adozona.hu
T/14684. számú törvényjavaslat indokolással - a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról
T/14684. számú törvényjavaslat indokolással - a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2017. évi XLVII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Rtv.) 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az adó mértéke a 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap esetén 2017. január 1. és 2017. május 31. között 0%, 2017. június 1-jétől 9%."
(2) Az Rtv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az Rtv. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Mentes az adó alól a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalany ad...
"(1) Az adó mértéke a 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap esetén 2017. január 1. és 2017. május 31. között 0%, 2017. június 1-jétől 9%."
(2) Az Rtv. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, ezzel egyidejűleg az Rtv. 5. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Mentes az adó alól a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalany adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevételéből 100 millió forint.
(4) A (3) bekezdés szerinti mentesség csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, amely az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet szabályaival összhangban vehető igénybe."
"6/A. Az Európai Bizottság C(2016) 6929 final számú határozatának végrehajtását szolgáló rendelkezések
8. § (1) A 2017. május 31-ig lezárult adóévekre a 3. § (1) bekezdés szerinti adóalanyként bevallott és megfizetett adó az adózás rendjéről szóló törvény szerinti túlfizetésnek minősül, amelynek visszatérítésére az adózás rendjéről szóló törvény adó-visszatérítésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
(2) A 2017. május 31-ig lezárult adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni.
(3) Az e § szerint adó-visszatérítésre jogosult, 3. § (1) bekezdés szerinti adóalanyokat az állami adóhatóság értesíti a reklámadó visszatérítésének lehetőségéről és feltételeiről."
"9. § (1) A 2017. június 1-jét magában foglaló adóév esetén az adóalany az adóév adóalapjának azon hányadára (részére) alkalmazza a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény módosításáról szóló 2017. évi .... törvénnyel (a továbbiakban: Mód. törvény) megállapított 5. § (1) bekezdése szerinti 0%-os adómértéket, amekkora
a) hányadot az adóév 2017. május 31-ig tartó naptári napjai az adóév egészének naptári napjaiban képviselnek, vagy az adózó döntésétől függően
b) adóalap az adóév - a 2017. május 31. napjára készített könyvviteli zárlat alapján -2017. május 31-ig tartó időszakában keletkezett.
(2) A 2017. június 1-jét magában foglaló adóévben esedékes adóelőleg 7. § (3) bekezdés szerinti összegét a 2016. évben kezdődő adóévi, 100 millió forintot meghaladó, Mód. törvénnyel megállapított 4. § (1) bekezdés szerinti adóalap alapulvételével kell megállapítani, bevallani és megfizetni."
"10. § Az 5. § (3) bekezdése az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013. 12.24., 1.o.) hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz."
1. 1. § 10. pontja,
2. 4. § (1) bekezdésében a "Saját célú reklám közzététele esetén az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség." szövegrész,
3. 11. §-a.
A törvényjavaslat ennek érdekében elrendeli a már megfizetett reklámadó visszatérítését az adó-visszatérítés szabályai szerint, továbbá rendelkezik arról is, hogy a korábbi adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni.
A törvényjavaslat célja, hogy az alacsony (100 millió forintnál nem magasabb) reklámadóalappal rendelkező vállalkozásoknak lehetőség szerint a továbbiakban se kelljen reklámadót fizetni. Ezért a törvényjavaslat szerint 100 millió forint mentes lenne az adó alól. E mentesség az uniós állami támogatási szabályokkal összhangban de minimis támogatásként vehető igénybe.
A törvényjavaslat markáns változtatása, hogy a saját célú reklám közzététele nem lesz adóköteles, annak közvetlen költsége nem képez adóalapot, ugyanakkor az adó mértéke emelkedik.
A törvényjavaslat szerint mentes az adó alól az adóköteles reklám-közzétételi tevékenységet végző adóalany adóköteles nettó árbevételéből 100 millió forint. E mentesség csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül. Az adóalany azt akkor tudja igénybe venni, ha megfelel a csekély összegű támogatásokról rendelkező 1407/2013/EU bizottsági rendelet kritériumainak (3 év alatt 200 000 euró értékben nyújtott kis összegű támogatások, azzal, hogy mezőgazdasági, illetve halászati tevékenységnél a de minimis keret lényegesen alacsonyabb).
A törvényjavaslat előírja az állami adóhatóság számára, hogy a visszatérítésre jogosult reklám-közzétevő adóalanyokat értesítse arról, hogy a megfizetett reklámadó - az adózás rendjéről szóló törvény szerinti adó-visszatérítés szabályai szerint - visszajár. (Amennyiben az adózónak más köztehernemben tartozása áll fenn, akkor a megfizetett reklámadónak csak a tartozást meghaladó része téríthető vissza.)
A törvényjavaslat értelmében a 2017. június 1-jét magában foglaló adóévre fizetendő adóelőleget a 2016. évben kezdődő adóévben elért, saját célú reklámok közvetlen önköltsége nélkül számított adóalap figyelembevételével kell megállapítani, bevallani és megfizetni, de csakis akkor, ha az adóalap összege a 100 millió forintot meghaladja.