Az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló 1995. évi XXXIX. törvény módosításáról szóló T/1914. számú törvényjavaslat indokolása
INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A privatizációs szervezet felállítása óta számos alkalommal igényként jelentkezett, hogy a kormányzat a társaságot - az ÁPV Rt. szakértelmét és gyakorlatát hasznosítandó - más állami tulajdonosi joggyakorló rendelkezése alatt álló vagyon hasznosításával bízza meg. (például a HM ingatlanainak értékesítése). Az ÁPV Rt. tevékenységét meghatározó törvényi rendelkezések kötöttsége miatt az adott tranzakciók lebonyolításánál jogértelmezési problémát jelentett a szervezet jogszabályi felhatalmazottságának kérdése. Ennek kiküszöbölésére javasoljuk az 1. § kiegészítését egy új, (9) bekezdéssel.
A 2. §-hoz
A törvény tárgyi hatályáról rendelkező 5. § (2) bekezdés g/ pontját - amely az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyoni körén kívüli állami tulajdon (tulajdonrész) értékesítésével összefüggésben - véleményünk szerint indokolatlan módon - a privatizációs szervezet engedélyét követeli meg, törölni javasoljuk. Az 5. § (2) bekezdésében rögzített felsorolásból ugyanakkor hiányzik egy nagyon fontos vagyonelem, a törvény hatályba lépése óta " keletkezett" vagyontömeg, amely értelemszerűen a törvény hatálya alá kell, hogy tartozzon. Ezért a g) pont korábbi rendelkezése helyébe a javasolt szöveg kerül.
A 3. §-hoz
A Herendi Porcelánmanufaktúra Rt-ben az állami tulajdoni hányad jelenleg 25%+ 1 szavazat. A társaság termékei nemzeti örökségünk részét képezik, ezért a jelenlegi tulajdoni hányad csökkentése még szavazatelsőbbségi részvény kibocsátása esetén sem indokolt. A fentiekre tekintettel a részvénytársaságot javasoljuk kivenni a 7. § (6) bekezdésének hatálya alól és a Priv. tv. mellékletében a jelenlegi tulajdoni arányt, mint a tartós állami részesedés legalacsonyabb mértékét javasoljuk rögzíteni.
A 4. §-hoz
A törvény 12. § (1) bekezdése 11 főben rögzíti az ÁPV Rt. Igazgatósága létszámát. Célszerűnek látszik e megoldás helyett egy létszámkeret meghatározása, amely az alapító számára nagyobb cselekvési szabadságot biztosít.
Az 5. §-hoz
Az 1. § (9) bekezdésének beiktatása megköveteli, hogy az értékesítésre, kezelésre átvett vagyontömeg nyilvántartásáról a törvény rendelkezzen. Szükséges ezért a 21. § (1) bekezdése megfelelő módosítása.
A 6. §-hoz
Az ÁPV Rt. sajátos működése, a hagyományos gazdasági társaságoktól eltérő, törvényben meghatározott céljai indokolják, hogy a privatizációs szervezet alakíthasson, illetve tulajdonolhasson egyszemélyes társaságot. Ezt a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény 4. § (4) bekezdése tiltja, illetve csak akkor teszi lehetővé, ha külön törvény ettől eltérő rendelkezést tartalmaz. Javasoljuk ezért a 23. §-t egy új, (5) bekezdéssel kiegészíteni. Hasonló szabályt - indokolatlanul leszűkített tartalommal - a hatályos törvény 24. §-ának (2) és (3) bekezdése is tartalmaz, amelyeket a 10. § hatályon kívül helyez.
A 7. §-hoz
A Priv. tv. mellékletében szükséges átvezetni a társaságok név-, illetve társasági forma változását; ez két Volán társaságot érint.
A 8. §-hoz
A Mol Rt-ben a mellékletben meghatározott 25%+ 1 szavazat mértékű tartós állami tulajdonrész fenntartása nem indokolt, mert a társaságban tulajdonolt szavazatelsőbbségi részvény az állami érdekérvényesítés elegendő eszközének látszik. A Herendi Porcelánmanufaktúra Rt-ben a tartós állami részesedés legalacsonyabb mértékét a 3. §-hoz fűzött indokolás alapján 25%+ 1 szavazat mértékben javasoljuk megállapítani.
A 9. §-hoz
A bekezdésben felsorolt gazdasági társaságok tevékenysége, illetve helyzete nem indokolja tartós állami tulajdonrész fenntartását.
A 10. §-hoz
Az állami tulajdonban lévő Sportlétesítmények Vállalat Rt. tulajdonosi jogai gyakorlásának közalapítványokra bízása jogalkalmazási zavarokat okoz, ezért célszerűbb azt az illetékes miniszterhez rendelni.
A 11. §-hoz
A hatályba léptető rendelkezés egyúttal két jogszabályhely hatályon kívül helyezését tartalmazza. A 24. § (2) bekezdésében foglalt külön felhatalmazás - tekintettel az ÁPV Rt. társaságalapítási, befektetési stb. általános jogosultságára - szükségtelennek látszik, ezért e jogszabályhely hatályon kívül helyezését javasoljuk. A 23. § új, (5) bekezdésére tekintettel a 24. § (3) bekezdésének hatályon kívül helyezése ugyancsak indokolt.