adozona.hu
Az illetéktörvény egységes szerkezetben, magyarázatokkal 2012 (DEMO)
Az illetéktörvény egységes szerkezetben, magyarázatokkal 2012 (DEMO)

- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A hagyaték, mint vagyonösszesség megszerzése csak az öröklési illetéknek tárgya, az ajándékozási illeték és a visszterhes vagyonátruházási illeték már csak egyes vagyonelemeket, vagyontárgyakat terhel.
Itv. 7. §
Az öröklési és az ajándékozási illeték azokat a vagyonszerzéseket vonja illeték alá, melynél a vagyonszerző ellenszolgáltatás nélkül, azaz ingyenesen jut a vagyonhoz. A vagyonszerzés ilyenkor a vagyonszerző vagyonának gyarapodását jelenti.
Vagyongyarapodás bekövetkezhet valakinek a...
Az öröklési és az ajándékozási illeték azokat a vagyonszerzéseket vonja illeték alá, melynél a vagyonszerző ellenszolgáltatás nélkül, azaz ingyenesen jut a vagyonhoz. A vagyonszerzés ilyenkor a vagyonszerző vagyonának gyarapodását jelenti.
Vagyongyarapodás bekövetkezhet valakinek a halála folytán, ilyenkor az öröklési illeték hatálya alá tartozik, illetve élők közötti ingyenes jogügylet folytán, amely pedig az ajándékozási illeték tárgykörébe tartozik.
Az öröklési illeték tárgya a haláleset folytán bekövetkező ingyenes vagyonszerzés. Haláleset folytán szerzi meg a vagyont az is, akivel az elhunyt öröklési szerződést kötött, de az nem ingyenes, hanem visszterhes vagyonszerzés, ezért nem az öröklési illeték tárgya. Az elhalálozott személy vagyonából - a Polgári Törvénykönyv szerint - különböző jogcímek alapján lehet részesülni. Az ilyen vagyonszerzések egy része az elhunyt - az Itv. terminológiájában örökhagyó - akaratából, más része viszont ettől függetlenül, adott esetben az örökhagyó akarata ellenére, törvény kógens előírása alapján történik. Az öröklési illeték - nevétől eltérően - nem csak az öröklés jogcímén bekövetkezett vagyonszerzést tekinti tárgyának, hanem mindazon, az Itv.-ben tételesen nevesített eseteket is, amikor az elhunyt vagyonából a haláleset folytán ingyenes szerzésre kerül sor.
Az öröklési illeték tárgyát az Itv. a többi vagyonszerzési illetékhez képest eltérően szabályozza, meghatározza azokat a jogcímeket, melyek alapján történő vagyonszerzésre az öröklési illeték rendelkezései vonatkoznak. Ilyen az örökség, a hagyomány, a meghagyás, a kötelesrész, a halál esetére szóló ajándékozás jogcímén történő szerzés. A Ptk. öröklési jogi rendelkezése értelmében az örökhagyó halálával hagyatéka, azaz vagyona, mint egész száll át az örökös(ök)re. Ugyanakkor az örökségnek lehetnek olyan vagyontárgyai, vagyonelemei, melyek - figyelemmel az Itv. területi és tárgyi hatályára vonatkozó rendelkezésekre - nem lehetnek tárgyai az öröklési illetéknek. A két jogszabályhely összevetéséből megállapítható, hogy az örökhagyó hagyatékából a belföldön található vagyonelemek (ingatlan, ingó és vagyoni értékű jogok), ezen felül a külföldön található ingó és ahhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok tartozhatnak az öröklési illeték tárgykörébe. Ha a hagyatékba tartozó ingatlanra olyan vagyoni értékű jog van az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezve, amely a tulajdonos személyében bekövetkező változásra tekintet nélkül fennmarad, az nem tárgya az öröklési illetéknek. Tipikusan ilyen a haszonélvezeti jog (ideértve az özvegyi jogot is).
Vagyoni értékű jog pedig a földhasználat, a haszonélvezet, a használat joga - ideértve a szövetkezeti háztulajdonra vonatkozó rendelkezések szerinti használati jogokat -, továbbá a vagyonkezelői jog és az önálló orvosi tevékenység működtetési joga (praxisjog), az üzembentartói jog, továbbá ingyenes vagyonszerzés esetén a követelés. E jogok tartalma a Ptk.-ban - illetve az üzembentartói jog esetében közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvényben valamint a szövetkezeti háztulajdonra vonatkozó rendelkezések szerinti használati jog esetében a lakásszövetkezetekről szóló törvényben - rögzítettek, az alábbiak szerint.
- Ha az épület tulajdonjogát az építkező szerzi meg, akkor ebben az esetben az épület tulajdonosát az épület fennállásáig a földre (földrészletre) használati jog illeti meg. Az épület tulajdonjogának örökléssel vagy átruházással történő megszerzése esetén az épület új tulajdonosát a földhasználati jog változatlan feltételekkel illeti meg.
- Haszonélvezeti jogánál fogva a jogosult a más személy tulajdonában álló dolgot birtokában tarthatja, használhatja és hasznait szedheti. A haszonélvezeti jog a dolog tulajdonosának személyében beállott változásra tekintet nélkül fennmarad, ugyanakkor korlátozott időre és legfeljebb a jogosult élete végéig állhat fenn. A haszonélvező a haszonélvezeti jogot nem ruházhatja át, de annak gyakorlását átengedheti, ellenérték fejében a csak akkor, ha a tulajdonos - azonos feltételek mellett - a dolog használatára nem tart igényt. A kamatozó követelés vagy más hasznot hajtó jog haszonélvezetére a dolgok haszonélvezetének szabályait kell megfelelően alkalmazni.
- A használat jogánál fogva a jogosult a dolgot a saját, valamint együtt élő családtagjai szükségleteit meg nem haladó mértékben használhatja, és hasznait szedheti. A használat jogának gyakorlása másnak nem engedhető át. Egyebekben a használat jogára a haszonélvezet szabályait kell alkalmazni.
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény alapján a földhasználati jogot, haszonélvezeti jogot és a használat jogát az ingatlan nyilvántartásba történő bejegyzés keletkezteti.
- Az önálló orvosi tevékenység praxisjoga az illetéktörvény alkalmazásában vagyoni értékű jognak minősül. Az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2011. évi XCVI. törvény 15. §-a kivette az önálló orvosi tevékenység praxisjogának folytatását az öröklési illeték tárgyi hatálya alól. A módosítás érinti az Itv. 8. § (1), 12. § (5) és 13. § (7) bekezdését, illetve a 17/A. §-át is. Tekintve, hogy a praxis jog öröklése kikerült az Itv. tárgyi hatálya alól, ezért az ilyen vagyonszerzést a továbbiakban az állami adóhatósághoz bejelenteni sem kell.
- A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 2. §-ának 9. pontja definiálja az üzembentartó fogalmát, amely szerint "üzembentartó a jármű tulajdonosa, illetve akit a jármű jogszerű üzemeltetésére szerződés vagy más hitelt érdemlően igazolt jogcím alapján a járműnyilvántartásba bejegyeztek". A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet 46. § (4) bekezdése alapján az üzemben tartó - e jogának a jármű tulajdonosa által egyoldalú nyilatkozattal történő visszavonásáig - a jármű forgalomban tartásával, közúton való részvételével kapcsolatos jogokat teljes egészében gyakorolhatja. Ez magában foglalja a jármű időszakos műszaki vizsgáztatását, forgalomból történő ideiglenes kivonását, vagy ismételt forgalomba helyezését, az üzemben tartó adatai változásának bejelentését, valamint a forgalmi engedély, továbbá címke, rendszámtábla és regisztrációs matrica pótlását.
- A lakásszövetkezetekről szóló 2004. évi CXV. törvény 12. § (1) bekezdése szerint, ha a lakások a lakásszövetkezet tulajdonában is állnak, a tagot a lakás állandó használatának a joga illeti meg. Az üdülőszövetkezet esetében a szövetkezet tulajdonában álló üdülőépületben a tagot - évenként, az alapszabályban meghatározott időtartamra - egy üdülőegység időleges használatának joga illeti meg.
Az elhunyt vagyonából leggyakrabban öröklés címén részesülnek, az örökhagyó végintézkedése, vagy a Ptk. törvényes öröklési rendje alapján. Az örökös(ök) az örökhagyó általános jogutódja(i), aki/akik az örökhagyó vagyonát, mint egészet öröklik. A hagyomány, meghagyás címén történő vagyonszerzés mindig az örökhagyó végintézkedése alapján történik. (Pl. az örökhagyó úgy intézkedik, hogy a nyaralóját ne az örökös, hanem más személy szerezze meg. A meghagyás pedig arra kötelezi az örököst, hogy a hagyatékban lévő valamely vagyontárgyat meghatározott személynek adja ki.) A kötelesrész a Ptk. alapján az örökhagyó olyan meghatározott hozzátartozóját illeti meg, aki az örökhagyó végintézkedésének hiányában örökös lett volna.
Haláleset folytán történik a vagyonszerzés a halál esetére szóló ajándékozás esetén is. Ez olyan ajándékozási - tehát ingyenes - szerződés, amely alapján az ajándék csak az ajándékozó halálával kerül a megajándékozott tulajdonába, feltéve, hogy a megajándékozott túléli az ajándékozót. Mivel a halál ténye feltétele a vagyonszerzésnek és ingyenes jogügyletről van szó, az Itv. ezt a vagyonszerzést is az öröklési illeték tárgykörébe vonja.
Halál esetével összefüggő vagyonszerzés bekövetkezhet egyéb jogcímen is. Az életbiztosítás körében a biztosított elhalálozása esetén a biztosítás kedvezményezettjét - ezen a jogcímen - illeti a biztosítási összeg. Ezért fontos hangsúlyozni, hogy bár nem csak az öröklés címén történő vagyonszerzés tartozik az öröklési illeték hatálya alá, de öröklési illetékkötelezettség csak az Itv.-ben nevesített vagyonszerzések esetében áll fenn. Így a biztosítási jogviszonyra - kedvezményezetti pozícióra - tekintettel történő vagyonszerzés nem tárgya az öröklési illetéknek, mint ahogyan nem tárgya a magánnyugdíj pénztártag számláján felhalmozott összeg kedvezményezett általi megszerzése sem. Igaz ez akkor is, ha a biztosított, illetve a magánnyugdíj pénztártag kedvezményezettet nem jelölt, és külön törvény értelmében örökösét illeti meg a kedvezményezetti pozíció, mivel nem örökösként, hanem kvázi kedvezményezettként illeti meg a felhalmozott összeg.
Az öröklési szerződéssel történő vagyonszerzést - mivel itt ellenszolgáltatásról is szó van - nem az öröklési illeték, hanem a visszterhes vagyonátruházási illetékek körében szabályozza az Itv. Az öröklési szerződés lényege ugyanis, hogy az egyik fél életjáradékot vagy tartást biztosít a másik félnek, és ennek fejében fog örökölni a másik fél után.
Rendezi az Itv. az örökhagyóra szállott, de neki még át nem adott örökség sorsát is.
A szabályozás kiinduló pontja az a polgári jogi rendelkezés, amely szerint a hagyaték az örökhagyó halálával száll át az örökösre. Ezzel összhangban az öröklési illetékkötelezettség is ehhez az időponthoz kötődik. Előfordulhat, hogy az örökhagyó a halálát rövid idővel megelőzően maga is örökölt, de ezt az örökséget még nem adták át neki, így abban a vagyonszerzésben az illeték megállapítására irányuló eljárás meg sem indulhatott. Az örökhagyó örököse(i) az örökhagyónak azt a vagyonát is öröklik, amelyet jogilag már megszerezett, de neki még nem adtak át, indokolt, hogy ez után is fizessenek illetéket. Mivel azonban az örökhagyó maga is örökölt, ez a vagyonszerzés sem mentesülhet az öröklési illeték alól, hiszen nyilvánvalóan nem szolgálhat az örökhagyó örököseinek javára az a tény, hogy az örökhagyó vagyonszerzése után még nem állapították meg jogerősen az illetéket. Ha ugyanis ez már megtörtént volna, akkor a megállapított illeték megfizetésével csökkent volna az örökhagyó vagyona, illetve, ha azt még nem fizette volna meg, akkor az hagyatéki teher lenne, melynek megfizetésére az ő örökösei lettek volna kötelezve. Az Art. 35. § (2) bekezdése szerint, ha az adózó az esedékes adót nem fizette meg és azt tőle nem lehet behajtani, az adó megfizetésére határozattal kötelezhető az adózó örököse az örökrésze erejéig, több örökös esetében örökrészük arányában.
Némileg eltér az az eset, mikor az örökhagyó a reá szállott örökrész bejelentését követően, de a vagyonszerzés után kiszabott illetéket közlő határozat jogerőre emelkedése előtt halálozik el. Ilyenkor ugyanis az Art. 6. §-ának (3) bekezdése értelmében az elhalt örökös örökösei - mint általános jogutódok - a hatósági eljárásban is az örökhagyó helyébe lépnek. E jogszabályhely ugyanis azt rögzíti, hogy törvény eltérő rendelkezése hiányában a jogutód adózót megilletik mindazon jogok, amelyek a jogelődöt megillették, továbbá teljesíti a jogelőd által nem teljesített kötelezettségeket. Több jogutód esetén a jogelőd kötelezettségeit a jogutódok vagyonarányosan teljesítik, teljesítés hiányában pedig a jogelőd tartozásáért egyetemlegesen felelnek. Ennek értelmében az öröklés bekövetkezésétől kezdve az örökösök ügyfélként vesznek részt az eljárásban, ők gyakorolják azokat a jogokat és kötelezettségeket, melyek korábban az örökhagyót illeték vagy terhelték, vagyis ettől kezdve az elhalt személy illetékügyében is az örökösnek kell kézbesíteni a fizetési meghagyást, őket terheli a bejelentési, nyilatkozattételi és illetékfizetési kötelezettség is.
Tekintettel arra, hogy az örökhagyóra átszállt, de neki még át nem adott hagyatékrész esetén nincs olyan határozat, amellyel megállapított öröklési illeték megfizetésére az örökhagyó örökösei kötelezhetők lennének, rögzíti az Itv., hogy ilyenkor az örökös által fizetendő illeték összegét az örökhagyó, mint örökös és a korábbi örökhagyó közötti rokonsági foknak megfelelően kell megállapítani.
Más a helyzet azonban akkor, ha az átengedés ellenérték fejében történt. Ilyenkor az örökös vagyona gyarapszik, az örökségnek ellenérték fejében való átengedése valójában annak értékesítése. Ezt a konstrukciót az Itv. is - a valóságnak megfelelően - két vagyonszerzésnek fogja fel. Ezért egyfelől az átengedő örökösnek meg kell fizetnie az öröklési illetéket (mivel ténylegesen megszerezte a vagyont, azaz a vagyona gyarapodott), másfelől pedig annak az örökösnek, aki az örökrészt ellenszolgáltatás fejében átveszi, visszterhes vagyonátruházási illetéket kell fizetnie. Ebben az esetben a visszterhes vagyonátruházásra vonatkozó szabályok szerint történik az illeték megállapítása, ezért azon vagyontárgy után, amely visszterhes vagyonátruházási illeték tárgyát nem képezi illetéket megállapítani nem lehet. Az illetékfizetési kötelezettséget minden esetben a hagyatéki vagyon jellege és értéke határozza meg, abban az esetben is, ha az ellenérték nem készpénz, hanem ingó vagy ingatlan vagyontárgy.
Az Itv. különös szabálya értelmében azonban, ha az örökös, a hagyatékból ráeső termőföldet a termőföldről szóló törvény szerinti családi gazdálkodónak minősülő magánszemély örököstársának ellenszolgáltatás fejében átengedi, az átengedett termőföld (tulajdoni hányad) után öröklési illeték nem terheli. [16]
Az örököst ilyen esetben öröklési illeték nem terheli, de ha a hagyatéki hitelező egyúttal az örökhagyó örököse is, akkor öröklési illetéket kell fizetnie.
Ilyenkor szinte elkerülhetetlen, hogy valamelyik örököstárs nagyobb, míg a másik kisebb értékhez jusson, mint amennyi az örökségből ráeső hányad értéke lett volna. (Például két örökös 50-50%-os arányban örökölt, az egyezség során az egyiknek a teljes örökség 48%-át kitevő vagyon jutott, míg a másiknak 52%.)
Ha nincs a többletszerzéssel szemben a másik vagy a többi örökös felé teljesített külön ellenszolgáltatás, akkor mindegyik a saját maga által ténylegesen megszerzett vagyon értéke után fizeti az öröklési illetéket. Ha viszont az egyik örököstárs ellenértéket adott, akkor azt az Itv. úgy kezeli, mint visszterhes vagyonátruházást, azaz az ellenérték fejében megszerzett többlet örökrész értéke után nem öröklési, hanem visszterhes vagyonátruházási illetéket fizet a többletet szerző. A másik örökös pedig - aki az ellenértéket kapta - az átengedett rész után is megfizeti az öröklési illetéket.
Itv. 11. §
Ajándékozási illetékkötelezettségről csak a következő követelmények együttes fennállása esetén beszélhetünk:
1) a vagyongyarapodás élők közötti ingyenes jogügylet (ajándékozás) eredménye és
2) az az Itv. 11. §-ában meghatározott vagyonelem formájában történik.
Az ajándékozási illeték tárgya alapvetően a kétoldalú jogügylet alapján történő ingyenes vagyonszerzés. A vagyoni értékű jogról ellenszolgáltatás nélküli lemondás azonban a jogosult egyoldalú nyilatkozatával is végbe mehet.
Az ajándékozás a Ptk. szerint olyan ingyenes jogügylet, amikor az egyik szerződő fél arra vállal kötelezettséget, hogy saját vagyonából ingyenesen - ellenszolgáltatás nélkül - juttat a másik szerződő fél részére vagyont. Ezáltal az ajándékozó vagyona csökken, a megajándékozotté pedig gyarapodik. Az Itv. az ilyen jogügyletek közül az ingatlan ajándékozását, az ingó ajándékozását, a vagyoni értékű jogok ingyenes alapítását, ilyen jognak, vagy gyakorlásának ingyenes átengedését, továbbá az ilyen jogról való ellenszolgáltatás nélküli lemondást vonja az ajándékozási illeték tárgykörébe, feltéve, hogy
A) az ajándékozásról okiratot állítottak ki, vagy
B) ennek hiányában az ingó ajándékozása esetén az egy megajándékozottnak jutó ingó forgalmi értéke a 150 ezer forintot meghaladja.
Mivel az ingatlan ajándékozása illetve az ingatlanra vonatkozó vagyoni értékű jog alapítása mindig okirat kiállítását követeli meg, így jellemzően az ingó ajándékozásnál fordulhat elő - itt viszont igen gyakran - hogy arról nem állítanak ki okiratot. Ha az ingó ajándékozásánál okiratot állítottak ki, akkor függetlenül annak értékétől, ajándékozási illetékkötelezettség keletkezik. Ha okirat kiállítása nem történt, akkor az egy megajándékozottnak jutó ingó ajándék értéke dönti el, hogy illetékköteles-e az ajándékozás.
Például, ha egy házaspár az egyikük szüleitől egy másfélmillió forint értékű műtárgyat kap ajándékba, az ajándék közös tulajdon lesz, így 750-750 ezer forint érték jut egy-egy megajándékozottra, azaz vagyonszerzésük illetékkötelezettség alá esik (bár a házaspár egyik tagjánál - tekintettel az egyenesági rokonságra - tényleges illetékfizetési kötelezettség nem keletkezik), ha azonban a házaspár egy 200 ezer forint értékű szobrot kap ajándékba, akkor fejenként 100-100 ezer forint, a megszerzett ajándék forgalmi értéke, mely okirat kiállítása hiányában nem tárgya az ajándékozási illetéknek és be sem kell jelenteni az adóhatósághoz.
A jogszabályban szereplő 150 ezer forintos értékhatárt ügyletenként (vagyis nem naponta, hetente, havonta, évente stb.) kell számolni. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az illetékügyekben is érvényes az Art. 2. § (1) bekezdésének alapelvi szintű követelménye, mely alapján az adójogviszonyokban a jogokat rendeltetésszerűen kell gyakorolni. Nem minősül rendeltetésszerű joggyakorlásnak az olyan szerződés, vagy más jogügylet, amelynek célja az adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése. Nyilvánvalóan nem fog ezen elvnek megfelelni az, ha valaki pl. egy nap ugyanazon személynek tízszer átad pontosan 150 ezer forintot, ekkor ugyanis a vagyonszerzések elaprózásának célja kifejezetten az adó (illeték) fizetés elkerülése.
Egy adott vagyonszerzés helyes megítélésének akkor is van jelentősége, ha egyébként a szerzés után ténylegesen nem kell illetéket fizetni. Ugyanis az ajándékozással történő vagyonszerzést - meghatározott szűk körű kivételekkel - akkor is be kell jelenteni az adóhatósághoz, ha az egyébként illetékmentes. A kivételek a következők:
- az olyan ajándék megszerzése, amely után az ajándékozót vagy a megajándékozottat személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulék vagy egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség terheli, továbbá az elismert munkavállalói értékpapír-juttatási program keretében megszerzett értékpapír, valamint a dolgozói üzletrészként, dolgozói részvényként személyi jövedelemadót nem viselő módon a társas vállalkozástól megszerzett üzletrész, részvény is;
- a munkáltató által a munkavállaló számára adott olyan ingyenes juttatás, amely mentes a személyi jövedelemadó alól;
- hitelintézet, befektetési szolgáltató, pénzügyi vállalkozás pénzügyi szolgáltatásból, kiegészítő pénzügyi szolgáltatásból, befektetési szolgáltatásból vagy azt kiegészítő szolgáltatásból származó 10 000 forintot meg nem haladó követelésének elengedése, feltéve, hogy az elengedéssel a hitelintézetnek, befektetési szolgáltatónak, pénzügyi vállalkozásnak az adott szolgáltatásból származó követelése a magánszeméllyel szemben végérvényesen megszűnik;
- a közüzemi (vezetékes gáz-, áram-, távhő-szolgáltatási, víz- és csatornahasználati, szemétszállítási, központi fűtési) díjtartozásnak a szolgáltató általi elengedése, feltéve, hogy a magánszemély kötelezett (adós) és vele közös háztartásban élő hozzátartozójának egy főre eső jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének kétszeresét;
- a Magyar Állam által a hiteladós lakása megvásárlásával összefüggésben, a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló törvény rendelkezése alapján elengedett követelés;
- lakóingatlanon alapított zálogjog fedezetével kötött, deviza alapú kölcsönszerződésből, illetve deviza alapú, lakóingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződésből származó követelés, ha az a törvényben rögzített árfolyamon végtörlesztő magánszeméllyel szemben végérvényesen megszűnik;
- a pénzügyi intézmény által elengedett, lakóingatlanon alapított zálogjog fedezetével kötött, deviza alapú kölcsönszerződésből, illetve deviza alapú, lakóingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződésből származó követelés feltéve, hogy
a) a magánszemély kötelezett (adós) és a vele közös háztartásban élő hozzátartozójának egy főre eső jövedelme - a kötelezett nyilatkozata alapján, a nyilatkozattétel hónapját megelőző három hónap átlagában - nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének kétszeresét vagy
b) a követelés biztosítékául szolgáló, a magánszemély tulajdonában álló lakásra a követelés elengedését megelőzően végrehajtási eljárás keretében árverést folytattak le.
Ezekben az esetekben tehát az ajándékozást nem kell bejelenteni az adóhatósághoz.
Az ingó is tárgya az ajándékozási illetéknek, az Itv. pedig az ingóságok között a fizetőeszközt (készpénz) is megjeleníti. Azáltal viszont, hogy a bankszámlapénz a készpénzzel (azaz fizetőeszközzel) esik egy tekintet alá, előbbi is bekerül az ajándékozási illeték hatókörébe.
Az adott vagyongyarapodás illetékjogi megítéléséhez minden esetben vizsgálni kell, hogy polgári jogi jogügyletről van-e szó, s ha igen, akkor a jogügylet ajándékozási szerződésnek minősül-e. Azokban az esetekben, mikor az állam jogszabályban meghatározott feltételek alapján elérhető, vagy alanyi jogon járó támogatást ad - ideértve az uniós támogatásokat is - tekintve, hogy az nem polgári jogügyleten alapul, nem történik ajándékozás, így értelemszerűen ajándékozási illetékfizetési kötelezettség sem keletkezik.
- A polgári jogi ügyletek esetén arról kell elsődlegesen dönteni, hogy a juttatással szemben áll-e ellenszolgáltatás, vagy sem.
Ha az önkormányzat közfeladatát az általa létrehozott gazdasági társaság útján látja el, akkor a társaságnak ehhez biztosított (pénz)eszköz nem minősül ajándéknak, mert a gazdasági társaság ellenszolgáltatása az, hogy ellátja az egyébként az önkormányzat feladatkörébe tartozó közfeladatot, például temető fenntartása, szemétszállítás. A tagok által a gazdasági társaság felé teljesített tőkejuttatás - köznapi néven az apport - szintén nem tekinthető ingyenes juttatásnak, hiszen annak ellentételezésként az apportot adó tagot magasabb szavazati jog illeti meg, illetve nagyobb mértékű osztalékra számíthat.
- Ennél jóval összetettebb kérdés a mellékszolgáltatás ajándékozási illetékvonzatának megítélése. A Gt. 119. §-a szerint a társaság tagjai törzsbetétjük szolgáltatásán kívül egyéb vagyoni értékű szolgáltatás (a mellékszolgáltatás) teljesítésére is kötelezettséget vállalhatnak, amelyért a tagot külön díjazás illetheti meg. Ez a szolgáltatási kötelezettség - figyelemmel a Gt. 119. §-ának (3) bekezdésére - főszabály szerint a tag személyéhez és nem a tulajdonában lévő üzletrészhez kapcsolódik, és nem része a törzsbetétnek. A bírói gyakorlat is azt az álláspontot erősíti, hogy a mellékszolgáltatás nem más, mint a társasági jog eszközeivel is megerősített polgári jogi szerződés. Mindezekből kiindulva annak megállapítása során, hogy az adott ügylet keletkeztet-e illetékkötelezettséget, mindenekelőtt azt kell vizsgálni, hogy ingyenes vagy visszterhes-e a szolgáltatás nyújtása. Amennyiben a tagot a szolgáltatás nyújtásáért külön díjazás nem illeti meg, a juttatás alapja feltehetőleg egy társasági jogi eszközökkel is kikényszeríthető ajándékozási szerződés. Ilyen esetben, ha a szolgáltatás tárgya ingatlan, ingó, illetőleg az Itv. alkalmazásában vagyoni értékű jognak minősülő jog, a társaság oldalán ajándékozási illetékkötelezettség keletkezik. Amennyiben viszont a tagot a mellékszolgáltatás nyújtásáért külön díjazás illeti meg, a társaság visszterhesen jut hozzá a szolgáltatás tárgyához, ilyen esetben akkor kell illetéket fizetni, ha az ügylet során ingatlant vagy az illetéktörvény 18. §-ának (2) bekezdésében meghatározott ingó vagyontárgyat vagy vagyoni értékű jogot szerez.
- Különösen nonprofit szervezetek esetén jellemző, hogy a működésüket gazdasági társaságok - szponzorok - hozzájárulásai segítségével finanszírozzák, s ennek fejében bizonyos nem pénzbeli ellenszolgáltatást nyújtanak. Amennyiben az ügylet egyik résztvevője a kapott pénzeszközök ellenében például reklámozási tevékenységet végez, nem beszélhetünk ingyenességről, tehát az ügylet nem minősül ajándékozásnak. Így ajándékozási illetékfizetési kötelezettség sem keletkezik. Egy sportszervezet támogatása esetén például reklám-tevékenységnek minősülő ellenszolgáltatás lehet egyes sporteseményeknek a támogató logójával jelölt háttér előtt vagy pályán történő lebonyolítása, a csapat tagjainak részvétele a támogató cég egyes rendezvényein, stb. Nem minősül azonban ellenszolgáltatásnak például az ajándékozás megtörténtének puszta nyilvánosságra hozatala.
- Ha a gyártó vagy nagykereskedő azért fizet a kiskereskedőnek, hogy az áruja a vevők által jól látható helyre kerüljön, szintén két szolgáltatás áll egymással szemben, azaz a pénzeszközátadás nem ingyenesen történik.
- Speciális megítélés alá esnek továbbá a kereskedelmi célú akciók, árengedmények. Az árengedmény általános jellemzője, hogy nem ingyenes juttatásról, hanem az üzletmenet elősegítése érdekében nyújtott kedvezményes vételárról van szó. A szokásos forgalmi értéktől eltérő vételár főszabály szerint nem zárja ki az ügylet visszterhes jellegét. Például, ha ügyletben az eladó engedményt ad, ez úgy valósul meg, hogy a vevő előzetes szóbeli megállapodás alapján minden ötödik egységnyi árut "ingyen" kap, akkor a juttatás utólagos árengedménynek minősül, s így ajándékozási illetékkötelezettséget nem keletkeztet. Nem minősül utólagos árengedménynek azonban az, amikor a vevő a vásárlás kapcsán nyereményakcióban vehet részt. A nyereményakcióban a nyertesek az ingó nyereménytárgyakat ingyenesen szerzik meg, a nyereménytárgyak megszerzőinek az Itv. fenti rendelkezései alapján ajándékozási illetékfizetési kötelezettsége keletkezhet. Ez akkor következik be, ha az egy megajándékozottnak jutó ingó nyereménytárgy forgalmi értéke meghaladja a 150.000 forintot, vagy nem haladja ugyan meg a 150 000 forintot, de az ajándékozásról okiratot állítottak ki. Amennyiben azonban a nyeremény után az ajándékozót vagy a megajándékozottat személyi jövedelemadó, társadalombiztosítási járulék vagy egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség terheli, annak megszerzése az Itv. 17. § (1) bekezdés c) pontja alapján mentes az ajándékozási illeték alól.
Más "akciós" ajánlatok a hitelből vásárolt vagyontárgyak, tipikusan gépjárművek esetén 0%-os hitelkamatot ígérnek az adott kereskedőnél történő vásárlás esetére, melyet a kereskedővel szerződéses kapcsolatban álló pénzintézet biztosít. Ennek hátterében általában az áll, hogy a vásárló által fizetendő kamatot a kereskedő tulajdonképpen átvállalja (még akkor is, ha ez a vevő felé kedvezményes vagy 0%-os kamatozású hitelként jelenik meg), vagyis a hitelintézet számára megfizeti mintegy a vevő helyett. Egy ilyen együttműködés mind a kereskedő, mind a pénzügyi vállalkozás gazdasági érdekeit szolgálja. Ebben az esetben a gépjármű-kereskedőtől kapott pénzeszköz a kedvezményes kamatozású kölcsönök kieső kamatbevételeit kompenzálja, ezért illetékfizetési kötelezettség nem keletkezik.
- Amennyiben egy üzleti ajándék, mintatermék átadásáról okiratot nem állítanak ki, és az egy vevőnek alkalmanként juttatott termékminta forgalmi értéke a 150 ezer forintot nem haladja meg, akkor az ilyen ingó dolog nyújtása nem tárgya az ajándékozási illetéknek, ilyen esetekben tehát illetékfizetési kötelezettségről sem beszélhetünk.
Ha a feleken kívüli harmadik személy - pl. futár - kézbesít egy ajándékot, kérdéses lehet, hogy a fuvarlevél tekinthető-e az ajándékozási szerződés írásba foglalásáról szóló okiratnak. Ezzel kapcsolatban megjegyzendő, hogy a futárcég valószínűleg a Ptk. 488. § szerinti fuvarozási szerződés alapján szállítja ki a küldeményeket. Általában mind a fuvarozási szerződés, mind a fuvarlevél független a feladó és a címzett közötti jogviszonytól, nem tartalmazza azt, hogy a küldeményt milyen jogcímen vette át a címzett. A fuvarlevél tehát nem az ajándékozási szerződés írásba foglalásának, hanem a fuvarozási szerződés teljesítéséről szóló igazolásnak minősül, így a 150 ezer forint forgalmi érték alatti ajándék megszerzését nem kell az adóhatósághoz bejelenteni, ha a fuvarlevélen túl más okirat nem készült, illetve a fuvarlevél nem tartalmaz utalást arra nézve, hogy a küldemény ajándékozási szerződés keretében kerül megküldésre a címzettnek.
- A közüzemi társaságok által - nem jogszabály alapján - átvett eszközök juttatása többféle konstrukcióban is megtörténhet. Minden esetben vizsgálni kell, hogy ingyenes szerzésről, s ha igen, polgári jogi aktusról, ezen belül ajándékozási szerződésről van-e szó. Például a kártérítésként, kártalanításként átadott pénzeszközök esetében a vagyonszerzőnél ellenszolgáltatásról nem beszélhetünk, de nem ajándékozás, hanem egy teljesen más jogcím a vagyonszerzés alapja. Ha azonban ilyen eltérő jogcím nincs, és a vagyonelemek átadása nem közvetlenül jogszabály vagy hatósági határozat alapján történik, azaz ajándékozási szerződésről van szó, főszabály szerint ajándékozási illetékfizetési kötelezettség is keletkezik. Ez alól kivételt jelent, ha a tranzakcióra az Itv. valamelyik mentességi szabálya alkalmazható. Az Itv. 17. § (1) bekezdésének e) pontja értelmében például lakosság ellátását szolgáló közüzemi létesítmény és az ehhez tartozó földrészlet kezelői jogának az üzemeltető által történő ingyenes megszerzése, j) pontja értelmében pedig a jogszabályi kötelezettségen alapuló ingyenes eszközátadás mentesül az ajándékozás illeték alól.
- Ha egy gazdasági társaságban annak tulajdonosa úgy emel alaptőkét, hogy a jegyzett tőke emelése a névértéknél magasabb kibocsátási értéken történik, és a gazdasági társaság a névérték és a kibocsátási érték közötti különbözetet tőketartalékba helyezi, a tőkeemelés e különbözet ellenére visszterhes jogügyletnek minősül. Tekintettel arra, hogy az Itv. visszterhes vagyonátruházási illetékekre vonatkozó rendelkezései a pénzre, mint ingóra nem terjednek ki, a felvázolt ügylet nem tartozik az illetéktörvény hatálya alá, ezért illetékfizetési kötelezettséget nem keletkeztet.
- Ajándékozási illetéket abban az esetben kell fizetni, ha vagyoni értékű jogról ellenszolgáltatás nélkül mondanak le és erről okiratot állítanak ki. Az Itv. szerint vagyoni értékű jognak minősül ingyenes vagyonszerzés esetén a követelés is. Ez alapján a tagi kölcsön - mint követelés - elengedése tárgya az ajándékozási illetéknek, mert a követelés elengedésével annak a cégnek, amelynek elengedték a kölcsönt, gyarapodik a vagyona.
- Házastársak esetén nem hagyható figyelmen kívül, hogy ők egy speciális vagyonközösségben élnek, melyet a házassági vagyonjog szabályoz. Ellenkező rendelkezés hiányában ugyanis valamennyi, a házasság fennállása alatt szerzett vagyon a házastársi közös vagyon része. Amennyiben ebből bármit is vásárolnak, akkor a törvény rendelkezései értelmében, a közös vagyonba tartozó pénz helyébe lépő vagyontárgy is a közös vagyon része marad, azaz nincs ajándékozás. Persze előfordulhat, hogy a házastársak külön vagyonnal is rendelkeznek, melybe a házasság megkötése előtt szerzett, illetőleg kifejezetten ide utalt vagyontárgyak tartoznak. Ha a két fél külön vagyona között történik a vagyonmozgás, az már megfelel a Ptk.-beli ajándékozásnak, így okirat kiállítása esetén vagy 150 000 forintos értékhatár fölött ajándékozási illeték alá esik.
- Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogy a gyermekek, szüleik részéről nagykorúságuk eléréséig, illetőleg az életpályához szükséges tanulmányaik befejezéséig tartásra jogosultak. A tartás magában foglalja a gyermek étkeztetését, lakhatását, ruházkodását, illetve egyéb, a tanulmányai folytatásához és fejlődéséhez szükséges kiadások fedezését is. Ez nem pusztán a létminimumnak megfelelő feltételek megteremtését foglalja magában, de nem terjed ki a luxuskörülmények biztosítására sem. Nem ajándékozás tehát például, ha a szülő készpénzt ad át gyermekének kollégiumi díjának fedezésére, vagy akár sporteszközt vagy számítógépet vásárol a számára. Egy személygépkocsi vagy egy lakás juttatása viszont már nyilvánvalóan kívül esik e körön. Tekintettel azonban arra, hogy egyenesági rokonok között az ajándékozás 2010. július 1-jei hatállyal illetékmentessé vált, illetékfizetési kötelezettség ilyen esetben sem kapcsolódik az ajándékozáshoz, e vagyonszerzéseket ugyanakkor a az Itv. 91. §-a alapján az állami adóhatóság felé be kell jelenteni.
Ha a haszonélvező e jogáról a szerződés aláírásával egyidejűleg az eredeti tulajdonos (eladó) javára, véglegesen, ellenérték nélkül lemond, az eladónak nem kell "osztozkodnia" a vételáron, annak teljes összegét ő kapja meg. Az eladó vagyonában így bekövetkezett értéknövekedés - azaz a haszonélvezeti jog Itv. szerint számított értéke - képezi a fizetendő ajándékozási illeték alapját. A haszonélvezeti jog ugyanis jogosultságot jelent a dolog birtoklása, használata, hasznainak szedésére, ennél fogva korlátozza a tulajdonos tulajdonjogból eredő jogosultságait. Ezért van az, hogy ingatlan vásárlása esetén, ha az ingatlanra haszonélvezeti jog is kerül, akkor a tulajdonszerző az ingatlan haszonélvezeti jog értékével csökkentett forgalmi értéke után fizeti az illetéket. A haszonélvezeti jog megszűnése esetén azonban (így a jogról való lemondás esetén is) ez a korlátozás megszűnik, és a tulajdonos élhet a tulajdonjogból eredő jogainak teljességével. Ha azonban a haszonélvezeti jogról ellenszolgáltatás nélküli lemondás már a vevő javára történik, a vevő a haszonélvezeti jog számított értéke után ajándékozási, míg az ingatlan forgalmi értékének a haszonélvezeti jog értékével csökkentett értéke után visszterhes vagyonátruházási illetéket fog fizetni.
Az öröklési és ajándékozási illeték mértékére vonatkozó szabályokat a törvényhozó ugyanabban a §-ban helyezte el, ezáltal is hangsúlyozva a két - vagyongyarapodást terhelő - illetéknem hasonlóságát. A mérték megállapítás is azonos elvek alapján történik.
Az ingyenes vagyonszerzéseknél (öröklés, ajándékozás) a törvény három szempont szerint differenciál.
1.) Egyrészt a vagyonszerző (örökös, megajándékozott) és az örökhagyó, illetve ajándékozó közötti rokonsági fok, másrészt a megszerzett vagyontárgy jellege (lakás vagy más vagyontárgy), harmadrészt pedig a megszerzett vagyon nagysága befolyásolja az illeték mértékét. Emellett - az általános mérték(ek) - mellett két speciális illetékmérték is létezik. A gépjármű (és pótkocsi), valamint az önálló orvosi tevékenység praxisjogának megszerzésére ugyanis külön mértéket állapít meg az Itv.
Az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról szóló 2010. évi XC. törvény alapvetően módosította mindkét táblázat felépítését tekintettel arra, hogy az egyenesági rokonok a rájuk vonatkozó mentesség miatt kikerültek a táblázat egyes csoportjaiból. Ez természetesen nem értelmezhető úgy, hogy a III. csoportba kerültek volna.
Az egyenesági rokonok definícióját a Csjt. 34. § (1) bekezdése tartalmazza, ennek alapján egyenesági rokonság azon természetes személyek között áll fenn, akik közül az egyik a másiktól származik. Felmenő egyenesági rokonok az elődök, így a szülő, a nagyszülő, a dédszülő, míg lemenő egyenesági rokonok: gyermek, unoka, dédunoka, azaz az utódok.
Fontos azonban, hogy házasságon kívül született gyermeknek vérszerinti apjával és annak felmenőivel jogilag értékelhető rokoni kapcsolata csak akkor jön létre, ha családi jogállást teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat vagy utólagos házasságkötés során tett elismerő nyilatkozat, illetőleg jogerős bírói ítélet rendezi. Az egyenes ági rokonságot megillető illetékmentesség kiterjed az örökbefogadással létrejött rokoni kapcsolatra is. Az örökbefogadás ugyanis a Csjt. alapján rokoni kapcsolatot hoz létre, nemcsak az örökbefogadott és az örökbefogadó között, hanem annak rokonsága között is. Miután azonban a törvényhozó az egyenesági vérrokonok és az örökbefogadáson alapuló rokoni kapcsolaton alapuló rokonság szerzését mentesítette az illeték alól, így a mostoha és nevelt gyermek, valamint a mostoha és nevelőszülő az I. csoportban maradt. A házasságról, a családról és a gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény 62. § (1) bekezdésében megfogalmazottak alapján, mostohagyermeknek minősül az együtt élő házastársnak vagy bejegyzett élettársnak olyan tartásra szoruló kiskorú gyermeke, akit házastárs vagy bejegyzett élettárs beleegyezéssel hozott a közös háztartásba. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 55. § (1) bekezdése szerint nevelőszülő az, aki a saját háztartásában nyújt teljes körű ellátást az ideiglenes hatállyal elhelyezett, az átmeneti és a tartós nevelésbe vett gyermeknek.
Az örökhagyó és az örökös, illetve az ajándékozó és a megajándékozott közötti rokonsági fok szerint továbbra is három csoportot különböztet meg a törvény. Az elődök és utódok kihagyásával az első rokonsági csoportba az örökhagyó, illetve ajándékozó házastársa valamint a háztartásban eltartott a mostoha- és nevelt gyermeke tartozik.
A második csoport az örökhagyó illetve ajándékozó testvérére szűkült. Minden más örökös, illetve megajándékozott már a harmadik csoportba tartozik. A rokonsági fok szerinti differenciálás vezérlő elve, hogy ugyanazon értékű hagyaték, ajándék után a közelebbi rokonok kevesebb illetéket viseljenek, mint a távolabbi rokonok, illetve egymással rokoni kapcsolatban nem állók. Ha nem magánszemély az örökös vagy a megajándékozott, illetve, ha az ajándékozó nem magánszemély, akkor főszabály szerint a harmadik rokonsági csoportra irányadó mértékeket kell alkalmazni. Ez alól kivételt állapít meg az Itv. 17. §-ának (4) bekezdése, amikor kimondja, hogy ha az ingyenes eszközátadásra irányuló ügylet "anya-leány", illetve "testvér" cégek között jön létre, avagy a gazdálkodónak nem minősülő ajándékozó a kizárólagos tulajdonában álló gazdálkodónak teljesít ingyenes juttatást, akkor az ajándékozási illeték mértékét az első rokonsági csoport szerint kell megállapítani.
A családi állapotban az örökhagyó halálát, illetőleg az ajándékozást követően beállott esetleges változások irrelevánsak a rokonsági fok szerinti besorolás szempontjából. E rendelkezés összhangban áll az illetékkötelezettség keletkezésének időpontjához fűződő egyéb joghatásokkal, éppen ezért - egyébként a törvény külön rendelkezése hiányában is - ez az időpont irányadó a rokonsági fok megállapítása során. Ajándékozás esetén előfordulhat például ugyanis az, hogy az ajándékozó és a megajándékozott az illetékkötelezettség keletkezése után házasságot kötnek, vagy az ajándékozó örökbe fogadja a megajándékozottat. Ez azonban már nem befolyásolja azokat az ügyleteket, melyek tekintetében az illetékkötelezettség e változások előtt történtek meg, még akkor sem, ha a fizetési kötelezettséget megállapító fizetési meghagyás még nem emelkedett jogerőre.
2.) A másik differenciáló tényező, hogy a megszerzett vagyon lakás-e vagy sem. A lakás mindig kedvezőbb mérték alá esik. Ezért fontos, hogy mi minősül lakásnak? Az Itv. szerint lakástulajdon a lakás céljára létesített és az ingatlan-nyilvántartásban lakóház vagy lakás megnevezéssel nyilvántartott vagy ilyenként feltüntetésre váró ingatlan a hozzá tartozó földrészlettel. Ezen túlmenően az építési engedély szerint lakóház céljára létesülő építmény is lakásnak minősül, amennyiben annak készültségi foka a szerkezetkész állapotot (elkészült és ráépített tetőszerkezet) eléri. Ennek megállapítása legkönnyebben helyszíni szemle alapján, illetve az építkezés során készült munkanaplóból történhet.
Ha az ingatlan-nyilvántartásban tanyaként feltüntetett földrészleten lakóház van, az épületet - a hozzá tartozó kivett területtel együtt - lakástulajdonnak kell tekinteni. Ez összhangban áll a Tftv. fogalmával, mely szerint tanya a település külterületén lévő mezőgazdasági termelés (növénytermesztés és állattenyésztés, továbbá az ezekkel kapcsolatos termékfeldolgozás és terméktárolás) céljára létesített lakóés gazdasági épület, épületcsoport és az azonos helyrajzi szám alatt hozzá tartozó, legfeljebb 6000 m2 területű föld együttese.
Ugyanakkor nem minősül lakástulajdonnak a lakóépülethez tartozó földrészleten létesített, a lakás rendeltetésszerű használatához nem szükséges helyiség még akkor sem, ha az a lakóépülettel egybeépült (garázs, műhely, üzlet, gazdasági épület stb.), továbbá az ingatlan-nyilvántartásban lakóházként (lakásként) nyilvántartott olyan épület, amelyet az illetékkötelezettség keletkezését megelőzően már legalább 5 éve más célra - például iroda, vegyesbolt, orvosi rendelő, stb. - hasznosítanak. Ennek bizonyítása az állami adóhatóságot terheli.
3.) A harmadik differenciálási szempont a megszerzett vagyon értéke. Az Itv. e tekintetben három sávos, sávosan progresszív mértéket vezet be. Az első sáv határa 18 millió forint, a második sávé pedig 35 millió forint. Az illeték mértékének megállapítása során tehát most már nagy szerepet játszik az örökölt vagy ajándékba kapott vagyon értéke is, természetesen ez az egy örökösre, egy megajándékozottra jutó értéket jelenti. Az illetékalapot, és így az alkalmazandó illeték mértékét soha nem vagyontárgyanként, hanem vagyonszerzőnként kell megállapítani.
Két "vagyontárgy" esetében a szabályozás eltér az általánostól.
A gépjármű értékének a fizetendő vagyonszerzési (ingyenes és visszterhes esetében egyaránt) illeték szempontjából nincs jelentősége. Az illeték alapja valamennyi vagyonszerzési illeték esetében a hatósági nyilvántartásban feltüntetett - kilowattban kifejezett - teljesítménye alapján és a gépjármű életkorához igazodóan kerül megállapításra. Az Itv. 24. § (1) bekezdésében egy olyan táblázat található, amiben a jármű hajtómotorjának kilowattban kifejezett teljesítménye (0-40, 41-80, 81-120, 120 kW felett) és a jármű gyártástól számított életkora (0-3, 4-8, 8 év felett) alapján kell az illetéket kiszámítani.
Pótkocsi esetében pedig a fizetendő illeték alapja a pótkocsi össztömege.
A gépjármű az olyan közúti szállító- vagy vontatóeszköz - a mezőgazdasági vontató, az önjáró vagy vontatott munkagép, a lassú jármű és a segédmotoros kerékpár kivételével -, amelyet beépített erőgép hajt és nyilvántartásba vételét jogszabály írja elő. A pótkocsi gépjármű által vontatható teher- és sátras utánfutó, félpótkocsi, lakópótkocsi, műhelykocsi vagy hasonló jellegű, más nem önjáró jármű, amelyet rendszámtáblával láttak el, illetve közúti forgalomban való részvétele rendszámtáblával való ellátást igényel. Fontos összefüggés, hogy a gépjármű - az illeték szempontjából - nem attól lesz gépjármű, hogy hatósági nyilvántartásba veszik, hanem attól, hogy rendeltetésszerű használatához hatósági nyilvántartásba vétel van előírva.
A gépjárművek közé tartozik a személyszállító gépjármű, amely lehet autóbusz, motorkerékpár továbbá a hatósági nyilvántartás szerint személyszállításra szolgáló más gépjármű (tipikusan a személygépkocsi), illetve a tehergépjármű, mely az előzőekben fel nem sorolt gépjármű, továbbá a pótkocsi.
Eltérés a gépjármű ingyenes és visszterhes megszerzése esetében kizárólag az illeték mértékében van, ugyanis ingyenes szerzésekor a visszterhes szerzésekre előírt illetékmérték kétszeresét kell megfizetni. A gépjárműhöz és a pótkocsihoz kapcsolódó vagyoni értékű jog (haszonélvezeti jog, használat joga, üzembentartói jog) ingyenes megszerzéséért fizetendő illeték pedig a két ingyenes tulajdonszerzésért járó illeték 25%-a.
Az önálló orvosi tevékenység praxisjogának megszerzése után fizetendő illeték esetén sem annak értéke, sem pedig a jogszerző és a jog korábbi jogosultja közötti rokonsági foknak nincs jelentősége az illeték mértéke szempontjából. A jog ajándékozása esetén az illeték mértéke 10%. (Megjegyzendő, hogy az illeték mértéke visszterhes vagyonátruházási illeték esetén is 10%.) Emellett - bár a praxisjog az illetéktörvény alkalmazásában vagyoni értékű jognak minősül - értékének, azaz az illeték alapjának a meghatározása eltérő módon történik. Adódik ez abból, hogy ez esetben nincs olyan vagyontárgy, amelyhez kötődne, így nincs kiindulópontként szolgáló forgalmi érték sem. Az Itv. 72. §-a ezért akként rendelkezik, hogy értékét a vonatkozó szerződésben megjelölt érték alapján lehet megállapítani, ennek hiányában az állami adóhatóság becslés útján állapítja meg azt.
A forgalmi értéknek az illetékkiszabási eljárásban jelentős szerepe van, főszabályként ugyanis ez az alapja - ingyenes vagyonszerzések, és a vagyoni értékű jogok esetén az illeték alapja megállapításának kiinduló pontja - a fizetendő illetéknek. Éppen ezért az Itv. a forgalmi érték illetékjogi fogalmát pontosan meghatározza: alatta az a pénzben kifejezett érték értendő, amely a vagyontárgy eladása esetén az illetékkötelezettség keletkezésekor volt állapotában - a vagyontárgyat terhelő adósságok, továbbá az ingatlanon a vagyonszerző javára az elidegenítéskor megszűnő bérleti jog figyelembevétele nélkül - árként általában elérhető. Az illeték alapjául szolgáló forgalmi értéket az illeték fizetésére kötelezett fél köteles bejelenteni a jogügylet vagy a hagyaték bejelentésekor, ha e kötelezettség őt terheli. Más esetben az adóhatóság felhívására kitűzött határidő alatt kell a forgalmi értéket bejelenteni.
Az értékpapír öröklési és ajándékozási, valamint az üzletrész ajándékozási illetékmentességének megszüntetése szükségessé tette a forgalmi érték fogalmának kibővítését. Pénzre szóló követelést megtestesítő értékpapír esetén a forgalmi érték az illetékkötelezettség keletkezésének napján fennálló követelés értéke. Tagsági jogviszonyt megtestesítő értékpapír, valamint üzletrész, vagyoni betét esetén az illetékkötelezettség keletkezésének napján érvényes tőzsdei átlagár alapján számított érték, ennek hiányában annak a gazdasági társaságnak, szövetkezetnek, egyéb jogi személynek - amelyben a vagyonszerző tagsági jogot szerzett - az illetékkötelezettség keletkezésének napján rendelkezésre álló, a gazdasági társaság, szövetkezet, egyéb jogi személy arra feljogosított döntéshozó szerve által elfogadott utolsó számviteli beszámoló mérlegében (ilyen mérleg hiányában az alapításkori nyitó vagyonmérlegében, az illetékkötelezettség keletkezésekor felszámolás alatt álló gazdasági társaság, szövetkezet, egyéb jogi személy esetén a felszámolás kezdő napját megelőző napra elkészített zárómérlegében) szereplő saját tőke mérleg szerinti értékének a megszerzett értékpapírra, üzletrészre, vagyoni betétre jutó hányada.
A hagyatéki terhek különbözők lehetnek, azok terhelhetik a hagyaték egészét, és kapcsolódhatnak kizárólagosan egy-egy meghatározott vagyontárgyhoz is. Így például a temetési költségek (kivéve, ha az örökösök közül csak egy valaki állta azokat), a közjegyzői díjak az egész hagyatékot terhelik, míg például egy lakáson fennálló jelzálogjoggal biztosított banki hiteltartozás kizárólag az adott lakás tiszta értékének megállapítása során vehető figyelembe. A banki hiteltartozás értelemszerűen csak akkor vehető teherként figyelembe, ha a tartozás kötelezettje azonos az ingatlan tulajdonosával. Így az olyan jelzálogjoggal biztosított bankkölcsön, ahol a hitelt felvevő személye nem azonos annak az ingatlannak a tulajdonosával, amelyet fedezetként felajánlottak, nem számít tehernek, tehát a tiszta érték megállapítása során figyelmen kívül marad. Tartozás esetén az adóhatóságnak meg kell állapítania azt a konkrét összeget, ami a kölcsönből még ténylegesen fennáll. Ha ugyanis egy 10 évvel az illetékkötelezettség keletkezése előtt 25 évre felvett bankkölcsön 10 millió forint volt, az ingatlant - papíron - 10 millió forint és járulékai fejében terheli jelzálogjog. Miután azonban a tőke - és így a fennálló járulékok - összege az eltelt 10 év alatt feltehetően csökkent a törlesztések által, ezért nem az eredeti, hanem az aktuálisan fennálló tartozás vehető figyelembe.
Lényeges továbbá, hogy az örökség egészét terhelő hagyatéki terheket meg kell osztani az illetékterhet nem viselő és az illetékköteles vagyon között. Illetékterhet nem viselő vagyon (vagyontárgy, vagyonelem) lehet illetékmentes (pl. takarékbetét) és lehet az Itv. hatálya alá nem tartozó (például külföldön lévő ingatlan) vagyon. E tartozások fennállása ugyanis független attól, hogy kell-e az adott vagyontárgy megszerzéséért illetéket fizetni, az illetékmentes vagyontárgyat a közjegyző éppen úgy adja át, mint az illetékköteles vagyonelemeket. Így ezek a terhek a hagyatékot, mint egészet terhelik, így azokat a hagyatékba tartozó valamennyi vagyontárgy értékéből arányosan kell levonni.
Nem tartozik a terhek körébe az ajándékot terhelő vagyoni értékű jog értéke.
Kiadással kapcsolatos információk
ELŐSZÓ
GYAKRABBAN HASZNÁLT RÖVIDÍTÉSEK
1990. ÉVI XCIII. TÖRVÉNY AZ ILLETÉKEKRŐL
ELSŐ RÉSZ
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
I. Fejezet
Az illetékekre vonatkozó általános rendelkezések
1. Illeték- és díjfizetési kötelezettség
Az illetékek csoportosítása
2. A törvény területi és személyi hatálya
Öröklési illeték
Élők közötti jogügyletekhez kapcsolódó illetékek
3. Az illetékkötelezettség keletkezése
Az illetékkötelezettség jelentősége - elhatárolása az illetékfizetési kötelezettségtől
Öröklési illeték
Élők közötti jogügyletekhez kapcsolódó illetékek
Eljárási illetékek
4. Illetékmentesség
MÁSODIK RÉSZ
A VAGYONSZERZÉSI ILLETÉK
II. Fejezet
Az öröklési és az ajándékozási illeték
1. Az öröklési illeték tárgya
2. Lemondás az öröklésről, az örökség visszautasítása
Lemondás az öröklésről
Az örökség visszautasítása
3. Rendelkezés a megnyílt örökségről, hagyatéki osztályos egyezség
Örökség átengedése
A hagyatéki hitelező vagyonszerzése
Osztályos egyezség
Ajándékozás általában
Illetékkötelezettség alá nem eső ügyletek
Az ajándék visszakövetelése
Társaságok, jogi személyek ügyletei
Magánszemélyek közötti ügyletek
Vagyoni értékű jogok
Követelés
4. Az öröklési és az ajándékozási illeték mértéke
5. Az öröklési és az ajándékozási illeték alapja
Tiszta érték
6. Kötelesrész
7. A haszonélvezet, a használat öröklésének és ajándékozásának illetéke
8. Öröklési és ajándékozási illetékmentesség, kedvezmény
Egyenesági rokonok illetékmentessége
A hazai tudományos, művészeti, oktatási, közművelődési, közjóléti célra juttatott örökség
A takarékbetét öröklése
20 millió forintig illetékmentesség
A lakóházzal beépíthető telektulajdonhoz kapcsolódó mentesség
A kiskorú örökösök illetékkedvezménye
Termőföld öröklése
Egyenes ági rokonok ajándékozási illetékmentessége
Lakóházépítésre alkalmas telekszerzés mentessége
Munkavállalói értékpapír-juttatási program
Személyi jövedelemadó-köteles juttatás
Takarékbetét ingyenes megszerzése
Termőföld ingyenes megszerzése
Közhasznú szervezetnek közhasznú tevékenység céljára juttatott ajándék
Jogszabályi kötelezettségen alapuló ingyenes eszközátadás
Térítésmentes eszközátruházás
Követelés gazdálkodó szervezetek közötti ajándékozása
Gazdálkodó szervezetek közötti ingyenes vagyonmozgások 100%-os tulajdoni hányad esetén
Otthonvédelemmel kapcsolatos mentességek
A kisvállalkozás vagyoni betétjének öröklési és ajándékozási illetékkedvezménye
III. Fejezet
A visszterhes vagyonátruházási illeték
1. Az illeték tárgya
A visszterhes vagyonátruházási illeték hatálya alá eső vagyontárgyak csoportjai
Ingatlan tulajdonjogának megszerzése
A visszterhes vagyonátruházási illeték hatálya alá nem tartozó ügyletek
2. Az illeték általános mértéke
3. Haszonélvezet, használat esetén a visszterhes vagyonátruházási illeték alapja
4. Lakástulajdon és a hozzá kapcsolódó jogok visszterhes vagyonátruházási illetékének mértéke
A lakástulajdon fogalma
Tulajdoni hányad szerzése
Lakásépítési kedvezmény ("Szocpol")
Csere
Cserét pótló vétel
5. Ingatlanforgalmazási célú vagyonszerzések visszterhes vagyonátruházási illetéke
A kedvezményes szabály hatálya alá eső jogügyletek
A vagyonszerző személye
A vagyonszerzés célja
A továbbértékesítés megvalósulása
A vállalt feltételek elmaradásának szankcionálása
A kedvezmény viszonya az Itv. más szabályaihoz
A határidő meghosszabbítása
6. Hitelintézet ingatlanszerzésének visszterhes vagyonátruházási illetéke
7. A feltűnő értékaránytalanság mellett kötött ügyletek illetéke
8. A szabályozott ingatlanbefektetési társaság egyes vagyonszerzései
9. Gépjármű és pótkocsi visszterhes vagyonátruházási illetékének mértéke
10. Illeték közös tulajdon megszüntetése esetén
Osztatlan közös tulajdon
Házastársi közös vagyon megosztása
11. Illetékmentességek, illetékkedvezmények
Lakóházzal beépíthető telek megszerzése
Közcélú vízi létesítmények és tartozékaik kezelői jogának megszerzése
Az állami tulajdonban levő természetvédelmi terület kezelői jogának a természetvédelmi kezelő által történő megszerzése
Az állami vagyon vagyonkezelői jogának megszerzése
Új lakás szerzése
Gazdálkodó szervezet átalakulása
Kedvezményezett részesedéscsere
Látvány-csapatsport támogatásához kapcsolódó mentességek
Kisajátított vagy bányakárt szenvedett ingatlan
A kisajátítás alapjául szolgáló közérdekű célra megvásárolt ingatlan vételárából történt ingatlanvásárlás
Gépjármű, pótkocsi tulajdonjogának gépjármű-forgalmazó, továbbá gépjármű pénzügyi lízinget folytató, illetve ingatlanok és gépjárművek pénzügyi lízingjét egyaránt folytató vállalkozó általi megszerzése
Elektromos gépjármű tulajdonjogának, ilyen gépjárműre vonatkozó vagyoni értékű jognak a megszerzése
A helyi önkormányzat vagy az állam tulajdonában álló lakás tulajdonjogának elővásárlási joggal rendelkező által történő megszerzése
A birtokösszevonási célú önkéntes földcsere keretében létrejött megállapodáson alapuló termőföld-szerzés
Az ügyvédi iroda átalakulása
Termőföldszerzés
Mezőgazdasági termelők gazdaságátadási támogatással összefüggő vagyonszerzésének illetékmentessége
Kedvezményezett eszközátadás keretében szerzett ingatlanok mentessége
Kapcsolt vállalkozások közötti vagyoni betét és ingatlan átruházás
Fiatalok első lakásszerzése
Otthonvédelemmel kapcsolatos lakásvásárlás mentessége
Önálló orvosi tevékenység praxisjogának megszerzése
Az állami, helyi önkormányzati tulajdonban lévő forgalomképtelen műemlék vagy műemléki jellegű ingatlan (ingatlanegyüttes) haszonélvezeti jogának, az ingatlan helyreállítása, fejlesztése és ezt követő állagmegóvása ellenében történő megszerzése
IV. Fejezet
A vagyonszerzési illeték fizetésére kötelezettek
HARMADIK RÉSZ
AZ ELJÁRÁSI ILLETÉKEK ÉS AZ IGAZGATÁSI, BÍRÓSÁGI SZOLGÁLTATÁSOK DÍJA
V. Fejezet
A közigazgatási hatósági eljárási illetékek
1. Az illeték tárgya
2. Az illeték mértéke
Illetékfizetési kötelezettség első fokú eljárásban
Fellebbezés illetéke
Felügyeleti eljárás illetéke
Végzés elleni fellebbezés illetéke
A végrehajtási kifogás illetéke
Adóregisztrációs eljáráshoz kapcsolódó illetékkötelezettség
3. Az eljárási illeték alapja
4. Az illeték fizetésére kötelezettek
Az illetékfizetési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei
Szakhatósági eljárási illeték
Az eljárási illeték visszafizetése az ügyintézési határidő túllépése miatt
5. A jogorvoslati eljárás illetékének visszatérítése
6. Illetékmentesség
Személyes illetékmentesség és költségmentesség
Tárgyi illetékmentes eljárások
VI. Fejezet
A bírósági eljárási illetékek
1. Az illeték tárgya
2. Az illeték fizetésére kötelezettek
A polgári eljárási illetékek
3. A polgári eljárás illetékének alapja
Több igény érvényesítése egy eljárásban
Illetékfizetési kötelezettség vagylagos kereseti kérelem esetén
Illetékfizetési kötelezettség választottbírósági ítélet vagy egyezség érvénytelenítése iránti eljárásban
Illetékfizetési kötelezettség fizetési meghagyásos eljárás során előterjesztett fellebbezés esetén
4. Az elsőfokú polgári eljárások illetékének általános mértéke
5. Tételes illetékek
6. A csőd- és felszámolási eljárás illetéke
7. A cégbírósági eljárás illetéke
A jogorvoslat illetéke a polgári eljárásban
8. A fellebbezés illetéke
9. A perújítás illetéke
10. A felülvizsgálati eljárás illetéke
11. Jogorvoslati eljárásokban érvényesülő kedvezmények
12. A büntetőeljárás illetéke
13. A polgári jogi igény és az állammal szembeni kártalanítási igény érvényesítésének illetéke
14. A büntetőeljárással kapcsolatos egyes kérelmek illetéke
15. Választottbírósági eljárásban az illeték mértéke
Illetékkedvezmények a bírósági eljárásban
16. Illetékmentesség
17. Mérsékelt illeték
A közvetítői tevékenység igénybevételéhez kapcsolódó illetékkedvezmények
Az illetékkülönbözet visszatérítése
18. Illetékfeljegyzési jog
19. Cégbírósági felügyeleti illeték
VII. Fejezet
Az igazgatási és bírósági szolgáltatások díja
Az adóigazolvány kiadása
NEGYEDIK RÉSZ
AZ ILLETÉK MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS FIZETÉSE
VIII. Fejezet
Az illeték alapjának megállapítása
1. Az illeték alapjául szolgáló érték
2. Az illeték alapjául szolgáló érték bejelentése és megállapítása
3. A vagyoni értékű jogok értékének megállapítása
IX. Fejezet
Az illeték megfizetése
1. A közigazgatási hatósági eljárási illeték megfizetése
2. Hiánypótlás
3. A bírósági eljárási illeték megfizetése
Utólagos illetékfizetés
4. Az eljárási illeték megfizetésére vonatkozó közös szabályok
5. Az illetékbélyeg értéktelenítése
6. Gépjármű, pótkocsi vagyonszerzési illetékének megfizetése
7. Az illeték fizetése kiszabás alapján
8. Az illetékelőleg
9. Fizetési meghagyás
10. Az illeték törlése és visszatérítése
A szerződés megszüntetése és felbontása
11. Mulasztási bírság, adóbírság
12. Elévülés
13. Késedelmi pótlék
14. Az illeték biztosítása, behajtása, fizetési kedvezmények
X. Fejezet
Egyes eljárási rendelkezések
1. A hagyaték (vagyonátszállás) bejelentése a közjegyző által
2. A hagyaték bejelentése az örökös által
3. Az ajándék és a visszterhes vagyonszerzés bejelentése
4. Az illetékbélyeg értékének visszatérítése
ÖTÖDIK RÉSZ
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
XI. Fejezet
Hatálybaléptető, módosító és értelmező rendelkezések
1. Hatálybaléptető és átmeneti rendelkezések
2. Felhatalmazás
3. Adó- és értékbizonyítvány
4. Értelmező rendelkezések
5. Hatálybaléptető, záró és átmeneti rendelkezések az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosításaihoz
I. A szabálysértési eljárás illetéke
II. Az állampolgársággal kapcsolatos eljárás illetéke
III. Jogszabályról és joggyakorlatról kiállított bizonyítvány illetéke
IV. A másolat és kivonat illetéke
V. A fordítás illetéke
VI. A hitelesítés illetéke
VII. A levéltár által készített másolat illetéke
VIII. Az iskolai, tanfolyami bizonyítványmásolat, másodlat illetéke
IX. Egyes okmányok kiadásával kapcsolatos eljárások illetéke
X. Anyakönyvi és névváltoztatási eljárás
XI. A külön jogszabály szerinti nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokkal összefüggő hatósági eljárások illetéke
XII. Hatályon kívül helyezve
XIII. Egyes környezetés természetvédelmi, valamint vízügyi hatósági eljárási illetékek
XIV. Hatályon kívül helyezve
XV. Az építésügyi hatósági eljárás illetéke
XVI.
XVII. A vállalkozói igazolvány és az üzlet működési engedélyének illetéke
XVIII. A külkereskedelemmel kapcsolatos eljárások illetéke
XIX. A külön jogszabályban meghatározott eljárásokhoz szükséges adó- és értékbizonyítvány kiállítása iránti eljárás illetéke
XX. Külföldiek ingatlanszerzéséhez szükséges engedély illetéke
XXI. A hatósági bizonyítvány kiállítása iránti eljárás illetéke
XXII. A vízgazdálkodással kapcsolatos helyi önkormányzati hatósági eljárások illetéke
XXIII. A haditechnikai termékek gyártása és a haditechnikai szolgáltatások nyújtása engedélyezésének illetéke
XXIV. A településrendezéssel kapcsolatos kártalanítási eljárás illetéke