(2) Az Alap részére átadott, az 1. §-ban meghatározott, a pénztártag portfolióját képező eszközök, és azok átadásának ellenőrzését a kormányzati ellenőrzési szerv végzi.
(3) A (2) bekezd..." />

A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alappal, valamint a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő törvények módosításáról szóló T/2250. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2011. évi XIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § (1) Az Alap működését és gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Alap részére átadott, az 1. §-ban meghatározott, a pénztártag portfolióját képező eszközök, és azok átadásának ellenőrzését a kormányzati ellenőrzési szerv végzi.
(3) A (2) bekezd...

A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alappal, valamint a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő törvények módosításáról szóló T/2250. számú törvényjavaslat indokolása
1. §
A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § (1) Az Alap működését és gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Alap részére átadott, az 1. §-ban meghatározott, a pénztártag portfolióját képező eszközök, és azok átadásának ellenőrzését a kormányzati ellenőrzési szerv végzi.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott feladatai ellátásával összefüggésben a kormányzati ellenőrzési szerv jogosult a külön jogszabályokban meghatározott banktitok, fizetési titok, értékpapírtitok, pénztártitok és üzleti titok megismerésére."
2. §
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 120/B. § (1) bekezdés g) pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép, és az alábbi h) ponttal egészül ki:
[120/B. § (1) A kormányzati ellenőrzési szerv ellenőrzési jogköre kiterjed]
"g) a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Mpt.) 24. § (11) bekezdése alapján a magánnyugdíjpénztárak által a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapnak átadott portfoliókkal kapcsolatos gazdálkodás jogszerűségének ellenőrzése céljából az Mpt. hatálya alá tartozó magánnyugdíjpénztárak és szervezetek pórtfólió-átadást megelőző működésének, gazdálkodásának - beleértve az általuk közvetlenül vagy közvetve kezelt portfoliót képező eszközöket is - ellenőrzésére,
h) az a)-g) pontban foglaltakkal összefüggésben létrejött jogviszonyokra, valamint azon szerződő felekre is, amelyek a jogviszony teljesítésében közvetlen vagy közvetett módon közreműködnek."
3. §
A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Mpt.) 78. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép és a következő d) ponttal egészül ki:
[(6) A Felügyelet - az üzleti titokra vonatkozó szabályok betartásával - a pénztárak egyedi azonosítására alkalmas adatokat szolgáltat:]
"c) a gazdasági, pénzpiaci folyamatok elemzése, a pénztárak befektetési tevékenységének eredményesebbé tétele, valamint a pénztárak szolgáltatási kötelezettsége teljesíthetőségének értékelése céljából az Alap,
d) a feladatkörében eljáró kormányzati ellenőrzési szerv részére."
4. §
Az Mpt. 79. § (1) bekezdése a következő n) ponttal egészül ki:
[79. § (1) A pénztártitok és üzleti titok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn a feladatkörében eljáró]
" n) kormányzati ellenőrzési szervvel"
[szemben, e szerveknek a pénztárhoz intézett írásbeli megkeresése esetén.]
5. §
A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Hpt.) 49. § (3) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[ (3) A (2) bekezdésben előírt titoktartási kötelezettség nem áll fenn a feladatkörében eljáró]
"g) kormányzati ellenőrzési szervvel,"
[szemben,]
6. §
A Hpt. 51. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a banktitok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn]
"a) a feladatkörében eljáró Országos Betétbiztosítási Alappal, Magyar Nemzeti Bankkal, Állami Számvevőszékkel, Gazdasági Versenyhivatallal, a Felügyelettel, az önkéntes intézményvédelmi és betétbiztosítási alapokkal, a kormányzati ellenőrzési szervvel, az európai támogatások felhasználásának szabályszerűségét ellenőrző Európai Csalásellenes Hivatallal (OLAF),"
[szemben e szerveknek a pénzügyi intézményhez intézett írásbeli megkeresése esetén.]
7. §
(1) A befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban Bef. Tv.) 118. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) Az (1) bekezdésben meghatározott titoktartási kötelezettség nem áll fenn]
"b) a jogszabályban meghatározott tevékenységi körében eljáró szabályozott piaccal, multilaterális kereskedési rendszer működtetőjével, az elszámolóházi tevékenységet végző szervezettel, a központi értéktárral, a kormányzati ellenőrzési szervvel, valamint az európai uniós támogatások felhasználásának szabályszerűségét ellenőrző Európai Csalásellenes Hivatallal (OLAF),"
(2) A Bef. Tv. 118. § (3) bekezdés j)-k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) Az (1) bekezdésben meghatározott titoktartási kötelezettség nem áll fenn]
a feladatkörében eljáró országgyűlési biztossal szemben, e szerveknek a befektetési vállalkozáshoz, illetőleg az árutőzsdei szolgáltatóhoz intézett írásbeli megkeresése esetén."
8. §
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről 2010. évi CLVIII. törvény 3. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A Felügyelet együttműködik és a vonatkozó jogszabályok szerint adatot szolgáltat a kormányzati ellenőrzési szervnek az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 120/B. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott feladata ellátásához."
9. §
E törvény a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség értékrendjében és politikájában kiemelt szerepet kap az idősek tisztelete, megbecsülése, a nyugdíjas-társadalom szerzett jogokra épülő nyugellátásának védelme, ezáltal a szociális biztonság, a nyugodt öregkor anyagi feltételeinek megteremtése a munka világában töltött hosszú évtizedek után az idősebb generációk számára.
A Törvényjavaslat célja a - összhangban az Országgyűlés által már megteremtett nyugdíjpénztár-választás szabadságával, valamint a Nemzeti Együttműködés Programjában foglalt célkitűzésekkel - nyugdíjasok vagyonának, eddigi magánnyugdíj-pénztári befizetéseinek védelme, melynek fontos eszközeként megteremti a jogszabályi lehetőséget az állam számára a magán-nyugdíjpénztári vagyon kezelésének ellenőrzésére és átvilágítására.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A Törvényjavaslat a Kormányprogrammal összhangban annak lehetőségét kívánja megteremteni, hogy a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény alapján a társadalombiztosítási rendszerbe visszalépő magánnyugdíjpénztári tagok portfolióját képező eszközök átadásának kormányzati ellenőrzése megvalósulhasson.
Az Alap részére átadandó eszközök, valamint az eszközkezelés ellenőrzése elengedhetetlen feltétele az eszközök átadásának maradéktalan teljesüléséhez. Az ellenőrzés biztosítja, hogy a pénztárakból átlépő természetes személyek jogai a bonyolult és önmagában is kockázatos átadási folyamat során nem sérülnek
A 2. §-hoz
Az 1. §-ban megjelölt ellenőrzés jogszabályi alapjának megteremtéséhez szükséges az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénynek jelen indítvány szerinti módosítása. A tervezet 2. §-a annak a jogos társadalmi elvárásnak teremti meg a jogszabályi alapját, hogy az állampolgárok valós képet kaphassanak arról, a magánnyugdíjpénztári pénztártagok befizetéseivel - amelyek a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 4. § l) pontja alapján járuléknak minősülnek és amelyekkel kapcsolatban az ellenőrzési, utólagos adómegállapítási és a végrehajtási feladatok ellátása az adózás rendjéről szóló 2003. XCII. törvény 72. § (2) bekezdése értelmében az állami adóhatóság feladata, és amely tagdíjkövetelés a PSZÁF 1/2003. irányelv 2.3 pontja alapján adótartozásnak minősül - a pénztárak miként gazdálkodtak.
A 3-7. §-hoz
Az ellenőrzés eredményes végrehajtása érdekében a kormányzati ellenőrzési szerv számára szükséges különböző - jogszabályban meghatározott - titkok, így különösen a pénztártitok és az üzleti titok, valamint a banktitok és az értékpapírtitok megismerése.
Tekintettel arra, hogy a fent megjelölt titokfajták és a pénztártagok személyes adatainak megismerése a jelen törvényben meghatározott közérdekű feladat teljesítéséhez kapcsolódik, és az adatátvevő törvényi kötelezettségének ellátásához szükséges, továbbá az adatok felhasználása az ellenőrzés mértékéig célhoz kötött, a törvénymódosítás a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 5. §; (1) és (4) bekezdéseiben foglalt rendelkezésekkel összhangban van.
A 8. §-hoz.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény módosítása szükséges annak érdekében, hogy a PSZÁF jogszabályi felhatalmazást kapjon a rendelkezésére álló és a kormányzati ellenőrzés eredményes lefolytatása érdekében szükséges adatoknak a kormányzati ellenőrzési szerv részére történő átadására, amelynek hiányában a PSZÁF az adatok átadását köteles lenne megtagadni.
A 9. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.