adozona.hu
T/5211. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés finanszírozásával összefüggő egyes törvények módosításáról
T/5211. számú törvényjavaslat indokolással - A közösségi közlekedés finanszírozásával összefüggő egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 64. § (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek:)
"b) a fővárosi közgyűlés rendelete alapján kivetett helyi iparűzési adóból származó bevétel, ide nem értve azt a bevételt, amit a fővárosi közgyűlés a helyi adókról szóló törvény alapján kizárólag közösségi közlekedési célokra fordíthat, valamint a kommunális jelle...
(A fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek:)
"b) a fővárosi közgyűlés rendelete alapján kivetett helyi iparűzési adóból származó bevétel, ide nem értve azt a bevételt, amit a fővárosi közgyűlés a helyi adókról szóló törvény alapján kizárólag közösségi közlekedési célokra fordíthat, valamint a kommunális jellegű adók közül a kerület döntése alapján átengedett helyi idegenforgalmi adóból beszedett bevétel és kapcsolódó normatív hozzájárulások,
"(1) Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó évi mértékének felső határa:
a) a főváros esetén, az adóalap 2,5 %-a,
b) az a) pont alá nem tartozó önkormányzat esetén az adóalap 2 %-a."
(2) A Htv. 40. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha az önkormányzat illetékességi területén az adó mértéke meghaladja a 2 %-ot, akkor az adó alanya az önkormányzat számára fizetendő adót csökkentheti az önkormányzat illetékességi területén helyi közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó által kibocsátott teljes árú bérlet, menetjegy ráfordításként elszámolt ellenértékével."
3. § A Htv. a követező alcímmel és 40/A. §-sal egészül ki:
"A helyi iparűzési adóból eredő bevétel felhasználása
40/A. § Ha a 40. § (1) a) pontban említett önkormányzat az adó mértékét 2 %-nál magasabb mértékben állapítja meg, akkor a naptári évben befolyó adóbevétel olyan arányát kell közösségi közlekedési célra fordítani, amilyen arányt az adómérték 2 %-ot meghaladó része az önkormányzat által megállapított adómértékben képvisel."
5. § Ha az önkormányzat a 4. § szerint 2012. év közben a helyi iparűzési adó mértékét emeli és az adóalanyra a 2012. évben kezdődő adóévben két adómérték vonatkozik, akkor a magasabb adómértéket a magasabb adómérték hatályba lépésének napjától az adóév utolsó napjáig terjedő időtartam napjainak az adóév napjaiban képviselt aránya szerint számított adóalapra kell alkalmazni.
6. § E törvény 2012. február 1-jén lép hatályba.
Tekintettel arra, hogy a helyi közösségi közlekedés fenntartása az önkormányzatokról szóló törvény értelmében a települési önkormányzat feladata, az ehhez szükséges forrásoknak is a településeknél kell rendelkezésre állnia. Ezért a törvényjavaslat a főváros számára, amely a tömegközlekedés biztosításával jelentős költségigényű feladatellátást vállal fel, a feladatellátás biztosítása érdekében növeli az adóztatási mozgásteret a helyi iparűzési adóban, a helyi adótörvény módosítása révén.
Fontos eleme a törvényjavaslatnak, hogy a nagyobb önkormányzati adóztatási lehetőségből eredő bevételi többletet a főváros kizárólag a közösségi közlekedési feladatok finanszírozására fordíthatja.
Ezzel összhangban a főváros sajátos helyzetére tekintettel - az önkormányzati törvény és a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztási törvény módosításával - rendelkezik arról, hogy a helyi iparűzési adó mértékének 2 %-ot meghaladó mérvű emeléséből származó bevétel nem tartozik a forrásmegosztási szabályok hatálya alá, a bevételi többletet a fővárosi közgyűlés használhatja fel.