülési idővel kell alkalmazni. A 2010. április 1-jét megelőzően született gyermek(ek)re tekintettel folyósított anyasági támogatás változatlanul adómentes.