adozona.hu
A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alappal, valamint a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő törvények módosításáról szóló T/2250. számú törvényjavaslat indokolása
A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alappal, valamint a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő törvények módosításáról szóló T/2250. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2011. évi XIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapról, és a szabad nyugdíjpénztár-választás lebonyolításával összefüggő egyes törvénymódosításokról szóló 2010. évi CLIV. törvény 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"11. § (1) Az Alap működését és gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Alap részére átadott, az 1. §-ban meghatározott, a pénztártag portfolióját képező eszközök, és azok átadásának ellenőrzését a kormányzati ellenőrzési szerv végzi.
(3) A (2) bekezd...
"11. § (1) Az Alap működését és gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Alap részére átadott, az 1. §-ban meghatározott, a pénztártag portfolióját képező eszközök, és azok átadásának ellenőrzését a kormányzati ellenőrzési szerv végzi.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott feladatai ellátásával összefüggésben a kormányzati ellenőrzési szerv jogosult a külön jogszabályokban meghatározott banktitok, fizetési titok, értékpapírtitok, pénztártitok és üzleti titok megismerésére."
[120/B. § (1) A kormányzati ellenőrzési szerv ellenőrzési jogköre kiterjed]
"g) a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Mpt.) 24. § (11) bekezdése alapján a magánnyugdíjpénztárak által a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapnak átadott portfoliókkal kapcsolatos gazdálkodás jogszerűségének ellenőrzése céljából az Mpt. hatálya alá tartozó magánnyugdíjpénztárak és szervezetek pórtfólió-átadást megelőző működésének, gazdálkodásának - beleértve az általuk közvetlenül vagy közvetve kezelt portfoliót képező eszközöket is - ellenőrzésére,
h) az a)-g) pontban foglaltakkal összefüggésben létrejött jogviszonyokra, valamint azon szerződő felekre is, amelyek a jogviszony teljesítésében közvetlen vagy közvetett módon közreműködnek."
[(6) A Felügyelet - az üzleti titokra vonatkozó szabályok betartásával - a pénztárak egyedi azonosítására alkalmas adatokat szolgáltat:]
"c) a gazdasági, pénzpiaci folyamatok elemzése, a pénztárak befektetési tevékenységének eredményesebbé tétele, valamint a pénztárak szolgáltatási kötelezettsége teljesíthetőségének értékelése céljából az Alap,
d) a feladatkörében eljáró kormányzati ellenőrzési szerv részére."
[79. § (1) A pénztártitok és üzleti titok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn a feladatkörében eljáró]
" n) kormányzati ellenőrzési szervvel"
[szemben, e szerveknek a pénztárhoz intézett írásbeli megkeresése esetén.]
[ (3) A (2) bekezdésben előírt titoktartási kötelezettség nem áll fenn a feladatkörében eljáró]
"g) kormányzati ellenőrzési szervvel,"
[szemben,]
[(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján a banktitok megtartásának kötelezettsége nem áll fenn]
"a) a feladatkörében eljáró Országos Betétbiztosítási Alappal, Magyar Nemzeti Bankkal, Állami Számvevőszékkel, Gazdasági Versenyhivatallal, a Felügyelettel, az önkéntes intézményvédelmi és betétbiztosítási alapokkal, a kormányzati ellenőrzési szervvel, az európai támogatások felhasználásának szabályszerűségét ellenőrző Európai Csalásellenes Hivatallal (OLAF),"
[szemben e szerveknek a pénzügyi intézményhez intézett írásbeli megkeresése esetén.]
[(3) Az (1) bekezdésben meghatározott titoktartási kötelezettség nem áll fenn]
"b) a jogszabályban meghatározott tevékenységi körében eljáró szabályozott piaccal, multilaterális kereskedési rendszer működtetőjével, az elszámolóházi tevékenységet végző szervezettel, a központi értéktárral, a kormányzati ellenőrzési szervvel, valamint az európai uniós támogatások felhasználásának szabályszerűségét ellenőrző Európai Csalásellenes Hivatallal (OLAF),"
(2) A Bef. Tv. 118. § (3) bekezdés j)-k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(3) Az (1) bekezdésben meghatározott titoktartási kötelezettség nem áll fenn]
a feladatkörében eljáró országgyűlési biztossal szemben, e szerveknek a befektetési vállalkozáshoz, illetőleg az árutőzsdei szolgáltatóhoz intézett írásbeli megkeresése esetén."
"(8) A Felügyelet együttműködik és a vonatkozó jogszabályok szerint adatot szolgáltat a kormányzati ellenőrzési szervnek az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 120/B. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott feladata ellátásához."
A Törvényjavaslat célja a - összhangban az Országgyűlés által már megteremtett nyugdíjpénztár-választás szabadságával, valamint a Nemzeti Együttműködés Programjában foglalt célkitűzésekkel - nyugdíjasok vagyonának, eddigi magánnyugdíj-pénztári befizetéseinek védelme, melynek fontos eszközeként megteremti a jogszabályi lehetőséget az állam számára a magán-nyugdíjpénztári vagyon kezelésének ellenőrzésére és átvilágítására.
Az Alap részére átadandó eszközök, valamint az eszközkezelés ellenőrzése elengedhetetlen feltétele az eszközök átadásának maradéktalan teljesüléséhez. Az ellenőrzés biztosítja, hogy a pénztárakból átlépő természetes személyek jogai a bonyolult és önmagában is kockázatos átadási folyamat során nem sérülnek
Tekintettel arra, hogy a fent megjelölt titokfajták és a pénztártagok személyes adatainak megismerése a jelen törvényben meghatározott közérdekű feladat teljesítéséhez kapcsolódik, és az adatátvevő törvényi kötelezettségének ellátásához szükséges, továbbá az adatok felhasználása az ellenőrzés mértékéig célhoz kötött, a törvénymódosítás a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény 5. § (1) és (4) bekezdéseiben foglalt rendelkezésekkel összhangban van.