72/2005. Adózói kérdésre adott válasz (AEÉ 2005/10.)

Szlovák cég részére történő gépkocsi bérbeadás adókötelezettsége [magyar-szlovák egyezmény 12. cikke]

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Egy magyar társaság által melynek Szlovákiában nincs telephelye szlovák cég részére nyújtott gépkocsi bérbeadás kapcsán a következő szabályozásra kell figyelemmel lenni.
A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1996. évi C. törvény (a továbbiakban: Egyezmény) 12. cikke szerint a jogdíj kifejez...

72/2005. Adózói kérdésre adott válasz (AEÉ 2005/10.)
Szlovák cég részére történő gépkocsi bérbeadás adókötelezettsége [magyar-szlovák egyezmény 12. cikke]
Egy magyar társaság által melynek Szlovákiában nincs telephelye szlovák cég részére nyújtott gépkocsi bérbeadás kapcsán a következő szabályozásra kell figyelemmel lenni.
A Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban, 1994. augusztus 5-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről szóló 1996. évi C. törvény (a továbbiakban: Egyezmény) 12. cikke szerint a jogdíj kifejezés magában foglalja - többek között - az ipari berendezések használatáért vagy használati jogáért kifizetett térítést. A fenti meghatározásba besorolható a gépjármű bérbeadásából származó bérleti díj is.
Az OECD Modell Egyezmény 5. cikkéhez fűzött Kommentár 8. bekezdése értelmében "Ha az egyik állam vállalkozása a másik állam vállalkozásának létesítményeket, ICS eszközöket (ipari, kereskedelmi, tudományos berendezéseket), épületeket vagy immateriális javakat ad bérbe vagy lízingbe anélkül, hogy ott e tevékenység folytatására állandó üzleti helyet tartana fenn, a bérbe adott létesítmény, ICS eszköz, épület vagy immateriális javak önmagukban nem minősülnek a bérbe-, illetve lízingbeadó telephelyének, amennyiben a szerződés az ICS eszköz stb. bérletére, illetőleg lízingjére korlátozódik.
Az OECD Modell Egyezmény 5. cikkhez tett, 60. pontban található szlovák fenntartás szerint"... noha egyetért az 1. bekezdés "állandó üzleti hely" kitételével fenntartja a jogot, hogy kétoldalú tárgyalásokon különös rendelkezéseket javasoljanak, amelyek tisztázzák ezen elv alkalmazását a jelentős időtartamon keresztül nyújtott szolgáltatásokra vonatkozó megállapodásokra." A szerződő felek Illetékes Hatóságai között nem került sor tárgyalások kezdeményezésére az 5. cikk értelmezését és alkalmazását illetően az Egyezmény aláírása óta.
A magyar cég vonatkozásában nem telephelyhez kapcsolódó tevékenység esetén - az Egyezmény 12. cikk 1. bekezdése alapján a szlovák fél által fizetett bérleti díj Magyarországon adóköteles.
Az ilyen jogdíj ugyanakkor az Egyezmény 12. cikkének 2. bekezdése szerint Szlovákiában, a szlovák fél jogszabályai szerint is adóztatható, de csak arra figyelemmel, hogy ha a kedvezményezett a haszonhúzó az így megállapított adó nem haladhatja meg a jogdíj bruttó összegének 10 százalékát. A haszonhúzó fogalmára az Egyezmény nem tartalmaz meghatározást, e vonatkozásban a forrásország joga (illetve az érintett két ország által közösen elfogadott értelmezés) alkalmazandó.
A szlovákok tehát abban az esetben vethetnek ki 10 %-nál magasabb adót a bérleti díjból származó jövedelemre, ha a kifizetéskor nem igazolták azt, hogy a jövedelem magyar tulajdonosa egyben annak haszonhúzója is, és a szlovák belső jogszabályok 10 %-nál magasabb adó kivetését is lehetővé teszik az adott jövedelem típusra.
(PM Jövedelemadók főosztálya 10698/2005. -APEH Adójogi főosztály 8931770937/2005.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.