adozona.hu
Egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/1745. számú törvényjavaslat indokolása
Egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/1745. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2010. évi CLXX. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban Tny.) 18. §-a a következő (2a)-(2c) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosult az a nő is, aki
a) legalább negyven év jogosultsági idővel rendelkezik, és
b) azon a napon, amelytől kezdődően az öregségi teljes nyugdíjat megállapítják, a Tbj. 5. § (1) bekezdés a)-b) és e)-g) pontja szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll.
(2b) A (2a) bekezdé...
"(2a) Öregségi teljes nyugdíjra életkorától függetlenül jogosult az a nő is, aki
a) legalább negyven év jogosultsági idővel rendelkezik, és
b) azon a napon, amelytől kezdődően az öregségi teljes nyugdíjat megállapítják, a Tbj. 5. § (1) bekezdés a)-b) és e)-g) pontja szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll.
(2b) A (2a) bekezdés tekintetében jogosultsági időnek minősül a kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal, valamint a terhességi-gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási segélyben, gyermeknevelési támogatásban eltöltött idővel szerzett szolgálati idő.
(2c) A (2a) bekezdés alapján az öregségi teljes nyugdíj nem állapítható meg, ha a kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonnyal szerzett szolgálati idő nem éri el a harminckét évet."
"22/A. § (1) A saját jogú nyugellátásban részesülő személy - ideértve azt a személyt is, akinek nyugellátása a 83/A-83/B. § szerint szünetel - nyugellátását kérelemre saját jogú nyugdíjasként történt foglalkoztatása, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett kiegészítő tevékenysége alapján a naptári évben elért, nyugdíjjárulék-alapot képező kereset, jövedelem összege egytizenketted részének 0,5 százalékával növelni kell. A növelést megelőző naptári év előtt elért keresetet, jövedelmet az országos bruttó átlagkereset egyes években történő növekedését alapul véve a növelést megelőző naptári év kereseti szintjéhez kell igazítani.
(2) A saját jogú nyugellátásban részesülő személy kérelmére a nyugellátását az (1) bekezdés szerint kell növelni akkor is, ha arra a jogosultságot korábban, azóta megszűnt rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj vagy rehabilitációs járadék mellett szerezte. A saját jogú nyugellátás mellett folytatott kereső tevékenység időtartama szolgálati időként nem vehető figyelembe.
(3) A növelésre irányuló kérelmet évente egy alkalommal, legkorábban a kereset, jövedelem megszerzését követő naptári évben lehet benyújtani. Ha a növelés iránti kérelem több naptári évben megszerzett keresetre, jövedelemre vonatkozik, a növelés összegét naptári évenként kell meghatározni."
"(5) Egyösszegű kifizetés esetén a következő év januárjában a nyugellátás és a baleseti járadék összegét - az (1) bekezdés szerinti emelés végrehajtását megelőzően - meg kell emelni az egyösszegű kifizetés összegének alapjául szolgáló, kormányrendeletben meghatározott százalékos mérték egytizenketted részével."
(Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv vezetője)
"a) az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő személy, a rokkant vagy az árva részére kivételes nyugellátást, a rehabilitációs járadékra való jogosultság megállapításához szükséges feltételeknek - az előírt szolgálati idő kivételével - megfelelő személy részére kivételes rehabilitációs járadékot (a továbbiakban együtt: kivételes nyugellátás) állapíthat meg,"
(2) A Tny. 66. §-a a következő (2)-(3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A kivételes nyugellátás összegét a kérelmező magán-nyugdíjpénztári tagságára tekintet nélkül kell megállapítani.
(3) A kivételes nyugellátás, a kivételes nyugellátás-emelés és az egyszeri segély iránti kérelemről egyszerűsített döntést kell hozni. A döntés a meghozatalával jogerőssé és végrehajthatóvá válik, és nem kell hivatalos iratként kézbesíteni."
"(1) A biztosított (volt biztosított) - legfeljebb naptári évenként egyszer - a nyugdíjmegállapító szervtől kérheti a szolgálati idejének, valamint a korkedvezményre és egyéb, jogszabályban meghatározott, foglalkozáshoz kapcsolódó kedvezményre jogosító idejének megállapítását."
"71. § (1) A nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a belföldi jogsegély iránti megkereséseket - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - tizenöt munkanapon belül teljesíti.
(2) Ha a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervhez érkezett belföldi jogsegély iránti megkeresés olyan adat szolgáltatására irányul, amely a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnek nem áll rendelkezésére, de amelynek kezelésére törvény feljogosítja, és az adat más módon nem szerezhető be, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a megkeresés megérkezésétől számított huszonkét munkanapon belül a 100. § (2) bekezdése szerint hatósági ellenőrzést folytat le, és annak eredményéről három munkanapon belül értesíti a megkereső hatóságot."
"72. § Az egészségkárosodáson alapuló nyugellátás iránti igény elbírálásához és az ellátásra való jogosultság felülvizsgálatához a rehabilitációs szakértői szerv komplex minősítést végez, és annak eredményéről szakhatósági állásfoglalást ad ki."
"(4a) Ha a bíróság az (1) bekezdés szerinti jogszabálysértést a rehabilitációs szakértői szerv megalapozatlan szakhatósági állásfoglalása vagy más jogszabálysértése miatt állapítja meg, a késedelmi kamatot a rehabilitációs szakértői szerv a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek kimutatása alapján téríti meg. A megtérítés módjáról és az elszámolás rendjéről - ideértve azt is, hogy a kimutatásban foglaltakat a rehabilitációs szakértői szerv milyen módon ellenőrizheti - a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv és a rehabilitációs szakértői szerv megállapodást köt."
[Ha az öregségi nyugdíjkorhatárt be nem töltött,]
"h) a 18. § (2a)-(2c) bekezdése alapján megállapított öregségi teljes nyugdíjban"
[részesülő személy a tárgyévben a Tbj. 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban áll, illetőleg egyéni vagy társas vállalkozóként kiegészítő tevékenységet folytat, és az általa fizetendő nyugdíjjárulék alapja meghaladja a tárgyév első napján érvényes kötelező legkisebb munkabér havi összegének tizennyolcszorosát (a továbbiakban: éves keretösszeg), az éves keretösszeg elérését követő hónap első napjától az adott tárgyév december 31-éig, de legfeljebb az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséig a nyugdíjfolyósító szervnek a nyugdíj folyósítását szüneteltetnie kell.]
"(1a) Ha a baleseti rokkantsági nyugdíj vagy a baleseti hozzátartozói nyugellátás több foglalkoztatónál elszenvedett balesetek (foglalkozási megbetegedések, szilikózis) együttes következménye alapján került megállapításra, az (1) bekezdés szerinti feltételek fennállása esetén a foglalkoztatókat olyan arányban kell kötelezni a nyugellátás megtérítésére, amilyen az egyes üzemi balesetekből eredő egészségkárosodások mértékének egymáshoz viszonyított aránya."
"(3) Ha a nyugdíjfolyósító szervtől rendszeres pénzellátásban részesülő személy a fizetésre kötelező határozat jogerőre emelkedésétől számított tizenöt napon belül fizetési kötelezettségét nem teljesíti, a követelést a pénzellátásból történő letiltással a nyugdíjfolyósító szerv érvényesíti a bírósági végrehajtásról szóló törvény szabályai szerint. Egyéb esetben a követelést a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv megkeresésére az állami adóhatóság adók módjára hajtja be."
"(8) A nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a biztosított (volt biztosított) kérelmére igazolást állít ki a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyokra és a keresetekre, jövedelmekre vonatkozóan a nyilvántartásba bejelentett adatokról.
(9) A biztosított (volt biztosított) kérheti a bejelentésre kötelezett szerv vagy személy rá vonatkozó adatszolgáltatásának hatósági ellenőrzését, és a rendelkezésére álló bizonyítékok figyelembevételével a nyilvántartás adatainak kiegészítését, javítását."
"(2) Ha a szolgálati idő elismerésére irányuló eljárásban, a nyugellátás megállapítására irányuló eljárásban vagy a 96. § (9) bekezdése szerinti eljárásban a tényállás tisztázása érdekében indokolt, az adatszolgáltatásra kötelezett, illetve az egykorú iratokat őrző más személy vagy szervezet birtokában lévő olyan adatok megismerése céljából, amelynek kezelésére törvény a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervet feljogosítja, hatósági ellenőrzést kell lefolytatni."
(A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy)
"o) a 18. § (2b)-(2c) bekezdés szerinti, kereső tevékenységgel járó biztosítási vagy azzal egy tekintet alá eső jogviszonyokat"
(rendeletben határozza meg.)
"102/A. § (1) E törvénynek az egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2010. évi ... törvénnyel megállapított 22/A. § (1) bekezdését a 2010. december 31-ét követően saját jogú nyugdíjasként történt foglalkoztatásra, illetve egyéni vagy társas vállalkozóként végzett kiegészítő tevékenységre (a továbbiakban együtt: foglalkoztatás) kell alkalmazni.
(2) A 2011. január 1 -jét megelőzően szerzett, a 22/A. § - 2011. január 1 -jét megelőzően hatályos - rendelkezéseinek hatálya alá tartozó, korábbi nyugdíjnövelésnél figyelembe nem vett kereset, jövedelem után - időbeli korlátozás nélkül előterjeszthető kérelemre - a 2010. december 31-ei állapotnak megfelelően a nyugdíjat meg kell növelni. A növelés naptári éve előtt elért keresetet, jövedelmet a 13. § (3) bekezdése szerint kell a növelést megelőző naptári év kereseti szintjéhez igazítani, egyebekben a növelés összegének kiszámítására a 22/A. § (2) bekezdésének
a) 2009. június 30-án hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni, ha a nyugdíjnöveléshez szükséges foglalkoztatást 2007. január 1 -je és 2009. június 30-a között kezdték meg,
b) 2010. december 31-én hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni, ha a nyugdíjnöveléshez szükséges foglalkoztatást 2009. június 30-át követően kezdték meg.
(3) Ha a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a figyelembe vehető foglalkoztatás 365 napnál rövidebb, a növelés arányosan csökkentett összegben jár.
102/B. § E törvénynek az egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2010. évi ... törvénnyel megállapított 93. § (3) bekezdését a 2011. január 1-jén folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
102/C. § Az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szerv a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szervnek 2011. február 28-áig elektronikus úton átadja azoknak az egyéni vállalkozóknak - az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény 11. § (1) bekezdése szerinti - adatait, akik az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdését, szünetelését, megszűnését, illetve az adatokban bekövetkező egyéb változást 2010. évben jelentették be. Az adatátadás rendjéről az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szerv és a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv megállapodást köt."
a) 8/B. § (1) bekezdésében a "2010." szövegrészek helyébe a "2012." szöveg,
b) 8/C. §-ában az "A 2011." szövegrész helyébe a "2013." szöveg,
c) 97. § (2) bekezdésében a "2009-re" szövegrész helybe a "2011-re" szöveg, a "2010." szövegrész helyébe a "2012." szöveg,
d) 97. § (3) bekezdés b) pontjában a "2010." szövegrész helyébe a "2012." szöveg
lép.
(2) A Tny.
a) 28. § (1) bekezdésében a "szükséges és a figyelembe vehető szolgálati idő együttesen is" szövegrész helyébe a "figyelembe vehető szolgálati idő" szöveg,
b) 80. § (2) bekezdésében az "eljárása vagy mulasztása" szövegrész helyébe az "eljárása, mulasztása vagy a rehabilitációs szakértői szerv megalapozatlan szakhatósági állásfoglalása" szöveg,
c) 80. § (4) bekezdésében a "kötelezi" szövegrész helyébe az "- a (4a) bekezdésben foglalt kivétellel - határozatban kötelezi" szöveg,
d) 83/A. § (3) bekezdésében az "emeléssel" szövegrész helyébe a "növeléssel" szöveg, az "az egyes emelések esedékességi időpontjának" szövegrész helyébe az "a növelés időpontjának és az egyes emelések esedékességének" szöveg,
e) 83/B. § (1) bekezdésében az "a)-g) pont" szövegrészek helyébe az "a)-h) pont" szöveg,
f) 87. § (1) bekezdésében a "munkavédelemi szabályzatnak, a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény előírásainak" szövegrész helyébe az "- a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 11-12. §-a szerinti - munkavédelemre vonatkozó szabályokban foglalt kötelezettségének" szöveg,
g) 87. § (2) bekezdésében az "(1) bekezdés" szövegrész helyébe az "(1)-(1a) bekezdés" szöveg,
h) 88/A. §-ában a "huszonkét munkanapon" szövegrész helyébe a "harminc napon" szöveg,
i) 93. § (2) bekezdésében a "követelését" szövegrész helyébe a "követelését - ha e törvény másként nem rendelkezik -" szöveg,
j) 95. § (8) bekezdésében a "szolgálati idő tartamát" szövegrész helyébe a "szolgálati idő, valamint a korkedvezményre és egyéb, jogszabályban meghatározott, foglalkozáshoz kapcsolódó kedvezményre jogosító idő tartamát" szöveg,
k) 97. § (1) bekezdésében, 97. § (5) bekezdésében a "tíz munkanapon" szövegrészek helyébe a "tizenöt napon" szöveg,
l) 101. § (1) bekezdés a) pontjában az "öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset meghatározásánál" szövegrész helyébe az "öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset, valamint a saját jogú nyugdíjasként történt foglalkoztatás után járó nyugdíjnövelés alapjául szolgáló kereset, jövedelem meghatározásánál" szöveg lép.
"(2) A rehabilitációs járadék összegét ötven százalékkal csökkenteni kell, ha kereső tevékenység folytatása esetén a rehabilitációs járadékban részesülő három egymást követő hónapra vonatkozó keresetének, jövedelmének havi átlaga meghaladja
a) a rehabilitációs járadék összegének kétszeresét és
b) a mindenkori kötelező legkisebb munkabér összegét."
(Az ellátás megszűnik, illetve azt meg kell szüntetni, ha)
"e) kereső tevékenység folytatása esetén a rehabilitációs járadékban részesülő hat egymást követő hónapra vonatkozó keresetének, jövedelmének havi átlaga meghaladja
ea) a rehabilitációs járadék - 4. § (2) bekezdése szerinti csökkentést megelőzően folyósított - összegének kétszeresét és
eb) a mindenkori kötelező legkisebb munkabér összegét,"
"31. § Ha a rehabilitációs járadék ellátásnak a 10. § (1) és (2) bekezdése szerint megállapított, illetve meghosszabbított időtartama 2011. évben telik le, de a rehabilitáció még nem fejeződött be, a rehabilitáció sikeres megvalósulásának érdekében - a rehabilitációs szakértői szerv szakhatósági állásfoglalása alapján - az időtartam egy alkalommal meghosszabbítható, de az ellátás teljes időtartama ebben az esetben sem haladhatja meg a 4 évet.
32. § E törvénynek az egyes nyugdíjbiztosítási tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2010. évi ... törvénnyel
a) megállapított 4. § (2) bekezdését és 13. § (1) bekezdés e) pontját a 2010. december 31 -ét követően szerzett keresetre, jövedelemre kell alkalmazni,
b) módosított 30. § (3) bekezdését a 2011. január 1-jén folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell."
"(3) Felhatalmazást kap a szociál- és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg az egészségkárosodás minősítésére, illetve a komplex minősítésre vonatkozó részletes szakmai szabályokat."
a) 5. § (1) bekezdésében a "jogorvoslatra" szövegrész helyébe a "jogorvoslatra, az ellátás megtérítésére" szöveg,
b) 5. § (3) bekezdésében a "tíz munkanapon" szövegrész helyébe a "tizenöt napon" szöveg,
c) 7. § (3) bekezdésében a "tizenöt munkanapon" szövegrész helyébe a "húsz napon" szöveg,
d) 7. § (4) bekezdésében a "huszonkét munkanapon" szövegrész helyébe a "harminc napon" szöveg,
e) 7. § (6) bekezdésében, 8. § (1) bekezdésében a "10 munkanapon" szövegrész helyébe a "tizenöt napon" szöveg,
f) 7. § (7) bekezdésében a "3 munkanapon" szövegrész helyébe az "öt napon" szöveg,
g) 13. § (2) bekezdésében az "öt munkanapon" szövegrész helyébe a "nyolc napon" szöveg,
h) 30. § (3) bekezdésében az "5 éven belül" szövegrész helyébe a "tíz éven belül" szöveg
lép.
"191. § (1) Az e törvény alapján járó nyugellátásokat és baleseti ellátásokat - az Információs Hivatal kivételével - a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv állapítja meg.
(2) Az e törvény alapján járó nyugellátásokról és baleseti ellátásokról az Információs Hivatal tekintetében első fokon a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter által kijelölt szerv indokolt határozatban dönt. A határozat ellen a kézbesítéstől számított 15 napon belül a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszterhez fellebbezés nyújtható be. A polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter határozata ellen a kézbesítésétől számított 30 napon belül keresettel a bírósághoz lehet fordulni."
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben részletesen szabályozza:)
"k) - az Információs Hivatalra vonatkozó szabályok kivételével - a nyugellátások, baleseti ellátások megállapításának eljárási rendjét."
(2) A Hszt. 342. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Felhatalmazást kap a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter, hogy az Információs Hivatal tekintetében rendeletben állapítsa meg a nyugellátások, baleseti ellátások megállapításának részletes eljárási szabályait, továbbá kijelölje a nyugellátásokat, baleseti ellátásokat megállapító szervet vagy szerveket."
a) 202. § f) pontjában a "miniszter által kijelölt" szövegrész,
b) 342. § (2) bekezdés 16. pontja.
a) 7. § (5) bekezdésében az "állami adóhatóságot" szövegrész helyébe az "állami adóhatóságot, a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szervet" szöveg,
b) 18. § (2) bekezdésében, 18. § (4) bekezdésében, 19. § (5) bekezdésében az "adóhatóságot" szövegrész helyébe az "adóhatóságot, a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szervet" szöveg
lép.
a) 91. § (6) bekezdése,
b) 148. § (6) bekezdése.
(2) E törvény 1-15. §-a, 16. § (2) bekezdése és 17-25. §-a 2011. január 1-jén lép hatályba.
(3) Ez a törvény 2011. január 2-án hatályát veszti.
A törvényjavaslat legfontosabb célja a hosszú munkaviszonnyal rendelkező nők nyugdíjkedvezményének megteremtése, a nők kettős - családi és munkahelyi - szerepvállalásának, a családi helytállás mellett elért hosszú munkaviszonyának elismerése. A nyugdíjkedvezmény a fiatalabb korban megadott nyugdíjazási lehetőség révén elősegíti az érintett nők további családi szerepvállalását, ezáltal a fiatalabb gyermekes anyák munkaerő-piaci részvételi feltételei is javulhatnak.
A módosítások növelik a nyugdíjbiztosítási nyilvántartás megbízhatóságát, az adatok közlésével, kijavításával és ellenőrzésével kapcsolatos rendelkezések elősegítik a biztosítottak jogainak gyakorlását, az életpálya tervezését és a nyugdíjtudatosságot. Mivel az előző években nem történtek meg a szükséges előkészületek a korkedvezmény átalakítása terén, a törvényjavaslat meghosszabbítja a jelenleg használt munkaköri lista alkalmazhatóságát.
A javaslat megakadályozza, hogy a saját jogú nyugdíj mellett rövidebb ideig munkát vállalók befizetett nyugdíjjárulékai elvesszenek, és alkalmazhatóbbá, életszerűbbé teszi a rehabilitációs járadékra vonatkozó szabályokat.
A törvényjavaslat több rendelkezést érthetőbbé, áttekinthetőbbé, életszerűvé tesz, egyszerűsít és olcsóbbá tesz egyes eljárási cselekményeket. Ezt segíti, hogy a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat úgy módosítja a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) 13. § (2) bekezdését, hogy lehetővé teszi az általános eljárási szabályoktól való eltérést a társadalombiztosítási ellátásokkal kapcsolatos eljárásokban.
A kedvezményre jogosultak nyugdíjának összegét az általános szabályok szerint kell kiszámítani, vagyis a nyugdíjszámítás során már minden szolgálati időt figyelembe kell venni. A kedvezmény a nyugdíj csökkentése nélkül jár, a feltételnek eleget tevő jogosultak a hatályos nyugdíj-megállapítási szabályok szerinti teljes összegű öregségi nyugdíjat kapnak. A módosítás további kedvezményt jelent az érintett nők számára, a jelenlegi előrehozott, csökkentett összegű előrehozott nyugdíjkonstrukciók továbbra is igénybe vehetők.
A törvényjavaslat rögzíti azt a jelenleg hatályos rendelkezésekből is következő és alkalmazott szabályt is, miszerint ha a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj vagy a rehabilitációs járadék megszűnik, és később a jogosultnak ismételten saját jogú nyugdíjat állapítanak meg, a korábbi nyugdíj mellett végzett kereső tevékenységet nem szolgálati időként, hanem növelésre jogosító tényezőként kell figyelembe venni, a növelésre szerzett jogosultság így nem vész el.
A kivételes méltányosság gyakorlásával engedélyezett nyugellátás összege nem a nyugdíj összegének megállapítására vonatkozó szabályok alapján történik. Ezért a tervezet egyértelművé teszi, hogy nem befolyásolja a kivételes nyugellátás összegét a magán-nyugdíjpénztári tagság fennállása.
A Tny. 95. § (4) bekezdése értelmében a kivételes nyugellátás, a kivételes nyugellátásemelés és az egyszeri segély ügyében hozott határozattal szemben jogorvoslatnak nincs helye, a határozat kézbesítésének időpontjához jogkövetkezmény nem fűződik. Egyszerűsíti és olcsóbbá teszi az eljárást, ha ezekben az ügyekben csak egyszerűsített döntést kell hozni, és azokat nem kell hivatalos iratként kézbesíteni.
A Tny. új 102/A. §-a a Tny. - a törvényjavaslat 2. §-ával megállapított - 22/A. §-ához kapcsolódó átmeneti rendelkezés. Annak érdekében, hogy a saját jogú nyugdíj melletti kereső tevékenységgel szerzett nyugdíjnövelésre ne kelljen különböző időben hatályos jogszabályokat párhuzamosan alkalmazni, a javaslat minden korábbi szabály alapján történő jogszerzést 2010. december 31-ével lezár. Az emelésre a jogszerzéskor hatályos szabályokat kell alkalmazni. A jogosultság a hatályos szabályok szerint az emeléshez szükséges 365 nap elérése nélkül is érvényesíthetővé válik.
A Tny. új 102/B. §-a az eljárások egyszerűsítése érdekében elrendeli, hogy a törvényjavaslat 11. § -ával megállapított végrehajtási szabályt a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
A Tny. új 102/C. §-a a nyugdíjbiztosítási egyéni nyilvántartólapos adatszolgáltatáshoz (NYENYI) kapcsolódóan elrendeli, hogy az egyéni vállalkozók nyilvántartásában 2010-ben keletkezett, megváltozott adatokat az ONYF-nek át kell adni. Ezeket az adatokat az ONYF 2009 végéig folyamatosan megkapta.
A Tny. 97. §-a módosításának célja a nyugdíjak megállapításához elengedhetetlenül szükséges nyilvántartási rendszer megbízhatóságának növelése. A hatályos szabályok szerint jövő évtől a munkáltatóknak nem kell éves rendszerességgel adatot szolgáltatniuk a NYENYI keretében a nyugdíjbiztosítási szervek felé, az adatokat az ONYF az APEH-tól kapja meg. Sajnos azonban a végrehajtás feltételei jelenleg még nem adottak, az adatszolgáltatás nagy hibaaránnyal történik. A közvetlen adatszolgáltatás elmaradása végleges adatvesztést, a biztosítottak számára a nyugdíj összegében kimutatható veszteséget is okozhatna. A törvényjavaslat a nyugdíjak biztonságos, a valóságnak megfelelő adatbázison nyugvó megállapítása és a nyugdíjjogosultak érdekében két évvel meghosszabbítja a NYENYI alkalmazhatóságát, így annak keretében utoljára 2011-re vonatkozóan kell adatot szolgáltatni.
A törvényjavaslat 16. § (2) bekezdése az ügyfelekre és más hatóságokra irányadó határidők munkanap helyett naptári napokban történő megállapítását, a többi módosításhoz kötődő változtatásokat és pontosításokat tartalmaz.
Az Rjtv. új 32. §-a a módosítások alkalmazhatóságára ad átmeneti rendelkezéseket.
A többi rendelkezés az ügyfelekre és más hatóságokra irányadó határidők munkanap helyett naptári napokban történő megállapítását, valamint egy pontosítást tartalmaz.