adozona.hu
4005/2012. NAV tájékoztató
4005/2012. NAV tájékoztató
a 2011. évi személyi jövedelemadó, valamint a mezőgazdasági kistermelő egészségügyi hozzájárulásának munkáltatói adómegállapításával és elszámolásával kapcsolatos munkáltatói (kifizetői) feladatokról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
2011. január 1-jétől a 2011. évre alkalmazandó, a személyi jövedelemadó megállapítására, illetőleg az egészségügyi hozzájárulás elszámolására, valamint a személyi jövedelemadó 1+1 százalékának az adózó rendelkezése szerinti felhasználására vonatkozó szabályokat
- az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.),
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja.tv.),
- az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (Eho.tv.),
- az egyszerűsített fogl...
- az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.),
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja.tv.),
- az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (Eho.tv.),
- az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény (Efo.tv.),
- az egyes adótörvények és az azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény (Mód tv.),
- a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (Szf. tv.)
- az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. CXX. törvény (Ekho tv.) tartalmazza.
Az elnöki tájékoztatás e törvényeken alapul, de azok ismeretét nem pótolja.
A kifizetők és munkáltatók igazolásokkal kapcsolatos feladatait és az adatszolgáltatási kötelezettségeit "az állami adóhatóság részére történő, a 2011. évről teljesítendő adatszolgáltatással, a 2012. évben folyamatosan teljesítendő adatszolgáltatással, valamint a magánszemély 2011. évi személyi jövedelemadó bevallásával, adónyilatkozat benyújtásával kapcsolatos munkáltatói és kifizetői feladatokról" szóló NAV tájékoztatók ismertették. Az említett tájékoztatókban foglaltak ismerete is szükséges a jelen tájékoztatásban leírtak alkalmazásához.
Az adómegállapítást az állami adóhatóság részére kizárólag elektronikus úton lehet továbbítani.
A munkáltatói adómegállapításhoz szükséges nyilatkozatok, az adómegállapítás levezetésére szolgáló nyomtatványok kereskedelmi forgalomban nem kaphatók, azokat a NAV internetes honlapjáról (www.nav.gov.hu) lehet letölteni, vagy a megadott formátum alapján elkészíteni és a magánszemély számára átadni.
A tájékoztatás részét képezi a 11. számú melléklet, az állami adóhatóság tájékoztatására szolgáló nyomtatvány a magánszemély adóhátralékáról (11T29).
Az útmutatónak 2012-től nem része az elektronikusan történő adatszolgáltatás általános szabályait összefoglaló 13. számú melléklet, miután a 2011. évi munkáltatói adómegállapításokat - a '08-as bevalláshoz hasonlóan - az állami adóhatóság az Oracle alapú általános bevallás-feldolgozó rendszerében dolgozza fel. Így az elkészült állományt nem kell az eKon programmal ellenőrizni, az közvetlenül az ÁNYK kitöltő és ellenőrző program segítségével, Ügyfélkapun keresztül továbbítható az állami adóhatóság részére.
A magánszemély a jövedelmét és az azt terhelő adót - az adóévben megszerzett összes bevétele alapján - adóévenként köteles megállapítani és bevallani, valamint az adót megfizetni. A különadózó jövedelmek közül annak a jövedelemnek az adójáról, amely nem kifizetőtől származik, vagy amely adójának megállapítására maga köteles (pl.: az ellenőrzött tőkepiaci ügyletből, csere ügyletből származó jövedelem) szintén bevallásában kell számot adnia.
Az előzőekben megállapított kötelezettségétől eltérően a magánszemélynek nem kell bevallania azt a bevételt,
a) amelyet a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni, kivéve, ha azt be kell számítani a magánszemély összes jövedelmébe az adóévben;
b) amely ingó vagyontárgy átruházásából származik, és abból az adóévben megállapított összes jövedelem nem haladja meg a 200 000 forintot;
c) amely ingatlan átruházásából, a vagyoni értékű jog átruházásából, a vagyoni értékű jog gyakorlásának átengedéséből, e jogról való lemondásból származik, ha abból jövedelem nem keletkezik;
d) amely után a személyi jövedelemadó megfizetésére a kifizető kötelezett;
e) amely kamatjövedelemnek minősül, és abból a kifizető az adót levonta;
f) amely pénzbeli nyereménynek minősül;
g) amely nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján Magyarországon nem adóztatható;
h) amelyet külön törvény rendelkezése szerint nem kell bevallani;
i) az olyan bevételt, amelyre a mezőgazdasági kistermelőre irányadó rendelkezések szerint nemleges bevallási nyilatkozatot tett.
A magánszemély nem köteles az adóévre bevallást benyújtani,
ha az adóévben egyáltalán nem, vagy kizárólag olyan
jogcímeken és feltételekkel szerzett bevételt, amelyeket az a)-i) pontok alapján nem köteles bevallani.
Amennyiben az előzőekben leírtak nem teljesülnek, a magánszemély az adóévre önadózás keretében
- adónyilatkozat, (1153ANY), vagy
- az adóhatóság közreműködésével készült egyszerűsített bevallás, (1153E) vagy
- az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített bevallás, (1153)
illetve önadózás helyett, a törvényben meghatározott feltételek fennállása esetén
- munkáltatói adómegállapítás (11M29)
útján tesz eleget bevallási és adófizetési kötelezettségének.
1/b. Adónyilatkozat
A magánszemély adónyilatkozattal teljesítheti bevallási kötelezettségét, ha az összes jövedelme - ide nem értve azt, amelyet nem kell bevallani - az adóévben kizárólag ugyanazon - adóelőleget megállapító - munkáltatótól (kifizetőtől) származik, és a levont adó/adóelőleg valamint a ténylegesen fizetendő adó különbözete az adóévben összesen az ezer forintot nem haladja meg, feltéve, hogy
a) tételes költségelszámolással költséget nem számolt, számol el, és
b) a bevételből levonást, a jövedelemből családi kedvezményt - megosztás nélkül - az adóból adójóváírást, adókedvezményt annyiban érvényesít, amennyiben az adóelőleg-nyilatkozata szerint a munkáltató azt figyelembe vette, és
c) az adójáról rendelkező önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatot, valamint nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozatot nem ad.
A fentieken túl a magánszemély akkor is teljesítheti adónyilatkozattal a bevallási kötelezettségét, ha az adóévben kizárólag kifizetőtől származó olyan bevételt - ide nem értve azt, amelyet nem kell bevallania - szerzett, amely kifizetésenként a 100 ezer forintot nem haladta meg, feltéve hogy
a) tételes költségelszámolással költséget, költséghányadot (kivéve a 10 százalék költséghányadot) nem számolt, számol el és
b) a bevételből levonást, a jövedelemből családi kedvezményt, az adóból adójóváírást, adókedvezményt nem vett/vesz igénybe, és
c) az adójáról rendelkező önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatot, valamint nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozatot nem ad, és
d) az adót, adóelőleget a kifizető hiánytalanul levonta,
Adónyilatkozattal teljesíthető továbbá a bevallási kötelezettség abban az esetben is, ha a magánszemély adóelőleget megállapító munkáltató(k)tól szerzett jövedelmet úgy, hogy a levont adó/adóelőleg és a ténylegesen fizetendő adó különbözete az adóévben összesen az ezer forintot nem haladja meg és emellett más kifizetőktől is szerzett kifizetésenként 100 ezer forintot meg nem haladó bevételt, feltéve, hogy
a) tételes költségelszámolással költséget, költséghányadot (kivéve a 10 százalék költséghányadot), nem számolt/ számol el, és
b) a bevételből levonást, a jövedelemből családi kedvezményt - megosztás nélkül - , az adóból adójóváírást, adókedvezményt csak egy - adóelőleget megállapító -munkáltatónál érvényesített, és csak annyiban érvényesít, amennyiben az adóelőleg-nyilatkozata szerint ez a munkáltató azt figyelembe vette, és
c) az adójáról rendelkező önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatot, valamint nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozatot nem ad, és
d) az adót, adóelőleget a kifizető hiánytalanul levonta, és
e) az összes jövedelme az adójóváírás jogosultsági határát nem haladta meg, vagy adójóváírást nem érvényesített, nem érvényesít.
1/c. Egyszerűsített bevallás adóhatósági közreműködéssel
Az az adózó, aki megfelel az egyszerűsített bevallás választására vonatkozó törvényi feltételeknek, és munkáltatói adómegállapítást nem kért, vagy az adó megállapítását a munkáltató nem vállalta, az adóévet követő év február 15-ig az erre a célra rendszeresített nyomtatványon, vagy elektronikus úton az adóhatósághoz bejelentheti, hogy adókötelezettsége teljesítéséhez az egyszerűsített bevallási lehetőséget választja. A határidő jogvesztő, elmulasztása esetén igazolási kérelem előterjesztésének nincs helye.
Egyszerűsített bevallást az a magánszemély választhat, aki az adóévben
a) kizárólag olyan bevallásköteles bevételt szerzett, amelyből kifizető (munkáltató) adót/adóelőleget vont le és/vagy
b) ingó vagyontárgy, ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem miatt van adókötelezettsége, továbbá
c) nem volt egyéni vállalkozó, és
d) mezőgazdasági őstermelői tevékenységéből adóköteles bevétele nem származott, és
e) a b) pontban említett eset kivételével, nem az adóhatósági közreműködés nélküli bevallást köteles benyújtani.
Nem zárja ki az egyszerűsített bevallást, ha a magánszemély
- családi kedvezményt, adókedvezményt érvényesít,
- az adójáról rendelkezik,
- a mezőgazdasági őstermelő az e tevékenységéből származó bevételéből a jövedelmére nemleges nyilatkozatot ad, vagy egyébként e jövedelméből nem kell jövedelmet megállapítania,
- olyan bevételt szerzett, amelyre az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerinti közteherviselést választotta, feltéve, hogy különadó fizetésére nem kötelezett, illetve a kifizetőtől nem vállalta át az ekho megfizetését.
1/d. Bevallás adóhatósági közreműködés nélkül
A magánszemély az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített bevallást nyújt be, ha az adóévben
a) egyéni vállalkozó volt;
b) mezőgazdasági őstermelő volt, és e tevékenységéből adóköteles bevétele származott, kivéve, ha jövedelméről egyszerűsített bevallásban, munkáltatói elszámolásban nemleges nyilatkozatot adott vagy egyébként a bevételből nem kellett jövedelmet megállapítani;
c) fizető-vendéglátó tevékenyégére tételes átalányadózást választott;
d) a megszerzett bármely bevételét terhelő adóelőleg megállapításakor a kifizetőnek (munkáltatónak) tett nyilatkozatában költség levonását kérte, ide nem értve az igazolás nélkül elszámolható költség levonására (Szja. tv. 3. számú melléklet) vonatkozó nyilatkozatot;
e) ellenőrzött tőkepiaci ügyletből, csereügyletből származó jövedelmet szerzett;
f) az adóelőleg-fizetésre vonatkozó szabályok szerint különbözeti-bírság fizetésére köteles;
g) nem kifizetőtől származó vagy egyébként olyan bevételt szerzett, amellyel összefüggésben az adó vagy az adóelőleg megállapítására maga köteles (ide nem értve az ingó vagyontárgy, ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó bevételt, ha a magánszemély egyszerűsített bevallásra ad nyilatkozatot);
h) a kifizető által megállapított adó módosítására az adóbevallásában jogosult;
i) olyan adóköteles bevétele volt, amely alapján a jövedelem külföldön (is) adóztatható vagy amely a jövedelemszerzés helye szerint nem belföldről származott;
j) nem belföldi illetőségű magánszemély;
k) a jóváhagyott osztalék adójával szemben az adóévet megelőzően felvett osztalékelőlegből levont adót számol el;
l) valamely bevételével összefüggésben az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szabályai szerint különadót köteles fizetni, vagy a kifizetőt és az őt terhelő egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás megállapítását, bevallását és megfizetését a kifizetőtől átvállalta;
m) valamely bevételével összefüggésben egészségügyi hozzájárulásra előleg-fizetési kötelezettsége keletkezett;
n) adóját e törvény külön rendelkezése szerint adóbevallásában kell (lehet) megállapítani;
o) az a)-n) pontban nem említett esetekben, ha nem tehet, vagy nem tesz egyszerűsített bevallásra vagy munkáltatói elszámolásra vonatkozó nyilatkozatot.
A magánszemély, amennyiben megfelel az Szja. törvényben meghatározott feltételeknek, és ha annak 2011. évi elkészítését a munkáltató (kifizető) vállalja, adókötelezettségének munkáltatói adómegállapítás útján is eleget tehet.
A munkáltatói adómegállapítás szempontjából munkáltató a társas vállalkozás, a polgári jogi társaság is, amellyel a munkáltató az adómegállapítást tévő nyilatkozat napján a magánszemély tagi jogviszonyban áll, feltéve, hogy e napon nem áll más kifizetővel munkaviszonyban és tagi jogviszonya alapján a társas vállalkozásnál, illetve a polgári jogi társaságnál díj ellenében személyes közreműködésre köteles. (Az Szja. tv. alapján társas vállalkozás: a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság - ideértve az európai holding részvénytársaságot is - , az európai szövetkezet, az egyesülés, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az egyéni cég, az ügyvédi iroda, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, a szabadalmai ügyvivői iroda, az erdőbirtokossági társulat, az MRP szervezet.)
Amennyiben a munkáltató vállalja és a magánszemély megfelel az Szja. törvényben meghatározott feltételeknek, a munkáltató a magánszemély által 2012. január 31-ig a munkáltatójához megtett, a jogkövetkezmények szempontjából adóbevallással egyenértékű nyilatkozata alapján állapítja meg a magánszemély adóját (11NY29-es nyilatkozat). Az adót az a munkáltató vallja be, akihez az adózó a nyilatkozatát megtette. Amennyiben az adózó 2012. január 31-ig munkahelyet változtat, a nyilatkozatot az új munkáltatójánál teheti meg. Ha a munkáltató vállalja a magánszemély adójának a megállapítását, a magánszemély 2012. január 31-ig arról is nyilatkozik, ha nem kéri (11NY30-as nyilatkozat) a munkáltatói adómegállapítást.
A munkáltató az adóalapot és az adót a magánszemély nyilatkozata alapján, a 2012. március 21-ig átadott igazolások figyelembevételével 2012. május 21-ig (2012-ben május 20-a munkaszüneti napra esik) állapítja meg és erről igazolást ad. A munkáltató az adómegállapítást 2012. június 11-ig elektronikus úton továbbítja az állami adóhatósághoz.
A munkáltatói adómegállapítás az ellenőrzés és a jogkövetkezmények szempontjából a magánszemély bevallásának minősül.
Amennyiben a munkáltató nem vállalja a magánszemély adójának megállapítását, az Szja. törvényben előírt tartalommal köteles tájékoztatni a magánszemélyt az adónyilatkozat vagy az egyszerűsített bevallás választásának a lehetőségéről. Amennyiben az adózó adónyilatkozat útján kívánja teljesíteni bevallási kötelezettségét, kérésére a munkáltató papír alapon átadja az adónyilatkozat nyomtatványát.93
2/b. A 11NY29/11NY30-as nyilatkozatok
A magánszemély 2012. január 31-ig nyilatkozatot adhat a munkáltatójának, amelyben kéri a 2011. évi személyi jövedelemadójának munkáltatói megállapítását (1. számú melléklet 11NY29). Ha a magánszemély nem kéri a munkáltatói adómegállapítást, - és a munkáltató egyébként azt vállalná - ezt a tényt is közölnie kell a munkáltatójával (1. számú melléklet 11NY30).
2/c. A 11NY29-es nyilatkozat
A magánszemély a 11NY129-es nyilatkozat megtételére akkor jogosult, ha
a) kizárólag az adó elszámolását végző munkáltatótól szerzett olyan bevételt, amelyet a nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani, ideértve az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár által jóváírt támogatói adományt is, ha azt kizárólag a magánszemélynek az adó elszámolását is vállaló munkáltatója fizette ki;
b) az adóévben kizárólag egymást követően fennálló munkaviszonya alapján szerzett olyan bevételt, amelyet nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani, feltéve, hogy a korábbi munkáltató(k) által a munkaviszony megszűnésére tekintettel kiadott igazolást átadja az adó elszámolását vállaló munkáltatónak;
c) költségvetési szervek központosított illetmény-számfejtési körébe tartozó kifizető munkavállalójaként az adóévben kizárólag ugyanazon illetményszámfejtő helyhez tartozó kifizető(k)től szerezett olyan bevételt, amelyet nyilatkozat hiányában önadózóként köteles lenne bevallani;
d) az adóévben - az a)-c) pontban említett bevétel(ek) mellett - kizárólag adóköteles társadalombiztosítási, családtámogatási ellátás, önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítők illetménye, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátás címén szerzett bevételt, feltéve, hogy a bevétel folyósítója az adó elszámolását vállaló munkáltató vagy a magánszemély a bevételről kiállított igazolást átadja az adó elszámolását vállaló munkáltatónak.
Nem zárja ki a munkáltatói adómegállapítást, ha
a) a magánszemély adókedvezményt érvényesít, az adójáról önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatban rendelkezik, feltéve, hogy az adókedvezményre jogosító igazolást, valamint a rendelkező nyilatkozatát március 20-ig átadja az adó elszámolását vállaló munkáltatónak, továbbá ha az adójáról külön törvényben előírtak szerint rendelkezik;
b) a tételes költségelszámolást alkalmazó mezőgazdasági őstermelő nemleges bevallási nyilatkozatát (11NY63-as nyilatkozat) az adó elszámolását vállaló munkáltatónak átadja;
c) adószámmal rendelkezik, (nem egyéni vállalkozó, nem őstermelő) önálló tevékenységével kapcsolatban a bevétele a munkáltatójától származott és az adóelőleg megállapítása nem tételes költségelszámolással került meghatározásra, valamint a kifizetéskor levonásra került;
d) az adóelőleg-megállapításra vonatkozó nyilatkozata megfelelt a törvényben előírtaknak és különbözeti-bí-ráság fizetésére nem kötelezett [Szja. 48. § (4)];
e) nem kívánja az adómegállapítás során visszaigényelni a járulékfizetési kötelezettség felső határát meghaladóan levont nyugdíjjárulékot;
f) önkéntes kölcsönös biztosító pénztár tagja és a pénztár nem írt jóvá olyan más jövedelmet a magánszemély egyéni számláján, amely egyéb jövedelemként adóköteles (ilyen például a magánszemély egyéni számlájának megterhelése kölcsön vissza nem fizetése, illetve nem szolgáltatás nyújtásaként történő kifizetés esetén, vagy ha nem a munkáltatótól származik az adomány), illetőleg az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárból történő kilépése, vagy a várakozási idő letelte után részére adóköteles kifizetés nem történt;
g) a magán-nyugdíjpénztár az általa korábban a tag egyéni számláján jóváírt összeget nem fizette ki a magánszemély részére, hanem azt a pénztár működését szabályozó törvény rendelkezései szerint más ilyen pénztárba, vagy a Nyugdíjbiztosítási Alap részre utalta (kifizetés helyett);
h) az egyéb feltételek fennállása esetén a magánszemély egyszerűsített foglalkoztatásból származó jövedelmet szerzett.
Nem érintik továbbá a munkáltatói adóbevallást az adómentes bevételek, illetve azok, amelyeket a magánszemélynek nem kell bevallania (ilyen például, ha a mezőgazdasági kistermelő éves bevétele nem éri el a 600 000 forintot).
A munkáltató az előzőekben felsorolt feltételek fennállását nem köteles vizsgálni, de célszerű felhívni a dolgozó figyelmét a szükséges tudnivalókra, valamint - amennyiben tudomása van a nyilatkozattételt kizáró körülményről - arra, hogy dolgozójának adóbevallást kell benyújtania nyilatkozat helyett.
A magánszemély nem tehet munkáltatói adómegállapítást kérő nyilatkozatot az alábbi esetekben:
a) önadózóként kötelezett bevallás benyújtására;
b) nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozat alapján adójának átutalásáról rendelkezik;
c) az adóévre a biztosítások kedvezménye miatt levont adó növelt összegű bevallására és megfizetésére köteles;
d) az adóévre az önkéntes kölcsönös egészségpénztári egyéni számláján lekötött összeg miatt levont, kiutalt adó növelt összegű bevallására és megfizetésére köteles;
e) nyugdíj-előtakarékossági számláról nem-nyugdíj szolgáltatásként felvett összeg, vagy a nyugdíj-előtakarékossági számla tartós befektetési szerződéssel történő átalakítása miatt a kiutalt adó növelt összegű bevallására és megfizetésére köteles.
Nem állapíthatja meg a munkáltató annak a dolgozójának az adóját, aki nem rendelkezik adóazonosító jellel, továbbá más forrásból is származott olyan adóköteles jövedelme, amely kizárja a munkáltatói adómegállapítás lehetőségét.
2/d. A 11NY63-as nyilatkozat
Amennyiben a munkavállaló (tag) az adóévben őstermelői tevékenységet is folytatott és e tevékenységére a tételes költségelszámolást alkalmazta, akkor a törvényben meghatározott feltételek fennállása esetében az őstermelői bevételéről nemleges nyilatkozatot tehet. A 11NY63-as nyilatkozatot (2. melléklet) a mezőgazdasági őstermelő akkor teheti meg, ha a költségek fedezetére, fejlesztési célra kapott támogatás nélkül számított őstermelésből származó éves bevétele a 600 000forintot meghaladja, de nem több 4 000 000 forintnál, valamint rendelkezik a támogatásokkal együtt számított bevételének 20%-át kitevő, a tevékenységével összefüggésben felmerült kiadásokról számlával. A gépjárműhasználattal kapcsolatos számla csak akkor vehető figyelembe, ha a költségelszámolást a törvény rendelkezései szerint vezetett útnyilvántartás támasztja alá.
A tevékenységüket közös igazolvány alapján folytató családtagok mindegyike külön-külön is jogosult a nyilatkozat megtételére, ha megfelelnek az előzőekben felsorolt feltételeknek, valamint ha a nyilatkozatot mindannyian azonosan választják.
A nyilatkozatot természetesen nem kell kitöltenie annak a munkavállalónak (tagnak), akinek a mezőgazdasági kistermelésből, regisztrált mezőgazdasági termelő tevékenységből és/vagy családi gazdaságból származó őstermelői (a támogatások nélkül számított) bevétele (illetőleg az egy főre jutó bevétel) a 600 000 forintot nem haladja meg.
Amennyiben a munkavállalótól (tagtól), mezőgazdasági kistermelői, családi gazdálkodói és/vagy családi gazdasági tagi tevékenységével összefüggésben, az őstermelői tevékenységéből származó bevételéből a felvásárló adóelőleget vont le, vagy saját maga fizetett adóelőleget, akkor a nyilatkozat helyett célszerű adóhatósági közreműködés nélkül személyi jövedelemadó bevallást benyújtania, mert az ezen a módon levont, befizetett személyi jövedelemadó előleget visszaigényelheti az állami adóhatóságtól. Ebben az esetben sem kell jövedelmet bevallania, nyilatkozatát a 1153-as személyi jövedelemadó bevallás erre szolgáló részén teheti meg.
2/da. 11NY63 (2. számú melléklet) kitöltési útmutató A nyilatkozaton a munkáltató és a magánszemély adatait fel kell tüntetni. Ha a munkavállaló a termőföldről szóló törvény szerinti családi gazdálkodónak minősül, illetve a családi gazdaságban nem foglalkoztatottként közreműködő családtag, fel kell tüntetni a családi gazdasági nyilvántartási számát is.
Ha a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv által vezetett ügyfél-nyilvántartási rendszerben nyilvántartott, (regisztrált) mezőgazdasági termelőként minősül mezőgazdasági kistermelőnek, úgy a regisztrációs számot is be kell írnia.
Amennyiben az előzőeknek megfelelő magánszemély munkaviszonyban, tagsági viszonyban állt, és az őstermelői, a támogatásokkal együtt számított bevételén kívül más, olyan bevétele nem volt, amely a munkáltató év végi adómegállapítását kizárná, ezt a nyilatkozatot a 11NY63-as nyomtatvány 631. sorában teheti meg.
A 632. sorba a költségek fedezetére és fejlesztési célra kapott támogatás összegét kell a 631. sor összegéből beírni.
Külön kell közölni a 631. sor összegéből az egységes területalapú (földalapú) támogatás összegét (633. sor) is, valamint az egyéb jogcímen folyósított támogatás összegét (634. sor). A 635. sorban kell nyilatkozni a 2011. évi járulékfizetési kötelezettség alapjának összegéről. Ezt a sort annak az őstermelőnek kell kitöltenie, aki az őstermelői tevékenysége mellett munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban is áll (bedolgozói, megbízási), illetve például gazdasági társaság választott tisztségviselője, mert ebben az esetben őstermelőként biztosított. (A biztosítási jogviszonnyal összefüggésben megállapított járulékalappal csökkenteni kell majd a 15%-os egészségügyi hozzájárulás alapját.)
Ha a munkavállaló (tag) mezőgazdasági kistermelőként a 2012. évre átalány szerinti adózást kíván választani, úgy a 636. sorban nyilatkoznia kell erről "X" beírásával. Tájékoztatásul: Az átalányadózást csak az a mezőgazdasági őstermelő választhatja (ide értve a regisztrált mezőgazdasági termelő magánszemélyt, a családi gazdálkodót, a családi gazdaság tagját is). aki az Szja. törvény 3. § 19. pontja alapján mezőgazdasági kistermelőnek minősül. A döntéshez a 1153-as bevallás kitöltési útmutatója nyújt részletes segítséget.
Az Eho. törvény 4. § (3) bekezdésének előírása szerint a tételes költségelszámolást alkalmazó, egyszerűsített bevallási nyilatkozatot adó mezőgazdasági kistermelő az e tevékenységéből elért bevétele 5%-nak 15%-át egészségügyi hozzájárulásként köteles megfizetni. Az egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséget az adóelőleg fizetésével egyidejűleg kell teljesíteni. Abban az esetben, ha adóelőleget nem fizetett, úgy egészségügyi hozzájárulást sem kellett év közben fizetnie.
637. sor: Ha a magánszemély az adóév folyamán nem fizetett 15%-os egészségügyi hozzájárulás címen előleget, az erre szolgáló négyzetben "X"-szel jelölje az erre vonatkozó nyilatkozatát.
638. sor: Ha a magánszemély a 2011. évi 15%-os egészségügyi hozzájárulási kötelezettségére év közben fizetett előleget, úgy a befizetett összeget kell összesítve az erre szolgáló helyen feltüntetnie.
639. sor: Ha 638. sorban összeget tüntetett fel a magánszemély, itt kell nyilatkoznia arról, hány darab befizetést igazoló készpénz-átutalási megbízás feladóvevényének másolatát csatolja a munkáltatója részére.
Ha a magánszemély nyilatkozatát az új munkáltatójához nyújtotta be, akkor csatolnia kell annak a munkáltatónak a 2011. évi jövedelemigazolását is, akinél 2011. december 31-én még munkaviszonyban állt, illetve akinél a 2011. év folyamán munkaviszonyban állt és a munkaviszonya évközben szűnt meg. Ha a magánszemély 2012. január 1-je után szünteti meg a munkaviszonyát, de 2012. január 31-ig még nem létesít munkaviszonyt, akkor az adóhatóság közreműködése nélkül elkészített adóbevallást kell benyújtania, vagy élhet az adónyilatkozat, illetve az egyszerűsített bevallás lehetőségével, ha annak feltételei fennállnak.
A gyed-en, illetve gyes-en lévő magánszemély munkaviszonya nem szűnik meg, ezért élhet a munkáltatói adómegállapítás lehetőségével, ha annak feltételei egyébként fennállnak. A nyilatkozatot ebben az esetben is 2012. január 31-ig lehet megtenni.
A bevételből levonható összegre (pl. érdekképviseleti, illetve kamarai tagdíj) és az adócsökkentő kedvezmények igénybevételére jogosító igazolásokat, nyilatkozatokat - ha azokat az adóelőleg megállapításához még nem nyújtották be - 2012. március 20-ig kell a munkáltató részére átadni.
A munkáltatói adómegállapítást, a mezőgazdasági kistermelő egészségügyi hozzájárulásának megállapításával együtt (11M29), 2012. június 11-ig, elektronikus úton küldi meg a munkáltató az illetékes alsó fokú állami adóhatósághoz.
A magánszemély nyilatkozatait és igazolásait - ha adóját a munkáltató állapítja meg - a munkáltató köteles az adó megállapításához való jogra vonatkozó elévülési idő végéig megőrizni.94
A 2011. évi adóköteles jövedelem és személyi jövedelemadó megállapítását, elszámolását legkésőbb 2012. május 21-ig közli a munkáltató a dolgozóval. Nincs akadálya annak, hogy a munkáltató előbb készítse el az elszámolást és erről az igazolást a magánszemély részére olyan időpontban adja át, hogy a magánszemély által a családi kedvezmény igénybe nem vett részét a házastárs (élettárs) adóbevallásában (munkáltatói adómegállapításában) megosztással érvényesíthesse a május 21-i határidőig.
A munkáltató (kifizető) és a magánszemély között az adómegállapítással kapcsolatos esetleges jogvitában a munkáltató adóügyében eljáró adóigazgatóság dönt.
Ha a munkáltató a munkáltatói adómegállapítást követően feltárja, hogy a magánszemély jogszerű eljárása mellett az adót tévesen állapította meg, és a magánszemély vele még munkaviszonyban áll, az adómegállapítást módosítja és az adókülönbözetet a magánszemély részére visszatéríti, illetőleg a következő kifizetéskor levonja. A munkáltató az adómegállapítás módosítását nyilvántartásba veszi, és egyidejűleg a módosított adómegállapításról igazolást állít ki a magánszemély részére. Ha az adókülönbözet egy összegben nem vonható le, a munkáltató a levonást további hat hónapon át folytathatja. A munkáltató a levont, illetőleg visszatérített adókülönbözetet a rá vonatkozó szabályok alapján vallja be, fizeti meg, illetőleg igényli vissza. A munkáltató a levonni elmulasztott adó után a munkáltatói adómegállapításra előírt határidőt követő naptól a nyilvántartásba vétel napjáig saját terhére önellenőrzési pótlékot állapít meg, amelyet be kell vallania és meg kell fizetnie ('08-as bevallás). A munkáltató az önellenőrzési pótlék megállapítási, bevallási kötelezettség teljesítésével mentesül az adólevonási kötelezettség megsértésével összefüggő jogkövetkezmények alól [Art. 28/B. § (1)].
Ha a munkáltatói adómegállapítás az Art. 28/B. § (2) bekezdésében foglaltak miatt nem módosítható, úgy a munkáltató a feltárt adókülönbözetet a feltárás időpontjában nyilvántartásba veszi és az adókülönbözet összegéről 15 napon belül bejelentést tesz a magánszemély illetékessége szerinti alsó fokú állami adóhatósághoz. A feltárt adókülönbözetről lehetőség szerint tájékoztatja a magánszemélyt. A munkáltató a levonni elmulasztott adó után a munkáltatói adómegállapításra előírt határidőt követő naptól a nyilvántartásba vétel napjáig saját terhére önellenőrzési pótlékot állapít meg, amelyet be kell vallania és meg kell fizetnie ('08-as bevallás).
Amennyiben az adókülönbözet nem vonható le teljes egészében, vagy a magánszemély időközben munkahelyet változtat, a munkáltató a levonás meghiúsulásától számított 15 napon belül az adókülönbözet még fennálló összegéről és a magánszemély adóazonosító számáról értesíti a magánszemély állami adóhatóságát, amely az egyébként rá vonatkozó szabályok szerint intézkedik a hátralék beszedése érdekében. Ilyen esetben késedelmi pótlék a fizetési felhívásban megjelölt teljesítési határidő lejártát követően számítható fel.
A magánszemély az adóhatóságtól fizetési könnyítést csak az adólevonás előbbiek szerinti meghiúsulása esetén kérhet.
Nem helyesbíthető a munkáltatói adómegállapítás, ha a 11M29M-05-ös lapot (8. számú melléklet, "Rendelkezés az önkéntes biztosító pénztárhoz utalandó összegről") érinti. Ebben az esetben a magánszemély élhet adózói javítással (helyesbítéssel) a 1153-as bevallás benyújtásával, az ott leírtak szerint.
3/a. A személyi jövedelemadó és a mezőgazdasági kistermelőt terhelő egészségügyi hozzájárulás különbözetének elszámolása
A munkáltató a személyi jövedelemadó és a levont adóelőleg/ adó, az egészségügyi hozzájárulás különbözetét a számára előírt legközelebbi befizetéskor, de legkésőbb 2012. június 21-ig levonja, vagy visszafizeti. Eddig a határidőig lehetőség van az adókülönbözet több részletben, havonta történő levonására is. (Így kell eljárni például, ha az év végi adóelszámolás során a korlátra való tekintettel helyesbíteni szükséges az adóévben az adóelőleg levonása során figyelembe vett adójóváírás összegét) A munkabérből havonta levont adókülönbözet nem haladhatja meg az esedékes egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal, valamint az adóelőleggel csökkentett havi munkabér 15%-át. Amennyiben az adókülönbözet ily módon 2012. június 21-ig nem vonható le teljes egészében, akkor a levonást további két hónapon keresztül kell folytatni, ugyancsak a 15%-os mértékkel.
Ha a további két hónapi levonást követően is maradt adókülönbözet, akkor a munkáltató a levonás meghiúsulásától számított 15 napon belül a tartozás összegéről értesíti a magánszemély adóügyében illetékes alsó fokú állami adóhatóságot (11T29-es lap, 11. számú melléklet). Így kell eljárni akkor is, ha a magánszemély az adókülönbözet teljes levonása előtt munkahelyet változtatott.
Az elszámolás közlésével kell a 11T29-es lapon értesíteni a tartozás összegéről az illetékes alsó fokú állami adóhatóságot akkor, ha a magánszemély munkaviszonya a nyilatkozata benyújtásának napját követően szűnt meg.
A magánszeméllyel elszámolt személyi jövedelemadó, valamint az egészségügyi hozzájárulás különbözetét a munkáltató a 1208-as bevallásában szerepelteti, a levont különbözetet megfizeti.
A visszafizetés fedezetét arról a számláról kell igényelnie, amelyre az előzőek szerinti adónemeket befizette.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az Art. 28/B. § (2) bekezdése, valamint a 29-30. §-a szerint megállapított adó- és járulékkülönbözet le nem vonható részének bejelentésére a 12AJK jelzésű nyomtatvány szolgál.
3/b. Az 1-1%-os nyilatkozatok kezelése
A munkáltatók 2012. május 21-ig kísérőjegyzékkel adják át az állami adóhatóságnak a dolgozók azon nyilatkozatait tartalmazó borítékot, amely nyilatkozatokban rendelkeznek az összevont adóalap utáni, a kedvezmények levonását követően fennmaradó, befizetett adójuk 1+1%-áról.
A magánszemély rendelkező nyilatkozatát, illetve nyilatkozatait - amennyiben az Szf. tv. 5. § (1) bekezdés b) pontja alapján a nyilatkozatok kezelésével munkáltatóját bízza meg - legkésőbb 2012. május 10-ig adja át a munkáltatójának, hogy azok legkésőbb 2012. május 21-ig beérkezzenek az állami adóhatósághoz.
A rendelkező nyilatkozatot a munkáltató nem ismerheti meg, az azt tartalmazó borítékot annak ragasztási felületére átnyúló aláírással, sértetlen állapotban, a kísérőjegyzékkel együtt, zárt csomagban kell megküldenie az illetékes alsó fokú állami adóhatóság részére.
A kísérőjegyzéket két példányban kell elkészíteni, amelynek egyik példányát a rendelkező nyilatkozatokkal együtt kell megküldeni az illetékes alsó fokú állami adóhatóságnak, a másik példányt a rendelkező nyilatkozat benyújtásának éve utolsó napjától számított öt évig kell megőrizni.
A két példányban készített kísérőjegyzéknek tartalmaznia kell a rendelkező nyilatkozatot tevő magánszemély nevét, adóazonosító jelét, valamint az említett magánszemély aláírásával hitelesíti a boríték átadásának tényét.
A kísérőjegyzéken fel kell tüntetni a munkáltató nevét, adószámát. Többoldalas kísérőjegyzék esetén az oldalakat perjeles bontásban számmal kell ellátni, megismételve a munkáltató azonosító adatait is. A tételeket a borítékkal azonos sorszámmal kell ellátni, a kísérőjegyzék végén az összes darabszámot és a munkáltató hitelesítését is szerepeltetni kell. Ha több telephelye van a kifizetőnek, de központi a kifizetés, akkor főösszesítőt kell készíteni.
Az adómegállapítást az említett nyomtatványok jól olvasható fénymásolt példányain vagy a NAV internetes honlapjáról letöltött űrlapkitöltő-ellenőrző program segítségével előállított nyomtatványokon, illetőleg ennek megfelelően kell elkészíteni és biztosítani, hogy a magánszemély papír alapon, határidőben megkapja. A nyomtatványokon feltüntetett sorszámok megegyeznek a személyi jövedelemadó-bevallási nyomtatvány sorainak számozásával, kivéve azokat, amelyek a munkáltatói adómegállapításhoz szükségesek, de a bevallásban nem szerepelnek.
A 2011. évi adómegállapítás részeként a következő lapok használhatók fel:
11M29A Munkáltatói adómegállapítás a 2011. évi személyi jövedelemadó megállapításához (3. sz. melléklet)
11M29M Magánszemélyenkénti összesítő a 2011. évi személyi jövedelemadó megállapításához (3/a. számú melléklet)
11M29M-01-01 A 2011. évi személyi jövedelemadó megállapítása (4/a. sz. melléklet)
11M29M-01-02 A 2011. évi személyi jövedelemadó megállapítása (4/b. sz. melléklet)
11M29M-01-03 A 2011. évi személyi jövedelemadó megállapítása (4/c. sz. melléklet)
11M29M-02 Nyilatkozat a 2011. évi munkáltatói adómegállapításhoz tett nyilatkozat alapján a családi kedvezmény érvényesítéséhez szükséges adatokról (5. sz. melléklet)
11M29M-03 A 2011. évi személyi jövedelemadó munkáltató által történő megállapításához tett nyilatkozat alapján a családi kedvezmény érvényesítéséhez szükséges, az eltartottak adatait tartalmazó lap (6. sz. melléklet)
11M29M-04 A lakáscélú hiteltörlesztés kedvezményének érvényesítéséhez szükséges részletező adatok (7. sz. melléklet)
11M29M-05 Rendelkezés az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárhoz utalandó összegről (8. sz. melléklet)
11M29M-06 Tételes költségelszámolást alkalmazó, nemleges nyilatkozatot benyújtó mezőgazdasági kistermelő 15%-os mértékű egészségügyi hozzájárulásának megállapítása (9. sz. melléklet)
Ajánlott segédlet az adókedvezmények megállapításához - az állami adóhatósághoz nem kell benyújtani (10. sz. melléklet)
A 11M29M (3. sz. melléklet) lap a magánszemélyenkénti összesítő lap, ezen kell feltüntetni az adómegállapítással érintett magánszemélyre vonatkozó adatokat. A 11M29M lapon a dolgozó adataira vonatkozó sorok mindegyikét ki kell tölteni.
Az Azonosítás (A) blokkban fel kell tüntetni a magánszemély azonosító adatait is, azaz nevét, születési nevét, nemét, anyja születési nevét, a magánszemély születési helyét és idejét, valamint a 1208-as bevallás mellékletében felsoroltak szerint az állampolgárságát és abban az esetben, ha a magánszemély magánnyugdíjpénztár tagja, a magánnyugdíjpénztár adóhatósági azonosító számát is.
A magánszemély természetes azonosító adatait teljes körűen fel kell tüntetni az adóazonosító jel közlésével együtt.
Ha az adómegállapítás korábbi munkáltatótól, más kifizetőtől származó jövedelmet - "halmozott adatot" - is tartalmaz, a (B) blokkban a jelölt helyen "1"-es számmal azt is jelezni kell.
Halmozott adatnak minősül a korábbi munkáltató által kiállított "Adatlap 2011." adatainak figyelembe vétele. Ha az Adatlap megjegyzései között feltüntetésre kerül a magánszemély egyes jövedelmeit terhelő különadó összege, vagy önálló igazolást ad át a magánszemély, vagy szóban jelzi e kötelezettségét, figyelmeztetni kell arra, hogy bevallást kell benyújtania.
Halmozott adatnak tekintendő továbbá az adóköteles családtámogatási ellátás, az önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítők illetménye, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátás is. Abban az esetben, ha az említett ellátásokat nem a munkáltató folyósította, az elszámolás feltétele az, hogy a magánszemély e bevételéről kiállított igazolásait átadja a munkáltatójának. Ha az elszámolás nem tartalmaz "halmozott adatot", "0"-át kell beírni az erre szolgáló négyzetbe.
A munkáltatói adómegállapítás részét képezi a mezőgazdasági kistermelő munkavállaló egészségügyi hozzájárulásának megállapítása is - a magánszemély nyilatkozata alapján. A 11M29M-06-os lap (9. sz. melléklet) kitöltésének feltétele, hogy a 11M29M-es lapon az őstermelői igazolvány számát feltüntessék.
A nem magyar állampolgárságú munkavállaló esetében is fel kell tüntetni az adóazonosító jelet, tekintettel arra, hogy az őstermelői igazolvány kiállításának az egyik feltétele az adóazonosító jel megléte.
Ha a munkavállaló a termőföldről szóló törvény szerinti családi gazdálkodónak minősül, illetve a családi gazdaságban nem foglalkoztatottként közreműködő családtag, fel kell tüntetni a családi gazdaság nyilvántartási számát is. Ha a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv által vezetett ügyfél-nyilvántartási rendszerben nyilvántartott, (regisztrált) mezőgazdasági termelőként minősül mezőgazdasági kistermelőnek a magánszemély, úgy a regisztrációs számot kell beírni.
Tekintettel arra, hogy ez a nyomtatvány egyben a magánszemély bevallásának is tekintendő, itt az ezzel kapcsolatos adatokat is fel kell tüntetni. Így a 11M29M-es lapon fel kell tüntetni a munkáltatói adómegállapítás részeként felhasznált lapok mennyiségét. A 11M29M-01-01-es, a 11M29M-01-02-es, és a 11M29M-01-03-as lap benyújtása kötelező.
Előfordulhat, hogy a magánszeméllyel kapcsolatosan nem terhelte adómegállapítási kötelezettség a munkáltatót. Ilyen akkor lehetséges, ha a munkáltató a magánszemély erre irányuló kérelmének hiányában végzi el az adómegállapítást. Ezt jogszabályi előírások alapján nem teheti meg a munkáltató, de ha előfordul ilyen eset, ezt a 11M29M-es lap (B) blokkjában az erre szolgáló helyen - a helyesbítés mellett - "T" betűvel kell jelölni. A "T" jelölés esetén, csak a kötelezően kitöltendő lapokat (11M29M, 11M29M-01-01 - 11M29M-01-03) kell benyújtani "0-ás" adattartalommal vagy üresen.
Ha a 11M29M lapon "T" betűt szerepeltet, akkor a 11M29A lapon az "Adómegállapítás jellege" kódkockában a "H" jelzést fel kell tüntetni, ahogy a 11M29M lap megfelelő kódkockájában is.
A munkáltatói adómegállapítás egyes sorainál hivatkozott munkáltatói jövedelemigazolás kitöltését a magánszemély 2011. évi személyi jövedelemadó bevallásával, adónyilatkozat benyújtásával kapcsolatos munkáltatói és kifizetői feladatokról szóló NAV tájékoztató tartalmazza. Ebből következően itt csak a 11M30-as igazolás hivatkozott sorainál leírtaktól eltérő útmutatás található.
A fentiek alapján tehát az összevont adóalap összegét az adóalapba tartozó jövedelmek 1,27-szereseként kell meghatározni.
Fontos! Az adóalap-kiegészítés összegét az adóelőleg megállapításánál figyelembe vett adóalap-kiegészítéstől függetlenül az év végén ismét meg kell állapítani.
A 11M29M-01-01 lap 1 - 12. sorok "a" oszlopaiban az adóalapba tartozó jövedelmek összegét kell szerepeltetnie, míg a "d" oszlopaiban az adó alapját, amely az adóalap-kiegészítéssel növelt jövedelem (az "a" oszlop 1,27-szerese). Azokban a sorokban, ahol költség szerepeltethető (2., 5. sor) a bevétel ("b" oszlop) és a költség ("c" oszlop) különbözetét, azaz a jövedelem összegét, az "a" oszlopban kell feltüntetni. A "d" oszlopba az "a" oszlop összegének 1,27-szerese (adóalap-kiegészítéssel növelt jövedelem, azaz az adóalap) írandó.
Amennyiben a magánszemély kamarai tag, de a tagdíjat önálló tevékenység hiányában költségként nem tudja elszámolni, úgy a köztestület számára fizetett tagdíj összege a kamara igazolása alapján a bérből levonható. Ha önálló tevékenységből származó bevétellel is rendelkezik a magánszemély, úgy a 10%-os elismert költséghányadban elszámoltnak kell tekinteni a kamarai tagdíj összegét.
Önálló tevékenységből származó jövedelem 7. sor: Ennek a sornak a "b" oszlopában kell feltüntetni az M30-as igazolás 7. sorában megjelölt jogcímeken kifizetett összegek bruttó értékét. Az "a" oszlopban jövedelemként a kifizetés teljes összegének 90%-át kell szerepeltetni. Az "a" oszlop összegének 1,27-szerese írandó a "d" oszlopba. Az elismert költséghányad alkalmazásával elszámoltnak kell tekinteni a köztestület számára fizetett tagdíjat is, ezért azzal az 1. sorban szereplő bérjövedelmet ilyen esetben nem lehet csökkenteni. Az e tevékenységre tekintettel kifizetett költségtérítés is a bevétel része.
Ha a dolgozó (tag) a munkáltató felé bármely önálló tevékenység ellenértékének kifizetésekor az adóelőleg alapjául szolgáló jövedelem megállapításához tételes költségelszámolásra vonatkozó nyilatkozatot tett, úgy a 90%-os jövedelemszámítás szabályát semmilyen önálló tevékenységéből származó jövedelmére sem alkalmazhatja. Ekkor a magánszemély az állami adóhatóság közreműködése nélkül készített adóbevallás (1153. számú) benyújtására kötelezett.
A jövedelmet az "a" oszlopban kell szerepeltetni. A "d" oszlopba a jövedelem 1,27-szerese írandó.
2011. évtől a családi kedvezmény adóalap kedvezményként vehető igénybe, vagyis a családi kedvezményt érvényesítő magánszemély az összevont adóalapját csökkenti a családi kedvezménnyel. A kedvezményt a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti jogosult az eltartottak számától függően a kedvezményezett eltartottak után érvényesítheti.
A családi kedvezmény - az eltartottak lélekszámától függően - kedvezményezett eltartottanként és jogosultsági hónaponként
- egy és kettő eltartott esetén 62 500 forint,
- három és minden további eltartott esetén 206 250 forint. A családi kedvezmény érvényesítésére jogosult:
- az a magánszemély, aki a családok támogatásáról szóló törvény szerint gyermekre tekintettel családi pótlékra jogosult, kivéve azt a magánszemélyt, aki a családi pótlékot
a) vagyonkezelői joggal felruházott gyámként,
b) vagyonkezelő eseti gondnokként a gyermekotthonban, a javítóintézetben nevelt vagy a büntetés-végrehajtási intézetben lévő, gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló gyermekre (személyre) tekintettel kapja,
c) szociális intézmény vezetőjeként, az intézményben elhelyezett gyermekre (személyre) tekintettel kapja;
- a várandós nő és vele közös háztartásban élő házastársa;
- a családi pótlékra saját jogán jogosult gyermek (személy);
- a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély.
A családi pótlékra saját jogán jogosult gyermek (személy), és a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély esetében azzal a feltétellel, hogy az ott említett jogosult és a vele közös háztartásban élő magánszemélyek közül egy - a döntésük szerint - minősül jogosultnak.
Kedvezményezett eltartott:
- akire tekintettel a családok támogatásáról szóló törvény szerint családi pótlékot folyósítanak,
- a magzat a várandósság időszakában (fogantatásának 91. napjától megszületéséig),
- aki a családi pótlékra saját jogán jogosult,
- a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély.
Eltartott:
- a kedvezményezett eltartott,
- az, akit a családok támogatásáról szóló törvény szerint a családi pótlék összegének megállapítása szempontjából figyelembe vesznek.
Jogosultsági hónap az a hónap
- amelyre tekintettel a családi pótlékot juttatják,
- amelyre tekintettel a rokkantsági járadékot folyósítják,
- amelyben a várandósság orvosi igazolása alapján a jogosultság legalább egy napig fennáll, kivéve azt a hónapot, amikor a megszületett gyermek után a családi pótlékra való jogosultság megnyílik.
A családi kedvezmény ugyanazon kedvezményezett eltartott után egyszeresen, azonban a jogosulttal közös háztartásban élő házastárssal, élettárssal - amennyiben a gyermeket nevelő egyedülálló családi pótlékát az élettársak egyike sem veszi igénybe - az összeg vagy a kedvezményezett eltartottak megosztásával közösen is érvényesíthető.
A családi kedvezmény érvényesítésének feltétele a magánszemély munkáltatójához tett írásbeli nyilatkozata a jogosultságról, magzat esetében a várandósságról, illetve a családi kedvezmény megosztása esetén a megosztásról.
A nyilatkozaton fel kell tüntetnie - a magzat kivételével -minden eltartott adóazonosító jelét, ennek hiányában természetes személyazonosító adatait, lakcímét, megosztás esetén a másik fél adóazonosító jelét is. Erre szolgálnak a 11M29M-02 - 11M29M-03 lapok (5-6. sz. mellékletek).
A személyi jövedelemadó megállapításánál figyelembe veendő adóalap
19. sor: Ebben a sorban kell szerepeltetni azt az összeget, amely az összevont adóalap összegéből a családi kedvezmény összegének levonása után marad (15. sor "d" oszlopában szereplő összeg csökkentve a 16. sor "d" oszlopában szereplő összeggel)
A 20. sor "a" oszlopában az adóalap-kiegészítés nélkül számított 2011. évi összes jövedelem összegét kell szerepeltetni. A 20. sor "a" oszlopot csak abban az esetben kell kitölteni, ha a magánszemély az összevont adóalap adóját a lakáscélú hiteltörlesztés áthúzódó kedvezménye (29-31. sorok), illetőleg tandíj, felnőttképzési díj után igénybe vehető halasztott kedvezménye (34. sor) címén kívánja csökkenteni. A lakáscélú hiteltörlesztés, és a tandíj, felnőttképzés díja címén igénybe vehető halasztott kedvezmény esetén az Szja. tv. átmeneti előírásai alapján a jövedelemkorlát számításakor az adóalap-kiegészítés nélküli jövedelem az irányadó.
Az adójóváírás az adóévben megszerzett bér és arra tekintettel megállapított adóalap-kiegészítés együttes összegének 16%-a, de legfeljebb jogosultsági hónaponként 12 100 forint (12 jogosultsági hónap esetén, legfeljebb 145 200 forint) lehet, feltéve, hogy a magánszemély összes jövedelme nem haladja meg a jogosultsági határt, amely 2011-ben 2.750.000 forint.
Amennyiben a munkavállaló összes jövedelme a 2 750 000 forintot meghaladja ugyan, de nem több 3 960 000 forintnál, akkor az adójóváírásként figyelembe vehető (jogosultsági hónaponként legfeljebb 12 100 forint) összeget, csökkenteni kell annak az összegnek a 12%-ával, amennyivel az összes jövedelem a jogosultsági határt, azaz a 2 750 000 forintot meghaladja. Ezzel a szabállyal az adójóváírás 3 960 000 forintnál "elfogy".
Jogosultsági hónapnak az a hónap számít, amelyre a magánszemélyt bér illette meg az adóévben. Egy adóévben legfeljebb 12 jogosultsági hónap vehető figyelembe az M30-as igazolásnál leírtak szerint.
4/b. Az összevont adóalap adóját csökkentő adókedvezmények részletezése
Amennyiben a magánszemély 2007. január 1-je előtt a fentieket fizette, az adókedvezmény a részére továbbra is jár, függetlenül attól, hogy a fenti időpontig megkezdődött-e a tőke törlesztése. Az előtörlesztés esetén szintén változatlanul megilleti a magánszemélyt az adókedvezmény az szja-törvény 38. §-ának 2006. december 31-én hatályos előírásai szerint.
Ezekben a sorokban a "b" oszlopban kell szerepeltetni a hitelintézet igazolása alapján, a fentieknek megfelelő, az 1993. december 31-e után, de 2007. január 1-je előtt a hitelintézettel megkötött lakáscélú hitel törlesztésére fordított összeg kedvezményét.
Az Szja. tv. 2006. december 31-én hatályos előírásai a következők:
A pénzintézet igazolása alapján az összevont adóalap adóját adókedvezmény csökkenti, amely az 1993. december 31-e után (és 2007. január 1-je előtt) hitelintézettel megkötött lakáscélú hitelszerződés alapján lakáscélú felhasználásra felvett hitel adósaként (adóstársaként) szereplő magánszemély által a tőketörlesztés (az előtörlesztést is ideértve), a kamatfizetés, a kezelési költség és a hitelfolyósítási díj (továbbiakban: törlesztés) címén az adóévben megfizetett összeg.
Ezen a címen csak egy önálló ingatlanhoz kapcsolódóan, egy hitelszerződés adósaként, vagy adóstársaként, legfeljebb az adóévben 120 000 Ft vonható le.
A hitelszerződésben feltüntetett adós és adóstársak közül csak egy személy jogosult a kedvezményre. A kedvezmény összege az adós és az adóstársak között nem osztható meg.
A kedvezmény az adóévben törlesztett összeg 30, illetve 40%-a, de az adóévben legfeljebb 120 000 forint lehet.
Az összevont adóalap adójából levonható kedvezmény mértékét befolyásolja többek között a lakáscélú felhasználásra felvett hitelnek, hiteleknek (az együttes) összege, továbbá a hitel felvételének a célja (használt lakás vásárlása, bővítése vagy új lakás vásárlása, építése stb.).
Az előzőekben ismertetett feltételek mellett is csak abban az esetben lehet teljes egészében érvényesíteni az említett mértékű kedvezményt, ha a magánszemély adómegállapításban elszámolt (a 11M29M-01-01. lap 20. sorának "a" oszlopában szereplő) éves összes jövedelme nem több 3 400 000, illetve a törvényben meghatározott feltételek esetén 4 400 000 forintnál.
Fontos! A lakáscélú hiteltörlesztésre befizetett összeg 30%-os, illetve 40%-os áthúzódó kedvezmény igénybevétele esetén a 2011. évi adóalap-kiegészítést nem kell beszámítani a 3 400 000, illetve a 4 400 000 forintos jövedelemhatárba!
Ha a magánszemély adómegállapításban elszámolt éves összes jövedelme meghaladja a 3 400 000 forintot, de nem több 4 000 000 forintnál, akkor a magánszemélyt egyébként megillető kedvezményt - legfeljebb 120 000 forintot - csökkenteni kell a 3 400 000 forint feletti jövedelem 20%-ával.
Ha a magánszemély házastársa vagy élettársa az adóévben 6 hónapot meghaladó időtartamban gyermekgondozási segélyre volt jogosult, és a kedvezményre jogosító lakáscélú hitelszerződésben az adóstársa, továbbá a hitel felhasználásával megszerzett önálló lakóingatlanban tulajdonostársak is, akkor a kedvezmény teljes összegére jogosító jövedelemhatár a magánszemély esetében 4 400 000 forint. A 40% illetve 30%-kal kiszámított összeget - legfeljebb 120 000 forintot - csökkenteni kell a 4 400 000 forint feletti jövedelem 20%-ával akkor, ha a jövedelem nem több 5 000 000 forintnál.
A törvényben meghatározott esetek kivételével a kedvezményt az első törlesztő részlet megfizetésének évében és az azt követő négy adóévben lehet igénybe venni. Kivételes szabály vonatkozik arra az esetre, ha a kedvezmény alapjául szolgáló lakáscélú felhasználásra felvett hitel részben vagy egészben a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet szerint meghatározott megelőlegező kölcsön, vagy ha az igénylő az említett kormányrendelet szerint gyermekek és más eltartottak után lakásépítési kedvezményre és/vagy megelőlegező kölcsönre nem jogosult. Ilyen esetben a kedvezmény minden olyan adóévben érvényesíthető, amikor az igénylőnek a törlesztés időszakában családi pótlékra jogosult (vagy jogosulttá váló) gyermeke van.
Figyelem! A lakáscélú hiteltörlesztés áthúzódó kedvezményét a magánszemély az átmeneti rendelkezések szerint, de legfeljebb a 2015. évi adójával szemben érvényesítheti.
A kedvezmény érvényesítésének feltétele, hogy a magánszemély a munkáltatójának (társas vállalkozásának) adott nyilatkozatában feltüntesse az érintett hitellel részben vagy egészben megszerzett önálló ingatlan fekvése szerinti település nevét, az ingatlan helyrajzi számát, valamint valamennyi adóstársa nevét, adóazonosító jelét.
Abban az esetben, ha kedvezményt kér a magánszemély érvényesíteni, az "a" oszlopban a kedvezmény alapjául szolgáló összeget a kedvezmény mértékének (30, 40%) megfelelő sorban kell feltüntetni.
40% az érvényesíthető adókedvezmény mértéke (ezt kell a 29. sorban feltüntetni) az adóévben a tőke, a kamat és a járulékos költség törlesztéseként megfizetett, a hitelintézet által kiadott igazolásban szereplő összeg után akkor, ha a lakáscélra felvett hitel
- a lakáscélú támogatásokról szóló kormányrendeletben meghatározott kamattámogatásban részesült, és
- a magánszemély által a kedvezmény alapjául szolgáló lakáscélra felvett hitel, hitelek együttes összege a 15 000 000 forintot nem haladja vagy nem haladta meg,
- a hitelt belföldön fekvő lakótelek, új lakás tulajdonjogának, valamint új lakáshoz kapcsolódó földhasználati jognak adásvétel vagy más visszterhes jogcímen történő megszerzéséhez, belföldön fekvő lakás építéséhez, építtetéséhez nyújtották.
A 40%-os kedvezmény szempontjából új lakásnak az a lakóingatlan minősül, amelynek első átruházására a kedvezmény alapjául szolgáló hitel felhasználásával került sor akkor, ha a tulajdonjogot szerző magánszemélyt megelőzően, más lakcímként még nem jelentette be.
30% az adókedvezmény (ezt kell a 30. sorban feltüntetni) abban az esetben, ha a kedvezmény alapjául szolgáló lakáscélú hitel, hitelek összege együttesen a 10 000 000 forintot nem haladja, illetőleg nem haladta meg, és a 40%-os mértékű adókedvezményi feltételek nem valósulnak meg.
A lakáscélú kedvezmény szempontjából lakáscélú felhasználásnak minősül, ha a lakáscélú hitelt:
- belföldön fekvő lakótelek, lakás tulajdonjogának, lakáshoz kapcsolódó földhasználati jognak adásvételi vagy más visszterhes (pl. tartási) szerződés keretében történő megszerzéséhez,
- belföldön fekvő lakás építéséhez, építtetéséhez,
- belföldön fekvő lakás alapterületének növeléséhez a magánszemélyek jövedelemadójáról, vagy az Szja-törvénynek a hitelszerződés megkötésének napján hatályos rendelkezése szerinti,
- az előzőekben nem szereplő lakáscélú felhasználásra vette fel a magánszemély.
A meglévő ingatlan alapterületének növelése abban az esetben jogosítja az adóst a kedvezmény érvényesítésére, ha a növelés legalább egy lakószobával történő bővítést eredményez.
Ha a hitelintézet által igazolt összeg megfizetésére olyan, a munkáltató által nyújtott lakáscélú hitelt használt fel a magánszemély, amely alapján e törvény külön rendelkezése szerint nem keletkezik a kamatkedvezményből származó jövedelem címén adófizetési kötelezettség, úgy a kedvezmény nem érvényesíthető.
Abban az esetben érvényesíthető az adókedvezmény - az egyéb feltételek megléte esetén -, ha az ilyen hitel alapján kamatkedvezményből származó jövedelem sem keletkezik. Ez akkor fordulhat elő, ha például a magánszemély olyan kamatra kapta a munkáltatói hitelt a hitelintézeti hitele törlesztésére, amely után nem kell megfizetni a kamatkedvezmény utáni adót. Amikor a kamatkedvezményből származó jövedelem címén adófizetés történt, mert például a kamatkedvezményből származó jövedelemre vonatkozó szabályok alapján akár a magánszemély, akár a kifizető megfizette az adót, szintén érvényesíthető az adókedvezmény.
A halasztott kedvezmény a hallgatói jogviszony első ízben történő megszűnését, illetve a felnőttképzés első ízben történő megszűnését követő öt egymás utáni adóévben, nyilvántartás vezetése mellett, tetszőleges elosztásban érvényesíthető.
A tandíjba beleértendő a költségtérítés, egyéb térítés is, a felnőttképzési díjba beleértendő a vizsgadíj is, a pótvizsga díját azonban figyelmen kívül kell hagyni, az a kedvezmény alapját nem képezheti.
A tandíj, felnőttképzés díja címen halasztott kedvezmény érvényesítésének egyik feltétele, hogy az összes, 2011. évi adóalap-kiegészítés nélküli jövedelem ne haladja meg a 3 400 000 forintot.
Fontos! A kedvezmény igénybevételénél a 2011. évi adóalap-kiegészítést nem kell beszámítani a 3 400 000 forintos jövedelemhatárba!
Abban az esetben, ha az összes, adóalap-kiegészítés nélküli 2011. évi jövedelem (20. sor "a" oszlop) a 3 400 000 forintot meghaladja, az összevont adókedvezmény mértéke a 100 000 forintból a 3 400 000 forintot meghaladó jövedelemrész 20%-át meghaladó rész lehet.
Amennyiben az összes, adóalap-kiegészítés nélküli 2011. évi jövedelem (20. sor "a" oszlop) több 3 400 000 forintnál, akkor mielőtt az adókedvezményeket kitöltené, célszerű meghatározni, hogy mekkora az a keret, amely a rendelkezésére áll. A 20. sor "a" oszlop alapján a 3 400 000 forint feletti rész 20%-át kell meghatározni, majd azt a 100 000 forintból levonva meghatározható az a kedvezmény összeg, amely egyáltalán érvényesíthető.
Abban az esetben pl., ha az összes, adóalap-kiegészítés nélküli 2011. évi jövedelem 3 600 000 forint, akkor a már említett jogcímeken érvényesíthető kedvezmény nagyságának a meghatározásához ki kell számítani a 200 000 forint 20%-át, ami 40 000 forint, ezt le kell vonni a 100 000 forintból, így a magánszemély rendelkezésére álló keret 60 000 forint lesz. Az adókedvezmény beírásakor erre a korlátra is célszerű figyelemmel lenni.
Amennyiben a magánszemély 2011. évben a halasztott kedvezményt igénybe kívánja venni, akkor az "a" oszlopba kell beírni a halasztott kedvezmény alapját, a "c" oszlopba pedig annak a 30%-át.
A kedvezmény igénybevételéhez az egyes évek vonatkozásában hatályos előírásokat is vegye figyelembe!
Figyelem! A lakáscélú hiteltörlesztés, tandíj, felnőttképzés címén a halasztott kedvezményt az átmeneti rendelkezések szerint, de legfeljebb a 2015. évi adóval szemben lehet érvényesíteni.
4/c. Egyéb adatok
A levont 16%-os adót az "a" oszlopban kell feltüntetni.
Árfolyamnyereségből származó jövedelem és adója 165. sor: Ebben a sorban az árfolyamnyereség címén megszerzett jövedelmét és a jövedelem 16%-os adóját kell szerepeltetni.
Az osztalék címén megszerzett jövedelem és adója 167. sor: Ez a sor szolgál a munkáltatótól (társaságtól) származó osztalék címén megszerzett jövedelem feltüntetésére. A jövedelmet a "d" oszlopban, az adó összegét pedig az "e" oszlopban kell szerepeltetni. Az osztalék után az adó mértéke 2011-ben 16%.
A kitöltés előtt tanácsos az M30-as igazolás 167. sorához írt tájékoztatót elolvasni.
5/b. A 2011. évi adófizetési kötelezettség
A kiszámított adót a munkáltató összeveti a levont adóelőleg (55. sor "b" oszlop), levont forrásadó (56. és 57. sor "b" oszlop) együttes összegével (66. sor) és megállapítja a még fizetendő adót vagy a visszaigényelhető adót, adóelőleget. Levont adóelőlegként kell figyelembe venni, a Foglalkoztatási Hivatal, valamint a táppénzt folyósító szerv igazolásán ilyenként szereplő összeget is. Az elszámolással megállapított adótartozást a 69. sorba, a visszajáró adót (adóelőleget) a 70. sorba kell beírni.
A lapot a magánszemély nyilatkozata alapján kell kitölteni. A táblában alkalmazott sorszámok a 1153-as bevallás sorszámaival egyeznek meg, kivéve azokat, amelyek a bevallásban nem található sorokhoz kapcsolódnak.
Ezt a lapot akkor kell az elszámoláshoz mellékelni, ha a magánszemély kívánja a családi kedvezményt érvényesíteni, illetve megosztani, vagy várandósság miatt történik a kedvezmény érvényesítése.
Nyilatkozat a családi kedvezmény érvényesítéséről 629. sor: Annak a magánszemélynek, aki az adóév végén családi kedvezményt kíván érvényesíteni, erről nyilatkoznia kellett. Ugyanis, ha a magánszemély adóját a munkáltatója állapítja meg, a munkáltatónak tudnia kell, hogy az év végén a munkavállaló (tag) akar-e családi kedvezményt érvényesíteni, függetlenül attól, hogy az adóév során nála vagy a házastársánál, illetve ha a feltételeknek megfelel, az élettársánál vették-e figyelembe azt az adóelőleg levonása során.
A családi kedvezmény szempontjából kedvezményezett eltartottnak kell tekinteni a magzatot (ikermagzatot) a várandósság időszakában a fogantatásának 91. napjától a megszületéséig.
A családi kedvezmény érvényesítése szempontjából jogosultsági hónapnak a várandósság időszakában azt a hónapot kell tekinteni, amelyben a várandósság orvosi igazolása alapján a jogosultság legalább egy napig fennáll. Nem számít ebbe az időszakba az a hónap, melyben a gyermek megszületésével megnyílik a jogosultság a családi pótlékra. Ez esetben a várandósságról adott nyilatkozat mellett is meg kell adni a csecsemő adatait.
A családi kedvezmény érvényesítése független attól, hogy az adóelőleg megállapításánál mely jogosultnál történik annak figyelembe vétele, így előfordulhat az az eset, hogy a várandós nővel közös háztartásban élő házastársa munkáltatói elszámolásánál kerül kitöltésre a várandósság tényéről szóló nyilatkozat. A leírtak miatt a várandósság idejére vonatkozó részt is ki kell töltenie a magánszemélynek, azaz azon hónapokat kell figyelembe vennie, melyekre nézve a 2011. évben a magzat után jogosult a családi kedvezményre.
A nyilatkozatnak tartalmaznia kellett azokat az időpontokat, melyekre nézve a családi kedvezményt érvényesíteni kívánja a dolgozó (a tag), valamint a magzatok számát is, ha iker terhességről van szó, és tudomással bír erről a tényről. Az évszám kitöltése során a magánszemély nyilatkozatában előfordulhatott, hogy az adóévtől eltérő "várható" időtartamot közölte. Ha például a jogosultság 2010. 09. 15. napjától 2011. 03. 15 napjáig tart a nyilatkozat szerint, úgy várandósság címén 2011. évben 3 hónapot lehet a családi kedvezmény szempontjából figyelembe venni és ezen a lapon feltüntetni. Ha a jogosultság 2011. 08. 20. napjától 2012. 02. 20. napjáig tart a nyilatkozat szerint, 2011. évben 5 hónap vehető ilyen címen figyelembe és csak ennek megfelelő adatok beírására van lehetőség, vagyis a kedvezményre jogosító hónapok számánál csak a 2011. év hónapjait kell figyelembe venni.
Nyilatkozat a családi kedvezmény megosztásáról 155 - 157. sor: Ha a magánszemély adóját a munkáltatója állapítja meg, ezen nyilatkozat a feltétele annak, hogy a családi kedvezményt megoszthassa a házastársával (élettársával). Várandós nő esetében az élettársat nem tekinti jogosultnak az Szja-törvény, így a várandós nőnek a családi kedvezmény érvényesítéséről kell nyilatkoznia, élettárs esetén csak a megosztást engedi a törvény. A megadott kódkockában "X"-szel kell jelölni, ha a családi kedvezmény összegét a házastársak (élettársak) megosztják egymás között. Ebben az esetben a nyilatkozatot a dolgozó (tag) házastársának (élettársának) is alá kellett írnia, továbbá fel kellett tüntetnie a házastárs (élettárs) nevét és a házastárs (élettárs) adóazonosító jelét is.
A családi kedvezmény érvényesítéséről (629. sor), a várandósság tényéről (154. sor) és a családi kedvezmény megosztásáról tett nyilatkozat (155. sor) esetén az erre szolgáló négyzetbe "X"-et kell beírni.
A családi kedvezmény megosztásáról tett együttes nyilatkozat esetén, az elszámolás során a házastárs (élettárs) nevét és adóazonosító jelét ezen a lapon akkor is fel kell feltüntetni, ha a dolgozó év közben az igénybe vehető családi kedvezményt teljes mértékben érvényesítette. Élettársak esetén a 157. sorban a tett nyilatkozat alapján kell a megosztást érvényesíteni.
Amennyiben a magánszemély részére a Magyar Államkincstár folyósította 2011-ben a családi pótlékot és nem ad a magánszemélynek a 2011. évről összesített igazolást a családi kedvezmény érvényesítéséhez, a munkáltatói adómegállapítás során elfogadható a 10. számú melléklet szerinti adattartalmú írásos nyilatkozat.
Ugyanez a nyilatkozat szolgál a saját jogán családi pótlékra jogosult, a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély-lyel közös háztartásban élő magánszemély és az élettársak részére is, amennyiben érvényesíteni kívánnak e címen adókedvezményt. (A 10. számú melléklet szerinti nyilatkozat a 2011. évi adómegállapításnak nem része, az állami adóhatósághoz nem kell beküldeni.
A lapon jelölni szükséges, hogy mennyit kellett igénybe venni a családi kedvezmény adatainak kitöltéséhez (Lapszám).
Amennyiben családi kedvezményt érvényesít a magánszemély, vagy a családi kedvezmény egy részét (illetőleg egészét) a vele élő házastársával, élettársával megosztja, mindkét magánszemélynek ki kell töltenie a 11M29M-03-as lapot (vagy a személyi jövedelemadó bevallás részét képező 1153-03-as lapot, ill. az állami adóhatóság közreműködésével készített egyszerűsített bevallás e célra szolgáló lapját), feltüntetve azon az eltartott gyermek(ek) természetes azonosító adatait, vagy adóazonosító jelét. Ha az eltartott rendelkezik adóazonosító jellel, a családi és utónév, valamint az adóazonosító jel és a születési idő kitöltésén túl más adatot nem kell szerepeltetni. A lapon fel kell sorolni a kedvezményezett eltartottakat (esetükben "X" jelet kell tenni a megfelelő kódkockába), valamint azon eltartottakat is, akiket a családi pótlék összegének megállapítása szempontjából figyelembe vettek. Az erre szolgáló kódkockába be kell írni a kedvezményre jogosító hónapok számát.
A saját jogán családi pótlékra jogosult és a rokkantsági járadékban részesülő magánszemély esetében a vele közös háztartásban élő magánszemélyek közül az érvényesítheti az adókedvezményt, akinél az adóelőleg levonásánál azt figyelembe vették. A részletes szabályok a 157. sornál találhatók. További feltétel, hogy aki érvényesíteni kívánja e kedvezményt, a munkáltatójával közölje az eltartott természetes azonosító adatait vagy adóazonosító jelét.
A lakáscélú hiteltörlesztés kedvezménye érvényesítésének feltétele, hogy a magánszemély a munkáltatójának (társas vállalkozásának) adott nyilatkozatában feltüntesse mekkora (30 és/vagy 40%-os) kedvezményre jogosult, valamint a kedvezmény alapjául szolgáló összege(ke)t (619. sor). Nyilatkoznia kell a munkáltatója (társasága) részére arról is (620. sor), ha házastársa (élettársa) az adóévben hat hónapot meghaladó időtartamban gyermekgondozási segélyre volt jogosult, és az adókedvezmény alapjául szolgáló hitelszerződésben adóstársa és egyben a hitel felhasználásával megszerzett önálló ingatlanban tulajdonostársa is.
A lakáscélú hiteltörlesztés kedvezménye érvényesítésének további feltétele, hogy a magánszemély a munkáltatójának (társas vállalkozásának) adott nyilatkozatában feltüntesse az érintett hitellel részben vagy egészben megszerzett önálló ingatlan fekvése szerinti település nevét (121. sor), az ingatlan helyrajzi számát (122. sor), valamint valamennyi adóstársa(i) nevét, adóazonosító jelét (611-618. sorok).
Ha a magánszemélynek nincs adóstársa, a rövidített nyilatkozatot kell kitölteni, azaz a 123. sorban nyilatkozik arról, hogy nincs adóstársa és a 611-618. sorok ebben az esetben üresen maradnak.
A rendelkezési jogosultság gyakorlásához szükséges a pénztár igazolása. Több önkéntes kölcsönös pénztárnál vezetett egyéni számla esetén is csak egy jelölhető meg az átutalás címzettjeként. A magánszemély csak akkor rendelkezhet, ha a rendelkezés időpontjában pénztártag, kivéve, ha a magánszemély, a rendelkezése időpontjában azért nem tagja az önkéntes nyugdíjpénztárnak, mert nyugdíjszolgáltatást igényelt, mert ekkor rá a rendelkezési tilalom nem vonatkozik!
Csak olyan pénztár jelölhető meg, amely pénztárnál vezetett egyéni számla javára (a pénztár igazolása szerint) történt a rendelkezési jogosultságot megalapozó befizetés, jóváírás, lekötés, illetve amely számla terhére történt a rendelkezési jogosultságot megalapozó szolgáltatás igénybevétele!
Az átutalást az állami adóhatóságnak az adó visszatérítésére vonatkozó szabályok szerint kell teljesítenie, vagyis a munkáltatói adómegállapítás beérkezésétől számított 30 napon belül.
Ha az adózónak az állami adóhatóságnál nem a munkáltatói adómegállapítás során keletkezett, nyilvántartott tartozása van, akkor az utalásra az adótartozás rendezését követő 30 napon belül kerülhet sor.
Amennyiben az adózó a törvényben előírt befizetési határidőt követően pénzügyileg rendezi tartozását az állami adóhatóság felé, külön kérelmeznie is kell a rendelkező nyilatkozatban megjelölt összeg átutalását. Az átutalás iránti kérelem kötetlen formában nyújtható be, az adózó ügyeiben illetékes alsó fokú állami adóhatósághoz.
A kedvezmény mértéke a pénztár, illetőleg a munkáltató által kiadott igazoláson szereplő, a rendelkezési jogosultságra jogosító összeg 20%-a, ezt kell a 132. sorba a "c" oszlopba beírni. Ha a pénztár igazolásán támogatói adomány jogcímen jóváírt összeg is szerepel, akkor az a magánszemélynél egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősül (12. sor "a" oszlopa). A pénztár az igazoláson csak a december 31-ig átutalt, illetőleg befizetett tagdíjat igazolja.
Az ezen a címen magánszemélyt megillető összeg nem lehet több, mint 100 000 forint.
Aki a rá vonatkozó nyugdíjkorhatárt 2020. január 1-je előtt tölti be (145. sor), annál az átutalni rendelt összeg 130 000 forint lehet.
Amennyiben magánszemély a nyugdíjpénztári tagsága mellett egészség és/vagy önsegélyező pénztárnak is a tagja, és e tagságával, tagságaival összefüggésben is jogosult a rendelkezési jog gyakorlására, akkor az együttesen érvényesíthető kedvezmény legmagasabb összege 120 000 forint, ha magánszemély a rá vonatkozó nyugdíjkorhatárt 2020. január 1-je előtt tölti be (145. sor), akkor pedig 150 000 forint lehet.
Önkéntes kölcsönös egészségpénztárba és/vagy önsegélyező' pénztárba befizetett összeg 20%-a
133. sor: Ha magánszemély önkéntes kölcsönös egészségpénztárnak, önsegélyező pénztárnak vagy mindkettőnek a tagja, akkor a pénztár vagy pénztárak által kiadott igazolás alapján jogosult rendelkezési jogát gyakorolni.
A munkáltató által az önkéntes kölcsönös pénztárba befizetett hozzájárulás nem számít bevételnek, így ez után rendelkezési jog sem illeti meg. Az egyéni számláján, adómentes jogcímen jóváírt összegek, a rendelkezésre ugyancsak nem jogosítják a magánszemélyt.
A kedvezmény az igazoláson, igazolásokon feltüntetett összeg 20%-a, de legfeljebb 100 000 forint lehet. Amennyiben magánszemély a nyugdíjkorhatárt a rá irányadó szabályok szerint 2020. január 1-je előtt tölti be (145. sor), akkor a kedvezmény 130 000 forint lehet.
A kedvezmény összegét e sor "b" oszlopába kell beírni. Ha magánszemély az egészségpénztárnál lévő egyéni számláján lévő összeget vagy annak egy részét lekötötte, vagy a prevenciós szolgáltatásra tekintettel is kedvezményt kíván érvényesíteni, akkor az egészségpénztárakkal, valamint - feltéve természetesen, hogy önsegélyező pénztári tagságára tekintettel is kíván a rendelkezési jogával élni - az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatos kedvezmény együttes összege sem haladhatja meg a 100 000, illetőleg a 130 000 forintot.
Amennyiben magánszemély az önkéntes nyugdíjpénztári befizetésekre tekintettel is gyakorolja a rendelkezési jogát, akkor a kedvezmények együttes összege nem lehet több 120 000, illetőleg a 150 000 forintnál.
Az önkéntes kölcsönös egészségpénztárban, önsegélyező' pénztárban lekötött összeg 10%-a
134. sor: Amennyiben magánszemély az egészségpénztárnál, önsegélyező pénztárnál vezetett egyéni számláján a fennálló számlakövetelésből a magánszemély által meghatározott összeget a lekötés időpontjától számítva legalább 24 hónapra leköti, akkor az adóév utolsó napján lekötött, számlakövetelésként kimutatott összeg 10%-a további rendelkezésre jogosítja a lekötés évéről szóló adóbevallásban.
Tekintettel az esetleges visszafizetési kötelezettségre ebben a sorban csak akkor szerepeltessen adatot a magánszemély, ha e többletkedvezménnyel együtt sem haladja meg az egészség- és önsegélyező pénztárhoz kapcsolódó kedvezmény együttes összege - a 135. sorban szerepeltethető prevenciós szolgáltatás utáni kedvezményre is tekintettel - a 100 000, illetőleg a 130 000 forintot, továbbá nyugdíjpénztári tagsághoz kapcsolódó kedvezménnyel együtt a 120 000, illetőleg a 150 000 forintot.
Amennyiben a magánszemély ezen a címen is jogosult kedvezményre, ügyelnie kell arra, hogy az e sor "b" oszlopában, valamint a lekötött összeghez kapcsolódó 134. sorban feltüntetendő kedvezménnyel együtt sem haladhatja meg az egészség és önsegélyező pénztárhoz kapcsolódó kedvezmény együttes összege a 100 000, illetőleg a 130 000 forintot, valamint a nyugdíjpénztári tagsággal összefüggő kedvezménnyel együtt a 120 000, illetőleg 150 000 forintot.
Az önkéntes kölcsönös egészségpénztári és/vagy önsegélyezőpénztári kedvezmény együttes összege
136. sor: Ennek a sornak a "c" oszlopában az önkéntes kölcsönös egészség- és önsegélyező pénztárakhoz kapcsolódó kedvezmények együttes összegét kell feltüntetni. Ezen a címen érvényesíthető kedvezmény nem lehet több 100 000, illetőleg 130 000 forintnál.
Amennyiben magánszemély csak nyugdíjpénztárhoz vagy csak egészség és/vagy önsegélyező pénztárhoz kapcsolódó kedvezményt érvényesít, az ebbe a sorba beírható összeg legfeljebb 100 000, illetőleg 130 000 forint lehet.
Abban az esetben azonban, ha nyugdíjpénztárhoz és egészség vagy önsegélyező pénztárhoz kapcsolódóan is érvényesít kedvezményt, akkor ebbe a sorba legfeljebb 120 000, illetőleg 150 000 forint kerülhet.
Ha magánszemély több pénztárnál is rendelkezik egyéni számlával, akkor is csak egy jelölhető meg.
Az egyéni számlára az állami adóhatóság által átutalt ösz-szeg után nem kell adót fizetnie.
Nyilatkozat hiányában megszűnt magánnyugdíjpénztári tagsági viszony esetén, az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba átutalt összeg alapján történő rendelkezés A magánnyugdíjpénztár által 2010. november 3-át követően az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba átutalt tagi kifizetés 20%-a, legfeljebb 300 000 forint
147. sor: A magánnyugdíjpénztár tagja a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe 2010. november 3-át követő visszalépése esetén a 2011. év adóbevallásában tett nyilatkozattal a pénztár igazolása alapján rendelkezhet a visszalépő tagi kifizetések 20%-ának megfelelő, de legfeljebb 300 000 forint összegű adó visszatérítéséről.
A rendelkezés az összevont adóalap adójának a terhére történhet, az adókedvezmények, és az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárhoz és a nyugdíj-előtakarékossági számlára rendelkezései szerinti átutalási összeg(ek) levonása után fennmaradó részéből a magánnyugdíjpénztár által az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba átutalt összegnek megfelelően.
A jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni a pénztártag társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe 2010. november 3-át követően történt visszalépése esetén a magánnyugdíjpénztár által teljesített visszalépő tagi kifizetéseket.
Amennyiben a magánszemély több önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárnak is tagja, akkor is csak egy pénztár jelölhető meg.
A nyilatkozaton megjelölt önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárnak a pénzforgalmi számlaszámát kell beírni, mert más pénzforgalmi számla beírása esetén az adómegállapítás hibás lesz.
A nyilatkozat alapulvételével a munkáltató megállapítja a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét. Egészségügyi hozzájárulást a bevétel 5%-a után kell megfizetni, ha a magánszemély őstermelői mivoltában nem biztosított, melynek mértéke 15%. Ha a magánszemély az őstermelői tevékenysége mellett munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban is áll (bedolgozói, megbízási, segítő családtagi, vállalkozási), illetve gazdasági társaság választott tisztségviselője, ebben az esetben, őstermelőként biztosított. (A biztosítotti jogviszonnyal összefüggésben megfizetett járulék alapjával csökkenteni kell, a 15%-os egészségügyi hozzájárulás alapját.)
A megállapított egészségügyi hozzájárulás összegéből le kell vonni az esetlegesen - igazoltan - befizetett előlegek összegeit. A bevallást olyan összeg(ek)ben kell teljesíteni, amilyen összeg(ek)ben a különbözetet, illetőleg a különbözet részleteit a munkáltató a munkabérből levonja. A bevallás hónapja(i) az(ok) az elszámolási hónap(ok), amely(ek)ben az egészségügyi hozzájárulás-különbözet egészét vagy egy részét a munkabérből levonták.
Igazolásként kell elfogadni azokat a befizetési bizonylatok (csekkek) másolatait, amelyekről a munkavállaló azt nyilatkozza, hogy azok 2011. évre 15%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás címen kerültek befizetésre. (Célszerű a nyilatkozat átvételekor a csatolt befizetési bizonylatokkal kapcsolatban felhívni a munkavállaló figyelmét arra, hogy azokat a befizetéseket, amelyeket 2011. évben teljesített, de a 2011. évet megelőző időszakra történt a befizetés, ebben a tekintetben nem lehet figyelembe venni.)
A befizetési bizonylatok másolatait csak abban az esetben lehet igazolásként elfogadni, ha azokon a befizetést a 10032000-06056212 NAV (APEH) Egészségügyi hozzájárulás beszedési számlára teljesítették.
A levonás utáni különbözetet a dolgozó az Art. jövedelemadó-különbözet levonására vonatkozó szabályai szerint köteles megfizetni.
Útmutató a 11M29M-06-os lapon található elszámoláshoz A nyomtatványnak megfelelő adattartalommal a munkáltató és a dolgozó adataira vonatkozó sorok mindegyikét ki kell tölteni.
A nem magyar állampolgárságú munkavállaló esetében is fel kell tüntetni az adóazonosító jelet, tekintettel arra, hogy az őstermelői igazolvány kiállításának az egyik feltétele az adóazonosító jel megléte.
632. sor: Ebbe a sorba a költségek fedezetére és fejlesztési célra kapott támogatás összegét kell a magánszemély nyilatkozatából, azaz a 11NY63-as nyilatkozat 632. sorából átírni.
633. sor: Ez a sor szolgál az egységes területalapú (földalapú) támogatás összegének feltüntetésére a magánszemély nyilatkozatából, azaz a 11NY63-as nyilatkozat 633. sorából átírni.
634. sor: Ebben a sorban kell szerepeltetni az egyéb jogcímen kapott támogatás összegét, a magányszemély nyilatkozatából, azaz a 11NY63-as nyilatkozat 634. sorából átírni.
635. sor: Ebben a sorban kell szerepeltetni a 2011. évi járulékfizetési kötelezettség alapjának összegét.
636. sor: Ebben a sorban, ha a munkavállaló mezőgazdasági kistermelőként 2011. évre átalány szerinti adózást kíván választani - melyről az 11NY63-as nyomtatvány 636. sorában nyilatkozott - igen válasz esetén "X"-et kell szerepeltetni.
Az egészségügyi hozzájárulás alapját kétféleképpen lehet meghatározni. Ennek oka az, hogy ha a természetes személy őstermelőként is biztosított, akkor az őstermelői bevétele utáni egészségügyi hozzájárulás alapját csökkenti az őstermelőként fizetendő járulék alapja.
1. A 631. sorban feltüntetett bevétel 5%-a akkor, ha a munkáltatóval munkaviszonyban álló magánszemély esetében történik az elszámolás (ilyenkor őstermelőként nincs járulékfizetés, nincs mivel csökkenteni az őstermelői bevétel utáni egészségügyi hozzájárulás alapját);
2. Ha a magánszemély őstermelői mivoltában biztosított (azaz a 11NY63-as nyilatkozatában a 635. sor adatát kitöltötte), és a tárgyévi bevétel 5%-a (631. sor összegének 5%-a) magasabb, mint a járulékok alapját képező összeg (635. sor), az egészségügyi hozzájárulást a különbözet 15%-ában kell megállapítani.
642. sor: Ebben a sorban kell a 641. sor összege után kiszámított 15%-os mértékű egészségügyi hozzájárulás összegét közölni.
643. sor: Ebben a sorban az adózó által a 2011. évre előlegként igazoltan befizetett összeget kell feltüntetni (a 11NY63-as nyilatkozat 638. sorában szereplő összeg, feltéve, hogy a munkáltató felé igazolta a befizetést a magánszemély).
644. sor: Ez a sor akkor tartalmaz adatot, ha a megállapított kötelezettség (642. sor) meghaladja a teljesített befizetés összegét (643. sor).
645. sor: Amennyiben a teljesített befizetés összege (643. sor) meghaladja a kötelezettség összegét (642. sor), a különbözetet ebben a sorban kell szerepeltetni.
Kitöltése nem kötelező, használata segítséget nyújt az adókedvezmények érvényesítéséhez, ill. a családi kedvezmény megállapításához. Kitöltése esetén sem kell benyújtani az állami adóhatósághoz!
Az Szja-törvény előírja, hogy a magánszemélyt megillető adókedvezmények a magánszemély által a nyilatkozatában meghatározott sorrend szerint (661-664. sorokban arab számmal beírva) érvényesíthetők.
A sorrendiségre vonatkozó jelölés hiányában a magánszemélyt megillető adókedvezmény az Szja-törvénynek az adókedvezményekre vonatkozó rendelkezési sorrendje szerint érvényesíthető. A munkáltatói adómegállapítás során ezt a nyilatkozatot lehet figyelembe venni az adókedvezmények érvényesítése során.
A 11M29M-01-01. lap 16. sorában szerepeltetendő családi kedvezmény összegének meghatározásának alapjául szolgálhat a "Nyilatkozat az eltartottakról a családi kedvezmény érvényesítéséhez" elnevezésű táblázat.
Jelen tájékoztatás visszavonásig érvényes.
3/a. sz. melléklet
4/a. sz. melléklet
4/b. sz. melléklet
4/c. sz. melléklet
5. sz. melléklet
6. sz. melléklet
7. sz.melléklet
8. sz. melléklet
9. sz. melléklet
10. sz. melléklet
2. sz. melléklet
11. sz.melléklet