T/18007. számú törvényjavaslat indokolással - a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2017. évi CLXIII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 52. § 22. pontja a következő i) alponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
(nettó árbevétel:)
"i) sportvállalkozásnál: az a) alpont szerinti nettó árbevétel, csökkentve a sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet értékesítéséből, a reklám-közzétételre irányuló szolgáltatás-nyújtásból, játékjog használati jogának ideiglenes vagy végleges átadásából, a sportról szóló törvény szerinti szponzorálási szerződés al...

T/18007. számú törvényjavaslat indokolással - a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról
2017. évi CLXIII. törvény a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról
1. A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosításáról
1. §
(1) A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 52. § 22. pontja a következő i) alponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
(nettó árbevétel:)
"i) sportvállalkozásnál: az a) alpont szerinti nettó árbevétel, csökkentve a sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet értékesítéséből, a reklám-közzétételre irányuló szolgáltatás-nyújtásból, játékjog használati jogának ideiglenes vagy végleges átadásából, a sportról szóló törvény szerinti szponzorálási szerződés alapján nyújtott szolgáltatásból, sportrendezvény televíziós, rádiós, valamint egyéb elektronikus-digitális módon való közvetítéséből, a sportról szóló törvény szerinti sportlétesítmény hasznosításából származó árbevétellel;"
(2) A Htv. 52. §-a a következő 52. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"52. sportvállalkozás: főtevékenységként sporttevékenységet [TEÁOR '08 93.1] végző, a sportról szóló törvény szerinti azon sportvállalkozás, amely az adóévben indult mindazon sportág sportszövetsége által kiírt, szervezett, rendezett vagy engedélyezett versenyrendszerben, amely sportágban versenyző játékjogának használati jogával rendelkezik;"
2. §
A Htv. 53. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"53. §
(1) A 39/F. § szerinti mentesség az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: csekély összegű támogatásokról szóló rendelet) szabályaival összhangban vehető igénybe.
(2) Az 52. § 22. pont i) alpontja szerinti nettó árbevétel csökkentés miatti adócsökkenés az adóalany választása szerint
a) a csekély összegű támogatásokról szóló rendelet szerinti csekély összegű (de minimis) támogatásnak, vagy
b) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet (HL L 187., 2014.6.26., 1. o.), és az azt módosító, a 651/2014/EU rendeletnek a kikötői és repülőtéri infrastruktúrákra irányuló támogatás, a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatásra és a sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatásra vonatkozó bejelentési határértékek, továbbá a legkülső régiókban biztosított regionális működési támogatási programok tekintetében, valamint a 702/2014/EU rendeletnek a támogatható költségek összegének meghatározása tekintetében történő módosításáról szóló, 2017. június 14-i 2017/1084/EU bizottsági rendelet (HL L 156., 2017.6.20., 1. o.) szerinti, sportlétesítményekre nyújtott működési támogatásnak
minősül.
(3) A (2) bekezdés szerinti támogatás
a) a csekély összegű támogatásokról szóló rendelet vagy
b) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet hatályos szabályaival, különösen 55 cikkével összhangban
vehető igénybe."
3. §
A Htv. 52. § 22. pontja a) alpontjában a "b)-h) alpontokban" szövegrész helyébe "b)-i) alpontban" szöveg lép.
2. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosítása
4. §
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. törvény) 24/A. §-a a következő (13a) és (13b) bekezdéssel egészül ki:
"(13a) Ha az állami adó- és vámhatóság az átutalást kizárólag azért tagadta meg, mert az adózó a társasági adóelőleg-kiegészítési kötelezettségről szóló bevallásában, illetve társasági adóbevallásában fizetendő adóelőlegként, adóként megjelölt összeget nem fizette meg határidőben, az adózónak az átutalás megtagadásáról szóló határozat átvételét követő 15 napon belül előterjesztett külön kérelmére az állami adó- és vámhatóság az átutalást akkor is teljesíti, ha
a) a késedelem nem haladja meg az esedékességtől számított 15 naptári napot, és
b) az adóelőleg, adó összegének megfizetése maradéktalanul megtörtént.
(13b) A (13a) bekezdés szerinti kérelem előterjesztésére előírt határidő elmulasztása esetén igazolási kérelemnek nincs helye."
5. §
A Tao. törvény 29/A. §-a a következő (60) bekezdéssel egészül ki:
"(60) A sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi ... törvénnyel megállapított 24/A. § (13a) bekezdése alapján kérelmet a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi ... törvénnyel megállapított 24/A. § (13a) bekezdésének hatálybalépését követően felajánlott adóval, adóelőleggel kapcsolatos eljárások vonatkozásában lehet benyújtani."
6. §
A Tao. törvény 24/A. § (13) bekezdés d) pontjában a "megfizette" szövegrész helyébe az "esedékességig megfizette" szöveg lép.
3. Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény módosítása
7. §
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény (a továbbiakban: Ekho tv.) 4. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A (3) bekezdés rendelkezésétől eltérően a kifizető nem fizet ekhót a hivatásos sportoló részére az e foglalkozása ellenértékeként juttatott bevétel után."
8. §
Az Ekho tv. "Záró rendelkezések" alcíme a következő 14/F. §-sal egészül ki:
"14/F. §
A sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi ... törvénnyel megállapított 4. § (6) bekezdése a 2017. szeptember 1-jét követően kifizetett jövedelmekre is alkalmazható."
4. Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény módosítása
9. §
Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény
a) 4/A. § (16) bekezdés d) pontjában a "nem foglalkoztató közhasznú alapítvány" szövegrész helyébe a "nem foglalkoztató, a látvány-csapatsport fejlesztése érdekében létrejött alapítvány" szöveg,
b) 15. §-ában a "szeptember 10-éig pótlékmentesen önellenőrzi" szövegrész helyébe a "december 10-éig önellenőrzi" szöveg
lép.
5. Záró rendelkezések
10. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-3. § 2018. január 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A sport és a sportolás, a rendszeres sporttevékenység kiemelt jelentőséggel bír az egészségmegőrzésben. A sporttevékenység és az utánpótlás-sport szervezésében ugyanakkor nemcsak a különféle állami szervek, hanem a sportvállalkozások is részt vesznek, amellett, hogy gazdasági tevékenységet végezve a különféle anyagi adójogi normák alanyai is egyben. A sportvállalkozások sporttevékenységgel összefüggő feladataira tekintettel, működésük segítése érdekében indokolt számukra kedvezmények biztosítása az egyes adónemek tekintetében. Ezért a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: javaslat) különféle kedvezményeket tartalmazó rendelkezéseket iktat be a helyi adókról, a társasági és osztalékadóról, az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról, valamint az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló törvényekbe.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A javaslat a sportvállalkozások számára iparűzési adókönnyítést fogalmaz meg. Ennek lényege, hogy a sportvállalkozásnak a sporttevékenységgel összefüggésben szerzett bevétele (így a belépőjegy-, bérlet-eladásból, a reklám-közzétételi tevékenységből, szponzori szerződésből eredő bevétel) nem keletkeztet iparűzési adóalapot. Ezen adókönnyítés értelmezéséhez szükséges a sportvállalkozás fogalmának definiálása. E szerint a sportvállalkozás az a sportról szóló törvény szerinti sportvállalkozás, amelynek főtevékenysége sporttevékenység. További feltétel, hogy a sportvállalkozásnak versenyeztetnie kell játékosait, azaz indulnia kell abban a sportágban szervezett versenyrendszerben (bajnokságban), amely sportágban versenyző játékos játékjogának használati jogát birtokolja.
2. §
A javaslat a sportvállalkozások adóelőnye kapcsán rendelkezik arról is, hogy a Htv. 52. § 22. pont i) alpontjában említett, a nettó árbevételt csökkentő tételek miatti adócsökkenés, azaz az egyébként adóköteles nettó árbevétel csökkentésének adóhatása állami támogatás, melyet az adóalany - választása szerint - a csekély összegű támogatásokról szóló rendelet vagy a csoportmentességi rendelet szabályaival összhangban (sportlétesítmények üzemeltetéséhez nyújtott működési támogatásként) vehet igénybe.
3. §
A sportvállalkozásokra vonatkozó új nettó árbevétel fogalom miatt a javaslat korrigálja az általános szabályok szerinti nettó árbevétel-fogalomban található belső hivatkozást.
4. §
A javaslat szerint, amennyiben az adófelajánlás átutalásának kizárólag az adó(előleg) késedelmes megfizetése az akadálya, és ez a késedelem csekély mértékű, úgy az adózó külön kérelmére az átutalás teljesíthető, feltéve, hogy a késedelmes megfizetés maradéktalan. A kérelem elbírálása kapcsán figyelembe veendő objektív körülmények a javaslat szerint a következők:
- a késedelem mértéke nem haladhatja meg a 15 naptári napot és
- kizárólag maradéktalan, azaz teljes összegű megfizetés vehető figyelembe.
Az adózó az átutalás megtagadásáról szóló határozat átvételét követő 15 napon belül (jogvesztő határidő) terjesztheti elő külön kérelmét az átutalás megtagadásának felülvizsgálatára.
5. §
Az adófelajánlással kapcsolatos fizetési késedelem esetén kérelem benyújtására csak a kérelemre vonatkozó szabály hatálybalépését követően felajánlott adóval, adóelőleggel kapcsolatos eljárások vonatkozásában van lehetőség (múltbeli késedelmek esetében kérelem benyújtásának nincs helye).
6. §
Jogtechnikai pontosítás az adófelajánlást illetően, mely kimondja, hogy az adó, adóelőleg összegét esedékességig kell megfizetni annak érdekében, hogy az adóhatóság az átutalást teljesítse.
7. §
A hivatásos sportolókat foglalkoztató sportvállalkozások támogatása érdekében a javaslat megszünteti a hivatásos sportolók bére után az e vállalkozásokat terhelő százalékos mértékű ekho fizetési kötelezettséget.
8. §
Átmeneti rendelkezés, amely alapján a kifizetőnek már a 2017. szeptember 1-jét követően kifizetett jövedelmekre sem kell a kifizetői ekhót megfizetnie.
9. §
Szövegcserés módosítások:
a) Jogtechnikai pontosítás a Tao. törvénnyel való koherencia biztosítása érdekében.
b) A javaslat szerint a 2017. adóévben a társasági adókedvezmény összegének önellenőrzéssel történő lehívása december 10-ig lehetséges.
10. §
Hatályba léptető rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.