adozona.hu
Társasági törvény, cégtörvény 2006-2009 (demo)
Társasági törvény, cégtörvény 2006-2009 (demo)
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Jegyzet: a (4) bekezdés szövege módosítva a 2007. évi LXI. törvény 29. § (3) bekezdés d) pontja alapján.
Az (1) bekezdés egyértelműen rendezi a gazdasági társaságok létesítő okiratát. Az alapkategória a társasági szerződés. A jövőben valamennyi részvénytársaság alapszabályon alapul, amelyet nyilvános részvénytársaság esetén az alakuló közgyűlés, zártkörűen működő részvénytársaság esetén az alapítók fogadnak el. Végül valamennyi egyszemélyes társaságnál alapvető okiratot állítanak ki. Maga ...
Jegyzet: a (4) bekezdés szövege módosítva a 2007. évi LXI. törvény 29. § (3) bekezdés d) pontja alapján.
Az (1) bekezdés egyértelműen rendezi a gazdasági társaságok létesítő okiratát. Az alapkategória a társasági szerződés. A jövőben valamennyi részvénytársaság alapszabályon alapul, amelyet nyilvános részvénytársaság esetén az alakuló közgyűlés, zártkörűen működő részvénytársaság esetén az alapítók fogadnak el. Végül valamennyi egyszemélyes társaságnál alapvető okiratot állítanak ki. Maga a Gt. a 11. §-t követően általános részében mindig csak a társasági szerződésről beszél, ezen azonban törvény eltérő rendelkezése hiányában az alapszabályt és az alapító okiratot is érteni kell.
A társasági szerződés aláírására, minősített alakiságaira (pl. ellenjegyzés), valamint időtartamára vonatkozó eddigi rendelkezések nem változtak. Alapvető újdonság viszont, hogy a közkereseti és betéti társaságnál, valamint a kft.-nél a társasági szerződés a Ctv. mellékletét képező szerződésminta kitöltésével is elkészíthető. Ez esetben azonban a társasági szerződés tartalmát kizárólag a szerződésmintában foglalt rendelkezések képezhetik.
Az új Gt. előkészítése során e mintával kapcsolatban - amely újdonság a magyar civiljogban - a bírói, illetve ügyvédi körben érhető idegenkedés volt észlelhető. Ezzel kapcsolatban mindenekelőtt az rögzíthető, hogy a minta igénybevétele nem kötelező. A minta azok számára jó, akik a lehető legegyszerűbb szerződést óhajtják kötni, viszont ennek bejegyzését minél hamarabb kívánják. A Ctv. ugyanis a minta használata esetén egyszerűsített eljárást tesz lehetővé. Minta esetén is szükség van ügyvédi ellenjegyzésre, illetve közjegyzői okiratba foglalásra, hiszen a cégeljárásban a jogi képviselet kötelező. Minta esetén azonban az ügyvéd, illetve a közjegyző értelemszerűen csak a társulók személyi adatainak valóságát és más kitöltendő rovatok szabályszerűségét vizsgálja.
Változatlanul maradt az a rendelkezés is, hogy ha a társasági szerződés időtartamot nem jelöl meg, a szerződés határozatlan időre jön létre.
Jegyzet: A 12. § (1) bekezdés b) pontját a 2007. évi LXI. törvény 30. § (2) bekezdése g) pontja módosította. Hatályos 2007. 09. 01-jétől. A 12. § (1) c) pontját a 2008. évi XCVI. törvény 22. § (1) bekezdése állapította meg. Hatályos 2008. 12. 27-étől. A 12. § (1) f) pontját a 2007. évi LXI. törvény 30. § (2) bekezdése g) pontja módosította. Hatályos 2007. 09. 01-jétől. A 12. § (2) bekezdését a 2008. évi XCVI. törvény 22. § (2) bekezdése állapította meg. Hatályos 2008. 12. 27-étől.
A társasági szerződés kötelező tartalmi elemeit az új Gt. lényegében az eddigi jognak megfelelően állapítja meg, alapvető változás a tevékenységi kör szabályozásában van.
A Gt. e § (2) bekezdésében kifejezetten kimondja azt a vállalkozói szabadsághoz tartozó gazdasági alkotmányossági elvet, hogy a gazdasági társaság bármely tevékenységet folytathat, amit törvény nem tilt, vagy nem korlátoz (l. a korlátozásra nézve pl. a Gt. 6. §-t). Az (1) bekezdés c) pontja szerint ezentúl a társasági szerződésben csak a főtevékenységet kell feltüntetni, de a társulók minden egyéb tevékenységet is felsorolhatnak, amelyet a cégjegyzékbe be kívánnak jegyeztetni. Megjegyzendő, hogy az új Gt. előkészítése során az államigazgatási szervek többsége azt kívánta, hogy a társaság által folytatott valamennyi tevékenységet a társasági szerződés kötelezően sorolja fel. Ezt a kívánságot, mint felesleges adminisztratív korlátozást azonban a törvényhozó elutasította.
Eddig a társasági szerződés érvénytelenségével kapcsolatos szabályok kizárólag a Ctv.-ben szerepeltek, áttételes módon. Ez helytelennek bizonyult: a társasági szerződés érvénytelenségéről az anyagi jogi szabályokat tartalmazó Gt.-ben kell rendelkezni. Az érvénytelenségi szabályok a jogerős cégbejegyzésig azonosak a Ptk. általános érvénytelenségi szabályaival. A jogerős cégbejegyzés után azonban csak semmisség megállapításának van helye, mégpedig egyfelől speciális, a Ctv. által szabályozott perben, másfelől az Unió 1. sz. társasági jogi irányelvéhez igazodó, igen szűken megállapított és a (4) bekezdésben öt pontban tételesen felsorolt semmisségi okokból. Ekkor ugyanis már a cégjegyzék közhitelességi elve erősebb az anyagi jogi érvénytelenségnél amelyet részben a jogerős cégbejegyzés orvosolt, illetve törvényességi felügyeleti eljárás keretében orvosolható.
Ha a Ctv.-ben szabályozott perben a bíróság megállapítja az érvénytelenséget, elsősorban a társaság tagjainak kell azt kiküszöbölniük. Ha ez nem történik meg, a bíróság a társasági szerződést hatályossá nyilvánítja és amennyiben ez törvénysértő állapot megszüntetéséhez szükséges, felhívja a cégbíróságot, hogy a törvénytelenséget törvényességi felügyeleti eljárás során küszöbölje ki. Mindettől függetlenül, a társasági szerződés érvénytelenségének megállapítása az érvénytelenség megállapításáig keletkezett jogokat és kötelezettségeket nem érinti.
Az új Gt. az eddig hatályos Gt.-vel azonosan kimondja, hogy a gazdasági társaság vagyonához valamennyi tag köteles hozzájárulni, továbbá, hogy a vagyoni hozzájárulás pénzbeli és nem pénzbeli hozzájárulás egyaránt lehet. Eddig a Gt. általános része nem tartalmazott ún. apport-meghatározást, csak a kft.-nél és az rt.-nél voltak erre nézve nem teljesen azonos tartalmú rendelkezések. Most a (2) bekezdés valamennyi gazdasági társaságra nézve kimondja, hogy a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás vagyoni értékkel rendelkező forgalomképes dolog, szellemi alkotás és jog egyaránt lehet - az rt.-nél, illetve a kft.-nél az apportra a törvény többletkövetelményeket is megállapíthat (l. pl. a Gt. 116. §-t). Mivel a vagyoni hozzájárulás végrehajtás alá vonhatóságát az uniós irányelv nem tartalmazza, előírását az új Gt. - a hatályos szabályozással szemben - mellőzte. A tag személyes közreműködésre, illetve mellékszolgáltatásra irányuló kötelezettségvállalását apportként értékelni nem lehet - ettől a szabálytól nem lehet eltérni.
A (4) bekezdés javított fogalmazásban az eddigi 12. § (3) és (4) bekezdésében foglaltakat tartalmazza - a felelősségi szabály érdemben tehát nem változott sem az apportot szolgáltató, sem az apportot elfogadó tagok esetében.
A 14. § szövege lényegében azonos az eddigi Gt. 13. §-ával. Eszerint ha valamely tag a társasági szerződésben foglalt vagyoni hozzájárulását szerződéses határidőben nem teljesíti és az ügyvezetés által részére megszabott 30 napos póthatáridő is eredménytelenül telik el, úgy a tagsági viszonya megszűnik és a szerződésszegéssel okozott kárért a Ptk. szabályai szerint (339. §) kártérítési felelősséggel tartozik. A póthatáridőt az ügyvezetésnek a jogkövetkezményekre történő utalással írásban kell megállapítania és a mulasztó taggal közölnie. A tagsági jogviszony a póthatáridő lejártát követő napon szűnik meg. Amennyiben e szabály szerint a részvényesi minőség szűnik meg, a Gt. 218. § (3)-(4) bekezdése rendelkezik az rt. alaptőkéjének rendezéséről.
Jegyzet: a 16. § (1) bekezdés e) pontja módosult a Gt. 365. § (4) bekezdés alapján.
Az elő-társaság intézményét az új Gt. több vonatkozásban finomítja:
Mindenekelőtt az elő-társasági lét kezdő időpontját egyszerűsíti - eddig ezen a téren kettősség állt fenn: "korlátozottabb" elő-társaság az ellenjegyzéstől (közjegyzői okiratba foglalástól), "teljes körű" pedig bírósághoz való bejelentkezéstől. Mivel a társulóknak is érdekükben áll, hogy minél előbb bejelentkezzenek a cégbírósághoz, az elő-társaság kezdetét a 15. § (1) bekezdése a társasági szerződés ellenjegyzésének időpontjához köti azzal, hogy a (3) bekezdés szerint üzletszerű gazdasági tevékenységet csak a cégbírósághoz való bejelentkezés után folytathat. Általános korlátozó szabály minden elő-társaságra nézve, hogy a társaság a cégbejegyzésig hatósági engedélyhez kötött tevékenységet nem végezhet.
A 15. § (2) bekezdése fejezetében azonos az eddigi szabállyal, de az elő-társasági jelleg "b.a." toldattal való feltüntetésének hiányát az új Gt. azzal szankcionálja, hogy ez esetben a létesíteni kívánt társaság vezető tisztségviselői által kötött ügyletek az alapítók által közösen kötött jogügyleteknek minősülnek abban az esetben, ha a cégbíróság a társaságot nem jegyezte be.
Az elő-társaságra a létrehozni kívánt gazdasági társaságra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a törvényben foglalt kivételekkel. A létrehozni kívánt társaság tehát elő-társasági szakaszában is jogképes - az elő-társaság mintegy a "végleges" társaság előképeként való jogképességet az új Gt. most már kifejezetten kimondja a 16. § (1) bekezdés első mondatában. A jogképesség ugyan általános, de vannak korlátozások. A kivételek lényegében azonosak az eddigiekkel, egy kivétellel: a bírói gyakorlatot követve a 16. § (1) bekezdés f) pontja kimondja, hogy az elő-társaság gazdasági társaságot nem alapíthat, illetve abban nem vehet részt.
Az elő-társaság a társaság jogerős cégbejegyzéseivel megszűnik és automatikusan - jogutódlás nélkül természetesen - "végleges" társaságként működik tovább, az eddig kötött jogügyletek a társaság végérvényes jogügyletei. Ha a társaság bejegyzését jogerősen elutasítják, úgy az elő-társaság működését haladéktalanul köteles megszüntetni. Az új Gt. a szabályozást finomítja: beépíti a szabályozásba a tudomásszerzést, egyértelműsíti a vezető tisztségviselők, illetve a tagok felelősségét, rendezi a tagok egymás közti elszámolását is.
Változatlanul nincs elő-társaság az alakulási folyamatban sem a társasági formaváltás, sem az egyesülés, illetve a szétválás esetében.
Megjegyezzük, hogy a szerződésminták bevezetése, illetve a cégbírósági határidők rövidülése következtében az elő-társaság intézményének jelentősége lényegesen csökkent.
A gazdasági társaság a cégjegyzékbe való bejegyzéssel - ex nunc hatályú konstitutív bírói aktus - jön létre, a bejegyzési eljárást részleteiben a Ctv. szabályozza. A cégnyilvánosságra, illetve a gazdasági táraságok törvényességi felügyeletére vonatkozó szabályozás is elsősorban a Ctv. tárgya, de mivel anyagi jogi jelentősége van, a Gt. 17. § (2) és (3) bekezdése az alapszabályozást azért tartalmazza. A hatósági engedély megadása utáni eddigi 30 napos beadási határidő az eljárás gyorsítása érdekében 15 napra csökkent.
Mivel logikailag nem a gazdasági társaság szerveiről szóló fejezetbe tartozik, a társasági szerződésmódosításra vonatkozó szabályozást az új Gt. áthelyezte a II. fejezetbe, azaz a társaság létrehozására vonatkozó szabályok után található. Magára a szerződésmódosításra vonatkozó szabályok azonban tartalmilag nem változtak, zömmel csak stiláris változtatásokra került sor. Érdemi könnyítést jelent viszont az ügyvezetés felhatalmazásának lehetősége a tevékenységi kör részleteinek megváltoztatására a (3) bekezdésben.
A társasági szerződés módosításánál a Gt. lényegesen eltér a Ptk. szabályaitól: ehhez elégséges a legfőbb szerv főszabályként minősített többséggel hozott határozata - a (2) bekezdés szerinti egyszerűbb esetekben egyszerű szótöbbség is elégséges. A (3) bekezdés szerinti felhatalmazás esetén pedig nemcsak a tagokból álló legfőbb szerv, hanem az ügyvezetés is módosíthatja a társasági szerződést.
A társasági szerződés módosítását, hacsak a Ctv. másként nem rendelkezik, a módosítástól számított 30 napon belül be kell jelenteni a cégbíróságnak.
1. Előzmények
2. Jogfejlődés és szabályozási verseny az Európai Unió tagállamaiban
3. Az Európai Unió társasági jogának alakulása
4. A szabályozási alapelvek érvényesülése az új Gt.-ben
1. cím
A társasági szerződés (alapszabály, alapító okirat)
2. cím
A tag (részvényes) vagyoni hozzájárulása
3. cím
Az elő-társaság
4. cím
A gazdasági társaság alapításának cégbírósági bejegyzése
5. cím
Szerződésmódosítás
A gazdasági társaság legfőbb szerve
2. cím
A gazdasági társaság ügyvezetése
3. cím
A gazdasági társaság működésének tulajdonosi
Felügyelőbizottság
Könyvvizsgáló
Hitelezővédelem
1. cím
Társasági határozatok bírósági felülvizsgálata, kizárás
2. cím
Kisebbségi jogok
3. cím
Hitelezővédelem
A minősített többséget biztosító befolyásszerzésre
2. cím
Az elismert vállalatcsoport
3. cím
A tényleges vállalatcsoport
A megszűnés esetei
2. cím
Jogutód nélküli megszűnés
3. cím
Az átalakulás közös szabályai
4. cím
Gazdasági társaságok egyesülésére vonatkozó külön szabályok
5. cím
A gazdasági társaság szétválására vonatkozó külön szabályok
6. cím
Az átalakulás cégbejegyzése utáni feladatok
A társaság belső jogviszonyai
2. cím
A tagok gyűlése
3. cím
Üzletvezetés, képviselet
4. cím
A társaság külső jogviszonyai
5. cím
A tagsági jogviszony megszűnése
6. cím
A társaság megszűnése
A társaság alapítása
2. cím
A társaság és a tagok közötti jogviszony
3. cím
A társaság szervezete
A taggyűlés
A társaság ügyvezetése
4. cím
A társasági szerződés módosítása. A törzstőke felemelése
5. cím
A társaság megszűnése
6. cím
Az egyszemélyes társaság
Általános szabályok
A részvény
1. A részvény meghatározása
2. A részvények osztályozása
2. cím
Zártkörűen működő részvénytársaság
A zártkörűen működő részvénytársaság által kibocsátható részvények
Az átváltoztatható és a jegyzési jogot biztosító kötvény
A részvényutalvány és az ideiglenes részvény
A részvény előállítása
A részvénykönyv
A részvényátruházás sajátos szabályai
A részvénytársaság alapítása
A részvényes jogai és kötelezettségei
A részvényes jogai
A részvényes kötelezettségei
A társasági vagyon védelme
Saját részvény
A részvénytársaság szervezete
A közgyűlés
Az igazgatóság
Az alaptőke felemelése
Alaptőke-emelés új részvények forgalomba hozatalával
Alaptőke-emelés az alaptőkén felüli vagyon terhére
Alaptőke-emelés dolgozói részvény forgalomba hozatalával
Alaptőke-emelés átváltoztatható kötvény forgalomba hozatalával
Az alaptőke leszállítása
A részvénytársaság megszűnése
A részvénytársaságok átalakulására vonatkozó különös szabályok
Az egyszemélyes részvénytársaság
3. cím
A nyilvánosan működő részvénytársaság
A nyilvánosan működő részvénytársaság által kibocsátható részvények
A nyilvánosan működő részvénytársaság alapítása
A részvényes jogai és kötelezettségei
A nyilvánosan működő részvénytársaság szervezete
A közgyűlés
A nyilvánosan működő részvénytársaság ügyvezetése
Az alaptőke felemelése és leszállítása
Az egyesülés alapítása és működése
2. cím
Az egyesülés szervezete
3. cím
Csatlakozás. A tagsági viszony megszűnése
Bevezetés a cégtörvény 2007. évi módosításához
A cégbíróság, valamint a céginformációs szolgálat feladatai
2. cím
A cég
3. cím
A cégnév
4. cím
A székhely, telephely, fióktelep
5. cím
Képviselet; cégjegyzés
A nyilvánosság
2. cím
A papír alapú, valamint az elektronikus és az elektronikus okirattá alakított cégiratok megismerése
3. cím
A beszámoló letétbe helyezése és közzététele
4. cím
A cégekre vonatkozó közlemények közzététele
5. cím
A közhitelesség
A cégjegyzék tartalma
2. cím
A cégjegyzék adataira vonatkozó közös szabályok
Közös szabályok
2. cím
A cégbejegyzési (változásbejegyzési) kérelem elektronikus úton történő benyújtása
3. cím
A cégiratok elektronikus úton történő nyilvántartása
4. cím
5. cím
A cégbíróság feladata a cég bejegyzésére irányuló kérelem benyújtását követően
6. cím
A cég bejegyzésére irányuló kérelem hiánypótlás nélküli elutasítása
7. cím
A cég bejegyzésére irányuló kérelem érdemi vizsgálata; döntés a cégbejegyzési kérelemről
8. cím
Egyszerűsített cégeljárás
9. cím
10. cím
A változásbejegyzési eljárás eltérő szabályai
11. cím
A létesítő okirat módosítása
12. cím
A létesítő okirat módosítása szerződésmintára vagy szerződésmintáról történő áttéréssel
13. cím
A változásbejegyzési kérelemre vonatkozó egyes rendelkezések
14. cím
A cég székhelye változásának bejegyzésére irányuló eljárás
15. cím
A jogutód nélküli megszűnés bejegyzése iránti eljárás
16. cím
A cég átalakulásának bejegyzése iránti eljárás
Üzletrészt terhelő zálogjog bejegyzése, illetve törlése
17. cím
A cég törlése a cégjegyzékből
18. cím
A cégbíróság adatszolgáltatási,
A cégbejegyzést (változásbejegyzést) elutasító végzés elleni fellebbezés
2. cím
A cégbejegyzést (változásbejegyzést) elrendelő végzés hatályon kívül helyezése iránti per
3. cím
A cégalapítás érvénytelenségének megállapítása iránti per
4. cím
A létesítő okirat módosítása érvénytelenségének megállapítása iránti per
5. cím
A bejegyző végzés hatályon kívül helyezése és a cégalapítás, valamint létesítő okirat módosításának érvénytelensége iránti perek közös szabályai
Általános rendelkezések
2. cím
A törvényességi felügyeleti eljárásra okot adó körülmények
3. cím
A cégbíróság eljárása hivatalból
4. cím
A cégbíróság eljárása kérelemre
5. cím
A cégbíróság törvényességi felügyeleti eljárása a cégbejegyzési (változásbejegyzési) kérelem elbírálásával egyidejűleg
6. cím
A törvényességi felügyeleti eljárás megindításának határideje, lefolyása
7. cím
A cégbíróság intézkedései
8. cím
A felügyelőbiztos jogköre
9. cím
A cég megszűntnek nyilvánítása
A zárgondnok kirendelése
2. cím
Más hatóság eljárásának kezdeményezése
3. cím
A beszámoló letétbe helyezése, valamint közzététele elmulasztásának jogkövetkezménye
4. cím
A cégjegyzékbe bejegyzett személynek a céggel kapcsolatos jogviszony törlésére irányuló kérelme
5. cím
Az ismeretlen székhelyű cég megszüntetésére irányuló eljárás
Általános rendelkezések
2. cím
A végelszámolás elhatározása
3. cím
A végelszámoló jogállása, felelőssége
4. cím
A végelszámolás lefolytatása
5. cím
A végelszámolás befejezése
6. cím
Az egyszerűsített végelszámolás
7. cím
A kényszer-végelszámolás
A vagyonrendezési eljárás kezdeményezése
2. cím
A bíróság feladatai
3. cím
A vagyonrendező feladatai
4. cím
A vagyonrendezési eljárás befejezése
2. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
3. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
4. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
5. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
6. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
7. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
8. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
9. számú melléklet a 2006. évi V. törvényhez
a cégbejegyzési eljárás és a cégnyilvántartás egyes kérdéseiről
22/2006. (V. 18.) IM rendelet
a Cégközlönyben megjelenő közlemények közzétételéről és költségtérítéséről
23/2006. (V. 18.) IM rendelet
a törvényességi felügyeleti eljárásban közreműködő felügyelőbiztos díjáról
24/2006. (V. 18.) IM rendelet
az elektronikus cégbejegyzési eljárás és cégnyilvántartás egyes kérdéseiről
Melléklet a 24/2006. (V. 18.) IM rendelethez
47/2007. (X. 20.) IRM rendelet az ingyenes céginformációról
Termékünket a linkre kattintva közvetlenül weboldalunkról megrendelheti: http://www.hvgorac.hu/