adozona.hu
T/15052. számú törvényjavaslat indokolással - a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvénynek és a tőkeegyesítő társaságok határokon átnyúló egyesüléséről szóló 2007. évi CXL. törvénynek az európai cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszerrel összefüggő módosításáról
T/15052. számú törvényjavaslat indokolással - a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvénynek és a tőkeegyesítő társaságok határokon átnyúló egyesüléséről szóló 2007. évi CXL. törvénynek az európai cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszerrel összefüggő módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2017. évi XLVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 1. § (2) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
(A céginformációs és az elektronikus cégeljárásban közreműködő szolgálat (a továbbiakban: céginformációs szolgálat) feladatai a következők:)
"c) biztosítja a tagállami központi nyilvántartások, kereskedelmi nyilvántartások és cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszerrel (a továbbiakban: tagállami cégnyilvánta...
(A céginformációs és az elektronikus cégeljárásban közreműködő szolgálat (a továbbiakban: céginformációs szolgálat) feladatai a következők:)
"c) biztosítja a tagállami központi nyilvántartások, kereskedelmi nyilvántartások és cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszerrel (a továbbiakban: tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszer) való kapcsolattartást;"
"17/A. §
(1) Az Európai Bizottság által üzemeltetett európai igazságügyi portálon (a továbbiakban: e-Justice portál) keresztül - keresőprogram segítségével - hozzáférhetők a korlátolt felelősségű társaság, a részvénytársaság, az európai részvénytársaság esetén a cég 24. § (1) bekezdés a)-d), f)-h) pontjában, a 26. § (1) bekezdés a)-e) és n) pontjában meghatározott adatai, a cég létesítő okirata (a létesítő okiratának módosítása), az egységes szerkezetű létesítő okirata, továbbá az e törvény szerint közzétett, számviteli törvény szerinti beszámolója.
(2) Európai egyedi azonosítóval (a továbbiakban: EUID) rendelkező külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe és a külföldiek magyarországi kereskedelmi képviselete esetében az (1) bekezdésben meghatározott módon hozzáférhető a cég 24. § (1) bekezdés a)-c), e) és g)-h) pontjában, a 26. § (1) bekezdés a)-c) pontjában és fióktelep esetén a 27. § (8) bekezdésében, kereskedelmi képviselet esetén a 27. § (9) bekezdésében meghatározott adata, továbbá az e törvény szerint közzétett számviteli törvény szerinti beszámolója.
(3) Az e-Justice portálon keresztül ingyenesen érhető el az (1) bekezdésben meghatározott cégformák esetében a cég 24. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott adata. Az (1) bekezdés szerinti cégformák esetén az ingyenes céginformáció körébe nem tartozó, az (1) bekezdésben meghatározott adatra és cégiratra vonatkozó céginformációért, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott cégformákra vonatkozó, a (2) bekezdésben meghatározott adatra és cégiratra vonatkozó céginformációért költségtérítést kell fizetni, melynek összege nem haladhatja meg az adatközléssel felmerült költségek mértékét.
(4) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott adatokon és cégiratokon túlmenően az e-Justice portálról a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül további adatok és iratok igényelhetőek."
(Korlátolt felelősségű társaság esetében)
"f) a cég EUID-ját."
(2) A Ctv. 27. § (4) bekezdés a) pontja a következő ad) alponttal egészül ki:
(Részvénytársaság esetében)
"ad) a cég EUID-ját."
(3) A Ctv. 27. § (8) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe esetében)
"d) ha a külföldi vállalkozás az Európai Unió más tagállamában bejegyzett vállalkozás, a cég EUID-ját;"
(4) A Ctv. 27. § (9) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Külföldiek magyarországi közvetlen kereskedelmi képviselete esetében)
"d) ha a külföldi vállalkozás az Európai Unió más tagállamában bejegyzett vállalkozás, a cég EUID-ját;"
(Európai részvénytársaság esetében)
"ad) a cég EUID-ját."
"(1a) A korlátolt felelősségű társaság, a részvénytársaság, az európai részvénytársaság, továbbá az Európai Unió más tagállamában bejegyzett vállalkozás által alapított fióktelepe és kereskedelmi képviselete a cégjegyzékszám mellett olyan európai egyedi azonosítót kap (EUID), amely lehetővé teszi a cég egyértelmű azonosítását a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül történő adatcsere során."
(2) A Ctv. 30. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha a bejegyzési (változásbejegyzési) kérelemben feltüntetett személy (szervezet)
a) belföldi cég, annak cégjegyzékszámát, amennyiben ilyen adattal rendelkezik, EUID-ját,
b) egyesület vagy alapítvány, annak nyilvántartási számát,
c) külföldi cég vagy más szervezet, amennyiben ilyen adattal rendelkezik, nyilvántartási számát, EUID-ját és a nyilvántartó hatóságot
is fel kell tüntetni a cégjegyzékben."
"(1) A cég székhelyének más cégbíróság illetékességi területére történő áthelyezésére irányuló változásbejegyzési kérelmet a korábbi székhely szerinti cégbíróságnál kell előterjeszteni. A korábbi székhely szerinti cégbíróság - a székhelyváltozást megelőző változásbejegyzési kérelmek elbírálása után - dönt a székhelyváltozási kérelemről.
(2) Ha a céggel szemben törvényességi felügyeleti eljárás van folyamatban, a törvényességi felügyeleti eljárás jogerős megszüntetéséig az új székhely bejegyzésére nem kerülhet sor, kivéve ha az új székhely bejegyzésével a törvényességi felügyeleti eljárás megszüntethető. Ha a törvényességi felügyeleti eljárásban a cégbíróság a céget megszűntnek nyilvánítja, a székhely változásának bejegyzésére irányuló kérelmet elutasítja.
(3) A korábbi székhely szerint illetékes cégbíróság a céget a nyilvántartásából az új székhely bejegyzésének napjával kivezeti, és ezzel egyidejűleg az eredeti cégiratokat megküldi az új székhely szerint illetékes cégbíróság részére, amely a cégjegyzék adatait, illetve az elektronikusan nyilvántartott cégiratokat elektronikus úton veszi át. A cégiratok megküldésével egyidejűleg az áttétel tényét a cégnyilvántartásban fel kell tüntetni."
"(3a) A cégbíróság az EUID-val rendelkező külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét törvényességi felügyeleti eljárás keretében hívja fel a (3) bekezdés szerinti változásbejegyzési kérelem benyújtására, ha a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül - a 63. § (1c) bekezdése szerint - tudomást szerez a külföldi vállalkozás ellen indult fizetésképtelenségi vagy végelszámolási eljárásról."
(2) A Ctv. 56. §-a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A cégbíróság a (4) bekezdés szerint jár el akkor is, ha az EUID-val rendelkező külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepe esetében a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül - a 63. § (1c) bekezdése szerint - tudomást szerez a külföldi vállalkozás megszűnéséről, törléséről. E rendelkezés nem vonatkozik arra az esetre, ha a külföldi vállalkozás egyesülés, szétválás, illetve székhelyének határon átnyúló áthelyezése (átalakulása) miatt szűnt meg, illetve törölték."
"(1) A beolvadás bejegyzése iránti kérelmet az átvevő cég székhelye szerinti cégbíróságon kell előterjeszteni, az átvevő cég létesítő okirata módosításának aláírásától, illetve elfogadásától, ennek hiányában az egyesülési szerződés jóváhagyásától (aláírásától) számított hatvan napon belül. Egyidejűleg kérni kell a jogelőd beolvadó cég(ek) törlését is. A kérelemben fel kell tüntetni valamennyi beolvadó cég székhelyét és cégjegyzékszámát. Ha a kérelemben a jogutód cég székhelyeként az átvevő cég székhelyétől eltérő cégbíróság illetékességi területén lévő címet tüntetnek fel, az átvevő cég székhelye szerinti cégbíróság az 54. § (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket is alkalmazza."
"(1b) A cégbíróság az EUID-val rendelkező cégformák esetében a cég EUID-ját, a 26. § (1) bekezdés a)-e) pontjában meghatározott adatát a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszer számára - a céginformációs szolgálat informatikai rendszere segítségével -haladéktalanul hozzáférhetővé teszi. Az EUID-val rendelkező külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe, kereskedelmi képviselete esetében a 26. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott adatot nem kell hozzáférhetővé tenni. E bekezdés szerinti adatokhoz való hozzáférés a tagállami cégnyilvántartások számára ingyenes.
(1c) A cégbíróság - a céginformációs szolgálat informatikai rendszere segítségével - haladéktalanul fogadja az EUID-val rendelkező cégformákkal összefüggésben a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül érkező információkat."
(Felhatalmazást kap az igazságügyért felelős miniszter, hogy)
"o) az EUID képzésére, külföldi cégek vagy egyéb szervezetek EUID-jának adatkezelésére, a tagállami cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül továbbított adatszolgáltatásért fizetendő költségtérítésre, a fizetés módjára,
p) a székhelyhasználat székhelyszolgáltatással való biztosítása esetén a székhelyszolgáltatási tevékenység végzésére, a székhely biztosításának feltételeire, a székhely biztosítására kötött szerződés tartalmára"
(vonatkozó részletes szabályokat rendelettel állapítsa meg.)
"131/I. §
A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvénynek és a tőkeegyesítő társaságok határokon átnyúló egyesüléséről szóló 2007. évi CXL. törvénynek az európai cégnyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszerrel összefüggő módosításáról szóló 2017. évi ... törvény (a továbbiakban: Módtv3.) hatálybalépése napján a cégnyilvántartásba bejegyzett vagy bejegyzés alatt álló 17/A. § szerinti cégek EUID-ját a cégbíróság a Módtv3. hatálybalépését követő napon automatikus végzéssel, elektronikus úton állapítja meg és jegyzi be a cégjegyzékbe."
(E törvény a következő uniós jogi aktusok végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)
"e) a Bizottság 2015/884 végrehajtási rendelete (2015. június 8.) a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló 2009/101/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel létrehozott rendszer céljából szükséges műszaki leírások és eljárások megállapításáról."
a) 7. § (4) bekezdésben a "használatára a cég jogosult" szövegrész helyébe a "használatára -ideértve a székhelyszolgáltatás útján biztosított székhelyhasználatot is - a cég jogosult" szöveg,
b) 9. § (3a) bekezdésében az "egyaránt bizonyítja, hogy a cégjegyzésre jogosult a céget miként és milyen formában jegyzi" szövegrész helyébe "az egyaránt bizonyítja az aláírás valódiságát" szöveg
lép.
a) 54/A. §-a,
b) VII. Fejezet 3. Címe.
(E törvény alkalmazásában)
"b) határokon átnyúló egyesülés (a továbbiakban: egyesülés): a tőkeegyesítő társaságoknak a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) és az egyes jogi személyek átalakulásáról, egyesüléséről, szétválásáról szóló 2013. évi CLXXVI. törvény (a továbbiakban: Átv.) szerinti egyesülése, ha az egyesülésben résztvevő valamennyi társaságot az Európai Unió valamely tagállamának joga szerint alapították, és létesítő okirat szerinti székhelyük, központi ügyvezetésük vagy üzleti tevékenységük fő helye az Európai Unió valamely tagállamában van, feltéve, hogy közülük legalább egyre az Európai Unió valamely más tagállamának joga irányadó."
"15. §
Ez a törvény
a) a tőkeegyesítő társaságok határokon átnyúló egyesüléséről szóló 2005/56/EK irányelvének, valamint az Európai Parlament és a Tanács 2009. szeptember 16-ai, a 77/91/EGK, a 78/855/EGK, a 82/891/EGK tanácsi irányelvnek és a 2005/56/EK irányelvnek az egyesülések és szétválások esetében alkalmazandó jelentéstételi és dokumentációs kötelezettségek tekintetében történő módosításáról szóló, 2005. október 26-i 2009/109/EK európai parlamenti és a tanács irányelvnek;
b) - a Ptk.-val és az Átv.-vel együtt - a 89/666/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 2005/56/EK és a 2009/101/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a központi nyilvántartások, a kereskedelmi nyilvántartások és a cégjegyzékek összekapcsolása tekintetében történő módosításáról szóló, 2012. június 13-i 2012/17/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja."
a) 2. § (1) bekezdésében a "Gt.-nek" szövegrész helyébe a "Ptk.-nak és az Átv.-nek" szöveg, az "egyesülésre vonatkozó" szövegrész helyébe az "átalakulásra és az egyesülésre vonatkozó" szöveg,
b) 3. § (1) bekezdésében az "a Gt. 79. §-ának (1) bekezdésében" szövegrész helyébe az "az Átv. 14. § (1) bekezdésében" szöveg,
c) 4. § (1) bekezdésében az "a továbbiakban: beszámoló" szövegrész helyébe az "a továbbiakban: egyesülési beszámoló" szöveg, az "a Gt. 26. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint felelnek a határokon átnyúló egyesülés előkészítése és végrehajtása során tanúsított felróható magatartásukkal" szövegrész helyébe az "a Ptk. szabályai szerint felelnek a határokon átnyúló egyesülés előkészítése és végrehajtása során tanúsított magatartásukkal" szöveg,
d) 5. § (3) bekezdésében a "beszámolót" szövegrész helyébe az "egyesülési beszámolót" szöveg, az "a beszámolóra" szövegrész helyébe az "az egyesülési beszámolóra" szöveg,
e) 7. § (1) bekezdésében az "átalakulás időpontját" szövegrész helyébe az "egyesülés időpontját" szöveg,
f) a 8. §-t megelőző alcím címében az "átalakulás" szövegrész helyébe az "egyesülés" szöveg,
g) 8. § (3) bekezdésében az "átalakulás időpontjáról" szövegrész helyébe az "egyesülés időpontjáról" szöveg, az "elutasításáról haladéktalanul" szövegrész helyébe az "elutasításáról - a tagállami központi nyilvántartások, kereskedelmi nyilvántartások és cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül - haladéktalanul" szöveg,
h) a 8. § (4) bekezdésében az "átalakulás időpontjáról" szövegrész helyébe az "egyesülés időpontjáról" szöveg, az "a Gt. 87. §-a (1) bekezdése szerint" szövegrész helyébe az "az Átv. 11. § (1) bekezdése és 16. §-a szerint" szöveg,
i) a 8. § (5) bekezdésében az "átalakulás időpontját" szövegrész helyébe az "egyesülés időpontját" szöveg,
j) a 10. § (1) bekezdésében a "részvételét a Gt. vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően (Gt. 3839. §)" szövegrész helyébe a "részvételét a Ptk. vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően" szöveg,
k) a 12. § (2) bekezdésében az "átalakulás" szövegrész helyébe az "egyesülés" szöveg, a "Gt. szerinti" szövegrész helyébe a "Ptk. szerinti" szöveg
lép.
Az Európai Unióban letelepedett vállalkozások versenyképességének növelése, a gazdaság élénkítése, valamint egy vállalkozásbarát jogi és pénzügyi környezet kialakítása érdekében 20092010 folyamán uniós intézkedéscsomag került elfogadásra, amelynek célja a tagállamok cégnyilvántartásainak összekapcsolása. A 89/666/EGK tanácsi irányelvnek, valamint a 2005/56/EK és a 2009/101/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a központi nyilvántartások, a kereskedelmi nyilvántartások és a cégjegyzékek összekapcsolása tekintetében történő módosításáról szóló 2012/17/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: BRIS irányelv) a jogharmonizációs feladatok végrehajtásának határidejét 2017. június 8-ában határozza meg. A központi nyilvántartások, a kereskedelmi nyilvántartások és a cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszerben (Business Registers Interconnection System, BRIS) kizárólag a platform helyes működéséhez szükséges rendelkezéseket kell meghatározni.
Az irányelv előírja, hogy a tagállamok a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren belül biztosítsák nyilvántartásaik kölcsönös átjárhatóságát. A nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszerből származó információhoz való hozzáférést a portál és a tagállamok által saját hatáskörben létrehozott elérési pontok biztosítják. A nyilvántartások összekapcsolási rendszerének a központja az unió által működtetett platform. A platform az e-Justice honlapon (portálon) keresztül biztosítja az egyes tagállami nyilvántartásokban tárolt adatokhoz való hozzáférés lehetőségét.
Uniós szinten lehetővé válik a jövőben, hogy az uniós portálon keresztül a cégekkel és más tagállamokban nyitott fióktelepeikkel kapcsolatosan a nemzeti nyilvántartásokban tárolt információkhoz egyéni felhasználók is hozzáférjenek.
Az irányelvnek nem célja, hogy a vállalatokról érdemi információkat tároló központi nyilvántartási adatbázist hozzon létre, hanem azt kívánja biztosítani, hogy a tagállami nyilvántartások egy közös uniós ponton (platform) keresztül egymás adataihoz hozzáférhessenek, egymásnak adatot szolgáltassanak. Az irányelv tehát nem kötelezi a tagállamokat belső nyilvántartási rendszereik megváltoztatására. Az irányelv meghatározza azokat a társaságjogi eseményeket (vállalkozás fizetésképtelensége, megszűnése, továbbá a határokon átnyúló egyesülés), amelyek esetében a tagállami nyilvántartás a BRIS rendszeren keresztül tájékoztatja a másik (érintett) tagállami nyilvántartást a változásról, társasági jogi esemény bekövetkeztéről.
A BRIS irányelv hatálya a magyar cégnyilvántartásba bejegyzett jogalanyok közül a korlátolt felelősségű társaságra, részvénytársaságra, az európai részvénytársaságra, valamint a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepére és a külföldi vállalkozás magyarországi kereskedelmi képviseletére terjed ki. Ezen cégformákra irányadó irányelvek meghatározzák azokat a cégadatokat és cégiratokat, amelyeket valamennyi tagállami nyilvántartásban a céggel összefüggésben a nyilvántartásban kell tárolni. Ezek a cégadatok, cégiratok azok, amelyeket a BRIS irányelv alapján a BRIS rendszeren keresztül elérhetővé is kell tenni.
Az adatoknak egy szűk köre ingyenesen lesz elérhető, lekérdezhető; ezek: a cég neve és jogi formája, a cég székhelye, valamint a cég cégjegyzékszáma. A többi, az irányelv előírásai szerint elérhetővé teendő cégadat és cégirat költségtérítés ellenében válik megismerhetővé. Az irányelv nem zárja ki, hogy az irányelvben tételesen nem említett cégadat vagy cégirat vonatkozásában is céginformációt biztosítson a tagállam, így a § (4) bekezdése alapján lehetővé válik további céginformáció biztosítása is; ezen utóbbi esetben a céginformációért fizetendő összeg vonatkozásában előírás nincs, azt a tagállam határozhatja meg.
Mivel az EUID mind a belföldi, mind a külföldi (uniós) cégeket azonosítja, azért fontos, hogy a cégbíróság ne csak a magyar székhelyű cégek EUID-ját ismerje, hanem tisztában legyen a magyar cégnyilvántartásban feltüntetésre kerülő külföldi cégek (tagok, vezető tisztségviselők, jogelődök, jogutódok) EUID-jával is.
Az informatikai rendszer lehetővé teszi, hogy a Javaslat szerinti megoldás érvényesüljön. A székhelyáthelyezési kérelemnek helyt adó határozatot követően az informatikai rendszer végzi el a szükséges feladatokat (új cégjegyzékszám kiadása, érintett hatóságok - NAV, KSH -értesítése).
A módosítás egyben a BRIS rendszerrel összefüggő tagállami adatcsere biztonságát is szolgálja, mert nem alakulhat ki olyan függő helyzet, amelyben nem dönthető el teljes bizonyossággal, hogy melyik cégbíróság illetékessége terjed ki a cégre, egyben nem dönthető el az sem, hogy a BRIS rendszeren keresztül esetlegesen fogadott adatot melyik cégbíróság felé kell továbbítania az informatikai rendszernek.
A § továbbá új felhatalmazó rendelkezésként állapítja meg a székhelyszolgáltatásra vonatkozó miniszteri rendelet felhatalmazó rendelkezését.
A Ctv. 7. § (4) bekezdése szerint a "cég székhelye, telephelye és fióktelepe olyan ingatlan lehet, amely a cég tulajdonát képezi, vagy amelynek használatára a cég jogosult." Jogszerűen az az ingatlan minősülhet székhelynek, amely vagy a tulajdona, vagy amelyre megfelelő "befogadó nyilatkozattal" rendelkezik. Az ingatlan székhelyként történő feltüntetését lehetővé tevő jogviszony (régebbi szóhasználattal "befogadó nyilatkozat") és az ún. székhelyszolgáltatás nem feltétlenül egymást fedő jogviszonyok. (A székhelyszolgáltatás többlet-kötelezettségek vállalását is jelenti a székhelyszolgáltató részéről.) Nem zárható azonban ki az sem, hogy a szerződési szabadság alapján a cég más módon "szerez" használati jogot, így például használatot biztosító dologi jogot alapító szerződések (haszonélvezet, használat), vagy használatot biztosító kötelmi szerződések (bérlet, haszonkölcsön) megkötésével.
A székhely feltüntetése, székhellyel való rendelkezés a cég létezésének, a cégnyilvántartásban való bejegyzésének eminens eleme. A cégbírósági bejegyzés közhitelesen tájékoztatja az érdekelt harmadik személyeket a cég székhelyéről, elérhetőségéről. Cégjogi szempontból (és gyakorlati szempontból is) annak van jelentősége, hogy a cégnyilvántartásba bejelentett címen a cég elérhető legyen, illetve, hogy a székhely biztosításának jogszerűsége - minimálisan nyilatkozattal - igazolt legyen. Az állami szabályozás nem szól bele, hogy a cég milyen jogi megoldással biztosítja a székhelyét. Ugyanakkor megállapítható, hogy a székhelyszolgáltatás bár napjainkra igen népszerűvé vált, annak jellemzői és kritériumai mégsem állapíthatóak meg megfelelően ma normatív úton.
A székhelyszolgáltatás nem ismeretlen fogalom a cégnyilvántartásban. Mind a Ctv., mind az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.) 2007 és 2012 között rendelkezett székhelyszolgáltatásról, ha azt ügyvéd nyújtotta. Ezen felül a 49/2007. (XI. 14.) IRM rendelet tartalmazta az ügyvédi székhelyszolgáltatásra vonatkozó szabályokat. Az ügyvédi székhelyszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéshez hasonló rendelkezésre a Ctv. szövegében szükség nem mutatkozott, hiszen szükségtelen lenne megjeleníteni egyféle szerződéses székhelybiztosító jogügyletet, azonban a székhelyszolgáltatás normatív átvilágítását szolgáló rendelet megalkotásához felhatalmazó rendelkezésre van szükség.
A rendelkezés és az ez alapján kiadásra kerülő miniszteri rendelet illeszkedik az Art.-ban időközben a székhelyszolgáltatásra vonatkozóan ismét előírt bejelentési kötelezettséghez.
Jelenleg a Ctv. 87. § szerinti a számviteli beszámoló elmulasztása miatti különleges törvényességi felügyeleti eljárás olyan ügytípusnak minősül, amely éves szinten több ezres ügyszámot is jelent, és több állami szerv, szereplő egymással párhuzamosan jár el. A beszámolók közzétételéről és letétbe helyezéséről a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (153-154/B. §), a mulasztás jogkövetkezményeiről az Art. (174/A. §) rendelkezik. A cégeknek 2009-től (első ízben a 2008. üzleti évről) a számviteli beszámolót közzététel és letétbe helyezés végett is - az igazságügyi tárca szervezeti egységeként működő - céginformációs és az elektronikus cégeljárásban közreműködő szolgálatnak (a továbbiakban: céginformációs szolgálat) kell elektronikus úton megküldeniük; a cégbírósághoz már az iratot letétbe helyezés céljából nem kell benyújtaniuk.
A Ctv. a beszámoló letétbe helyezése, valamint közzététele elmulasztása miatti törvényességi eljárás szabályai között rögzíti, hogy az állami adóhatóság értesíti a cégbíróságot, ha a cég a beszámoló letétbe helyezési, illetve közzétételi kötelezettségének az alkalmazott adójogi jogkövetkezmények ellenére sem tett eleget. (Ctv. 87. § (1) bek.)
A beszámoló nyújtásának elmulasztása esetén az állami adóhatóság továbbá az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) alapján felhívja az adózót a pótlásra, és nemteljesítés esetén hivatalból törli az adószámot, amelyről értesíti a cégbíróságot, és kéri a cég megszűntnek nyilvánítását (Ctv. 91. §). Vagyis jelenleg egy mulasztás miatt a cégbíróságnál két eljárás is indul (beszámoló elmulasztása miatti különleges törvényességi felügyeleti eljárás és később az adószám törléssel érintett cégek megszűntnek nyilvánítására irányuló különleges törvényességi felügyeleti eljárás). Amióta a cégek a beszámolóik letétbe helyezését nem a cégbíróságnál teljesítik, a cégbíróság aktív törvényességi felügyeleti szerepe rendszeridegen és feleslegesnek tekinthető. Az a cél, ha a cégbíróság a folyamatba akkor kapcsolódjon be, amikor a mulasztás már a cég további működtetésére is kihatással van, vagyis, amikor az adóhatóság a cég adószámát törli és emiatt fordul a cégbírósághoz (Ctv. 91. § szerinti eljárás).
A Javaslat a fenti okokból megszünteti a cégbírósági törvényességi felügyeleti eljárások közül azt, amely a beszámoló benyújtásának elmulasztása miatt az adóhatóság jelzésére indult (Ctv. 87. §). Továbbra is megmarad azonban az adószámtörléssel érintett cégek megszűntnek nyilvánítására irányuló törvényességi felügyeleti eljárás, vagyis ha a beszámoló benyújtásának kikényszerítése adóhatósági eszközökkel sem vezetett eredményre, és az adóhatóság törli a cég adószámát, a cégbíróság az adóhatóság kérelmére a Ctv. 91. §-a szerinti eljárásban megszűntnek nyilvánítja a céget és megindítja a kényszertörlési eljárást.