A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/2932. számú törvényjavaslat indokolása

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2000. évi CXXI. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Magyar Kormány és az Apostoli Szentszék által megbízott un. Vatikáni Magyar Vegyes Bizottság az elmúlt év során áttekintette a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között a Katolikus Egyház magyarországi közszolgálati és hitéleti tevékenységének finanszírozásáról, valamint néhány vagyoni természetű kérdésről aláírt Megállapodást kihirdető 1999. évi LXX. törvény előírásából adódó egyes további jogszabály-módosítási feladatokat.
A módosítandó törvények között szerepelt a személyi jöve...

A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény módosításáról szóló T/2932. számú törvényjavaslat indokolása
INDOKOLÁS
Általános indokolás
I.
A Magyar Kormány és az Apostoli Szentszék által megbízott un. Vatikáni Magyar Vegyes Bizottság az elmúlt év során áttekintette a Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között a Katolikus Egyház magyarországi közszolgálati és hitéleti tevékenységének finanszírozásáról, valamint néhány vagyoni természetű kérdésről aláírt Megállapodást kihirdető 1999. évi LXX. törvény előírásából adódó egyes további jogszabály-módosítási feladatokat.
A módosítandó törvények között szerepelt a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény. A katolikus egyház (más egyházakkal is egyeztetett) kérései az alábbiak voltak:
a) az adó megfizetésétől függetlenül vegye figyelembe az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal az egyházi kedvezményezetteket érintő állampolgári rendelkezéseket;
b) a 100 forint alatti személyi jövedelemadó rendelkezések is jussanak el a kedvezményezett egyházhoz;
c) az utalások egy csatornán (a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma fejezeti előirányzataként) jussanak el a kedvezményezett egyház bankszámlájára;
d) az utalások a rendelkezési év december 31-i állapotnak megfelelő adatok alapján történjenek meg, figyelemmel a jogorvoslati eljárásokra.
A törvényalkotási munka későbbi szakaszában felmerült az egyházak részéről az az igény is, hogy egy adott évben az állampolgár ne csupán a progresszív személyi jövedelemadója 1%-áról rendelkezhessen, hanem az éves SZJA teljes körénél, az elkülönülten adózó személyi jövedelmek után befizetett adónak az 1%-áról is. E kérés a jelen rendelkezési lehetőség 10 %-os bővülését jelentené, de ezen jövedelmek egy része nem is adóköteles, így szükségessé tenné a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítását is.
Végül is a jelen törvénymódosítást - az egyházakkal történt szóbeli és írásbeli egyeztetéseket követően - a legjelentősebb egyházak elfogadták. Az egyházak azon kérése, hogy a 100 forint alatti személyi jövedelemadó rendelkezések is jussanak el a kedvezményezett egyházhoz - bár jelentős többletmunkát, adminisztrációt jelent - elfogadásra kerül, hiszen a további, garanciális jellegű, kiegészítő egyházi alapintézmény-támogatás elosztásánál lényeges számítási szempont a rendelkezők számaránya (ez esetben függetlenül a rendelkezett összeg nagyságától). Ez a törvénymódosítás egyébként évente további 7-8 millió forint személyi jövedelemadó közvetlen felajánlását jelenti, amelyből a Magyar Katolikus Egyház megbecsülhetően 5-6 millió forinttal részesül.
Az egyházi finanszírozást közvetlenül érintő másik jelentős változás, hogy a törvény elfogadását követően az egyházak a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma költségvetésének egyházi alapintézmény támogatási előirányzataként jutnak hozzá az állampolgárok által rendelkezett, majd a garanciális törvényi előírások alapján kiegészített teljes összeghez a rendelkezési évet követő gazdálkodási év január 20-ig. Jelenleg az állampolgárok által közvetlenül rendelkezett összeget az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal utalja ki a kedvezményezett egyházak részére, s csak a kiegészítő összeget utalja a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. A törvénymódosítással jelentős párhuzamosan végzett közigazgatási munka szűnik meg és egyben feleslegessé válik az egyházi bankszámlák bejelentési kötelezettsége is az APEH elnökének.
II.
A jelen törvénymódosításban megoldásra váró problémák másik csoportját azok a kérdések alkotják, amelyek a jogszabály előírásai szerint dolgozó Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál a törvény bevezetése óta eltelt három év gyakorlati tapasztalatai alapján halmozódtak fel. A törvénymódosítás a végrehajtást segíti elő azzal, hogy:
a) a kedvezményezettek köztartozási igazolásának megszerzési kötelezettsége helyett általánossá teszi a felelős nyilatkozattételt;
b) lehetőséget ad a kedvezményezetteknek, hogy az igazolásaik benyújtásánál az államigazgatási eljárás általános szabályai szerint járhassanak el határidő mulasztás esetén;
c) a köztartozások kiegyenlítésénél az adózás rendjét szabályozó törvény előírásaira utal;
d) pontosítja az egyházi bejegyzés eljárási gyakorlatát, a jogorvoslati lehetőséget meghatározva;
e) pontosítja az Országgyűlés által meghatározott kiemelt előirányzat, rendelkezési lehetőség kijelölésének és utalásának rendjét;
f) a rendelkezett összeg utalási határidejének és rendjének módosításával optimálisabb, az előírásszerűen végrehajtható eljárási gyakorlathoz megfelelőbb munkafeltételeket biztosít;
g) a rendelkezések (számuk, összegük) széleskörű publikálását írja elő (a "civil" szervezeteket érintő rendelkezéseknél - nagy számuk miatt - a tételes felsorolás helyett a kedvezményezetti csoportok összesített adatai formájában);
h) a kulturális, közművelődési szervezetek kedvezményezetti rendelkezéseinél a szolgáltatási jegyzék fogalmait alkalmazza.
A törvénymódosítás várhatóan jelentősebb többletkiadással nem jár majd, ugyanakkor bevezetésével az érintett rendelkező állampolgárok és a kedvezményezett szervezetek jogkövetése lesz egyszerűbb, míg a lebonyolítást végző Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalt a korábbiaknál kisebb mértékben terheli majd e törvény végrehajtási feladata, még a 100 forint alatti értékű rendelkezések újonnan jelentkező adminisztrációja mellett is.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Egyházi kérésre a kormányzat megvizsgálta annak lehetőségét, hogy a 100 forint alatti befizetett személyi jövedelemadó rendelkezéseket is vegye figyelembe, dolgozza fel az adóhivatal. A kérés azért is méltányolandó, mivel a további, egyházi alapintézmény korrekciós számításnál lényeges a rendelkezők egyházak szerinti megoszlási száma - még ha a közvetlen rendelkezéseknél ez a lehetőség (kb. évente 76.000 állampolgárt érintve) csupán további néhány millió forint szétosztását jelentené.
A törvénymódosítás jelen formájában lehetővé teszi azon állampolgárok rendelkezéseinek a figyelembe vételét is, akik az adó megfizetésére részletfizetési lehetőséget, vagy halasztást kaptak és így tettek eleget a fizetési kötelezettségüknek.
A 100 forint alatti rendelkezések számbavételi kötelezettsége a módosított törvényben nem csupán az "egyházi" 1%-ra vonatkozik, (hanem a "civil" 1% rendelkezőinek a körére is), ezért a jogszabálymódosítás mindkét állampolgári 1% rendelkezőit érinti.
A 2. §-hoz
A módosítás szerint a jövőben az adóhivatal közvetlenül csak az un. "civil" egyszázalékot utalja át a kedvezményezett szervezetek számára. Az egyházak alapintézmény támogatására fordított másik egy százalékot - egységesen, egyszeri utalással - a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma fogja utalni. Az Országgyűlés által évente meghatározásra kerülő kiemelt előirányzatra rendelt összeget a felhasználásért felelős költségvetési fejezet felügyeletét ellátó szerv utalja.
A 3. § első bekezdéséhez
A törvényrész módosítására a kedvezményezetti kör meghatározásának pontosítása miatt kerül sor. A megnevezett tevékenységi csoportok a KSH által gondozott nemzetgazdasági Szolgáltatások Jegyzéke alapján (SZJ) - a korábbiakhoz képest bővebb körben - tartalmazzák a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszeréből az alkotó és előadó-művészeti, a vidámparki, szórakoztatási, a könyvtári, levéltári, múzeumi tevékenységet, a növény- és állatkerti bemutató tevékenységet, így a jövőben ezen tevékenységet végző szervezetek lehetnek a személyi jövedelemadó 1%-ának kedvezményezettjei.
A kedvezményezetti kör bővülése mellett sor kerül a rendelkezéseknél figyelembe vehető országos közgyűjteményi kör, az országos gyűjtőkörű szakmúzeumok és néhány kiemelt jelentőségű kulturális, ill. közgyűjteményi intézményi konkrét megnevezésére is. A "közművelődési" tevékenység akkor lesz nevesíthető ezen kedvezményezetti felsorolásban, ha a KSH-tevékenységi kódlistába felkerül.
Ugyancsak bővül a lehetséges kedvezményezetti kör azon közgyűjteményi, kulturális és egyéb szórakozatási tevékenységet végző szervezetek körével, amelyek kisebbségi önkormányzatoktól kaptak támogatást a megelőző három esztendő egyikében egyedi támogatás formájában.
A lehetséges kedvezményezettek sorrendjének megváltoztatásával a könnyebb áttekinthetőség, a hasonló tevékenységet végző kedvezményezetti kör egymás mellé rendelése volt a cél.
A törvénymódosítás a kedvezményezetti felsorolásból elhagyja az "elkülönített állami pénzalapokat", "a Gyermek és Ifjúsági Alapprogramot" és a "Felsőoktatási Fejlesztési Alapprogramot", miután az elmúlt években jelentősebb rendelkezés gyakorlatilag nem volt ezen kedvezményezettek javára.
A 3. § második bekezdéséhez
A módosítást követően - d) pontban - elegendő lesz, ha a kedvezményezett egyszeri nyilatkozatot tesz majd arról, hogy esedékes köztartozása (a vámhatóságnál, az illetékhivatalnál, az önkormányzati és állami adóhatóságnál, vagy egyéb köztartozás formájában) nincsen. Az önkormányzati adóhatóság külön megemlítése (a bekezdés korábbi e) pontjában) és az önkormányzati adóhatóságtól hatályos igazolás beszerzésének megkövetelése a kedvezményezettől (a fővárosban két szinten is) egyébként sem indokolt.
A 3. § harmadik bekezdéséhez
Pontosítani szükséges az adóhatósági eljárást a köztartozások kiegyenlítése során az adózás rendjéről szóló törvénynek a befizetések elszámolásáról szóló előírásával.
A 3. § negyedik bekezdéséhez
Rendelkezni szükséges arról a gyakorta előforduló esetről, amikor a kedvezményezett az adóév során jogutódlással szűnik meg. Ez esetben a felajánlott adóösszeg - amennyiben egyébként a kedvezményezetti feltételek fennállnak - a kedvezményezett jogutódját illeti meg.
A 4. §-hoz
A második egyszázalék kedvezményezetti körének pontosítása a vonatkozó törvényrész módosításánál azt jelenti, hogy kedvezményezett csak az az egyház lehet, amely technikai számmal rendelkezik.
A módosított paragrafus második bekezdése a korábbiaknál pontosabban határozza meg az egyházak technikai szám megadásának eljárási szabályát, amennyiben erre bírósági végzéssel kerül sor.
Az 5. § első bekezdéséhez
A törvénymódosítás során előírásra kerül nem csupán a kedvezményezett adószámának (a technikai kódjának) feltüntetése, de a kedvezményezett megnevezése is a rendelkező nyilatkozaton.
Az 5. § második bekezdéséhez
A javaslat lehetővé teszi a kedvezményezettek igazolási kötelezettségének eljárási gyakorlatánál a határidőt mulasztó kedvezményezetteknekaz államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény vonatkozó részében megadott lehetőségek alkalmazását.
A 6. § első bekezdéséhez
A törvényrészt több bekezdésében is pontosítani szükséges (a hivatkozások tekintetében). A törvény-módosításban meghatározásra kerül továbbá az APEH tájékoztatási kötelessége is mindkét egyszázalékra vonatkozóan - a rendelkezési lehetőségek szerinti csoportonként (nem tételesen) az első egy százaléknál, míg a másodiknál továbbra is egyházankénti részletezettséggel.
A tájékoztatást nem csupán a Pénzügyminisztérium számára, hanem - a mindkét egyszázalék tekintetében jelentős mértékben érintett - Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Miniszterelnöki Hivatal részére is szükséges megadni, részben az utalások előkészítéséhez, részben a költségvetési tervező és a további jogszabály-alkotó munkához.
Ezen tájékoztatás - illetve a december 31-i kiegészítő, pontosító jellegű APEH-közlés - alapján nyílik mód a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma számára (a korábbi APEH-NKÖM párhuzamos utalás helyett) a kedvezményezett egyházaknak az állampolgári rendelkezést figyelembe vevő következő esztendei alapintézmény-hálózat támogatási előirányzat meghatározására, majd utalására.
A 6. § második bekezdéséhez
Az időben hosszan elhúzódó rendelkezési jogviták lezárását követően lehetővé kell tenni az egyházi kedvezményezetteket megillető összegek kiutalását. Az intézkedéshez az ezen információkat tartalmazó, minden év augusztus 31-ig elkészülő és közzé tett un. pótlista nyújt segítséget. A korábbi időszakok rendelkezései alapján készült pótlista alapján lehet az utalásokat elvégezni (biztosítva a szükséges pénzügyi fedezetet hozzá).
Új törvényrész fogalmazza meg az éves költségvetés kialakításánál azt az elvárást, hogy az Országgyűlés által az előző évben, a személyi jövedelemadó második egyszázalékánál megjelölt kiemelt előirányzat elnevezésű rendelkezési célra adott összeget a felhasználásában érintett fejezet kaphassa meg, s önálló előirányzatként jeleníthesse meg.
A 7. §-hoz
A módosításra a hivatkozás pontosítása miatt van szükség.
A 8. §-hoz
A hatályon kívül helyezendő bekezdésekhez:
a) nem indokolt a már megszűntetett elkülönített állami pénzalapokat, továbbá a Gyermek és Ifjúsági Alapprogramot, a Felsőoktatás Fejlesztési Alapprogramot kedvezményezetti lehetőségekként a törvényben hagyni, s a kedvezményezetti sorrend megváltoztatása miatt a 4. § (1) bekezdés k) - m) pontjai "kiüresedtek";
b) nem indokolt az önkormányzati adóhatóság külön megemlítése, hatályos igazolás beszerzésének megkövetelése (a fővárosban két szinten is) a kedvezményezettől (4. § (2) bekezdés e) pontja);
c) nincs szükség az egyházak bankszámlaszám-bejelentési kötelezettségének előírására e törvény keretei között, az információ az utalást (jövőben egymagában) végző Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma rendelkezésére áll (4/A. § (4) bekezdés);
d) a hatályon kívül helyezendő eljárási szabály az 1996. évi jövedelemadó rendelkezési lehetőségnél volt alkalmazandó (8. § (2) bekezdés).
1996. évi CXXVI. törvény

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) jogot ad a magánszemélynek arra, hogy befizetett adója meghatározott részének felhasználásáról az adóévet követő évben (a rendelkező nyilatkozat évében) külön törvényben rögzített mértékben, megjelölt kedvezményezett(ek) javára és eljárás szerint nyilatkozatban rendelkezzék. A magánszemély e jogának megvalósulását szolgáló eljárás szabályairól e rendelkezés tárgyátképező adórész mértékéről és a kedvezményezettek köréről az OGY a következő törvényt alkotja:

1. § (1) Az Szja tv. 45. §-ára is figyelemmel, e törvény alkalmazásában befizetett adónak azt az összeget kell tekinteni, amely a magánszemély adóbevallásában vagy az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásában az összevont adóalap adójának összegéből a kedvezmények levonása után fennmarad, feltéve, hogy ezt az adót a magánszemély a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig megfizette, arra a rendelkező nyilatkozat éve szeptember harmincadik napján túlnyúló fizetési halasztást, részletfizetési kedvezményt nem kapott.

1. § (1) Az Szja tv. 45. §-ára is figyelemmel, e törvény alkalmazásában befizetett adónak azt az összeget kell tekinteni, amely a magánszemély adóbevallásában vagy az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásban az összevont adóalap adójának összegéből a kedvezmények levonása után fennmarad, feltéve, hogy ezt az adót a magánszemély a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig megfizette, vagy az esedékességet megelőzően benyújtott kérelmére az adóhatóság legfeljebb 12 havi részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyezett, és a magánszemély az engedélyező határozatban foglalt feltételeknek maradéktalanul eleget téve az adót és késedelmi pótlékát hiánytalanul megfizette.

1. § (1) Az Szja tv. 45. §-ára is figyelemmel, e törvény alkalmazásában befizetett adónak azt az összeget kell tekinteni, amely a magánszemély adóbevallásában vagy az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásában az összevont adóalap adójának összegéből a kedvezmények levonása után fennmarad, [feltéve, hogy ezt az adót a magánszemély a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig megfizette, arra a rendelkező nyilatkozat éve szeptember harmincadik napján túlnyúló fizetési halasztást, részletfizetési kedvezményt nem kapott.]"

(2) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet befizetett adójának

(2) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet befizetett adójának

(2) A magánszemély külön-külön nyilatkozatban rendelkezhet befizetett adójának

a) egy százalékáról a 4. §-ban,

a) egy százalékáról a 4. §-ban,

b) további egy százalékáról pedig a 4/A. §-ban

b) további egy százalékáról pedig a 4/A. §-ban

b) további egy százalékáról pedig a 4/A. §-ban

b) további egy százalékáról pedig a 4/A. §-ban

meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára, feltéve, hogy az a)-b) pont szerinti összeg külön-külön legalább 100 forint.

meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára.

meghatározottak közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára, [feltéve, hogy az a)-b) pont szerinti összeg külön-külön legalább 100 forint].

(3) A befizetett adó egy-egy százalékáról csak teljes egészében lehet rendelkezni a 4. §-ban és/vagy a 4/A. §-ban meghatározott kedvezményezettek közül kiválasztott egy-egy kedvezményezett javára.

2. § (1) Ha a magánszemély a befizetett adójának az 1. §-ban meghatározott bármely részéről e törvény szabályai szerint rendelkezett, és rendelkezésének teljesítése megtörtént, akkor a teljesítés szerinti összeg sem adóhatósági ellenőrzés, sem önellenőrzés következményeként utóbb nem módosítható.

(2) Ha a magánszemély rendelkező nyilatkozatot tartalmazó adóbevallásának önellenőrzése vagy adóhatósági ellenőrzése az összevont adóalap adójára kevesebbet állapít meg a bevallott összegnél, akkor a különbözetnek az 1. § (2) bekezdése a)-b) pontjában rögzített hányadát - ha az legalább ezer forint, és a rendelkezés teljesítése a kedvezményezett javára megtörtént - az adóhatóság határozata alapján a magánszemélynek meg kell fizetnie.

3. § Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) a magánszemély érvényes rendelkező nyilatkozata és adóbevallása (adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolása) vonatkozó adatai alapján az 1. § rendelkezései szerint meghatározott összeget utalja át a kedvezményezett(ek) javára.

3. § Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) a magánszemély adóbevallásához (adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásához) fűzött érvényes rendelkező nyilatkozat és az adóbevallásában (adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásában) szereplő adatok alapján utalja át a 4. §-ban említett kedvezményezettek javára az 1.§ rendelkezései szerint meghatározott összeget. A 4/A. § (1) bekezdése szerinti egyházi kedvezményezetteknek a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, míg a 4/A. § (2) bekezdése szerinti előirányzatot a felhasználásért felelős fejezet felügyeletét ellátó szerv utalja át a fentiek szerint megállapított összeget.

3. § [Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH)] a magánszemély érvényes rendelkező nyilatkozata és adóbevallása (adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolása) vonatkozó adatai alapján [az 1. § rendelkezései szerint meghatározott összeget utalja át a] - az 1. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felajánlás kivételével - meghatározott összeget a 4. §-ban megjelölt kedvezményezett(ek) javára az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH), a 4/A. §-ban megjelölt kedvezményezett(ek) részére - az APEH-nek a 6. § (5) és (6) bekezdésében foglalt tájékoztatása alapján az egyházi kapcsolatokért felelős kormányzati szerv utalja át."

4. § (1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett

4. § (1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett

a) -

a) azon - az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerinti - társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezetet), és

b) azon - az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény szerinti - társadalmi szervezet (kivéve a pártot, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezetet), azon alapítvány, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább három évvel nyilvántartásba vett, és alapszabálya, illetőleg alapító okirata szerint az említett rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel a közhasznú szervezetekről szóló törvény 26. § c) pontjában meghatározott tevékenységgel ténylegesen foglalkozik, figyelemmel a (2) bekezdésben foglaltakra is;

b) azon alapítvány, amelyet a bíróság a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább három évvel nyilvántartásba vett, és alapszabálya, illetőleg alapító okirata szerint az említett rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt legalább egy évvel a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § c) pontjában meghatározott tevékenységgel ténylegesen foglalkozik;

c) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint b) pontban felsorolt tevékenységekkel foglalkozik;

c) a közalapítvány, feltéve, hogy az alapító okirata szerint e §. (1) bekezdés b) pontjában megnevezett tevékenységekkel foglalkozik;

d) a következőkben felsorolt országos közgyűjtemény és egyéb kulturális intézmény:

d) a Magyar Tudományos Akadémia;

e) a Magyar Tudományos Akadémia;

e) az Országos Tudományos és Kutatási Alapprogram (OTKA);

f) a Központi Műszaki Fejlesztési Alapprogram;

f) a kulturális javak védelméről és a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 2. és 3. számú mellékletében szereplő országos közgyűjtemény és a következőkben felsorolt egyéb kulturális intézmény:

·  Magyar Állami Operaház,

·  Nemzeti Színház,

·  Magyar Országos Levéltár,

·  Országos Széchenyi Könyvtár,

·  Magyar Filmarchívum,

·  Neumann János Multimédia Központ és Digitális Könyvtár;

g) az OTKA;

g) az országos gyűjtőkörű szakmúzeumok;

h) a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram;

h) az a könyvtári, levéltári, múzeumi, egyéb kulturális, illetve egyéb szórakoztatási tevékenységet folytató szervezet, amely a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtti három év valamelyikében a helyi önkormányzattól, az országos, illetve a helyi kisebbségi önkormányzattól, vagy a központi költségvetéstől egyedi támogatásban részesült és nem tartozik az előző kategóriákba;

i) a Felsőoktatás Fejlesztési Alapprogram;

i) az Új Nemzeti Színház építési programja;

j) az elkülönített állami pénzalap;

j) a Népstadion és Létesítményei Központi Edzőtábor vagyonkezelésében lévő Budapest Sportcsarnok újjáépítési programja.

k) az a színház, közgyűjtemény, közművelődési intézmény, amely a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtti három év valamelyikében a helyi önkormányzattól vagy a központi költségvetéstől egyedi támogatásban részesült;

(hatályon kívül helyezendő)

l) Új Nemzeti Színház építési programja;

(hatályon kívül helyezendő)

m) a Népstadion és Létesítményei Központi Edzőtábor vagyonkezelésében lévő Budapest Sportcsarnok újjáépítési programja.

(hatályon kívül helyezendő)

(2) Az (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelöltek közül kizárólag az a szervezet lehet kedvezményezett, amely

a) belföldi székhelyű, és

b) a hazai lakosság, illetőleg a határon túli magyarság érdekében működik, és

c) nyilatkozik arról, hogy megfelel a közhasznú szervezetekről szóló törvény 4. § (1) bekezdésének d) pontja - ezzel összefüggésben a 26. §-ának d) pontja - szerinti feltételnek, ennek megfelelően módosította alapszabályát, alapító okiratát és

d) nyilatkozik arról, hogy a vám- és pénzügyőrségnél, a társadalombiztosításnál, az állami adóhatóságnál nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, és

d) nyilatkozik arról, hogy esedékes köztartozása nincs, és

e) az önkormányzati adóhatóság által 30 napnál nem régebben kiállított igazolással rendelkezik, mely szerint a kiállító szervezetnél nyilvántartott, esedékes köztartozása nincs, és

(hatályon kívül helyezendő)

f) nyilatkozik arról, hogy az alapszabálya, alapító okirata szerinti - a 4. § (1) bekezdése b) pontjában meghatározott - tevékenységét a rendelkező nyilatkozat(ok) évét megelőző egy év óta megszakítás nélkül ténylegesen folytatja, eleget téve minden rá vonatkozó jogszabályi rendelkezésnek.

(3) A (2) bekezdés d) és e) pontjában foglalt rendelkezésektől függetlenül az (1) bekezdés b) és c) pontjában megjelöltek közül az a szervezet is kedvezményezett, amely - ha a (2) bekezdés rendelkezéseinek egyébként megfelel - közli az adóhatósággal, hogy a rendelkező nyilatkozatok szerinti összeget fordítsa köztartozása(i) kiegyenlítésére, pontosan megjelölve a címzett(ek)et és a kiegyenlítés sorrendjét is.

(3) A (2) bekezdés d) pontjában foglaltaktól függetlenül, az (1) bekezdés a), b) és c) pontjában, valamint a (4) bekezdésben megjelölt szervezetek közül az is lehet kedvezményezett, amely - ha a (2) bekezdés rendelkezéseinek egyébként megfelel - hozzájárul az őt e törvény szerint megillető összegből a köztartozásainak kiegyenlítéséhez; pontosan megjelölve az összeg címzettjeit és a kiegyenlítés sorrendjét. Ebben az esetben az adóhatóság az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. évi törvény 32.§ (4) bekezdése szerint a köztartozás kiegyenlítéséről levélben tájékoztatja a kedvezményezettet.

(4) A jogutódlással megszűnt kedvezményezett javára felajánlott adóösszegek - a 4. § (2) és (3) bekezdésében előírt követelmények teljesítése esetén - a kedvezményezett jogutódját illetik meg.

4/A. § (1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett:

4/A. § (1) E törvény alkalmazásában kedvezményezett:

a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény szerinti egyház, vallásfelekezet, vallási közösség (a továbbiakban: egyház), ha az egyházat a bíróság a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt nyilvántartásba vette; nem kedvezményezhető az egyház szervezeti egysége, intézménye;

a) a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény szerinti egyház, vallásfelekezet, vallási közösség (a továbbiakban: egyház) - ide nem értve az egyház szervezeti egységét, intézményét - ha az APEH a 4/A. § (2) bekezdése szerint technikai számmal látta el;

b) a rendelkező nyilatkozat évére vonatkozó költségvetési törvényben az Országgyűlés által a saját költségvetési fejezetében meghatározott kiemelt előirányzat.

b) a rendelkező nyilatkozat évére vonatkozó költségvetési törvényben az Országgyűlés által meghatározott kiemelt előirányzat.

(2) A magánszemély rendelkező nyilatkozatára igényt tartó egyház kérésére - az (1) bekezdés a) pontja szerinti nyilvántartásba vétel igazolása alapján - az APEH technikai számot ad. Ha a kedvezményezett az (1) bekezdés a) pontja szerinti nyilvántartásba vételt sikertelenül igazolja, a technikai szám kiadását az APEH megtagadja. A határozatot a kedvezményezett kérelmére az a bíróság, amelynél a kedvezményezett nyilvántartásba vétele történt - nem peres eljárásban 15 napon belül - a feltételek fennállásának megállapítása esetén megváltoztatja.

(2) A magánszemély rendelkező nyilatkozatára igényt tartó egyházat - kérelme alapján - az APEH technikai számmal látja el, amennyiben hitelt érdemlően igazolta, hogy az illetékes bíróság a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtt egyházként nyilvántartásba vette. Amennyiben a technikai szám kiadását az APEH megtagadja, az egyház az erről szóló határozat bírósági felülvizsgálatát 15 napon belül kezdeményezheti. Az illetékes bíróság 15 napon belül lefolytatott nemperes eljárásban dönt a hatályon kívül helyezésről.

(3) Az APEH elnöke hivatalból technikai számmal látja el az (1) bekezdés b) pontja szerinti kedvezményezettet.

(4) A magánszemély rendelkező nyilatkozatára igényt tartó egyház a rendelkező nyilatkozat éve június harmincadik napjáig jelenti be bankszámla számát, illetőleg annak változását az APEH elnökének.

(hatályon kívül helyezendő)

5. § (1) A magánszemély rendelkező nyilatkozatot (nyilatkozatokat) lezárt, nevével, lakcímével és adóazonosító jelével ellátott, de egy postai szabvány méretű borítékban elhelyezett, külön-külön kitöltött, az APEH által rendszeresített nyomtatványon (vagy azzal egyező méretű és adattartalmú lapon) tehet. A rendelkező nyilatkozaton (nyilatkozatokon) fel kell tüntetni a kedvezményezett adószámát (a 4/A. §-ban említettek esetében a technikai számot), továbbá feltüntethető a kedvezményezett elnevezése is. A magánszemély a rendelkező nyilatkozatot (nyilatkozatokat) tartalmazó borítékot az adóbevallási csomagjában helyezi el, vagy - az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolás esetén - legkésőbb az adóévet követő március 25-éig közvetlenül a munkáltatójának adja át.

5. § (1) A magánszemély rendelkező nyilatkozatot (nyilatkozatokat) lezárt, nevével, lakcímével és adóazonosító jelével ellátott, de egy postai szabvány méretű borítékban elhelyezett, külön-külön kitöltött, az APEH által rendszeresített nyomtatványon (vagy azzal egyező méretű és adattartalmú lapon) tehet. A rendelkező nyilatkozaton (nyilatkozatokon) fel kell tüntetni a kedvezményezett adószámát (a 4/A. §-ban említettek esetében a technikai számot), és a kedvezményezett elnevezését is. A magánszemély a rendelkező nyilatkozatot (nyilatkozatokat) tartalmazó borítékot az adóbevallási csomagjában helyezi el, vagy - az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolás esetén - legkésőbb az adóévet követő március 25-éig közvetlenül a munkáltatójának adja át.

(2) Munkáltatói elszámolás esetén a rendelkező nyilatkozatot (nyilatkozatokat) tartalmazó borítékot, annak ragasztott felületére átnyúlóan a magánszemélynek saját kezűleg alá kell írnia. A munkáltató kísérőjegyzéket készít, amely tartalmazza a rendelkező nyilatkozatot tevő személyek nevét, adóazonosító jelét és a boríték átadását igazoló aláírását. A munkáltató a boríték átvételéről elismervényt ad. A munkáltató a rendelkező nyilatkozat tartalmát nem ismerheti meg, az azt tartalmazó borítékot sértetlen állapotban, a kísérőjegyzékkel együtt, az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámolásra vonatkozó adatszolgáltatás előírásainak megfelelően, az adatszolgáltatással együtt, zárt csomagban küldi meg az illetékes adóhatóságnak.

(3) A borítékon és a rendelkező nyilatkozatban feltüntetett adatok adótitoknak minősülnek, és ennek megfelelő védelemben részesülnek, azzal az eltéréssel, hogy az adóhatóság kizárólag

a) a (4) bekezdésben említett jogvitá(k)ban eljáró felhatalmazott személyeknek engedhet betekintést;

b) a saját adataira és rendelkező nyilatkozatának tartalmára vonatkozóan ad a magánszemélynek tájékoztatást;

c) a javára utalt összegekre vonatkozó felvilágosítást közöl a kedvezményezettel.

(4) Az adóhatóság a borítékot és a benne elhelyezett rendelkező nyilatkozatot a boríték felbontásakor egymással megegyező azonosító kódjellel látja el, és azokat egymástól elkülönítve - ugyanazon személy(ek)nek egyidejűleg hozzá nem férhető módon - dolgozza fel, ellenőrzi, illetve őrzi. Az adóhatóság egyébként csak a rendelkező nyilatkozatok teljesítését érintő jogvita esetén, az abban eljáró felhatalmazott személynek engedélyezheti - a jogvita jogerős határozattal történő lezártáig - az egymástól elkülönített adatok kódjel alapján történő összekapcsolását.

(5) Az adóhatóság (4) bekezdésben említett őrzési kötelezettsége a rendelkező nyilatkozat évét követő ötödik év végéig áll fenn, illetőleg ezt meghaladóan is az ezen időpontig megkezdett a (4) bekezdésben említett jogvita jogerős lezárultáig. Ezen időpontot követően a borítékokat és a rendelkező nyilatkozatokat APEH elnöke által meghatározott eljárási rend szerint meg kell semmisíteni.

(6) Az adóhatóság a magánszemélyek adóbevallásához vagy adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámoláshoz mellékelt rendelkező nyilatkozatok alapján minden év szeptember 1. napjáig felhívja a 4. § szerinti kedvezményezettet a 4. § (2)-(3) bekezdésében meghatározottak 30 napon belül történő teljesítésére azzal, hogy a 4. § (2) bekezdésének e) pontja szerinti esetben az igazolás tartalmazza a kiállító önkormányzatnál nyilvántartott esedékes köztartozást is. Ez a 30 napos határidő jogvesztő.

(6) Az adóhatóság a magánszemélyek adóbevalláshoz, vagy az adóbevallást helyettesítő munkáltatói elszámoláshoz fűzött rendelkező nyilatkozatai alapján minden év szeptember 1 napjáig felhívja a 4.§ (1) bekezdés szerinti kedvezményezettet a 4.§ (2)-(3) bekezdésében meghatározottak 30 napon belüli teljesítésére. A határidő elmulasztása esetén az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló, többször módosított 1957. évi IV. törvény 40. § előírásai az irányadók.

6. § (1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4. § szerinti kedvezményezett részére az ott előírt nyilatkozatok, igazolások benyújtásától számított 30 napon belül, legkésőbb a rendelkező nyilatkozat évének október 31-éig a 4. § (3) bekezdésében foglaltak esetében a köztartozások levonása után utalja át.

6. § (1) Az APEH a 3. §-ban említett összeget a 4. § (1) bekezdésében meghatározott kedvezményezett részére
a) a 4.§ (2) bekezdésében előírt nyilatkozatok benyújtásától számított 30 napon belül, de legkésőbb a rendelkező nyilatkozat évének november 30-ig - figyelemmel az 5.§ (6) bekezdésére is -, és

b) a 4.§ (3) bekezdésében meghatározottak esetében a köztartozások levonását követően utaltatja át.

(2) Az APEH az (1) bekezdés szerinti köztartozásokat a kedvezményezett által megjelölt címzettek javára a megjelölt sorrendben utalja át.

(2) Az APEH az (1) bekezdés b) pontja szerinti köztartozásokat a kedvezményezett által megjelölt címzettek javára a megjelölt sorrendben utalja át.

(3) A 4. § szerinti kedvezményezettnek az e törvény alapján átutalt összeg cél szerinti felhasználását tartalmazó adatait az átutalást követő naptári év október 31-éig sajtóközleményben nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel igazolása céljából a sajtóközlemény egy eredeti példányára az adózási bizonylat-megőrzési szabályokat kell alkalmazni.

(3) A 4.§ (1) bekezdésében érintett kedvezményezettnek az e törvény alapján átutalt összeg cél szerinti felhasználását tartalmazó adatait az átutalást követő naptári év október 31-ig sajtóközleményben nyilvánosságra kell hoznia. A közzététel igazolása céljából a sajtóközlemény egy eredeti példányára az adózási bizonylat-megőrzési szabályokat kell alkalmazni.

(4) Az APEH a 4/A. §-ban említett kedvezményezettnek a 3. §-ban említett összeget legkésőbb a rendelkező nyilatkozat évét követő év január 10-éig utalja át.

(4) Az APEH elnöke a rendelkező nyilatkozat évének augusztus 31-ig tájékoztatja a Pénzügyminisztériumot, továbbá a Miniszterelnöki Hivatalt és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumát az 1. § (2) bekezdésének előírásai szerint tett érvényes rendelkező nyilatkozatok alapján

(4) Az [APEH] arra feljogosított egyházi kapcsolatokért felelős kormányzati szerv a 4/A. §-ban említett kedvezményezettnek a 3. §-ban említett összeget legkésőbb a rendelkező nyilatkozat évét követő év január [10] 31-éig utalja át.

a) a 4.§ (1) bekezdésének a) - j) pontjaiban nevesített (kategóriánként összesített) kedvezményezettekről, továbbá

b) a 4/A. § (1) bekezdésében meghatározott kedvezményezettekről, az őket megillető összegekről, továbbá az egyes kedvezményezettek javára rendelkezők számáról.

Az APEH a tájékoztatást szeptember 15-ig legalább két országos napilapban közzéteszi.

(5) Az APEH elnöke a rendelkező nyilatkozat éve augusztus 31-éig tájékoztatja a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumát és a PM-et az 1. § (2) bekezdése b) pontjának előírása szerint tett rendelkező nyilatkozatok alapján a 4/A. §-ban említett kedvezményezetteket megillető összegekről, továbbá ezek összesített összegéről, valamint a 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezettre vonatkozó rendelkező nyilatkozatok számáról. A pénzügyminiszter a 4/A. § szerinti kedvezményezett javára tett nyilatkozatok számát és az egyes kedvezményezetteket megillető összegeket a rendelkező nyilatkozat éve szeptember 15-éig közzéteszi.

(5) A 4/A. § (1) bekezdésének a) pontjában említett kedvezményezetteknek a december 31-i adatfeldolgozási illetve jogorvoslati helyzetnek megfelelő - a 6. § (7) bekezdése szerint a korábbi időszak pótlistája alapján megnövelt - összeget a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma a rendelkező nyilatkozat évét követő év január 20-ig utalja át.

(5) Az APEH elnöke a rendelkező nyilatkozat éve augusztus 31-éig tájékoztatja [a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumát] az egyházi kapcsolatokért felelős kormányzati szervet és a Pénzügyminisztériumot az 1. § (2) bekezdése b) pontjának előírása szerint tett rendelkező nyilatkozatok alapján a 4/A. §-ban említett kedvezményezetteket megillető összegekről, továbbá ezek összesített összegéről, valamint a 4/A. § (1) bekezdés a) pontja szerinti kedvezményezettre vonatkozó rendelkező nyilatkozatok számáról.

(6) Ha az adóbevallás, illetőleg a munkáltatói elszámolás az átutaláshoz szükséges adatfeldolgozásra - az 5. § (4) bekezdésére is figyelemmel lefolytatott ellenőrzés megállapítása alapján - alkalmatlan, akkor az utalást akkor kell teljesíteni, amikor a rendelkező nyilatkozat éve utolsó napját követő egy éven belül az említett iratok helyesbítése alapján az lehetséges. Későbbi utalást az adóhatóság csak az 5. § (4) bekezdésében említett jogvitát lezáró jogerős határozat alapján teljesít.

(6) A pénzügyminiszter a 4/A. § szerinti kedvezményezett javára tett nyilatkozatok számát és az egyes kedvezményezetteket megillető összegeket a rendelkező nyilatkozat éve szeptember 15-éig közzéteszi. A tényleges utalás a következő hónapokban korrigált és a december 31-én véglegesnek tekintett, az (5) bekezdésben meghatározott értékek alapján történik.

(7) A 4/A.§ (1) bekezdése alapján kedvezményezetteket a rendelkező év utáni időszakban, a jogvitákat lezáró határozatok alapján megillető összegekről az APEH a tárgy évi augusztus 31-i tájékoztatójához kapcsolt pótlistán közli.

(7) Ha az adóbevallás, illetőleg a munkáltatói elszámolás az átutaláshoz szükséges adatfeldolgozásra - az 5. § (4) bekezdésére is figyelemmel lefolytatott ellenőrzés megállapítása alapján - alkalmatlan, akkor az utalást akkor kell teljesíteni, amikor a rendelkező nyilatkozat éve utolsó napját követő egy éven belül az említett iratok helyesbítése alapján az lehetséges. Későbbi utalást az adóhatóság csak az 5. § (4) bekezdésében említett jogvitát lezáró jogerős határozat alapján teljesít.

(8) A 4/A. § (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott kiemelt előirányzat javára rendelkezett összeget a rendelkezést követő évben a felhasználásában érintett fejezet költségvetése tartalmazza a felhasználást követő egy éven belüli közzétételi kötelezettség mellett.

7. § (1) A nyilatkozatban foglalt rendelkezés érvénytelen, ha a következő esetek bármelyike állapítható meg:

a) az 1. §-ban foglalt valamely feltétel nem áll fenn;

b) két beküldött rendelkező nyilatkozat esetén mindkét kedvezményezett a 4. §-ban vagy a 4/A. §-ban említettek körébe tartozik;

c) a rendelkező nyilatkozat nem tartalmaz adószámot, illetőleg technikai számot, vagy az téves, illetőleg olvashatatlan, kivéve, ha a 4/A. §-ban említettek a rendelkezésből e nélkül is azonosíthatók;

d) a rendelkező nyilatkozat vagy a boríték, illetőleg annak továbbítása nem felel meg az 5. § (1)-(2) bekezdésben foglalt előírásoknak;

e) az arra kötelezett kedvezményezett a 4. § szerinti feltételek meglétét az 5. § (6) bekezdése szerinti eljárásban nem igazolja, illetőleg a 4. § (2)-(3) bekezdésében foglalt nyilatkozattételi és közlési kötelezettségét nem teljesíti.

e) az arra kötelezett kedvezményezett a 4. § (2) bekezdése szerinti feltételek meglétét az 5. § (6) bekezdése szerinti eljárásban nem igazolja, illetőleg a 4. § (2)-(3) bekezdésében foglalt nyilatkozattételi és közlési kötelezettségét nem teljesíti.

(2) Ha az adóhatóság az adóév október hó 31. napjáig az adózót a rendelkező nyilatkozatban foglalt kérelemmel kapcsolatban nem értesíti, hiánypótlásra nem hívja fel, a kérelmet teljesítettnek kell tekinteni.

(3) Ha a rendelkező nyilatkozatban foglalt kérelem a kedvezményezett érdekkörében meglévő körülmény miatt e törvény szerint érvénytelennek minősül, az adóhatóság a rendelkező nyilatkozatot tévő adózót az indok megjelölése nélkül, alakszerű határozat mellőzésével értesíti. Az értesítésre nyitva álló határidő 30 nap, melyet az adóév szeptember hó 30. napjától kell számítani.

(4) A 4. §-ban említett kedvezményezettnek átutalt összeg olyan költségvetési támogatásnak minősül, amelynek az e törvény szerinti közcélú tevékenységeknek megfelelő felhasználását az adóhatóság az adózás rendjéről szóló törvény (a továbbiakban: Art.) megfelelő szabályai alkalmazásával jogosult ellenőrizni. A közcélú tevékenységnek nem megfelelő felhasználás megállapítása esetén az adóhatóság erről határozatot hoz, és ennek alapján ezt az összeget - az Art. 95. §-a szerinti elévülési időn belül - visszafizetteti.

(5) Abban az esetben, ha a kedvezményezett a 4 § szerinti feltételek meglétét az 5. § szerint eljárásban sikertelenül igazolja, illetőleg a 4. § (2)-(3) bekezdésében foglalt nyilatkozattételi és közlési kötelezettségét nem teljesíti, erről az adóhatóság határozatot hoz, amelyet a kedvezményezett kérelmére az a bíróság, amelynél a kedvezményezett nyilvántartásba vétele történt - ennek hiányában a kedvezményezett címe szerint illetékes bíróság - nem peres eljárásban 15 napon belül a feltételek fennállásának megállapítása esetén megváltoztathatja.

(6) A rendelkező nyilatkozattal kapcsolatos ügyben az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltérésekkel alkalmazni kell.

8. § (1) Ez a törvény a kihirdetése napját követő 5. napon lép hatályba azzal, hogy rendelkező nyilatkozatot első alkalommal az 1996. évi jövedelemnek - az 1. §-ban meghatározott - adójáról lehet tenni.

(2) Az 5. § alkalmazásában az 1996. évi jövedelemadójával összefüggő rendelkezés során adóazonosító jel helyett a személyi számot kell feltüntetni.

(hatályon kívül helyezendő)

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.