adozona.hu
Egyes, a kis- és középvállalkozások védelmét szolgáló törvényi rendelkezések módosításáról szóló T/3689. számú törvényjavaslat indokolása
Egyes, a kis- és középvállalkozások védelmét szolgáló törvényi rendelkezések módosításáról szóló T/3689. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
KÉPVISELŐI ŐNÁLLÓ INDÍTVÁNY
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCIL. törvény (továbbiakban: Art.) 172.§-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (5)-(18) bekezdés számozása (6)-(19) bekezdésre változik:
"(5) Amennyiben az (1) bekezdés e)-f) pontjai szerinti mulasztásokat az adózó alkalmazottja követte el, az adózó mentesülhet a bírság kiszabása alól, ha igazolja, hogy az eset összes körülményeit figyelembe véve úgy járt el, ahogy az adott helyzetben az általában elvárható...
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCIL. törvény (továbbiakban: Art.) 172.§-a a következő új (5) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (5)-(18) bekezdés számozása (6)-(19) bekezdésre változik:
"(5) Amennyiben az (1) bekezdés e)-f) pontjai szerinti mulasztásokat az adózó alkalmazottja követte el, az adózó mentesülhet a bírság kiszabása alól, ha igazolja, hogy az eset összes körülményeit figyelembe véve úgy járt el, ahogy az adott helyzetben az általában elvárható."
[(1) E törvény alkalmazásában]
"42. kis- és középvállalkozás: a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerinti vállalkozás ."
(2) Az áfa-törvény 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adófizetési kötelezettség termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál - a (3) bekezdésben, illetve a 17. és 18. §-ban meghatározott eltérésekkel a teljesítés, illetve a részteljesítés (a továbbiakban együtt: teljesítés) időpontjában keletkezik."
(3) Az áfa-törvény 16. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az adófizetési kőtelezettség a kis- és középvállalkozások által végzett termékértékesítésnél és szolgáltatásnyújtásnál az ellenérték átvételének (jóváírásának) - ideértve a részletekben történő átvételt (jóváírást) is - időpontjában keletkezik."
(4) Az áfa-törvény 48. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha az elszámolandó adó előjele az (1) bekezdés szerinti számítás eredményeként pozitív, az elszámolandó adót az adóalany csökkentheti - legfeljebb annak összegéig - azon értékesítésekre - ide nem értve 6. § (2) bekezdés d) pontja szerinti értékesítésre - jutó adóval, amelyeknek adóval növelt ellenértékét, illetve a 6. § (2) bekezdés a) pontja szerinti értékesítés, a 40. § (2) és (7)-(9) bekezdése szerint adófizetésre kötelezett személy esetében az adó összegét az adóalany a bevallás benyújtására előírt időpontig nem kapta meg, és azt kötelezettség mérséklése útján sem egyenlítették ki felé. E bekezdés alkalmazásában megfizetettnek minősül a kedvezményezett részére történő, a külön jogszabály szerint igazolt termékértékesítésnek és szolgáltatásnyújtásnak azon része, amelyet a PHARE, az ISPA, illetve a SAPARD forrásból finanszíroznak, valamint ha az ellenértékből kizárólag szerződésben előre kikötött teljesítési garancia miatt történik visszatartás. Megfizetettnek minősül továbbá az a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás, melynek vonatkozásában a adófizetési kötelezettséget benyújtó adóalany - a terméket vásárló, illetve a szolgáltatást igénybevevő adóalannyal szembeni - követelése megszűnik. A pozitív elszámolandó adónak előzőek szerinti csökkenthető részét az adóalany a következő időszakban mint a fizetendő adót növelő tételt köteles figyelembe venni. Az elszámolandó adót az előzőek szerint csökkentett összeggel az adóalany köteles az adóhatóságnak megfizetni."
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az áfa törvény 20. § (4) bekezdés d) pontja.
(3) Az áfa-törvény e törvénnyel megállapított 16 . §-ának (1) és (3) bekezdéseit az e törvény hatályba lépését megelőző, utolsóként keletkezett adófizetési kötelezettségre is alkalmazni kell, amennyiben az még nem került megfizetésre.
Az új gyakorlat a körbetartozások miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásoknak nyújt segítséget, egyrészt úgy, hogy az ÁFA fizetési kötelezettséget az ellenérték tényleges kifizetéséhez köti, másrészt pedig úgy, hogy az alkalmazottak számlaadási kötelezettségének elmulasztása miatt az adózó munkáltató mentesülhet a mulasztási bírság megfizetése alól, ha bizonyítja, hogy kellő körültekintéssel járt el.
Az Art. jelenleg rendelkezik az alkalmazott számlaadási kötelezettségének elmulasztása miatti mulasztási bírság kiszabásának mérlegelési lehetőségéről, a gyakorlatban azonban az adóhatóságok a bírságot kiszabják, a bírság mellőzése illetőleg enyhítése nem fordul elő az adóhatóság eljárása folyamán.
Jelen törvényjavaslat lehetővé tenné az adózóval szemben kiszabott bírság enyhítését, illetve mellőzését, amennyiben az adózó igazolja, hogy alkalmazott kiválasztásában, számlaadási kötelezettségire való figyelmeztetésében, az eset összes körülményeit is figyelembe véve úgy járt el, ahogyan az általában elvárható.
A hatályos Áfa tárvény - az irányelvvel összhangban - az áfa adóalanyok esetében általános jelleggel mondja, ki, hogy az adófizetési kötelezettség a teljesítés illetve a részteljesítés időpontjában keletkezik . A javaslat - az előlegfizetésre vonatkozó szabályozáshoz hasonlóan - azt kívánja lehetővé tenni a kis- és középvállalkozók számára, hogy az ő esetükben is az adófizetési kötelezettség a pénzösszeg átvételének napja tegyen.
Lehetőség nyílik továbbá arra is, hogy ha az elszámolandó adó előjele pozitív, az elszámolandó adót csökkentő tételként veheti figyelembe az adóalany azon termékértékesítésekre és szolgáltatásnyújtásokra jutó adót, amely értékesítések ellenértékét a bevallás benyújtására előírt időpontig nem kapta meg, és azt a kötelezettség mérséklése útján sem egyenlítették ki felé.