Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a kereskedelmi szálláshelyadás versenyképessége érdekében szükséges módosításáról szóló T/3412. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 3. számú mellékletének II. része a következők szerint változik:
[3. számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások]
II. rész: szolgáltatások
(2) Az Áfa tv. 3/A. számú mellékletének II. része hatályát veszti.
E törvény kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A Javaslat célja a magyaro...

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a kereskedelmi szálláshelyadás versenyképessége érdekében szükséges módosításáról szóló T/3412. számú törvényjavaslat indokolása
2011. évi ... törvény az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a kereskedelmi szálláshelyadás versenyképessége érdekében szükséges módosításáról
1. §
(1) Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa tv.) 3. számú mellékletének II. része a következők szerint változik:
[3. számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások]
II. rész: szolgáltatások

Sorszám

Megnevezés

1.

Távhőszolgáltatás, ideértve a villamos energiáról szóló törvény alapján megújuló energiaforrásnak minősülő energiaforráson alapuló hőszolgáltatást

2.

Előadóművész személyes közreműködésével

a) vendéglátás keretében, üzletben,

b) nem nyilvánosan meghirdetett családi esemény, baráti rendezvény keretében, zárt körben, vagy

c) belépődíj nélkül tartott, a zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló kormányrendelet hatálya alá nem tartozó, közösségi rendezvényeken nyújtott hangszeres élőzenei szolgáltatás

3.

kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás"

(2) Az Áfa tv. 3/A. számú mellékletének II. része hatályát veszti.
2. §
E törvény kihirdetését követő napon lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
Indokolás
Általános indokolás
A Javaslat célja a magyarországi turizmus, ezen belül is a szálláshelyadás versenyképességének fokozása. Ehhez az állami adórendszeren belül az általános forgalmi adó csökkentésével lehet a leghatékonyabban hozzájárulni.
A jelenleg hatályos ÁFA tv. a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás adójának mértékét 18 százalékban határozza meg. Ezzel szemben az Európai Unió környező országaiban ez a mérték:
Ausztria: 10 százalék,
Csehország: 10 százalék,
Románia: 9 százalék,
Szlovénia: 8,5 százalék,
Szlovákia: 19 százalék,
Németország: 7 százalék.
Kijelenthetjük tehát, hogy Magyarország az adóversenyt tekintve 8-10 százalékpontos versenyhátrányban van a hasonló adottságú tagállamokkal szemben. Ez azt jelenti, hogy a külföldi szálláshelyadók olcsóbban kínálhatják ugyanazt a szolgáltatást, mint a hazai szolgáltatók. Annak érdekében, hogy a hazai szálláshely-szolgáltatók árcsökkenést hajthassanak végre, indokolt a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás ÁFÁ-jának mértékét csökkenteni. Ez az álláspont megfelel a hazai szállodai kapacitások 75 százalékát tömörítő Magyar Szállodaszövetség álláspontjának is.
A csökkentés pozitív nemzetgazdasági hatásokkal is jár. Igaz ugyan, hogy a radikális, egyszeri (13 százalékpontos) adócsökkentés az ebből származó közvetlen ÁFA-bevételeket csökkenti. Figyelembe kell venni azonban, hogy az adócsökkentés a nemzetközi verseny miatt árcsökkentő hatású, mely a kereslet és így a forgalom és a kapacitások kihasználtságának növekedésével jár. Továbbá nemzetközi példák bizonyítják, hogy az így felszabaduló, azaz a szolgáltatónál maradó forrásoknak munkahelyteremtő és beruházás-ösztönző hatásuk van, mely szintén növeli az állam adóbevételeit. Ezekről a HOTREC (Hotels, Restaurants and Cafés in Europe) 2010-ben Budapesten tartott közgyűlésén számoltak be az egyes tagállamok képviselői.
Belgiumban a szállodaipar által javasolt 6 %-os ÁFÁ-val szemben 2010. január 1-jétől 12 %-os, kedvezményes ÁFA-kulcsot vezettek be. Jelentős beruházások, pótlások történtek, 6000 új foglalkoztatottról számolnak be a forgalomnövekedés következtében és az ágazat "kifehéresítésében" elért sikerekről.
Franciaország 2009. július 1-jétől csökkentette 5,5 %-ra a szálláshelyi szolgáltatások, ételek és alkoholmentes italok ÁFA-kulcsát. A hatástanulmány 3 elemet emelt ki gazdaságélénkítő hatásként: alacsonyabb árak - magasabb keresletet, a foglalkoztatottság növekedése (2009.július 1 és 2010.július 1 között 29.500 új munkahely létesült az ágazatban és a további két évben évente 20.000-20.000 további munkahely megteremtésével számolna és a beruházásokat (922 millió EUR) és pótlásokat (422 millió EUR).
Németországban 2010 január l-jétől csökkentették a szálláshelyi ÁFA-kulcsot 19 %-ról 7%-ra. Folyamatosan monitorozzák ennek gazdaságélénkítő hatását, ami nyomon követhető a www.dehoga.de honlapjukon. A 2010. szeptember 30-i állapot szerint a 4923 németországi szállodából visszaérkezett adatszolgáltatás szerint 860 millió EUR beruházást hajtottak végre az érintett szállodák (Németországban egyébként 13.600 szálloda található) ezzel további multiplikátorokat (építőipar, beszállítók stb.) mozgósítottak, közel 30 millió EUR többletbért kibocsátva növelték az állami járulékbevételeket, közel 7.000 új munkaerőt állítottak be és a választ adó szállodák 32 %-a árcsökkentést is végrehajtott, ami szerepet játszhatott abban, hogy a németországi szálláshelyek forgalma a tavalyi év azonos időszakához képest közel 10 %-kal növekedett.
A turizmus a magyar GDP 10%-át állítja elő. A magas áfa súlyos versenyhátrányt okoz a szomszéd országokkal szemben, ami a növekedés lassulásán keresztül a foglalkoztatás csökkenését is okozhatja.
A turizmus az, amely egyensúly-javító módon tudja élénkíteni a gazdasági növekedést, ami gazdasági szempontból kiemelt súlyúvá teszi az ágazatot.
A Javaslat összhangban áll a közös hozzáadott-értékadó rendszerről szóló 2006/112/EK irányelvvel, mivel az irányelv III. számú mellékletének 12. pontja engedélyezi erre a szolgáltatásra a 98. cikkely szerinti kedvezményes adómérték alkalmazását.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az általános indokolásban megfogalmazott célok elérése érdekében a Javaslat a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás adómértékét 18 százalékról 5 százalékra csökkenti, ehhez az ÁFAtörvény megfelelő mellékleteinek módosítása szükséges.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető és deregulációs rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.