adozona.hu
T/7031. számú törvényjavaslat indokolással - A távközlési adóról
T/7031. számú törvényjavaslat indokolással - A távközlési adóról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2012. évi LVI. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § E törvény alkalmazásában:
1. távközlési szolgáltatás: Magyarország területén lévő az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti elektronikus hírközlő hálózaton nyújtott, az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás (ideértve az üzenet küldését lehetővé tevő szolgáltatást is);
2. előfizető: a távközlési szolgáltatás igénybevételére kötött szerződésben előfizetőként megjelölt természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli...
1. távközlési szolgáltatás: Magyarország területén lévő az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti elektronikus hírközlő hálózaton nyújtott, az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti nyilvánosan elérhető telefonszolgáltatás (ideértve az üzenet küldését lehetővé tevő szolgáltatást is);
2. előfizető: a távközlési szolgáltatás igénybevételére kötött szerződésben előfizetőként megjelölt természetes személy, jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság vagy egyéb szervezet, függetlenül attól, hogy a távközlési szolgáltatás ellenértékét a szolgáltató számára előre vagy utólag fizeti;
3. szolgáltató: Magyarországon távközlési szolgáltatás nyújtására jogosult természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy egyéb szervezet;
4. üzenet: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti SMS, MMS;
5. hívás: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti hívás;
6. hívószám: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti bármely azonosító, amelyről az előfizető hívást kezdeményezhet;
7. segélyhívás: az elektronikus hírközlésről szóló törvény szerinti segélyhívás, továbbá az európai harmonizált segélyhívószámra (116 111, 116 000, 116 123) indított hívás;
8. adománygyűjtő szám: az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről szóló rendelet szerinti adománygyűjtő szám;
9. teszthívás: a szolgáltató által - kizárólag a szolgáltató elektronikus hírközlő hálózata működésének ellenőrzését szolgáló hívószámra - indított hívás.
3. § Az adó alanya a szolgáltató.
a) indított hívások időtartama;
b) küldött üzenetek - szolgáltatóval kötött szerződés szerint számított - száma.
a) a 4. § a) pontja szerinti adóalap esetén hívásonként 2 forint/megkezdett perc,
b) a 4. § b) pontja szerinti adóalap esetén 2 forint/darab.
(2) A hívószámról indított hívások, küldött üzenetek utáni adó összege nem lehet több, mint:
a) magánszemély előfizető előfizetéséhez tartozó hívószám esetén 700 Ft/hó/hívószám,
b) nem magánszemély előfizető előfizetéséhez és a szolgáltatóhoz tartozó hívószám esetén 2500 Ft/hó/hívószám.
a) a segélyhívás,
b) adománygyűjtő szám hívása,
c) üzenetküldés adománygyűjtő számra,
d) a teszthívás,
e) magánszemély előfizető hívószámáról indított hívások időtartamából havonta 10 megkezdett perc.
(2) A távközlési adóból származó bevétel a központi költségvetés bevételét képezi.
10. § A szolgáltató a 2012. július hónapban indított hívások, küldött üzenetek tekintetében adókötelezettségét - a 7. §-ban foglaltaktól eltérően - 2012. szeptember 20-ig teljesítheti.
Fontos összefüggés, hogy a távközlési vállalkozások által is fizetett ágazati különadó 2013. január 1-jével hatályát veszti.
A távközlési adó bevezetése szorosan illeszkedik ahhoz az adópolitikai célkitűzéshez, miszerint az adóstruktúra úgy alakuljon át, hogy abban a munkát terhelő közterhek aránya csökkenjen, a forgalmi-fogyasztási adók szerepe növekedjen, elősegítve ezáltal a munkavállalási hajlandóság és a foglalkoztatás növelését, de nem veszélyeztetve a költségvetési célok megvalósítását.
Az adó bevezetése a központi költségvetés forrásainak bővítését szolgálja, az adónem jellegéből adódóan a fizetési kötelezettség - az arányos közteherviselés elvére figyelemmel - az indított telefonhívások időtartamához, illetve az elküldött üzentek darabszámához kapcsolódik. Az adótényállások fogalmi rendszere alapvetően az elektronikus hírközlésről szóló törvény szabályaira épül, az adó alanya és fizetésre kötelezettje a távközlési szolgáltató.
Az adó évközi bevezetését az indokolja, hogy a 2012. évre tervezett költségvetési hiánycél biztonsággal teljesíthető legyen.
Annak érdekében, hogy egy hívószámra vonatkozóan ne legyen rendkívül magas adóteher, a törvényjavaslat adóplafont határoz meg, mégpedig attól függően eltérő összegben, hogy magánszemély vagy szervezet előfizetőről van szó.
Mentességet élvez továbbá a magánszemély hívószámáról indított 10 megkezdett percnyi beszélgetés.