adozona.hu
T/18319. számú törvényjavaslat indokolással - egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról
T/18319. számú törvényjavaslat indokolással - egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény
a) 11. § (5) bekezdésében a "fellebbezésre tekintet nélkül" szövegrész helyébe az "azonnal" szöveg,
b) 15. § (4) bekezdés b) pontjában a "szerveket." szövegrész helyébe a "szerveket, továbbá szabályozza az ezen szervek által folytatott közigazgatási hatósági eljáráshoz, hatósági ellenőrzéshez kapcsolódó különös és kiegészítő eljárási rendelkezéseket." szöveg
lép.
Az egészségügyi és a hozzájuk kapcs...
a) 11. § (5) bekezdésében a "fellebbezésre tekintet nélkül" szövegrész helyébe az "azonnal" szöveg,
b) 15. § (4) bekezdés b) pontjában a "szerveket." szövegrész helyébe a "szerveket, továbbá szabályozza az ezen szervek által folytatott közigazgatási hatósági eljáráshoz, hatósági ellenőrzéshez kapcsolódó különös és kiegészítő eljárási rendelkezéseket." szöveg
lép.
"(4) A (3) bekezdés szerinti egyedi adatbetekintésre, illetve adatkezelésre történő felhatalmazás nem jogosítja fel a kezelőorvost sem az adatok esetleges továbbadására, sem más célú felhasználására."
a) 22. § (1) bekezdésében az "A társadalombiztosítási igazgatási szervek részére" szövegrész helyébe az "A társadalombiztosítási igazgatási szervek és az Egészségbiztosítási Alap működtetéséért felelős minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) részére" szöveg,
b) 22. § (2) bekezdésében az "a társadalombiztosítási igazgatási szervek" szövegrész helyébe az "a társadalombiztosítási igazgatási szervek és a minisztérium" szöveg,
c) 22. § (5) bekezdésében az "A társadalombiztosítási igazgatási szerv" szövegrész helyébe az "A társadalombiztosítási igazgatási szerv és a minisztérium" szöveg,
d) 22. § (5) bekezdés c) pontjában a "tápszereket" szövegrész helyébe a "tápszereket, valamint a vényköteles készítményeket" szöveg, a "kódját" szövegrész helyébe a "kódját, az igénybevett egészségügyi szolgáltatáshoz kapcsolódó egészségügyi adatát" szöveg,
e) 24. § (4) bekezdésében az "(1)-(3) bekezdés" szövegrész helyébe az "(1) és (3) bekezdés" szöveg,
lép.
"(5) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a közszolgálati, kormányzati szolgálati, állami szolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban, továbbá a rendvédelmi feladatokat ellátó szervekkel hivatásos szolgálati jogviszonyban, valamint a Magyar Honvédséggel hivatásos vagy szerződéses, illetve önkéntes tartalékos szolgálati viszonyban álló, tartósan harmadik államban foglalkoztatott biztosított, a vele életvitelszerűen együtt ott tartózkodó eltartott házastársa, élettársa és gyermeke, valamint a külképviseletekről és a tartós külszolgálatról szóló 2016. évi LXXIII. törvény szerinti külképviselet által foglalkoztatott házastársa, továbbá a biztosított Magyar Honvédségnél a munka törvénykönyvéről szóló törvény szerinti munkaviszonyban harmadik államban foglalkoztatott házastársa, élettársa által indokoltan igénybe vett egészségügyi ellátás külföldön felmerült és igazolt költségének 85 százalékát az egészségbiztosító megtéríti. Ha a Magyarországon történő ellátás és a haza- és visszaszállítás vagy utazás együttes költsége nem éri el a külföldi ellátás költségeinek 85 százalékát, az egészségbiztosító a haza- és visszaszállítás vagy utazás költségét teljes mértékben megtéríti. Ha az e bekezdés hatálya alá tartozó személy - a sürgős szükség esetét kivéve - az ellátás céljából történő haza- és visszaszállítást vagy utazást nem vállalja, az egészségbiztosító a külföldön igénybe vett ellátás költségeit a belföldi költségmértéknek megfelelően téríti meg."
(2) Az Ebtv. 27. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A (3) bekezdéstől eltérően a közszolgálati, kormányzati szolgálati, állami szolgálati vagy közalkalmazotti jogviszonyban, továbbá a rendvédelmi feladatokat ellátó szervekkel hivatásos szolgálati jogviszonyban, valamint Magyar Honvédséggel hivatásos vagy szerződéses, illetve önkéntes tartalékos szolgálati viszonyban álló tartósan valamely EGT tagállamban foglalkoztatott biztosított választhat, hogy a kiküldetés helye szerinti EGT tagállamban az egészségügyi szolgáltatást az uniós rendeletek rendelkezései szerint veszi igénybe vagy az általa igénybevett egészségügyi ellátás költségeinek (5) bekezdés szerinti megtérítését kéri az egészségbiztosítótól."
"(3a) Visszamenőleges keresőképtelenségi igazolás esetén, orvosi dokumentáció alapján a kormányhivatal szakértő főorvosa - a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően - 30 napig visszamenőleg igazolhatja a keresőképtelenséget."
"(22) A (17) bekezdés szerinti elismerési eljárást kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell az Etv. IV. Fejezete szerinti eljárásra irányadó igazgatási szolgáltatási díjnak megfelelő összeg egészségügyi államigazgatási szerv számlájára való megfizetésének igazolását."
"(4) A kérelmezőnek a jó hírnév igazolás kiállítása iránti kérelméhez csatolnia kell az Etv. XI. Fejezete szerinti hatósági bizonyítványok kiadására irányadó eljárási díjnak megfelelő összeg megfizetésének igazolását."
"(3) A korlátozás elrendelésére és módjára a 10. § (4) és (5) bekezdése az irányadó, azzal, hogy a korlátozásról az orvost haladéktalanul értesíteni kell, akinek 2 órán belül azt - a dátum és az időpont feltüntetésével - jóvá kell hagynia. Ennek hiányában a korlátozást haladéktalanul meg kell szüntetni."
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképzés tekintetében)
"mg) az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképzéshez kapcsolódó hatósági eljárások szabályait"
(rendeletben megállapítsa.)
(2) Az Eütv. 247. § (1) bekezdése a következő y) és z) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)
"y) a hagyományos kínai gyógyászat területén oklevéllel rendelkező személy által végzett egészségügyi tevékenység engedélyezésére vonatkozó részletes szabályokat,
z) a természetes gyógytényezőkkel kapcsolatos hatósági eljárásra vonatkozó részletes szabályokat"
(rendeletben megállapítsa.)
a) 110. § (4a) bekezdésében a "miniszteri rendeletben" szövegrész helyébe a "kormányrendeletben" szöveg,
b) 113. § (6) bekezdés a) pontjában az "első alkalommal kéri" szövegrész helyébe az "az adott szakképesítés tekintetében első alkalommal kéri" szöveg,
c) 247. § (1) bekezdés o) pontjában a "szakértői nyilvántartást vezető szervet" szövegrész helyébe a "szakértői nyilvántartást vezető szervet, valamint a szakértői tevékenységgel kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályait" szöveg,
d) 247. § (3) bekezdés r) pontjában az "országos gyógyintézetek körét" szövegrész helyébe az "országos gyógyintézetek típusait és körét" szöveg
lép.
"(5) Az egészségügyi államigazgatási szerv megkeresésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban NAV) megküldi a vámtitkot képező adatot vagy információt, ha az az ügyfél személyének vagy a vámhatósági eljárásban érintett veszélyes anyagok, keverékek azonosításához vagy az egészségügyi államigazgatási szerv hatósági feladatának ellátásához szükséges."
(E törvény alkalmazásában:)
"52. folyamatos ellátás: a forgalomba hozatali engedély jogosultjával vagy abban az esetben, ha az belföldön forgalmazási tevékenységet nem végez, a forgalmazóval szerződött gyógyszernagykereskedők megrendeléseinek szokásos üzletmenet szerinti kielégítése,"
(2) A Gytv. 1. §-a a következő 53. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"53. ex tempore előállított radioaktív gyógyszer: Magyarországon forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező, a kezelőorvos által megállapított egyedi betegellátási igény kielégítésére szolgáló, radioaktív gyógyszerkészítményt alkalmazó egészségügyi szolgáltató vagy radioaktív gyógyszer előállítására engedéllyel rendelkező gyógyszergyártó által a Gyógyszerkönyv 5.19 Radioaktív gyógyszerek ex tempore előállítása fejezetével összhangban előállított gyógyszer."
(2) A Gytv. 15. § (12) bekezdése a következő f)-j) ponttal egészül ki:
[A (11) bekezdés szerinti nyilvántartás tartalmazza:]
"f) a tevékenységgel érintett ellenőrzött anyag nevét,
g) a tárolóhely és a tárolási rend rövid leírását,
h) a biztonsági berendezések, intézkedések leírását,
i) a gazdálkodó szervezettel szerződésben álló tevékenységi engedéllyel rendelkező nevét,
j) alvállalkozó nevét."
"(2) Ha a forgalomba hozatali engedély jogosultja vagy - közfinanszírozásban részesülő gyógyszer esetén, amennyiben a forgalomba hozatali engedély jogosult belföldön forgalmazási tevékenységet nem végez - a forgalmazó Magyarországon a gyógyszerrel a folyamatos ellátást nem tudja biztosítani, a készítményt átmenetileg vagy tartósan nem tudja vagy nem kívánja forgalmazni, ezt a tényt, valamint ennek időtartamát, az ezen idő alatt is elérhető mennyiség nagyságrendjét a vele szerződéses jogviszonyban álló gyógyszer-nagykereskedőkkel, a gyógyszerészeti államigazgatási szervvel és közfinanszírozásban részesülő gyógyszer esetén az egészségbiztosítási szervvel haladéktalanul tudatni köteles."
(2) A Gytv. 16. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A közfinanszírozásban részesülő gyógyszerrel való folyamatos ellátásról a forgalomba hozatali engedély jogosultja, ennek hiányában a forgalmazó köteles gondoskodni."
(3) A Gytv. 16. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) A gyógyszer-nagykereskedelmi engedély jogosultja a (3) bekezdés szerinti forgalmazási tevékenysége körében köteles a megrendelések szokásos üzletmenet szerinti arányos kielégítése mellett a betegellátási szükségletet is figyelembe venni."
"16/A. §
A forgalomba hozatali engedély jogosultjának, a gyógyszer-nagykereskedelmi engedély jogosultjának, illetve a gyógyszertár működtetőjének biztosítania kell az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek külső csomagolásán elhelyezendő biztonsági elemekre vonatkozó részletes szabályok meghatározása tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2015. október 2-i (EU) 2016/161 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletnek (a továbbiakban: (EU) 2016/161 rendelet) való megfelelést."
"(3) Ha a gyógyszerészeti államigazgatási szerv az (1) bekezdésben említett bejelentés, a (2a) bekezdésben foglaltak alapján indult eljárás kapcsán vagy a tudomására jutott egyéb információk alapján megállapítja, hogy egy gyógyszer nem felel meg a forgalomba hozatali engedélyében, illetve az (EU) 2016/161 rendeletben rögzített követelményeknek, vagy ha a minősége nem igazolható, továbbá ha minőségi hibájának gyanúja merül fel, felfüggeszti a gyógyszer érintett gyártási tételének forgalmazását, elrendeli annak a forgalomból történő kivonását, illetve visszahívását. Az erről szóló, üzleti titkot nem tartalmazó döntést a gyógyszerészeti államigazgatási szerv honlapján közzéteszi. A forgalomból való kivonás, visszahívás és a forgalmazás felfüggesztésének rendjét az egészségügyért felelős miniszter rendelete állapítja meg."
(Amennyiben a gyógyszerészeti államigazgatási szerv az ellenőrzés során megállapítja, hogy az arra kötelezett természetes személy, jogi személy tevékenysége folytatása során az e törvényben, illetve az e törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabályokban meghatározott feltételeinek nem tesz eleget, illetve kötelezettségét megszegi,)
"c) elrendelheti, illetve kezdeményezheti az emberi életet, egészséget, testi épséget veszélyeztető vagy az (EU) 2016/161 rendeletben rögzített követelményeknek nem megfelelő gyógyszer vagy annak gyártási tétele forgalomból történő kivonását, vagy"
"Ex tempore előállított radioaktív gyógyszer alkalmazása
25/D. §
(1) Az ex tempore előállított radioaktív gyógyszert gyógyászati célra abban az esetben lehet alkalmazni, ha
a) azt különös méltánylást érdemlő betegellátási érdek indokolja vagy annak előny-kockázat aránya kedvezőbb, mint az adott javallatban forgalomba hozatalra engedélyezett gyógyszeré és a beteg kezelése a 25. § (2) vagy (6) bekezdésében foglaltak szerint nem valósítható meg,
b) előállítása orvosi rendelvényre, a kezelőorvos által meghatározott összetételben és minőségben, az általa kezelt beteg számára történik,
c) alkalmazása a kezelőorvos kizárólagos felelősségére történik, és
d) előállítását - jogszabályban meghatározott feltételek szerint - a gyógyszerészeti államigazgatási szerv engedélyezte."
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)
"f) az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek gyártásának és forgalomba hozatalának engedélyezésére vonatkozó szabályokat,
g) az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek egyedi rendelésének és felhasználásának engedélyezésére vonatkozó szabályokat,
h) a gyógyszerekkel folytatott nagykereskedelmi és párhuzamos importtevékenység végzésének engedélyezésére vonatkozó szabályokat,
i) a gyógyszerek biztonságos alkalmazhatóságát vizsgáló laboratóriumok felügyeletére vonatkozó részletes szabályokat"
(rendeletben szabályozza.)
(2) A Gytv. 32. § (5) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap az egészségügyért felelős miniszter, hogy)
"a) a gyógyszerek forgalomba hozatali engedélyezés feltételeit, továbbá a forgalomból való kivonás, illetve a forgalmazás felfüggesztésének rendjét,"
(rendeletben szabályozza.)
(3) A Gytv. 32. § (5) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap az egészségügyért felelős miniszter, hogy)
"c) a helyes laboratóriumi gyakorlat alapelveire és követelményeire vonatkozó, továbbá a gyógyszerek biztonságos alkalmazhatóságát vizsgáló laboratóriumok működésére vonatkozó részletes szabályokat,"
(rendeletben szabályozza.)
(4) A Gytv. 32. § (6) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Felhatalmazást kap az egészségügyért felelős miniszter, hogy az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg)
"a) a kábítószerekkel, illetve pszichotróp anyagokkal kapcsolatos egyes engedélyezési és nyilvántartásba vételi eljárásokért, illetve az engedély kiadásáért, módosításáért,
b) az új pszichoaktív anyagokkal kapcsolatos egyes engedélyezési és nyilvántartásba vételi eljárásokért, illetve az engedély kiadásáért, módosításáért,"
(fizetendő igazgatási szolgáltatási díjak körét és mértékét, valamint a díj fizetésére vonatkozó egyéb rendelkezéseket.)
[Ez a törvény a törvény végrehajtására a 32. § (5) bekezdésében adott felhatalmazás alapján megalkotott miniszteri rendeletekkel együtt a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:]
"e) a 2001/83/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek helyes gyártási gyakorlatára vonatkozó alapelvek és iránymutatások tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2017. szeptember 15-ei (EU) 2017/1572 bizottsági irányelv;"
(2) A Gytv. 33. § (2) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(Ez a törvény a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)
"f) az 536/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az emberi felhasználásra szánt vizsgálati gyógyszerek helyes gyártási gyakorlatára vonatkozó alapelveknek és iránymutatásoknak, valamint az inspekció szabályainak meghatározása révén történő kiegészítéséről szóló, 2017. május 23-i (EU) 2017/1569 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet,"
(3) A Gytv. 33. § (2) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
(Ez a törvény a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)
"g) az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek külső csomagolásán elhelyezendő biztonsági elemekre vonatkozó részletes szabályok meghatározása tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2015. október 2-i (EU) 2016/161 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet."
"(6) Ha a gyógyszertár áthelyezése, átépítése vagy vis maior helyzet következtében a gyógyszertár működtetése átmenetileg ellehetetlenül, a működtető írásbeli kérelme alapján az egészségügyi államigazgatási szerv a gyógyszertár működtetésének felfüggesztését engedélyezi legfeljebb 1 év időtartamra. A gyógyszertár működési engedélye a létesítési engedéllyel egyidejűleg visszavonásra kerül, ha a felfüggesztő döntésben megjelölt 1 éves határidőn belül a működtető a gyógyszertár működésének megkezdését nem jelenti be."
(Felhatalmazást kap az egészségügyért felelős miniszter, hogy rendeletben szabályozza)
"p) a gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-rendeléshez felhasználható számítógépes program minősítésének feltételeit,"
a) 21. § (1a) bekezdésében a "gyógyszerellátást" szövegrész helyébe az "ellátást" szöveg,
b) 53/D. § (5) bekezdés a) pontjában a "munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban" szövegrész helyébe a "munkavégzésre irányuló jogviszonyban" szöveg,
c) 54. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontjában a "településen" szövegrész helyébe a "településen vagy településrészen" szöveg,
d) 83/A. § (7) és (9) bekezdésében a "munkaviszonnyal vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal" szövegrész helyébe a "munkavégzésre irányuló jogviszonnyal" szöveg
lép.
a) 3. § 40. pontja,
b) 13. § (1) bekezdésében az "a 13/A. § (2) bekezdés szerint" szövegrész.
(Az egészségügyi ellátási szerződés érvényességéhez szükséges)
"b) az ellátási szerződés tárgyát képező feladatot az egészségügyi ellátási szerződés megkötéséig ellátó egészségügyi szolgáltató tulajdonosának hozzájárulása, ha a szerződés nem tartalmazza az ellátási kötelezettsége teljesítése érdekében egészségügyi ellátási szerződést kötő egészségügyi közszolgáltatásért felelős szerv nyilatkozatát arról, hogy a szerződés megkötésére fenntartóként jogosult a fenntartásában működő - az ellátási szerződés tárgyát képező feladatot az egészségügyi ellátási szerződés megkötését megelőzően ellátó - egészségügyi szolgáltató tulajdonosának hozzájárulása nélkül,"
"(7) A szerződés megszűnésekor a nem a finanszírozás körébe tartozó, felek közötti elszámolás a szerződés megkötésekor meglévő vagyonról szóló tételes lista alapján történik."
a) 2. § (3) bekezdésében az "átadott - a 2/A. § (2) bekezdés b) pontja szerinti - szakellátási" szövegrész helyébe az "átadott szakellátási" szöveg,
b) 2/E. § (9) bekezdésében az "a 2/A. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kapacitás" szövegrész helyébe az "a szerződés szerinti kapacitás" szöveg,
c) 2/E. § (10) bekezdésében a "Ha a 2/A. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kapacitás" szövegrész helyébe a "Ha a szerződés szerinti kapacitás" szöveg,
d) 2/E. § (11) bekezdésében a "képező, a 2/A. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kapacitás" szövegrész helyébe a "képező kapacitás" szöveg,
e) 2/H. § (1) bekezdésében a "kötelezően tartalmazza a 2/A. § (2) bekezdésében foglaltakat, valamint vonatkozásában" szövegrész helyébe a "vonatkozásában" szöveg
lép.
(A TAJ számot a következő szervek az alábbiakban meghatározott célból kezelhetik:)
"b) a társadalombiztosítási szerv és az Egészségbiztosítási Alap működtetéséért felelős minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) az egészségügyi szolgáltatás teljesítésének és igénybevételének, valamint a baleseti megtérítési eljárások ellenőrzése céljából;"
(A TAJ szám továbbítására jogosultak:)
"a) a társadalombiztosítási szervek és a minisztérium egymás között, valamint a társadalombiztosítási kifizetőhellyel rendelkező munkáltató, illetve a 23. § a) pontja alapján adatszolgáltatásra kötelezett szerv (foglalkoztató, polgár és intézmény) a társadalombiztosítási szerv részére a törvényekben meghatározott nyilvántartások, a járulékok bevallásával és egyéb követelések befizetésével, behajtásával, a társadalombiztosítási szervek által folyósított pénzbeli ellátásra való jogosultsággal, annak kifizetésével, illetve ellenőrzésével kapcsolatos feladata teljesítése, továbbá az egészségügyi szolgáltatás teljesítésének, igénybevételének ellenőrzése, valamint az ellenőrzés koordinációjának céljából;"
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"d) közzétegye az 53/A. § (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti szakmai tevékenységek felsorolását, kijelölje azt a hatóságot, amelynek feladatkörébe tartozik a Magyarországon folytatott, mérgező termékek kereskedelmére, forgalmazására vagy felhasználására vonatkozó szakmai gyakorlatról vagy jogosultságról szóló igazolás kiállítása, megállapítsa a mérgező termékekkel kapcsolatos szakmai tevékenységek szakmai gyakorlaton alapuló elismerésének részletes eljárási szabályait."
(Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben)
"b) szabályozza
ba) a különleges táplálkozási célú élelmiszerek, étrend-kiegészítők, valamint vitaminok, ásványi és egyéb anyagok hozzáadásával készült élelmiszerek bejelentésére, nyilvántartásba vételére, hatósági ellenőrzésére és az ellenőrzés alapján hozható intézkedésekre,
bb) a közétkeztetési szolgáltatás hatósági ellenőrzésére,
bc) az élelmiszer eredetű megbetegedések esetén követendő hatósági eljárásra,
bd) az élelmiszerekkel kapcsolatos tápanyag-összetétel és egészségre vonatkozó állítások bejelentésére, módosítására, továbbá a tápértékjelölés esetén követendő hatósági eljárásra
vonatkozó előírásokat;"
(Az átadás-átvétel során különösen meg kell állapodni:)
"g) az eszköz- és vagyonleltárról (ingatlanok jegyzéke figyelemmel azok terheire, illetve az egészségügyi ellátás céljára használt olyan ingatlanokra, amelyek egészségügyi funkciója megváltozott és egyéb közcélra sem került hasznosításra, ingó vagyon és egyéb vagyonelemek összesített bemutatása), vagyoni értékű jogról,"
(2) A Möktv. 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(2) Az 1. §, a 2. §, a 9. §, a 10. § a), c) és d) pontja, a 11. §, a 12. §, a 13. § (1) bekezdése, a 14. §, a 15. §, a 20. §, a 21. § (1) és (2) bekezdése, a 24. §, a 25. §, a 26. § a), b) és d) pontja, a 27. §, a 31. §, a 34-36. §, a 39. § (1) bekezdés a) pontja és (2) bekezdése 2018. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 13. § (2) bekezdése, a 19. §, a 22. § és az 1. melléklet az e törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
(4) A 3. § d) pontja, a 23. § és a 26. § c) pontja 2018. július 1-jén lép hatályba.
(5) A 16. §, a 17. §, a 18. §, a 21. § (3) bekezdése és a 39. § (1) bekezdés b) pontja 2019. február 9-én lép hatályba.
a) az 536/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az emberi felhasználásra szánt vizsgálati gyógyszerek helyes gyártási gyakorlatára vonatkozó alapelveknek és iránymutatásoknak, valamint az inspekció szabályainak meghatározása révén történő kiegészítéséről szóló, 2017. május 23-i (EU) 2017/1569 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet,
b) az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek külső csomagolásán elhelyezendő biztonsági elemekre vonatkozó részletes szabályok meghatározása tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2015. október 2-i (EU) 2016/161 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet
végrehajtásához szükséges intézkedéseket állapít meg.
(2) Ez a törvény a 2001/83/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek helyes gyártási gyakorlatára vonatkozó alapelvek és iránymutatások tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2017. szeptember 15-ei (EU) 2017/1572 bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.
"n) a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló alábbi ingatlanok, amelyek egészségügyi funkciója megváltozott, de egyéb közcélra nem került hasznosításra:
na) 1092 Budapest, Bakáts tér 10. (hrsz: 36873/0/A/1, 36873/0/B/1, 36873/0/C/1)
nb) 1131 Budapest, Gyermek tér 2. (hrsz: 26543/5)
nc) 1102 Budapest, Füzér u. 40. (Liget u. 6-10.) (hrsz: 38996)
nd) 2028 Pilismarót, Diófa u. (hrsz: 1866)"
Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény módosítása
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényhez (a továbbiakban: Ákr.) kapcsolódó módosításokat tartalmaz.
Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.) módosítása
A törvény módosítása az egyes központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásáról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló kormányrendelet alapján az Emberi Erőforrások Minisztériumába (a továbbiakban: EMMI) kerülő feladatok vonatkozásában teremti meg a TAJ-számhoz és a hozzá kapcsolódó egészségügyi adatok kezelésének és annak továbbításának a lehetőségét.
A javaslat továbbá a háziorvosi indikátorrendszerhez kapcsolódó, az adatkezelést érintő módosítást tartalmaz.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény módosítása (a továbbiakban: Eütv.)
Az Alapvető Jogok Biztosa által lefolytatott ellenőrzés alapján a pszichiátriai betegeket érintő korlátozó intézkedés elrendelésére vonatkozó szabály pontosítása.
A módosítás egyebekben a jogalkalmazás során felmerült módosítási igényeket, valamint az Ákr.-hez kapcsolódó felhatalmazó rendelkezéseket tartalmazza.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) módosítása
A törvény kiegészítése megteremti annak lehetőségét, hogy a biztosított keresőképtelenségét - amennyiben kicsúszik az 5 napos időszakból - a kormányhivatal szakértő főorvosa 30 napig visszamenőlegesen igazolhassa. A módosítással lényegesen csökkenhet a főorvosi bizottságok (FOB) adminisztratív jellegű terhelése az említett esetek tekintetében, ugyanakkor a biztosított keresőképtelensége is egyszerűbben válik igazolhatóvá az 5 napos időszak után is.
A kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény módosítása
A módosítás elősegíti a vegyi anyagokkal foglalkozó uniós rendeletek megfelelő végrehajtásának ellenőrzését és a hatóságok közötti együttműködést.
Az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Gytv.) módosítása
A gyógyszerekkel való folyamatos ellátás érdekében szükséges pontosító rendelkezések meghatározása, továbbá az egyedi betegszükségletekhez igazodó radiofarmakonok előállításának lehetővé tétele.
A biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) módosítása
Lehetővé válik a gyógyszertár működtetésének felfüggesztése kérelemre azokban az esetekben, amikor a működtetés feltételei a működtető önhibáján kívül nem állnak fenn.
Az egészségügyi ellátórendszer fejlesztéséről szóló 2006. évi CXXXII. törvény módosítása
A törvény azon részeinek pontosítását tartalmazza, amelyek hivatkoznak a törvényből már hatályon kívül helyezett bekezdésre.
A humángenetikai adatok védelméről, a humángenetikai vizsgálatok és kutatások, valamint a biobankok működésének szabályairól szóló 2008. évi XXI. törvény módosítása
Jogtechnikai módosítás átvezetése az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 2018. január 1-jétől hatályos módosításával összhangban.
Egyéb, az egészségüggyel összefüggő törvény módosítása
A személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény kiegészítése az egyes központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásáról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló kormányrendelet alapján az EMMI-be kerülő feladatok vonatkozásában teremti meg a TAJ-kezelés és a TAJ-szám továbbításának lehetőségét.
Tekintettel arra, hogy az Ákr. értelmében eljárási szabályok csak kormányrendeletben helyezhetők el, szükséges a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló 2001. évi C. törvényben kormányrendeleti szintű felhatalmazást adni a mérgező termékekkel kapcsolatos eljárási szabályok megalkotására. Szükséges továbbá az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló törvénybe kormányrendeleti szintű felhatalmazások beépítése az Ákr.-hez kapcsolódóan.
A § fentieken túl az Ákr.-hez kapcsolódó felhatalmazó rendelkezést tartalmaz.
Fontos külön kitérni a fémzárolásra is, mivel ezáltal azonosítható és kereshető vissza az, hogy pontosan milyen mákmagot vetettek el. Ennek követése a Kormányhivatal ellenőrzéseinek eredményességét is nagymértékben segíti.
A jelenlegi szabályozás értelmében a gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazás iránti engedély kiadásának feltétele az üzlet működési engedélyének megléte. A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény alapján a kereskedelmi tevékenység folytatása főszabály szerint bejelentéshez kötött, csak külön jogszabályban foglalt termékkör - ebbe a gyógyszer nem tartozik bele - forgalmazása esetén szükséges a kereskedelmi tevékenységet engedélyeztetni. A módosítás megteremti az összhangot a kereskedelmi törvénnyel, így lehetővé válik, hogy egy új forgalmazó vagy egy korábban gyógyszer forgalmazására engedéllyel rendelkező üzlet áthelyezése esetén a gyógyszerforgalmazás iránti kérelem előterjeszthető legyen.
Ezen túlmenően technikai jellegű módosítást tartalmaz a jogszabályon belüli koherencia megteremtése érdekében.
Az egyes központi hivatalok és költségvetési szervei formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló kormányrendelet alapján az Egészségbiztosítási Alap irányításával kapcsolatos feladatok ellátásával összefüggésben többek között a baleseti megtérítési-, valamint az egészségbiztosítási szakmai ellenőrzések országos koordinálásának szakterülete az OEP jogutódjaként az EMMI-be került, és így működik közre a fővárosi és megyei kormányhivatalokban folyó baleseti megtérítési eljárások szakmai irányítási feladataiban, továbbá a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő feladat- és hatáskörébe tartozó operatív szakmai ellenőrzések előkészítésében és koordinációjában.
A megtérítési eljárásokhoz kapcsolódó egyik részfeladat a TAJ alapú adatátadás a kormányhivatalok részére. Az adatátadás alapját a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőhöz az egészségügyi szolgáltatóktól az Adattárházba érkező TAJ-alapú adatok baleseti kódokon történő legyűjtése, majd a baleseti megtérítési tevékenység szakmai informatikai rendszerének (a továbbiakban: MIR) működtetése során keletkezett adatok összefuttatása, és azok ellenőrzése képezte. A két adatbázis között jelentkező eltérési adatok CD adathordozón történő átadással kerültek a kormányhivatalokhoz annak érdekében, hogy további eljárásokat tudjanak megindítani.
A fent kifejtett tevékenység jogszabályi alapját a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 23. §-a és 24. §-a módosítása teremtené meg a továbbiakban is a fővárosi és megyei kormányhivatalok által indítandó, TAJ alapon átadott által történő újabb baleseti megtérítési eljárások lefolytatásának, továbbá a szakmai irányítói feladat- és hatáskörbe tartozó törvényességi és szakszerűségi ellenőrzés maradéktalan lefolytatását.
Az egészségbiztosítási szakmai ellenőrzés koordinációjához TAJ alapú adattovábbítás szükséges, figyelemmel arra, hogy a NEAK TAJ szinten tartja nyilván az egészségügyi szolgáltatók által havonta (vagy egyéb, meghatározott időszakonként) jelentett egészségügyi szolgáltatások, ellátások ellenértékeként a kifizetés alapjául szolgáló elemi adatokat.
A jogutódlással az EMMI-be került és az egészségbiztosítással összefüggő szakmai ellenőrzési feladatok előkészítésének és koordinációjának maradéktalan ellátása is a TAJ alapú adatkezeléshez és adattovábbításhoz kapcsolódik. Tekintettel arra, hogy az EMMI csak a NEAK kezelésébe tartozó, adatnyilvántartásában álló TAJ alapú adatokat tudja további feladataira felhasználni, így szükséges a fenti feladatok kapcsán a TAJ-szintű adatok EMMI részére történő átadásának jogszabályi alapját biztosítani.
Az Eüak.-ban foglalt adatkezelési célnak megfelelően, miszerint "g) az egészségügyi ellátásokra jogosultak részére a kötelező egészségbiztosítás terhére igénybe vehető szolgáltatások rendelésének és nyújtásának, valamint a gazdaságos gyógyszer-, gyógyászati segédeszköz- és gyógyászati ellátás rendelési szabályai betartásának a vizsgálata, továbbá a külön jogszabály szerinti szerződés alapján a jogosultak részére nyújtott ellátások finanszírozása, illetve az ártámogatás elszámolása, valamint a társadalombiztosítási ellátások megállapítása, kifizetése és a kifizetett ellátások visszafizetése, megtérítése érdekében," lehet adatot kezelni.
A módosítási javaslat mindezek törvényi szintű jogszabályi alapját hivatott megteremteni.