adozona.hu
A formanyomtatványok használata
A formanyomtatványok használata
- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A következőkben a cégeljárási formanyomtatványok kitöltésével kapcsolatban szeretnénk néhány hasznos tanácsot adni Önnek. A formanyomtatványok használatakor kérjük, legyen ezekre figyelemmel!
- Korábban kitöltött, és elmentett nyomtatvány újbóli megnyitása a képernyőképen látható "Formanyomtatvány betöltése" ikon, a Jogkódex Fájl menü - "Formanyomtatvány/iratminta megnyitása", vagy a képernyő jobb oldalán található "Nyomtatvány/iratminta megnyitása" funkció használatával lehetséges. Ez utó...
- Korábban kitöltött, és elmentett nyomtatvány újbóli megnyitása a képernyőképen látható "Formanyomtatvány betöltése" ikon, a Jogkódex Fájl menü - "Formanyomtatvány/iratminta megnyitása", vagy a képernyő jobb oldalán található "Nyomtatvány/iratminta megnyitása" funkció használatával lehetséges. Ez utóbbi segítségével a korábban megnyitott/elmentett nyomtatványokat közvetlenül, további keresgélés nélkül tudja betölteni a Jogkódexen. Kitöltött nyomtatvány elmentésére a jelzett két ikon valamelyikének használatával van lehetőség. A Jogkódex használatával készített nyomtatványok speciális formátumban - .kfn kiterjesztés - kerülnek elmentésre. Ezek újbóli megnyitása kizárólag a fent jelzett módokon lehetséges, más program - operációs rendszertől függetlenül - ezek kezelésére nem alkalmas.
- A nyomtatvány oldalai között a képernyő alján található nyilakkal, illetve az ezek között található szövegbeviteli mezőbe beírt oldalszám - és ezt követően az "enter" billentyű lenyomásának - segítségével navigálhat. Lehetőség van a következő kitöltött oldalra ugrásra is.
- A kitölthető mezők közötti mozgást a "TAB", illetve az "ENTER" billentyű segíti.
- A kitöltés befejezését követően a jelzett ikont használva készíthető el a .xml fájl. Amennyiben a kitöltés során nem mentette el a formanyomtatványt, a Jogkódex ekkor automatikusan elvégzi ezt. Mind a nyomtatvány, mind a .xml fájl mentésének helyét - illetve a dokumentum nevét - a felhasználó meghatározhatja.
- Az XML fájl generálásakor, ha a formanyomtatvány valamely része hibásan/hiányosan lett kitöltve, a program hibát jelez (Az előugró ablak baloldalán megjelenik az "Az XML hibák megjelenítése"/"Hibák megtekintése" gomb). Erre kattintva közvetlenül megtekintheti, hogy mely rovatok tartalmaznak az XML generálásra alkalmatlan vagy hiányos adatokat. Ezek javítását követően ismételten próbálkozhat az XML fájl mentésével. Ismételje meg ezt a folyamatot addig, amíg az Exp ikonra kattintva közvetlenül az "e-Szignó XML állomány mentése" ablak jelenik meg. Amennyiben a hibák ismeretében szeretné elmenteni az XML állományt, erre is lehetősége van. Ebben az esetben az elmentett fájl mellett azonos néven egy .xmllog kiterjesztésű állomány (ezt például a Notepad/Jegyzettömb program segítségével tudja megnyitni) is mentésre kerül, melyben a hibák jegyzékét találja.
- Fontos azonban megjegyezni: amennyiben az elkészített .xml fájl hibás, az semmiképpen sem alkalmas az elektronikus cégeljárásban történő felhasználásra, azt minden esetben visszaküldik a Cégbíróságok.
- A lementett XML állományt lehetősége van megtekinteni a Jogkódexen az XML exportot követően a "Megtekintem az XML állományt" gombra kattintva, vagy utólag a kitöltött formanyomtatványok megnyitására szolgáló lehetőségek bármelyikével.
- Amennyiben a program által generált xml fájl tartalmát - Cégbíróságnak történő elküldés előtt - ellenőrizni szeretné, az alábbi linken - térítésmentesen - erre lehetősége van:
- Amennyiben szeretné kinyomtatni a kitöltött formanyomtatványt, lehetősége van csak a kitöltött oldalak nyomtatására is.
- A cégbejegyzési nyomtatványoknál a TEÁOR szám meghatározása hibásan, 6 karakteres beviteli mezővel jelent meg a Magyar Közlönyben. Ahogy azt az aktuális oldalon található lábjegyzet is jelzi, Önnek csak az első 4 számjegyet kell megadnia. Ebben az esetben nem lesz probléma az xml fájl generálásakor.
- A tevékenységi kör változását 2012. március 1-től az Adóhatósághoz kell közvetlenül bejelenteni (A változásról a cégbíróság az állami adóhatóságon keresztül értesül). Erről bővebben itt olvashat:
- Az irányítószámok, települések ellenőrzésével kapcsolatban gyakran előforduló hibák, melyek esetében a kérelmeket a Céginformációs Szolgálat nem fogadja be, és visszaküldi:
- A közterület jellege mezőnél csak meghatározott típusokat fogad el a Cégbíróság, ezek az alábbi linken tekinthetőek meg:
- A Cégbejegyzési kérelmek NAV nyilatkozatának ÁFA-befizetésre vonatkozó rendelkezéseinél vannak egymást kizáró mezők, amelyek együttes kitöltése a .xml file hibáját eredményezi. Erről bővebben itt olvashat:
- A "folytatás" gomb bepipálásával kérhető, illetve a kézbesítési megbízottak/törvényes képviselők adatainak megadásához szükséges ún. "pótlapok" mindig a formanyomtatványok végére kerülnek. (Ez a .xml fájl elkészítésében nem okoz problémát)
- Változásbejegyzési kérelmek kitöltésekor ügyeljen arra, hogy a két oldalas rovatok (ilyen az Általános adatok 13_ rovata) esetében mindkét oldalon ugyanaz az alrovatszám szerepeljen (gyakori hiba, hogy a felhasználó az első oldalon 13_5 alrovatszámú rovatot tölt ki, a második oldalon 13_1 az alrovatszám, ez a .xml fájl hibáját eredményezi)
- Cégbejegyzési kérelem esetén - Betéti társaság, Közkereseti társaság, Egyéni cég cégformáknál - a Kisadózó, és a Tag adatainak teljes egyezőségét vizsgálja a cégbíróság, erre a kitöltéskor fokozottan ügyeljen! Az adatok nem teljes egyezősége a cégbejegyzési kérelem elutasítását vonja maga után.
- A "külföldi irányítószámok" esetében az első 2 mezőbe az ún. országkódok megadása szükséges.
- Belföldi cím esetén a HU országkódot nem kell megadni.
Ha az elektronikus formanyomtatványok kitöltésével kapcsolatban problémája merülne fel, kérjük, keresse kollégáinkat a +36 1 340-2304 / +36 1 340-2305 számon, vagy írjon nekünk a helpdesk@hvgorac.hu e-mail címre.
Köszönjük, hogy kiadványunkat választotta!
Üdvözlettel: