adozona.hu
T/4389. számú törvényjavaslat indokolással - Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek az alanyi adómentesség kibővítése érdekében szükséges módosításáról
T/4389. számú törvényjavaslat indokolással - Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek az alanyi adómentesség kibővítése érdekében szükséges módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 188. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatár: 8 500 000 forintnak megfelelő pénzösszeg."
Ez a törvény 2012. január 1-jén lép hatályba és a következő napon hatályát veszti.
A kisvállalkozások adómentességére vonatkozó hozzáadott értékadó-szabályozást - mely Magyarországon az alanyi adómentességre vonatkozó szabályoknak fele...
"(2) Az alanyi adómentesség választására jogosító felső értékhatár: 8 500 000 forintnak megfelelő pénzösszeg."
Az alanyi mentesség értékhatárára vonatkozóan Magyarország technikai kiigazítási igénnyel élt, mivel a korábbi bővítési fordulókat figyelembe véve kitűnt, hogy igényelni lehet egy magasabb értékhatár fenntartását: Ausztria például 1995-ös csatlakozásakor 35.000 eurónak megfelelő plafon határidő nélküli fenntartására kapott engedélyt, és ennek precedensértékét a Bizottság sem vitatta. A 35.000 eurós értékhatárra vonatkozó magyar igényt a Bizottság elfogadta.*
Az EU-csatlakozás után megalkotott új, 112/2006/EK irányelv (ún. HÉA-irányelv) 287. cikke az alanyi adómentesség határát Magyarország számára 35 000 EUR összegben maximalizálja. Magyarország azonban csatlakozásakor 4 millió, majd 2008-tól az új ÁFA-törvény kodifikációja során 5 millió forintban (kb. 20 000 EUR) határozta meg az alanyi mentesség határát, mely jóval alatta marad az irányelvben engedélyezett mértéktől. (Az irányelv értelmében a tagállamoknak a csatlakozáskor érvényes árfolyamot kell alkalmazni, mely jelen esetben 250,81 HUF/EUR.)
Az alábbi táblázat alapján kijelenthető, hogy a Magyarországhoz hasonló geopolitikai helyzetben levő, velünk együtt csatlakozott közép-európai országok - velünk ellentétben - a kisvállalkozások részére adható adómentesség tekintetében maximálisan kihasználják a rendelkezésükre álló mozgásteret.
Tagállam | Értékhatár nemzeti valutában | Értékhatár EUR-ban | HÉA-irányelv szerinti értékhatár EUR-ban |
Belgium | 5.580 EUR | - | * |
Bulgária | 50.000 BGN | 25.565 | 25.600 |
Cseh Köztársaság | 1.000.000 CZK | 38.088 | 35.000 |
Dánia | 50.000 DKK | 6.705 | * |
Németország | 17.500 EUR | - | * |
Észtország | 250.000 EEK | 15.978 | 16.000 |
Írország | 70.000 EUR vagy 35.000 EUR | - | * |
Görögország | 10.000 EUR vagy 5.000 EUR | - | 10.000 |
Spanyolország | Nincs | Nincs | 10.000 |
Franciaország | 76.300 EUR vagy 27.000 EUR | - | * |
Olaszország | 30.000 EUR | - | * |
Ciprus | 15.600 EUR | - | 15.600 |
Lettország | 10.000 LVL | 14.347 | 17.200 |
Litvánia | 100.000 LTL | 28.962 | 29.000 |
Luxemburg | 10.000 EUR | - | * |
Magyarország | 5.000.000 HUF | 19.700 | 35.000 |
35.000 EUR | 37.000 | ||
Málta | 24.000 EUR | - | 24.300 |
14.000 EUR | 14.600 | ||
Hollandia | Nincs | Nincs | * |
Ausztria | 30.000 EUR | - | 35.000 |
Lengyelország | 100.000 PLN | 25.000 | 10.000 |
Portugália | 9.976 EUR vagy 12.470 EUR | - | 10.000 |
Románia | 118.000 RON | 32.702 | 35.000 |
Szlovénia | 25.000 EUR | - | 25.000 |
Szlovákia | 35.000 EUR | - | 35.000 |
Finnország | 8.500 EUR | - | 10.000 |
Svédország | Nincs | Nincs | 10.000 |
Egyesült Királyság | 68.000 GBP | 77.195 | * |
* A 77/385/EGK (ún. hatodik HÉA-irányelv) 24. cikke szerint ezen tagállamokra 5.000 EUR limit vonatkozott, melyet a tagállamok a határ reálértékének védelmének érdekében folyamatos korrigálással indexálhatnak.
A változtatás költségvetési bevételkiesést nem okoz, mivel az alanyi adómentességet élvező adózó beszerzéseit terhelő adójára levonási jogot nem alapíthat, azt beépíti áraiba. Tovább tompítja a költségvetési hatást, hogy alanyi adómentességet eddig is jellemzően a kis forgalmú, egyúttal alacsony árrésű vállalkozások választottak, mivel a magas árrésű vállalkozásoknak jobban megérte áttérni az EVA hatálya alá. Továbbá a szakirodalom az alanyi adómentességet elsősorban adminisztrációs könnyítésként definiálja:
"Az adó kezelése, beszedése és ellenőrzése költségigényes tevékenység. Ezért adózástechnikai megfontolásból - praktikus okokból, gyakorlati szempontok miatt - egy bizonyos értékhatár alatt (...) nem célszerű az adókötelezettséget előírni. Ez az érdekeltek számára azt jelenti, hogy - néhány kivétellel - nincs kapcsolatuk az adóhatósággal. Ezzel a vállalkozó jelentős adminisztrációs, nyilvántartási teher alól szabadul stb., de a korábbi vásárlásait terhelő adó beépül a ráfordításaiba. Az alanyi adómentességet választó adóalany áfa fizetésére nem kötelezett, de az adólevonási jogát sem gyakorolhatja. "*
Az alanyi adómentesség felső határára vonatkozó értékhatárok a régi (1992. évi LXXIV. törvény), majd az új (2007. évi CXXVII. törvény) ÁFA-törvény fő szabályai szerint a következőképp alakultak:
- 1994. december 31-ig 500 ezer forint,
- 1995. január 1-től 2003. december 31-ig 2 millió forint,
- 2004. január 1-től 2007. december 31-ig 4 millió forint,
- 2008. január 1-től 5 millió forint.
Fentiek alapján kijelenthető: az értékhatár felemelése indokolt, célszerű és megfelel a vonatkozó közösségi szabályozásnak.