36/2011. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2011/7.)

A közútkezelői hozzájárulás díjai szolgáltatásnyújtás ellenértékét képezik

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa törvény) 13. § (1) bekezdésében foglaltakból következően ellenérték fejében nyújtott szolgáltatásként adóköteles minden olyan ellenérték fejében teljesített ügylet, ami az Áfa törvény rendelkezései alapján nem minősül termékértékesítésnek. Az Áfa törvény 259. § 6. pontja értelmében az Áfa-törvény alkalmazásában ellenértéknek minősül bármilyen vagyoni előny, ideértve a meglévő követelés mérséklésére elismert vagyon...

36/2011. Adózói kérdésre adott válasz (AVÉ 2011/7.)
A közútkezelői hozzájárulás díjai szolgáltatásnyújtás ellenértékét képezik
[Áfa törvény 13. § (1) bekezdés, 259. § 6. pont]
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: Áfa törvény) 13. § (1) bekezdésében foglaltakból következően ellenérték fejében nyújtott szolgáltatásként adóköteles minden olyan ellenérték fejében teljesített ügylet, ami az Áfa törvény rendelkezései alapján nem minősül termékértékesítésnek. Az Áfa törvény 259. § 6. pontja értelmében az Áfa-törvény alkalmazásában ellenértéknek minősül bármilyen vagyoni előny, ideértve a meglévő követelés mérséklésére elismert vagyoni értéket is, de ide nem értve a kártérítést.
A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X. 5.) NFM rendeletben (a továbbiakban: NFM rendelet) foglaltak alapján a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közúti közlekedéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, amelyhez eljárási díj és túlsúlydíj fizetési kötelezettség kapcsolódik. A 2010. november elsejétől hatályos NFM rendelet 4. § (2) bekezdése az eljárási díj, a 6. § (2) bekezdése a túlsúlydíj tekintetében tartalmaz olyan rendelkezést, amelynek alapján az NFM rendeletben forint összegben meghatározott díjat növeli az általános forgalmi adó. E díjak megállapításának célja az, hogy a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek által az útburkolatban okozott kár javítási költsége megtérüljön. Ezért kérdésként vetődött fel, hogy ezek a díjak az Áfa törvény alkalmazásában szolgáltatásnyújtás ellenértékét képezik-e, vagy kártérítésként nem tartoznak az Áfa törvény hatálya alá.
A kártérítésre vonatkozó, a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban: Ptk.) 339. §-ában meghatározott általános szabály szerint az, aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles a kárt megtéríteni. A közútkezelői hozzájárulás alapján közlekedő, meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedése nem jogellenes. A díj fizetése révén nem az útburkolatban okozott tényleges kár megtérítése történik. A kérdéses díjak ezért a Ptk. alapján nem minősíthetőek kártérítésnek.
A közútkezelői hozzájárulást kérőnek az NFM rendelet 4. § (2) bekezdése alapján a közútkezelői hozzájárulás igénylésével egyidejűleg a közútkezelői hozzájárulás kiadásának költségeivel arányban álló eljárási díjat, továbbá az NFM rendelet 6. § (2) bekezdésében foglaltak szerint megállapított túlsúlydíjat kell fizetnie. Az NFM rendeletben foglaltakból kitűnően a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedése e két díj ellenében válik jogszerűvé; a közút használatára való jogosultságot a jármű üzemben tartója e díjak ellenében szerzi meg. Ezért az NFM rendelet 4. § (2) bekezdése szerinti eljárási díj és 6. § (2) bekezdése szerinti túlsúlydíj (együttesen) az Áfa törvény 13. § (1) bekezdés hatálya alá tartozó szolgáltatásnyújtás - az út használatára való jogosultság - ellenértékét képezi. Az NFM rendelet 4. § (2) bekezdésének és 6. § (2) bekezdésének megfelelően az NFM rendeletben forint összegben meghatározott díjat növeli az általános forgalmi adó, amelynek mértéke az Áfa-törvény 82. § (1) bekezdése alapján 25%.
Amint az az előzőekben foglaltakból is kitűnik, azt, hogy egy jogszabályban meghatározott díjjal összefüggésben általános forgalmi adó fizetési kötelezettség fennáll-e, a díjfizetési kötelezettséget keletkeztető tényállás alapján kell meghatározni, nem pedig annak alapján, hogy a díjat megállapító jogszabály tartalmaz-e arra vonatkozó rendelkezést, hogy a kérdéses díjat növeli az általános forgalmi adó. Abban az esetben, ha a díj adóköteles ügylet ellenértékét képezi és a díjat megállapító jogszabály nem tartalmaz kifejezett utalást arra, hogy a díj általános forgalmi adót tartalmaz-e vagy sem, a díjat úgy kell tekinteni, mint amely már tartalmazza az adófizetési kötelezettség teljesítéséhez szükséges fedezetet.
[NGM Jövedelem és Forgalmi Adók Főosztálya 602/2011 - NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály 5228733433]
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.