adozona.hu
T/17957. számú törvényjavaslat indokolással - a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról
T/17957. számú törvényjavaslat indokolással - a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2017. évi CLIV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Szftv.) 1. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezett részére a rendelkező nyilatkozatot újabb kedvezményezett megjelöléséig, vagy a magánszemély visszavonásra irányuló kérelmének benyújtásáig veszi figyelembe az adóhatóság. Az újabb kedvezményezett megjelölésére vagy a nyilatkoz...
"(7) A 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezett részére a rendelkező nyilatkozatot újabb kedvezményezett megjelöléséig, vagy a magánszemély visszavonásra irányuló kérelmének benyújtásáig veszi figyelembe az adóhatóság. Az újabb kedvezményezett megjelölésére vagy a nyilatkozat visszavonására az 5. § (1) bekezdésben meghatározott határidőig a nyilatkozattétel évét követően évente egy alkalommal kerülhet sor. A nyilatkozat visszavonásának tartalmi követelményeit kormányrendelet határozza meg."
"(4) Ha a rendelkező nyilatkozat a kedvezményezett érdekkörében meglévő körülmény miatt érvénytelennek minősül, az adóhatóság e tényről a rendelkező nyilatkozatot tévő adózót az érvénytelenség okának megjelölésével legkorábban a rendelkező nyilatkozat éve november 30-ától elektronikus úton, megfelelő elektronikus tárhely hiányában, illetve amennyiben az adózó az elektronikus ügyintézést a rendelkezési nyilvántartásban kizárta, postai úton értesíti."
(2) Az Szftv. 5/A. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az adóhatóság a nyilatkozattétel évét követően minden év január 31-ig elektronikus úton, megfelelő elektronikus tárhely hiányában, illetve amennyiben az adózó az elektronikus ügyintézést a rendelkezési nyilvántartásban kizárta, postai úton értesíti azon magánszemélyeket, akiknek az adózó által megjelölt 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti szervezet javára tett adózói nyilatkozat a kedvezményezett érdekköréből kifolyólag érvénytelen volt, vagy a nyilvántartás adatai alapján az értesítés évében érvénytelen lenne."
(Az adóhatóság csak)
"b) az 1. § (7) bekezdés szerinti eljárásban, a 2. § (1) bekezdésében meghatározott többlet kiutalásakor, a 2. § (3) bekezdésében, az 5/A. § (4)-(6) bekezdésében, valamint a 6/A. § (5)-(6) bekezdésében meghatározott eljárás során"
(engedélyezheti az egymástól az (1) és (2) bekezdés szerint elkülönített adatok kódjel alapján történő összekapcsolását.)
(2) Az Szftv. 5/C. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az adóhatóság őrzési kötelezettsége a rendelkező nyilatkozat évét követő évtől számított ötödik év végéig, 1. § (7) bekezdés szerinti megváltoztatásának, visszavonásának évét követő évtől számított ötödik év végéig - ezt meghaladóan a rendelkező nyilatkozattal összefüggésben ezen időpontig indított peres eljárás esetén annak jogerős befejezéséig - áll fenn. E határidő elteltét követően az adóhatóság a borítékokat és a rendelkező nyilatkozatokat, illetve az elektronikus űrlap adatait, továbbá az adatbázisa rendelkező nyilatkozatokkal kapcsolatos adatait megsemmisíti oly módon, hogy helyreállításuk többé ne legyen lehetséges."
"(5a) A 4/A. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kedvezményezettet elektronikus úton benyújtott kérelmére, az állami adóhatóság a kérelem benyújtását követő 30 napon belül, de legkorábban október 15-től elektronikus úton térítésmentesen tájékoztatja a javára rendelkező nyilatkozatot tevők számának településenkénti megoszlásáról."
(2) Az Szftv. 6/A.§ (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az állami adóhatóság a kérelem benyújtását követő 30 napon belül, de legkorábban október 15-től elektronikus úton tájékoztatja az 1. § (6) bekezdése szerinti adatokról azokat a 4. § (1) bekezdése és a 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezetteket, akik elektronikus úton benyújtott nyilatkozatuk alapján igényt tartanak ezen adatszolgáltatásra. A tájékoztatás a magánszemély adott rendelkező évi érvényes nyilatkozata alapján történik. Az adatokat a 4. § (1) bekezdés szerinti kedvezményezett kizárólag a közhasznú tevékenységével, míg a 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezett kizárólag a vallási tevékenységével kapcsolatban a magánszeméllyel történő kapcsolatfelvételre, tájékoztatás nyújtására használhatja fel, és az adatokat kizárólag az adatszolgáltatást követő 5 évig kezelheti."
"(3) Felhatalmazást kap az adópolitikáért felelős miniszter, hogy az 1. § (7) bekezdése szerinti visszavonó nyilatkozat tartalmára vonatkozó részletes szabályokat rendeletben szabályozza."
"8/H. §
(1) Az e törvénynek a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló 2017. évi ... törvénnyel megállapított 1. § (7) bekezdését, valamint az 5/A. § (4) és 5/C. § (3)-(4) bekezdéseket első alkalommal a 2018. évi rendelkező nyilatkozatnál kell alkalmazni.
(2) Az e törvénynek a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló 2017. évi ... törvénnyel megállapított 1. § (7) bekezdésével összefüggésben rendelkező év alatt minden esetben az adóévet követő évet kell érteni, függetlenül attól, hogy a magánszemély melyik évben tette meg rendelkező nyilatkozatát.
8/I. §
Az e törvénynek a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló 2017. évi . törvénnyel megállapított 5/A. § (6) bekezdését első alkalommal a 2019. évben kell alkalmazni.
8/J. §
E törvénynek a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló 2017. évi . törvénnyel megállapított 6/A. (5) bekezdése szerinti elektronikus adatszolgáltatást az állami adóhatóság első alkalommal 2018. szeptember 1-jét követően teljesíti.
8/K. §
E törvénynek a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló 2017. évi . törvénnyel megállapított 6/A. § (5a) bekezdését első alkalommal a 2018. rendelkező évi nyilatkozatoknál kell alkalmazni."
a) 1. § (6) bekezdésében a "bekezdése szerinti" szövegrész helyébe a "bekezdése és a 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti" szöveg,
b) 5/A. § (2) bekezdésében a "hiányában postai" szövegrész helyébe a "hiányában, illetve amennyiben az adózó az elektronikus ügyintézést a rendelkezési nyilvántartásban kizárta, postai" szöveg,
c) 5/A. § (3) bekezdésében a "úton, ügyfélkapu hiányában postai" szövegrész helyébe az "úton, megfelelő elektronikus tárhely hiányában, illetve amennyiben az adózó az elektronikus ügyintézést a rendelkezési nyilvántartásban kizárta, postai" szöveg,
d) 6/A. § (5) bekezdésében az "adóhatóság térítésmentesen" szövegrész helyébe az "adóhatóság elektronikus úton térítésmentesen" szöveg
lép.
1. településenként megismerheti a javára felajánlást tett magánszemélyek számát,
2. amennyiben a javára felajánlást tett magánszemély ehhez hozzájárul, ezen magánszemély nevét és lakcímét is megismerje, továbbá
3. a javára rendelkező magánszemély a nyilatkozatát több évre, vagy határozatlan időre tegye meg.
A Megállapodás szerint a Kormány kötelezettséget vállal arra, hogy a jelen megállapodást tartalmazó kormányhatározatot 2017. október 31. napjáig közzéteszi a Magyar Közlönyben; továbbá a jelen megállapodás megkötéséből eredő szükséges törvénymódosító javaslatokat az Országgyűlés elé terjeszti 2017. október 31. napjáig; valamint a kormányzat megalkotja a szükséges további jogszabályokat 2017. december 31. napjáig.
A Megállapodásban vállaltakat valamennyi bevett egyház részére biztosítani szükséges.
A visszavonásig érvényes rendelkezés lehetőségének bevezetését követően, amennyiben a megjelölt egyházi szervezet nem szerepel a NAV honlapján közzétett, felajánlásra jogosult kedvezményezettek listájában, úgy a nyilatkozat a kedvezményezett érdekköréből kifolyólag érvénytelen, mely információ nem minősül adótitoknak, arról a magánszemély tájékoztatható. A tájékoztatás az érvénytelen nyilatkozatok számának csökkentését szolgálja.
Az érvényes nyilatkozatok elősegítése érdekében az adóhatóság célzottan tájékoztatja a magánszemélyt, ha a korábban megjelölt kedvezményezett már nem felel meg a jogszabályi feltételeknek (pl. az adott évre kizárt, vagy a regisztrációjának törlését kérte), így a felajánló időben tud újabb nyilatkozatot benyújtani. A nyilatkozati szisztéma ilyen irányú módosítása a bevallás tervezet adóhatósági elkészítéséhez hasonlóan csökkenti a magánszemélyek adminisztrációs terhét, amelyet az évenkénti nyilatkozatok megtétele jelent.
A visszavonásig, vagy módosításig szóló nyilatkozati rendszer bevezetésének feltétele, hogy a NAV megfelelő időn keresztül megőrizze a nyilatkozatokat.
Az egyházi kedvezményezettek esetében is biztosítani kell a magánszemélyek adataihoz való hozzáférés lehetőségét. A magánszemélyek számára pedig azt kell garantálni, hogy az egyház a vallási tevékenységéhez kapcsolódóan használja fel az adataikat.
A 5/A. § (6) bekezdés szerinti feladat a határozatlan ideig tartó nyilatkozatok bevezetését követő évben jelentkezik.
A 6/A. § (5) bekezdés szerinti adatszolgáltatás elektronikus útra tereléséhez szükséges technikai feltételek megvalósítására biztosít átmeneti időszakot a későbbi hatálybalépés.
A 6/A. § (5a) bekezdés szerinti adatszolgáltatáshoz szükséges technikai feltételek megvalósítására biztosít átmeneti időszakot az adatszolgáltatás felmenő rendszerben történő bevezetése.
A módosítás nyomán lehetőség lesz arra, hogy az egyházak is kérhessenek adatot azokról a magánszemélyekről, akik irányukba rendelkeztek és felhatalmazást adtak az adóhatóság részére adataik továbbítására a kedvezményezett felé.
Az adatszolgáltatási eljárás hatékonyabbá tétele érdekében indokolt az adatszolgáltatás elektronikus útra terelése, mely egyben a kedvezményezettek számára is előnyt jelent, mivel hamarabb juthatnak hozzá az igényelt adatokhoz.