adozona.hu
T/6953. számú törvényjavaslat indokolással - az évközbeni adóötletelés tilalmáról
T/6953. számú törvényjavaslat indokolással - az évközbeni adóötletelés tilalmáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"32. § (1) Az állam javára teljesítendő fizetési kötelezettséget megállapító, azt terhesebbé tevő, ilyen kötelezettség tekintetében fennálló kedvezményt elvonó vagy azt korlátozó jogszabályi rendelkezést január 1-jével vagy július 1-jével kell hatályba léptetni úgy, hogy a jogszabályi rendelkezés kihirdetése és hatálybalépése között legalább 45 napnak kell eltelnie.
...
"32. § (1) Az állam javára teljesítendő fizetési kötelezettséget megállapító, azt terhesebbé tevő, ilyen kötelezettség tekintetében fennálló kedvezményt elvonó vagy azt korlátozó jogszabályi rendelkezést január 1-jével vagy július 1-jével kell hatályba léptetni úgy, hogy a jogszabályi rendelkezés kihirdetése és hatálybalépése között legalább 45 napnak kell eltelnie.
(2) A (2) bekezdést nem kell alkalmazni, ha az állam javára teljesítendő fizetési kötelezettséget megállapító, azt terhesebbé tevő, ilyen kötelezettség tekintetében fennálló kedvezményt elvonó vagy azt korlátozó jogszabályi rendelkezést az Országgyűlés a pótköltségvetésről szóló törvény megalapozásához szükséges törvényben állapítja meg, és a jogszabályi rendelkezés kihirdetése és hatálybalépése között legalább 60 nap telik el.
Megelőzendő ezeket a káros következményeket, nem az egyes fizetési kötelezettségeket előíró jogszabályokban kívánunk módosítással élni, hanem az ezeket általánosságban szabályozó, minősített többséggel módosítható stabilitási törvényben szeretnénk gátat venni az állam egyoldalú, a jogalanyokra hátrányos törvénymódosításoknak.
A pótköltségvetés elkészítéséhez szükséges kapcsolódó törvények esetében a fenti bekezdéshez képest hosszabb, 60 napos hatálybaléptetési határidőt javaslunk előírni a jogalkotó számára. Véleményünk szerint amennyiben a mindenkori kormány egy pótköltségvetés elkészítését látja szükségesnek, az a hatályos költségvetési bevételek meghatározott mértékénél nagyobb mértékű módosítását jelenti, amely a jogalanyok számára adott esetben a fizetési terhek nagyon jelentős emelését is jelentheti. Ez alapvetően módosíthatja a gazdálkodó szervezetek és az állampolgárok előzetes pénzügyi kihatással bíró tárgyévi terveit. Véleményünk szerint a pótköltségvetés hatályba lépése olyan rendkívüli esemény, amely indokolja, hogy az évi két alkalmon túl is módosulhassanak az adótörvények. A jogalanyok számára ugyanakkor az ilyen rendkívüli esetekben a szokásosnál hosszabb - 60 napos - hatályba lépési határidőt célszerű előírni.