adozona.hu
A szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/2886. számú törvényjavaslat indokolása
A szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/2886. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2011. évi XLIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. § (1) Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 8/A. § (3) bekezdés g) pontjának helyébe a következő rendelkezés lép:
(A finanszírozási célú pénzügyi műveletek a következők:)
"g) a 18/B. § (1) bekezdés d), zs), x) és wa) pontjában meghatározott megelőlegezési és likviditási hitelek;"
(2) Az Áht. 18/B. § (1) bekezdése a w) pontot követően a következő wa) ponttal egészül ki:
(A kincstár feladatai különösen:)
"wa) a kincstári egysége...
(A finanszírozási célú pénzügyi műveletek a következők:)
"g) a 18/B. § (1) bekezdés d), zs), x) és wa) pontjában meghatározott megelőlegezési és likviditási hitelek;"
(2) Az Áht. 18/B. § (1) bekezdése a w) pontot követően a következő wa) ponttal egészül ki:
(A kincstár feladatai különösen:)
"wa) a kincstári egységes számla terhére, annak forrásaiból - jogszabályban meghatározott feltételekkel - kamatmentes megelőlegezési kölcsönt nyújthat a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapnak a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény 7. § c) pontjában meghatározott kifizetések teljesítéséhez."
"(11) A pénztár a függő tételként nyilvántartott tagdíjbefizetéseket és azok hozamait, valamint a visszalépő tagok 2011. május 31-ére mint fordulónapra vonatkozó piaci értékelés szerint számított követeléseinek értékét egy tételben, a tagok portfóliójában a fordulónapon meglévő eszközökben 2011. június 12-ig adja át a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap részére. Az eszközöket - jogszabály ellenkező rendelkezése hiányában - a visszalépő tagok portfólióján belüli eszközök arányának megfelelően kell átadni."
(2) Az Mpt. 24. § (12) bekezdés b) pontjának helyébe a következő rendelkezés lép:
(A pénztár)
"b) a függő tételekből beazonosított, pénztártagot illető tagdíjbefizetések és ahhoz kapcsolódó hozamok összegét havonta, az adott hónapot követő hónap 8. napjáig"
(igényli vissza a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alaptól.)
(3) Az Mpt. 24. §-a a következő (13) és (14) bekezdéssel egészül ki:
"(13) A pénztár 2011. május 31-én jogosult a visszalépő tag egyéni számláját 795 Ft-tal csökkenteni és azt a működési tartalék javára jóváírni. A pénztár a működési tartalék javára jóváírt összeget a 2011. május 30-án meglévő működési és likviditási tartalék kimerülését követően használhatja fel. A pénztár a fel nem használt összeget 2011. szeptember 15-ig átutalja a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap pénzforgalmi számlájára.
(14) A visszalépő tagi kifizetések megállapításánál a hozamgarantált tőke összegét a 3. számú mellékletben szereplő képlet alkalmazásával kell számítani azzal, hogy
a) a számítás fordulónapjaként 2011. május 31-ét,
b) 2011. május hónapra a KSH által közzétett, 2011. áprilisra vonatkozó inflációs rátát kell alkalmazni."
"(2) A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap (a továbbiakban: Alap) a részére átadott eszközök felett az átadással tulajdonjogot szerez."
(2) A Tv. 2. § (1) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az Alap jogi személy."
(3) A Tv. az 5. §-t követően a következő 5/A. §-sal egészül ki:
"5/A. § (1) A Testület tagja tekintetében a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény 25. § (1)-(2) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi szabályok megfelelően irányadóak. A Testület tagja nem lehet közvetlenül pénzügyi eszközök kezeléséhez kapcsolódó területen tevékenykedő alkalmazottja, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személye
a) a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény 295. § (1) bekezdésében meghatározott letétkezelőnek,
b) az értékesítési döntések végrehajtásában közreműködőnek, így különösen befektetési vállalkozásnak, hitelintézetnek, ingatlanértékelőnek, ingatlanforgalmazónak, befektetési alapkezelőnek.
(2) Az a személy, aki esetében az előzőekben meghatározott összeférhetetlenség merül fel, köteles azt haladéktalanul a Testület elnökének bejelenteni és az összeférhetetlenséget haladéktalanul megszüntetni.
(3) Amennyiben a Testület tagjai megbízatásával kapcsolatban vagy személyére nézve összeférhetetlenségi ok jut a tagok tudomására, úgy ők kötelesek az ok tudomására jutásáról haladéktalanul jelentést tenni a Testület elnökének. A Testület elnökét érintő összeférhetetlenség esetén az államháztartásért felelős miniszter részére kell bejelentést tenni. Az összeférhetetlenséget a felmerülést követő 5 napon belül kell bejelenteni, és 15 napon belül kell az összeférhetetlenségi okot megszüntetni. Amennyiben az összeférhetetlenségi ok megszüntetésére 15 napon belül nem kerül sor, a Testület elnöke kezdeményezi az érintett tag visszahívását, illetőleg a Testület elnökére nézve felmerült összeférhetetlenség esetén az elnököt az államháztartásért felelős miniszter visszahívja.
(4) Amíg az összeférhetetlenné vált személyre nézve fennáll az összeférhetetlenség, addig az összeférhetetlenséggel érintett személy a testületi döntéshozatalban nem vehet részt.
(5) Az Alap működtetésében részt vevő személy a tudomására jutott minősített adatot, banktitkot, értékpapírtitkot és üzleti titkot megőrzi.
(6) Az (1)-(5) bekezdésben az összeférhetetlenségre vonatkozó előírásokat az ÁKK és az általa igénybevett harmadik személy esetén is alkalmazni kell."
(4) A Tv. 7. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
(Az Alap vagyonát képező eszközökből származó bevételt)
"e) a kincstári egységes számla terhére nyújtott megelőlegezési kölcsön törlesztésére kell fordítani."
4. § Ez a törvény a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
A 2011. évi XIII. törvény által előírt egylépcsős vagyonátadás miatt a magánnyugdíjpénztárak 2011. május 31-ét követően már nem kezelik a visszalépő tagok vagyonát, így az Mpt. 62/A. § szerinti költségérvényesítésre nincs mód. Mivel 2011. során a pénztáraknak nincs tagdíjbevétele, és a hozamból történő költségérvényesítés sem lehetséges (illetve csak a kis számú maradó tag vagyonára korlátozódik), a pénztárak működésének fedezete nem biztosított. Ez veszélyezteti a visszalépő tagokkal való elszámolást, mivel ebben az időszakban kell lebonyolítani a hozamgarantált tőke feletti hozamok számítását, a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alaptól történő visszaigénylését, a tagok nyilatkozatának megfelelő számlára való átutalását, kifizetését, illetve a tagok részére az elszámolási értesítők kiküldését. A javasolt módosítás a magánnyugdíjpénztárakat azonos helyzetbe hozza azzal, mint amit a korábbi ütemezett visszaléptetés tett volna számukra lehetővé.