adozona.hu
Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló T/11739. számú törvényjavaslat indokolása
Az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló T/11739. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés az Európai Unió intézményeiben foglalkoztatottak nyugdíjjogainak érvényesítése érdekében az alábbi törvényt alkotja:
E törvény alkalmazásában
a) uniós intézmény: az Európai Unió intézménye, valamint az Európai Közösségek tisztviselőinek személyzeti szabályzatáról és egyéb alkalmazottainak alkalmazási feltételeiről szóló, 1968. február 29-i 259/68/EGK, Euratom, ESZAK tanácsi rendeletben (a továbbiakban: SR.) meghatározott más olyan intézmény, amelynek uniós tisztviselője nyug...
a) uniós intézmény: az Európai Unió intézménye, valamint az Európai Közösségek tisztviselőinek személyzeti szabályzatáról és egyéb alkalmazottainak alkalmazási feltételeiről szóló, 1968. február 29-i 259/68/EGK, Euratom, ESZAK tanácsi rendeletben (a továbbiakban: SR.) meghatározott más olyan intézmény, amelynek uniós tisztviselője nyugdíj-biztosítási átutalásra vagy visszautalásra az SR. alapján jogosult,
b) uniós tisztviselő: az a személy, aki az SR.-ben foglaltak szerint uniós intézménnyel fennálló vagy korábban fennállt jogviszonya alapján nyugdíj-biztosítási átutalásra vagy visszautalásra jogosult,
c) túlélő hozzátartozó: az a személy, aki az elhunyt uniós tisztviselő után az SR. alapján nyugdíj-biztosítási átutalásra vagy visszautalásra jogosult,
d) nyugdíj-biztosítási átutalás: a Magyarországon levont, illetve befizetett, az öregségi, hozzátartozói kockázatra (a továbbiakban együtt: öregségi kockázat) vonatkozó valorizált járulékösszegeknek, illetve a magán-nyugdíjpénztári egyéni számlaegyenlegnek az SR. VIII. melléklete 11. cikkének (2) bekezdése szerinti átadása,
e) nyugdíj-biztosítási visszautalás: az uniós intézménynél szerzett nyugdíjjogosultság biztosításmatematikai egyenértékének az SR. VIII. melléklete 11. cikkének (1) bekezdése szerinti átadása a Nyugdíjbiztosítási Alapnak, illetve magyarországi magánnyugdíjpénztárnak,
f) járulékfizetési felső határ: a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 24. §-ának (2) bekezdése szerinti jövedelemhatár, illetve nem teljes év esetén annak arányosított összege,
g) az uniós intézmény által levont járulék: az uniós tisztviselő jövedelméből az uniós intézmény által az SR. alapján öregségi nyugdíj céljából levont és az uniós tisztviselő javára az uniós intézmény által az SR. alapján öregségi nyugdíj céljából befizetett összeg,
h) beszámított jövedelem: a nyugdíj-biztosítási visszautalás során a nyugdíjbiztosítási visszautalással érintett időre megállapított, a társadalombiztosítási nyugellátás és a magánnyugdíj szempontjából figyelembevételre kerülő jövedelem, amely alapján a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkeresetet és a magán-nyugdíjpénztári tagdíjat meg kell határozni.
a) az uniós tisztviselő részére a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) szerinti öregségi nyugdíjat vagy a rehabilitációs járadék kivételével a Tny. 6. § (4) bekezdése szerinti ellátást, vagy
b) az uniós tisztviselő után a Tny. szerinti hozzátartozói nyugellátást
állapítottak meg.
(2) A nyugdíj-biztosítási átutalásról hozott jogerős határozat akkor hajtható végre, ha
a) azzal szemben bírósági felülvizsgálatot nem kezdeményeztek, és a keresetindítási határidő letelt, vagy a bíróság azt jogerősen már elbírálta, továbbá
b) az uniós intézménynek az uniós tisztviselő, illetve túlélő hozzátartozójának elfogadó nyilatkozata alapján kiadott, nyugdíj-biztosítási átutalásra történő felhívása a nyugdíj-biztosítási átutalás során hatósági ügyekben eljáró szervhez megérkezett.
(3) A nyugdíj-biztosítási átutalást a Nyugdíjbiztosítási Alap, illetve az uniós tisztviselő magán-nyugdíjpénztári egyéni számlájának egyenlege tekintetében a magánnyugdíjpénztár terhére, forintban kell teljesíteni.
(4) Ha a nyugdíj-biztosítási átutalás megtörtént, nyugdíj-biztosítási visszautalás hiányában az uniós tisztviselő és utána más személy az (1) bekezdés szerinti ellátásra, valamint magán-nyugdíjpénztári szolgáltatásra a nyugdíj-biztosítási átutalással érintett időre nem jogosult.
(2) Ha az uniós tisztviselő korábban nyugdíj-biztosítási visszautalással élt, a nyugdíj-biztosítási visszautalással érintett időre a nyugdíj-biztosítási visszautalás összegét kell figyelembe venni.
(3) A nyugdíj-biztosítási átutalás összegét úgy kell meghatározni, hogy az (1)-(2) bekezdés szerint kiszámított éves összegeket évenként - kormányrendeletben meghatározott módon - valorizálni kell, majd a valorizált éves összegeket össze kell adni, és ehhez hozzá kell adni az uniós tisztviselő magán-nyugdíjpénztári egyéni számlájának - a nyugdíj-biztosítási átutalás teljesítésének az uniós intézmény felhívásában megjelölt időpontjában fennálló - egyenlegét, ha az uniós tisztviselő magánnyugdíjpénztár tagja vagy halálakor tagja volt.
(2) Ha az uniós tisztviselő korábban nyugdíj-biztosítási átutalással élt, a nyugdíjbiztosítási átutalással érintett időre a szolgálati időt úgy kell meghatározni, mintha a nyugdíj-biztosítási átutalásra nem került volna sor.
a) eléri a járulékfizetési felső határra számított nyugdíjjárulék (tagdíj) és nyugdíj-biztosítási járulék együttes összegét, a járulékfizetési felső határnak megfelelő összeget,
b) nem éri el a járulékfizetési felső határra számított nyugdíjjárulék (tagdíj) és nyugdíj-biztosítási járulék együttes összegét, az uniós intézmény által levont járulékból a nyugdíjjárulék (tagdíj) és a nyugdíj-biztosítási járulék törvényi mértéke alapján számított összeget
kell beszámított jövedelemként figyelembe venni.
(2) Ha az uniós tisztviselő korábban nyugdíj-biztosítási átutalással élt, a nyugdíjbiztosítási átutalással érintett időre a beszámított jövedelmet úgy kell meghatározni, mintha a nyugdíj-biztosítási átutalásra nem került volna sor.
a) a korábban nyugdíj-biztosítási átutalással nem érintett időre az uniós intézmény által levont járuléknak, illetve a (2) bekezdés szerinti esetben annak - a nyugdíjjárulék és a nyugdíj-biztosítási járulék, illetve a tagdíj törvényi mértéke alapján számított - arányos részének, de legfeljebb a járulékfizetési felső határra számított nyugdíjjárulék és nyugdíj-biztosítási járulék együttes összegének, és
b) a korábban nyugdíj-biztosítási átutalással érintett időre a Nyugdíjbiztosítási Alapból történt nyugdíj-biztosítási átutalás összegének, valamint
c) az a)-b) pont szerinti összegek hozamának
együttes összege illeti meg.
(2) Ha az uniós tisztviselő magánnyugdíjpénztár tagja vagy halálakor, illetve -ha korábban nyugdíj-biztosítási átutalással élt - a nyugdíj-biztosítási átutaláskor tagja volt, vagy a nyugdíj-biztosítási visszautalás időpontjában a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Mpt.) 3. §-ának (1) bekezdése alapján pályakezdőnek minősül, a magánnyugdíjpénztárt
a) a korábban nyugdíj-biztosítási átutalással nem érintett időre az uniós intézmény által levont járulék arányos részének, de legfeljebb a járulékfizetési felső határra számított tagdíj összegének, és
b) a korábban nyugdíj-biztosítási átutalással érintett időre a magánnyugdíjpénztárból történt nyugdíj-biztosítási átutalás összegének, valamint
c) az a)-b) pont szerinti összegek hozamának
együttes összege illeti meg.
(3) Ha a nyugdíj-biztosítási visszautalás összege magasabb, mint a Nyugdíjbiztosítási Alapot és a magánnyugdíjpénztárt megillető összeg, a fennmaradó összeget az uniós tisztviselőnek, illetve túlélő hozzátartozójának választása szerint
a) az általa megjelölt magánnyugdíjpénztárban vagy önkéntes nyugdíjpénztárban vezetett egyéni számlájára kell utalni, vagy
b) részére forintban, egy összegben vissza kell téríteni.
a) az uniós tisztviselő és túlélő hozzátartozójának természetes személyazonosító adatait, a lakóhelyére, tartózkodási helyére és magán-nyugdíjpénztári tagságára vonatkozó adatokat,
b) az uniós tisztviselő munkavégzésre irányuló jogviszonyaira, jövedelemmel, díjazással járó keresőtevékenységeire és egyéb nyugdíjjárulék-fizetéssel fedezett jogviszonyaira, foglalkoztatójára, szolgálati idejére, keresetére, jövedelmére, valamint a levont és befizetett járulékokra - ideértve az uniós intézmény által levont járulékot is - és ennek hozamaira vonatkozó adatokat,
c) nyugdíj-biztosítási átutalás esetén az uniós tisztviselő magán-nyugdíjpénztári egyenlegére vonatkozó adatokat,
d) az uniós tisztviselő és túlélő hozzátartozója közötti, a kérelem alapját jelentő hozzátartozói viszonyra vonatkozó adatokat,
e) a nyugdíj-biztosítási átutalás, illetve visszautalás összegére vonatkozó adatokat,
f) a 7. § (3) bekezdésében foglaltakra vonatkozó adatokat.
(2) A nyugdíj-biztosítási átutalás és visszautalás során a hatósági ügyekben eljáró szerv átadja
a) az uniós szervnek az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott, a nyugdíjbiztosítási átutalással, illetve visszautalással összefüggő adatokat, valamint nyugdíjbiztosítási átutalás esetén a nyugdíj-biztosítási átutalás összegére vonatkozó adatokat,
b) a magánnyugdíjpénztárnak az (1) bekezdés a)-b) és d)-f pontjában meghatározott, a nyugdíj-biztosítási átutalással, illetve visszautalással összefüggő adatokat.
(3) A magánnyugdíjpénztár - a nyugdíj-biztosítási átutalással és visszautalással kapcsolatos feladatainak teljesítése céljából - kezelheti a (2) bekezdés b) pontja alapján átvett adatokat, valamint az uniós tisztviselő és túlélő hozzátartozójának az Mpt.-ben meghatározott, a nyugdíj-biztosítási átutalással, illetve visszautalással összefüggő egyéb adatait. A magánnyugdíjpénztár a nyugdíj-biztosítási átutalás és visszautalás során a hatósági ügyekben eljáró szervnek átadja az uniós tisztviselő és túlélő hozzátartozójának magán-nyugdíjpénztári tagságára vonatkozó adatokat, továbbá nyugdíj-biztosítási átutalás esetén az uniós tisztviselő magán-nyugdíjpénztári egyenlegére vonatkozó adatokat.
(4) A nyugdíj-biztosítási átutalás és visszautalás során a hatósági ügyekben eljáró szerv adatkezelésére egyebekben a Tny. rendelkezéseit, a magánnyugdíjpénztár adatkezelésére egyebekben az Mpt. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(2) Azt a személyt, akinek a nyugdíj-biztosítási visszautaláshoz való joga 2004. május 1-je és e törvény hatálybalépése között nyílt meg, e jog megnyílásától a visszautalás időpontjáig terjedő időre - a központi költségvetés terhére - hozamjóváírás illeti meg. A 7. § (1) bekezdése szerinti összeg meghatározása során a hozam nem vehető figyelembe.
(3) Ha a hozamjóváírásra jogosult személynek a nyugdíj-biztosítási visszautaláshoz való jog megnyílása és e törvény hatálybalépése közötti időponttól kezdődően Magyarországon nyugellátást állapítottak meg, azt kérelmére a nyugdíjbiztosítási visszautalás során elismert szolgálati idő és a beszámított kereset alapján újra meg kell állapítani, és a különbözetet visszamenőlegesen, az évenkénti emelésekkel növelt összegben ki kell fizetni, feltéve, hogy az így kiszámított nyugellátása a korábban megállapított nyugellátásánál magasabb összegű.
(4) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy
a) a valorizációs szorzószámokat a Központi Statisztikai Hivatal által utoljára közzétett adatok alapulvételével minden év márciusában,
b) a nyugdíj-biztosítási átutalás során az egyes években figyelembe vehető, öregségi kockázatra vonatkozó járulékmértékeket, valamint a nyugdíj-biztosítási átutalás összegének meghatározásával kapcsolatos egyéb részletes szabályokat,
c) a nyugdíj-biztosítási átutalás és visszautalás részletes eljárási szabályait, valamint a nyugdíj-biztosítási átutalás és visszautalás során a hatósági ügyekben eljáró szervek kijelölését,
d) a (2) bekezdés szerinti hozamjóváírás részletes szabályait
rendeletben állapítsa meg.
a) 4. §-a (2) bekezdésének első mondatában az "egyéb kiadásra használható fel" szövegrész helyébe az "egyéb kiadásra - ideértve a külön törvény szerinti nyugdíjbiztosítási átutalás során a Nyugdíjbiztosítási Alapot terhelő összeg fedezetét - használható fel" szöveg,
b) 4. §-a (3) bekezdésének g) pontjában a "bevételként elszámolt összeg" szövegrész helyébe a "bevételként elszámolt összeg és a külön törvény szerinti nyugdíj-biztosítási visszautalás során a Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető összeg" szöveg
lép.
[A jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni a következő bevételeket: j) azt az összeget, amelyet]
"jf) az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi ... törvény 7. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelelően a magánnyugdíjpénztár, illetve az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár a tag egyéni számláján jóváír;"
[Egyéb jövedelem különösen]
"b) a magánszemély által az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi ... törvény 7. § (3) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelően megszerzett bevétel,"
[Keresetként, jövedelemként kell figyelembe venni:]
"d) az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló törvény alapján meghatározott beszámított jövedelmet, ha a Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető összeget a Nyugdíjbiztosítási Alapnak átutalták,"
[Szolgálati időként kell továbbá figyelembe venni]
"j) az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló törvény alapján a nyugdíj-biztosítási visszautalás során elismert szolgálati időt, ha a Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető összeget a Nyugdíjbiztosítási Alapnak átutalták."
"(8) A pénztártagsági jogviszony létrejön az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi ... törvény 1. §-ának e) pontjában meghatározott nyugdíj-biztosítási visszautalás esetén a természetes személy által választott magánnyugdíjpénztárral, amennyiben az uniós tisztviselő pénztártagsági jogviszonya korábban - a 23. § (1) bekezdésének k) pontjában foglaltak szerint - szűnt meg. Ebben az esetben a tagsági jogviszony megszűnésére, illetve e bekezdés szerinti létrejöttére a 24. § (3) bekezdésében, valamint a 89. § (4) bekezdésében meghatározott jogkövetkezményeket nem kell alkalmazni."
[A tagsági jogviszony kezdő időpontja,]
"c) a 3. § (8) bekezdésében foglaltak szerint keletkező pénztártagsági jogviszony esetén a magyarországi magánnyugdíjpénztárral létesített első pénztártagsági jogviszony kezdő időpontja azzal, hogy a tagsági jogviszony időtartamának meghatározása során a nyugdíj-biztosítási átutalás és a nyugdíj-biztosítási visszautalás között eltelt időtartamot is figyelembe kell venni."
[A pénztártag tagsági jogviszonya]
"k) az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi ... törvény 1. §-ának d) pontjában meghatározott nyugdíj-biztosítási átutalás esetén a nyugdíj-biztosítási átutalás teljesítésének az uniós intézmény felhívásában megjelölt időpontjában"
[szűnik meg.]
"62/B. § A 62/A. §-ban meghatározott jóváírási mérték számítása során a pénztár az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi . törvény 7. § (3) bekezdésének a) pontjában meghatározott összeget nem veheti figyelembe, annak teljes összegét a fedezeti tartalék javára kell jóváírni."
[Nem kell megfizetni a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulást a következő jogcímeken keletkező jövedelmek után:]
"h) a magánszemély által az Európai Unió tisztviselőinek és más alkalmazottainak nyugdíj-biztosítási átutalásáról és visszautalásáról szóló 2010. évi ... törvény 7. § (3) bekezdésének b) pontjában foglaltaknak megfelelően megszerzett bevétel."
Aki nyugellátásban részesül, nem élhet ezzel a lehetőséggel, mivel számára már magyar nyugellátást megállapítottak, kifizetése megkezdődött, arról lemondani nem lehet. Amennyiben az SR. alapján önálló nyugdíjra nem lesz jogosult, az európai uniós intézményeknél megszerzett nyugdíjjogosultság visszautalása kérhető a hazai rendszerbe, a visszautalt összeg alapján magasabb összegű magyar nyugellátást, magán-nyugdíjpénztári járadékot állapítanak meg számára.
A nyugdíj-biztosítási átutalásról hozott határozattal szemben jogorvoslati jog gyakorolható, a határozat végrehajthatóságára az európai uniós szabályokkal és gyakorlattal összhangban a törvényjavaslat különös rendelkezéseket tartalmaz. Ha a határozat végrehajthatóvá válik, és a nyugdíj-biztosítási átutalásra sor került, az átutalással érintett időszakokkal és ellátásokkal kapcsolatban az érintett magyar nyugdíjjogosultsága megszűnik.
Az átutalás forintban történik, az uniós szabályok alapján ezen összeget a Bizottság által a költségvetés végrehajtása érdekében havonta meghatározott átváltási árfolyam alapján, az átutalás regisztrálásának havában érvényes árfolyamon kell euróra váltania az illetékes közösségi intézménynek.
Az Európai Unió valamely intézményében töltött szolgálati idő alapján a visszautalt összeg a hazai, kötelező nyugdíj-biztosítási rendszerben járulékfizetési időszakot alapoz meg. Az egykori biztosított esetében pedig azt az állapotot kell visszaállítani, mintha az Európai Unióban töltött szolgálati idő alatt a hazai kötelező rendszerben lett volna biztosítva.
Nyugdíj-biztosítási visszautalás esetén a szolgálati idő meghatározása az uniós intézmény igazolása alapján történik. Amennyiben a levont járulék és az igazolt szolgálati idő alapján az állapítható meg, hogy a hazai szabályok szerint az egy hónapra eső járulékösszeg - magánnyugdíj-pénztártag esetén a tagdíj - kevesebb az adott évben a minimálbér után fizetendő járulékösszegnél, a szolgálati időt arányosan csökkentve kell megállapítani, így a szolgálati idő az uniós intézmény által igazolt időnél rövidebb is lehet. Ha a tisztviselő az SR. alapján kezdte az aktív pályáját, az Európai Unió valamely intézményénél már szerzett szolgálati időt, és ennek visszautalását kérte korábban a magyar nyugdíjrendszerbe, az ezen időszakra vonatkozó szolgálati időt akkor is úgy kell kiszámítani, mintha az érintett, a magyar rendszerben maradt volna biztosított. A nyugdíjbiztosítási visszautalásról hozott határozattal szemben jogorvoslati jog gyakorolható, a határozat végrehajthatóságára az európai uniós szabályokkal és gyakorlattal összhangban a törvényjavaslat különös rendelkezést tartalmaz.
Ha a tisztviselő az SR. alapján korábban már kért visszautalást a magyar nyugdíjrendszerbe, az erre az időszakra vonatkozó átlagkeresetet úgy kell kiszámítani, mintha az érintett a magyar rendszerben maradt volna biztosított.
A hazai szabályok szerinti járulékfizetési felső határt meghaladó maradványösszeget az érintett részére, választása szerint, vagy magán-nyugdíjpénztári, önkéntes nyugdíjpénztári befizetésként kell átutalni, vagy egy összegben ki kell fizetni.
A törvényjavaslat 10. §-a az unió jogának való megfelelést mutatatja.