adozona.hu
Az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló T/6289. számú törvényjavaslat indokolása
Az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló T/6289. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2008. évi LXVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlés a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv végrehajtására a következő törvényt alkotja:
1. § Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) és a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) alkalmazásában mentes - az e törvény...
2. § (1) E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni abban az esetben is, ha az utas útja során egy harmadik állam területén átutazik, vagy útja harmadik állammal egy tekintet alá eső területen kezdődik, és az utas nem tudja igazolni, hogy
a) a személyi poggyászában levő terméket vagy termékeket az Európai Unió valamely tagállamában (a továbbiakban: tagállam) az ott érvényes általános adózási szabályok szerint szerezte be, és
b) e beszerzése után nem történt az adott tagállam joga szerint általános forgalmi adót vagy jövedéki adót [Áfa tv. 258. §-ának (1) és (4) bekezdése] érintő visszatérítés.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem minősül átutazásnak a terület leszállás nélküli átrepülése.
a) a belföldre történő belépésekor, mint személyi poggyászát a vámhatóságnak be tud mutatni, illetőleg
b) utóbb tud bemutatni - az a) ponthoz képest - a vámhatóságnak, feltéve, hogy ezzel egyidejűleg igazolja, hogy azokat indulásakor a fuvarozónál kísérő poggyászként adta fel (a) és b) pont a továbbiakban együtt: személyi poggyász).
(2) Nem minősül a személyi poggyász részének az adómentességi mennyiséghatáron [7. § (1) bekezdésének e) pontja] felül importált üzemanyag.
a) amely alkalmi jellegű,
b) amelynek keretében az importált termék vagy termékek az utas, annak családtagja személyes használatára vagy ajándékozás céljára szolgálnak, és
c) amelynek keretében az importált terméknek vagy termékeknek sem a jellege, sem a mennyisége - az a) és b) pont teljesülésétől függetlenül - nem utal kereskedelmi jellegű importra
(a)-c) pontok a továbbiakban együtt: nem kereskedelmi jellegű import).
(2) Az (1) bekezdés egyéb rendelkezéseinek sérelme nélkül az adómentességi értékhatár légi utas esetében 430 eurónak megfelelő forintösszeg.
(3) Azon utas esetében, aki a belföldre lépésének napján még nem töltötte be a tizenötödik életévét, az adómentességi értékhatár - az (1) és (2) bekezdésben meghatározott pénzösszegtől eltérően - 150 eurónak megfelelő forintösszeg.
6. § (1) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során egyik termék vámértéke sem osztható meg.
(2) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során nem vehető figyelembe:
a) annak a terméknek a vámértéke, amelyet
aa) ideiglenes jelleggel importáltak, vagy
ab) bármely tagállamból harmadik államba vagy azzal egy tekintet alá eső területre történt ideiglenes kivitelt követően újraimportáltak;
b) annak a gyógyszerkészítménynek a vámértéke, amely az utas személyes szükségleteinek kielégítésére szolgál.
a) dohánytermékek körében:
aa) cigarettánál légi utas esetében a 200 darabot, egyéb utas esetében a 40 darabot,
ab) szivarkánál (darabonként 3 grammnál nem nagyobb tömegű szivar, szivarka) légi utas esetében a 100 darabot, egyéb utas esetében a 20 darabot,
ac) szivarnál légi utas esetében az 50 darabot, egyéb utas esetében a 10 darabot,
ad) fogyasztási dohánynál légi utas esetében a 250 grammot, egyéb utas esetében az 50 grammot;
b) alkoholtermékek és egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italok körében:
ba) 22 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú alkoholterméknél vagy legalább 80 térfogatszázalék alkoholtartalmú nem denaturált alkoholterméknél összesen az 1 litert,
bb) 22 térfogatszázaléknál nem nagyobb alkoholtartalmú alkoholterméknél, köztes alkoholterméknél, pezsgőnél vagy egyéb bornál összesen a 2 litert;
c) szőlőbornál a 4 litert;
d) sörnél a 16 litert;
e) üzemanyagnál a belföldre érkező gépjármű szabványos üzemanyagtartályában található üzemanyag mennyiségét, továbbá a 10 litert meg nem haladó mennyiségű, hordozható tartályban tárolt üzemanyag mennyiségét
(a)-e) pontok a továbbiakban együtt: adómentességi mennyiséghatár).
(2) Az (1) bekezdés a) pontjának aa)-ad) alpontjaiban meghatározott mennyiségi korlátok külön-külön jelentik a dohánytermékekre vonatkozó adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
(3) A (2) bekezdéstől eltérően adómentes az (1) bekezdés a) pontjának aa)-ad) alpontjaiban meghatározott dohánytermékek vegyes importja, ha az egyes alpontokban meghatározott mennyiséghatárok szerinti százalékos részarányok együttes összege nem haladja meg a 100 százalékot.
(4) Az (1) bekezdés b) pontjának ba) és bb) alpontjában meghatározott mennyiségi korlátok külön-külön jelentik az alkoholtermékekre és az egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italokra vonatkozó adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
(5) A (4) bekezdéstől eltérően adómentes az (1) bekezdés b) pontjának ba) és bb) alpontjában meghatározott alkoholtermékek és az egyéb - ide nem értve a szőlőbort és a sört - alkoholtartalmú italok vegyes importja, ha az egyes alpontokban meghatározott mennyiséghatárok szerinti százalékos részarányok együttes összege nem haladja meg a 100 százalékot.
(6) Azt az utast, aki a belföldre lépésének napján még nem töltötte be a tizenhetedik életévét, az (1) bekezdésben meghatározott adómentesség nem illeti meg.
(7) Az adómentességi értékhatár alkalmazása során nem veendő figyelembe annak a terméknek a vámértéke, amelyre az adómentességi mennyiséghatár vonatkozik.
1. alkalmi jellegű: ésszerű időn belül nem egy sorozat részeként valósul meg;
2. harmadik állam: bármely állam, amely nem tagállam, a Monacói Hercegség és - a Jöt. alkalmazásában - a San Marino Köztársaság kivételével;
3. harmadik állammal egy tekintet alá eső terület: olyan harmadik állam területétől eltérő terület, amelyre akár a közös hozzáadott értékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK tanácsi irányelvnek a hatálya, akár a jövedékiadó-köteles termékekre vonatkozó általános rendelkezésekről és e termékek tartásáról, szállításáról és ellenőrzéséről szóló 92/12/EGK tanácsi irányelvnek a hatálya nem terjed ki, vagy egyik - előzőekben említett - irányelvnek a hatálya sem terjed ki, a Man-sziget kivételével;
4. légi utas: az az utas, aki utazását légi közlekedésben teszi meg, ide nem értve a magánjellegű, kedvtelési célú légi közlekedést;
5. magánjellegű, kedvtelési célú légi közlekedés: az a légi közlekedés, amelynek során az utas olyan légi közlekedési eszközt használ akár annak tulajdonosaként, akár - vele vagy harmadik személlyel kötött - bérlet vagy egyéb, használati jogot biztosító jogcímen, amely nem kereskedelmi (így különösen nem: ellenérték fejében személyek szállítását, termékek fuvarozását vagy egyéb szolgáltatások nyújtását) célokat szolgál, vagy nem hatósági szükségleteket elégít ki.
(2) A 7. § (1) bekezdésének a) pontját az ott meghatározott mennyiségi korlátok tekintetében azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben az utas 2008. december 31. napját követően lép belföldre.
a) 9. §-ának (2) bekezdésében a "29-31., 45-46. és 112. cikkei" szövegrész helyébe a "29-31. és 112. cikkei" szövegrész,
b) 103. § (2) bekezdése 3. pontjának a) alpontjában a "a 9. § (1)-(2) bekezdésében foglalt" szövegrész helyébe a "a 9. § (1)-(2) bekezdésében foglalt, valamint az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló 2008. évi … törvény szerint" szövegrész
lép.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény 66. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § jelenlegi szövegének jelölése (1) bekezdésre változik:
"(2) A vámmentességi rendelet 45. §-ának alkalmazásában "a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó alóli mentesítésről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelv rendelkezéseivel összhangban kiadott nemzeti jogszabály" alatt az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló 2008. évi… törvényt kell érteni."
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Áfa tv. 103. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[(1) Mentes az adó alól a vízi közlekedési eszköz üzemeltetését, fedélzeti ellátását szolgáló termék értékesítése abban az esetben, ha a vízi közlekedési eszköz]
"c) a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendeletben meghatározott 8906 10 00 vámtarifaszám (a továbbiakban: vtsz.) alá sorolt hadihajó, feltéve, hogy a hadihajó rendeltetési kikötő- vagy horgonyzóhelye nem belföldön van."
(4) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg az Áfa tv. 94. §-a (1) bekezdésének c) pontja és (2) bekezdésének b) és e) pontja hatályát veszti.
(5) E törvény hatálybalépését követő napon ez a §, valamint az e §-t megelőző cím hatályát veszti.
a) cigarettánál 200 darab,
b) szivarkánál (darabonként 3 grammnál nem nagyobb tömegű szivar, szivarka) 100 darab,
c) szivarnál 50 darab,
d) fogyasztási dohánynál 250 gramm.
A Javaslat a harmadik országokból beutazó személyek által importált termékek után fizetendő hozzáadottérték-adó és jövedéki adó mentességről szóló 2007/74/EK tanácsi irányelvet ülteti át.
A Javaslat szerint az adómentességi értékhatár a hatályos szabályozás által rögzített személyenkénti 175 euróhoz képest főszabály szerint személyenként 300 eurónak megfelelő forintra emelkedik. A 300 eurónál magasabb értékhatár vonatkozik a légi utazás során importált termékekre (430 eurónak megfelelő forintösszeg), és alacsonyabb értékhatár a belföldre lépés napján 15. életévét még be nem töltött utasokra (150 eurónak megfelelő forintösszeg). Az adómentességi értékhatár alkalmazása során bizonyos termékek vámértékét nem kell figyelembe venni, ilyen többek között az ideiglenes jelleggel importált termékeknek, vagy az utas személyes szükségleteinek kielégítésére szolgáló gyógyszerkészítményeinek a vámértéke, valamint azon termékek vámértéke, amelyek tekintetében a Javaslat adómentességi mennyiségi határt rendel.
Az adómentességi értékhatár alkalmazása során egyik termék vámértéke sem osztható meg, azaz az adómentesség nem vehető igénybe olyan termékek után, melynek egyedi értéke meghaladja a törvényben meghatározott adómentességi értékhatárt.
A dohánytermékek, az alkoholtermékek és egyéb alkoholtartalmú italok (ide nem értve a szőlőbort és a sört), a szőlőborok, a sörök, és az üzemanyagok esetében a Javaslat meghatározza az általános forgalmi és jövedéki adó mentesen behozható mennyiségi határt. A dohány- és alkoholtermékek körében lehetséges azonban az is, hogy az utas vegyesen importáljon, ebben az esetben viszont az így importált termékmennyiség százalékos részarányának együttes összege nem haladhatja meg az egyébként előírt adómentességi mennyiséghatár 100 százalékát.
A kiskorúak egészségvédelmét célozza azon előírás, melynek értelmében a 17. életévét a belföldre lépésének napján be nem töltött utasra nem alkalmazható az adómentességi mennyiséghatár.
Tekintettel arra, hogy a Javaslat az általános forgalmi adóról és a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló törvénytől elkülönülten szabályoz áfa és jövedéki adó mentességeket, szükségessé válik a hivatkozott törvényekben az erre vonatkozó korábbi rendelkezések hatályon kívül helyezése.