adozona.hu
Ha az adós nem fizet… (demo)
Ha az adós nem fizet… (demo)

- Jogterület(ek):
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Amint az az előző fejezetből is kiderült, a leghelyesebb, ha a hitelező már a követelés keletkezésekor számol mindazokkal a veszélyekkel, amelyek a követelésének tényleges realizálását késleltethetik, illetve akadályozhatják. Az alábbi fejezetben azokkal a jogi eszközökkel foglalkozunk, amelyek révén az igényérvényesítési mechanizmus egyszerűsíthető, illetve amelyek preventív jellegű alkalmazásukkal megelőzhetik, avagy megakadályozhatják az adós teljesítési képességének vagy a teljesítési kés...
a) A közjegyzői okiratnak tartalmaznia kell
- a szolgáltatásra és ellenszolgáltatásra irányuló vagy egyoldalú kötelezettségvállalást,
- a jogosult és a kötelezett nevét,
- a kötelezettség tárgyát, mennyiségét (összegét) és jogcímét,
- a teljesítés módját és határidejét.
b) Ha a kötelezettség feltételnek vagy időpontnak a bekövetkezésétől függ, a végrehajthatósághoz az is szükséges, hogy a feltétel vagy időpont bekövetkezését közokirat tanúsítsa.
c) További követelmény, hogy csak akkor indulhat végrehajtás, ha a közjegyzői okiratba foglalt követelés bírósági végrehajtási útra tartozik, és ha a követelés teljesítési határideje letelt.
Igaz, hogy egy közjegyzői okirat megszerkesztéséért a közjegyző részére díjazást kell fizetni, ez az összeg azonban - főleg nagyobb értékű követelések esetén - nem mérhető a peres eljárás esetleges költségeihez, és ez a megoldás időben is lényegesen lerövidítheti a követelés érvényesítését.
A munkadíjat alapvetően az ügyérték alapján vagy a tevékenységre fordított idő alapján kell kiszámítani, ugyanakkor a díj mértékét befolyásolja az ügy bonyolultsága, a munkavégzés helye és időpontja is. Az általános díjtételt közjegyző által a hivatali helyiségében elvégzett, a terjedelem, a jogi megítélés és a felelősség szempontjából átlagos (szokásos mértékű) tevékenység ellátásához igazították. Kivételesen az általános díjtételnek legfeljebb a kétszerese számítható fel, ha a közjegyző különösen terjedelmes, bonyolult, nehéz jogi megítélésű ügyet intéz; tevékenységét a fél kérelmére vagy más alapos indokból 18 óra és reggel 8 óra között vagy munkaszüneti napon, illetőleg a hivatali helyiségén kívül végzi el, vagy az okiratot, tanúsítványt a fél kérelmére idegen nyelven készíti el. Az általános díjtétel legfeljebb a feléig leszállítható, ha a közjegyző az okirat vagy tanúsítvány elkészítéséhez a fél által rendelkezésre bocsátott írásbeli tervezetet vagy formanyomtatványt tartalmi változtatás vagy kiegészítés nélkül használja fel, vagy ha a munkadíj leszállítása az ügy összes körülményére tekintettel indokolt.
A rendelet elsődlegesen az ügyérték alapján járó munkadíj összegét állapítja meg. Ha ugyanis a közjegyzői tevékenység tárgyának értéke (az ügyérték) megállapítható, a közjegyző munkadíját ennek alapján kell megállapítani. Az ügyértékhez igazodó munkadíj alapja - eltérő rendelkezés hiányában - a közjegyzői tevékenység tárgyának a terhek figyelembevétele nélkül megállapított az az értéke, amely a munkadíj esedékességekor fennállott. Ha a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás értéke eltér egymástól, a munkadíjat a magasabb érték alapján kell megállapítani. Visszatérő szolgáltatások, vagyoni értékű jogok értékét a szolgáltatás vagy jog egyévi értékének alapulvételével kell meghatározni. Ha ilyen ügyben a szerződést határozatlan időre kötik, az egyévi érték háromszorosa az irányadó.
Az ügyértékhez igazodó munkadíj összege:
- 20 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 1000 Ft,
- 20 000 Ft feletti, de 50 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 1000 Ft és a 20 000 Ft feletti rész 4%-a,
- 50 000 Ft feletti, de 100 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 2200 Ft és az 50 000 Ft feletti rész 3%-a,
- 100 000 Ft feletti, de 500 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 3700 Ft és a 100 000 Ft feletti rész 2%-a,
- 500 000 Ft feletti, de 5 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 11 700 Ft és az 500 000 Ft feletti rész 1%-a,
- 5 000 000 Ft feletti, de 10 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 56 700 Ft és az 5 000 000 Ft feletti rész 0,5%-a,
- 10 000 000 Ft feletti ügyérték esetén 81 700 Ft és a 10 000 000 Ft feletti rész 0,25%-a, de legfeljebb 200 000 000 Ft ügyérték alapján járó munkadíj számítható fel.
A fent meghatározott összeg két- vagy többoldalú jogügylet okiratba foglalásáért jár. Egyoldalú jogügylet vagy jognyilatkozat okiratba foglalásáért a fenti munkadíj fele jár.
A jelzálog-hitelintézetek által kötött jelzálog-hitelszerződések közokiratba foglalásáért általában az ügyérték alapján fent meghatározott összeg negyedrésze jár azzal, hogy e munkadíj nem szállítható le, még akkor sem, ha a közjegyző az okirat vagy tanúsítvány elkészítéséhez a fél által rendelkezésre bocsátott írásbeli tervezetet vagy formanyomtatványt tartalmi változtatás vagy kiegészítés nélkül használja fel. Speciális (a munkadíjat és a költségátalányt is magában foglaló) díjtétel vonatkozik lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet szerinti kamattámogatással érintett kölcsönszerződés és az azt biztosító jelzálogszerződés (ideértve a megelőlegező kölcsönszerződéseket is) közokiratba foglalására, ezt később tárgyaljuk.
A tevékenységre fordított időhöz igazodó munkadíj összege minden megkezdett óráért 1500 Ft. Az okiratról készült másolat, kiadmány és kivonat hitelesítésének díja oldalanként 300 Ft.
A közjegyzőt tevékenységéért munkadíja mellett költségtérítés és költségátalány is megilleti. A közjegyző költségként számíthatja fel azokat a készkiadásait (utazási, szállás-, étkezési, postaköltség, leírási díj stb.), amelyek az adott ügyben a közjegyzői tevékenység ellátásával kapcsolatban merültek fel. Ha a közjegyző - illetőleg a közjegyző intézkedése alapján a közjegyzőhelyettes, a közjegyzőjelölt vagy a közjegyző alkalmazottja - a közjegyzői tevékenységgel összefüggésben a közjegyzői irodán kívül végez munkát, a készkiadások körében
a) utazási költségként az igénybe vett tömegközlekedési eszköz első osztályának viteldíjára, indokolt esetben taxi és saját személygépkocsi használatának ellenértékére tarthat igényt;
b) ellátási költség címén a jogszabály szerinti napidíj a 6 órát meghaladó távollét esetén jár;
c) szállásköltség az erről szóló számla szerint számolható el.
A közjegyző készkiadás címén igényt tarthat az ügy ellátásával kapcsolatban ténylegesen felmerült és igazolt postai (levél, csomag, telefon, távirat, telex, telefax) díjak és egyéb költségek megtérítésére. Leírási díjként a közjegyző oldalanként 100 Ft-ot számíthat fel; ha az oldal tartalma kizárólag vagy túlnyomórészt számokból áll, vagy idegen nyelvű, ennek kétszeresét kell fizetni. A megkezdett oldal teljes oldalnak számít. A költségeken felül a közjegyzőt a munkadíj 40%-a költségátalányként illeti meg.
A munkadíj és a költségtérítés a közjegyzői tevékenység befejezésekor esedékes, bizonyos esetekben a közjegyző előlegre tarthat igényt. A közjegyző által készített okiratot, tanúsítványt, kiadmányt, másolatot, kivonatot és bizonyítványt a fél részére a munkadíj és a költségtérítés megfizetése után lehet átadni. A közjegyző az általa felszámított munkadíjról és költségtérítésről díjjegyzéket állít ki, amelyet általában a tevékenység során keletkezett okiratra vezet rá.
A lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet szerinti kamattámogatással érintett kölcsönszerződés és az azt biztosító jelzálogszerződés (ideértve a megelőlegező kölcsönszerződéseket is) közokiratba foglalásáért a közjegyzőt - az eljárás lefolytatásának helye figyelembevételével díj és költségátalány illeti meg. A közjegyzői okirat elkészítésének díja és költségátalánya összesen
- 3 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 10 000 Ft,
- 3 000 000 Ft feletti, de 5 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 15 000 Ft,
- 5 000 000 Ft feletti, de 10 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 22 000 Ft,
- 10 000 000 Ft feletti, de 15 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 28 000 Ft.
Ha a közjegyző a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet szerinti kamattámogatással érintett kölcsönszerződés és az azt biztosító jelzálogszerződés közokiratba foglalása során helyszíni eljárást folytat le, a díj és költségátalány együttes összege
a) 3 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 15 000 Ft,
b) 3 000 000 Ft feletti, de 5 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 20 000 Ft,
c) 5 000 000 Ft feletti, de 10 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 28 000 Ft,
d) 10 000 000 Ft feletti, de 15 000 000 Ft-ot meg nem haladó ügyérték esetén 35 000 Ft.
Ebben az eljárásban a közjegyző irodájában lefolytatott eljárás esetében a közjegyző a fent leírtakon túl összesen 15 000 Ft-ot, helyszíni eljárás esetén pedig 20 000 Ft-ot számít fel az okirat készítésével egyidejűleg az okiratról készített, az ingatlan-nyilvántartási eljáráshoz szükséges két darab, és felenként további egy darab kiadmány elkészítésének és hitelesítésének díjaként, valamint költségtérítés fejében.
Ha a munkavállaló a rendelkezésre álló 30 napos határidőn belül nem fordul bírósághoz (ideértve azt az estet is, ha túl későn fordul bírósághoz), a fizetési felszólítás azonnal végrehajthatóvá válik. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy peres vagy fizetési meghagyásos eljárás igénybevétele nélkül a munkáltató olyan okirathoz jutott, amely igazolja követelése fennállását, és amely alapján rögtön végrehajtási eljárás indítható. A Vht. 23. § (1) bek. a) pontja szerint a bíróság végrehajtási záradékkal látja el a munkáltatónak az Mt. alapján a munkavállalóhoz intézett olyan - keresettel meg nem támadott - írásbeli felszólítását, amely a munkavállaló részére jogalap nélkül kifizetett munkabérnek vagy a munkavállaló munkaviszonnyal összefüggő más tartozásának a megtérítésére irányul. Eszerint tehát a nem támadott fizetési felszólítás alapján végrehajtás rendelhető el, és a követelés akár kényszer útján is realizálható.
b) a munkavállaló által okozott károk megtérítése körében szintén találunk olyan szabályokat, amelyek a munkáltató kárigényének egyszerűbb érvényesítését szolgálják. Itt arról van szó, hogy a munkáltató a munkavállaló által okozott kár megtérítésére vonatkozó igényét érvényesítheti bírósági eljárásban is, de - ha a kollektív szerződés erre lehetőséget ad - határozatban közvetlenül kártérítésre kötelezheti a munkavállalót. Ilyen esetben a kollektív szerződésben a kártérítés kiszabására vonatkozó eljárási rendet, valamint azt az értéket is meg kell határozni, amely erejéig a munkáltató közvetlenül élhet kárigénye érvényesítésével.
A közalkalmazottaknál nincs szükség a kártérítés kiszabására irányadó eljárási rend meghatározására, ugyanis a Kjt. 82. §-a úgy rendelkezik, hogy "amennyiben a kollektív szerződés lehetővé teszi, hogy a munkáltató a közalkalmazottat közvetlenül kártérítésre kötelezze, a felelősség megállapítására a fegyelmi eljárás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárás megindítására az elévülésre vonatkozó rendelkezések az irányadók".
A kártérítési határozat rendelkező részének tartalmaznia kell a kártérítési marasztalás összegét, a jogorvoslati lehetőségről, annak határidejéről szóló tájékoztatást. A határozat indokolása az alapul szolgáló tényállást, a bizonyítékokat, a kártérítési összeg nagyságrendjére vonatkozó számításokat, valamint a jogszabályi hivatkozásokat tartalmazza. A kártérítésre kötelező határozat ellen az Mt. hatálya alá tartozó dolgozók 30 napon belül, a közalkalmazottak - a fegyelmi eljárásban érvényesülő szabályok alkalmazása révén - 15 napon belül bírósághoz fordulhatnak. A jogorvoslat lehetőségére a határozatban figyelmeztetni kell a dolgozót.
A Vht. 23. § (1) bek. b) pontja alapján a munkáltatónak a munkavállalót kártérítésre kötelező, a bíróság előtt meg nem támadott határozata szintén végrehajtható, az alapján megelőző peres vagy fizetési meghagyásos eljárás igénybevétele nélkül végrehajtási eljárás indítható.
c) Bizonyos, nagyon szűk körben arra is van lehetőség, hogy a munkáltató követelése realizálása során nemcsak a peres és a fizetési meghagyásos eljárást hárítsa el, hanem a végrehajtást is maga, közvetlenül foganatosítsa. Erre úgy kerülhet sor, hogy a munkáltató követelését a munkavállaló béréből közvetlenül levonja. Ilyen eljárásra ad felhatalmazást az Mt. 161. § (2) bekezdése, amikor kimondja, hogy "a munkáltató a munkavállaló részére történt előlegnyújtásból eredő követelését a munkabérből levonhatja". Szintén van lehetőség a munkabérből való levonásra (például a kártérítési igény érvényesítése során), ha ahhoz a munkavállaló hozzájárul, tehát egyfajta közös megegyezés alapján.
- az ingatlan becsértékét,
- az árverési feltételeket, továbbá
- az eljárási költség viselésének és
- a befolyt vételár felosztásának a módját.
2.2. A jogvita eldöntése (bírósági kötelezés a teljesítésre)
2.3. A követelés realizálása
2.4. Összegzés
1.2. A követelések érvényesítésének speciális eszközei a munkajogban
1.3. A közös tulajdon megszüntetésére irányuló szerződés végrehajtása
2.2. A teljesítési képességet erősítő szerződési biztosítékok
3.2. A zálogjog keletkezése
3.3. A zálogjog érvényesítése
3.4. A hitelező érdekeit védő kikötések a zálogszerződésben
4.2. A fedezetelvonás miatti igény érvényesítése
5.2. Hitelsértés
5.3. Hitelezési csalás
2.2. A hitelezővédelem eszközei a perben
3.2. A biztosítási intézkedés elrendelésének általános feltételei
3.3. A biztosítási intézkedés elrendelésének különös feltételei
3.4. A biztosítási intézkedés elrendelése, foganatosítása
5.2. A Javaslat főbb célkitűzései
5.3. Alapvető rendelkezések
5.4. Az európai fizetési meghagyás iránti kérelem
5.5. Az Európai fizetési meghagyás kibocsátása
5.6. Ellentmondás az európai fizetési meghagyással szemben
5.7. Felülvizsgálat
5.8. Végrehajtás
5.9. Egyéb eljárási szabályok
5.10. Összegzés
1.2. Azonnali beszedési megbízás végrehajtható határozat vagy közjegyzői okirat alapján
1.3. Azonnali beszedési megbízás felhatalmazó levél alapján
1.4. Azonnali beszedési megbízás váltó alapján
2.2. Főbb hitelezővédelmi eszközök
2.3. A bírósági végrehajtás európai dimenziója
3.2. A felszámolási eljárás lényege, főbb lépései
3.3. A hitelező önálló jogosítványai a felszámolási eljárásban
3.4. Büntetőjogi szankciók
3.5. Az európai fizetésképtelenségi eljárás
Termékünket a linkre kattintva közvetlenül weboldalunkról megrendelheti: http://www.hvgorac.hu/