adozona.hu
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló T/815. számú törvényjavaslat indokolása
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló T/815. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 85. § (1) bekezdése a következő p) ponttal egészül ki:
[85. § (1) Mentes az adó alól:]
"p) a víziközmű beruházást végző:
pa) víziközmű társulás
pb) természetes személyek, jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok és gazdálkodó szervezetek által létrehozott víziközmű társulat."
Ez a törvény 2011. január l-jén lép hatályba, rendelkezéseit az ezt követően keletkezett adófizetési kötelezettsé...
[85. § (1) Mentes az adó alól:]
"p) a víziközmű beruházást végző:
pa) víziközmű társulás
pb) természetes személyek, jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok és gazdálkodó szervezetek által létrehozott víziközmű társulat."
8. § (1) A települési önkormányzat feladata a helyi közszolgáltatások körében különösen: a településfejlesztés, a településrendezés, az épített és természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és vízelvezetés, csatornázás, köztemető fenntartása, a helyi közutak és közterületek fenntartása, a helyi közutakon, a helyi önkormányzat tulajdonában álló közforgalom elöl el nem zárt magánutakon, valamint tereken, parkokban és egyéb közterületeken közúti járművel történő várakozás (parkolás) biztosítása, helyi tömegközlekedés, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása; gondoskodás a helyi tűzvédelemről, közbiztonság helyi feladatairól; közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában; az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásáról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás; a közösségi tér biztosítása; közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása; a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének biztosítása; az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.
(5) A települési önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét, együttműködik e közösségekkel. A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatában határozza meg, mely önszerveződő közösségek képviselőit illeti meg tevékenységi körében tanácskozási jog a képviselő-testület és bizottsága ülésein.
A lakosság önszerveződő közösségei, a víziközmű társulatok az önkormányzatok - részben kötelezően ellátandó - feladatköreiből vállalják át az ivóvíz hálózat kiépítését, a vízrendezést és vízelvezetést, valamint a csatornázást. De míg a települési önkormányzatok ezen tevékenységük ellátása kapcsán jogosultak a beruházás kivitelezési költségeinek általános forgalmi adójának levonásba helyezésére, addig a víziközmű társulások, társulatok ezt csak az ÁFA-val terhelten tudják megvalósítani. Magyarország az Európai Unióhoz való csatlakozása idején vállalta, hogy 2010. évig az ország teljes területének 100%-án kiépíti az egészséges ivóvíz hálózatot, 90%-án pedig a csatorna hálózatot szennyvíztisztító berendezésekkel együtt. Ezen vállalás teljesítése érdekében indokolt lenne a lakosság önszerveződő közösségeinek segítése, oly módon, hogy azok legalább az önkormányzatokkal azonos feltételekkel tudják megvalósítani beruházásaikat.
A fenti közhasznú tevékenység ellátásának adómentessé tételére a 2006/112/EK. irányelv 132. cikk (1) bekezdés f) pontja alapján a tagállamoknak lehetőségük van.
Az adóalanynak az ellenőrizhetőség biztosítása érdekében ezzel párhuzamosan tételes nyilvántartást kell vezetnie az általa nyilvántartott követelésekről és annak adótartalmáról. Nem élhet az adóalany csökkentési jogosultságával, ha akár az ő, akár vevője adószámát az adóhatóság felfüggesztette vagy törölte. Az ilyen adóalanyok jellemzője, hogy elérhetetlenek, tevékenységük végzésének személyi és/vagy tárgyi feltételei nem állnak fenn, így az ő esetükben - a költségvetés bevételeinek védelme érdekében - indokolt a csökkentés tilalma. Részletre vásárlás vagy az ellenérték jogos visszatartása esetén arányos csökkentés helyett úgy kell eljárni, mintha a vevő fizetéskor először az adó összegét fizetné meg. Meg kell jegyezni, hogy a gyakorlatban a gazdasági élet szereplői eddig is jellemzően úgy jártak el, hogy részletre vétel esetén az első törlesztőrészlet vagy az önerő összege megegyezett a számlán feltüntetett adó összegével.
Az adómegállapítási időszakban csökkentésként elszámolt adó összegét az adóalany köteles a soron következő adómegállapítási időszakban előző időszakról hozott növelő tételként figyelembe venni.
Az adóalany nem korlátlanul élhet e csökkentési jogosultsággal. A törvényjavaslat az adófizetési kötelezettség keletkezéséhez (jellemzően a teljesítés időpontjához) valamint az esedékességhez (fizetési határidőhöz) igazítja a csökkentési jog alkalmazását. Az adóalany azonban továbbra is élhet csökkentési jogával, ha az ellenérték és így az adó meg nem fizetése vevő fizetési hajlandóságának elmaradása miatt következik be. Ennek bizonyítása azonban az adóalany felelőssége. A törvényjavaslat nem kívánja pontosan megnevezni, hogy az adóalany milyen módon bizonyítsa, hogy ő maga mindent megtett követelése behajtása érdekében, azt az államigazgatási irányítás egyéb eszközeivel javasolt szabályozni.
Amennyiben akár az adóalany, akár nem fizető vevője jogutód nélkül megszűnik, úgy - mivel az adó továbbiakban a jogutód nélkül megszűnőtől nem követelhető - a csökkentési jog megszűnik, az adót a költségvetés részére meg kell fizetni.
Nem független felek közt létrejött ügyletekre a csökkentés nem alkalmazható, mivel köztük a nem fizetés a személyi és/vagy gazdasági összefonódás révén nem valós probléma.