adozona.hu
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/1140. számú törvényjavaslat indokolása
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló T/1140. számú törvényjavaslat indokolása
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"9. § A 62. életév betöltését megelőzően előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult
a) az a nő, aki az 57 . életévét betöltötte,
b) az a férfi, aki a 60 . életévét betöltötte,
feltéve, hogy legalább 38 év szolgálati időt szerzett, és a Tbj . 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll."
(1) A Tny. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő r...
"9. § A 62. életév betöltését megelőzően előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult
a) az a nő, aki az 57 . életévét betöltötte,
b) az a férfi, aki a 60 . életévét betöltötte,
feltéve, hogy legalább 38 év szolgálati időt szerzett, és a Tbj . 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll."
"(1) Csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult - ideértve az öregségi nyugdíj legkisebb összege szerinti ellátást is -az a személy, aki 33 év szolgálati időt szerzett, és megfelel a 9 . §-ban meghatározott egyéb feltételeknek."
(2) A Tny. 10. §-a (2) bekezdésének bevezető szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép : " Az öregségi nyugdíj összegét annak, aki a 38 év szolgálati időnél"
13. § (1) A 2013. január 1-je előtti időponttól megállapításra kerülő öregségi nyugdíj összegét a 22 . § alapján meghatározott havi átlagkeresetből kell kiszámítani azzal, hogy az 1987. december 31-ét követően és 2013. január 1-jét megelőzően elért kereseteket, jövedelmeket - ideértve a minimálbér összegét is - naptári évenként csökkenteni kell
a) az elért keresetek, jövedelmek után a kifizetés időpontjában hatályos jogszabályok szerint számított - az elért keresetből, jövedelemből levont - egészségbiztosítási járulék, nyugdíjjárulék, magán-nyugdíjpénztári tagdíj, valamint munkavállalói járulék összegével, továbbá
b) a személyi jövedelemadónak a keresetek, jövedelmek a) pont szerinti csökkentése után fennmaradó összegre képzett összegével .
(2) Ha a 2013. január 1.-je előtti időponttól megállapításra kerülő öregségi nyugdíj összegének kiszámítása során a 22 . § (5) bekezdését kell alkalmazni, az 1988. január 1-je előtti kereseteket, jövedelmeket a nyugdíjjárulék 1988 . január 1 j én érvényes mértékének alapulvételével kell csökkenteni.
(3) A havi átlagkereset megállapítása során a nyugdíjazást megelőző naptári év előtt elért keresetet, jövedelmet az országos nettó átlagkereset egyes években történő növekedését alapul véve a nyugdíjazást megelőző naptári év kereseti szintjéhez kell igazítani ."
"(2) A 62. életév betöltését megelőzően előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult, aki
a) 60. életévét betöltötte, és
b) legalább 37 év szolgálati időt szerzett, valamint
c) a Tbj. 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll .
(3) Előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult az a nő is, aki 2011 . december 31-éig
a) 59. életévét betöltötte, és
b) legalább 37 év szolgálati időt szerzett, valamint
c) a Tbj. 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban nem áll .
(4) A 2009. január 1.-je és december 31-e közötti időponttól megállapításra kerülő előrehozott öregségi nyugdíj összegét úgy kell megállapítani, hogy az öregségi nyugdíj összegét
a) annyiszor 0,1 százalékkal kell csökkenteni, ahányszor 30 naptári nap hiányzik a 62. életév betöltéséhez, ha a jogosult a 61. életévét betöltötte,
b) 1,2 százalékkal, továbbá annyiszor 0,2 százalékkal kell csökkenteni, ahányszor 30 naptári nap hiányzik a 61 . életév betöltéséhez, ha a jogosult a 61 . életévét nem töltötte be .
(5) A 2009. december 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő előrehozott öregségi nyugdíj összegét úgy kell megállapítani, hogy az öregségi nyugdíj összegét
a) annyiszor 0,3 százalékkal kell csökkenteni, ahányszor 30 naptári nap hiányzik a 62. életév betöltéséhez, ha a jogosult a 61. életévét betöltötte,
b) 3,6 százalékkal, továbbá annyiszor 0,4 százalékkal kell csökkenteni, ahányszor 30 naptári nap hiányzik a 61 . életév betöltéséhez, ha a jogosult a 61 . életévét nem töltötte be.
(6) Az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése a csökkentést nem érinti ."
"22/A. § (1) Annak a saját jogú nyugellátásban részesülő, illetve a saját jogú nyugellátás szüneteltetését a 83/A-83/B . § alapján kérő személynek a nyugellátását, aki 2006. december 31-ét követően a Tbj. 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyban áll, kérelemre minden megszerzett 365 nap szolgálati idő után, a járulékalapot képező kereset, jövedelem havi átlagos - a
13. § (3) bekezdése szerint növelt - összegének 0,4 százalékával meg kell emelni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti átlagos havi összeget úgy kell meghatározni, hogy a nyugellátás folyósítása, illetve szüneteltetése alatt elért, járulékalapot képező kereset, jövedelem együttes összegét el kell osztani ezen időszaknak a biztosításban töltött azon napjainak számával, amelyekre a nyugdíjasnak keresete, jövedelme volt . Az így kapott napi átlagot meg kell szorozni 365-tel, és el kell osztani 12-vel ."
"(10) A nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv a munkaképesség-csökkenésen alapuló ellátásban részesülő személyt az esedékes orvosi felülvizsgálattól eltérő időpontban is kötelezheti -a jogkövetkezményekről való tájékoztatás mellett - orvosi felülvizsgálat céljából történő személyes megjelenésre, ha olyan tény vagy körülmény jut a tudomására, amely valószínűsíti, hogy a korábban megállapított munkaképesség-csökkenés nem áll fenn vagy az a megállapítottnál kisebb mértékű. Amennyiben a munkaképesség-csökkenésen alapuló ellátásban részesülő személy az orvosi felülvizsgálaton nem jelenik meg, az ellátásra való jogosultságát - az erről szóló határozat keltét követő hónap első napjával - meg kell szüntetni."
"(2) Az orvosi bizottság szakvéleményének megérkezéséig a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv az eljárását felfüggesztheti ."
[A nyugdíjfolyósító szerv a megállapított nyugellátás folyósítását a határozat beérkezését követő tizenöt napon belül)
"b) az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban, illetve Svájcban élők részére történő folyósítás esetén a jogosult által megjelölt és az adott államban vezetett átutalási betétszámlára (bankszámlára),"
[teljesíti]
"83/A. § (1) Az öregségi, valamint a 6. § (4) bekezdése szerinti nyugdíj tárgyhónapra (tárgyhónapokra) járó folyósítását a Tbj . 5 . §-a szerinti biztosítási
jogviszonyban álló jogosult kérelmére mindaddig szüneteltetni kell, amíg annak újbóli folyósítását nem kéri.
(2) A nyugellátás szüneteltetésének időtartama alatt az érintett nyugdíjasnak minősül .
(3) Az újbóli folyósítás során a jogosultat az (1) bekezdés szerinti ellátás szüneteltetést megelőző összegének a 22/A. § szerinti emeléssel, továbbá az időközben végrehajtott emelésekkel - az egyes emelések esedékességi időpontjának figyelembevételével - növelt összege illeti meg. A tizenharmadik havi nyugdíjra jogosultságnál [6/A . § (1) bekezdésének a) pontja] a szünetelés időtartamát is figyelembe kell venni ."
83/B. § (1) A 62. életévét be nem töltött
a) előrehozott, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjban,
b) korkedvezményes nyugdíjban,
c) bányásznyugdíjban,
d) korengedményes nyugdíjban, illetve
e) az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíjában
részesülő személynek, amennyiben a Tbj . 5. §-a szerinti biztosítással járó jogviszonyt létesít, illetőleg egyéni vagy társas vállalkozóként kiegészítő tevékenységet folytat, melyből szárinazó, járulékalapot képező havi jövedelme eléri a kötelező legkisebb munkabérnek a kifizetéskor érvényes összegét, e jogviszony (tevékenység) tartamára, de legfeljebb a 62. életév betöltéséig a nyugdíj folyósítását szüneteltetnie kell.
(2) A nyugdíj-szüneteltetés kötelezettségének fennállása esetén a nyugellátásban részesülő személy a 97 . § (5) bekezdése alapján köteles bejelenteni a nyugdíjfolyósító szervnek az (1) bekezdésben meghatározott jogviszonyra és a jövedelemre vonatkozó adatokat .
(3) A nyugdíjfolyósító szerv a nyugdíjas bejelentésére, vagy ha a nyugdíjas a bejelentési kötelezettségét nem, vagy azt késedelmesen teljesítette, határozatban intézkedik a szüneteltetésről és a jogalap nélkül felvett nyugellátás visszafizettetéséről. Az ellátás újbóli folyósításáról is határozatban kell intézkedni.
(4) A bejelentési kötelezettség teljesítésének elmulasztása vagy annak késedelmes teljesítése esetén a nyugdíjas a 91 . § (1) és (3)-(4) bekezdés alkalmazásával mulasztási bírsággal sújtható .
(5) Az ellátás újbóli folyósítása során a 83/A. § (3) bekezdésében foglaltakat megfelelően alkalmazni kell .
(6) Az (1)-(5) bekezdésben foglalt, kötelező szüneteltetéssel összefüggő rendelkezéseket a' fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati nyugdíjára is alkalmazni kell, a rájuk vonatkozó -külön törvény szerinti -eltérő nyugdíjkorhatárra vonatkozó szabályokra figyelemmel ."
"88/A. § A nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv jogosult a 87-88 . §-ok szerinti megtérítési igényt megalapozó eseménnyel kapcsolatban a más hatóságnál, illetve egyéb szervnél indult eljárás során hozott, a megtérítési igény érvényesítéséhez szükséges döntés megismerésére, a döntés alapjául szolgáló iratokba betekinthet, azokról másolatot készíthet. Az eljáró nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv megkeresésére a kért iratok másolatát az érintett szerv 30 napon belül köteles megküldeni."
"90. § Ha a nyugdíjfolyósító szerv a megállapított nyugellátást a határozat kézbesítését követő 15 napon belül nem folyósítja, a késedelmesen folyósított nyugellátás összege után -a határidő lejártát követő naptól - késedelmi kamatot fizet. A késedelmi kamat naptári napokra számított mértéke a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része ."
"(2) A nyugdíjjogosultsághoz, illetőleg a nyugdíj-megállapításhoz szükséges, a Tbj. 46. §-ának (2) bekezdésében meghatározott adatokat
a) a foglalkoztató, a foglalkoztatónak nem minősülő egyéni vállalkozó, a mezőgazdasági őstermelő és a Tbj . 56/A. §-ában meghatározott Magyarországon be nem jegyzett foglalkoztató képviselője vagy a foglalkoztató képviseletében eljáró foglalkoztatott a tárgyévet követő év április 30-áig,
b)a Tbj. 5. § (3) bekezdése szerinti biztosított és a Tbj. 26. § (7) bekezdése szerinti felszolgáló (az a)-b) pontban foglaltak a továbbiakban együtt: nyilvántartásra kötelezett) a tárgyévet követő év augusztus 31-éig
évenkénti rendszerességgel köteles a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv részére közölni. Az adatszolgáltatási kötelezettséget a nyilvántartásra kötelezett megbízása alapján-az Art. 7. §-a(1)-(2) és (6) bekezdésének alkalmazásával - meghatalmazottja, illetve képviselője is teljesítheti. Az adatszolgáltatást utolsó alkalommal 2007-re vonatkozóan -2008. április 30-áig, illetőleg augusztus 31-éig-kell teljesíteni."
(2) A Tny. 97. §-a (3) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép :
" A (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatási kötelezettséget
a) a nyugdíjazás évére, valamint a tárgyév április 30-a - a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben augusztus 31-e - előtti nyugdíjigény benyújtása esetén a nyugdíjazás évét megelőző évre vonatkozóan soron kívül,
b) a 2008. január 1-ét megelőző időtartamra vonatkozó visszamenőleges és az Art. szerinti elévülési időn túli időszakra vonatkozó adatszolgáltatást közvetlenül
a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervhez kell teljesíteni."
[A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy]
"g) az öregségi nyugdíj és a 6. § (4) bekezdése szerinti ellátások szüneteltetésének részletes eljárási szabályait,"
[rendeletben határozza meg.]
[A közszolgálati jogviszonyt felmentéssel meg kell szüntetni, ha]
"f) a az előrehozott öregségi nyugdíjjogosultság feltételeivel rendelkező köztisztviselő a (11) bekezdés szerint kérelmezi "
(2) A Ktv. 17. §-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki :
"(11) Az előrehozott öregségi nyugdíj megállapításához szükséges szolgálati időt a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv külön jogszabály szerinti határozatával kell igazolni."
"(8) A kiállító a tárgyévet követő év március 31-éig az állami adóhatóságnak elektronikus úton szolgáltat adatot mindazon munkavállalókról, akik az AM könyvet kiváltották. Az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell a munkavállaló nevét, adóazonosító jelét, születési helyét és idejét, anyja születési nevét, lakóhelyét, a munkaviszony időtartamát és az ellátások alapjául szolgáló keresetet, valamint azok esetében, akiknek az igazolást kiadta, az igazolás szerinti adóköteles jövedelmét és megfizetett adóelőlegét . Magánnyugdíjpénztár tagja esetében az adatszolgáltatásnak külön kell tartalmaznia a pénztári tagság fennállása alatti munkaviszony időtartamát és az ellátási alap összegét. A kiállító az AM könyvet az igazolás kiadásával egyidejűleg visszaadja a
munkavállalónak, és kérelmére új könyvet állít ki .
(9) Az állami adóhatóság a (8) bekezdésben meghatározott, a kiállító által bejelentett adatokat évente a tárgyévet követő év augusztus 31-éig - első alkalommal a 2007. évre vonatkozóan, 2008. augusztus 31-éig - elektronikus úton hivatalból adja át az Egészségbiztosítási Alap kezeléséért felelős egészségbiztosítási szerv, továbbá a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv és a magánnyugdíjpénztárak részére ."
"A Kincstár ezen összeg 50 százalékát a Nyugdíjbiztosítási Alapnak, 8 százalékát - az állami adóhatóság által megjelölt - magánnyugdíjpénztáraknak, 33 százalékát az Egészségbiztosítási Alapnak, 9 százalékát a Munkaerőpiaca Alapnak utalja át."
[Törvény e törvény rendelkezéseitől eltérő szabályokat állapíthat meg.]
"c) a társadalombiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos eljárásokban
(2) E törvény 1-3. §-a, 10. §-a és 15. §-a 2008. január 1-jén lép hatályba.
nélkül arra, hogy az előrehozott öregségi nyugdíjat mikor, illetve milyen időponttól kezdődően állapítják meg. Az előrehozott öregségi nyugdíj összegét azon rendelkezések szerint kell megállapítani, amelyek arra az időpontra alkalmazandóak, amelytől kezdődően az előrehozott öregségi nyugdíjat megállapítják.
(2) Azon személyek esetén, akik a korengedményes nyugdíjra vonatkozó megállapodást a munkáltatóval 2006. december 31-éig megkötötték, az előrehozott, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra való jogosultság megállapítására az előrehozott, csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra vonatkozó, 2006. december 31-én hatályos rendelkezéseket kell alkalmazni.
(3) Azon személyek esetén,
a) akik a prémiumévek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXX11. törvény (a továbbiakban: Péptv.) rendelkezései alapján legkésőbb 2006. december 31-én beléptek a prémiumévek programba, és munkavégzésre irányuló jogviszonyukat ezzel összefüggésben határozott idejűvé módosították, valamint
b) akiknek e törvény rendelkezései alapján előrehozott öregségi nyugdíjra való jogosultságuk megszerzésének időpontja későbbi, mint az a) pontban említett kinevezés-módosításban szereplő, a munkavégzésre irányuló jogviszony megszűnésére meghatározott időpont,
munkavégzésre irányuló jogviszonyuk megszűnése időpontjának - a kinevezés
módosításban foglaltaktól eltérően - az előrehozott öregségi nyugdíjra való jogosultságuk megszerzésének időpontját kell tekinteni. Ez a rendelkezés nem zárja ki, hogy a munkavégzésre irányuló jogviszony ezen időpont előtt valamely, a Pépty .-ben szabályozott okból megszűnjön .
(4) A Tny.
a) 12. §-a (1) bekezdésének -e törvény 21. §-ának (3) bekezdésével megállapított - rendelkezéseit,
b) 13 §-ának -e törvény 3. §-ával megállapított-rendelkezéseit
a 2007. december 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő nyugellátások kiszámítása során kell alkalmazni.
(5) Aki 2007. december 31-én a Tny. -e törvény 10. §-ával megállapított -83/B. §-a (1) bekezdésének a)-e) pontja szerinti ellátásban részesül, a saját jogú nyugellátásának szüneteltetésére a 2009. december 31-e után végzett jövedelemszerző tevékenység időtartamára köteles .
a) a Tny.
aa) 83. §-ának (3) bekezdése,
ab) 95. §-a (5) bekezdésének ba) alpontjában "-a Ket. 114. -ának (3) bekezdésében meghatározottakra is figyelemmel -"szövegrész;
b) az Alk. tv.
ba) 5. §-a (7) bekezdésének ötödik mondata,
bb) 5. §-ának (10) bekezdése .
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Tny.
a) 11. §-ának (3) bekezdésében a "9. § (1)-(2) bekezdésében" szövegrész helyébe a "9. §-ban" szövegrész,
b) 11 /A. §-ának (1) bekezdésében a "9 . § (1)-(2) bekezdésben" szövegrész helyébe a,9. §-ban" szövegrész,
c) 55. §-ának (4) bekezdésében a "három hónapon belül" szövegrész helyébe az "egy hónapon belül" szövegrész,
d) 91 . §-ának (1) bekezdésében "az e törvényben meghatározott" szövegrész helyébe "a jogszabályban meghatározott" szövegrész
lép.
(3) 2008. január l-jén a Tny. 12. §-ának (1) bekezdésében az "1,5-1,5 százalék szövegrész helyébe a,2-2 százalék" szövegrész lép .
(4) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Tny. 22. §-a (1) bekezdésének -a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993 . évi
A nyugdíjazáskor várható élettartam örvendetesen növekszik (a rendszerváltás óta férfiaknál nőknél is közel 2 évet nőtt), de ha ez nem jár együtt az aktivitásban töltött évek számának növekedésével, akkor egyre kevesebb munkavállalónak kell egyre nagyobb terhet vállalnia, és a már nyugdíjban lévők helyzete sem javulhat. Jelenleg a tényleges nyugdíjazási életkor az öregségi nyugdíjaknál 58,6 év, a rokkantsági nyugdíjaknál 50,3 év. Az újonnan nyugdíjazottak közel fele rokkantsági nyugdíjas lesz, az öregségi nyugdíjasok 94 %-a is a nyugdíjkorhatár előtt kéri nyugdíjazását. A korhatár előtt nyugdíjazottak 16 %-a továbbra is dolgozik. A törvényjavaslat célja, hogy a biztosítottak ne a mielőbbi nyugdíjba vonulásban legyenek érdekeltek, maradjanak aktívak, amíg egészségük engedi . Az európai általános gyakorlat szerint a korhatár előtti nyugdíjazáshoz meg kell szüntetni a biztosítási jogviszonyt, és a nyugdíjasnak választania kell, hogy kereső tevékenységet kíván folytatni vagy nyugdíjat igénybe venni .
A nyugdíjak átlagos színvonala az átlagos nettó keresetekhez viszonyítva 64 %, ez viszonylag kedvezőnek minősíthető, de belső aránytalanságokat takar : az újonnan megállapított nyugdíjak színvonala kiugróan magas, egyes korosztályok nyugellátása elmarad ettől a szinttől. Az elmaradások korrigálására az elmúlt évben elfogadásra került a nyugdíjak korrekciós emeléséről szóló 2005 . évi CLXXIII. törvény. A törvényjavaslat az új nyugdíjak színvonal ingadozásának mérséklését és az általános színvonalhoz történő közelítését tartalmazza .
Annak érdekében, hogy mérséklődjenek a nyugdíj-megállapítás időpontjához kapcsolódó aránytalanságok, a nyugdíj alapjául szolgáló keresetek részleges valorizálását teljessé kell tenni . A nyugdíj-megállapításhoz figyelembe veendő minden év keresetét a nyugdíjazást megelőző év kereseti szintjére kell valorizálni . Ez a változtatás a következő években várhatóan átlagosan 2,5-4,5 % közötti mértékben növeli a nyugdíjalapot. Ugyanakkor a nettó nyugdíj megállapításához a járulékokkal is csökkentett tényleges nettó kereseteket kellene figyelembe venni, ez a következő években 12-15 %-kal mérsékelné a nyugdíjalapot . Annak érdekében, hogy induló nyugdíjak színvonala az átlagos színvonal körül alakuljon, az átlagosan 7 %-os színvonal mérséklést ne haladja meg, a törvényjavaslat olyan megoldást tartalmaz, hogy a teljes valorizálást követően a járulékokkal csökkentett keresetekből történne a számított személyi jövedelemadó levonása, így összességében a 7-8 % körüli nyugdíj színvonal mérséklés következik be . A javasolt változás 2008. január 1-jétől kerül bevezetésre, így azokat a személyeket
nem érinti, akiknek a felmondása folyamatban van.
Ez a szabályozás a többi járulékfizetőre hárít] a a korai nyugdíjazás terhét, ami nem engedhető meg, ezért a biztosításmatematikailag jelenleg indokolt többletterhet a korai nyugdíjat igénylőknek is vállalni kell, nyugdíjcsökkentés formájában. A biztosításmatematikailag indokolt mérték a jelenlegi várható élettartam mellett havi 0,3-0,4 % közötti. A törvényjavaslat szerint a korai nyugdíjazásnál a csökkentés sávosan és fokozatosan valósul meg. 2009. évtől a biztosításmatematikailag indokolt mértéknél kisebb mértékű a csökkentés, a 61-62 éves életkor között nyugdíjba menőknél a havi mérték annyiszor 0,1 %, ahány hónap hiányzik a 62 . év betöltéséhez, a 61 . év előtt nyugdíjazottaknál ez a mérték havi 0,2 % .
2010. január 1.-jétől a 61-62 éves életkor között nyugdíjba menőknél a havi mérték annyiszor 0,3 %, ahány hónap hiányzik a 62. év betöltéséhez, a 61 év előtt nyugdíjazottaknál annyiszor 0,4 %, ahány hónap hiányzik a 61 . év betöltéséhez.. Ez a csökkentési mérték annak feltételezésével került kiszámításra, hogy a - jelenlegi szabályozáshoz hasonlóan -a nyugdíj a korhatár betöltésekor nem kerül újraszámításra.
A jelenlegi és a várható demográfiai folyamatok mellett a nőknél és a férfiaknál is bekövetkezett nyugdíjazáskor várható élettartam-növekedés indokolttá teszi, hogy 2009-ben ne kerüljön sor a korai nyugdíjazási lehetőség életkorának mérséklésére a férfiaknál sem, hanem maradjon ajelenlegi 60 éves életkor. A nemenként egységes szabályozás követelményére és nők magasabb várható élettartamára tekintettel a korai nyugdíjazási lehetőséget nőknél is 60 évben javasoljuk meghatározni, de 3 év átmenet után, 2012-től.
A korai nyugdíjazás egy kedvezmény annak érdekében, hogy akinek nehézséget okoz a munkaerő piacon való elhelyezkedés, vagy az egészségi állapota már nem engedi meg a munkavégzést, legyen módja visszavonulni. Ehhez mindkét esetben logikus követelmény annak előírása, hogy a biztosítási jogviszonyokat meg kell szüntetni .
A záró rendelkezések rögzítik, hogy a jogosultsági szabályok változása előtt jogot szerzettek jogosultságukat nem vesztik el akkor sem, ha a módosítás előtt nem veszik igénybe a nyugdíjat, a szerzett jog azonban a nyugdíj kiszámítás szabályaira nem vonatkozik. Azokra a személyekre sem vonatkozik a jogosultságot érintő módosítás, akik a korengedményes nyugdíjra a megállapodást 2006 . december 31-ig megkötötték vagy a prémiumévek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvény szeríni, akik a határozott idejű szerződést 2006. december 31-ig megkötötték, szerződésük határideje meghosszabbodik az előrehozott nyugdíjra jogosultságukig .
A hosszú, 40 év feletti szolgálati idővel rendelkezők számára a nyugdíj mértékszabály 2008 . január 1-jétől, a nyugdíj megállapítási szabályok változásával egyidejűleg évi 1,5 %-ról évi 2 %-ra módosul . Ez az érintetteknek (kb. évi 20-25 ezer fő) 1 %-os nyugdíjnövelést jelent .