ca) jogi szolgáltatások,
cb) szállodai és éttermi szolgáltatások,
cc) szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások
esetében, ha a szolgáltatás értéke nem éri el a közösségi értékhatárt."
Ez a tör..." />

A közbeszerzésekről szóló 2003. CXXIX. törvény módosításáról szóló T/319. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény 243. § c) pontjának helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/E fejezet szerinti eljárást nem kell alkalmazni/
"c) a hivatalos közbeszerzési tanácsadói tevékenység, az átláthatósági biztos tevékenysége, valamint a 4. számú melléklet szerinti
ca) jogi szolgáltatások,
cb) szállodai és éttermi szolgáltatások,
cc) szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások
esetében, ha a szolgáltatás értéke nem éri el a közösségi értékhatárt."
Ez a tör...

A közbeszerzésekről szóló 2003. CXXIX. törvény módosításáról szóló T/319. számú törvényjavaslat indokolása
2010. évi ... törvény a közbeszerzésekről szóló 2003. CXXIX. törvény módosításáról
1. §
A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény 243. § c) pontjának helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/E fejezet szerinti eljárást nem kell alkalmazni/
"c) a hivatalos közbeszerzési tanácsadói tevékenység, az átláthatósági biztos tevékenysége, valamint a 4. számú melléklet szerinti
ca) jogi szolgáltatások,
cb) szállodai és éttermi szolgáltatások,
cc) szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások
esetében, ha a szolgáltatás értéke nem éri el a közösségi értékhatárt."
2. §
Ez a törvény a kihirdetést követő nyolcadik napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően megindított közbeszerzési eljárásokra kell alkalmazni.
Indokolás
A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvényt (továbbiakban: Kbt.) 2009. április 1-i hatállyal módosította a 2008. évi CVIII. törvény. Ezen törvénymódosítást megelőzően hatályos egyszerű eljárásban a Kbt. 296. § g) pontja alapján a Kbt. 4. sz. melléklete szerinti szolgáltatások, pl.: a szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások, valamint a szállodai és éttermi szolgáltatások kivételi körben szerepeltek, melynek alapján ezen szolgáltatások megrendelése esetén nettó 25 000 000 Ft-ig nem kellett közbeszerzési eljárást lefolytatni. Ezen szolgáltatások a 2009. április 1-i változással ismét a Kbt. tárgyi hatálya alá tartoznak.
A törvénymódosítást követően nettó 8 000 000 Ft feletti díjazású művészek fellépését megelőzően közbeszerzési eljárást kell lefolytatni. Ez azt jelenti, hogy csak abban az esetben léphet fel a művész, ha a közbeszerzési eljárást megnyeri. Ezt az eljárást abban az esetben is le kell folytatnia az Ajánlatkérőnek, ha kizárólag egy ajánlattevő tud ennek a kritériumnak megfelelni azzal a különbséggel, hogy nettó 8.000.000.- Ft - 12.000.000.- Ft között hirdetmény közzététele nélküli tárgyalásos eljárást kell lefolytatni, nettó 12.000.000.- Ft - 206 000 Euró (=53.012.225.- Ft) között azonban minden esetben nyílt eljárást.
Ez azt jelenti, hogy csak abban az esetben léphet(nek) fel a művészek/csoportok/együttesek, ha a közbeszerzési eljárást megnyeri(k).
A szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások megrendelése esetében az alábbi gyakorlati problémák merülnek fel.
A művészek többségét több promoter is ajánlja - a turnékat viszont általában egy cég szervezi: nem biztos, hogy az az ajánlattevő nyeri a közbeszerzési eljárást, aki szervezi a turnét;
- Amennyiben a promoter kerül ajánlattevői pozícióba, úgy a fellépő(ke)t alvállalkozónak, esetleg erőforrást biztosító szervezetnek kellene bevonnia;
- Előfordulhat, hogy a közbeszerzés eljárás túlzott adminisztratív terhei miatt a promoter nem kíván részt venni a közbeszerzési eljáráson vagy nem tud érvényes ajánlatot tenni (pl.: nincs nemleges adóigazolása stb.), így nincs érvényes ajánlat, tehát az eljárás eredménytelen lesz, a fellépés elmarad;
- A közbeszerzési eljárás lefolytatásához szükséges időt a Kbt.-ben rögzítették, a fellépők esetében azonban sokszor egy-két nap alatt kell döntenie a rendezvényszervező cégeknek. Valószínűleg úgy kell hirdetni egy adott rendezvényt, hogy a közbeszerzési eljárás még folyamatban van;
Külföldi előadókkal vagy azok külföldi képviselőivel szinte lehetetlen közbeszerzést lefolytatni, mert erősen életszerűtlen az, hogy a magyar közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően a közbeszerzési iratmintákat a fellépő maga vagy képviselője elkezdi töltögetni - inkább lemondja az előadást. Így egy magyar képviselővel kellene szerződést kötni, aki szintén nem biztos, hogy mindennek meg tud felelni és valószínűsíthetően drágább is lesz.
A törvénymódosítást követően nettó 8 000 000 Ft felett a szállodai és éttermi szolgáltatások megrendelését megelőzően is közbeszerzési eljárást kell lefolytatni. Tekintettel a Kbt. 40. § (2) bekezdése szerinti összeszámítási szabályra a rendezvényszervező cégek, mint ajánlatkérők esetében nem lehet rendezvényenként szétbontani ezen szolgáltatás megrendelését, így az összeszámított érték minden bizonnyal eléri a közbeszerzési értékhatárt.
A szállodai és éttermi szolgáltatások megrendelése esetében az alábbi gyakorlati problémák merülnek fel.
- A rendezvények időpontja és az igénybe vett szállás-étkezés mennyisége teljesen kiszámíthatatlan, így nagyon nehéz az igényelt szállás-étkezés minőségét (kollégium, panzió, szálloda - menza, étterem, catering) és a mennyiségét előre meghatározni;
- tekintettel arra, hogy a rendezvényszervezők a fellépők szállodai és éttermi igényeit képviselve ragaszkodnak saját elvárásaikhoz - e nélkül nem is vállalja a fellépést -, nem mindig lehetséges a közbeszerzés eljárás nyerteséhez "kényszeríteni" őket, ha másra tartanak igényt; nem lehet az összes rendezvényt közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződésekkel lefedni, hiszen amennyiben közbeszerzés eljárás lefolytatását követően kap felkérést az Ajánlatkérő egy újabb rendezvényre, amely során más jellegű szolgáltatásokat kell igénybe venni - az összeszámítási szabályra tekintettel - szintén ki kell írnia a közbeszerzést, a szolgáltatás nyújtása azonban határidőre a közbeszerzési eljárások lefolytatásához szükséges időtartam miatt lehetetlen; sportrendezvények esetében szintén kiszámíthatatlan a résztvevők száma, illetve igénye a kvalifikációs feltételek miatt;
- nemzetközi művészeti kiállítások lebonyolítása szintén lehetetlenné válik, hiszen a külföldi kiállítás szervező cégek valószínűleg nem tudnak, és nem is akarnak a magyar közbeszerzési törvény alapján ajánlatot tenni, hiszen ez a nemzetközi gyakorlattól teljesen idegen.
A fentebb ismertetett gyakorlati problémák miatt ilyen körben közbeszerzési eljárás lefolytatása teljesen életszerűtlen és kivitelezhetetlen, ezért javasoljuk az eddigi és bevált gyakorlat visszaállítását, mely szerint a szórakoztató, kulturális és sportszolgáltatások, valamint a szállodai és éttermi szolgáltatások általános egyszerű eljárásban kivételi körbe kerüljenek vissza.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.