adozona.hu
T/3213. számú törvényjavaslat indokolása - a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény
T/3213. számú törvényjavaslat indokolása - a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 1991. évi LXXXII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A hatályos gépjárműadót az 1/1966. (I. 12.) Korm. rendeletben foglalt felhatalmazás alapján kiadott, időközben többször módosított 1/1981. (I. 19.) PM. rendelet szabályozza.
E szabályozás nincs összhangban az állami pénzügyekről, valamint a jogalkotásról szóló törvény követelményeivel, miszerint adókat törvényben kell szabályozni.
Míg az adórendszernek a legutóbbi időkig csaknem minden eleme felülvizsgálatra és megújításra került, addig a gépjárműadót mind a központi adók 1988. évi reformja...
E szabályozás nincs összhangban az állami pénzügyekről, valamint a jogalkotásról szóló törvény követelményeivel, miszerint adókat törvényben kell szabályozni.
Míg az adórendszernek a legutóbbi időkig csaknem minden eleme felülvizsgálatra és megújításra került, addig a gépjárműadót mind a központi adók 1988. évi reformja, mind a helyi adórendszer 1991. január 1-jei hatályba léptetése érintetlenül hagyta.
A mai gépjárműadó a keletkezése idejének társadalmi-gazdasági viszonyait tükrözi. Rendelkezéseiben egyaránt fellelhetők a vagyonadóztatási, az energiatakarékosságra ösztönző, valamint az üzemanyagárakban kifejezésre jutó különböző kompenzációs törekvések. Ezek közül - a gazdasági környezet gyökeres változása következtében - ma már szinte egyiknek sem tud igazán megfelelni.
A hatályos szabályozás kifejezetten büntető jellegű, minthogy az üzemeltetett gépjárműveknek csak egy töredékét, mintegy 10%-át vonja hatókörébe, a többi alanyi vagy tárgyi mentességben részesül.
Nem érvényesül a szektor- és versenysemlegesség elve. A gazdálkodó szervezetek többsége nem adózik a birtokában tartott személy- és haszongépjárművek után, ugyanakkor szinte az adóteher egésze - indokolatlan belső aránytalansággal - terheli a lakosságot. (Közismert, hogy bizonyos üzemanyag-árszabályozásból eredő különbségeket kiegyenlítő célokat követve, nagyságrenddel nagyobb az adóterhe a dízelüzemű gépjárműnek, mint a benzinüzeműnek.)
A fentiekből következik, hogy nemcsak a szabályozás szintje miatt, hanem a motorizációs terhek arányosabb elosztása, az így keletkező bevételek gyarapítása és célszerű felhasználása érdekében sem halasztható egy új típusú gépjárműadó törvényi szabályozása.
A gépjárműadóról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) a közutak használatához kapcsolódó, céljelleggel funkcionáló adó bevezetését indítványozza. Ennek a nem kizárólagos, de domináló célnak megfelelően az adó alapját - a belföldi gépjárműveknél eddigiekben alkalmazott lökettérfogat helyett - a gépjármű (pótkocsi) forgalmi engedélyében feltüntetett súlya (saját tömege) képezi.
A Javaslat a motorizáció következtében felmerülő társadalmi többletkiadások (út-, hídépítés, fenntartás, környezetvédelem, közlekedésszervezés és igazgatás stb.) részleges ellentételezéséhez úgy teremt forrást, hogy
- azzal az Alkotmányban megfogalmazott arányos teherviselés valósul meg,
- a jelenleginél kisebb lesz az egy adótárgy fajlagos adóterhe,
- az adókötelezettség általánossá válása - mértéktartó adóterhelés mellett is - számottevő bevételhez juttatja a központi, illetőleg az önkormányzati költségvetést.
A javasolt szabályozás - követve az adózás általánossá tételének követelményeit és az így megvalósuló arányos teherviselés elvét - adómentességet szűk körben állapít meg. Így pl. mentesíti az adó alól az azt beszedő és abból részesülő önkormányzatokat, a közcélú feladatokat ellátó intézményeket (költségvetési szervek, egyházak), az adóztatás gazdaságosságát mérlegelve a 250 cm3 lökettérfogatot el nem érő motorkerékpárokat, és szociális megfontolásból a mozgáskorlátozottakat. A szűkkörű mentesítés megfelel a költségvetési követelmények mellett a méltányosságnak, egyúttal kifejezésre juttatja a közteherviselés általános kötelezettségét.
Az új típusú gépjárműadó a jelenlegi adózók terheit általában érzékelhető nagyságrenddel csökkenti, ugyanakkor az adózás általánossá tétele miatt a mai szabályok alapján mentességet élvezők terhei növekednek.
A Javaslat szerint az új gépjárműadó a helyi adóktól elkülönítve funkcionáló központi adó. Az adóbevétel megosztásáról az állami költségvetésről szóló törvény rendelkezik az adót beszedő települési önkormányzat és a központi költségvetés között, ez utóbbi tekintetében ugyancsak az állami költségvetési törvény részletezi annak további felosztását.
Az adóhatósági feladatok ellátása - az eddig bevált gyakorlatot szem előtt tartva - a belföldi gépjárművek esetében a települési önkormányzati adóhatóság (jegyző), a külföldi gépjárművek esetében a vámhivatal hatáskörébe kerül.
A belföldi és külföldi gépjárművek adóztatásának eltérő feltételeit és követelményrendszerét követve tagozódik a Javaslat négy fő részre, amit egységbe foglalnak az általános rendelkezések mellett az értelmező, átmeneti és hatályba léptető rendelkezések.
Adó terheli a Javaslat szerint a pótkocsit és a félpótkocsit, amely az előbbiek szerint gépjárműnek minősülő jármű által történő vontatásra készült (teherszállításra, kempingezésre szolgáló, továbbá lakókocsi, műhelykocsi stb.).
Az adózási kötelezettség csak arra a járműre vonatkozik - a törvényben meghatározott egyéb feltételek mellett -, amelyet rendszámmal és forgalmi engedéllyel láttak el. Az erre vonatkozó külön jogszabály [a közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatásáról szóló 20/1990. (VIII. 6.) BM r.] szerint a segédmotoros kerékpár nem minősül gépjárműnek, így nem kap rendszámot; továbbá az olyan két vagy háromkerekű jármű és négykerekű betegszállító kocsi sem, amelynél a hajtómotor hengerűrtartalma az 50 cm3-t nem haladja meg, sík úton önerejéből 40 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, és a vezetőn kívül más személy szállítására nem alkalmas. Ugyancsak nem kap rendszámot a trolibusz sem. Így ezeket a járműveket a Javaslat nem vonja gépjárműadó alá, mert az adó tárgyát meghatározó alapfeltételek egyike vagy másika, avagy mindegyike hiányzik.
Ugyanezen okból nem tárgya a gépjárműadónak az a jármű, amely egyébként megfelel az adózási kötelezettség kívánalmainak, azonban bármi okból - azaz akár az adó alanyának, akár az arra illetékes hatóságnak a kezdeményezésére - a rendszámát és/vagy a forgalmi engedélyét bevonták, visszaadták. Ez utóbbi időszakos adómentességét is rendezi a Javaslat.
A gépjármű jellegéből következik, hogy használata közben országhatárokat lépnek át vele. Ezért a Javaslat kifejezésre juttatja, hogy nemcsak a belföldi, hanem a Magyar Köztársaság területén közlekedő, külföldön nyilvántartott gépjárműveket is általában gépjárműadó terheli. Ez - különösen a teherfuvarozás területén - megfelel az általános európai gyakorlatnak.
A belföldön nyilvántartott gépjárművet terhelő adó megállapításának és beszerzésének feltételei eltérnek a külföldön nyilvántartott gépjárművet terhelő adó megállapításának és beszedésének követelményeitől. Ezért a Javaslat külön tárgyalja II. fejezetében a belföldi és III. fejezetében a külföldi gépjárműre vonatkozó szabályokat.
A korábbi forgalmi engedélyekben az akkor hatályos szabály alapján "üzembentartót" is feltüntettek, ezért a Javaslat szerint ilyen bejegyzés esetén az adókötelezettség az üzembentartót terheli.
A fentiek alapján a forgalmi engedélyben feltüntetett tulajdonost vagy üzembentartót terheli az adókötelezettség akkor is, ha a tulajdonjogot átruházták ugyan, azonban ezt a tényt a forgalmi engedélyben nem vezették át.
A gépjármű jellegéből következik, hogy a tulajdonjoga gyakrabban cserél gazdát. Amíg ez be nem következik, a Javaslat szerint az adót az köteles megfizetni, aki a forgalmi engedélyben tulajdonosként szerepel. Ha év közben a tulajdonos személye megváltozik, a Javaslat szerint az évi adóteher hónapokra való bontásával a tulajdonosváltozást követő hónap 1. napjától az új tulajdonos lesz az adóalany.
A tulajdonosváltozás időpontját a forgalmi engedélybe a rendőrhatóság bejegyzi. Előfordulhat azonban, hogy a felek mulasztása következtében a forgalmi engedélybe történő bejegyzés késik, illetve elmarad. Ebben az esetben a Javaslat a változás időpontja tekintetében a változás alapjául szolgáló szerződést tekinti irányadónak, amennyiben ez az okirat megfelel a szerződés tartalmi és alaki követelményeinek. Ha a szerződésből egyértelműen nem állapítható meg az eladó és a vevő személyi adata, személyi igazolványának a száma, lakcíme, valamint a gépjármű forgalmi engedélyének azok az adatai, amelyek a gépjárműadó megállapításának alapjául szolgálnak, továbbra is a forgalmi engedélyben szereplő tulajdonos az adóalany.
Külön tárgyalja a Javaslat a határozott időtartamra szóló, ideiglenes forgalmi engedéllyel forgalomba helyezett gépjárművek adókötelezettségét, amelyekre célszerű az általánostól eltérő módszert alkalmazni. Az adókötelezettség ez esetben az ideiglenes forgalmi engedély kiadásának napján kezdődik.
Előfordul, hogy a gépjármű tulajdonjogát egyrészt alanyi adómentes, másrészt nem adómentes személy (szerv) között ruházzák át. Ilyen esetben a gépjárművet nem terheli adó arra az időszakra (hónapokra), amíg az adómentes személy (szerv) tulajdonában volt a gépjármű, viszont beáll az adófizetési kötelezettség, amikor az adó alól nem mentes személy (szerv) tulajdonába került.
Az ideiglenes forgalmi engedéllyel forgalomba helyezett gépjármű adókötelezettsége az engedély lejártával szűnik meg. Ekkor vagy határidő nélküli forgalmi engedélyt kap a gépjármű és új adókötelezettség keletkezik, vagy ki kell vonni a gépjárművet a forgalomból.
A gépjárműadót a társadalmi közkiadásokhoz való arányos hozzájárulás mellett elsődlegesen az úthasználat indokolja. Ezért szüneteltetni kell az adófizetési kötelezettséget arra az időre, amíg a gépjármű a használt gépjárművek forgalmazásával foglalkozó vállalkozó birtokában van és így a forgalomban rendeltetésszerűen nem vesz részt. Erre az időre nem indokolt a forgalmazót sem adófizetésre kötelezni, mert nála a gépjármű üzleti forgalom tárgya. A Javaslat ennek megfelelően szünetelteti az adófizetési kötelezettséget, illetőleg erre az időszakra végleges adómentességet biztosít.
Ugyancsak indokolt (méltányos) szüneteltetni, illetőleg végleg mentesíteni a gépjárművet az adó alól arra az időre, amely alatt a gépjármű jogellenesen - lopás vagy más bűncselekmény elkövetésével - került ki a tulajdonos birtokából.
Az említett esetekben a törvényben garantált szünetelés, illetőleg adómentesség érvényesítéséhez szükség van az adóalany kérelmére, mert az adóhatóság így szerez tudomást a feltételek beálltáról.
Alanyi jogon adómentesek azok a gépjárművek:
a) amelyek a költségvetési szerv (központi és helyi önkormányzati költségvetési szervek, valamint a Társadalombiztosítási Alap kezelője), az egyház tulajdonában vannak. A Javaslat alkalmazásában központi költségvetési szervek azok a központi szervek, amelyeknek az állami költségvetésben önálló fejezetük van és az ezek felügyelete alatt működő költségvetési szervek. Helyi önkormányzati költségvetési szervek a polgármesteri hivatal, a körjegyzőség, az intézményt irányító társulás, a hatósági igazgatási társulás, a megyei önkormányzat és az ezek felügyelete alatt működő költségvetési szervek. Az adómentesség tehát a települési önkormányzat mellett kiterjed a megyei önkormányzat tulajdonában lévő gépjárműre is. Az egyház fogalmát a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló törvénnyel azonosan használja a Javaslat.
b) amelyek a társadalmi szervezet, vagy alapítvány tulajdonában vannak, ha a tulajdonosnak a megelőző évben jövedelem (nyereség) adófizetési kötelezettsége nem keletkezett.
A települési önkormányzatok adómentességét az indokolja, hogy az adótörvény végrehajtásának címzettjei, s egyúttal részesei az adóbevételnek. Egyébként az adómentességben részesülők közös jellemzője, hogy feladatuk közcélú, amelynek ellátása részben vagy egészben költségvetési támogatásra (hozzájárulásra) épül.
Céltól függően adómentes:
a) az a gépjármű, amely a helyi és a helyközi tömegközlekedés lebonyolítására szolgál.
Az adómentesség enyhíti a tömegközlekedés fenntartásával, illetőleg fejlesztésével járó pénzügyi gondokat; egyben kizárja a gépjárműadó bevezetése címén a díjtétel emelését. A mentesség - céljellegének megfelelően - arra az esetre is vonatkozik, ha az autóbuszt nem az üzemeltető tulajdona, de erre a célra szolgál.
b) kérelemre az a gépjármű, amely a mozgáskorlátozott gépjárműtulajdonos, vagy más gépjárműtulajdonos által a saját háztartásában ellátott mozgáskorlátozott személynek a helyváltoztatásához szükséges.
A mozgáskorlátozottságot az eddigi gyakorlatnak megfelelően a Népjóléti Minisztérium által kijelölt orvosszakértői szerv igazolja. Ilyen igazolás birtokában is csak akkor adómentes a gépjármű, ha a mozgáskorlátozott személy hivatásszerű tevékenysége ellátásához (pl. munkába járáshoz) vagy oktatási intézménybe, illetve orvosi kezelésre történő rendszeres szállításához szükséges. Ha a mozgáskorlátozottnak és a háztartásában élő, őt szállító személynek is van gépjárműve, akkor a kettő közül csak az egyik gépjárműre alkalmazható a mentességi szabály,
c) kérelemre az a 30 évnél idősebb gépjármű, amelynek ipartörténeti szempontból muzeális jellegét a Magyar Autóklub igazolja,
d) tulajdonosára tekintet nélkül az a gépjármű, amely kizárólag kommunális célra használható,
e) a mezőgazdasági vontató, mivel rendeltetésszerű használata során közutat többnyire csak korlátozottan vesz igénybe.
A b)-c) alattiaknál azért szükséges a kérelmet az adómentesség feltételéül szabni, mert az adóhatóság ebből ismeri meg az adómentességre vonatkozó igényt, illetőleg tudja vizsgálni a jogosultságot.
Tárgyi adómentes:
a) a 250 cm3 lökettérfogat alatti hajtómotorral rendelkező motorkerékpár, mert súlyhoz köthető alacsony évi adótétel esetén a kezelésével és beszedésével felmerülő költség magasabb, mint az elérhető bevétel. A nagyobb motorkerékpárok azonban súlyuknál és sebességüknél fogva jobban igénybe veszik a közutat, ezért indokolt az adóztatás költségeivel arányos tételes adóztatásuk,
b) a 30 napot meg nem haladó időtartamra szóló ideiglenes forgalmi engedéllyel rendelkező gépjármű, mivel a néhány napra eső adó az adóztatás költségét sem fedezné. A 30 napnál hosszabb időtartamra szóló ideiglenes engedély esetében pedig az általános szabályok szerint kell az adót megfizetni,
c) a gépjármű nemzetközi egyezményben meghatározott esetben. Ezt általában a diplomáciai képviseletek, a diplomaták belföldi rendszámú gépjárművei, vagy külföldi kereskedelmi képviseletek, sajtóügynökségek gépjárművei számára az egyezmények vagy a viszonosság biztosítja.
A Javaslat külön nem rendelkezik a KRESZ szerinti lassú gépjárművek adómentességéről, mivel ezeket a gépjárműveket rendszámmal nem látják el, így az 1. § értelmében nem képezik a gépjárműadó tárgyát.
A Javaslat megfelelően rendezi azt az esetet is, amikor a tulajdonosnak csupán a forgalmi engedélybe bejegyzett lakóhelye, székhelye, illetőleg a telephelye változik meg. Ebben az esetben az adóztatási feladatokat - az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében - a változtatást követő év első napjától látja el az új lakóhely, székhely, illetőleg telephely adóhatósága.
A Javaslat az adó jellegének megfelelő sajátos szabályként teszi lehetővé a jelentős összegű (egyévi adótételt meghaladó) adótartozás esetén a gépjárműnek a forgalomból történő kivonását is. Ez azonban nem helyettesíti, illetőleg zárja ki az adózással kapcsolatos mulasztás Ar.-ben meghatározott jogkövetkezményeinek alkalmazását.
A Javaslat a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően adómentességet biztosít bizonyos egyezmények vagy viszonosság alapján. Ilyen eset pl. a külföldi államfő látogatása esetében használt külföldi rendszámú gépjármű, a külföldi kommunikációs szervek járművei stb.
A törvényben használt fogalmak értelmezése nem terjed ki a közismert fogalmak definiálására, csakúgy mint az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott és a gépjárműadóban is változtatás nélkül használható fogalmak ismételt (párhuzamos) meghatározására. Minthogy az adózás rendjéről szóló törvény egyértelműen rendelkezik arról, hogy ha törvény másként nem rendelkezik, akkor az adóról szóló jogszabályokban e törvény rendelkezései az irányadóak, ezért indokolatlanná vált a gépjárműadóban használt olyan lényeges fogalom ismételt definiálása, mint például a vállalkozó.
Az érintett adóalanyok tehermentesítése érdekében a Javaslat az egészségi állapotra tekintettel kapott adómentesség e törvényjavaslat szerinti elbírálásához újabb orvosi igazolás beszerzését nem írja elő, azonban a törvényben előírt egyéb feltétel fennállását igazolni kell. A hivatásszerű tevékenység jellegének, folytatása helyének igazolására közokirat (vállalkozó esetében például a vállalkozói igazolvány), munkáltatói igazolás szolgál. Ezek hiányában az adóalany nyilatkozata alapján az adóhatóság a tényállás tisztázási kötelezettsége keretében dönt a jogosultság kérdésében.
Az oktatási intézménybe, illetőleg orvosi kezelésre történő rendszeres szállítás szükségességét az intézmény, illetőleg a kezelő orvos igazolja.
A törvényben meghatározott feltételek esetén a muzeális jellegű gépjárművek korábbi adómentessége nem szűnik meg.
Az ügyintézés folyamatossága érdekében rendelkezik a Javaslat a vámhivatalok által a törvény hatálybalépése előtt megállapított adóhátralék beszedéséről, illetőleg túlfizetés elszámolásáról.
Az új gépjárműadó törvény hatályba lépésével egyidejűleg a Javaslat rendelkezik a helyi adókról szóló törvény anyagi érdekeltségre vonatkozó rendelkezésének a módosításáról. Lehetővé teszi, hogy az önkormányzat ne csak a helyi adókra és az önkormányzati illetékekre, hanem az ügykörébe tartozó más adókra, azaz a Javaslat tárgyát képező gépjárműadóra is szabályozhassa rendeletében az anyagi érdekeltség feltételeit.
A valós anyagi érdekeltség biztosítása érdekében, a települési önkormányzat az adók tekintetében a saját bevételét képező összeg terhére állapíthat meg anyagi ösztönzést.
A belföldi rendszámú gépjárművek adójának célszerű és egyöntetű önkormányzati kezelése, valamint a központilag előállított nyomtatványok rendszeresítése érdekében kívánatos, hogy a pénzügyminiszter felhatalmazást kapjon annak szabályozására.
Ilyen felhatalmazást nem igényel az irányítása alá tartozó vámhivatalok adókezelési szabályainak megállapítása.
A muzeális gépjárművek adómentessége kivételével hatályukat vesztik a korábban engedélyezett adómérséklések és adómentességek.