Mi változott a családok támogatásáról szóló törvényben és mikortól

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A családok támogatásáról szóló törvényben 2005. január 1-jétől kezdődő időponttól néhány módosítást eszközöl a jogalkotó oly módon, hogy erre a módosításra több részletben (különböző törvények módosításával) kerül sor. Ezekből a törvényekből az első a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény, ezt követően az adókról, járulékok módosításáról rendelkező, majd a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvény, végül a szociális törvény módosítása is tartalmaz a Cst.-re vo...

Mi változott a családok támogatásáról szóló törvényben és mikortól
(Erdészné Nagy Gizella)
A családok támogatásáról szóló törvényben 2005. január 1-jétől kezdődő időponttól néhány módosítást eszközöl a jogalkotó oly módon, hogy erre a módosításra több részletben (különböző törvények módosításával) kerül sor. Ezekből a törvényekből az első a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény, ezt követően az adókról, járulékok módosításáról rendelkező, majd a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvény, végül a szociális törvény módosítása is tartalmaz a Cst.-re vonatkozó változásokat.
A legfontosabb módosítások a teljesség igénye nélkül, a következők:
• 2005. január 1-jétől - a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló törvény módosítása kapcsán - a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 13. § a) pontja hatálytalan. Ez azt jelenti, hogy a családi pótlék összegének megállapítása során, olyan jogcímen, hogy az igénylő férje, élettársa sorkatonai, polgári szolgálatot teljesít, nem minősülhet egyedülállónak - ilyen jogcímű egyedülállóság nincs -.
• A további módosítás (2004. évi CI. törvény 246. §-a) a gyermekgondozási segélyben részesülő személyeket érinti. E változás további kedvezményeket biztosít a gyermekgondozási segélyben részesülő és egyben munkát vállaló személyeknek.
Ez azt jelenti, hogy a gyermekgondozási segélyben részesülő személy - ide nem értve a nagyszülőt - kereső tevékenységet:
1. a gyermek egy éves koráig nem folytathat,
2. a gyermek egy éves kora után napi négy órát meg nem haladó időtartamban folytathat, vagy időkorlátozás nélkül, ha a munkavégzés otthonában történik.
További kedvezményt tartalmaz a Cst. 21. § (2) bekezdése. Az új szabály arról rendelkezik, hogy napi négy órát meg nem haladó időtartamban folytatott keresőtevékenységnek kell tekinteni, ha a gyermekgondozási segélyben részesülő személyt, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény rendelkezései szerint, a felek megállapodása alapján rendes munkaidőben, kizárólag szombaton és vasárnap részmunkaidőben foglalkoztatják oly módon, hogy a rendes és a rendkívüli munkaidejének együttes mértéke, egy naptári héten a 20 órát nem haladja meg. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy szombaton és vasárnap a gyermekgondozási segélyben részesülő személy akár 16 órát is dolgozhat.
A családtámogatási jogszabálynak ez utóbbi ismertetett változásait is figyelembe véve, a következő rendelkezésekre kell figyelemmel lenni 2005. január 1-jétől is.
A Cst. 27. § (1) bekezdés c) pontja arról rendelkezik - fő szabályként mondja ki -, hogy nem jár gyermekgondozási támogatás annak a személynek, aki
- kormányrendeletben meghatározott kivétellel - a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.] helyezi el.
[A Gyvt. 41. § (3) bekezdése arról rendelkezik, hogy a gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető - a gyermekek életkorának megfelelően - különösen bölcsődében, hetes bölcsődében, családi napköziben, házi gyermekfelügyelet keretében, nyári napközis otthonban vagy napközis táborban, valamint a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Kt.) hatálya alá tartozó óvodában, iskolai napköziben.]
A kormányrendeletben meghatározott három kivétel, amikor a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézetben helyezhetik el a gyermekgondozási segély, vagy gyermeknevelési támogatás folyósítása mellett:
a) a gyermek egy évesnél idősebb, és az intézményi elhelyezés a napi 4 órás időtartamot nem haladja meg (feltéve, hogy a gyes-ben, gyet-ben részesülő személy legfeljebb napi négy órát meg nem haladó időtartamban keresőtevékenységet folytat),
b) a gyermekgondozási támogatásra jogosult közoktatási intézményben a nappali oktatás munkarendje szerint tanul, illetőleg felsőoktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója (nem feltétel a keresőtevékenység folytatása, a napközbeni ellátás nincs 4 órára korlátozva),
c) az intézményi elhelyezés az óvodai nevelés keretében folyó iskolai életmódra történő felkészítést szolgálja. Ez utóbbi esetben a napközbeni ellátás a napi négy órát nem haladhatja meg, kivéve, ha a közoktatásról szóló törvény szerint, a gyermek 4 órát meghaladó időtartamra köteles az óvodai nevelésben részt venni.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 24. § (1) bekezdése szerint az óvoda a gyermek hároméves korától a tankötelezettség - e törvény 6. §-ának (2) bekezdésében meghatározottak szerinti - kezdetéig nevelő intézmény. Az óvodai nevelés a gyermek neveléséhez szükséges, a teljes óvodai életet magában foglaló foglalkozások keretében folyik.
A (2) bekezdés rendelkezik arról, hogy az óvoda a gyermek hároméves korától ellátja - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben meghatározottak szerint - a gyermek napközbeni ellátásával összefüggő feladatokat is.
A (3) bekezdés rendelkezik arra vonatkozóan, hogy a gyermek - ha e törvény másképp nem rendelkezik - abban az évben, amelyben az ötödik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától napi négy órát köteles óvodai nevelésben részt venni.
E három esetben [a), b), c) pont] a szülőt megilleti a gyermekgondozási segély vagy a gyermeknevelési támogatás.
Nem helyezheti el azonban a szülő a gyermekét napi 4 órás napközbeni ellátásra sem, a gyes, gyet folyósítása mellett, ha a gyermek egy évesnél fiatalabb. Amennyiben elhelyezi, akár 4 órára is, a gyes, gyet, folyósítását szüneteltetni kell [Vhr. 22. § (3) bekezdés] éppen azért, mert a gyermek még nincs egy éves.
A leírtakból az is következik, hogy a gyermekgondozási segély és gyermeknevelési támogatás folyósítása mellett, 4 órás keresőtevékenység folytatása nélkül, nem adható a gyermek napközbeni ellátást biztosító intézménybe akkor sem, ha e gyermek már egy évnél idősebb.
A költségvetési törvényben került bevezetésre a jogalap nélkül kifizetett családtámogatási ellátás méltányosságból való törlésének lehetősége. Vagyis a Cst. 43. § új (5) bekezdése a következőkről rendelkezik. "A jogalap nélkül kifizetett és jogerős határozat alapján visszakövetelt családtámogatási ellátás összegét, a magánszemély kérelmére, a Magyar Államkincstár elnöke kivételes méltányosságból elengedheti, vagy mérsékelheti, ha annak megfizetése az adós és a vele együtt élő közeli hozzátartozó megélhetését súlyosan veszélyezteti, és a behajtási eljárás eredménytelen volt." E rendelkezés során nagyon fontos, hogy ügyelni kell a rendelkezés utolsó tagmondatára is - a behajtási eljárás eredménytelen volt. - Ami azt jelenti, hogy a méltányosság gyakorlása csak akkor lehetséges, ha minden törvény által meghatározott feltétel fennáll.
A leglényegesebb változás a Cst.-ben egyebek mellett a családi pótlék összegeinek emelése.

Cst. 11. §

(1) A családi pótlék havi összege

a) egygyermekes család esetén

5100 Ft

b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén

6000 Ft

c) kétgyermekes család esetén gyermekenként

6200 Ft

d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként

7200 Ft

e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként

7800 Ft

f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként

8400 Ft

g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén, valamint a 7. § (1) bekezdésének b)-c) pontja szerinti intézményben élő, továbbá nevelőszülőnél, hivatásos nevelőszülőnél elhelyezett tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után

13 900 Ft

h) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén a tartósan beteg, súlyosan fogyatékos gyermek után, valamint a 7. § (1) bekezdésének d) pontja szerinti személynek

15 700 Ft

i) 7. § (1) bekezdésének b)-c) pontja szerinti intézményben élő, továbbá nevelőszülőnél, hivatásos nevelőszülőnél elhelyezett, a g) és h) pontok alá nem tartozó gyermek, valamint a 8. § (3) bekezdésének b) pontja alá tartozó személy esetén

7 200 Ft

Az öregségi nyugdíj minimum összegének változása kapcsán megváltozik 2005. január 1-jétől a gyermekgondozási segély és a gyermeknevelési támogatás havi/napi összege is. 2005. január 1-jétől az öregségi nyugdíj minimum összege 24 700 forint. Következésképpen a gyes/gyet havi összege 24 700 forint. Egy napra ennek az összegnek a harmincad része jár. Ikergyermek esetén - függetlenül a gyermekek számától - a gyes összege az alapösszeg 200%-a, vagyis 49 400 forint.
Az öregségi nyugdíj minimum összegének változása, az anyasági támogatás összegét is érinti 2005. január 1-jétől. Így az után a gyermek után aki 2004. december 31-ét követően születik, az anyasági támogatás összege egy gyermek esetén 55 575, iker gyermekek esetén 74 100 forint.
Fontos, hogy 2005. január 1-jétől az anyasági támogatás jogosult részére történő eljuttatására kétféle módon kerülhet sor:
- átutalással,
- postai utalványon.
A gyermekgondozási segély méltányosságból történő elbírálása 2005. január 1-jétől a Magyar Államkincstár elnökének határkörébe tartozik. Az eljárási szabályok az igénylők részéről változatlan, továbbra is a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságaihoz kell az ilyen irányú igényt benyújtani.
A szociális törvény módosítása során került pontosításra a Cst. 7. § (2) bekezdése. Ez arról rendelkezik, hogy a közoktatási intézményben tanulmányokat folytató gyermek után a családi pótlék annak a tanévnek a végéig jár, amelynek időtartama alatt betölti a 23. életévét.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.